✨﷽✨
🔰لا اکراه فی الدین
💠 مسأله اين نيست كه آدمى بر دين اجبار و اكراه ندارد؛ كه اين مسأله مطرح است كه در حوزه دين، اكراه و جبرى نيست.
💠 آدمى كه از تعقل و سنجش و از نجدَين و راهها و از دعوتها و هدايتها برخوردار است، ديگر جبرى و اكراهى برايش مطرح نيست.
💠 با وجود علم و اراده و قدرت حق و با وجود نظامها و سنتها و عليتها، با اين همه در حوزه دين اكراهى نيست.
💠 گرچه در حوزه تقدير و اندازهها و در حوزه نعمتها و موقعيتها و در ملكو ملكوت، آدمى آزاد نباشد و حتى در حوزه اختيار، مجبور به اختيار و آزادى باشد.
💠 با اين همه، در حوزه دين و تكليف و مسئوليت، آدمى با خودآگاهى و با وقوف بر خويش و با تعقل و سنجش به آزادى مىرسد و در اين حوزه اكراهى نيست.
💠 دقت تعبير و زيبايى كلام، اين گونه ادا مىشود، كه «لا إكراه فى الدين» و اين نكته پس از توجه به هيمنه و سيطره و احاطه ربوبى مطرح مىشود و تحليل مىشود، كه «قد تبين الرشد من الغى»، آدمى با جبر بر نعمت و قدر و با جبر بر اختيار و آزادى همراه تعقل و سنجش، جبرى بر جهتگيرىها ندارد، كه رشد و خسر براى آدمى مشخص گرديده است.
💠 داستان رشد و خسر و رشد و غى با داستان تكامل و نقص يكى نيست؛ كه آدمى حتى با شكوفايى و تكامل تمامى استعدادهايش در جهتگيرىها آزاد است، كه در جهت كمتر و پستتر و يا عالىتر و بيشتر حركت كند.
❛❛ عینصاد
📚 تطهير با جارى قرآن، جلد ۳ | ص ۴۴۳
🔰 @p_eteghadi 🔰
به طور حتم آیات قرآن، سراسر نور بوده و اثرات مادی و معنوی خود را بر زندگی ما دارند. این کتاب عظیم و این معجزه جاوید، در لفظ و عبارت و جملات آن نکات بسیار پند آموزی نهفته شده که می تواند حیات دنیوی و اخروی انسان را به شکل کامل مدیریت و بهبود بخشد. اما در موضوع خاص، تاثیر قرآن در افزایش رزق باید عرض کنم. از آیات قرآن كریم استفاده میشود كه توسعه و تنگی روزی به دست خداست چنان كه میفرماید: «إنّ رَبّکَ یَبْسُطُ الرّزْقَ لِمَن یَشَآءُ وَ یَقْدِرُ إِنّهُ کَانَ بِعِبَادِهِ خَبِیراً بَصِیراً»(1) بنابراین هر چند اراده و كوشش انسان در زیاد شدن رزق و روزی مؤثر است «لیسَ للانسـَنَ الاّ ما سَعیَ»(2)، ولی اینها جزئی از علت های زیاد شدن رزق است و یا از جزء هم كمتر به حساب میآید؛ زیرا اراده و عمل انسان، در به دست آمدن رزق و روزی، یكی از صدها شرایط است كه تمامی اسباب و شرایط به او منتهی میشود و اوست كه بر اساس علم و حكمتش روزی را بین بندگان تقسیم میكند، چنانكه میفرماید: «أَهُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَیْنَهُم مَّعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا»؛ آیا آنان رحمت پروردگارت را تقسیم میكنند؟! ما معیشت آنها را در حیات زندگی در میانشان تقسیم كردیم.(3) برخی از سورههایی كه در روایات اسلامی برای زیاد شدن رزق و روزی توصیه شده عبارتند از: 1. سوره واقعه: امام صادق(علیه السلام) میفرماید: «كسی كه هر شب سوره واقعه را بخواند... در دنیا سختی، فقر، نیازمندی و آفتی از آفت دنیا را نمیبیند و از دوستان حضرت علی(علیه السلام) میشود...»(4) 2. سوره همزه: امام صادق(علیه السلام) میفرماید: «هر كس سوره همزه را در نمازی واجب بخواند، فقر از او دور میشود و روزی بر او روی میآورد...»(5) 3. سوره لیل: پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) میفرماید: «هر كس سوره لیل را بخواند، خداوند آن قدر به او عطا میكند تا راضی شود و او را به سختی نیندازد و برایش آسان میگیرد.»(6) 4. سوره مزمل: رسول اكرم(صلی الله علیه و آله) میفرماید: «هر كس سوره مزمل را بخواند، در دنیا و آخرت سختی از او برداشته می شود».(7) 5. سوره ذاریات: امام صادق(علیه السلام) میفرماید: «هر كس سوره ذاریات را روز یا شب بخواند، خداوند وضع زندگی او را اصلاح میكند و روزی فراوانی برایش میدهد...»(8) 6. سوره ممتحنه: امام سجاد (علیه السلام) میفرماید: «هر كس سوره ممتحنه را در نمازهای واجب و مستحبی بخواند خداوند....فقر و دیوانگی را بر او و فرزندانش دور میكند». و همچنین سورههای نجم، ابراهیم و... برای توسعه در رزق توصیه شده است. البته باید توجه داشت كه برای به دست آوردن روزی و مال و ثروت مشروع، انسان نباید از تلاش و كوشش غافل شود و عوامل مختلف دیگر مانند علم و آگاهی نسبت به تجارت و امور مربوط به آن، مشورت و تدبیر و... در امر به دست آوردن روزی و بهبود وضع معیشتی و مادی بسیار مؤثر است.(9) در ادامه این نکته را یاد آور می شوم که بر خلاف تصور عموم مردم که روزی را منحصر در مصادیق مادی آن به کار می برند، در روایات واژه روزی، معنایی گسترده دارد و شامل تمام نعمت های خدا می شود. خواه آن نعمت مادی یا معنوی باشد؛ از این رو تندرستی، آرامش، توفیق انجام واجباتی، چون حج، دوست خوب و... تمامشان از موارد روزی محسوب می شود. در متون اسلامى؛ عوامل معنوى برکت، در کنار اسباب مادّى آن، قرار دارند. آنچه از همجوارى این دو دسته از عوامل بر میآید، این است که در جهانبینى اسلامى، اعتقاد به تأثیر معنویّت در خیر و برکت و توسعه و شکوفایى مادّى، به معناى نفىِ اسباب مادّى یا کمرنگ کردن نقش آنها در برکت و توسعه اقتصادی نیست؛ بلکه بدین معنا است که اسلام، علاوه بر عوامل مادّىِ شناخته شده براى برکت و توسعه، عوامل معنوی را هم مؤثّر میداند و معتقد است که باورهاى صحیح دینى، اخلاق شایسته و اعمال نیکو نیز در برکت و شکوفایى و توسعه اقتصادى زندگی فردی و اجتماعی، نقش دارند. خداوند متعال، از قول نوح(علیه السلام ) میفرماید: «و گفتم: از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است، تا بارانهاى پربرکت آسمان را پى در پى بر شما فرو فرستد، و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغهاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار دهد.»(10) بهعلاوه؛ نه تنها ارزشهاى معنوى، در برکات مادّى و تداوم آن تأثیر دارند، بلکه عکس آن نیز درست است؛ یعنى برکات مادّى در چارچوب رهنمودهاى اسلامى، موجب تقویت و شکوفایى ارزشها و برکات معنوى میگردند. از یک سو؛ قرآن تأکید دارد که اگر ایمان و تقوا در جامعه فراگیر شود، برکات الهى از آسمان و زمین، مردم را فرا خواهند گرفت و زندگی و جامعه بشرى، شاهد برکات همه جانبه مادّى و توسعه اقتصادى خواهد بود. از سوى دیگر؛ در اسلام، کارِ سالم براى تأمین زندگى آبرومندانه، از بزرگترین عبادتها و ارزشهاى
معنوى شمرده میشود. این فرمایش پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله ) در بیان همین مطلب است: «عبادت، هفتاد بخش است. برترینِ آنها، کسب [درآمد] حلال است.»(11) در پرتو این نگرش، اسلام، همه تلاشهایى را که در جهت پدید آوردن برکات مادّى صورت میگیرند، چنانچه با انگیزه صحیح و در جهت سازندگى انسان باشند، عبادت میشمرد و مقدّس میداند و معتقد است که برکات مادّى و معنوى، تنها در کنار هم پدید میآیند. برخی از عوامل توسعه رزق از منظر قرآن کریم: 1. ایمان و تقوا: در قرآن و حدیث به اثر عمیق ایمان و تقوا در زندگى مادى انسانها، اشاره شده است.(12) «و اگر اهل شهرها و آبادیها ایمان میآوردند و پرهیزکارى پیشه میکردند، یقیناً [درهاىِ] برکاتى از آسمان و زمین را بر آنان میگشودیم، ولى [آیات الهى و پیامبران را] تکذیب کردند، ما هم آنان را به کیفر اعمالى که همواره مرتکب میشدند [به عذابى سخت] گرفتیم.»13) امام على(علیه السلام): «شما را به تقوای الهی، سفارش میکنم...؛ زیرا هرکس تقوا پیشه کند، سختیها، پس از آنکه نزدیک شدهاند، از او دور میشوند... و رحمت، پس از آن که رمیده است، به او مهربان میگردد و [چشمه] نعمتها، پس از آنکه خشکیده، بر او جوشان میشود و [بارانِ] برکت، پس از آنکه نَم نَم گشته است، بر او سیلآسا میگردد.»(14) امام صادق(علیه السلام) درباره این سخن خدای متعال که: «مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِب»؛ هر کس تقواى الهى پیشه کند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى کند، و او را از جایى که گمان نمیکند، روزى میبخشد.»(15)، یعنى در آنچه به او داده، برکت قرار میدهد.(16) 2. کار و تلاش: خداوند به بندگان خود دستور میدهد که با تلاش و فعالیت خود، از رزق خداوند بهره مند شوند.(17)،
👇👇👇
امام صادق(علیه السلام) برنامه ریزی دقیق برای زندگی را یکی از ویژگی های افراد با ایمان برمی شمارد.(18) توصیه های فراوانی که در قرآن کریم و نیز از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و پیشوایان معصوم(علیهم السلام ) در ارتباط با لزوم تلاش برای تأمین معاش و قناعت و اقتصاد و جلوگیری از اسراف و تبذیر نقل شده، همگی نشان دهنده لزوم یک برنامه ریزی دقیق برای پیشرفت اقتصادی خانواده و جامعه می باشد. 3. دوری از مال حرام: آنچه انسان در راه حرام مورد بهرهبردارى قرار میدهد، رزق خدا نیست، و نباید وسیله معصیت را به خدا نسبت داد؛ به دلیل اینکه خداوند گناهان بندگان را به خود نسبت نداده، و تشریع عمل زشت را از خود نفى نموده است: «قُلْ اِنَّ اللَّهَ لا یَاْمُرُ بِالْفَحْشاءِ، اَ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ»؛ بگو خداى تعالى به عمل زشت امر نمیکند. آیا علیه خدا سخنانى میگویید که دلیل علمى بر آن ندارید.(19) ابوحمزه ثمالى، از امام باقر(علیه السلام ) نقل میکند: رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در حجه الوداع فرمود: آگاه باشید که روح الامین به قلبم انداخت که هیچ انسانى نمیمیرد، مگر وقتى که رزقش را تا حد کمال خورده و دیگر در نزد خدا رزقى نداشته باشد. پس از خدا بترسید، و در راه به دست آوردن رزق منحرف نشوید، راه صواب را به دست گیرید، و دیر رسیدن بهرهاى از رزق، شما را به نافرمانى خدا واندارد، براى اینکه خداى تعالى رزق حلال را بین خلقش تقسیم کرده، و آن را به طور حرام تقسیم ننموده، و خلاصه آنچه را خدا تقسیم کرده رزق حلال است، نه حرام. پس هر کس از خدا پروا کند، و خویشتندارى نماید، رزقش از راه حلال خواهد رسید، و هر کس پرده حرمت خدا را پاره نموده، و رزقش را از غیر راه حلال بگیرد، رزق حلالش را به عنوان قصاص از او خواهند گرفت، در نتیجه همان مقدارى را که باید از حلال میخورد از حرام خورده، نه بیشتر، با این تفاوت که حساب آن را باید پس دهد.(20) 4. انفاق: گاهی خداوند متعال از انسان های دیگر به عنوان واسطه و یا وسیله ای برای انتقال روزی به سایر بندگان خود استفاده می کند که نام این عمل مقدس در قرآن کریم «انفاق»؛ «زکات»؛ «صدقه» و عناوین دیگر است. این بخشش مالی که از سوی افراد صاحب رزق است علاوه بر تعدیل اقتصادی جامعه، ضامن سلامت معنوی و حتی مادی افراد نیز است. خداوند متعال در آیاتی مانند آیات ۳ و ۴ و ۷۲ انفال و نیز آیات ۳۷ و ۳۸ سوره نور و بسیاری از آیات دیگر به این مساله اشاره داشته است. 5. اعتقاد کامل به مشیت و قدرت خداوند: یکی از مهمترین ابزارهای به دست آوردن رزق طیب و پاک و در پرتوی آن قناعت و رضایت به آنچه به دست آورده، اعتقاد داشتن به این است که خداوند متعال رازق اصلی انسان و صاحب معیشت او در اعطای رزق است که قرآن کریم به زیبایی آن را چنین توصیف می کند: «زینَ لِلَّذينَ كَفَرُوا الْحَياةُ الدُّنْيا وَ يَسْخَرُونَ مِنَ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ»؛ زندگى دنيا براى كافران زينت داده شده است، از اين رو افراد باايمان را (كه گاهى دستشان تهى است)، مسخره مى كنند؛ در حالى كه پرهيزگاران در قيامت، بالاتر از آنان هستند؛ (چرا كه ارزش هاى حقيقى در آنجا آشكار مى گردد، و صورت عينى به خود مى گيرد؛) و خداوند، هر كس را بخواهد بدون حساب روزى مى دهد.(21)
_________
(1) اسراء/ 30.
(2) نجم/ 39.
(3) زخرف/ 32.
(4) ر.ک: وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 6، ص 112، مؤسسه آل البیت، قم.
(5) ر.ک: وسائل الشیعه، همان، ص 150.
(6) ر.ک: مصباح الكفعمی، عاملی كفعمی، ص 444، انتشارات رضی، قم.
(7) ر.ک: مستدرك الوسائل، محدث نوری، ج 4، ص 354، مؤسسه آل البیت، قم.
(8) ر.ک: اعلام الدین، دیلمی، ص 377، مؤسسه آل البیت، قم.
(9) ر.ک: وسائل الشیعه، همان، ص 143 ثواب قرائت سورههای قرآن، رضا بزاز بنایی، انتشارات حضرت معصومه (سلام الله علیها).
(10) نوح/ 11_ 12.
(11) کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 5، ص 78، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
(12) ر.ک: مائده، 66؛ طلاق، 2 _ 3.
(13) اعراف، 96.
(14) سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق، صبحی صالح، ص 312 – 313، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق.
(15) طلاق/ 2 _ 3.
(16) فیض کاشانی، ملامحسن، تفسیر الصافی، ج 5، ص 188، تهران، الصدر، چاپ دوم، 1415ق.
(17) ملک/ 15.
(18) حر عاملی، محمد بن الحسن، وسائل الشیعه، ج 17، ص 65، روایت 21996، مؤسسه آل البیت، قم، 1409 ه ق.
(19) اعراف/ 28.
(20) کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 5، ص 80، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1407ق.
(21) بقره/ 212.
🔰 @p_eteghadi 🔰
126.7K
⭕️ سوال
سلام علیکم با توجه به آیات و روایات بسیاری که در مذمت و حرمت موسیقی داریم قائل شدن به موسیقی حلال مبتنی بر چه منبعی هست؟
🔰 پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
💢 مراجع، همهی روایات را دیدهاند، همهی آیات را دیدهاند و فتوا دادهاند.
شما از هر مرجعی که بپرسید مثلا آیا کسانی که قرآن میخوانند کار حرام انجام میدهند؟ آن هم قرآن خواندن که در قالب مقامات موسیقی است! کسانی که نوحه میخوانند، اینها همهاش موسیقی است!
آیا اینها حرام است؟ تا این که منظور شما از موسیقی چه باشد؟!
📌 مطلق آهنگ خوب، آهنگ زیبا، که حتما در قالب نُتهای موسیقی نوشته میشود آیا بگوییم حرام است؟ نه، موسیقی هم مثل بقیه علوم.
بله اگر آن شکلش یا محتوایش فاسد یا مفسد باشد، آن حرام میشود.
آن روایاتی که شما میگویید، مراجع، همهی آن روایات را دیدهاند و فتوا دادهاند به اینکه موسیقی سه نوع است.
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
⁉️ رجعت چه زمانی خواهد بود؟
🔰 شیعه معتقد است که اهل بیت(علیهمالسلام) و برخی از انبیا و انسانهای خالص و عدهای از مشرکان و معاندان محض، در آخرالزمان و پیش از قیامت به دنیا باز میگردنند و صالحان انتقام همه ظلمها و جنایتهایی که در حق مظلومان و ستمدیدگان عالم شده بود را از آن ظالمان گرفته و طعم ذلت و نکبت را به آنان خواهند چشاند.
⁉️ سوالی که در باب رجعت مطرح شده، این است که این حادثه مهم در چه زمانی رخ خواهد داد؟ و بازه زمانی آن کی میباشد؟ حقیقت آن است که همانگونه که زمان ظهور حضرت مهدی(علیهالسلام) و روز پایانی عالم و برپایی قیامت، معلوم نیست، زمان وقوع رجعت نیز یکی از اسرار الهی است و زمان آن بر همگان پوشیده است و جز خداوند متعال کسی از آن آگاهی ندارد.
👈 اما از روایات اهل بیت(علیهمالسلام) و کلام علمای سلف میتوان برای رجعت دو ظرف زمانی تعریف کرد:
1️⃣ عصر ظهور
🔺 برخی از روایات حکایت از آن دارد که آغاز رجعت با ظهور حضرت مهدی(علیهالسلام) همزمان میباشد و همچنین برخی از متکلمین و علمای سلف نیز همین نظر را پذیرفتهاند مانند شیخ مفید، سیّد مرتضی، شیخ طوسی و... .
2️⃣ بعد از ظهور و حکومت امام زمان(عجلاللَّهتعالیفرجهالشریف)
🔻روایات بسیار دیگری وجود دارد که زمان رجعت را پس از حکومت امام زمان(عجلاللَّهتعالیفرجهالشریف) و در آستانه شهادت ایشان معرفی میکنند که با رجعت حضرت اباعبدالله الحسین(علیهالسلام) آغاز شده و حضرت پس از غسل و دفن حضرت حکومت میکنند.
______________
🔰 @p_eteghadi 🔰
مهمتر بودن حفظ نظام از حفظ جان امام عصر !!!!!
🤔#پرسش :
❓این حرف امام (ره) که حفظ نظام واجب تر از جان امام زمانه با چه پشتوانه ای هست؟❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌روشن است که حفظ اسلام یک اصل اساسی در تعالیم شریعت است و پیامبر گرامی و اهلبیت علیهم السلام حاضر بودند که جانشان را در راه حفظ اسلام بدهند , چنان که امیر مومنان ع برای حفظ اسلام جان خود را در معرض شهادت قرار داد و به جای پیامبر گرامی در لیله المبیت خوابید و خداوند آیه در مدح او نازل کرد و او را ستود زیرا حاضر شده بود جانش را در راه دین خداوند و اسلام بدهد :
"وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ " " بعضى از مردم (با ايمان و فداكار، یعنی على ع در" ليلة المبيت" به هنگام خفتن در جايگاه پيغمبر ص)، جان خود را به خاطر خشنودى خدا مىفروشند، و خداوند نسبت به بندگان مهربان است. " ( بقره ٢٠٧ )
❕و امام حسین ع نیز برای حفظ اسلام به میدان کربلا رفتند و جان خود را فدا کردند تا اسلام حفظ شود :
❕و سایر امامان ع هم در راه حفظ اسلام مرارتهای فراوان کشیدند و نهایتا شهید شدند و اساسا امیر مومنان ع به خاطر حفظ اسلام بود که وقتی حکومت از ایشان غصب شد , دست به شمشیر نبرد و به زور حکومت را پس نگرفت , زیرا ممکن بود که به وسیله ایجاد فتنه دشمنان سوء استفاده کنند و اسلام را از بین برده و به تبع مردم کافر شوند .
❕زراره از امام صادق علیه السلام پرسید : چه چیز مانع شد از این که امیرالمؤمنین علیه السلام مردم را به خود دعوت کند؟ امام ع فرمود:
"ترس از مرتد شدن مردم . راوی می گوید تصور میکنم که در ادامه حدیث، این عبارات آمده باشد: «و شهادت ندهند که محمد رسول الله است». " قُلْتُ : مَا مَنَعَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ أَنْ یَدْعُوَ النَّاسَ إِلَی نَفْسِهِ؟. قَالَ: خَوْفاً أَنْ یَرْتَدُّوا.... وَ لَا یَشْهَدُوا أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ "
📚علل الشرایع ج ١ ص ١٤٩
❕بنابراین حفظ اساس اسلام مورد توجه امامان علیهم السلام بوده است , به گونه ای که حاضر بودند برای حفظ آن از همه چیز حتی از جانشان چشم بپوشند , چنان که خداوند دستور به این امر داده و می فرماید :
"« خداوند از مومنان جان هایشان و اموالشان را خریداری کرده تا در برابرش بهشت برای آنان باشد به این گونه که در راه خدا پیکار کنند ، می کشند و کشته می شوند » (توبه 111 )
👌و می فرماید ؛
« آیا شما را به تجارتی آگاه کنم که از عذاب دردناک شما را رهایی می بخشد ... در راه خداوند با اموال و جانهایتان جهاد کنید این برای شما از هر چیز بهتر است» (صف 10_11 )
❕امام خمینی معتقد بوده است که حفظ نظام جمهوری اسلامی به اندازه ای پر اهمیت است که اگر این نظام از بین برود , اسلام از بین می رود لذا فرمودند که حفظ نظام حتی از حفظ جان امام عصر علیه السلام هم پر اهمیت تر است , از این جهت که با از بین رفتن جمهوری اسلامی , دشمنان اساس اسلام را از بین می برند و در همچنین مواردی امام عصر علیه السلام هم حاضر است که جان خود را برای حفظ اسلام بدهد .
❕بنابراین مقصود امام خمینی حفظ اسلام است که می گوید حفظ اسلام از حفظ جان امام علیه السلام هم اهمیت بیشتری دارد زیرا اساسا خود امام علیه السلام هم جان خود را برای حفظ اسلام می دهد , البته امام خمینی معتقد بوده است که مصداق حفظ اسلام , حفظ جمهوری اسلامی است و در صورت از بین رفتن جمهوری اسلام دشمنان تمام اسلام را از بین خواهند برد , کلام مرحوم امام خمینی چنین است :
" امروز ما از روزهاى قبل بيشتر احتياج به همبستگى داريم. امروز ما مواجه با همه قدرتها هستيم و آنها در خارج و داخل دارند طرحريزى مىكنند؛ براى اينكه اين انقلاب را بشكنند و اين نهضت اسلامى و جمهورى اسلامى را شكست بدهند و نابود كنند. و اين يك تكليف الهى است براى همه كه اهمّ تكليفهايى است كه خدا دارد؛ يعنى، حفظ جمهورى اسلامى از حفظ يك نفر- و لو امام عصر باشد- اهميتش بيشتر است؛👈 براى اينكه امام عصر هم خودش را فدا مىكند براى اسلام. 👉همه انبيا از صدر عالَم تا حالا كه آمدند، براى كلمه حق و براى دين خدا مجاهده كردند و خودشان را فدا كردند.
❕پيامبر اكرم آن همه مشقات را كشيد و اهل بيت معظم او آن همه زحمات را متكفّل شدند و جانبازىها را كردند؛ همه 👈براى حفظ اسلام است.👉 اسلام يك وديعه الهى است پيش ملتها كه اين وديعه الهى براى تربيت خود افراد و براى خدمت به خود افراد هست و حفظ اين بر همه كس واجب عينى است؛ يعنى، همه مكلف هستيم حفظ كنيم تا آن وقتى كه يك عدهاى قائم بشوند براى حفظ او، كه آن وقت تكليف از ديگران برداشته مىشود. "
📚صحيفه امام، ج 15، ص: 365
🔰 @p_eteghadi 🔰
9.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 نترس! همه چی درست میشه..
🔸 از اول انقلاب، یکی از ابتلائات ما، ترسیدن و مرعوب شدن مذهبیها و انقلابیها در مقابل جبهۀ دشمن است.
📎 #اعتقادات
📎 #پایان_مماشات
📎 #امام_زمان
🔰 @p_eteghadi 🔰
197.6K
⭕️ سوال
❓چرا در زمان حکومت امیرالمومنین علیه السلام وقتی افراد زیادی خدمت حضرت می آمدند و طلب سهم بیشتری از بیتالمال میکردند به این دلیل که ما سابقهی جبهه و جهاد و جنگ و جانبازی در راه اسلام داریم، اما حضرت حتی ذرهای به آنها کمتر یا بیشتر چیزی نمیداد.
اما در حال حاضر، به خانواده شهدا و جانبازان و ایثارگران، ماهیانه به طور مرتب حقوق داده میشود و سهمیه دانشگاه و.... اختصاص داده میشود؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
📎 #حجاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
14.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️🎥 سوال
❓چرا باید امام زمان عج غائب باشند و ما از دیدن ایشان محروم باشیم؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #امام_زمان
🔰 @p_eteghadi 🔰
📩 سوال:
🔸 مومنان و کافران از چه اخباری پس از مرگ با خبر می شوند؟
✅ پاسخ:
🔹 امام صادق (ع) مىفرماید: «به درستى که مؤمن خانواده خویش را زیارت مىکند؛ پس آن چه را دوست دارد، مىبیند و آن چه را ناخوشایند دارد، از او پوشیده مىشود و به درستى که کافر خانواده خویش را زیارت مىکند؛ پس مىبیند آن چه ناخوشایند اوست و از او پوشیده مىشود، آن چه را دوست دارد. امام (ع) مىفرماید: پارهاى از ایشان هر جمعه زیارت مىکنند و پارهاى بر حسب عمل خود زیارت مىکنند»
📚 کلینى، کافى، ج 3، ص 230.
🔰 @p_eteghadi 🔰