💠 حدیث
💎 حق گویان را اینگونه بشناسیم
🔻امام علي عليه السلام:
إنَّ الحَقَّ لايُعرَفُ بِالرِّجالِ إعرِفِ الحَقَّ تَعرِف أهلَهُ
◻️ حق با شخصيّتها شناخته نمیشود؛ حقّ را بشناس تا اهل آن را بشناسي.
📚 روضةالواعظين، ص 31
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓چه کنیم که باعث عذاب قبر نشویم؟
🔰 باید به این نکته توجه داشت که عذاب قبر برای همه انسان ها نیست بلکه خیلی ها مستقیم وارد بهشت می شوند.
و همچنین منظور از عذاب قبر یا فشار قبر این نیست که جسم انسان مرده در این قبر خاکی عذاب ببیند بلکه منظور عذابی است که بعد از مرگ در برزخ می بیند.
🌹 نکاتی که باید به آن توجه داشت:
1⃣ اولا باید چیزهایی که باعث عذاب قبر میشود را انجام ندهیم.مثل:
🔹نمامی و سخن چینی
🔸غیبت کردن
🔹ضایع کردن نماز
🔸پرهیز نکردن از نجاسات
🔹حبس بول
🔸بداخلاقی و تند خویی
و...
2⃣ ثانیا باید اعمالی را که وارد شده است و عذاب قبر را دور می کند انجام دهیم مثل:
🔸رکوع نماز را خوب و کامل انجام دادن
🔹نماز شب خواندن
🔸صدقه دادن
🔹خواندن نماز وحشت برای مرده
🔸حج انجام دادن
🔹بین ظهر پنج شنبه تا ظهر جمعه از دنیا رفتن
🔸خواندن بعض از سوره های قرآن مثل سوره نساء در روز جمعه و یاسین قبل از غروب
و...
🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️سوال: آیا در جهان آخرت، آب و هوا در همه روزها یکسان است؟
🔰 جواب:
✍ در جهان آخرت، در بهشت، هوای بسیار مطبوع و لذت بخشی وجود دارد; خداوند در این باره می فرماید: «لا یَرَونَ فیها شَمسـًا ولا زَمهَریرا ;(انسان،۱۳) (بهشتیان) نه آفتاب را در آن جا می بینند و نه سرما را.» این آیه به اعتدال کامل و هوای بهشت اشاره دارد، زیرا با وجود سایه های درختان بهشتی، نه تابش سوزان و ناراحت کننده خورشید وجود دارد و نه شدت سرما.
🔸 اما در جهنم، یکی از عذاب های آن، هوای آلوده و دود اندود آن جا است. خداوند دراین باره می فرماید: «و اصحاب شمال، چه اصحاب شمالی (که نامه اعمالشان به نشانه جرمشان به دست چپ آنان داده می شود)! * آنان در میان بادهای کشنده و آب سوزان قرار دارند (و ظلّ من یحموم) و در سایه دودهای متراکم و آتش زا * سایه ای که نه خنک است و نه آرام بخش.» (واقعه، آیه ۴۱ـ ۴۴)۱
🔹 از طرفی، در حدیثی رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم)می فرمایند: «در جهنم منطقه ای وجود دارد که (از شدت سرما) اعضای بدن از هم متلاشی می شود.»۲
بدیهی است که در جهان آخرت، ماه و سال و فصل های گوناگون، همانند این دنیا وجود ندارد تا با تغییر آن ها هوا دگرگون شود.
____________
۱. ر.ک: تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، ج۲۳، ص۲۲۸، دارالکتب الاسلامة
۲. الدر المنثور، جلال الدین سیوطی، ج۸، ص۳۷۳، نشر دارالفکر.
🔰 @p_eteghadi 🔰
❌ #شبهه:
⁉️ منکران خدا برای رد خداوند متعال میگویند: خدا باوران معتقدند خداوند محدود به زمان نیست و آینده و گذشته برای خدا بیمعناست. اما استعمال هر فعلی در مورد خدا لزوماً به معنی وجود زمانی پیش از انجام آن فعل است؛ پس موجودی که زمان برایش بیمعناست، اساسا وجود ندارد، مثلاً اینکه گفته میشود خداوند انسان را خلق کرده است، به این معناست که زمانی خدا انسان را خلق نکرده بود، سپس او را خلق کرد.؟!
🔰 پاسخ:
بدون شک زمان تنها در عالم ماده معنا دارد که میزان حرکت است، ماده چون حرکت دارد و از قوه به فعلیت میرسد، زمان بردار است، مثلا وقتی نطفه در رحم قرار میگیرد، بعد از مدتی تبدیل به علقه میشود، سپس به جنین و سپس روح پیدا کرده و حرکت پیدا میکند، سپس کامل شده و از شکم مادر بیرون آمده و رشد میکند، یا یک دانه که در زمین قرار میگیرد، رشد کرده و ثمر میدهد و ... این موارد چون از قوه به فعلیت میرسند، و مرتب این حرکت ادامه دارد، زمان از آنها برداشت میشود، لذا زمان به معنای مقدار حرکت است.
👈 زمان در این حرکات امری تحلیلی است و در خارج، چیزی به نام زمان نداریم، بلکه میگوییم زمان به معنای این است که این قوه به فعلیت رسید و این مقدار طول کشید، پس زمان یکی از اعراض و از تحلیل حرکت به دست میآید و فقط در موجودات مادی وجود دارد که دارای حرکت هستند. اما اگر موجود مادی نباشد و قوه و فعلی نداشته باشد و حرکتی نکند و به اصطلاح مجرد باشد، دیگر زمان ندارد و زمان بردار نیست.
🔸 ما خداوند متعال را عاری از جسم و جسمانیت میدانیم و برتر از این میدانیم که ماده داشته باشد، لذا هیچ حرکت و نقصی در او نیست، پس زمان هم در خداوند متعال معنا ندارد. پس نه تنها خداوند متعال فرا زمان است، بلکه تمام ملائکه و روح انسان و بسیاری از موجودات دیگر نیز فرا زمان هستند و چون مجرد از ماده هستند اصلا زمان در آنها معنا ندارد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از آیت الله العظمی علوی گرگانی قدس سره
باسمه تعالی
با توجه به انتشار خبری جعلی با موضوع «اگر مردی مانع رأی دادن همسرش شود...» که در شبکههای اجتماعی در حال انتشار است، به اطلاع می رساند
متن منتشر شده، کذب و فاقد اعتبار است.
اگر چه حضور آحاد ملت در پای صندوق رأی و انتخاب فرد اصلح مورد تأکید مرجع معظم و سایر مراجع عظام تقلید بوده است
لکن بیان اینگونه جملات و عبارات، دروغ و غیر واقعی است.
و عموم مؤمنین و متدینین و آحاد ملت باید سخنان و بیانات مراجع تقلید را از کانال های مطمئن و صادق دریافت کنند.
🆔https://eitaa.com/alavigorgani
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❌ #شبهه:
⁉️ بسیاری از دعاها متناقض هستند، شخصی دعا میکند باران ببارد، دیگری دعا میکند باران نبارد، یا شما دعا میکنید تیم فوتبال شما برنده شود، تیم مقابل هم دعا میکند تیم آنان برنده شود، لذا خدا میماند چه کند، پس اصلا دعا هیچ تاثیری ندارد.
👇👇👇👇
🔰 پاسخ
1⃣ نکته اول: بسیاری از دعاهای آدمی متناقض نیستند و اصلا ربطی به دیگران ندارند، مثلا فرزند من بیماریش بهبود یابد، تصادف نکند و... .
2⃣ نکته دوم: تاثیر دعا بر زندگی انسان مورد تاکید آیات قرآن و روایات معصومین(علیهمالسلام) است؛ این روایات آنقدر زیاد است که هر گونه شک و شبهه در این مورد را از بین میبرد. ما در زندگی خود و اطرافیان خود بارها دیدهایم که دعا موثر بوده و به خواستههای خود رسیدهاند.
3⃣ نکته سوم: در مواردی که دعای ما با دعای دیگری تنافی دارد نیز باید گفت: دعا در مورد آنها چندان تاثیری ندارد، چون تابع شرایط و قوانین خود هستند، مثلا هر کس بیشتر تلاش کرده و بیشتر درس خوانده است، باید موفق شود، در چنین مواردی سنت الهی بر این است که انسان مزد زحمات خود را بگیرد، هر کس تلاش بیشتری داشته باشد، به نتیجه بهتری برسد، لذا دعا در کنار تلاش پاسخ میدهد؛ البته در این موارد نیز دعا تاثیر دارد، دعا جلوی اشتباهات را میگیرد، اشتباهاتی که گاهی دست انسان هم نیست، مثلا یک وزرشکار با اینکه بسیار تلاش کرده و آماده است، پایش میلغزد و به زمین میخورد و همه چیز را از دست میدهد، دعا میتواند مانع چنین موارد غیر منتظرهای شود و همه چیز با درستی و در رقابتی سالم طی شود و انسان برنده شود.
در مواردی هم که دعا میکنیم باران ببارد یا نه نیز باید گفت، خداوند متعال مصلحت کل را در نظر گرفته و بر اساس آن باران میبارد یا خیر، یعنی اگرکل مردم صلاحیت باران داشته باشد میبارد و اگر نداشته باشند، باران نمیبارد.
____
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓قضا و قدر چیست و رابطه ی آن با جبر و اختیار را بیان کنید؟
🔰 مفهوم اصطلاحی قضا و قدر الهي آن است که همه موجودات - از جمله انسان - هم تحقق یافتن و هستی
خود را از مشیت و اراده الهی دارند(قضا) و هم ویژگی ها و اندازه های خود را(قدر)، پس آفرینش انسان و اندازه هایش از جمله اراده و اختیار او بر اساس خواست و اراده الهی است و همین مفهوم قضا و قدر است.
🔹حال اگر انسان فاقد اختیار و مجبور فرض شود، خلاف اراده حق و خلاف قضا و قدر است؛ به عبارت دیگر، اراده و اختیار انسان نه تنها با اراده الهی و قضا و قدر منافات ندارد بلکه مجبور بودنش با قضا و قدر منافات دارد؛ چون اختیار انسان مظهری از مظاهر قضا و قدر و مصداقی از مصادیق آن است.
🔸با این توضیح هم هستی انسان و هم تمام افعال او به قضا و قدر الهی است. به این ترتیب، تمام افعال اختیاری انسان با اختیار و اراده خود انجام می شوند؛ چون از اختیارش نشئت می گیرند و در عین حال خارج از مجاری قضا و قدر الهی نیز نیستند. (با دقت بخوانید)
📚 درس هایی از عقاید اسلامی ج5 ص72
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(156).mp3
5.05M
پرسش و پاسخ اعتقادی
🔹حجه الاسلام #محمدی
جلسه،156 - اگر شیطان به انسان سجده میکرد آیا خداوند چیز دیگری برای فریب انسان ها در حد آزمایش آنها می آفرید؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️سخنان شنیدنی استاد مطهری درباره یکی از علل پیدایش خوارج
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
﷽؛
💠 #حديث
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «وا داشتن نفس به ايثار، از خصلت هاى نيكان است» .
🔹 «مِن شِيَمِ الأَبرارِ حَملُ النُّفوسِ عَلَى الإِيثارِ»
📚 غرر الحكم : ج ٦ ص ٢٨ ح ٩٣٥٠
🔰 @p_eteghadi 🔰
#فرق_شیطان_و_نفس_اماره
❓آیا شیطان همان نفس اماره است؟
شیطان از نفس اماره جداست؛ چرا که پیش از این که انسانی باشد و نفسی داشته باشد شیطان خلق شده بود.
💠خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطينَ الْإِنْسِ وَ الْجِن»(سوره مبارکه انعام/112) یعنی شیطان ممکن است از جن یا انسان و یا سایر موجودات باشد و موجود مستقلی است که ربطی به نفس اماره که جزئی از وجود انسان است ندارد.
🔸 نفس اماره یکی از ابعاد وجودی انسان است. به بیان دیگر، انسان موجودی دو بعدی است؛ یکی بعد مادی و غریزی و حیوانی که همان نفس اماره است و دیگری بعد انسانی و ملکوتی و فطری انسان است که به آن خود حقیقی یا الهی گفته می شود.
🔹 شیطان دشمن وسوسه گر خارجی انسان است و نفس اماره وسوسه گر داخلی انسان است و این ها عین هم نیستند. می توان گفت که نفس اماره به منزله ستون پنجم شیطان است؛ یعنی یکی از جای پاهای شیطان در وجود انسان همین نفس اماره است.
🔰نفس اماره زمینه ساز وسوسه های شیطان است همان طور که شیطان تغذیه نفس اماره ی انسان را به عهده دارد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از همنشینی با خوبان 🗨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥استوری/ امام خمینی:
اگر بخواهید در برابر دنیا اظهار حیات کنید، باید مشارکت کنید.
#راهبرد_طلایی
#ستاد_مردم_ایران
#مشارکت_حداکثری
🗳بزرگترین کانال (محتوایی) انتخاباتی فضای مجازی👇
🌐 @s_mardom_ir
✅پاسخ
طالع اصطلاحی است که برخی فالگیرها به کار می برند و با محاسباتی از روی ستارگان اعلام می کنند که سرنوشت شخص را فهمیده اند. پس طالع بینی به ادعای این افراد -که ما هم قبول نداریم- راهی است برای رسیدن به سرنوشت ولی خودش سرنوشت نیست.
🔹قسمت و سرنوشت و قضا و قدر یک حقیقت هستند و آن چیزی است که برای انسان مقدر شده است تا رخ دهد.
به بیان دیگر، به اراده ای که خداوند متعال درباره انسان دارد قسمت و قضا و قدر گفته میشود.
🔸الفاظ دیگری مانند «بخت»، «اقبال» و «شانس» هم گاهی از سوی عوام استفاده می شود که مورد قبول ما نیستند.
🌾این مفاهیم غلط متاسفانه در ادبیات ما هم وارد شده است.
به عنوان نمونه شعری است که می گوید: «گلیم بخت کسی را که بافتند سیاه/ به آب زمزم و کوثر سفید نتوان کرد» که حکایت از سرنوشت کسی دارد که از اساس بدبختی و سیاهی است و به هیچ وجه نمی توان آن را تغییر داد و سفید کرد.
💎در این باره باید گفت:
1⃣اولاً: از اساس چیزی به اسم «بخت» وجود ندارد.
2⃣ثانیاً: گلیم بخت هیچ کسی را سیاه نبافته اند.
✳️پس این مطالب از اساس باطل است و سرنوشت هر کسی در دستان خود اوست و می تواند با بکارگیری عواملی بهترین سرنوشت ها را برای خودش رقم بزند.
💠 همانطور که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم»(سوره مبارکه رعد/11). یعنی خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی دهد مگر این که خودشان با اعمالشان آن را تغییر می دهند.
🔸همچنین در ادعیه ما وارد شده است که: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ سُوءِ الْقَضَاءِ وَ سُوءِ الْقَدَر»(جامع الاخبار للشعیری /ص132) یعنی من از سرنوشت بد به خداوند متعال پناه می برم و دعا میکنم که سرنوشتم خوب شود.
🔰 @p_eteghadi 🔰
#جن_انسان_شیطان
🔹 جن تقریبا در بعضی از ویژگی ها شبیه انسان است؛ موجود مختاری است، زاد و ولد دارد و به مؤمن و کافر تقسیم می شود. تعدادی از آیات سوره مبارکه جن نشان از این دارد که برخی از آن ها مؤمن و برخی کافر هستند.
🔸 شیاطین صرفا از جنس جن نیستند بلکه از جنس انسان هم هستند.
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطينَ الْإِنْسِ وَ الْجِن»(سوره مبارکه انعام/112). ما اين گونه براى هر پيامبرى، دشمنى از شيطان هاى انس و جنّ قرار داديم.
🔹البته ابلیس -رییس الشیاطین- از جن است آن جا که خداوند متعال می فرماید: «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ كانَ مِنَ الْجِن فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّه»(سوره مبارکه کهف/50).
و(ياد كن) هنگامى كه به فرشتگان گفتيم: براى آدم سجده كنيد. پس همه به جز ابليس سجده كردند! او از جنّ بود و از فرمان پروردگارش سر بر تافت.
💎 پس باید گفت از جهت انحراف هم لزوماً بیشتر از انسان ها نیستند.
✳️ برخی تصورشان از جن یک موجود شرور و موذی و دم دار و سم دار است در صورتی که هیچ کدام از این ها صحت ندارد و به نظر ما آن اذیت و آزاری که از انسان ها به آن ها می رسد بسیار بیشتر از آزاری است که از سوی آن ها به انسان ها می رسد. انسان ها بیشتر جنیان را به خدمت می گیرند تا بالعکس. پس اگر هم شرّی در میان باشد دو طرفه است.
ظرفیت های روانی و معنوی انسان ها از آن ها بیشتر است و همین باعث می شود که انسان ها بیشتر آن ها را به خدمت بگیرند و به همین دلیل آن ها مکلفند که به پیامبرانی از جنس انسان ایمان بیاورند ولی ما چنین تکلیفی نداریم، گرچه ما پیامبری از آن ها که در زمره پیامبران اولوالعزم باشد نمی شناسیم.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✅پاسخ
1⃣ اولا: بله خلقت ما اجباری است اما سوال این است که نعوذبالله خداوند باید از چه کسی اجازه می گرفت که ما را خلق کند؟؟!!
ما که عدم بودیم و وجود خارجی نداشتیم که از ما اجازه گرفته شود.؟؟
پس باید ما را خلق می کرد و بعد از ما اجازه می گرفت؟؟؟!!!
و بعد هم ما در عرض خدا نیستیم که خدا از ما اجازه بگیرد. مثل این است که پدر به فرزندش بگوید برو به فروشگاه و فلان چیز را بخر و بیاور و فرزند اعتراض کند که ؛ چرا از من اجازه نگرفتی که من بروم و فلان چیز را از فروشگاه بخرم!!؟
2⃣ ثانیا: اگر آمدن به زندگی دنیا بر خلاف میل طبیعی و فطری انسان باشد، در این صورت نمیبایست مرگ و مردن برای انسانها تلخ و ناگوار باشد؛ بلکه همه انسانها میبایست از مرگ استقبال میکردند، و اندیشمندان جامعه جهانی باید مردم را به خودکشی و رها شدن از این رنج فطری، تشویق و ترغیب کنند، در حالیکه چنین نیست.
3⃣ ثالثا: خداوند برای انسان اختیار قرار داده است تا راه صحیح را انتخاب کند و اجباری در انتخاب راه بد از خوب قرار داده نشده است و اگر انسان راه صحیح و درست را انتخاب نکند، به خود ظلم کرده است و در حقیقت عذاب را انتخاب نموده است. نه این که خداوند عذابی از قبل آماده کرده باشد تا بخواهد او را عذاب کند بلکه حقیقت عذاب اعمال خود ماست که انجام می دهیم.
بطور مثال: خداوند آتش را خلق کرده است و به انسان هم اختیار داده است حال اگر کسی خود را به آتش انداخت و سوخت؛ آیا میتوان گفت که چون خدا آتش را خلق کرده است من سوختم و آتش گرفتم پس خدا مقصر است. ؟؟!!
✅ ضمنا این که برخورد خداوند با انسان ها به نسبت اختیاری است که انسانها از آن برخوردار بوده اند.
لذا هیچ وقت با کسی که در اروپا زندگی کرده و با شخصی که در ایران زندگی می کرده و نسبت به احکام الهی بیشتر اطلاع داشته به یک شکل بر خورد نمی شود.
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(157).mp3
5.28M
پرسش و پاسخ اعتقادی
🔹حجه الاسلام #محمدی
جلسه 157 - آیا طلسم و جادو و دعا درست هست اگر هست باید چیکار کنیم؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا آرمانی زندگی کردن درست است؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
امام على عليه السلام:
زياد انديشيدن و فهميدن، سودمندتر از زياد تكرار كردن و خواندن است
فَضلُ فِكرٍ و تَفَهُّمٍ، أنجَعُ مِن فَضلِ تَكرارٍ و دِراسَةٍ
غررالحكم حدیث 6564
🔰 @p_eteghadi 🔰