eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.7هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ امام صادق (علیه السلام): هنگامے كه كسے را دوست مےدارى ، او را از اين محبّت آگاه ڪن زيرا اين كار دوستے بين شما را محكم‌تر ڪند. 📚 اصول کافے ج۲ ص۶۴۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘 شیعه در دوره امام باقر(ع) 🔹 کتاب «شیعه در دوره امام باقر(ع)» اثر حجت الاسلام والمسلمین سیدقاسم رزاقی موسوی است که به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۹۰ صفحه منتشر شد. 🔹گروه تاریخ تشیع پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) طبق وظیفه ذاتی خود، کلان طرح «تشیع در عصر حضور» را در دستور کار خود قرار داده و بر آن است این مهم را در دوران هر یک از امامان معصوم(ع) در دفتر جدا بررسی و تبیین کرد. 🔹پژوهش حاضر در صدد بررسی وضعیت شیعه در دوران امامت امام باقر(ع) (۹۵ق-۱۱۴ق) در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و ارائه تصویری جامع از وضعیت شیعه در این دوره زمانی در مناطق شیعه نشین عراق، حجاز، یمن، مناطقی از ایران به ویژه خراسان و قم است. این دوره به لحاظ فرهنگی و اجتماعی از اهمیت خاص برخوردار است و مقطع مهمی برای تاریخ تشیع به شمار می آید. 🔹این نوشتار با تأکید بیشتر بر بررسی وضعیت شیعیان پیرو امام که خط فکری و مشی سیاسی خود را بر اساس نظر آن حضرت قرار دادند، به حیات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی سایر گروه های شیعی پرداخته است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
. | | 💢 چگونه با مردم زندگى كنيم؟ 🔅 : «آن گونه با مردم معاشرت کنید که اگر بمیرید بر مرگ شما اشک ریزند و اگر زنده مانید به شما عشق ورزند». (خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَکَوْا عَلَیْکُمْ، وَإِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَیْکُمْ). ✍🏻 اسلام دینى اجتماعى است و آیات قرآن و روایات اسلامى به طور گسترده از معاشرت خوب با مردم سخن گفته است . کلام امام(علیه السلام)در اینجا نیز ناظر به همین معناست. پیوند محبت و دوستى را از طریق برخورد خوب و نیکى و خدمت کردن به مردم آنچنان محکم کنید که شما را به منزله نزدیک ترین عزیزان خود بدانند; هرگاه از دست بروید جاى شما در میان آنها خالى باشد; ولى در دل همواره از شما یاد کنند و بر عواطف و محبت هایى که نسبت به آنها داشتید اشک بریزند و در حال حیات پروانه وار گرد شما بگردند و از معاشرت با شما لذت ببرند. ▫️ در واقع امام علیه السلام در اینجا مسئله محبت و نیکى به مردم را با ذکر لوازم بیان فرموده است، زیرا اشک ریختن بعد از مرگ و عشق ورزیدن در حال حیات از لوازم قطعى محبت با مردم است. (ص) مى فرماید: 🔅 با کسى که همنشین توست خوش رفتارى کن تا مسلمان باشى». «أَحْسِنْ مُصَاحَبَةَ مَنْ صَاحَبَکَ تَکُنْ مُسْلِماً; (۱) در حدیث دیگرى از امام امیر مؤمنان(علیه السلام) مى خوانیم: 🔅با برادران نیکى کن و گناهانشان را ببخش». «صاحِبِ الاْخْوانَ بِالاْحْسانِ وَتَغَمَّدْ ذُنُوبَهُمْ بِالْغُفْرانِ; (۲) مى فرماید: 🔅«آن کس که با دوستانش خوشرفتارى نکند و با رفیقش رفاقت نداشته باشد از ما نیست».(۳) 🚩 این دستورات، بر خلاف چیزى است که در دنیاى مادى امروز معمول است; نه در زندگى با دوستان خود عشق مىورزند و نه بعد از مرگشان بر آنها اشک مى ریزند، زیرا در دنیاى مادى عواطف را درک نمى کنند و همواره دنبال منافع مادى خویشند. ا - - - - - (۱) بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۳۶۸ (2) غررالحکم، ح ۹۴۸۶ (3) بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۱۶۱ 📚 گفتار معصومین، ناصر مکارم شیرازی 🔰 @p_eteghadi 🔰
شبهه تناقض در قرآن در مورد پیامبر داشتن همه امتها !!!! 🤔 : ❓یک شبهه دیدم که میان آیات قرآن تناقض است , در جایی می گوید که همه امتها پیامبر داشته اند و در جایی می گوید که عرب قبل از پیامبر اسلام , پیامبر نداشته است !!!!! 💠💠 👌قرآن و روایات تصریح دارد که خداوند برای تمام امتها پیامبری مبعوث کرده است . ❕قرآن می گوید ؛ « هر امتى در گذشته انذار كننده‏ اى داشته است.» ( فاطر 24) و می فرماید ؛ « ما در هر امتى رسولى فرستاديم كه خداى يكتا را بپرستيد، و از طاغوت اجتناب كنيد » (نحل 36) 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « خداوند سبحان آفريدگان خويش را از [دسترسى به‏] پيامبرى مرسل، يا كتابى آسمانى، يا حجّت و دليلى لازم، يا راهى روشن و استوار بى‏ بهره نگذاشته است؛ فرستادگانى كه نه اندك بودنِ شمارشان آنان را [از اداى رسالتشان‏] سست كرد و نه فراوانى تكذيب كنندگانشان. براى پيامبر پيشين نام پيامبرِ پس از او برده مى‏ شد و پيامبر گذشته پيامبر آينده را مى ‏شناساند.» 📚نهج البلاغه خطبه 1 👌و فرمود ؛ « خداوند پس از آنكه جان او- آدم عليه السلام- را ستاند، مردم را از حجّت و دليلى كه ربوبيّت او را براى آنان استوار گرداند و ايشان را به شناخت او رساند، بى‏ بهره نگذاشت. بلكه در هر قرنى و نسلى با حجّت‏ها و براهينى كه از طريقِ پيامبران برگزيده و امانتداران پيام‏هاى خود فرستاد، به مردم رسيدگى كرد، تا آنكه با پيامبر ما محمّد ، حجّت او به كمال رسيد.» 📚نهج البلاغه خطبه ٩١ ❕و فرمود : « آری روی زمین هرگز از کسی که قیام به حجت الهی کند خالی نخواهد ماند خواه آشکار و مشهور باشد یا پنهان و ناشناخته برای اینکه احکام و دستورات و دلائل و نشانه های خداوند از میان نرود ...خداوند به وسیله آنها دلائل و نشانه های خود را حفظ می کند تا به افرادی همانند خود بسپارند و بذر آن را در دلهای کسانی شبیه خود بیفشانند...» 📚نهج البلاغه حکمت 147 ❕بنابراین هیچگاه زمین از حجت الهی خالی نبوده است , بر این اساس آیاتی که می گوید قبل از پیامبر اسلام عرب انذار دهنده ای نداشته است : ( یس ٦ _ قصص ٤٦ _ سجده ٣ ) حمل می شود بر این که مقصود از منذر , منذر صاحب نام و صاحب کتاب است , به مانند پیامبران اولو العزم , اما منذرین و پیامبرانی که مقامشان از پیامبران صاحب کتاب و اولی العزم پایین تر بوده قبل از پیامبر اسلام هم در میان عرب بوده اند , چنان که در روایات ما یکی از این منذرین , حضرت ابوطالب علیه السلام معرفی شده است . ❕ امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ « وقتی پیامبر اسلام مبعوث شد ابوطالب وصایای نبوت را به پیامبر اسلام تقدیم کرد» 📚الکافی ج1 ص 445 👌بر همین اساس در تفسیر نمونه در مورد آیاتی که می گوید عرب قبل از پیامبر اسلام منذری نداشته است , می خوانیم : " مسلما منظور از اين قوم همان مشركان عرب مى‏باشد و اگر گفته شود به اعتقاد ما هيچ امتى بدون انذار كننده نبوده، و زمين هرگز از حجت خدا خالى نخواهد شد، بعلاوه در آيه 24 سوره فاطر خوانديم وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِيها نَذِيرٌ:" هيچ امتى نبود مگر اينكه بيم دهنده‏اى در آنها وجود داشت. " ❕در پاسخ مى‏گوئيم منظور از آيه مورد بحث انذار كننده آشكار و پيامبر بزرگى است كه آوازه او همه جا بپيچد، و گرنه در هر زمانى حجت الهى براى مشتاقان و طالبان وجود دارد، و اگر مى‏بينيم دوران ميان حضرت مسيح ع و قيام پيامبر اسلام ص را دوران فترت شمرده‏اند نه به اين معنى است كه مطلقا حجت الهى براى آنها وجود نداشته، بلكه فترت از نظر قيام پيامبران بزرگ و اولو العزم است. " 📚تفسير نمونه، ج‏18، ص: 319 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 پناهگاه امن 🔹 ذات اقدس الهی به ما پناهگاهی داد فرمود این پناهگاه در دستت است در كنار دلت است، اگر یك وقت دیدی شیطان حمله كرد به خدا پناه ببر: ﴿وَإِمَّا ینزَغَنَّكَ مِنَ الشَّیطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ﴾. هر وقت انسان احساس خطر كرد كه دارد گناه می ‌كند، شیطان می ‌گوید این نامحرم را نگاه كن یا این غیبت را گوش بده یا این مال حرام را بگیر _ خب وقتی یكی از نزدیك‌ ترین اعضای خانواده را می‌ خواهند به اتاق عمل ببرند ما چطور ﴿أَمَّن یجِیبُ﴾ می‌ خوانیم؟ مضطرانه ﴿أَمَّن یجِیبُ﴾ می‌ خوانیم _ اگر كسی دید الآن در معرض امتحان است بین بهشت و جهنم است، مكرّر شیطان می‌ گوید این گناه را بكن این مال را بگیر این زیرمیزی را بگیر این رومیزی را بگیر این دروغ را بگو این تهمت را بزن، فرمود در چنین حالی فوراً برو در پناهگاه، یك ﴿أَمَّن یجِیبُ﴾ بخوان. 🔹 خب وقتی مریض داریم چطور ﴿أَمَّن یجِیبُ﴾ می‌ خوانیم، همان طور ﴿أَمَّن یجِیبُ﴾ بخوان! ﴿وَإِمَّا ینزَغَنَّكَ مِنَ الشَّیطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ﴾ یعنی پناه ببر نه اینکه بگو «أعوذ بالله من الشیطان الرجیم»! ما وقتی آژیر خطر را می‌ شنیدیم در خیابان می ‌ایستادیم می‌ گفتیم من می‌ خواهم بروم به پناهگاه یا می ‌دویدیم می ‌رفتیم به پناهگاه؟ فرمود اگر شد فوراً بگو «یا الله»، با جزع بگو، من همان‌جا نجاتت می‌ دهم؛ این كلمه «لا إله الاّ الله» حِصن من است _ حِصن یعنی _ من هم دژبان این حِصنم؛ آن طوری كه مریض داری می ‌گویی «یا الله»، آن طور بگو «یا الله» من فوراً به دادت می ‌رسم! چه كسی می ‌تواند بگوید من بی ‌پناهگاهم؟! 📚 سوره مبارکه نور جلسه 13 تاریخ: 1390/08/7 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🌹آیا سیاستمدار بودن در زندگی بد است؟ ✍ اکثر ما انسان‌ها در زندگی وقتی میشنویم فلانی آدم سیاستمداری هست چنین در ذهن ما تداعی می‌شود که او انسان دروغگو و مکار و منفی است. در حالی که اشتباه از ماست. 🔹سیاست🔹 به معنی تدبیر در امور است و نه تنها لازم است بلکه اگر کسی نداشته باشد، زندگی برایش سخت می‌شود. 🍁 به یک نمونه از سیاست در زندگی توجه کنیم: 🍀فرض می‌گیریم خداوند فرزندی به ما عنایت فرموده و برادری داریم که وضع مالی خوبی ندارد و ازشرم یک کادوی خوب ، انگیزه‌ای برای آمدن به خانه ما و دیدن فرزند ما را ندارد. ما یک سیاستی به خرج می‌دهیم تا این مشکل تدبیر و حل شود. وسیله‌ای را که در خانه کم داریم مانند یک پلوپز، آن را بدون این که کسی، حتی همسر خودمان یا همسر برادرمان بداند، می‌خریم. آن کادو را به برادرمان می‌دهیم تا با آن به منزل ما بیاید. 🍀 اما سودی که این کار و سیاست داشت: 1⃣ آبروی برادرمان در نزد خانواده خودش و همسر ما محفوظ می‌شود.و این به نوبه خود کم نیست. 2⃣ همسر ما اگر روزی برادرمان صاحب اولاد شد ، بهانه‌ای برای نخریدن کادو به او به علت نیاوردن کادو در تولد فرزندمان ندارد. 3⃣ ما یک ریالی هزینه نکرده‌ایم، همان پلوپزی که خودمان می‌خواستیم برای خانه خودمان بخریم، از دست برادرمان به ما رسیده است. 4⃣ علاوه بر رضایت خداوند متعال از این همه کار نیک، محبت بین ما و برادرمان که بر اثر نیامدن به دیدار فرزندمان ممکن بود از بین برود، نه تنها از بین نرفته بلکه زیادتر هم شده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آيت الله العظمی جوادی آملی: «چرا در زیارت آل یاسین که جز بهترین زیارت های ماست در پیشگاه حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) می گوییم: بر تمام شئون زندگی تو سلام؟...» 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 شهد شهادت 🔹 دشمن بیرونی مشكل چندانی ندارد، عمده دشمن درونی است! گر شود دشمن درونی نیست ٭٭٭ باكی از دشمن برونی نیست انسان وقتی باور كرده است كه نصیبش می‌ شود _ می ‌دیدید که در این قربانی ‌ها را چگونه تشییع می‌ كردند _ كم نمی آورد. خدا غریق رحمت كند سیدناالاستاد مرحوم علامه طباطبایی را! می ‌فرمود گاهی انسان می ‌بیند شهیدی تیر خورده و در خونش دست و پا می ‌زند، خیال می‌ كند او دارد رنج می ‌برد و فشار جان دادن است، فرمود اگر او حالی می ‌داشت و می ‌توانست با شما سخن بگوید می ‌فرمود الآن مثل اینكه یك انسان تشنه گرمازده‌ ای در استخر خنك دارد شنا می ‌كند من این‌طور دارم دست و پا می ‌زنم. 🔹 از وجود مبارك درباره اینکه این همه تیر را چطور تحمل كردند رسید ه است که برای آنها خیلی سخت نبود آسان بود. اگر كسی رفت به سوی او دیگر راحت است؛ این خداست! این خدا به ما فرمود زیاد به یاد من باشید. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/05/16 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 مبانی متزلزل 🔹 این صبغه علمی ندارد كه برای اینكه حقوق مثل فقه مثل قانون، سه مرحله دارد: مواد حقوقی دارد؛ این مواد را از مبانی می‌ گیرند و آن مبانی را از منابع می ‌گیرند. یك فقیه وقتی رساله می ‌نویسد موادّ فقهی ‌اش در رساله است، این مواد فقهی را از یك سری مبانی می ‌گیرد كه در اصول فقه این مبانی برای این فقیه روشن شده است و این مبانی را از منابع استنباط می‌ كند؛ یعنی از قرآن و عترت و عقل. از منابع, مبانی می ‌گیرد و از مبانی, موادّ حقوقی؛ فقه این طور است، اخلاق این طور است، حقوق این طور است در نظام اسلامی. 🔹 الآن این حقوق بشر مبنای علمی ندارد؛ حالا چند ماده است به عنوان حقوق بشر، این مواد را از چه می ‌گیرند؟ از می ‌گیرند از آزادی از استقلال از امنیت از عدالت از امانت از زندگی مسالمت‌آمیز حُسن همجواری تفاهم متقابل؛ اینها یك سری مبانی پذیرفته‌شده است که از این مبانی، آن موادّ حقوقی را استنباط می ‌كنند که می‌ شود . 🔹 مهم‌ترین مبنا در بین اینها مسئله است كه عدل از همه اینها شیرین ‌تر بالاتر و عمیق ‌تر است و معنای عدل هم شفاف و روشن است؛ عدل یعنی «وضع كلّ شیء فی موضعه»؛ اما تمام ابهام از این به بعد است که جای اشیاء كجاست؟ جای اشخاص كجاست؟ شما كه منبع وحیانی ندارید، آن كه اشیاء را آفرید و آن كه اشخاص را آفرید می‌داند جایشان كجاست؛ او جای زن و مرد را مشخص كرده او جای شراب و سركه را مشخص كرده او جای گوسفند و خوك را مشخص كرده است. الآن اینها به این مجاهدان و مدافعان فلسطین و غزّه می‌ گویند ! این كه نمی فهمد یعنی چه این كه نمی فهمد یعنی چه! اگر عدل, مبنای حقوقی است و معنای عدل هم «وضع كلّ شیء فی موضعه» است كه معنای روشنی است، خب جای اشیاء كجاست؟ جای اشخاص كجاست؟ جای جهاد و دفاع كجاست؟ جای ترور كجاست؟ 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 26 تاریخ: 1390/12/11 🔰 @p_eteghadi 🔰
شیعیانی که در غیبت امام زمان عج ازدنیا می روند و انتظار فرج را داشتند و امام را ندیدند حقشان چگونه ادا می شود؟.mp3
6.93M
⭕️ سوال ⁉️ شیعیانی که در غیبت امام زمان عج ازدنیا می روند و انتظار فرج را داشتند و امام را ندیدند حقشان چگونه ادا می شود؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امام على عليه السلام: كار خوب انجام دهيد و هيچ كار خوبى را كوچك مشماريد؛ زيرا كوچك آن هم بزرگ است و اندكش بسيار 📚ميزان الحكمه جلد7 صفحه 56 🔰 @p_eteghadi 🔰