eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️توحید در کلام امیرالمومنین علی علیه‌السلام 🔷اصول دین، یعنی اصولی که هر مؤمنی باید به آن باور داشته باشد. این اصول عبارتند از توحید، نبوت، امامت، عدل و معاد. 🔹در میان این اصول، توحید دارای جایگاهی والا و به تعبیری زیربنای منطقی دیگر اصول است؛ چراکه در صورت نپذیرفتن توحید نوبت به دیگر اصول نمی‌رسد و باور به بقیه اصول منطقی و درست نیست. 🔹توحید، به‌عنوان رشته محکمى در نظر گرفته شده که دانه‌های یک تسبیح را به هم پیوند می‌دهد، رشته‌ای که دیگر اصول اعتقادی را منسجم و منطقی در خود معنا نموده است. 🔹در میان این اصول، توحید دارای جایگاهی والا و به تعبیری زیربنای منطقی دیگر اصول است؛ چراکه در صورت نپذیرفتن توحید، نوبت به دیگر اصول نمی‌رسد و باور به بقیه اصول منطقی و درست نیست. 🔶به‌اصطلاح می‌توان گفت توحید، به‌عنوان رشته محکمى در نظر گرفته شده که دانه‌های یک تسبیح را به هم پیوند می‌دهد، رشته‌ای که دیگر اصول اعتقادی را منسجم و منطقی در خود معنا نموده است.مولای موحدان، حضرت علی علیه‌السلام در خطبه‌ای نورانی و البته عمیق می‌فرمايند: «اَوَّلُ الدِّينِ مَعْرِفَتُهُ، وَكَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِيقُ بِهِ، وَكَمَالُ التَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ...»؛[1] «سرآغاز دین، معرفت و شناخت اوست [خداست] و کمال معرفت و شناخت او، تصدیق به ذات پاک اوست و کمال تصدیق به او، همان [باور به] توحید اوست». ✅در این فراز امام علیه‌السلام اوج و کمال باور به خدا را، یگانه دانستن او و انکار شریک برای او می‌داند. درواقع اعتقاد به خدا با پذیرش و باور به توحید، کامل می‌شود. 📝پی‌نوشت: [1]. سید رضی، نهج‌البلاغه، خطبه اول. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢امام صادق و شهر تهران💢 از امام جعفر صادق روایت شده است که به مفضل فرمودند: «تصبح طهران قصورها کقصور الجنة، و نسوانها کالحورالعین، یتلبّس بلباس الکفار، و یتزیّین بزّی الجبابرة، یرکبن السروج، و لا یتمکن لازواجهنُ! … و لا تکفی مکاسب الازواج لهنّ! فرّوا منها الی قلة الجبال و من الجُحر الی الجُحر کالثعلب بُأشباله.» «بدان ای مفضل، در حوالی ری، کوه سیاهی است که در دامنۀ آن شهری بنا خواهد شد که آن را طهران می نامند، و آن دار الزوراء است که قصرهایش(خانه های مجلل) مثل خانه های بهشتی و زن هایش مثل حور العین است. بدان ای مفضل! آن زن ها لباس کفار می پوشند و خود را به شکل مستکبرانه ای در می آورند، بر زین ها سوار می شوند(…)، به همسران خود تمکین نمی کنند، درآمد شوهرشان کفاف مخارج آن ها را نمی دهد؛… اگر می خواهی دینت را حفظ کنی در این شهر سکونت نکن، از آن جا فرار کن و به قله کوه ها فرار کن، از سوراخی به سوراخ دیگر، مانند فرار روباه با بچه هایش….» 📚(الزام الناصب، 183؛ منتخب التواریخ، ص875؛ مجمع النورین مرندی، ص139؛ بحارالانوار ج52، ص258؛ یوم الخلاص، ص464؛ منتخب الاثر، ص430 و…) ✅پاسخ: حدیث مورد نظر به شرح زیر در کتاب مجمع النورین به نقل از بحار الانوار آمده است: «قال المفضل بن عمر قال لي جعفر بن محمد يا مفضل اتدري اينما وقعت دار الزوراء قلت الله وحجته اعلم فقال اعلم يا مفضل ان في حوالي الري جبلا اسود تبني في ذيله بلدة تسمى طهران وهي دار الزوراء التي تكون قصورها كقصور الجنة ونسوانها كالحور العين واعلم يا مفضل انهن يتلبسن بلباس الكفار ويتزين بزي الجبابرة ويركبن السروج ولا يتمكن لازواجهن ولا تفي مكاسب الازواج لهن فيطلبن الطلاق منهم ويكتفي الرجال بالرجال والنساء بالنساء وتشبه الرجال بالنساء والنساء بالرجال فانك ان تريد حفظ دينك فلا تسكن في هذه البلدة ولا تتخذها مسكنا لانها محل الفتنة وفر منها ‹الى قلة الجبال ومن الحجر الى الحجر كالثعلب باشباله». 📕مرندی، مجمع النورين، ص 297 - 298. 👌این حدیث سند روشنی ندارد و چون سندش روشن نیست از احادیث ضعیف (نه جعلي ) شمرده می شود. البته و لو روايت نباشد؛ اما درايت و وجدان انسان شهادت مي دهد كه حفظ دين در برخي شهرها مشكل است. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال 💠 زن در قرآن ▫️ در موضوع قوای علمی، وقتی سخن از تعلیم اسماء است، آن را به انسانیت انسان واگذار می ‏كند و به هنگام طرح قصه آدم ـ سلام ‏الله علیه ـ می ‏فرماید: ﴿فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ﴾ سپس آدم از پروردگارش كلماتی را دریافت نمود. در تبیین و تفسیر كلمات آمده ‏است كه منظور است، بدین معنا كه انوار عترت طاهره همان مقامات علمی است كه حضرت آدم ـ سلام ‏الله علیه ـ آن را تلقی كرد و زمینه نجات او پیدا شد. و در این میان همان طور كه حضرت امیر ـ سلام ‏الله علیه ـ در آنجا می ‏تابد، حضرت زهرا (علیها السلام) هم در آنجا می‏ تابد و این كه فاطمه زهرا ـ صلوات الله علیها ـ معروف و مشهور شده، نه برای آن است كه، زن تنها در حضرت زهرا (علیها السلام) خلاصه شد، بلكه به این دلیل است كه او دیگران را تحت ‏الشعاع خود قرار داده است. به عنوان مثل معصومین دیگر نیز مانند حضرت امیر ـ سلام ‏الله علیه ـ ، معروف نیستند و اگر در عُرف بخواهند مَثَل ذكر بكنند، به حضرت علی (علیه السلام) مَثل می ‏زنند. ▫️ همان طوری كه در بین معصومین، امیرالمؤمنین ـ صلوات الله علیه ـ معروف گشت و الگو شد، در بین زنان هم حضرت فاطمه زهرا ـ صلوات الله علیها ـ اشتهار یافت وگرنه زنان فراوانی بودند كه هم از عصمت برخوردارند و هم از كمال متعارف و فوق متعارف، ولیكن علت این كه حضرت زهرا (علیها السلام) در بین زنان معروف شد، همان علتی است كه بدان سبب، حضرت علی (علیه السلام) در بین ائمه (علیهم السلام) معروف گشت. پس مراد از لفظ كلمات در آیه شریفه ﴿فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ﴾ اسماء الهی است و بارزترین مصداق اسماء الهی، عترت طاهره ‏اند كه در بین آنان، فاطمه زهرا ـ صلوات الله علیها ـ می ‏درخشد. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص144 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 قانون بی بنیان ▫️ در دنیا انسان چه در مسائل چه در مسائل چه در مسائل یا در مسائل یا بالأخره است یعنی باید یك سلسله اصول كلی و مبانی را پذیرفت، از آن اصول كلی و مبانی، مواد را استخراج كرد. همان طوری كه در فقه این كار انجام می ‌شود، در اخلاق، در حقوق، در سیاست، در اقتصاد، در فرهنگ هم باید بشود. ▫️ در همه اینها مخصوصاً در مسائل سیاسی و اجتماعی، آن مواد سیاسی یا اجتماعی را از مبانی می‌گیرند؛ مثل حریت مثل استقلال مثل امنیت مثل امانت مثل عدالت مثل مواسات مثل مساوات، اینها مبانی است، از این مبانی آن مواد را استنباط می ‌كنند؛ یعنی بر مبنای عدل بر مبنای مساوات بر مبنای مواسات یك سلسله موادّ حقوقی را استنباط می ‌كنند می ‌شود یا حقوق محلّی یا منطقه ‌ای یا بین ‌المللی؛ تا اینجا درست است! ▫️ مهم‌ ترین مبنا در بین این مبانی كه حرف اول را می‌ زند و از همه مهم‌ تر است مسئله است! عدل هم مفهومش خیلی شفاف و روشن است؛ عدل یعنی «وَضْعُ كُلِّ شَي‌ءٍ في مَوْضِعِه»، عدل یعنی هر چیزی را سر جایش قرار دادن. عدل مفهومش مِن أظهر الأشیاء است اما كُنهش فی غایة الخفاء است؛ عدل یعنی هر چیزی را سر جایش قرار دادن. خب جای اشیاء كجاست؟ جای اشخاص كجاست؟ جایش كجاست جایش كجاست؟ سركه و شراب جایشان كجاست؟ گوسفند و خنزیر جایشان كجاست؟ ▫️ آنچه به عنوان مطرح است صبغه علمی ندارد! عدل یعنی «وَضْعُ كُلِّ شَي‌ءٍ في مَوْضِعِه»، آن وقت جای اشیاء را به جای اینكه خالق معین كند خودشان معین می ‌كنند، این چه علمی است؟! این است! جای اشیاء را جای اشخاص را جای امور دیگر را كسی باید معین كند كه آفرید و آن خداست. 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 20 تاریخ: 1391/07/29 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 اهمیت امر به معروف و نهى از منکر 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 ...وَ مِنْهُمْ تَارِكٌ لِإِنْكَارِ الْمُنْكَرِ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ يَدِهِ، فَذَلِكَ مَيِّتُ الْأَحْيَاءِ 🔹و كسى كه منكر را به زبان انكار كند و نه به دست و نه به دل، چنين كسى مرده اى است در ميان زندگان. 📚 حکمت 374 نهج البلاغه ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 | علت ترس از غیر خدا 🔹خداباوری ضعیف، سبب می‌شود که انسان از غیر خدا بیش از خدا بترسد، در حالی‌که مؤمن باید فقط از خدا بترسد. 🌿 پیامبران الهی که باورشان به خدا در اوج بوده است، از غیر خدا نمی‌ترسیدند. 🔹 ازاین‌رو خداوند در وصف آنان فرموده است: ✍️ «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلاَ یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللهَ وَکَفَى بِاللهِ حَسِیباً» ✍️ (پیامبران) کسانى بودند که رسالت‌های الهى را تبلیغ می‌کردند و از او بیم داشتند، و از هیچ‌کس جز خدا بیم نداشتند و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آن‌ها) است. 📚 سوره احزاب، آیه 39. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 | هیچ‌کس «حتی خلیفه»، حقی نسبت به فدک ندارد 🔸 اگر فدک از بیت‌المال بوده و پیامبر آن را بخشيده بود، شاید می‌شد توجیهی آورد و گفت خليفه بعد از پيامبر صلی‌الله‌عليه‌وآله صلاح دیده، آن را به بیت‌المال برگرداند و به ديگری ببخشد. 🔹 اما اگر فدک، ملك شخصی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بوده و بدین سبب آن را بخشیده باشد، هیچ‌کس حتی خلیفه، هیچ حقی نسبت به آن ندارد و هرگونه تصرف، غصب و حرام است. 🔻 در کتب تاریخی و حدیثی آمده است که فدك، ملك شخصی پيامبر اكرم صلی‌الله‌عليه‌وآله بود، نه متعلق به بیت‌المال که مسلمانان در آن حقی داشته باشند؛ چراکه فدک بدون جنگ و با صلح به پیامبر رسید.[1] ❇️ به تصریح قرآن چنین اموالی که «فیء» نامیده می‌شود؛ یعنی چیزی که بدون جنگ به دست مسلمانان بیفتد، به‌تنهایی حق پیامبر است[2] و به‌صورت غنائم جنگی تقسیم نمی‌شود. 📚 پی‌نوشت: [1] تاريخ الطبری، ج 2، ص 15. [2] سوره حشر، آیه 7. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️توحید در کلام امیرالمومنین علی علیه‌السلام 🔷اصول دین، یعنی اصولی که هر مؤمنی باید به آن باور داشته باشد. این اصول عبارتند از توحید، نبوت، امامت، عدل و معاد. 🔹در میان این اصول، توحید دارای جایگاهی والا و به تعبیری زیربنای منطقی دیگر اصول است؛ چراکه در صورت نپذیرفتن توحید نوبت به دیگر اصول نمی‌رسد و باور به بقیه اصول منطقی و درست نیست. 🔹توحید، به‌عنوان رشته محکمى در نظر گرفته شده که دانه‌های یک تسبیح را به هم پیوند می‌دهد، رشته‌ای که دیگر اصول اعتقادی را منسجم و منطقی در خود معنا نموده است. 🔹در میان این اصول، توحید دارای جایگاهی والا و به تعبیری زیربنای منطقی دیگر اصول است؛ چراکه در صورت نپذیرفتن توحید، نوبت به دیگر اصول نمی‌رسد و باور به بقیه اصول منطقی و درست نیست. 🔶به‌اصطلاح می‌توان گفت توحید، به‌عنوان رشته محکمى در نظر گرفته شده که دانه‌های یک تسبیح را به هم پیوند می‌دهد، رشته‌ای که دیگر اصول اعتقادی را منسجم و منطقی در خود معنا نموده است.مولای موحدان، حضرت علی علیه‌السلام در خطبه‌ای نورانی و البته عمیق می‌فرمايند: «اَوَّلُ الدِّينِ مَعْرِفَتُهُ، وَكَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِيقُ بِهِ، وَكَمَالُ التَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ...»؛[1] «سرآغاز دین، معرفت و شناخت اوست [خداست] و کمال معرفت و شناخت او، تصدیق به ذات پاک اوست و کمال تصدیق به او، همان [باور به] توحید اوست». ✅در این فراز امام علیه‌السلام اوج و کمال باور به خدا را، یگانه دانستن او و انکار شریک برای او می‌داند. درواقع اعتقاد به خدا با پذیرش و باور به توحید، کامل می‌شود. 📝پی‌نوشت: [1]. سید رضی، نهج‌البلاغه، خطبه اول. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 رابطه حضرت زهرا(س) با پدر 🔸محبت بین رسول‌خدا صل‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و دخترشان فاطمه زهرا علیهاالسلام یک نوع محبت ویژه و خاص بود. اگر فاطمه زهرا علیهاالسلام آن چنان ارادت و محبت به پدر بزرگوار داشت، پدر نیز نهایت درجه علاقه و محبت را به دختر معصومه خویش ابراز می‌کرد. مانند بوسیدن دست حضرت و نشاندن حضرت در جای خود و تکریم ایشان، همچنین در این راستا و بیان این‌که این محبت یک محبت الهی است. ⏫«امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید وقتى آيه: «صدا زدن پيامبر در ميان شما، همانند صدا زدن خودتان در ميانتان نباشد» بر پيامبر صلى‌‏الله‏‌عليه‌‏و‏آله نازل شد، فاطمه عليهاالسلام گفت: عظمت پيامبر مرا بازداشت از اينكه به ايشان بگويم: «اى پدر جان» و از آن پس ايشان را «اى رسول خدا» صدا زدم كه آن حضرت رو به من كرد و فرمود: دختركم! اين آيه درباره تو وخانواده‌‏ات نازل نشده است. تو از من هستى و من از تو هستم. اين آيه درباره جفاكاران و مغروران و متكبران نازل شده است. تو بگو: پدرجان! كه اين براى دل [من] محبوب‏‌تر و براى پروردگار خشنود كننده‌‏تر است. آن‏گاه پيامبر صلى‌‏الله‏‌عليه‏‌و‏آله پيشانى مرا بوسيد و مقدارى از آب دهان مبارک خود به رویم کشید؛ كه پس از آن، ديگر نيازى به عطر پيدا نكردم». 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
5.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 ⁉️ فرق حب نفس با حفظ نفس در چیست؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🔸 برخی با مقایسه بی‌جا و غیر منصفانه، بین مسائل روز با جریان‌های صدر اسلام، در صدد برخورد با نظام ‌حکومت اسلامی برآمده‌ و می‌گویند: حکومت در صدر اسلام، به گونه‌ای بوده که مردم به راحتی می‌توانستند به ‌حکومت اعتراض کنند. اینان مبارزات حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را با اغتشاشات اخیر در کشور یکسان پنداشته‌اند، در حالی که تفاوت‌های زیادی بین آنها وجود دارد. 1️⃣ جریان سقیفه بعد از پیامبر بر پایه غصب حکومت بحق امیرالمومنین علیه‌السلام شکل گرفت، که باطل بودن آن روشن است، در حالی‌که حکومت اسلامی ایران، بر اساس آموزه‌های قرآن و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام بنا نهاده شده است. 2️⃣ جریان نفاق بعد از پیامبر، نه تنها فضا را برای اعتراض باز نگذاشت؛ بلکه به زور برای خلیفه خودخوانده بیعت گرفتند، در حالی‌که نظام جمهوری اسلامی بر اساس همه‌پرسی روی کار آمد. 3️⃣ به گواه تاریخ، ‌حکومت بعد از پیامبر، آنچنان وحشت و خفقانی را ایجاد کرده بود که به هیچ عنوان کسی جرات اعتراض نداشت؛ حتی گاه به امیرالمومنین وعده همکاری می‌دانند؛ ولی هیچ کدام به وعده عمل نمی‌کردند. 4️⃣ مبارزات حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، علیه جریان سقیفه، نشان از شجاعت و جایگاه آن حضرت بود، نه اینکه حکومت مردم را در اظهار نظر آزاد گذاشته باشد. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰