بسم ربّ المهدی
🍁 حدیث روز :
⛅️ قال مولانا الامام المهدی علیه السّلام:
«وَلَوْ اَنَّ اشْیاعَنا ـ وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ ـ عَلَی اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَاَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنَ بِلِقائِنا، وَلَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلی حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَصِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما یَحْبِسُنا عَنْهُمْ اِلاّ ما یَتَّصِلُ بِنا مِمّا نَکْرَهُهُ وَلا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ .
اگر شیعیان ما (که خداوند توفیق طاعتشان دهد) در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، همدل میشدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تاخیر نمیافتاد، و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان میگشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما؛ علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از کردار آنان به ما میرسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم.
📚 بحارالانوار، ج۵۳، ص۱۷۷
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نهضت مقدس 💠
🔸«نهضت مقدّس»، مجموعه بیانات و تحلیلهای عاشورایی حجتالاسلام والمسلمین محسن قنبریان پیرامون ویژگیهای نهضت اباعبدالله علیهالسلام و ویژگیهای نهضتهای قاتل امام است.
🔸یکی از افتخارات شیعه این است که یک نهضت مقدّس (عاشورا) و یک دولت مقدّس (حکومت امیرالمؤمنین) دارد که میتواند تا قیام قیامت با شناسایی ویژگیها و شناخت مدل حکمرانی رهبران آن، از انحراف جامعۀ خود تا رسیدن به ظهور بقیةالله الاعظم عجل الله جلوگیری کند.
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
13.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 نور علم
▫️ دین، #دین_علمی است و علم، با گفتار و نوشتار و کردار و رفتار، سامان می پذیرد. کتابت و علم، زمینه ای است برای عقل و عقل وسیله ای است برای #فرشته_شدن و جامعه فرشته خو، نه بی راهه می رود و نه راه کسی را می بندد.
▫️ قرآن کریم وقتی أسمای حسنای الهی را ذکر می کند؛ یعنی خلفای او باید به این أسما متّصف شوند. انسان اگر #انسان_راستین است، خلیفه خداست و خلیفه اوصاف «مستخلف عنه» را دارد و «مستخلف عنه» او عالمانه جهان را اداره می کند.
▫️ قرآن کریم که ما را به علم و کتاب دعوت می کند و به #قلم سوگند یاد می کند و به #مکتوبات قلم داران قسم یاد می کند که ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُونَ﴾، دینی که به ابزار نوشتن سوگند یاد می کند، دینی که به کتابت و مکتوب قسم یاد می کند، آن طوری که به شمس و قمر قسم یاد می کند که ﴿وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها ٭ وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها﴾؛ یعنی #قلم_باید_مثل_قمر_نور_بدهد، کتاب باید مثل شمس فروغ داشته باشد.
▫️ قرآن بعد از اینکه جامعه را به علم دعوت کرده است، به آنها می گوید علم، نردبان است نه هدف و این نردبان باید جامعه را به عقل برساند؛ فرمود: ﴿وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما یعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ﴾؛ فرمود از این تبیین هایی که در قرآن کریم هست، دانشوران بهره می برند و این دانشوران، نردبان هایی در دست دارند که باید به سَمت عقل صعود کنند.
:
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هفته_کتاب_و_کتابخوانی
📚 پیام به همایش افتتاحیه باغ کتاب ایران
تاریخ: 1396/04/10
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 گستره غفران
▫️ اینكه خدای سبحان فرمود: ﴿إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعا﴾؛ یعنی «مع التّوبه» نه بی توبه، به دلیل آیات فراوانی كه هم در این بخش هست هم در سوره «نساء» هست و هم در سایر سور. در همین بخش پشت سر هم فرمود که #توبه_كنید، برگردید، مبادا یك وقت بگویید: ﴿یا حَسْرَتی عَلی مَا فَرَّطتُ فىِ جَنبِ اللَّهِ﴾، مبادا یک وقت راه جهنم را بروید! برگردید، راه باز است! معلوم می شود که ﴿یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعا﴾ «مع التوبه».
▫️ هیچ گناهی در عالَم نیست مگر اینكه با توبه بخشیده می شود، منتها «توبةُ كلّ شیء بحسبه»؛ توبه #حق_الناس، علاوه بر «استغفر الله» گفتن و ندامت و رجوع به درگاه الهی، پرداخت حقوق مردم است؛ توبه #حق_الله هم حساب خاصی دارد. «توبةُ کلّ ذنبٍ بحسبه»؛ بعضی قضا دارد بعضی کفاره دارد؛ بعضی حق الناس است بعضی حق الله است؛ اینها اقسام خاص خودِ توبه است. هیچ گناهی نیست که با توبه قابل بخشش الهی نباشد؛ لذا فرمود: ﴿إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعا﴾.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه زمر جلسه 39
تاریخ: 1393/10/08
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #پرسش_پاسخ
❓کمال نهایی انسان چیست؟ نقش حوزههای فردی، اجتماعی و سیاسی در رسیدن به کمال نهایی چیست؟
🔹کمال عبارت است از «فعلیت و هستى محض و نداشتن قوه و استعداد». کمال، داشتن هر چیزی است که براى شىء ممکن و لایق باشد. به سخن دیگر، کمال، نقطه پایان و مرحله نهایى و عالى هر شىء و یا صفت یا اوصافى است که فعلیت اخیر شىء اقتضاى واجد شدن آنها را دارد و امور دیگر در حدّى که براى رسیدن به کمال حقیقى آن مفید باشد، «کمال مقدمى» و «مقدمةالکمال» خواهند بود. در هرانسانی غریزه «حبّ کمال» وجود دارد و رنجها و سختیها را به آرزوی آینده روشنتری بر خود هموار میسازد.
🔹 انسان با پیمودن مراحل لازم هم در دنیا به کمالاتی میرسد و هم در آخرت؛ ولی فرقشان در این است که کمالات در دنیا جنبه مقدّمیو آلی (وسیله بودن) داشته و زمینه را برای رسیدن به کمال نهایی در آخرت که جنبه عالی دارد، فراهم میآورد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢علت نامگذاري به شاهچراغ💢
در مورد دليل نامگذاري احمد بن موسي،به شاه چراغ گفته شده است كه: تا زمان ديلميان (قرن چهارم هجري) كسي از مدفن حضرت احمد ابن موسي (ع) اطلاعي نداشت و آنچه روي قبر را پوشانده بود تل گلي بيش به نظر نمي رسيد كه در اطراف آن، خانه هاي متعدد ساخته و مسكن اهالي بود. تا اينكه به اطلاع حاكم شهر رساندند كه چراغي در نهايت روشنايي در بالاي تلي از خاك ميدرخشد و تا طلوع صبح نورافشاني ميكند.او پس از مشورت با علما و مشايخ زمان دستور داد محل مزبور را شكافتند تا بر لوحي از سنگ يشم رسيدند كه بر آن نوشته بود «السيد امير احمد بن موسي الكاظم»(ع). چون سنگ را برداشتند سردابي عميق آشكار گشت.
جسد مطهر آن حضرت صحيح و سالم و بدون تغيير و تبديل در حالي كه نوري بس شگفت از آن ساطع بود مشاهده شد و انگشتري در دست راست حضرتش يافتند كه بر نگين آن منقوش بود «العزه لله احمد بن موسي» (ع). سپس امير دستور داد تا بنايي شايسته بر مرقد مباركش ساختند. البته زمان پيدايش قبر حضرت احمد را يكسان ننوشته اند. گروهي آن را در زمان امير عضدالدوله ديلمي (373-338) و گروهي ديگر، در زمان امير مقرب الدين مسعود بن بدر (متوفي به سال 665 ه.ق) نوشته اند.
📚الكني و الالقاب،ج2،ص351.
اينكه چرا به شيراز هم مقدس نمي گويند بايد گفت نه چنين چيزي در روايات وارد شده و نه صددرصد معلوم است كه شيراز مدفن احمد بن موسي هست از طرفي هم به برخي از شهرهاي مختلف كه عنوان مقدس داده شده است اين امر يا به خاطر وجود روايت و نصي از معصومين (ع) است يا به خاطر اين است كه لفظ "مقدس" اضافه شده است به زميني كه محل دفن اشخاص منسوب به پيامبر (ص) مي باشد. با اين حساب به محل دفن حضرت احمد بن موسي "آستان مقدس" گفته مي شود.
📚📚📚منابع براي مطالعه بيشتر📚📚
1. معارف و معاريف، ج 1.
2. ريحانه الادب، مدرس تبريزي.
3. هزار مزار شيراز.
4. قيام سادات علوي،علي اكبر تشيد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 شاهچراغ کیست؟ 💢
احمد بن موسي بن جعفر (ع)، از فرزندان امام موسي كاظم (ع) معروف به "سيد السادات" و "شاه چراغ" است.وي از شخصيتهاي عالي مقام و جليل القدر و پرهيزكار بود.
📚اعيان الشيعه، ج 3، ص 191.
در خصوص رابطه احمد با پدرش اين اندازه آوردهاند كه امام كاظم (ع) او را دوست مي داشتند و احترام فراواني برايش قائل بودند؛ به خاطر جايگاهي كه احمد نزد پدر داشت امام موسي بن جعفر(ع) ملكي از خود را بدو بخشيد و او را به بخشندگي و دليري ستود.
📚دايرة المعارف بزرگ اسلامي، ج 7، ص 9.
بنا به نقل شيخ مفيد(ره)، احمد بن موسي(ع) مردي فاضل و با ورع و محدث و كريم النفس و جليل القدر بوده و پس از علي بن موسي الرضا عليه السلام ارجمندترين جايگاه را نزد پدر داشت.
📚الارشاد،مفيد؛ ج2، ص244.
بعد از شهادت امام موسي بن جعفر(ع)عده اي پيش احمد آمده اعلام كردند حاضرند با وي بعنوان امام بيعت كنند؛ در اين حال فرمود: اي مردم، همانطوري كه شما در بيعت من هستيد من نيز در بيعت برادرم علي الرضا (ع) هستم، پس بدانيد كه اوست امام و خليفه و حجت بعد از پدرم و اوست ولي خدا و حجتش از ناحيه خدا و رسولش، بر من و بر همه شما اطاعتش واجب است و هر چه ما را فرمان دهد بايد پذيرا باشيم و اطاعت نمائيم"
📚بحار الانوار، ج48 ص 308.
اين امر بيانگر نهايت ولايت پذيري آن بزرگوار است.
❌آمدن شاهچراغ به ايران❌
درباره آمدن احمد بن موسي به ايران بايد گفت كه بنا به نقل برخي منابع، احمد پيش از در گذشت امام رضا (ع) و مقارن با ولايت عهدي آن حضرت همراه جماعتي از اقوام و ياران و برخي از برادران قصد ايران كرده تا به برادرش ملحق شود. براساس اين گزارش حركت او به طرف فارس بود. همچنين در اين گزارش ها به درگيري كاروان احمد بن موسي با نيروهاي مامون عباسي نيز به صورتهاي گوناگون اشاره شده است. برخي آوردهاند كه عامل مأمون بنام قتلغ خان در نزديكي شيراز با او جنگيد. هنگامي كه ياران احمد شنيدند امام رضا (ع) شهيد شده است، متفرق شدند و به سوي شيراز رفتند. طوري كه سپاه قتلغ خان در هشت فرسخي شيراز و نقطه اي به نام (خان زينان) با احمد بن موسي (ع) و همراهانش مواجه گرديد و جنگ سختي روي داد. در گرما گرم نبرد، يكي از نظاميان قتلغ خان فرياد بر آورد،(اگر شما به قصد ديدار حضرت رضا (ع) به اين سفر و اين سرزمين آمده ايد، او ديگر در ميان ما نيست، او در گذشته است).پس از انتشار خبر شهادت امام رضا(ع)غالب همراهان احمدبن موسي(ع) پراكنده شدند و تنها تعدادي از برادران و اقوام نزديكش از او جدا نشده وتا آخر مقاومت كردند.
📚شیخ جعفرمرتضي، حياه الامام رضاص 427.
البته برخي از مورّخان در خصوص شهادت و يا وفات و محل دفن احمد بن موسي اختلاف دارند. اين اختلاف مبتني بر آن است كه برخي معتقدند وي به اسفراين رفته و در آن جا به شهادت رسيده و يا در شيراز وفات يافته و يا به شهادت رسيده است. برخي عقيده دارند وي در اسفراين به شهادت رسيد و در همان جا دفن شد و زيارتگاه او همان جا است. بر اين اساس قبر احمد در اسفراين و يا مكانهاي ديگر بوده و آرامگاه شيراز مربوط به احمد بن موسي نيست.
حقيقت امر آن است كه به طور قاطع نميتوان گفت قبر وي در كجاست، ولي شواهد و قرائن ديدگاه آناني را كه قائل هستند شيراز محل دفن احمد مي باشد، تأييد ميكند و مشهور همين است. محسن امين بعد از بيان عقيده آناني كه محل دفن احمد بن موسي را در اسفراين و يا مكان ديگر مي دانند، مي نويسد: اين عقيده بعيد و مخالف با عقيده مشهور است كه محل شهادت و قبر او شيراز مي باشد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
7.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #کلیپ_اعتقادی
❓ آیا راه رفتن روی قبور یا شستن قبرها اشکال دارد؟
🎙استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
19.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید
💢 هیچ اندیشمندی از بیحجابی دفاع نکرد
🎙 حجت الاسلام پناهیان
🔰 @p_eteghadi 🔰
26.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #کلیپ_اعتقادی
❓بهانه وهابیها برای کشتار شیعیان چیست؟
🎙استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
43.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 چطور در ۲۰۰سال اخیر امت اسلام از هم پاشید؟
🔸جاسوسهای فوق حرفهای که توانستند نفوذ کنند!
🔸در مورد «لارنس عربستان» چه میدانید؟
🔰 @p_eteghadi 🔰