eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ معاندین نظام وقتی که حرم امامی توسعه داده می‌شود، یا پولی برای جشن غدیر یا برپایی عزای امام حسین علیه السلام خرج می‌شود، زبانشان باز شده به یاد فقرا می‌افتند و می‌گویند که چرا این پول را به فقرا نمی‌دهید! 🔰 پاسخ: 1️⃣. توسعه حرم‌ها، برپایی جشن غدیر و عزای امام حسین علیه السلام و... از «شعائرالله» است و خدا در قرآن کریم به تعظیم شعائر امر کرده است. 2️⃣. این‌گونه اعمال باعث تشویق مردم به رفت و آمد در این مکان‌ها می‌شود و همین رفت و آمدها، آن‌ها را با دین و معارف آشنا می‌کند. یکی از آموزه‌های دین کمک به فقراست؛ به عبارت دیگر در این مکان‌ها و مراسم‌هاست که روحیه کمک به فقرا ایجاد می‌شود. 3️⃣. پول این بناها، ساختمان‌ها، طلاکاری‌ها، توسعه‌ها و مراسم‌ها به طور معمول از نذورات و هدایایی تامین می‌شود که خود مردم می‌دهند؛ همان مردمانی که تلاش در فقر زدائی دارند. 4️⃣. به یقین برای هر دو دسته (فقرا و مکان‌های زیارتی) هزینه‌های زیادی می‌شود؛ اما هزینه‌هایی که در حرم اهل بیت خرج می‌شود به چشم می‌آید، چون ماندگار است و اگر بخواهند حرمی را توسعه دهند می‌گویند کافی است؛ ولی هزینه‌هایی که برای فقرا صرف می‌شود دیده نمی‌شود، چون مصرف می‌شود. 5️⃣. ساختن گنبد و طلاکاری کردن آن و توسعه حرم به خودی خود هدف نیست، بلکه هدف از آن‌ها آشنایی با اهل بیت و در نتیجه آشنایی با خدا و عبادت بیشتر خداست. سپس با روحیه خیرخواهی وارد جامعه شده و جامعه را از انواع بلاها و گرفتاری‌ها نجات می‌دهد. چه بلاهایی مانند فقر و ناداری و چه بلایی مانند جهل و نادانی. __________________ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 📌 امام حسین علیه‌السّلام بزرگترین نعمت الهی 🎙استاد پناهیان 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(ع) نيكى و صدقه دادن پنهانى، فقر را از بين مى برند، عمر را زياد و هفتاد مرگِ بد و ناگوار را دفع مى كنند ميزان الحكمه جلد۱ ص۵۳۳ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘 تاریخ سری امامت 🔹ترجمه کتاب «تاریخ سری امامت» به قلم جواد افشار به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۲۱۶ صفحه به چاپ رسید. 🔹کتاب تاریخ سری امامت اولین کتابی است که به این بخش ناپیدا و خارج از دسترس حیات سیاسی امامان می پردازد و مؤلف این اثر شیخ جعفر المهاجر طی یک پروسه سنگین فنی و علمی در حوزه روشمند و ساختارمند ماهرانه از کنار هم قرار دادن قطعات این پازل پیچیده و وسیع و تقاطع اطلاعات، به یک منبع عظیم و جوشان از تاریخ حیات سیاسی دست یافت. 🔹کتاب «تاریخ سری امامت» تصویری واضح و تا حدی کامل از دولت پنهانی ارائه می دهد که پنج امام معصوم(ع) به صورت متوالی به تأسیس و رهبری آن همت گماشتند و به یمن این دولت پنهان، بنای تشیع را به صورت بنایی فاخر انسانیِ قوی و کامل بازسازی کردند که با شکل پیشین آن اختلافی ریشه‌ای داشت و بدین ترتیب آن را در مسیر زنجیره‌ای از تعاملاتی قرار دادند که حلقه ای پس از حلقه ای می آمد که تا هم اکنون هم از برکات آن بهره مندیم. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 بارش‌های بی موقع و غیرعادی از نشانه‌های نزدیکی قیامت(قیام)... 🌕 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «بر مردم زمانی خواهد آمد که چهره‌های آنها چهره‌های آدمیان باشد و دل‌های آن دل‌های شیطان. مانند گرگان درنده شوند و خون‌های مردم را بریزند و کارهای زشتی را که مرتکب می‌شوند ترک نکنند. اگر از آنها پیروی کنی در تو شک می‌کنند و اگر با آنها سخن بگویی تو را تکذیب می‌کنند و اگر از دید آنها پنهان شوی غیبت تو را می‌کنند. سنّت در میان ایشان بدعت باشد و بدعت در میان آنها سنت. و بردبار را مکار شمارند و مکار را بردبار دانند. مؤمن در میان آنها ضعیف نگه داشته شده است و فاسق در میان آنها صاحب شرف. اطفال ایشان بدکار و زنان آنها زناکار و پیر آنها امر به معروف و نهی از منکر نکند. پناه بردن به ایشان ذلت و خواری و منسوب بودن به آنها مایه ذلّت و طلب کردن آنچه در دست ایشان است باعث فقر می‌گردد. پس در آن وقت خداوند حق تعالی آنها را از باران آسمان محروم می‌کند و در وقت خویش بر آنها نمی‌بارد و در غیر وقتش می‌بارد. خداوند اشرار را بر آنها مسلط گرداند که بدترین عذاب‌ها به ایشان وارد کنند... پس نیکان آنها دعا می‌کنند و مستجاب نمی شود.» 📗جامع الأخبار، ج ۱، ص ۱۲۹ 📗بحارالأنوار، ج ۲۲، ص ۴۵۳ 📗مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۳۷۵ ‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 نور هدایت ▫️ یك روایت نورانی از وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ»؛ شما از فراست و بر حذر باشید، چون او با می ‌بیند. اگر كسی عینك یا دوربینی بر روی چشم او باشد، تلسكوپی باشد یا میكروسكوبی باشد، قوی تر و دقیق‌تر و سالم ‌تر می ‌بیند، این در امور عادی و مادی است؛ اما اگر كسی و و را در بر كرده باشد، نورانیتی در مجرای علمی او پیدا می ‌شود كه او با آن نور، اشیا را می ‌بیند؛ فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ». ▫️ اینكه می ‌بینید بعضی از حكما، بعضی از فقها، بعضی از مفسّران، بعضی از اصولیین، بعضی از فیزیك دان‌ ها، بعضی از شیمی دان‌ ها فن ‌آور و نخبه هستند، طرح تازه می‌ آورند و می‌ گویند، برای این است كه آنچه اینها می ‌فهمند در كتاب ‌ها نیست، وگرنه دیگران هم می ‌فهمیدند؛ از حرف استاد نگرفتند، وگرنه دیگر شاگردان هم می‌ گرفتند؛ از مقاله یا مقالت دیگران استفاده نكردند، وگرنه دیگران هم بهره می ‌بردند، فرمود این با دارد می ‌بیند؛ لذا حرف تازه ای می ‌آورد و در رشته خودش، مطلب جدیدی را ابتكار می ‌كند. ▫️ اولاً هر مطلب تازه‌ای كه باشد است و ثانیاً ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾، این شخص با ، نعمت الهی را می ‌بیند، آن‌گاه در فنّ خودش دارد؛ فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ». اگر طلبه ‌ای دارد مطالعه می ‌كند، چراغ روشنی هست، عینكی در اختیار او هست و كتابی است که دارد مطالعه می ‌كند، ماورای همه اینها نورانیت دیگری هم هست كه با آن نور دارد می ‌بیند. ▫️ اگر در بخشی از آیات قرآن كریم فرمود: ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ﴾؛ یعنی عده ای در اثر وارستگی حاصل از تقوا، نورانی‌ هستند و كسی كه نورانی باشد می‌ شود که هم راه خود را می ‌بیند، چون عالِم است و هم به دیگران راه نشان می ‌دهد، چون «مصباح ‌الهدایة» است. اگر درباره سالار شهیدان (سلام الله علیهما) آمده است كه «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة» به همین علت است؛ ، و او طوری است كه دیگران را راهنمایی می‌ كند؛ خاصیت این است. آپارات: https://www.aparat.com/v/pnkQs 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/08/01 🔰 @p_eteghadi 🔰
. 💞 فصل های دل! : 🔅 دلها را اشتياق و روى كردن و پشت كردنى است، پس دل را آنگاه كه مشتاق است و روى آورده به كار گيريد كه اگر به ناخواه وادار به كارى شود كور گردد. ▫️ نهج البلاغه : حكمت ١٩٣ ✍️ مقصود امام علیه السلام از اقبال، مايل بودن و از ادبار، بى‌ميلى به دليل افسردگى و امثال آن است. امام علیه السلام دستور داده است تا نفوس را در راه شايسته از نظر فكر و انديشه به كار ببرند، و موقع تمايل و علاقه به كارى از آنها استفاده كنند، زيرا اين استفاده به موقع باعث نشاط قواى نفسانى و كمك و همكارى با نفس مى‌گردد. و از واداشتن نفوس بر كارى با نفرت و بى‌ميلى (از آن به وسيلۀ قياس مضمرى) نهى كرده است كه ...فانّ‌ القلب إذا اكره عمى. 🔸 يعنى وادار ساختن نفس به انديشه در بارۀ چيزى، موقعى كه به دليل خستگى يا ناتوانى و امثال آن، نفرت از آن دارد، باعث فزونى ناراحتى و نفرت مى‌گردد، و در برابرش مانعى از وهم و خيال به وجود مى‌آيد؛ نمى‌گذارد آنچه را كه انديشيده است و بايد درك كند، دريابد، هر چند كه واضح و روشن باشد گويى كور است. 📚 ترجمه شرح ابن میثم ، ج ۵ ص ۵۸۲ 🔰 @p_eteghadi 🔰
سيماى مرگ در قرآن و روايات‌: 1- آمادگى براى مرگ، نشانه‌ى اولياى خداست. «إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِياءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ» 2- جايگاه مرگ در زندگى انسان‌ها همچون گردنبند بر روى سينه‌ى دختران است. «خطّ الموت على وُلد آدم مَخطّ القلاده على جيد الفتاة» 3- مرگ، پايان راه نيست، بلكه به منزله‌ى تغيير در حيات و شيوه‌ى زندگى است، مانند لباسى كه تعويض مى‌شود. 4- هر كس از انسان‌ها به نحوى از اين جهان رخت برمى‌بندند، بعضى با سخت‌ترين حالات و عدّه‌اى مثل بو كردن گل. 5- ترس انسان از مرگ مانند ترس راننده‌اى است كه يا سوخت ندارد «آه من قلة الزاد و طول الطريق»، يا بار قاچاق و كالاى ممنوعه حمل مى‌كند (گناهكار است) و يا آماده‌ى رانندگى نيست، وگرنه ترس چرا؟ ‎‎‌‌‎‎‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ❓ آیا امام حسین (علیه السلام) را خود شیعیان نکشتند و حالا بخاطر کردار بد شان عزاداری میکنند؟ 🔰 پاسخ: ✍ این هم یکی از سخنان ناجوانمردانه ای است که نظیر آن در دوران ما زیاد به گوش می خورد و گویی عده ای می خواهند به هر شکل و روشی به حق و حقیقت حمله کنند، بدون آنکه اندک ارزیابی ای از محتوای سخن خود داشته باشند. 1⃣-شیعه به کسی می گویند که پیرو و مطیع ائمه باشد، پس چگونه می توان قاتلان ائمه(علیهم السلام) را شیعه خطاب کرد؟ 2⃣-وقتی در هیچ جا امثال شمر، خولی، سنان و ... شیعه خوانده نشده اند، چگونه می توان چنین سخنی گفت حال آنکه شیعه نظیر حبیب بن مظاهر، مسلم بن عوسجه، زهیر بن قین و ... بودند که نهایت فداکاری و دلاوری را در رکاب امام حسین (علیه السلام) به نمایش درآوردند. 3⃣-امام حسین (علیه السلام) در سخنان خود، لشگر یزیدیان را پیروان ابوسفیان و عده ای بی دین می خواند و می فرمایند: واي بر شما اي پيروان أبو سفيان! اگر دين نداريد و از روز معاد نمي هراسيد، لا اقل در دنيا آزاد مرد باشيد و آن گونه كه مي پنداريد به حسب و نسب خود كه عرب هستيد باز گرديد.(1) 4⃣-اگر منظور از شیعه خواندن قاتلان این است که به امام حسین (علیه السلام) نامه نوشته بودند، شبث بن ربعي و حجار بن أبجر و عمرو بن حجاج و ... از نویسندگان معروف نامه بوده اند که هیچ جا ادعای شیعه بودن آنها نشده است. 5⃣-لشگر مقابل امام حسین (علیه السلام) کسانی بودند که در دلیل کینه ها و دشمنی هایشان به امام (علیه السلام) موج می زد و خودشان می گویند: « إنما نقاتلك بغضاً لأبيك» يعني: ما از روي بغض و كينه اي كه با پدرت علي بن ابي طالب داريم با تو به جنگ و نبرد برخاسته ايم.(2) آیا می توان کسانی که خود را دشمن حضرت علی (ع) می دانند، شیعه خواند؟ 6⃣- اگر این ادعا بدان خاطر مطرح شده که کوفیان شیعه بوده اند، باید بگوییم در زمانی عده ای از کوفیان شیعه بودند، که قطعا در دوران امام حسین (علیه السلام) عده قابل توجه شیعه در کوفه وجود نداشت. ابن أبي الحديد معتزلي در اين باره مي گويد: (در زمان معاویه) سخنرانان در هر كوي و برزن و بر فراز هر منبري علي را لعن كرده و از او بيزاري مي جستند و به او و اهل بيت او دشنام مي دادند؛ و بيچاره ترين مردم در آن زمان، مردم كوفه بودند؛ زيرا شيعه علي عليه السلام در آن شهر زياد بود؛ معاويه، زياد بن سميه را حاكم كوفه و هم زمان شهر بصره را نيز تحت امر او ساخت. و او به دنبال شيعيان مي گشت ـ او شيعيان را مي شناخت، زيرا در زمان خلافت علي عليه السلام از طرفداران او بود ـ پس ايشان را حتي زير هر سنگ و كلوخي هم كه بودند مي يافت و به قتل مي رساند و يا تهديد به قتل مي كرد؛ و دست ها و پا ها را جدا كرده و چشم ها را كور مي كرد؛ و ايشان را بر تنه هاي درخت خرما به دار مي كشيد؛ و يا از عراق بيرون مي كرد؛ تا جايي كه كسي از شيعيان شناخته شده در عراق باقي نماند. (3) 📚 پی نوشتها: 1. الفتوح، ابن اعثم، دارالاضواء، بیروت، لبنان، تحقیق علی شیری، ج5 ص117. 2. قندوزی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع المودة لذوی القربی، قم، اسوه، ۱۴۲۲ق. ص۳۴۶. 3. ابن ابی الحدید، عبدالحمید، شرح نهج البلاغة، به کوشش محمدابوالفضل ابراهیم، قاهره، ۱۳۷۸-۱۳۸۴ق/۱۹۵۹-۱۹۶۴م.، ج۱۱، ص ۴۴. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 اخلاص نیّت 🔹 یک بیان نورانی از حضرت امیر (سلام الله علیه) هست _ بخشی از بیانات اینها به وسیله انقلاب تفسیر شد؛ یعنی به زحمت، انسان این روایت ‌ها را معنا می‌ کرد ولی ، خوب و به صورت شفاف این را برای ما تفسیر کرد _ در یکی از جبهه‌ های جنگ وجود مبارک حضرت امیر دید که یکی از مجاهدان می ‌گوید که ای کاش برادر من در این صحنه بود، چون صحنه، صحنه است و پُرفضیلت است. حضرت به او فرمود: «أَ هَوَی‏ أَخِیكَ‏ مَعَنَا»؛ آیا برادر تو با ماست، عرض کرد بله یا امیرالمؤمنین، فرمود او در ثواب ما است. 🔹 می بینید دو تا یا دو تا یا دو تا استاد دانشگاه یا یک روحانی و یک دانشگاهی اینها دوست هستند، باهم درس خواندند، با هم بحث کردند، حالا در یک شهر دارند زندگی می ‌کنند، یکی سِمَتی پیدا کرده، آن دیگری اگر راضی باشد، در ثواب او سهیم است؛ اما اولین اختلافی که هست همین است که چرا من نباشم او باشد! این «چرا من نباشم او باشد»، از است! حالا دو تا روحانی هستند، یکی شده امام جمعه یکی نشد، دو تا دانشگاهی هستند، یکی شده نماینده یکی نشد، این بگوید این کار خیری است که او دارد انجام می‌ دهد، من هم او را تقویت می ‌کنم، اگر ثواب این بیش از او نباشد کمتر از او نیست! 📚 سوره مبارکه قمر جلسه 8 تاریخ: 1396/02/09 🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 صحیفه وحی ▫️ وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) با این دعاهای نورانی، را زنده كرد. شما وقتی این ادعیه نورانی را بررسی می ‌كنید ملاحظه می ‌فرماید كه غالب این ادعیه قرآن را دارد؛ یعنی آیات قرآن را دارد معنا می ‌كند (یك) و این گزاره‌ ها را كه به صورت خبری است به ما تعلیم می ‌دهد در جمله ‌های انشایی كه با دعا از خدای سبحان بخواهیم (دو). هم با قرآن، قرآن را به ما نزدیك می‌ كند و در دسترس ما قرار می ‌دهد و هم با ما را به دامن قرآن می ‌كشاند كه به آنچه خدا گفت ما عمل بكنیم. ▫️ در بسیاری از آیات كه اوصافی را خدای سبحان برای مؤمنان ذكر می ‌كند كه اینها به صورت جمله خبریه است، غالب آنها به صورت جمله انشایه در ادعیه حضرت آمده است. این برای آن است كه دست ما را بگیرد و به راه ببرد. كسی كه اهل دعاست و می‌ خواهد به آن برسد، راهی «إلی الله» است و در بستر صراط مستقیم. ▫️ حضرت آیات را تفسیر می ‌كند اولاً، گزاره ‌های تفسیری را كه جمله خبریه است به صورت دعا كه جمله انشائیه است در می ‌آورد ثانیاً، به ما‌ می ‌فرماید این مطالب را و از خدا بخواهید ثالثاً كه شما بشوید آن آیات الهی رابعاً؛ این می ‌شود یك جامعه. 📚 سخنرانی در سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام تاریخ: 1384/11/22 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💽 💢 درخواست امام سجاد از خداوند 🎤 استاد مسعود عالی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 پاداش خدمت به شوهر در فرمایش حضرت امام محمد باقر علیه السلام : هر زنی که هفت روز شوهرش را خدمت کند خداوند هفت در دوزخ را به روی او ببندد و هشت در بهشت را به رويش بگشايد ، تا از هر در که خواهد وارد شود و فرمودند : هيچ زنی نيست که جرعه ای آب به شوهرش بنوشاند مگر آن که اين عمل او برايش بهتر از يک سال باشد که روزهايش را روزه بگيرد و شبهايش را به عبادت سپری کند. 📚 وسائل الشيعه ، ج ۱۴ ، ص ۱۲۳ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 کتاب « باغ حاج علی » خاطرات از دفاع مقدس ✍🏻 نویسنده: نوید نوروزی 🔻کانال پر از آب و برف بود و به سختی می‌توانستیم حرکت کنیم، سرما هم فشار می‌آورد. با خود گفتم: (خدایا کاش شهید بشم که از این سرما نجات پیدا کنم!) از شدت سرما دست‌هایم کبود شده بود و حتی نمی‌توانستم گلنگدن اسلحه را بکشم. به‌قدری دست‌هایمان یخ زده بود که اسلحه را به زمین تکیه می‌دادیم و گلنگدن را با پا می‌کشیدیم. حتی نمی‌توانستیم اسلحه را از ضامن خارج کنیم، با سنگ روی ضامن می‌زدیم تا جابه‌جا شود. نمی‌دانستیم سرنوشتمان چه خواهد شد. ناگهان سعید طاهرخانی از بین جمعیت بلند شد و کنار یک جنازه رفت و آرام آن را جابه‌جا کرد. درست زیر جنازه یک گلوله آرپی‌جی 7 بود. جنازه از کی آن‌جا بود؟! نمی‌دانستیم، اما به بدنه گلوله گِل‌های خشک چسبیده بود. سعید سرنیزه‌ای درآورد و شروع کرد به تراشیدن گِل‌های روی گلوله آرپی‌جی تا بتواند آن را در قبضه جا بزند. هیچ فرصتی نداشتیم و دل توی دلمان نبود. سعید ایستاد و در همان تاریکی شب قرآنی را مقابل صورتش گشود و شروع کرد به خواندن دعا. گاهی به آسمان نگاه می‌کرد و گاه به قرآن. نفس‌ها در سینه‌ها حبس شده بود. یکی دو دقیقه‌ای طول کشید... 🔰 @p_eteghadi 🔰
🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 وضعیت کودکان در برزخ: ☘ چگونه می‌توان تصور کرد که کودکان معصوم و فرزندان نازنینی که عمر بسیار کوتاهی در این دنیا داشته‌اند دچار عذاب اخروی شوند؟ عذاب جان دادن و عذاب قبر نیز هیچ کدام بی‌علت نیستند و همگی متأثر از گناهان و دلبستگی‌های ناحق و ناروا نسبت به امور دنیوی هستند، بنابراین چگونه این عذاب‌ها می‌توانند متوجه پاکان و کودکان معصومی باشند که تمثّل فرشتگان الهی در زمین هستند؟ جان دادن برای انسان پاک و مؤمن طبق روایات، همچون بو کردن گل است. بلکه چه بسا با شفاعت کودکان انسان‌های مؤمن، والدین آنان هم اگر خطایی داشته باشند، مورد رحمت و مغفرت الهی واقع خواهند شد. در اینجا تنها به بخشی از روایات که در این زمینه وارد شده و نشانگر دیدگاه اسلام در این رابطه است، اشاره می‌کنیم: 1- امام صادق (ع) فرمودند: «هرگاه کودکی از مؤمنان از دنیا رفت، منادی در ملکوت آسمان و زمین ندا می‌دهد که فلانی فرزند فلانی از دنیا رفته است. اگر پدر یا مادر یا یکی از بستگان مؤمن او از دنیا رفته باشند، کودک را به نزد او می‌برند تا از او پرستاری کند و اگر کسی یافت نشد، او را به حضرت فاطمه (س) می‌سپارند و آن حضرت، تا زمانی که یکی از پدر یا مادر یا نزدیکانش به او ملحق شوند، از کودک نگهداری می‌کنند و بعد کودک را به آن فرد تحویل می‌دهند.» (1) 2- از امام صادق (ع) همچنین نقل شده است: «خدای بزرگ، ابراهیم و ساره را متکفل نگهداری از کودکان مؤمنان قرار داده است؛ در قصری با شکوه از درّ بهشتی و در روز قیامت این کودکان را لباس نیکو پوشانده و خوش‌بو می‌کنند و آنان را به پدر و مادرشان هدیه می‌دهند. این کودکان، پادشاهانی هستند در بهشت همراه با والدینشان.» (2) 3- از پیامبر بزرگ اسلام (ص) نقل شده است که فرمودند: «کودکان مؤمنان در روز قیامت آنگاه که زمان حسابرسی خلایق می‌رسد حاضر می‌شوند. 💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥 خدای تعالی به جبرئیل می‌فرماید: اینان را به بهشت وارد کن. کودکان بر دروازه‌های بهشت می‌ایستند و از پدران و مادران خود سؤال می‌کنند. نگهبان بهشت به آنان می‌گوید: آنان مثل شما نیستند و گناهان و خطاهایی دارند که باید از آن بازخواست شوند. کودکان صدای خود را با گریه بلند می‌کنند؛ پس خدای تعالی می‌فرماید: ای جبرئیل، این چه صدای گریه و زاری است که بلند شده است؟ جبرئیل عرض می‌کند: خدایا! تو خود از من داناتری، اینان کودکان مؤمنان هستند و می‌گویند ما وارد بهشت نخواهیم شد تا زمانی که پدران و مادران ما وارد بهشت شوند. پس خدای تعالی می‌فرماید: ای جبرئیل، در میان جمع وارد شو و دست پدران و مادران آنان را بگیر و همراه کودکان - به خاطر رحمتی که دارم - وارد بهشت کن.» (3) 4- از رسول گرامی اسلام (ص) نیز نقل شده است: «کودکان امت محمد (ص) در روز قیامت در زیر عرش در کنار حوض‌های بهشتی جمع می‌شوند. خداوند از حال آنان مطلع می‌شود و می‌فرماید: چه شده است که سرهایتان را به سوی من بلند کرده‌اید؟ می‌گویند ای پروردگار ما! پدران و مادران ما در عطش گرفتارند و آنگاه ما در کنار حوض‌های بهشتی هستیم. پس به آنان وحی می‌شود: وارد صفوف قیامت شوید و پدران و مادران خود را سیراب کنید.» (4) 📚 پی‌نوشت: 1- بحارالأنوار، ج 5، ص293 2- الفقیه، ج 3، ص490 3- بحارالأنوار، ج 79، ص 123 4- مستدرک‌الوسائل، ج 2، ص 401 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 رسالت حسینی ▫️ وجود مبارك سید‌الشهداء مطابق آنچه در زیارت اربعین آمده است، برای دو كار خون مقدس خود را اهدا كرد: یكی كه مردم را عالم كند و یكی كه مردم را عاقل كند _ جامعه اول باید عالم شود، بعد باید عاقل شود _ «وَ بَذَلَ‏ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ». این «جهالت» در مقابل علم است و آن «ضلالت» در مقابل عقل است؛ تا جامعه عالم نشد، رو به سعادت نمی ‌نهد و اگر عالم شد، تا عاقل نشد، به مقصد نمی‌ رسد. ▫️ الآن تمام مشكلاتی كه دولتمردان یا شهروندان ما دارند، به همین برمی‌گردد؛ یا قانون و دستور شرع را نمی‌ دانند و یا می ‌دانند و عمل نمی ‌كنند. مشكلات جامعه ما كمبود مواد غذایی و کمبود آب و کمبود زمین و کمبود معدن نفت و گاز نیست، مشكلات جامعه ما فقدان همین مسائل اخلاقی است؛ آنجا كه دزدی، رانت‌خواری، ربا، رشوه، باند‌بازی و مانند اینها هست، اینها یا به فقد علم بر می ‌گردد یا به فقد عقل بر می ‌گردد. ▫️ وجود مبارك سالار شهیدان، حسین ‌بن ‌علی ‌بن ‌ابی طالب (سلام الله علیهم) قیام كرد تا اولاً مردم را عالم كند و ثانیاً عاقل كند: «لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ». این دو كار یعنی اول كار ، بعد كار ؛ یعنی اول مردم را باسواد كردن، بعد متخلّق به اخلاق الهی كردن، سِمَت رسمی انبیای الهی بوده است. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1383 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕روح انسان پس از مرگ چه چیزهایی را می بیند⭕ براساس برخی روایات، هنگام مرگ شیطان با فرزندان و یاران خود بر بالین انسان حاضر می‌شوند تا او را وسوسه کنند و در دینش به شک اندازند و او را به کفر بکشانند اما اگر فرد از مومنان حقیقی باشد، شیطان نمی‌تواند بر او غالب شود و دین و ایمانش را بگیرد. (من لا یحضره الفقیه، جلد 1 , صفحه 133) هنگام مرگ همه انسان‌ها صالح، پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) با ظاهری آراسته و مثال نزدنی بر روح فرد حاضر می‌شوند؛ اگر از مومنان باشد هنگام دیدار با این بزرگان علاقه پیدا می‌کند و عشق می‌ورزد و اگر از مومنان نباشد، هنگام مشاهده آن‌ها را از دشمنان خود می‌داند و به دیدارشان علاقه ندارد. (بحار الأنوار، ج 82، ص 174، ح 8) بر اساس روایتی از امام علی (ع) مال و اولاد و اعمال برای فرد مرده مجسم می‌شود؛ هنگامی که انسان متوجه مال خود می‌شود، می‌گوید:‌ ای مال! به خدا سوگند من بر جمع تو حریص و بر انفاق تو بخیل بودم. شب و روز خود را برای به دست آوردن تو صرف کردم و چیزی از تو را از خود جدا نمی‌کردم، پس چه سود و بهره‌ای از تو به من می‌رسد؟ مال پاسخ می‌ دهد: کفن خود را از من بگیر؛ استفاده تو از من کفنی بیش نیست. هنگامی به فرزندان خود می رسد، می‌گوید: به خدا سوگند! من برای شما مهربان و حامی و نگهدارنده بودم، پس در این حال چه نفع و فایده‌ای از شما به من می‌رسد؟ فرزندان می‌گویند: ما تو را به قبر و گودالی که آرامگاه توست، می‌رسانیم و در آن پنهان می‌سازیم. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✅روایتی تکان دهنده و زیبا 🔴شب اول قبر آیت‌‌الله حائری و عنایت امام رضا علیه السلام بعد از مرگ آیت الله حائری شبی اورا در خواب دیدم. کنجکاو شدم که بدانم در آن طرف مرز زندگی دنیایی چه خبر است؟! پرسیدم: آقای حائری، اوضاع‌تان چطور است؟ آقای حائری که راضی و خوشحال به نظر می‌آمد، شروع کرد به تعریف کردن: وقتی از خیلی مراحل گذشتیم،همین که بدن مرا در درون قبر گذاشتند، روحم به آهستگی و سبکی از بدنم خارج شد و از آن فاصله گرفت. درست مثل اینکه لباسی را از تنت درآوری. کم کم دیگر بدن خودم را از بیرون و به طور کامل می‌دیدم. خودم هم مات و مبهوت شده بودم، این بود که رفتم و یک گوشه‌ای نشستم و زانوی غم و تنهایی در بغل گرفتم. ناگهان متوجه شدم که از پایین پاهایم، صداهایی می‌آید. صداهایی رعب‌آور وحشتناک! به زیر پاهایم نگاهی انداختم. از مردمی که مرا تشیع و تدفین کرده بودند خبری نبود! بیابانی بود برهوت با افقی بی‌انتها و فضایی سرد و سنگین و دو نفر داشتند از دور دست به من نزدیک می‌شدند. تمام وجودشان از آتش بود. آتشی که زبانه می‌کشید و مانع از آن می‌شد که بتوانم چشمانشان را تشخیص دهم. انگار داشتند با هم حرف می‌زدند و مرا به یکدیگر نشان می‌دادند. ترس تمام وجودم را فرا گرفت و بدنم شروع کرد به لرزیدن. خواستم فریاد بزنم ولی صدایم در نمی‌آمد. تنها دهانم باز و بسته می‌شد و داشت نفسم بند می‌آمد. بدجوری احساس بی‌کسی غربت کردم: خدایا به فریادم برس! خدایا نجاتم بده، در اینجا جز تو کسی را ندارم….همین که این افکار را از ذهنم گذرانیدم متوجه صدایی از پشت سرم شدم. صدایی دلنواز، آرامش ‌بخش و روح افزا و زیباتر از هر موسیقی دلنشین! سرم را که بالا کردم و به پشت سرم نگریستم، نوری را دیدم که از آن بالا بالاهای دور دست به سوی من می‌آمد. هر چقدر آن نور به من نزدیکتر می‌شد آن دو نفر آتشین عقب‌تر و عقب‌تر می‌رفتند تا اینکه بالاخره ناپدید گشتند. نفس راحتی کشیدم و نگاه دیگری به بالای سرم انداختم. آقایی را دیدم از جنس نور. ابهت و عظمت آقا مرا گرفته بود و نمی‌توانستم حرفی بزنم و تشکری کنم، اما خود آقا که گل لبخند بر لبان زیبایش شکوفا بود سر حرف را باز کرد و پرسید: آقای حائری! ترسیدی؟ من هم به حرف آمدم که: بله آقا ترسیدم، اگر یک لحظه دیرتر تشریف آورده بودید حتماً زهره ‌ترک می‌شدم و خدا می‌داند چه بلایی بر سر من می‌آوردند. راستی، نفرمودید که شما چه کسی هستید. وآقا که لبخند بر لب داشت و با نگاهی سرشار از عطوفت، مهربانی و قدرشناسی به من می‌نگریستند فرمودند: من علی بن موسی الرّضا(علیه السلام) هستم. آقای حائری! شما ۳۸ مرتبه به زیارت من آمدید من هم ۳۸ مرتبه به بازدیدت خواهم آمد، این اولین مرتبه‌اش بود ۳۷ بار دیگر هم خواهم آمد.. 📘ناقل آیت‌الله العظمی سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی(ره) ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 شکوه عزت ▫️ سالار شهیدان (سلام الله علیه) چون جهانی فكر می ‌كرد و جهان به حق زنده است و مصالح ساختمانی جهان، حق است و خود آن حضرت، مُحقِّق این نظر و متحقّق به این عمل بود، لذا جهان را به و دعوت كرد فرمود: «هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ»؛ یعنی ذلّت از ما دور است نه ما از ذلّت دوریم، یعنی ما در حدّی زندگی عزیزانه داریم كه ذلّت به خودش اجازه عبور به حرم و حریم ما را نمی‌ دهد. حضرت نفرمود: «هیهات مِن الذلّة» بلكه فرمود: «هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ»؛ ذلّت از ما دور است نه ما از ذلّت دوریم؛ ما نیازی نداریم كه از ذلّت دور باشیم، و ذلّت به خودش اجازه نمی ‌دهد كه به حرم امن ما راه پیدا كند. ▫️ این بیان, ریشه قرآنی دارد؛ ذات اقدس الهی در قرآن كریم مسلمان‌ ها را به عزّت و قدرت و قوّت و شوكت فرا خواند فرمود: ﴿وَلْیجِدُوا فِیكُمْ غِلْظَةً﴾؛ این امر غایب است و ناظر به بیگانه ‌هاست یعنی حتماً باید آنها در شما احساس كنند و بیابند، حتماً باید آنها در شما و و و استقلال احساس بكنند كه به سراغ شما نیایند. ▫️ این در سایه شما, شما, شما, شما و شما خواهد بود و این را حسین بن علی (صلوات الله و سلامه علیهما) به دیگران آموخت لذا فرمود: «هَیهاتَ مِنا الذلةُ، یأْبَی‏الله‏ُ لَنا ذلِک وَ رَسُولُه وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ حُجُورٌ طابَتْ وَ طَهُرَتْ»؛ نه قرآن اجازه ذلت می ‌دهد و نه عترت اجازه ذلت می‌ دهد؛ ذلت از ما دور است به خود اجازه نمی‌ دهد كه به حریم ما راه پیدا كند. 📚 پیام به همایش ملی شعر عاشورایی تاریخ: 1391/10/13 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 چکار کنيم که در روز قيامت برهنه محشور نشويم؟ مساله ي عريان بودن در قيامت و نه در برزخ در روايات بسيار زيادي مطرح شده است. در روايتي داريم که يکي از همسران پيامبر همين سوال را از پيامبر اکرم (ص) پرسيد، پيغمبر (ص) فرمود: آنجا هر کسي به فکر خود است و وحشت بسياري وجود دارد. اين مسئله آنقدر افراد را از يکديگر باز مي دارد که مانند نظام دنيا چشم چراني و نگاه وجود ندارد. اما نکته ي مهمتر اين است که در روايات داريم که شيعيان و مومنين خالص که ولايت اهل بيت (ع) را دارند مستور هستند. در روايتي از پيامبر اکرم (ص) است که فرمود: شيعيان علي (ع) کساني هستند که با لباس هاي سفيد در قيامت از قبر ها برانگيخته مي شوند. اين لباس هاي سفيد يا همان کفن ها است ويا اينکه به قدري نور آنها را فرا گرفته که بدن آنها قابل ديدن نيست. درروايت ديگري از امام صادق (ع) داريم که شيعيان ما از قبور برانگيخته مي شوند در حالي که بدن آنها مستور و پوشيده هستند. 🍀بنابراين بايد ولايت خود نسبت به اهل بيت (ع) را تقويت کنيم و جزو همين شيعياني باشيم که مستور هستند.. 📚حجت الاسلام عالی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴چرا لحظات مرگ سخت میگذرد؟ ✍از امام صادق علیه السلام پرسیدند که چرا روح هنگامی که از بدن خارج میشود، احساس ناراحتی میکند، ایشان جواب دادند: زیرا بدن با روح خو گرفته و رشد کرده است. 📚بحار الانوار ج 6 ص 158 💢مانند زمانی که میخواهند دندان فاسدی را از دهان بیرون بکشند؛ مسلما لحظه کشیدن دندان لحظه سخت و دردناکیست ولی بعد از آن، انسان احساس آرامش میکند. البته درد بزرگتر دیگر برای این است که انسان باید از تمام علائق خود که در دنیا با آنها انس پیدا کرده، دست بکشد .و میزان سختی جان‌کندن به میزان علاقه او به دنیاست لذا هرچه انسان دلبستگی کمتری به دنیا داشته باشد و خود را بیشتر و بهتر برای سفر آخرت آماده کرده باشد، لحظه‌های جان کندن برایش راحت تر خواهد بود. 💥سختی‌های جان کندن برای مومن باعث پاک شدن گناهانش می‌شود تا پاک و سبکبال به عالم برزخ قدم بگذارد و برای کافر، شروع عذاب‌های الهی است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️🎥 سوال ❓این امام زاده هایی که در کشور ما دفن هستند شهید شدند و یا به مرگ طبیعی مرده اند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 علیه السلام 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا