⭕️ سوال
⁉️ یکی از سوالات متداولی که در مورد امام زمان (عجلاللهتعالیفرجه) میپرسند این است که حضرت در زمان ظهور چند سال دارد و شکل و شمایل او چگونه است؟
🔰 یکی از خصوصیات و ویژگیهای امام زمان (عجلاللهتعالیفرجه) این است که گذشت زمان در حضرت تأثیر ندارند و ایشان در هنگام ظهور مردی سی یا چهل ساله به نظر میرسد که از لحاظ قوای جسمانی هم در وضعیت فوقالعادهای به سر میبرد.
👈 روایات فراوانی دلالت میکند که گذشت زمان و طولانی بودن عمر امام زمان(عجلاللهتعالیفرجه) را پیر نمیکند به طوری که در هنگام ظهور یک تار موی سر و صورت حضرت سفید نیست. و گفته شده که در زمان ظهور مانند یک مرد سی یا چهل ساله است.
🔶 به طور مثال اباصلت هروی میگوید: از امام رضا (علیهالسلام) درباره علامت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه، هنگام ظهور پرسیدم؛ آن حضرت فرمود: «علامت حضرت مهدی این است که به لحاظ سن پیر، ولی برابر دیدگان مردم جوان است به گونهای که بینندگان تصور میکنند او چهل ساله یا کمتر است و نشانه او این است که پس از ظهور هم با گذشت شب و روز پیر نمیشود تا زمان رحلتش فرا رسد.»
⁉️ ممکن است عدهای سؤال کنند که مگر ممکن است شخصی که چند قرن از عمرش میگذرد به گونهای جوان به نظر برسد که حتی یک موی سفید هم در سر و رویش نباشد؟
🔺در پاسخ به این سؤال باید دانست که این امر با توجه به قدرت بینهایت پروردگار عالم، هیچ استبعادی ندارد و اگر خداوند عالم اراده کند، گذشت زمان کسی را پیر نمیکند؛ زیرا تمام هستی تحت قدرت الهی قرار دارد و حتی یک برگ بدون اراده خداوند از درخت نمیافتد و در واقع اثرگذاری و اثرپذیری تمام موجودات عالم به اراده خداوند بوده و محتاج به اجازه اوست.
💠 در نتیجه: میتوان گفت مسئله ظهور امام زمان(عجلاللهتعالیفرجه) با سیمای جوانی یکی از الطاف و نعمتهای خداوند است که در حق آخرین منجی انسانها ارزانی داشته است و با توجه به سنت معجزات الهی امری معقول و ممکن است.
_______________
🔰 @p_eteghadi 🔰
حضرت رقيه سلام الله عليها در کلام بزرگان و مراجع عظام تقليد
در پي القاي شبهات بي اساس از سوي برخي افراد ناآگاه درباره وجود مقدس حضرت رقيه بنت الحسين عليهماالسلام، مراجع عظام تقليد و علماي بزرگ عصر ما تاكيد كردند تشكيك در اصل وجود مقدس حضرت رقيه عليهاالسلام، نه تنها ظلم به آن مظلومه و پدر بزرگوار ايشان، بلكه ظلم به اهل بيت عليهم السلام است.
✅آيت الله العظمي ميرزا جواد تبريزي (ره)
متن سخنرانى آيت الله العظمي ميرزا جواد تبريزي (ره) در حرم حضرت رقيه عليهاالسلام در سال 1381 هـ ش:
مزار کنونى حضرت رقيه بنت الحسين عليهماالسلام در شام، از اول مشهور بوده، گويا حضرت امام حسين عليه السلام نشانى را از خود در شام به يادگارى سپرده است، تا فردا کسانى پيدا نشوند که به انکار اسارت خاندان طهارت عليهم السلام و حوادث آن بپردازند، اين دختر خردسال گواه بزرگى است بر اينکه در ضمن اسيران حتى دختران خردسال نيز بوده اند ، ما ملتزم به اين هستيم که بر دفن حضرت رقيه عليهاالسلام در اين مکان شهرت قائم است، حضرت عليهاالسلام در اين مکان جان سپرده و دفن شده است. ما به زيارتش شتافتيم، و بايد احترام او را پاس داشت.
دفن اين طفل خردسال (حضرت رقيه عليهاالسلام) در شام گواه بزرگ و نشان قوى از اسارت خاندان طهارت، و ستم روا داشته بر ايشان دارد، آن ستمى که تمام پيامبران از آدم تا خاتم بر آن گريستند، تا آنجا که خدا عزاى امام حسين عليه السلام را بر آدم خواند، از اين رو احترام اين مکان لازم است، به سخنان فاسد گوش فرا ندهيد، و به سخنان باطلى که مى گويند: رقيه عليهاالسلام طفلى خردسال بيش نبود، گوش فرا ندهيد، مگر على اصغر عليه السلام کودک خردسال نيست که در روز قيامت شاهدى خواهد بود، و موجب آمرزش گنهکاران شيعه خواهد شد ان شاء الله تعالى.
بنابراين بر همه واجب است احترام اين مکان (محل دفن حضرت رقيه عليهاالسلام) را داشته باشند، و به سخنان فاسد و بيهوده اى که از گمراهى شياطين است، گوش فرا ندهند و اعتنايى نکنند. ما با زيارت دختر امام حسين عليه السلام (رقيه عليها السلام) به خداوند متعال تقرب مى جوييم، آن دخترى که خود مظلوم بود، و خاندان وى همه مظلوم بودند.
✅آيتاللهالعظمي مکارم شيرازي
شکي نيست که دختر کوچکي از امام حسين عليه السلام در شام از دنيا رفت و در آنجا دفن شد و حرم فعلي منسوب به همان دختر است، اما اين که نام آن دختر «رقيه» بوده يا نام ديگري داشته در بين دانشمندان اسلامي اختلاف نظر وجود دارد، هر چند معروف اين است که نامش رقيه است.
✅آيتاللهالعظمي نوري همداني
در کتابهايي چون کامل بهائي و نفسالمهموم و کتابهاي معتبر ديگر دختر خردسالي که برخي نام او را «رقيه» ناميدهاند و در شام به شهادت ميرسد، براي امام حسين عليه السلام ذکر کردهاند و اگر کسي براي آن حضرت نذر کند، بايد آن را ادا نمايد و مضجع موجود در دمشق متعلق به آن حضرت است.
✅آيتاللهالعظمي مظاهري
همين جا که به عنوان مرقد حضرت رقيه عليهاالسّلام مشهور است ، مرقد اوست و تشکيک کردن يک ظلم است آن هم ظلم به بچه مظلوم امام حسين عليهالسّلام و همين شهرت راجع به مرقد مطهر حضرت زينب سلاماللهعليها نيز هست و تشکيک در آن ظلم به حضرت زينب سلاماللهعليها است و ظلم به حضرت زينب گناهش خيلي بزرگ است و ما در اين گونه موارد نظير سيادت اشخاص و قبور بزرگان چيزي جز شهرت نداريم و اين شهرت در نظر همه فقها حجت بوده و هست.
✅آيتاللهالعظمي علوي گرگاني
وجود حضرت رقيه سلام الله عليها از مسلّمات تاريخي است و اگر شبهه اي هم هست در اصل وجود ايشان نيست و بعضي از شبهات در نام مبارک او وجود دارد ولي اين مسئله که دختري از امام حسين عليه السلام در شام مدفون است ، هيچ گونه شک و شبهه اي در آن وجود ندارد و توصيه ما به کساني که اين شبهات را نسبت به معتقدات ديني مردم وارد مي کنند آن است که بدانند هيچ گونه نفعي نخواهند برد و فقط آخرت خود را خراب کرده اند و خود را مورد غضب امام حسين عليه السلام قرار داده اند و لذا خوب است که با اين گونه مسائل خود را درگير ننمايند.
✅آيتاللهالعظمي روحاني
اولا راجع به حضرت رقيه سلام الله عليها اخيرا كتابي نوشته شده است و خيلي خوب اثبات نموده به اين كه حضرت رقيه 3 ساله در خرابه شام از دنيا رفته و قبرش هم در آنجاست و معجزات زيادي هم نقل شده است و ثانيا قاعده اي در فقه است بنام تسامح در ادله سنن ، مقتضي آن قاعده اين است كه آنچه راجع به اين دختر 3 ساله گفته اند شما هم نقل كنيد و به زيارت او برويد همه اش بر طبق موازين شرع است ، من خودم چند سال قبل براي معالجه به لندن رفتم در برگشت ، لبنان از هواپيما پياده شدم و چند روز در آنجا ماندم كه بروم سوريه براي زيارت آن خانم و الان هم از آن عمل خرسندم.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢اسناد اثبات وجود حضرت رقیه س💢
رقیه در لغت از ترقی و ارتقاء اخذ شده است که مصغر می باشد.
📒لغتنامه دهخدا کاده رقی ص588
ارتقاء بمعنای صعودبه طرف بالا و ترقی است
📖اسراء93
این نام قبل از اسلام بوده است نام یکی از دختران هاشم (جد دوم رسول ص)رقیه بوده است که عمه رسول ص می باشد
📘بحارالانوارج15ص39
در خاندان پیامبر ص چند رقیه بوده است
نام یکی از دختران رسول ص
دو دختر امیرمومنان ع
دو دختر امام کاظم ع
📙ارشاد مفید ج2ص354 وص244 وص20
اما مستندات وجود این دختر برای امام حسین ع:
1️⃣اول
ذکر احوالات وشهادت دختری در خرابه ؛در کتاب کامل بهایی(قرن7) از کتاب حاویه ،ذکرشده است.
📕کامل بهایی ج2ص180 فصل سوم
2️⃣دوم
قصیده سیف بن عمیره نخعی
که ایشان از اصحاب امام صادق و کاظم ع بوده است.
وشیخ طوسی در کتاب 📕فهرست خود و نجاشی در کتاب 📙رجال خود و علامه حلی در کتاب 📘خلاصه الاقوال و ابن داود در کتاب رجال خود و علامه مجلسی در کتاب 📒وجیزه و...او را توثیق کرده است.
این قصیده در کتاب 📙المنتخب طریحی ج2ص444باب الثانی مجلس نهم
ذکر شده است.
ورقية رق الحسودلضعفها
وغدا ليعذرها الذي لم يعذر
ولأم كلثوم يجدجديدها
لثم عثيب دموعها لم يكرر
لم أنسها وسكينة ورقية
يبكينه بتحسر وتزفر
📒کتاب المنتخب طریحی ج2ص444باب الثانی مجلس نهم
سوم
کتاب 📚منتخب التواریخ هاشم خراسانی (متوفی1352ق)
ماجرای سید ابراهیم دمشقی را در مورد تخریب قبر حضرت رقیه س و تعمیر و ترمیم آن ذکر نموده است.
📙منتخب التواریخ ص388
4️⃣چهارم
کتاب 📘منتخب طریحی (متوفی 1085)ج1ص140
ماجرای خرابه را مفصل تر ذکر کرده است.
5️⃣پنجم
کتاب المنن عبدالوهاب شافعی متوفی973ق
نقل کرده که قبر رقیه بنت الحسین ع در دمشق می باشد.
📕ستاره درخشان شام ص13 و 14
6️⃣ششم
کتاب 📚لهوف ابن طاوس(متوفی664ق)ص141و کتاب ینابیع الموده (متوفی 1294) ص346
خطاب حضرت به زنان تحت عنوان یا رقیه در شب عاشورا نقل شده است.
7️⃣ هفتم
شهرت در بین شیعیان
اینکه قبر ایشان سالیان متمادی مورد تبرک و توجه علماء و فقهاء بوده نشانه اعتنا و اعتبار مضجع شریف و وجود ایشان است.
لذا و لو مدرک معتبازوجود چنین دختری ساکت باشد نیز باوجود این شهرت نمیشود انکارکرد.و برای یک واقعه تاریخی کفایت میکند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 عزاداری سیدالشهدا علیهالسلام در چین و روسیه
🔹 کشورهایی مانند چین و روسیه هرچند حکومتهای غیردینی و کمونیستی دارند، اما آنچه نسبت به ممنوعیت عزاداری در این دو کشور ادعا میشود؛ صحیح نیست.
🔸کشور چین حدود سه و نیم میلیون شیعه دارد و اقلیت شیعیان چینی به همراه اتباع شیعه مقیم این کشور از جمله ایرانیها و پاکستانیها همهساله همزمان با فرارسیدن ماه محرم گرد هم آمده و مراسم سوگواری را در شهر پکن پایتخت این کشور برگزار کرده و در رثای امام حسین علیهالسلام اشک میریزند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
23.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال
❓ آیا یک قطره اشک برای امام حسین علیهالسّلام همه گناهان را پاک می کند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴فرا رسیدن سالروز شهادت غریبانه بنتالحسین حضرت رقیه خاتون سلاماللهعلیها را تسلیت میگوییم.
🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم ربّ المهدی علیه السّلام
🌤حدیث روز :
🍃 قال الإمامُ الصّادقُ"علیهالسلام":
لَو أدرَکتُهُ لَخَدَمتُهُ أیّامَ حَیاتی
امام صادق"علیهالسلام":
اگر او [امام زمان علیه السلام] را در یابم ، تمام عمر به او خدمت می کنم .
📚 [ بحار الأنوار ، ج 51، ص: 148 ]
#امام_زمانعلیهالسّلام
🔰 @p_eteghadi 🔰
سری می آید اما حیف با او نیست آغوشی،
کنار سر کسی آرام خوابش برده است انگار!
ندارد تاب دلتنگی، خرابه جای ماندن نیست
قفس را باز کن دیگر! پرنده مرده است انگار.
🏴شهادت حضرت رقیه (س) تسلیت
🔰 @p_eteghadi 🔰
شک پیامبر اسلام به رسالتش !!!!
🤔#پرسش
❓یکی شبهه کرد که در قرآن آمده که پیامبر به رسالتش شک داشته و خدا می گوید که اگر شک داری برو از اهل کتاب سوال بکن !!!!! آیا این قضیه واقعیت دارد !!!!!
💠#پاسخ💠
👌خداوند در آیه ٩٤ سوره یونس می فرماید :
" فَإِنْ كُنْتَ فِي شَكٍّ مِمَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ فَسْئَلِ الَّذِينَ يَقْرَؤُنَ الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكَ لَقَدْ جاءَكَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ المُمْتَرِين " " اگر در آنچه بر تو نازل كردهايم ترديد دارى از آنها كه پيش از تو كتب آسمانى را مىخوانند سؤال كن، (بدان) به طور قطع،" حق" از طرف پروردگارت به تو رسيده، بنا بر اين هرگز از ترديد كنندگان مباش "
👌 در این آیه اگر چه مخاطب پیامبر است , اما در واقع مشرکین و کسانی که در رسالت پیامبر اسلام تردید می کردند , مقصود خداوند هستند که اگر در رسالت پیامبر شک و تردیدی دارند , بروند از اهل کتاب سوال کنند , زیرا چنان که در ذیل توضیح داده ایم , نشانه های نبوت پیامبر اسلام در تورات و انجیل آمده است و شکاکان با رجوع به اهل کتاب می توانستند در این قضیه به یقین برسند :
❗️بنابراین مقصود اصلی آیه شکاکان از مشرکین و مردم هستند و خداوند اگر چه پیامبر را مخاطب قرار داده اما هدفش تفهیم شکاکین است و به اصطلاح " به در می گوید , دیوار بشنوند " : " ایاک اعنی و اسمعی یا جاره "
👌لذا پیامبر اسلام ص می فرمود که مقصود آیه من نیستم و به خداوند سوگند من هیچگاه در رسالتم شک نکردم و هیچگاه مامور به سوال کردن نشدم : " «فوالله ما شك و ما سأل». "
📚تفسیر قمی ج ١ ص ٣١٧ _ بحار الانوار ج ٣٦ ص ٩٤
❗️امامان علیهم السلام هم می فرمودند که مقصود آیه پیامبر اسلام نیست , بلکه مقصود جاهلانی هستند که در رسالت پیامبر اسلام تشکیک می کردند : " فإن المخاطب بذلك رسول الله ، و لم يكن في شك مما أنزل الله عز و جل، و لكن قالت الجهلة ....فَسْئَلِ الَّذِينَ يَقْرَؤُنَ الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكَ بمحضر من الجهلة "
📚علل الشرایع ج ١ ص ١٢٩ _ البرهان فی تفسیر القرآن ج ٣ ص ٥٣
❗️لذا در تفسیر نمونه می خوانیم :
"چون در آيات گذشته قسمتهايى از سرگذشتهاى انبياء و اقوام پيشين ذكر شده بود، و ممكن بود بعضى از مشركان و منكران دعوت پيامبر ص در صحت آنها ترديد كنند، قرآن از آنها مىخواهد كه براى فهم صدق اين گفتهها به اهل كتاب مراجعه كنند، و چگونگى را از آنها بخواهند، چرا كه در كتب آنها بسيارى از اين مسائل آمده است.
❕ولى به جاى اينكه روى سخن را به مخالفان كند، پيامبر را مخاطب ساخته چنين مىگويد:
" اگر از آنچه بر تو نازل كرديم در شك و ترديد هستى از آنها كه كتب آسمانى را قبل از تو مىخوانند بپرس" (فَإِنْ كُنْتَ فِي شَكٍّ مِمَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ فَسْئَلِ الَّذِينَ يَقْرَؤُنَ الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكَ).
👌تا از اين طريق ثابت شود كه" آنچه بر تو نازل شده حق است و از طرف پروردگار" (لَقَدْ جاءَكَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ).
" بنا بر اين هيچگونه شك و ترديد هرگز به خود راه مده" (فَلا تَكُونَنَّ مِنَ المُمْتَرِينَ).
❗️اين احتمال نيز وجود دارد كه آيه فوق بحث تازه و مستقلى را در باره صدق دعوت پيامبر ص عنوان مىكند و به مخالفان مىگويد كه اگر در حقانيت او ترديد دارند، نشانههاى او را كه در كتب پيشين مانند تورات و انجيل نازل شده از اهل كتاب بپرسند.
👌شان نزولى كه در بعضى از تفاسير نقل شده ( تفسير ابو الفتوح رازى جلد 6 صفحه 227 ذيل آيه ) نيز اين معنى را تاييد مىكند و آن اينكه: جمعى از كفار قريش مىگفتند: اين قرآن از طرف خدا نازل نشده بلكه شيطان به محمد ص القا مىكند!، اين سخن سبب شد كه عدهاى در شك و ترديد فرو روند، خداوند با آيه فوق به آنها پاسخ گفت.
❕ممكن است در ابتدا چنين به نظر برسد كه آيه حكايت از اين دارد كه پيامبر ص در حقانيت آياتى كه بر او نازل مىشد ترديد داشت، و خداوند از طريق فوق ترديد او را زايل كرد.
👌ولى با توجه به اينكه پيامبر ص مساله وحى را با شهود و مشاهده دريافته بود، چنان كه آيات قرآن حاكى از همين معنى است، شك و ترديد در اين مورد معنى نداشت، به علاوه اين تعبير رائج است، كه براى تنبيه دوردستان افراد نزديك را مخاطب مىكنند و سخنى را القا مىنمايند، اين همان است كه عرب با ضرب المثل معروف" اياك اعنى و اسمعى يا جاره" (بتو مىگويم ولى همسايه تو بشنو) از آن ياد مىكند كه نظير آن را نيز در فارسى داريم، و اين گونه سخن در بسيارى از موارد تاثيرش از خطاب صريح بيشتر است.
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕به علاوه ذكر جمله شرطيه، هميشه دليل بر احتمال وجود شرط نيست، بلكه گاهى براى تاكيد روى يك مطلب و يا براى بيان يك قانون كلى است، مثلا در آيه 23 سوره اسراء مىخوانيم وَ قَضى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ:" پروردگار تو فرمان داده كه جز او را پرستش نكنيد و به پدر و مادر نيكى كنيد، هر گاه يكى از اين دو نزد تو (توجه داشته باشيد در اين جمله مخاطب ظاهرا فقط پيامبر است) به پيرى برسند هيچگاه كمترين سخن ناراحت كنندهاى به آنها مگو".
با اينكه مىدانيم پيامبر ص پدرش را قبل از تولد و مادرش را در دوران طفوليتش از دست داد، با اين حال حكم احترام به پدر و مادر به عنوان يك قانون كلى بيان شده است هر چند مخاطب ظاهرا پيامبر است.
❕و نيز در سوره طلاق مىخوانيم يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ:" اى پيامبر هنگامى كه زنان را طلاق گفتيد ..." اين تعبير دليل بر اين نيست كه پيامبر زنى را در عمرش طلاق گفته بلكه بيان يك قانون كلى است و جالب اينكه مخاطب در آغاز اين جمله پيامبر است و در آخر جمله همه مردم.
و از جمله قرائنى كه تاييد مىكند منظور اصلى در آيه مشركان و كافران است، آيات پشت سر اين آيه است كه از كفر و بى ايمانى آنها سخن مىگويد.
❕نظير همين موضوع در آيات مربوط به مسيح ديده مىشود كه وقتى خداوند در روز رستاخيز از او مىپرسد آيا تو مردم را به عبادت خويش و مادرت دعوت كردى؟! او صريحا اين مساله را انكار مىكند و اضافه مىكند إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ:" اگر من چنين سخنى را گفته بودم تو مىدانستى" (سوره مائده آيه 116)."
📚تفسیر نمونه ج ٨ ص ٣٨١
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #معرفی_کتاب
📘تحلیلی بر نیابت خاص در غیبت کبری (با تأکید بر شبهات جریان انحرافی احمد بصری)
🔹کتاب «تحلیلی بر نیابت خاص در غیبت کبری (با تأکید بر شبهات جریان انحرافی احمد بصری)» اثر محمد شهبازیان است که به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۱۹۰ صفحه منتشر شد.
🔹این اثر در سه فصل تألیف شده است؛ در فصل اول این اثر که به کلیات و مفاهیم اختصاص یافته، ضمن بیان توضیحاتی در خصوص نیابت خاص، به توقیفی بودن این نوع نیابت پرداخته شده است و جریان انحرافی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
🔹«چیستی و ادله توقیفی بودن نیابت خاص» عنوان دومین فصل از این کتاب است که نویسنده در این فصل در دو گفتار به «نیابت خاص؛ چیستی و ویژگی ها» و «ادله انحصار عدد در نایبان خاص» می پردازد.
🔹در سومین و آخرین فصل از کتاب حاضر، به «بررسی ادعاها و دلایل مدعی یمانی درباره نیابت خاص» اشاره شده است؛ در این فصل، فراز و نشیب و تناقض در ادعاهای مدعی یمانی پرداخته شده و دلایل قرآنی و روایی مدعی یمانی و نقد آن تبیین شده است.
🔰 @p_eteghadi 🔰