طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
توسل به ذیل عنایت معصومین (علیهم السلام) و فرزندان آنها کار بسیار خوبی است، ولی بهتر این است که برنامه های جدیدی که در میان شیعه سابقه نداشته است ترتیب داده نشود تا برنامه های موجود کم رنگ نگردد.
آيت الله شبيري زنجاني:
افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد. از آنجا که جامعه نمی تواند نسبت به همه عزاداری های پیاپی مراقبت داشته باشد سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی میاورد.
افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد
همین طور پشت سر هم دهه درست کردن،توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری ها را به وجود می آورد.افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد.
موضوع هتک عزاداری را عرف تشخیص می دهد و مسأله ای شرعی نیست، خاطرنشان کردند: حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداری ها وجود ندارد. از نظر شرعی هتک حرمت عزای اهل بیت – علیهم السلام- خلاف شرع است، اما این که چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند.
عقیده ما درباره اینکه آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت، موجب هتک حرمت می شود یا خیر، حجت نیست بلکه تشخیص این موضوع بر عهده عرف است جامعه مشخص می کند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود.
ایشان با ابراز نگرانی از اینکه عده ای امروزه با افراط در عزاداری ها زمینه هتک حرمت را فراهم می کنند فرمودند: این افراد در این زمینه مسئولند.آیا واقعا کسی که مدعی محب اهل بیت – علیهم السلام- بودن است موظف به چنین کارهایی است؟!
امروزه برخی از منبری ها و بعضی از مداح های بی تقوا حرفهای بی سند و مجالس بی سندی را ترویج می کنند نظر عرف، پس از ترویج آن در جامعه، ممکن است به اینکه هرگونه مجلس شادی در این ایام، هتک حرمت باشد تغییر کند البته در این صورت موضوع هتک حرمت محقق است و افراد هم شرعا موظفند هتک حرمت نکنند ولی آیا ما باید دنبال این باشیم که آنقدر در اذهان مردم بعضی از مصادیق را به عنوان هتک عزاداری مطرح کنیم و آن را تبلیغ کنیم تا واقعا عرف آن را هتک بداند؟ آیا شرع چنین سفارشی به ما کرده است؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍️پاسخ: درخصوص زیارت امام حسین (ع) و نیز زیارت امام رضا (ع) در روایات داریم که گناهان گذشته و آینده زائر بخشیده می شود؛ البته روایات متعددی در این موضوع وجود دارد و چون یک تک روایت نیستند و چند روایت هستند، نمی توان با صرف ضعف سند، آن ها را کنار گذاشت و کلا نامعتبر دانست. اما برای روشن شدن منظور و مراد این روایات، چند نکته عرض می شود:
1️⃣ قطعا این روایات نمی خواهند مجوز و تشویقی برای انجام گناه در آینده باشند.
2️⃣برخی گناهان از روی عمد و آگاهی هستند و تکرار می شوند ولی برخی گناهان از روی غفلت و لحظه ای هستند؛ این روایات می گویند آن گناهانی که از روی غفلت و لحظه ای بوده است، بخشیده می شوند.
3️⃣هر گناهی قابل بخشش نیست، مثلا گناه شرک، کفر، و...؛ لذا مراد این روایات، هر گناهی نیست.
4️⃣ شاید هم مراد روایات این است که برکت این زیارت ها این است که زائر، در ترک معاصی و نیز انجام توبه، توفیق بیشتری پیدا می کند.
5️⃣ این روایات شامل همه افراد نیست بلکه افرادی مراد است که از مراتب بالای تقوا برخوردار هستند و همیشه سعی در رعایت پاکی و تقوا دارند، لذا اگر لغزشی از روی غفلت و جهالت داشتند، خداوند به برکت این زیارت، آن را می بخشد؛ کما این که در روایت هم می گوید کسی که امام را با معرفت و شناخت کامل (حق امام، جایگاه امام و شناخت ولایت امام) زیارت کند؛ پس هر کسی مراد نیست.
6️⃣ممکن است مراد از «ما تقدم» و «ما تأخر»، گناهان گذشته و گناهان آینده نباشد بلکه مراد «ما تأخر» آخرین گناهان باشد، یعنی گناهان قدیمی و آخرین گناهانی هم که مرتکب شده بخشیده می شود.
💠بنابر این: منظور این نیست که انسان با یک زیارت یا یک عمل خاص، می تواند آزادانه هر گناهی را مرتکب شود. از طرفی بخشش گناه، بدون قید و شرط نیست؛ این شرائط از انسان های مؤمن و پرهیزکار که همیشه سعی در رعایت تقوا داشته اند، بر می آید. این روایات ناظر به هر گناهی نیستند، بلکه گناهانی که از روی غفلت و جهالت و لحظه ای سر زده اند، نه گناهانی که با توجه و از روی عمد و آگاهی تکرار شده است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍️پاسخ:
✅چگونه می توان باور كرد كه پیامبر با وجود چنین آیه ای مبنی بر لزوم وصیت ، وصیت ننموده باشند؟ (كُتِبَ عَلَیْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَیْراً الْوَصِیَّةُ لِلْوَالِدَیْنِ وَالأقْرَبِینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَي الْمُتَّقِینَ )هر گاه يكي از شما را مرگ فرا رسد و مالي بر جاي گذارد، مقرر شد كه درباره پدر و مادر و خويشاوندان، از روي انصاف وصيت كند. و اين شايسته پرهيزگاران است. (۱)
◾️آنچه در واقعه یوم الخمیس (روز پنج شنبه) اتفاق افتاد، مبنی بر درخواست دوات و قلم برای نگاشتن وصیت مطلب تازه ایی نبوده است ،بلكه تاكید بر وصایت علی (ع)بوده است كه از آغار دعوت پیامبر به اسلام تا زمان رحلت در موقعیت های مختلف پیامبر به آن تصریح می نمودند.
👈اما از اهمیت این نوشته نیز نباید غافل شد كه اگر در واپسین لحظات عمر پیامبر نیز این وصیت مكتوب و مجددا به وصایت حضرت تصریح می گشت، می توانست تا حدودی از بروز اختلافات بسیاری جلوكیری كند.
🔹به هر روی نگارش وصیت پیامبر اگر چه عملی نشد اما اعلان ولایت و وصایت علی (ع)توسط پیامبر(ص)در موقعیت های گوناگونی بیان گشته، مانند آیه های ولایت، تبلیغ، اولو الامر و قربی نیز ماجرای یوم الدار،وزارت، منزلت،غدیر و...... در واقع وصیت شفاهی حضرت در مقابل انبوهی از مردم بوده و اینكه در روز پنجشنبه به علت كار شكنی برخی موفق به نگارش وصیت نگشت، منافات با اصل وصیت ندارد.
◾️تأخیر در نگارش وصیت ممكن است به دلایل متعدد باشد، از جمله این كه وصیت در آخرین لحظات عمر عاطفی و بیشتر تأثیرگزار است. از همه مهمتر معمولاً وصیتهای مهم سیاسی و اخلاقی در آخر عمر صورت می گیرد.
👈افزون بر آن شاید حضرت از طرف خداوند مأمور بود كه در آخرین لحظات عمر خود ، آن وصیت خاص را بنماید. شاید هم این تأخیر بدان جهت بود كه اهمیت موضوع را نشان دهد. همچنان در وصیتهای مهم به همین صورت عمل می شود. شیعیان باور دارند در حدیث موسوم به حدیث دوات كه مانع تدوین آن شدند حضرت میخواست بار دیگر مردم را به ولایت امام علی(ع) سفارش كند؛ و اهمیت آن را نشان دهد از این رو برخی مانع بیان آن شدند.
💠نتيجه آن كه در واقع پیامبر در لحظه آخر عمر چیزی را می خواست بگوید كه قبلاًگفته بود، با این تفاوت كه درخواست كرد قلم و كاغذی بیاورند تاآن را مكتوب نماید. اگر چه از نوشته شدن آن وصیت جلوگیری شد، اما این بدان معنا نبود كه پیامبر آن وصیت و سفارش را قبلاً انجام نداده باشد.
👈 برای آگاهی بیشتر به كتاب فروغ ولایت از آیت الله سبحانی مراجعه نمائید.
📚پي نوشت ها:
۱. بقره (۲)آيه ۱۸۰.
📎 #تاریخی
🌐منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰آیا انسان در #بهشت میتواند به دیدار افرادی برود که در دنیا آنان را میشناخت؟
👇👇👇
✍️پاسخ:
✅ یکى از بزرگترین لذتهای انسان بهرهگرفتن از مجلس انس با دوستان یکرنگ و باصفا است؛ از اینرو یکی از نعمتها و لذتهای بهشتیان ملاقات و دیدار با همدیگر است. از مجموع آیات و روایات میتوان چنین برداشت نمود که دیدار و مهمانی بهشتیان دست کم در دو سطح انجام میشود:
🔹 دیدار تمام بهشتیان با هم: این مطلب را شاید بتوان از آیات شریفهای که بیان میکند بهشتیان «روبروی» هم و یا در کنار هم هستند، استنباط کرد:
🔸«به یقین، پرهیزکاران در باغها(ى سرسبز بهشت) و در کنار چشمهها هستند. (فرشتگان به آنها میگویند) داخل این باغها شوید با سلامت و امنیّت؛ هرگونه غلِّ [حسد و کینه و دشمنى] را از سینه آنها برمیکنیم (و روحشان را پاک میسازیم) در حالى که همه برابرند، و بر تختها روبروى یکدیگر قرار دارند».
🔹بنابراین، تعبیر روبروی هم بودن بهشتیان نشان میدهد که آنها اولا: دارای دیدار عمومی و جلسات جمعی هستند؛ ثانیا: آنها در جلسات اجتماعیشان گرفتار تشریفات آزاردهنده این دنیا نیستند و مجلس آنان بالا و پایین ندارد، و از اصول زندگى طبقاتى رنجآور این دنیا در آنجا خبرى نیست. همه برادرند؛ همه روبروى یکدیگر و در یک صف - نه یکى بالاى مجلس و دیگرى در پایین- مینشینند.
👈البته، این منافات با تفاوت مقام آنها از نظر درجات معنوى ندارد. این مربوط به جلسات اجتماعى آنها است، و گرنه هر کدام بر حسب درجهی تقوا و ایمان جایگاه مخصوص به خود را دارند.
🔹 دیدار خویشان و اقوام: «باغهاى جاویدان بهشتى که وارد آن میشوند، و پدران و همسران و فرزندان صالح آنها و فرشتگان از هر درى بر آنان وارد میشوند».
👈برخی از مفسران میگویند: «نه تنها آیهی فوق که بعضى دیگر از آیات قرآن نیز تصریح دارند که در جمع بهشتیان، پدران، همسران و فرزندان آنها که صالح باشند وارد میشوند، و این در حقیقت براى تکمیل نعمتهاى الهى بر آنان است، تا هیچ کمبودى حتى از نظر فراق افراد مورد علاقهی خود نداشته باشند. و از آنجا که در آن سرا که سراى نوین و متکاملى است همه چیز تازه و نو میشود؛ آنها نیز با چهرههاى تازه و نو و محبت و صمیمیتى داغتر و گرمتر وارد میشوند، محبتى که ارزش نعمتهاى بهشتى را چند برابر میکند.
💠اگرچه در آیهی فوق تنها پدران، فرزندان و همسران ذکر شدهاند، ولى در واقع همهی بستگان در این جمع، حاضرند؛ چراکه حضور فرزندان و پدران بدون حضور برادران و خواهران و حتى سایر بستگان ممکن نیست، و این مطلب با کمى دقت روشن میشود؛ زیرا هرگاه کسى بهشتى باشد، پدر صالح او نیز به او ملحق میشود، و از آنجا که پدر صالح بهشتى است، همهی فرزندانش به او میپیوندند و به این ترتیب برادران به هم ملحق میشوند. و با همین محاسبه سایر بستگان نیز در آن جمع حضور خواهند داشت».
📎 #اعتقادی
🌐منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔘
💠 نشانه هاى هدايت
🔅 #امام_حسن_علیه_السلام :
🔸 امام حسن عليه السلام ـ در پاسخ معاويه كه بعد از پيمان صلح به ايشان گفت: از فضيلت ما سخن بگو ـ : به جانم سوگند كه ما، نشانه هاى هدايت و مناره هاى پرهيزگارى هستيم؛ امّا تو ـ اى معاويه ـ، يكى از كسانى هستى كه سنّت ها را ميرانْد و بدعت ها را زنده ساخت و بندگان خدا را به بردگى بُرد و دين خدا را به بازى گرفت .
❀ الإمام الحسن عليه السلام ـ حينَ قالَ لَهُ مُعاوِيَةُ بَعدَ الصُّلحِ : اُذكُر فَضلَنا ـ : لَعَمري إنّا لَأَعلامُ الهُدى ومَنارُ التُّقى ، ولكِنَّكَ يا مُعاوِيَةُ مِمَّن أبارَ السُّنَنَ ، وأحيَا البِدَعَ ، وَاتَّخَذَ عِبادَ اللّهِ خَوَلاً ، ودينَ اللّهِ لَعِبا .
▫️ تحف العقول : ص ۲۳۳
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
﷽؛
💠 حديث
🏷 ثمرات نیت خوب
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «هر كس نيّتش نيكو باشد، پاداشش فراوان و زندگیاش خوش مىشود و دوست داشتنش [بر ديگران] لازم مىآيد» .
🔹 «مَن حَسُنَت نِيَّتُهُ كَثُرَت مَثوبَتُهُ، وطابَت عيشَتُهُ، ووَجَبَت مَوَدَّتُهُ».
📚 غررالحكم : ح ٩٠٩٤
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 حاضرم دست از همه چیزم بردارم؟!
#اربعین_و_ظهور
🔸من اینقدر روایت دیدم راجع به اینکه افضل عبادت چیست؛ انتظار فرج است.
چه کسی میتواند منتظر باشد؟ آن کسی که حب دنیا دارد؟
نه به خدا. حالا من به شما کاری ندارم. خودم نشستم فکر کردم که امام زمان(صلواتاللهعلیه) تشریف بیاورد، حاضرم دست از همه چیزم بردارم یا نه؟ هیچ تعارف ندارد؛ هر چه گفت میگویم چشم یا نه؟
🔸اگر این را جداً در خودمان احساس کنیم؛ اینجا به شما بگویم بی برو برگرد دستمان را خواهد گرفت، چه ببینم چه نبینم دست را میگیرد بی برو برگرد، چشم ظاهری ببیند، یا نبیند...
آنجاست که انسان مورد عنایتش هستش، آنجاست که عبادتهای ماروح پیدا میکند. این را به شما بگویم اطاعتهای ما اطاعت میشود، آنگاه است که اینها مغز پیدا میکند. دیگر از این پوست بودن در میآید.
🎤حاجآقا مجتبی تهرانی(رحمهاللهعلیه)
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 دو نمونه از حسابرسی
✍ شیخ صدوق از امام صادق علیه السلام روایت کرده که چون روز قیامت شود، دو بندۂ مؤمن را برای حسابرسی نگه می دارند که هر دو هم در نهایت اهل بهشت هستند. یکی فقیر و دیگری ثروتمند است. فقیر می گوید: خدایا، چرا
من را نگه می داری، به عزتت قسم که من در دنیا چیزی نداشتم. نه قدرت و مقامی که با آن عدالت و رزم، یا ظلم کنم و نه مال و منال زیادی که حق تو در آن بر من واجب باشد و باید خرج می کردم تا الان گیر آن باشم. بلکه به مقدار کفاف برایم مقدر کردی و بیش از آن چیزی نداشتم. خداوند می فرماید: « بنده من راست می گوید. بگذارید تا به بهشت رود.» اما شخص ثروتمند می ماند تا همچون سیل، از او عرق روان گردد و پس از مدتی طولانی وارد بهشت می گردد.
آن فرد فقیر به او می گوید: چه چیزی باعث توقف تو شد؟ پاسخ می دهد: طول الحساب، پیوسته یکی یکی تقصیرها و کوتاهی های من معلوم می شد و خداوند می گذشت و می بخشید تا آنکه رحمت حق من را فرا گرفت و مرا به توبه کاران ملحق کرد.
بعد این شخص ثروتمند به آن فقیر می گوید: تو کیستی که چهره ات ناشناس است؟ فقیر می گوید: من همان فقیرم که با تو در محشر بودم.
شخص ثروتمند می گوید: نعمت های بهشت چقدر تو را تغییر داده که نشناختمت.
بنابر این، خدا سريع الحساب است و طول حساب برای جواب دادن و در واقع برای تطهیر ماست و نوعی مجازات است.
📚 کتاب قيامت و حشر، استاد عالی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری
💬 دیوانه دنیا | حضرت آیتالله مجتبی تهرانی (ره)
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠حدیث
امیرالمومنین علیه السلام:
ساده پوش باش و خود را شُهره مکن.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 غیر قابل توصیف بودن برزخ
✍ در سوره یس آیه۲۶، داستان آن انسان پاکی را میآورد که چون وارد برزخ شد گفت: ای کاش قوم من میدانستند که چگونه خداوند مرا مورد مغفرت خود قرار داد و مرا بزرگ داشت. « قیلَََََ ادْخُلِ الْجَنَّةَ، قالَ یالَیْتَ قَومی یَعلَمُونَ بِما غَفَرَلی رَبّی وَ جَعَلَنی مِنَ الْمُکْرَمینَ».
این آیه میرساند آن قدر عالم برزخ برای مؤمنین واقعی زیباست وآن قدر وضعشان در آن عالم خوب است که آرزو میکنند ای کاش بقیه هم این را میدانستند، به طوری که وقتی با آن عالم روبه رو میشوند متوجه آن همه وصفی که توسط پیامبران از برزخ شده بود میگردند؛ بدون آن که در وصف پیامبران نقصی باشد، ولی این قدر عجیب است که در الفاظ نمی گنجد.
از همین نظر است که مؤمنین، بعد از مرگ و ورود به برزخ وبا برخورداری از حیات سعید برزخی وبا قرارگرفتن در یک سعة خاص و فوق تصور، حیات دنیوی را جز یک زندان تنگ نمی بینند و به همین جهت هم هست که امام سجاد علیه السلام میفرمایند:
در حالی که بدن مؤمن را غسل میدهند به روح او گفته میشود آیا دوست داری به بدنی که در آن بودی برگشت داده شوی؟ میگوید: در آن حال، گرفتاری و خسران و غم و اندوه آن را چه خواهم کرد؟
همین قیاس را از جهت فوق تصور بودن برزخ، برای کفار از جهت بدی وسختی در نظر داشته باشید که خداوند میفرماید شما در دنیا نمی توانید درک کنید چقدر سخت است.
میفرماید:
«وما اَدریکَ ما الحُطَمَه»؛
تو چه میتوانی درک کنی از آتش درهم کوبندة جهنم.
📚 کتاب معاد، بازگشت به جدی ترین زندگی
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨
🔸 بداخلاقی با خانواده و فشار قبر🔸
✍ امام صادق (علیه السلام) میفرماید: هنگامی که رسول خدا صلی الله علیه وآله بر بدن سعد بن معاذ نماز میت میخواند، نود هزار فرشته به نمازش حاضر شدند که حضرت جبرئیل هم میان آنها بود.
بعد از نماز ، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از جبرئیل سوال کرد ، به چه علت شما بر نماز سعد حاضر شدید و بر بدن او نماز خواندید؟ جبرئیل عرض کرد: بخاطر آنکه سعد در همه حالات چه در راه رفتن و نشستن و خوابیدن و ایستادن، و چه در حالت سواره یا پیاده، دائما سوره #قل_هو_الله احد را تلاوت میکرد، بخاطر همین کار او، خدای متعال به ما فرمود در تشییع او شرکت کرده و بر بدنش نماز بخوانیم. سپس مادر سعد بن معاذ بلند صدا زد: ای سعد! بهشت گوارای تو باد.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود : چطور این حرف را میزنی درحالیکه هم اکنون سعد بن معاذ فشار قبر دارد.مادر سعد گفت :چرا؟ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند :چون سعد در خانه با خانواده اش بداخلاق بود.
📚 ارشادالقلوب ج1 ص194
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 بهرهوری از کلاس نماز
✍ ما میتوانیم نمازمان را تبدیل به یک کلاس بسیار ارزشمند تربیتی و معرفتی کنیم که حداقل پنجبار در روز از این کلاس بهره کامل را بگیریم و آثار آن را در زندگی ببینیم. نماز بالاترین استادی است که بالاترین لذتها در کنارش برای انسان حاصل میشود.
از مرحوم آیتالله سیدعلی قاضی نقل شده است که میفرمود: نمیدانم این لذتهایی که در دنیا از نماز نصیبم میشود، در برزخ هم گیرم میآید؟
بهقول بزرگواری برخی در دنیا لذت هایی میبرند که یک صدم آن در آخرت گیر دیگران نمیآید. قابل توجه کسانی که فکر میکنند لذتهای دینداران همه نسیه و وعده سر خرمن است، و همه حواله به آخرت و بهشت است. خیر، لذت های دینداران (اگر درست دینداری کنند) نقدِ نقد است.
📚 کتاب صراط و شفاعت، استاد عالی
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨
💠مرحوم حضرت آیت الله مجتهدے :
✨دو چیز است که گناهان را نابود مے کند :
1⃣ مرض :
حضرت امیر المؤمنین (علیه السلام) به یکے از
اصحابشان که مریض شده بود مؤعظه کردند
و فرمودند :
خدا بیمارے تو را وسیله کاستن گناهانت قرار داده است.
آدم که تب مے کند کفاره گناهانش است.
ناراحت نشید از این که مریض شدید ، شکوه نکنید ،
فایده مرض این است که گناهان را نابود مے کند.
2⃣سجده :
در روایت داریم که آدم به سجده برود و
مدتے بر سجده باشد و ستایش کند ...
حدیث است که سجده گناهان را مے ریزد ،
همان طور که باد در فصل پاییز برگ درخت را
مے ریزاند ...
👈 گناه آدم را سنگین مےکند ، مثل بعضے ها که دیدید نماز صبح که مے خواهند بخوانند ،
انگار که کوه روےشان است ...
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌷 آیت الله حق شناس (ره) میفرمود :
☘ ملک الموت به صورت اعمال شما ظاهر میشه دم مرگ
🍂 موقع اذان به شما نظر میکنه اگه اهل نماز اول وقت باشین زمان مرگ مدارا میکنه با شما
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روند پاک شدن گناهان از دنیا تا آخرت
🎙#استاد_رائفی_پور
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ #حدیث
🔸امام حسن مجتبی (ع):
🔹هر که احسان هاى خود را بر شمرد، بخشندگى خویش را از بین برده است.
(بحار الأنوار: ۷۸/۱۱۳/۷)
🔰 @p_eteghadi 🔰
تعلیم پیامبر اسلام ص به علی ع پس از مرگ دنیوی !!!!
🤔#پرسش
❓در کتب شیعه آمده است که پیامبر پس از مرگ به علی آموزش می داد !!!!
عن أبان بن تغلب عن أبي عبد الله قال : لَمَّا حَضَرَ رَسُولَ اللَّهِ ﷺ الْمَوْتُ دَخَلَ عَلَيْهِ عَلِيٌّ. فَأَدْخَلَ رَأْسَهُ ثُمَّ قَالَ : يَا عَلِيُّ إِذَا أَنَا مِتُّ فَغَسِّلْنِي وَ كَفِّنِّي ثُمَّ أَقْعِدْنِي وَ سَلْنِي وَ اكْتُبْ.
أبان بن تغلب میگوید : امام صادق گفت : وقتی که وفات پیغمبر ﷺ نزديک شد، حضرت على نزد ایشان آمد. پیامبر ﷺ سر على را در برگرفت وفرمود : اى على! وقتی من وفات کردم، مرا غسلم بده و كفن کن، سپس مرا بنشان وسؤال بپرس وبنويس.
📚 اصول کافی 297/1
قضاوت با خوانندگان ❗️❗️
👇👇👇