eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(163).mp3
5.35M
پرسش و پاسخ اعتقادی 🔹حجه الاسلام جلسه 163 - فلسفه ی عاقبت بخیری چیست؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♥️امیرِمؤمنان امام علی(علیه السلام) می فرمایند : ‌ ✍ همانا حکایت من در میان شما مثل در تاریکی است که هر کس به حریم آن درآید ، از نور آن روشنایی می گیرد. ‌ 📚 غررالحکم ، ۳۸۸۳ 🔰 @p_eteghadi 🔰
لوح ‌| دلایل‌عقلی‌امامت‌ومهدویت 💠 واضح است که اگر جامعه ای که تحت نظارت... بخش ۶ 🔰 @p_eteghadi 🔰
📌 آزمون مهدوی شماره ۱ ❓ سوال: گروهی از یاران حضرت مهدی در محدوده‌ی سوریه کنونی، که هنگام ظهور خود را به مکه رسانده و با ایشان بیعت می‌کنند؟ ✅ پاسخ: در روایات اسلامی، ابدال گروهی از مردم صالح و نیکوکارند که هرگز زمین از وجودشان خالی نمی‌شود، هر یک از آنها که بمیرد، خداوند شخص دیگری را جایگزینش قرار می‌دهد. آنها از یاران حضرت مهدی در محدوده سوریه کنونی‌اند که هنگام ظهور، خود را به مکه می‌رسانند و با حضرت بیعت می‌کنند. 📚 الغیبه طوسی، ص۴۷۶ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ آیا یک فرد سنی مذهب که به قرآن و دین عمل می کند و گناه نمی کند خوب هست یا یک شیعه ای که مقید به اعمال دینی نیست و گناه کار است؟ آیا هر دو جهنمی هستند؟ 🔰 اولا مقایسه این دو مطلب با هم صحیح نیست بلکه این ها دو مطلب جدا هستند. ✍ مثل این است که از شما سوال کنند یک خودرو کهنه و قدیمی خوب هست یا یک خودرو نو و تمیزی که یکی از چهار چرخش نباشد!! خب مُسلَّم است مهمترین کار خودرو این است که ما را به مقصد برساند حال خودروی که نو باشد اما نتواند حرکت کند به هیچ دردی نمی خورد. 👈 و کسی که سنی مذهب باشد به اعتقاد ما ارکان دینش ناقص است هر چند اعمالش را بخوبی انجام دهد مثل همان خودرو نو می ماند که یکی از چهار چرخش نیست چرا که از مهمترین ارکان اسلام که امامت باشد را ندارد. و شیعه ای که ارکان دینش کامل است اما چون عملی نداشته است و گنه کار بوده لذا بخاطر اعمال ناپسند خود مجازات خواهد شد. 📌 حال بحث به اینجا می رسد که پس همه ی سنی ها به دلیل این که ارکان مذهبشان ناقص است جهنمی می شوند!! ؟؟ ✅ پاسخ منفی است. در این مورد آنها به دو گروه تقسیم می شوند: 1⃣ گروه اول: کسانی که جزء مستضعفین فکری و فرهنگی بوده اند که حقیقت برای آنها روشن نشده است که اینها مطمئنا جهنمی نخواهند بود و طبق آیات 97 تا 99 سوره نساء اهل نجات خواهند بود. و به اعتقاد ما اکثر اهل تسنن از همین قشر هستند. 2⃣ گروه دوم: کسانی که حق به آنها رسیده است و از روی لجاجت و عناد حق را قبول نمی کنند که هیچ یک از اعمالشان به دردشان نخواهد خورد و رستگار نخواهند بود. 🔰 @p_eteghadi 🔰
البته که امامان ساده زیست بودند، اما حرم‌ها زیستگاه امامان نیستند، بلکه محل تجمع، عبادت و زیارت مسلمین می‌باشند و باید آباد و جذاب باشند. با تمام زیبایی و امکانات رفاهی. چنان چه کعبه معظمه یا مساجد که همگی بیت الله خوانده می‌شوند، زیستگاه‌های خداوند متعال نیستند. الف - نمی‌شود سؤال یا شبهه‌ای را طرح نمود و به پاسخ دهنده نیز تعیین و تکلیف کرد که این را نگو و آن را نگو ... و در نهایت حرفی بزن که تأیید سخن من باشد. ممکن است پاسخ اصلی در همان باشد که سؤال کننده از شنیدن آن فراری است و امتناع دارد. البته که تعمیر، آبادانی و بازسازی حرم‌ها اهداف و بار معنوی دارد و البته که با پول شخصی مردم ساخته می‌شود، هر چند که برخی را خوش نیاید. اگر کسانی پیدا می‌شوند که نه تنها اعتقادی ندارند، بلکه بغض هم دارند و در ضمن به دنیا، زندگی، خود و جامعه فقط از جببه اقتصادی نگاه می‌کنند و در این نگاه نیز هیچ هزینه‌ای به چشم‌شان زیاد و زیادی نمی‌آید به جز ساختن و آباد کردن حرم‌ها یا مساجد، و خود را در این خصوص قیّم جیب مردم قلمداد می‌کنند، دلیل نمی‌شود که کسی نگوید «دلم می‌خواهد از درآمد خودم، صرف آبادانی حرم یا مسجدی بنمایم». ب - البته شکی نیست که اعتراض کنندگان و شبهه افکنان در این موضوع، حتی نگاه اقتصادی نیز ندارند، وگرنه نه تنها موضع گیری نمی‌کردند، بلکه تشویق و حمایت نیز می‌نمودند. چرا که حرم‌ها سبب گردش و رونق اقتصادی کلان نیز هستند. ج - به هیچ وجه مایل نیستیم که نگاهی صرفاً اقتصادی به این موضوع داشته باشیم، اما برای آنانی که جهان‌بینی آنها به شکم و سایر نیازهای مادی بشر و لذات بدن محدود است و گمان می‌کنند که با این بهانه می‌توانند احتجاج کنند، بیان می‌شود که در هر کشوری جاذبه‌های معنوی و مادی بسیاری وجود دارد که ضمن بار فرهنگی، سبب کسب درآمد و رونق اقتصادی نیز می‌گردند. و گرنه هیچ حکومت و دولت ماده‌گرا و مردمان شکم‌پرست نیز کمترین هزینه‌ای برای ساخت و سازها و انواع تولیدات نمی‌کردند، چه رسد برای آبادانی مراکز جذب گردشگر زیارتی یا سیاحتی. و همه پول‌شان را نان می‌خریدند و می‌خوردند تا شکم سیر شود. د - مراکز جذب، چه زیارتی باشند و چه سیاحتی، سبب آبادانی و رونق اقتصادی منطقه و کشور می‌گردند. واتیکان به خاطر وجود مزار سن پیترو که گفته می‌شود یکی از شاگردان و فرستادگان حواریون (جانشینان حضرت مسیح ع) است آباد شد. در طول قرون میلیاردها دلار صرف ساخت و ساز آن محل گردیده است. در مقابل وایتکان و ایتالیا را مرکز توجه و جذب مسیحیان نموده و سالانه میلیاردها دلار درآمد‌زایی دارد. هم چنین است کلیسای نتردام در هلند، کلیسادی دام در شهر کلن آلمان یا ده‌ها کلیسا و عبادت‌گاه دیگر. بت پرستان نیز میلیاردها دلار صرف آبادانی بتکده‌های خود می‌کنند و همین افرادی که مرتب جوّسازی می‌کنند که چرا حرم‌ها ساخته و آباد می‌شوند و چرا مردم به جای آن که پول‌شان را به ما بدهند، هزینه آبادانی حرم‌ها می‌کنند و ...، اگر امکانی به دست آورند، به مالزی (که به ظاهر اسلامی است، ولی اغلب جاذبه هایش نمادهای کفر و بت پرستی می باشد) سفر می‌کنند، فرزندهای خود را برای تحصیل به آنجام می‌فرستند، پول خرج می‌کنند، عکس و فیلم تهیه شده را با افتخار به دیگران نشان می‌دهند و اصلاً به فکر این همه فقیر و گرسنه نیز نمی‌افتند. آیا این همه آگهی تور مالزی و این همه آژانس مسافرتی، به خاطر استقبال گسترده برای زیارت مالزی، آنتالیا، لندن، پاریس و ... نیست. یک برج ایفل که سوار شده پاره آهن‌هایی بیش نیست، هزینه‌های کلانی تحمیل می‌کند که همه از جیب مردم (مالیات‌ها) می‌رود. هزینه چراغانی آن در شب کریسمس به مراتب گران‌تر از هزینه گنبد طلا و یا ضریح منقش است؛ اما در عوض درآمدهای کلان نیز بر می‌گرداند و بار فرهنگی و معنوی نیز برای خودشان دارد. پاریس با برخورداری از سالانه شش میلیون بازدید کننده برج ایفل و آبادانی‌هایی که به خاطر آن انجام گرفت (مثل موزه‌ها، فروشگاه‌ها، هتل‌ها یا ...)، همه ساله در صدر شهرهای گردشگری جهان قرار دارد. مشهد مقدس فقط در 15 روز تعطیلات عید نوروز حدود 4 تا 5 میلیون زایر دارد. همین تعداد در ایام دیگری چون رجب، شب‌های قدر، سالروز میلاد و شهادت و ...، به این شهر سفر می‌کنند. به طور قطع زائران حرم های امام رضا (ع) در مشهد یا امام حسین و حضرت عباس (ع) در کربلا، یا امیرالمؤمنین (ع) در نجف و ...، هر یک سالانه بیش از 50 میلیون نفر است. و تمامی سرمایه گذاری ها در صنعت هوایپمایی، هتل سازی، جاده سازیی، شرکت های اتوبوسرانی یا راه آهن، فروشگاه ها، رستوران ها ...
و حتی رونق کار دست فروش ها ، همه به خاطر همین حرم‌ها و آبادانی آنهاست. اینها همه یعنی جذب درآمد و رونق اقتصادی و البته به اضافه بار معنوی و فرهنگی که اگر اسلامی شد، به مراتب بیشتر به نفع فقرا تمام می‌شود. به طور قطع اگر حرم امام رضا علیه السلام نبود و آباد نمی‌شد، چنان چه امروزه از مرو به جز نامی در تاریخ چیزی باقی نمانده، از مشهد نیز چیزی باقی نمی‌ماند و هرگز حتی به اندازه قوچان یا سبزوار نیز آباد نمی‌شد. غیر از این است که آبادانی و رونق اقتصادی مکه، مدینه، نجف، کربلا و... همه به خاطر آبادانی همین حرم‌های مقدس است. و آیا آبادانی دیگر شهرهای دنیا، علت دیگری به جز وجود و آبادانی مراکز جذب دارد؟ پس اگر واقعاً به فکر فقرا هستند، خودشان نیز باید کمک کنند تا این مراکز آبادتر گردد. ﻫ - فرض بگیرید که ساخت گنبد حرم شریف امام حسین (ع) با تمام طلاکاری‌هایش، حدود یکصد میلیون دلار (ذکر دلار به خاطر محاسبه ارزی است) هزینه داشته باشد که از هزینه ساخت یک پاساژ در تهران کمتر است. این پاساژها با چند دهنه مغازه‌ی گرانفروش، و احیاناً جنس ترکیه‌ای و چینی و کره‌ای فروش، سالانه یک میلیون نفر را نیز جذب نمی‌کنند و اگر جذب کنند نیز (غالباً) به جز تحمیل هزینه تجملاتی و انحطاط فرهنگی و رونق بازار ترکیه، چین و کره و ...، دست آورد دیگری ندارند. حال معترضین نگران برای فقرا، هزینه ساخت گنبد را تقسیم نمایند به سالانه ده‌ها میلیون زائر و سالانه صدها میلیون دلار درآمد مستقیم و صدها میلیون دلار درآمد غیر مستقیم ناشی از سفر زوار، اقامت، تغذیه، خرید سوغات و ...، به اضافه بار فرهنگی، معنوی و اعتقادیش. حال کدام باصرفه‌تر است و بیشتر سبب رونق اقتصادی می‌گردد؟ و - پس عزیزان و گرامیان! بدانید که این هجمه ضد تبلیغی علیه ساخت و ساز حرم‌های شریف، آن هم در دوره‌ای که بیش از همه ادوار تاریخی نسبت به تخریب آنها به بهانه شهرسازی یا حتی با انفجار و ... اقدام می‌شود، به مقاصد دیگری است و اهداف دیگری از این تاکتیک تبلیغاتی تعقیب می‌شود. و گریه کردن برای فقر و فقرا نیز همه بهانه و توجیه حمله و نیز پوششی است تا قصد و غرض اصلی مخفی بماند. وگرنه اگر هزاران برابر این هزینه‌ها صرف ساختن و آباد کردن مراکز فسق و فجور شود، نه تنها گله نخواهند کرد، بلکه مشتاقانه استقبال هم می‌کنند و حتی شده با قرض و نزول به زیارت محبوب خود نیز می‌شتابند. آیا می‌دانیم سالانه چند میلیارد دلار هزینه واردات لوازم آرایش و آن هم اغلب تقلبی می‌شود؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✅شبهه امامان ساده زیست بودند و با وجود این همه فقر و فقیر چرا باید برای ساخت حرم‌ها این همه هزینه شود؟ نگویید پول مردم است و دلایل اعتقادی نیز نیاورید، سؤال از جنبه اقتصادی است.؟؟ 👇👇👇👇
✅پرسش چرا اسلام، حکم به قتل مرتد داده است؟ 👇👇👇👇
💠پاسخ برای درک صحیح از این سوال، و پاسخی کامل، لازم است تمام جوانب مرتد و تعریف صحیح آن و احکام پیرامون آن، بیان شود… 🔹مرتد کیست؟ مرتد کسى است که بعد از مسلمان شدن، کافر گردد.[۱] چه خروج از اسلام با انکار اصل دین باشد یا یکى از اصول دین (توحید، نبوت و معاد) حاصل می‌شود، و نیز اگر یکى از ضروریات دین را – که براى همه مسلمانان روشن و واضح است – به گونه‌اى که – ملازم با انکار رسالت باشد، و انسان به این ملازمه توجه داشته باشد، باز ارتداد حاصل می‌شود.[۲] 🔸ارتداد به دو قسم فطرى و ملّى تقسیم می‌شود: ۱_ مرتد فطرى، کسى است که پدر یا مادرش در هنگام انعقاد نطفه‌اش مسلمان بوده‌اند و خودش پس از بلوغ، اظهار اسلام کرده، و سپس از اسلام خارج شده است. ۲_ مرتد ملّى کسى است که پدر و مادرش هنگام انعقاد نطفه او کافر بوده‌اند، و او پس از بلوغ، اظهار کفر کرده و سپس اسلام آورده، و مجدّداً کافر شده است. 🔶حکم مرتد در ادیان الهى و مذاهب اسلامى ارتداد در ادیان الهى غیر از اسلام جرم و گناه، و مجازات آن مرگ است.[۳] البته حکم سایر ادیان، با اسلام در برخی شرایط، متفاوت است. [۴] در فقه شیعه، مرتد داراى برخى از احکام مدنى در باب ارث و زوجیت است. به گونه ای که اموال مرتد، بعد از احراز ارتدادش، بین ورثه تقسیم می شود و همسرش بر او نامحرم خواهد شد و باید عده فوت نگه دارد. حکم جزایى مرتد نیز این است که: مرتد فطرى اگر مرد باشد کشته می‌شود و توبه او نزد قاضى قبول نمی‌شود، اما اگر مرد مرتد ملّى باشد نخست دعوت به توبه می‌شود، اگر توبه کرد آزاد می‌شود، و إلّا کشته می‌شود. زن مرتد، چه فطرى باشد چه ملّى، کشته نمی‌شود، بلکه دعوت به توبه می‌شود، اگر توبه کرد آزاد می‌شود، و الّا در زندان باقى می‌ماند. در فقه اهل سنت؛ بنابر رأى مشهور، مرتد – در همه انواع آن – ابتدا دعوت به توبه می‌شود، اگر توبه کرد آزاد می‌شود، و گرنه کشته می‌شود و فرقى میان ملّى و فطرى و زن و مرد نیست.[۵] ✅تشریع حکم ارتداد در اسلام قرآن کریم می فرماید: «وَ قالَتْ طائِفَهٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ آمِنُوا بِالَّذی أُنْزِلَ عَلَی الَّذینَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهارِ وَ اکْفُرُوا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ» [۶] ترجمه: «و جماعتی از اهل کتاب گفتند: “در آغاز روز به آنچه بر مؤمنان نازل شد، ایمان بیاورید، و در پایان [روز] انکار کنید شاید آنان [از اسلام] برگردند.» دوازده نفر از دانشمندان یهود خیبر و نقاط دیگر، نقشه‌اى ماهرانه براى متزلزل ساختن باور و ایمان بعضى از مؤمنان طرح نموده و با یکدیگر تبانى کردند که صبحگاهان خدمت پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله برسند و ظاهراً ایمان بیاورند، ولى در آخر روز از آیین برگردند. هنگامى که از علت کارشان سؤال شد بگویند: ما صفات محمّد را از نزدیک مشاهده کردیم. هنگامى که به کتب دینى خود مراجعه نموده یا با دانشمندان دینى خود مشورت کردیم، دیدیم صفات و روش او با آنچه در کتب ما است، تطبیق نمى کند. از این رو برگشتیم. این موضوع سبب مى شود که عده‌اى بگویند اینها که به کتب آسمانى از ما آگاه ترند، لابد آنچه را گفته‌اند، راست مى گویند و به این وسیله ایمان مسلمانان متزلزل مى گردد.[۷] مکر و نیرنگ کفار به وسیله خداوند آشکار گردید. خدا حدّ ارتداد را وضع نمود. این ترفند مختص زمان رسول خدا صلوات الله علیه و آله نمى باشد، بلکه در همه زمانها امکان اجراى آن از سوی دشمنان اسلام وجود دارد. 👇👇👇👇
🔶دلایل عقلی و حکمت حکم ارتداد ارتداد ذاتا ارتباطی با حوزه اعتقادی فرد ندارد، بلکه قانونی سیاسی – اجتماعی است؛ به همین خاطر اولین شرط ارتداد، اظهار کردن ارتداد است. معنای دقیقتر ارتداد را می توان، موضع گیری در مقابل اسلام در فضای جامعه بیان داشت؛ بنابراین مربوط به جامعه می شود و یک جرم اجتماعی و سیاسی در جامعه اسلامی است. به عبارت دیگر اگر فردى در خانواده مسلمان تشخیص داد که دین اسلام بر حق نیست، مى‌تواند دین دیگری را انتخاب کند، اما در جامعه‌اى که بر اساس اعتقادات و باورهاى دینى، قوانین، رفتارهاى اجتماعى و فردى، امیال و آرزوهاى انسانها ارزشهاى اخلاقى شکل گرفته که هر یک از این موارد کارکردهاى بسیارى در زندگى فردى و اجتماعى دارد، حق ندارد در برابر دین و اعتقادات موضعگیرى نموده و درصدد تخریب آن ها باشد. دلیل این منع هم روشن است، زیرا آثار نامطلوب در زندگى فردى و اجتماعى ایجاد خواهد کرد و باعث تزلزل ارکان اجتماعى خواهد شد؛ بنابراین ارتداد از این جهت که افکار عمومى و ایمان مردم را متزلزل مى‌کند، اظهار آن روا و شایسته نیست، و با وجود یک سرى شرایط اسلام با مرتد برخورد مى‌کند؛ اما اگر باور خود را رواج نداد و به امنیت فکرى و فرهنگى جامعه آسیبى وارد نکرد، به او کارى ندارند و حکم ارتداد نداشته و عقیدهاش نزد خودش محترم است. پس ارتداد در اسلام، بیش از آن که جنبه اعتقادی و فردی داشته باشد، جنبه های دیگر اجتماعی دارد؛ زیرا واقعاً دین اسلام برای کسی که به دنبال حقیقت باشد، ارزش قائل است. خود بر این امر تاکید می نماید. پس قرار دادن حکم ارتداد بر یک تحقیق حقیقت جویانه بی معنی است. مشکل آن جاست که انکار دین رسمی جامعه و عقیده بخش اعظم اجتماع توسط فرد علنی شود و باورهای اصیل دینی مورد هجمه قرار گیرد. ❓حال، به شمارش برخی از حکمت های این حکم می پردازیم: ۱_ بازدارندگی از فساد اجتماعی: هر حکومتی، برای بازدارندگی از فساد، اهرم های فشاری را مورد استفاده قرار می دهد؛ تا جامعه را از فساد بازدارد. حال در حکومتی اسلامی، که غیر خود را باطل می داند (و برای این مقدمه نیز دلایلی اقامه کرده است) حق دارد در از آنچه که خود فساد می داند، ممانعت نماید. حال حکومت اسلام که کفر را فساد می داند؛ با اهرم فشاری چون اعلام جرم و مجازات، از ارتکاب به آن عمل منع می نماید. پر واضح است که تشخیص فساد، بر عهده نظام حاکم است؛ و تمام این قوانین جزائی اسلام، برای زمانی است که اسلام حاکم باشد. بر اساس همین قاعده است که در کشورهایی که نظامی غیر از اسلام وضع شده است، با قوانین متفاوتی برای مقابله با فساد مواجه هستیم، از اعدام برای حمل مواد مخدر تا ضرب و جرح برای عبور از چراغ قرمز. ۲_ بازدارندگی از فساد فردی: یکی از مواردی که بعد از کفر، دچار آسیب خواهد شد، کانون خانواده شخص کافر است. این آسیب، اعم از آسیب های مادی و معنوی است. حتی آسیب های حقوقی و جزائی را نیز شامل می شود. اسلام می خواهد، تا از این فسادها نیز جلوگیری نماید؛ حکم ارتدادف به عنوان عاملی بازدارنده، می تواند برای این فسادها نیز، بازدارندگی داشته باشد. به این صورتکه، شخص مرتد، حتی در کانون خانواده نیز ارتدادش را ابراز نمی کند، تا اولا کانون خانواده حفظ گردد. دوما افراد خانواده تحت تاثیر ارتداد یکی از اعضاء خانواده، دچار اضمحلال اعتقادی نگردند؛ خصوصا اگر خانواده از معلومات دینی ضعیفی برخوردار باشند. و سوما مشکلات حقوقی و جزائی برای خانواده منتفی شود. ارتداد یک شخص، مشکلات ملکیت و زوجیت و ولایت را در برخواهد داشت. موارد دیگری چون حفظ آبرو، عدم ارتکاب به جرایم و فواحش و … همگی از مفاسد فردی ارتداد است. ۳_ دفع حداقلی: اسلام برای اینکه اشخاص، به زودی و با هر شبهه ای، اقدام به کفر نکنند؛ قانون ارتداد را وضع کرده است؛ طبق این قانون، اگر شخصی در جامعه اسلامی، دچار تردید در اسلام شود؛ حق ندارد کفرش را اظهار نماید. به عبارت دیگر، حکومت اسلامی، می پسندد شخص هر چند در باطن کافر است، اما با ظاهری اسلامی در بین مسلمانان به زندگی خود ادامه بدهد. این خواسته حکومت، باعث می شود شخص با مسلمانان گفتمان داشته و تعامل نماید و در اثر تکرر این واقعه، شبهه شخص مرتد از بین برود و کافر شدنش، منتفی شود. این قاعده، برای افراد جامعه ی اسلامی که از بهره علمی و بنیه اعتقادی کافی برخوردار نیستند؛ عامل بازدارنده ایست تا با کفر زودهنگامشان، به افکار جامعه آسیب وارد نسازند. ۴_ جلوگیری از جنگ روانی: همانطور که در عنوان «تشریع حکم ارتداد» گذشت، کفار با استفاده از ایمان آوردن های صوری و کفر مجدد و … قصد تخریب ایمان مومنان را داشتند؛ اگر این هدف کفار به نتیجه می رسید؛ جنگ روانی عظیمی علیه حکومت اسلام و مسلمانان آغاز می شد و مسلمانان بسیاری بر اثر این جنگ روانی، حتی اعتقادات یقینی خود را رها می کردند. 👇👇👇👇
اسلام با تشریع حکم اعدام برای مرتد، از این حیله کفار و آغاز این جنگ روانی، جلوگیری کرد. ۵_ جلوگیری از اقدام عجولانه و انتخاب کورکورانه: اسلام، حکم ارتداد را سخت معین کرده است تا از اقدام های عجولانه و انتخاب های کورکورانه جلوگیری به عمل آورد. به این بیان که هر کس با هر دلیل ساده و پیش پا افتاده ای، اقدام به تغیر دین نکند. و یا با کمترین دلیلی، دینی را قبول ننماید. پس بنابراین لازم است که در حکومت اسلامی، مسلمانان با دلیل متقن و دینی را قبول نمایند. سپس با دلیل متقن دین اسلام را انکار نمایند. به همین دلیل تقلید در انتخاب دین ممنوع و باطل اعلام شده است. از آنجا که اسلام از عدم وجود دلیل متقن و مفید برای انکار اسلام و یا نقد آن مطمئن می باشد؛ پس با اقتدار تمام، حکم به مجازات مرتدین می دهد؛ چرا که هیچ دلیل قانع کننده ای برای ترک اسلام وجود ندارد؛ جز شبهات که با تحقیق مرتفع می گردند. ✅آیا یک مسلمان، به صرف انکار، اعدام می شود؟ در پاسخ می گوییم که طبق آنچه از احادیث و روایات و احکام اسلام برداشت می شود، این است که چهار شرط اساسی باید در عمل مرتد باشد تا حکم ارتداد بر او جاری شود: ۱_ خروج از اسلام تحقق بیابد. ۲_ این خروج، از روی اختیار باشد (نه از روی اجبار و کراهت و …) ۳_ انکار جاحدانه باشد (یعنی از روی علم باشد نه از روی جهل و یا فراموشی و …) ۴_ اقدام عملی بر ضد اسلام بنابراین شخصی که در امری دینی شک و تردید دارد و یا از روی جهل یک مساله ی ضروری دین را منکر شده است (بدون اینکه بداند آن مساله دینی است) و یا از روی اجبار و کراهت و … مجبور به این انکار و خروج از دین شده باشد و یاهمه شرایط را داشته باشد، اما علیه حکومت و یا اسلام، اقدامی عملی ننماید و انکارش را نمایان ننماید، حکم ارتداد بر وی ثابت نخواهد بود. 🔹معرفی کتاب: برای اطلاعات بیشتر و تکمیلی، کتاب ارتداد در اسلام، تالیف عیسی ولائی را توصیه می نماییم. 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(164).mp3
5.45M
پرسش و پاسخ اعتقادی 🔹حجه الاسلام جلسه 164 - چرا حضرت محمد(ص)به آیین حضرت ابراهیم (ع) اعتقاد داشتند و به آیین حضرت عیسی(ع)اعتقاد نداشتند؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♥️امام على عليه السلام : ✅شما را به تقوای الهی و نظم در کارتان سفارش می کنم! 👌اُوصيكُما وَ جَميعَ وَلَدى وَ اَهْلى وَ مَنْ بَلَغَه كِتابى بِتَقْوَى اللّهِ وَ نَظْمِ أَمرِكُمْ! 📚نهج البلاغه ، نامه ۴۷ 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 معیارهای نامزد اصلح 💠 سوال: به نظر معظم له معیارهای نامزد چه مواردی است؟ ✅ جواب: با وجود شرایط قانونی، اهم معیارهای اصلح به شرح زیر است: ۱- ؛ ۲- و خوشنامی؛ ۳- وفاداری به و ایستادگی در راه آن؛ ۴- عزم، اراده و نفوذ ناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح؛ ۵- دارای برنامه و کفایت لازم؛ ۶- مرعوب نشدن در مقابل دشمنان؛ ۷- و دوری خود و بستگان از اشرافی گری؛ ۸- و آشنا به درد مردم، خدمتگزاری؛ ۹- اعتقاد واقعی به راه امام راحل (قدس سره)؛ ۱۰- تقید به مسائل اخلاقی نظیر پرهیز از معامله گری، رشوه و توصیه پذیری و توجه به منافع طبقات محروم جامعه؛ ۱۱- تثبیت مواضع عزت آفرین، صحیح، عاقلانه و حکیمانه انقلاب و نظام؛ ۱۲- پرهیز از یا هزینه از بیت المال یا اموال شبهه ناک در تبلیغات و غیر آن؛ ۱۳- پرهیز از طرح اموری که در اختیار آنها نیست؛ ۱۴- شناخت اولویت ها و فوریت های نظام و مردم و پرداختن به آنها. 🔰 @p_eteghadi 🔰
لوح | دلایل‌عقلی‌امامت‌ومهدویت 💠 شهری پر پیچ و خم، با شیاطینی از جن و انس...( ادامه در عکس ) بخش ۷ 🔰 @p_eteghadi 🔰
لوح | پرسش و پاسخ مهدوی ➕ آیا امام زمام دین جدیدی می‌ آورند؟🤔 بخش5 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ حکومت امام زمان علیه السلام بعد از ظهور چگونه خواهد؟ 👇👇👇👇
✅پاسخ 🍃حکومت حضرت مهدي (عجل الله تعالی الشریف)، به عنوان بزرگ‌ترين آرمان محرومان و مستضعفان داراي ويژگي‌هاي مهمي است. 🔰از جملة اين ويژگي‌ها, جهاني بودن آن است. بدين گونه که پس از پيروزي سپاه حضرت مهدي و نابودي سپاه کفر و باطل, آن حضرت بر شرق و غرب جهان سلطه و برتري خواهد يافت, اين تسلط و برتري درآمدي است براي تشکيل حکومت جهاني آن حضرت. که در آن هيچ آبادي اي در زمين نمي ماند؛ مگر اينكه گلبانگ توحيد از آن بر مي خيزد و سراسر گيتي از عدل و داد آكنده مي گردد. و به دست آن حضرت، آرمان والاي تشكيل جامعه بزرگ بشري و خانواده انساني تحقّق مي پذيرد و آرزوي ديرينه همه پيامبران، امامان، مصلحان و انسان دوستان برآورده مي شود. 🌺 هشتمين پيشواي شيعيان امام رضا(علیه السلام) از پدرانش از پيامبر اكرم(صلی الله علیه واله) نقل كرده است: خداوند در شب معراج در بخشي از بياني طولاني فرمود: ... و به درستي زمين را به وسيلة واپسين آنان (ائمه معصومين(علیهم السلام ) از دشمنانم پاك خواهم ساخت و تمام گستره زمين را در فرمانروايي او قرار خواهم داد.... 💠 در دوران رهبري امام مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف، با ايجاد مديريت و حاكميت يگانه براي همه اجتماعات، نژادها و منطقه ها، يكي از عوامل اصلي تضاد و جنگ و ستم از بين مي رود. 🔷 پيامبر اكرم (صلی الله علیه واله) در اين باره مي فرمايد: پيشوايان پس از من دوازده نفرند؛ نخستين آنان تو هستي اي علي و واپسين آنان قائم است؛ همو كه خداوند بر دستانش مشارق و مغارب زمين را فتح خواهد كرد. 🔶 امام صادق(علیه السلام) نيز در اين باره فرمود: سپس خداي عزوجل او را ظاهر سازد و مشرق‌ها و مغرب‌هاي زمين را به دست او بگشايد و.... 🔹 شيعه در اين ديدگاه بر اين باور است که با تشكيل حكومت جهاني، اسلام به عنوان يگانه دين حق و كامل و دارايپ شريعت جامع، مقبول همگان خواهد شد. در آن زمان ستمگران و جباران از مسند قدرت به زير كشيده مي شوند. پس از آن حكومت جهاني اسلام با زعامت و رهبري امام معصوم و عادل برپا شده و عدالت بر بنياد ديانت و اخلاق در مقياسي جهاني اجرا مي گردد. 🔸 در برخي از آيات قرآن، به اين حاكميت اشاره شده است و آيات مربوط به جهاني بودن اسلام نيز مؤيد اين معنا است. جهاني بودن دين اسلام و عدم اختصاص آن به قوم يا منطقه خاصّي، از ضروريات اين آيين الهي است و حتي كساني كه ايمان به آن ندارند ميدانند كه دعوت اسلام، همگاني بوده، و به منطقه جغرافيايي خاصّي محدود نبوده است. ♦️ افزون بر اين، شواهد تاريخي فراواني وجود دارد كه پيامبر اكرم(صلی الله علیه واله) به سران كشورها مانند قيصر روم و پادشاه ايران و فرمانروايان مصر و حبشه و شامات و نيز به رؤساي قبايل گوناگون عرب و... نامه نوشتند و همگان را به پذيرفتن اين دين مقدس دعوت كردند و از پيامدهاي وخيم كفر و رويگرداني از اسلام، برحذر داشتند. اگر دين اسلام جهاني نبود چنين دعوت عمومي انجام نميگرفت و ديگر اقوام و امتها هم براي عدم پذيرش، عذري ميداشتند. 🌴 علاوه بر آنچه ياد شد در منابع روايي اسلامي (به ويژه شيعي)، از ويژگيها، اختيارات و عمل كردهايي ياد شده است كه آنها جز با تشكيل حكومت واحد جهاني محقق نخواهند شد. از جمله گفته شده است: حضرت مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ستم و جور را براي هميشه بر مي اندازد و عدالت و دين حق را در سطح جهان براي هميشه مستقر مي كند. ☘ در برخي روايات از اختيارات قدرت و امكانات مطلق و جهاني امام غايب ياد شده است كه نتيجه آن، چيرگي بر جهان و تشكيل حكومت مقتدر جهاني است. 💠 امام باقر(علیه السلام) در اين باره مي فرمايد: قائم ما با در انداختن بيم و هراس در دل ستمگران ياري مي شود، با پشتيباني و حمايت از سوي خداوند تأييد مي گردد. زمين برايش خاضع و تسليم ميشود گنجها برايش آشكار و نمايان مي شود. حكومت او شرق و غرب عالم را فرا مي گيرد. خداوند به وسيله او دينش را بر تمام اديان چيرگي و غلبه مي بخشد؛ هر چند مشركان كراهت داشته باشند. [در عصر ظهور] در زمين خرابي و ويراني نميماند؛ مگر آنكه آباد ميشود. عيسي‌بن مريم(علیه السلام) از آسمان فرود آيد و پشت سر او نماز گزارد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓ سوال: اولین اقدام حضرت مهدی پس از ظهور چیست؟ ✅ پاسخ صحیح گزینه‌ی «خراب کردن سقف مساجد» است. شیخ طوسی از امام باقر علیه‌السلام نقل می‌کند که آن حضرت فرمود: «اوّلین کاری که قائم ما به آن آغاز می‌کند، سقف مساجد است. آن‌ها را خراب می‌کند و فرمان می‌دهد سایه‌بانی چون سایه‌بان حضرت موسی بر آن‌ها بنا کنند.»*۱ شیخ طوسی همچنین از بشیر از امام سجاد علیه السلام نقل می‌کند که آن حضرت فرمود:«بشیر! آیا می‌دانی اوّلین کاری که قائم علیه‌السلام بِدان اقدام می‌کند چیست؟» عرض کرد: «خیر.» فرمود:«...سقف مسجد پیغمبر را خراب می‌کند.» سپس فرمود:«همانا رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: در مسجد سایه بانی چون سایه بانِ برادرم موسی باشد.»*۲ 📚 ۱.من لایحضره الفقیه، جلد۱ ،صفحه ۲۳۶ ۲.منتخب الانوار، ص ۱۹۳ 📝 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(165) (1).mp3
5.3M
پرسش و پاسخ اعتقادی 🔹حجه الاسلام جلسه 165 - آیا 124هزار پیامبر همه معصوم هستند؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰