eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆  🍁 قالَتْ علیها السلام: 🌕 الْزَمْ رِجْلَها، فَإنَّ الْجَنَّةَ تَحْتَ اقْدامِها، و الْزَمْ رِجْلَها فَثَمَّ الْجَنَّةَ. ❣همیشه در خدمت مادر و پاى بند او باش، چون بهشت زیر پاى مادران است؛ و نتیجه آن نعمت‌هاى بهشتى خواهد بود 📚کنزل العمّال: ج ۱۶، ص ۴۶۲، ح ۴۵۴۴۳ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️«حضرت زهرا (س)» الگوی «امام زمان(عج)» 🔸حضرت زهرا و امام زمان علیهماالسلام ویژگی‌های مشترکی دارند. از این رو امام زمان، بانوی دو عالم حضرت زهرا را الگوی خود قرار داده‌اند. 🔹نام امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه تسلی دهنده مادر خویش است به گونه‌ای که بشارت قیام آن حضرت موجب شادی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در سخت‌ترین شرایط زندگی می‌گردد. 🔰وقتی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها پدر گرامیشان را در بستر بیماری دیدند خیلی برآشفته و ناراحت شدند اما رسول‌خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله کلماتی را بیان کردند که موجب شد حضرت آرام گیرند و تسلی خاطر یابند و آن، یاد و نام امام زمان علیه‌السلام بود. ⏫«وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ مَهْدِیُّ هَذِهِ الْأُمَّهِ الَّذِی یَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً؛ سوگند به آن که جانم در دست اوست. مهدی این امت از ما خاندان است که خداوند به وسیله او زمین را از عدل‌وداد پر می‌کند همان‌گونه که از ستم و جور پر شده باشد.» ♻️حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها الگویی برای امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه هستند و حضرت با خط مبارک خود بیان می‌فرماید: «وَ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله لِي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ فاطمه دختر رسول‌خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله براى من اسوه و الگويى نيكوست.» 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️مناظره در سیره حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها 🔸تمام سفیران هدایت از پیامبران گرفته تا اوصیای ایشان، از مناظره جهت اثبات حق استفاده کرده‌اند و اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز بارها از این راهکار بهره برده‌اند. حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نیز به عنوان مادر بزرگ‌ترین حجت‌های الهی برای اثبات حق، مناظرات متعددی داشته‌اند. 🔸امام عسكرى عليه‌السّلام مناظره مادر خود را چنین بیان فرمودند: ✍🏼روزى دو زن كه با هم در مسأله‌اى مذهبى اختلاف داشتند به‌ خدمت حضرت فاطمه عليها‌السّلام رسيده و نظرشان را اظهار نمودند، آنگاه آن‌ حضرت دليل و برهان خود را مطابق عقيدۀ آنكه اعتقادش صحيح و ادّعايش درست بود اقامه نمود و پس از مشاهدۀ سرور و خوشحالى زن مؤمنه به او فرمود: خوشحالى فرشتگان به‌سبب ظهور و غلبۀ حقّ‌، بيش از شادى تو بوده، و حزن و اندوه شيطان و يارانش بيش از حزن و اندوه آن زنى است كه در عقيدۀ باطل خود مغلوب شد. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️جایگاه مدارا و برخورد قاطع 🔸بسیاری از احکام به‌ ظاهر خشن که در اسلام دیده می‌شود را می‌توان در راستای از بین بردن موانع کمال انسان‌ها دید. امیرالمومنین علیه‌السلام در عرصه فردی با نهایت گذشت و مدارا رفتار می‌کنند، اما در عرصه اجتماعی اجازه تجاوز به امنیت و آرامش مردم را نمی‌دهند. 🔸 راز تفاوت برخورد با تخلفات فردی و اجتماعی را در تفاوت اثر آن‌ها بر سعادت مردم جستجو کرد. ناامنی و فضای متشنج باعث می‌شود که همه‌ کارهای دنیایی و معنوی مردم مختل شود و دیگر زمینه‌ای برای رشد باقی نماند. سهل‌انگاری و برخورد متزلزل با اشخاصی که جامعه اسلامی را ناامن می‌کنند، باعث جرئت یافتن آن‌ها و سخت‌تر شدن وضعیت می‌شود. 🔹کسانی که با ذکر رفتار نرم و کریمانه معصومین علیهم‌السلام در برخوردهای فردی یا اجتماعی خاص، می‌خواهند هرگونه اعمال قدرت و جدیت را نفی و انکار کنند، درباره دین اسلام دچار تفسیر به رأی و اشتباه شده‌اند. جمهوری اسلامی همراه با مدارای فراوان با معترض و چشم‌پوشی نسبت به اشتباهات فردی و شخصی، وظیفه دارد با افراد محارب، جدایی‌طلب، اغتشاش‌گر، تروریست و جنایتکار برخوردی سخت و قاطعانه داشته باشد. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️خانه‌ای به بلندای نام خدا 🔸خداوند در قرآن می‌فرماید: «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ الله أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ»؛ «(اين نور هدايت) در خانه‌هايى است كه خدا اذن داده رفعت يابند و نام او در آنها ذكر شود. در آنها بامدادان و شامگاهان او را تسبيح گويند». 🔸این آیه شریفه، قدر و منزلت و بزرگی این خانه‌ها را روشن می‌نماید؛ زیرا اذن خدا به اینکه این بیوت بلند مرتبه باشند، به خاطر این است که منتسب به خود اویند و علت رفعت این خانه‌‏ها همان «یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ» است؛ یعنى در آن خانه‌ها نام خدا برده می‌‏شود. 🔸قدر و منزلت این خانه‏‌ها بزرگ و رفیع مى‌‏شود. مانند مساجد که قرآن می‌فرماید: «وَ مَساجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیراً»؛ «مساجد که در آن ذکر خدا بسیار می‌شود». ♻️سيوطى عالم اهل تسنن در تفسير معروفش «الدّر المنثور» از انس بن مالک و بريده (دو نفر از صحابه) نقل مى‌كند: «هنگامى كه رسول خدا صلى‌الله‌عليه‌وآله اين آيه را تلاوت فرمود، مردى برخاست و گفت: اى پيامبر خدا اين خانه‌هايى كه در اين آيه توصيف شده كدام است؟ حضرت فرمود: خانه‌هاى پيامبران است. ابوبكر برخاست و گفت: اين خانه از آنها است؛ خانه على و فاطمه عليهماالسلام؟ رسول خدا صلى‌الله‌عليه‌وآله فرمود: آرى اين از برترين آن‌ها است». 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 شکوه فاطمی ▫️ قرآن در سه حوزه پیام دارد در سه حوزه حکم دارد: در و محلی که مربوط به خود مسلمین است؛ در که برای ما و سایر موحدان یعنی مسیحی ها، کلیمی ‌ها و مانند آنهاست؛ در که مربوط به ما و انسان ‌های دیگر اعم از ملحد و مشرک است که فرمود: ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾؛ این است. اگر می‌گوییم این چهارده نفر قرآن متحرّک اند یعنی اینها تمام را دارند، بنابراین ، تنها مسئله در و دیوار و مانند آن نیست، این یک گوشه است که برای ماست، گوشه دیگری دارد که برای ما و مسیحی ‌ها و کلیمی ‌ها و امثال اینهاست، گوشه سومی هم دارد که بین المللی است. ▫️ ما در تعبیرات عرفی خود سه عبارت داریم: مردان؛ زنان؛ مردم. وقتی می ‌گوییم مردان یعنی جامعه مردها، وقتی می‌ گوییم زنان یعنی جامعه زن ‌ها و وقتی می‌ گوییم مردم یعنی اعم از زن و مرد؛ مثلاً می گوییم مردم انقلاب کردند، مردم رأی دادند، مردم در نماز جمعه شرکت کردند؛ مردم غیر از مردان هستند. قرآن کریم وقتی می‌ خواهد آسیه (علیها السلام) را معرفی کند یا مریم (سلام الله علیها) را معرفی ‌کند، نمی ‌گوید اینها نمونه زنان خوب ‌اند، می‌گوید اینها هستند؛ خیلی در تعبیر فرق است! در سوره مبارکه «تحریم» آیه یازده این است: ﴿وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْن﴾، یک؛ آیه دوازده این است: ﴿وَ مَرْیمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتی‏ أَحْصَنَتْ﴾، دو؛ خدا نمونه جامعه خوب و مردم خوب را مریم می ‌داند، می فرماید آسیه نمونه جامعه خوب است. ▫️ حالا ما چنین نمونه ‌ای داریم به نام که آن طور بساط «سقیفه» را به هم می‌ زند، آن وقت ما نه از خبر داریم نه از خبر داریم نه از خبر داریم! این آیه «مباهله» چه می‌ خواهد بگوید؟ این پنج نفر حرف دارند، اینها خبر می‌ دهند، انسانی که خبر می ‌دهد یا صادق است یا کاذب. فرمود: ﴿ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْكاذِبینَ﴾؛ یا ما پنج نفر کاذب هستیم یا شما کاذب هستید! پس معلوم می ‌شود که ما حرف داریم! نه اینکه فقط پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) حرف داشته باشد و اینها تماشاچی باشند، اینها گزارش دارند، اینها ادعا دارند، اینها خبر می ‌دهند! پس حضور اصحاب مباهله، صِرف تماشاچی و زینت مجالس بودن نیست. این ذات مقدس هم در آنجا حضور داشت! : 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 421 تاریخ: 1397/11/09 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ عظمت خانه حضرت زهرا علیهاالسلام 🔸خداوند در قرآن می‌فرماید: «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ الله أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ»؛ «(اين نور هدايت) در خانه‌هايى است كه خدا اذن داده رفعت يابند و نام او در آنها ذكر شود. در آنها بامدادان و شامگاهان او را تسبيح گويند». 🔸این آیه شریفه، قدر و منزلت و بزرگی این خانه‌ها را روشن می‌نماید؛ زیرا اذن خدا به اینکه این بیوت بلند مرتبه باشند، به خاطر این است که منتسب به خود اویند و علت رفعت این خانه‌‏ها همان «یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ» است؛ یعنى در آن خانه‌ها نام خدا برده می‌‏شود. 🔸قدر و منزلت این خانه‏‌ها بزرگ و رفیع مى‌‏شود. مانند مساجد که قرآن می‌فرماید: «وَ مَساجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیراً»؛ «مساجد که در آن ذکر خدا بسیار می‌شود». ♻️سيوطى عالم اهل تسنن در تفسير معروفش «الدّر المنثور» از انس بن مالک و بريده (دو نفر از صحابه) نقل مى‌كند: «هنگامى كه رسول خدا صلى‌الله‌عليه‌وآله اين آيه را تلاوت فرمود، مردى برخاست و گفت: اى پيامبر خدا اين خانه‌هايى كه در اين آيه توصيف شده كدام است؟ حضرت فرمود: خانه‌هاى پيامبران است. ابوبكر برخاست و گفت: اين خانه از آنها است؛ خانه على و فاطمه عليهماالسلام؟ رسول خدا صلى‌الله‌عليه‌وآله فرمود: آرى اين از برترين آن‌ها است». ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ علت نا مشخص بودن تاريخ شهادت حضرت فاطمه زهرا چيست؟ 🔰 اختلاف و عدم ضبط تاريخ دقيق ولادت، وفات و يا شهادت شخصيت‌های صدر اسلام به ويژه خاندان عصمت و طهارت(عليهم‌السلام) ناشی از چند دليل است كه به برخی اشاره می‌شود: 1️⃣. جلوگيری از نوشتن و منع تدوين و نقل احاديث پيامبر(صلّی‌الله‌عليه‌وآله) به دستور خلفای اول و دوّم. اين مسئله، سبب گرديد كه اصل نوشتن و تدوين سيره نبوی و ثبت ساير رويدادها و حوادث كاملا مغفول و بی‌توجه بماند. تاسالها(حدود يك قرن واندی...) هيچ توجهی در جهان اسلام به رويدادها نبوده و با سردی كامل رويدادها و وقايع مهم و سرنوشت‌ساز در تاريخ اسلام به فراموشی سپرده شد. 2️⃣. قرار گرفتن بنی‌اميه در هرم قدرت و خصومت آنان با بنی‌هاشم و نيز با بسياری از انصار كه حامی پيامبر و اهل بيت او بودند، اين عامل سبب می‌شد كه اهل بيت برای مردم ناشناخته باشند. ازطرفی آنان دست به تحريف و جعل احاديث و فضيلت تراشی برای خلفا و مدح آنان و مذمت اهل بيت زدند. 3️⃣. زبيريان در حكومت كوتاه خود و عباسيان نيز برای مشروعيت سلطنت خويش و سركوب علويان راه بنی اميه را ادامه دادند. 4️⃣. از طرفی در فرهنگ عرب به ثبت مواليد و حيات زنان و دختران اهميتی داده نمی‌شد. 5️⃣. تخريب و نابودی آثار تشيع حتی كتاب‌سوزی و آتش زدن كتاب‌های غنی شيعه و طرفداران اهل بيت در قرون نخستين مثل كتابخانه‌های شيخ طوسی، صاحب بن عباد و... ابهام و ترديد و اختلاف اقوال را بيشتر و پيچيده‌تر كرده است. 👈 بنابراين طبيعي است كه مواليد، وفيات، و شهادت معصومين از جمله فاطمه زهرا(سلام الله عليها) مورد اختلاف باشد. 💢 علاوه بر مواردی كه ذكر شد، يكی از علل مهمی كه موجب ايجاد اختلاف،در تاريخ شهادت دخترگرامی پيامبر اسلام شده، اين است كه احتمال جابجايی نقطه در رقم تاريخ شهادت آن حضرت وجود دارد. يعنی نقطه رقم در پايان قرار بگيرد، مثل خمس و سبعون (75روز) يا در بالای كلمه قرار بگيرد، مثل خمس و تسعون (95روز) كه اين موجب اشتباه خواهد گرديد. ✔️ به همین خاطر است که عده‌ای از علمای شعيه و سنی شهادت آن حضرت را 75 روز و عده‌ای 95 روز بعد از وفات پيامبر(صلّی‌الله‌عليه‌وآله) می‌دانند. __________ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ ⚫️فاطمه (س) ، مبارز عدالت‌خواهی ✍ فدک مفهومی نمادین دارد که به معنایی بزرگ اشاره می‌کند و مقصود از آن، فقط همان قطعه زمین غصب‌شده در حجاز نیست. و همین معنای نمادینِ فدک بود که آن مبارزه را از یک دادخواهی عادی با افقی محدود و دایره‌ای تنگ، به انقلابی با قلمروی وسیع و آفاقی گسترده تبدیل نمود. ◾هریک از مستندات تاریخیِ مسلّم در این موضوع را که می‌خواهید، بررسی کنید. آیا ستیزی مادی یا اختلاف دربارۀ فدک به معنای محدود و واقعیت کم‌دامنۀ آن را می‌بینید؟! آیا مسابقه‌ای را شاهد هستید که برای دستیابی به محصولاتِ آن زمین درگرفته است؟! محصولاتی که هرقدر هم در برآورد آن مبالغه و اغراق شود، بازهم آن‌قدر نیست که دو طرف، ارزشی برایش قائل بوده باشند. ◾هرگز چنین نیست! این دادخواهی، قیامی بر ضد بنیان‌های حکومت بود؛ فریادی بود که فاطمه می‌خواست با آن، بنیادی را که سنگ‌بنای تاریخ بعد از سقیفه بود، از جای برکند. برای اثبات این سخن،‌ کافی است به خطبۀ فاطمه در مسجد و در برابر خلیفه و در میان آن جمع انبوه مهاجران و انصار نظر بیفکنیم که بیش از هرچیز بر مدار ستایش علی و تحسین مواضع جاودان وی در اسلام و اثبات حق اهل‌بیت می‌چرخد. فاطمه در این خطبه اهل‌بیت را وسیله‌های رسیدن به خدا در میان بندگان، برگزیدگان ویژۀ خدا، جایگاه قداست الهی، حجت او و وارثان خلافت و حکومت پیامبرانش می‌شمرد و همچنین مسلمانان را توجه می‌دهد که به نگون‌بختی دچار گشته‌اند، نسنجیده تصمیم گرفته‌اند، به دوران پیشینیانشان بازگشته‌اند، در پی سراب رفته‌اند و کار را به‌دست نااهل سپرده‌اند. این خطبه از فتنه‌ای که مردم به آن درافتاده‌اند و از انگیزه‌هایی سخن می‌گوید که باعث شد کتاب خدا را کنار نهاده و با حکم آن در مسئلۀ خلافت و امامت به مخالفت برخیزند. ◾پس مسئلۀ میراث و هدیه تنها به همان اندازه مطرح می‌شد که با موضوع سیاستِ کلان پیوند داشت. مسئله در دیدگاه فاطمه، مطالبۀ زمین و خانه نبود؛ بلکه از نگاه او مسئله، مسئلۀ اسلام و کفر، ایمان و نفاق، و نص (تعیین صریح) و شورا بود. 📚 کتاب فدک در تاریخ ، صفحه 72 . ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🏴 حدیثی از حضرت زهرا سلام الله علیها 🎤 حجت الاسلام پناهیان 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | با موضوع اهمیت تکلیف پذیری 💢 مهمترین چیزی که الان مهمه اهمیت تکلیف در این انقلاب است 🎙حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 🔸قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء‌ علیها‌السلام: وَ هُوَ الامامُ الرَبّانى، وَ الْهَیْکَلُ النُّورانى، قُطْبُ الأ قْطابِ، وَسُلالَةُ الاْ طْیابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَةُ دائِرَةِ الإِ مامَةِ. 🔹در تعریف امام على‌ علیه‌السلام فرمود: او پیشوایى الهى و ربانى است، تجسم نور و روشنایى است، مرکز توجه تمامى موجودات و عارفان است، فرزندى پاک از خانواده پاکان مى‌باشد، گوینده‌اى حق‌گو و هدایتگر است، او مرکز و محور امامت و رهبری است. 📚ریاحین الشریعة/ج1/ص93 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺مجازات محاربه در فقه شیعه و اهل سنت !!! ❕اخیرا با توجه به مجازات و اعدام برخی از اغتشاشگران به جرم " محاربه " , عده ای از روشنفکر نمایان شیعی و برخی از مولوی های اهلسنت نسبت به حکم محاربه و مصادیق آن شبهاتی مطرح کردند که ما در کلیپ فوق به این شبهات بر اساس منابع فقهی فریفین پاسخ داده و نکاتی پیرامون فلسفه اجرای حکم محاربه بر افراد مستحق آن را بیان کرده ایم . ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 اسوه ▫️ صدیقه كبرا فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ؛ توده مردم اعم از زن و مرد، از سنت و سیره آن حضرت بهره برداری می ‌كنند، اما بهره برداری ما ، از علم آن حضرت، كمال علمی آن حضرت، فهم آن حضرت، حشر قرآنی آن حضرت و حشر روایی آن حضرت است. هر كسی است به اندازه سعه هستی خود از آن صدیقه كبرا بهره ببرد؛ این وظیفه اصلی همه ماست! ▫️ وجود مبارك فاطمه، در آن نقاط برجسته قرآن حضور دارد! قرآن كریم یك سلسله دارد كه چه خوب است چه بد است؛ یك سلسله دارد كه چه حلال است چه حرام است _ در آن بحث های اخلاقی، متخلقان حضور دارند، در آن بحث های فقهی، فقها حضور دارند _ یك سلسله و قله ‌ای دارد كه فاطمه در آنجا حضور دارد! در جریان مباهله كه با یك دعا «كن فیكون» می‌شود فاطمه حضور دارد؛ در جریان آیه سوره مباركه «احزاب» یعنی آیه تطهیر فاطمه حضور دارد؛ در جریان سوره «هل اتی» فاطمه حضور دارد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1387/03/16 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 سیره و سنت فاطمی ▫️ ساحت قُدْسی اُمّ ابیها زن را چونان مرد، با منظر انسان شناسی ارزیابی می فرماید و احکام ویژه ای برای هرکدام از این دو صنف، طبق ساختار بدنی آنان قائل است و حِکَم مخصوصی را برای جان بشری که مشترک بین این دو گروه است، معرّفی می فرماید. ▫️ اندیشه علمی و انگیزه عملی حضرت فاطمه با او کشف می شود؛ چه اینکه سریره و گوهر نهادینه شده آن حضرت مصدر چنان جَزْم علمی و عَزم عملی شده است. کسی که به مکتب رفته باشد، اندیشه های علمی خویش را از حوزه یا دانشگاه فرا می گیرد و طعم طبیعی و بوی بشری چنین دانش مُکتَسَبی به ذائقه و شامه کارشناسان علوم عادی می رسد، ولی انسان معصومی که نگار مکتب نرفته باشد و غیر از وحی پدر بزرگوارش کتاب و کتیبه و استادی ندیده باشد و معجزه آسا صاحب مُصْحَفِ فاطمی گردد و از ملاهم و اخبار غیبی مطلع شود، وی لدنّی، و طعم طیّبِ فراطبیعی و رائحه دل انگیز الهی چنان علمی، به کام و مشام ولی شناسانی که از این ولایت هجرت نکردند، آشنا است. ▫️ نیل آن حضرت به مقام منیع ولایت و صعود وی به قلّه رفیع خلافت الهی که هدف اصیل آفرینش انسان همان است، دلیل قاطع است بر امکان ارتقای زن به مقام برین علمی و عملی؛ البته کُنْهِ مقام آن حضرت مستور، ولی مقدار اُسوه بودن آن مشهور و قابل تجلیل و دسترسی است، مثلاً حضرت فاطمه با استدلال عقلی و نقلی، امامت دودمان خود را سبب وفاق ملّی و دینی دانست و با تبیین مصالح احکام الهی، رعایت آنها را بر همگان لازم اعلام نمود و با بیان ، اعتدال در معیشت را سودمند معرفی کرد و در تحلیل مسائل قرآنی ارث برای استرداد فدک، تفسیر دقیقی از ارائه نمود و حکومتی که حامی عدل و داد نباشد و بر موازین قرآن و عترت اداره نگردد، آن را حکومت جاهلی دانست و با برداشت از قرآن حکیم چنین فرمود: وَ زعمتم أن لا ارث لنا، « أفحکم الجاهلیةِ تبغون و مَن أحسنُ مِن اللّهِ حکماً لقومٍ یُوقنون » ؟ 📚 سروش هدایت، ج2، ص144. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال 💠 حل شبهات و روایات ▫️ منابع غنی و قوی اصول و مبانی حقوق در اسلام، چیزی را حق می داند که از سهمی برده باشد و نیز مطابق با واقعیت نظام هستی باشد و چیزی که نه خود از ثباتِ تکوینی سهم بسزایی دارد و نه پشتوانه تکوینی دارد، بلکه برخاسته از خواسته های نفسانی است، حق نخواهد بود بلکه باطلی است شبیه حق و ظلمی است در کسوت عدل. ▫️ برای ترسیم حقوق زن بررسی دو عنصر محوری لازم می باشد؛ یکی شناخت که حقیقتِ مشترکِ بین زن و مرد است و دیگر زن که واقعیت مختص به اوست. و هیچ مبدأی برای تشخیص صحیح آن حقیقتِ مشترک و این هویتِ مختص، صالح تر از خداوند که آفریدگار عالم و آدم است نمی باشد. و خداوند نظر صائب و رأی ثاقب خویش را در چهره وحی آسمانی به خوبی روشن نمود و شرح آن را به عهده صدور مشروح اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام سپرد. ▫️ آنچه در تشریح خطوطِ کلّی حقّ مشترک و حقّ مختص زن و مرد استنباط می شود آن است که چیزی حق مشترک است که در تعالی روح و ارتقای انسانیتِ مشترک بین زن و مرد مؤثّر باشد و همچنین چیزی حقّ مختص می باشد که در پرورش هویتِ مختص زن یا مرد سهم بسزایی داشته باشد. مثلاً علوم و معارف که در بخش حکمت نظری پایه کمال انسانیت است، فراگیری آنها حق مسلّم زن می باشد چه این که تعلّم آنها نیز حق قطعی مرد است و همچنین فضائل اخلاقی که در بخش حکمت عملی مایه کمال بشریّت می باشد تخلّق به آنها حق مسلّم هر دو صنفِ یاد شده است. ▫️ ممکن است کسی تحلیل یاد شده را ذهن گرایی دانسته و حقوق انسانی را در پست ها و میز و صندلی ها و اموال پدید آمده از نواحی جنوب مقام و شمالِ جاه و شرق قدرت و غرب ثروت جستجو کند و چنین پندارِ عاطل را عین واقعیت بداند لیکن چنان خیال باطل را امیر موحّدان جهان و عصاره حقوق دانان بشریت از یک سو، و محصول ولایت اولیای الهی از سوی دیگر یعنی حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام عَفْطه عنز و آب بینی بز می داند وآنها را همچون استخوانِ خوک در دستِ بیمارِ مبتلا به جذام می شناسد و چنین چهره ای را با عصبانیت از خود می راند و آن را سه طلاقه می کند و خود را از فریب او می رهاند و فریب خوردن از آن را به دنیامداران هواپرست و هوامداران زر و زیور دوست احالت می فرماید همانطوری که قرآن کریم سخن اندیشوران الهی را که در علم صحیح و ایمان ناب بهره مند بوده، در برابر فریب خوردگان اموال قارونی که می گفتند: « یا لیت لنا مثل ما أُوتی قارون انّه لذو حظّ عظیم » ای کاش برای ما بود آنچه برای قارون است، قارون از آن بهره فراوانی دارد. چنین نقض می فرماید: « وقال الّذین أُوتوا العلم وَیْلکم ثواب اللَّه خیرٌ لمن آمن وعمل صالحاً ولا یلقّیها الّا الصابرون » وای بر شما ثواب خداوند برای مؤمنی که دارای عمل صالح باشد بهتر است، و این حقیقت را جز صابران کسی دریافت نمی کند. ▫️ لازم به توجه است که اگر کسی حق انسانیت را در قدرت مادّی جستجو کند آن را کمال واقعی بداند و از محدوده وظیفه برتر تلقی نماید، بینش صائبی ندارد، و با چنین دید ناصوابی در تحلیل حقوق مشترک یا مختص زن و مرد کامیاب نخواهد بود. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص337 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️سوال ❓منظور از توحید در ربوبیّت تشریعی چیست؟ 🔷خداوند حکیم در مورد انسان، تدبیر و ربوبیّت ویژه‌ای علاوه بر ربوبیّت تکوینی که بیان شد، به کار برده تا او هرچه بهتر بتواند به کمال حقیقی خویش برسد. پروردگار عالَم در این نوع تدبیر با توجه به اختیار انسان، زمینه کمال و سعادت او را فراهم آورده است. 🔹ارسال پیامبران و فرستادن کتب آسمانی، تداوم مسیر انبیا با امامان معصوم علیهم‌السلام، شریعت و احکام شرعی و... از جمله مهم‌ترین تدبیرهای الهی است تا انسان بتواند با انتخاب صحیح به سعادت نائل آید. 🟢این نوع از ربوبیّت که با وضع قوانین، مقررات و احکام خاص و ویژه‌ای برای هدایت به خوشبختی و کمال صورت می‌گيرد، ربوبیت تشریعی نامیده می‌شود. 🔹جلوه‌های ربوبیّت تشریعی الهی بسیار فراوان است. خداوند به سبب مهربانی بی‌نهایتش بهترین راه‌ها را برای هدایت انسان مشخص کرده و دین را به‌عنوان مجموعه این رهنمودها فرستاده است. ✅حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در فرازی حکیمانه و دلنشین به بیان برخی مظاهر این ربوبیّت به همراه ثمره و هدف آن‌ها اشاره فرمودند که به بخشی از این سخنان اشاره می‌کنیم: 🔹«خداوند "نماز" را وسیله پاکى از کبر و غرور، و "زکات: را موجب تزکیه نفس و نموّ روزى، و "روزه" را عامل تثبیت اخلاص، و "حج" را وسیله تقویت آیین اسلام، و "عدالت" را مایه هماهنگى دل‌ها، و "اطاعت" ما را باعث نظام ملت اسلام، و "امامت" ما را امان از تفرقه و پراکندگى، و "جهاد" را موجب عزت اسلام،... و "نیکى به پدر و مادر" را موجب پیشگیرى از خشم خدا، و "صله‌رحم" را وسیله افزایش جمعیت و قدرت، و "قصاص" را وسیله حفظ نفوس، و "وفاى به نذر" را موجب آمرزش ... قرار داد».[1] ☑️توحید در ربوبیّت تشریعیی به این معناست که فقط خداوند، حق قانون‌گذاری مستقل برای مردم را دارد.[2] 📗پی‌نوشت: [1]. خطبه فدکیه. [2]. مصباح یزدی، محمدتقی، به‌سوی تو، ص54. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال 💠 حل شبهات و روایات ▫️ انسان ـ خواه زن، خواه مرد ـ ابزار فراوانی برای تکامل در اختیار خود دارد، و هرگز خودش ابزاری برای کالاهای دنیا و متاع زودگذر آن نخواهد بود، چه این که وظایفی که برای انسان ها تعیین شده هرگز او را به صورت ماشین کار و ابزار رفع نیاز در نمی آورد و در این جهت هیچ امتیازی بین زن و مرد نیست تا گفته شود: نگرش اسلام به زن نگرش ابزارگونه است و زن به عنوان موجود وابسته، تلقی می شود مثلاً همیشه می گویند: زنِ نمونه یک همسر خوب، یک مادر خوب و... است، گویا برای خود او اصالتی نیست و همواره او را با ارزش های مردانه می سنجند. البته این گونه تعبیرها برای مرد نیز وجود دارد و هرگز منظور از این تعابیر حذف استقلال هویتِ انسانی زن یا مرد نبوده و مقصود آن نیست که زن چون همزه وصل است که بین مردها سقوط کند، یا ابزار خانواده یا جامعه گردد تا دیگران به کمال برسند و او هماره در حدّ ابزار بماند، چون انسان متکامل، دارای شؤون گوناگون است و نشانه کمال او در چهره وظایف محوّله ظهور می نماید و خوبی زن در سیمای سِمَت های یاد شده متبلور است چه این که خوبی مرد در چهره وظایفِ خاصِ خویش جلوه گر می باشد، غرض آن که هرگز زن موجودِ وابسته نیست تا حقوقِ وابستگی دریافت نماید و هیچگاه هویّتِ ابزاری ندارد تا از استقلالِ ذاتی محروم باشد. ▫️ نشانه مسؤولیت متقابل زن و شوهر در حریم خانوادگی را می توان از بیان رسول اکرم صلی الله علیه وآله استنباط کرد که آن حضرت چنین فرمود: «الرجل راعٍ علی أهل بیته وکلّ راعٍ مسؤول عن رعیّته، والمرأة راعیة علی مال زوجها، ومسؤولة عنه» یعنی مرد مسؤول تأمین نیاز و نگهداری اهل خانه است و زن مسؤول حفظ و نگهداری مال شوهر می باشد و هر مسؤولی در قبال مسؤولیتی که دارد متعهد می باشد. ▫️ ارزش زن به عنوان هویت دینی وقتی روشن می شود که گوشه ای از اسرار نکاح و رموز ازدواج از زبانِ صاحبِ وحی بازگو شود تا معلوم گردد که زن نه تنها ملعبه مرد نیست و نه تنها وابسته نمی باشد و نه تنها ابزار نیست بلکه چون بنیان مرصوصی است که مرد را از پرتگاه دوزخ می رهاند و از انحراف نجات می دهد و باهم از خطر تیرگی و تاریکی آسوده می شوند و هماهنگِ هم راهِ فلاح و صلاح و نجاح را طی می کنند و از طلاح و تباه و تبار می رهند. رسول اکرم حضرت محمد بن عبداللَّه صلی الله علیه وآله چنین می فرماید: «مَنْ تزوّج أحرز نصف دینه» یعنی مردی که با زن ازدواج نماید و زنی که با مرد عقدِ زناشویی ببندد هرکدام نصف دین خود را حفظ نموده اند. یعنی هویّتِ مرد برای زن در نکاح ونیز هویتِ زن برای مرد در ازدواج یک هویت دینی است نه غریزی و آمیزش حیوانی که در هر نر و ماده ای یافت می شود. ▫️ و باز پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله می فرماید: «ما من شابٍّ تزوّج فی حداثة سنّه الّا عجّ شیطانه، یا ویله عَصَمَ منّی ثُلْثَی دینه فلیتّقِ اللَّهَ العبدُ فی الثلث الآخر» یعنی هیچ جوانی نیست که در عنفوانِ جوانی ازدواج نماید مگر آن که شیطانِ مراقب وی ناله بر می آورد که «او دو سوم دین خود را از من حفظ نموده است»، بنده خدا بعد از ازدواج باید درباره یک سومِ دیگرِ دین خود پرهیزکار باشد. در اینحال مرد یا زن جوان که پیوند زندگی مشترک را می بندند با این عمل بخشِ مهمّ دینِ خود را حفظ می نمایند. چنین نگرش ملکوتی به زن و نگاه الهی به ازدواج و بینش آسمانی به تشکیل کانونِ مشترک زناشویی هرگز مرد را وابسته یا آزاد نمی بیند و زن را نیز از نگاه وابستگی و ابزاری مصون می داند. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص338 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 موهبت رحیمانه 🔸 وقتی فرستاده خدا به حضور مریم (سلام الله علیها) آمد تا به او فرزند عطا كند، در این حالت مریم (سلام الله علیها) كاملاً عصبانی بود, كاملاً غضبناك بود, كاملاً خشمناك بود و تنها راه رفع آن، از روی اضطرار به خدای سبحان بود؛ این حالت برای مریم (سلام الله علیها) بود. 🔸 گفتند در این حالت آن حاصل نشد و فرستاده الهی آن مأموریت را انجام نداد، بلکه حرفی زد, كاری كرد, گفتاری داشت, رفتاری داشت تا وجود مبارك مریم (سلام الله علیها) از آن حالت خشم و غضب و عصبانیت و اضطراب در بیاید و به حالت نشاط و انبساط برسد، آن‌گاه صورت گرفت. گفت من مأمور الهی ‌ام، من بشر نیستم، سخن از مَحرم و نامَحرم نیست، من مأموریت الهی دارم و از طرف خدا آمدم تا به شما فرزند عطا كنم: ﴿لِأَهَبَ لَكِ غُلاماً زَكِیا﴾، آن‌گاه كلّ اوضاع مریم (سلام الله علیها) عوض شد؛ بشّاش, خندان, شاداب، منبسط شد و در این حال مادر شد. 📚 سوره مبارکه ص جلسه 17 تاریخ: 1393/03/12 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسش: در خصوص حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم که فرمودند: هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلى مرده است. منظور از مرگ جاهلیت چیست ؟ ✍️پاسخ: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)‏ مَنْ مَاتَ وَ هُوَ لَا یَعْرِفُ إِمَامَهُ مَاتَ مِیتَهً جَاهِلِیَّه»؛ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: کسی که بمیرد و امام زمان خودش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است 🔹 مراد، مرگى است که توأم با جهل و نادانى است؛ یعنى انسان اگر بدون معرفت به امام زندگى کند و بدون معرفت بمیرد به مانند این است که جاهل از دنیا رفته است. در روایتى از امام صادق (علیه السلام)، مرگ جاهلیت در این روایات به مرگ ضلالت تفسیر شده است؛ «ابن ابى یعفور» مى گوید: از امام صادق (علیه السلام) در باره قول رسول خدا (صلى الله علیه وآله) «مَنْ مَاتَ وَ لَیْسَ لَهُ إِمَامٌ فَمِیتَتُهُ مِیتَهٌ جَاهِلِیَّه»، سؤال کردم که آیا مقصود از آن مرگ کفر است؟ حضرت فرمود: «مرگ ضلالت و گمراهى است...» 🔸 در روایت دیگرى از امام صادق (علیه السلام) در باره این حدیث پیامبر سؤال می شود که آیا مقصود، جاهلیت مطلق است یا جاهلیتى که فقط امامش را نمى شناسد؟ حضرت فرمود: «جاهلیت کفر و نفاق و ضلالت است». 🔹 بنابر این؛ مراد از این روایت، مرگ در حال گمراهی و ضلالت و جهالت است. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
▪️عمریست رهین منت زهرائیم ▪️مشهور شده به عزت زهرائیم ▪️مُردیم اگر به قبر ما بنویسید ▪️ما پیر غلام حضرت زهرائیم 🏴 شهادت بانوی دوعالم، حضرت فاطمه‌الزهرا سلام‌الله علیها تسلیت باد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️سوال ❓منظور از توحید در ربوبیّت تکوینی چیست؟ 🔷از عرصه‌های مهم توحید، توحید در ربوبیّت است. توحید در ربوبیّت یعنی باور به اینکه تدبیر عالم با خدای واحد است و او در تدبیرش شریکی ندارد. 🔹در واقع خدای واحدی که خالق انسان است، همواره مدبر زندگی او برای رسیدن به کمال است؛ چراکه خداوند پدیدآورنده انسان و تمام موجودات است و با حکمتش انسان را برای هدفی مهم آفریده و در راه رسیدن به هدف، هر آنچه لازم داشته را برای او مهیا ساخته است. 🔷ربوبیّت تکوینی 🔹ربوبیّت تکوینی به معنای ربوبیّت خداوند نسبت به انسان بدون وساطت انتخاب و اختیار اوست؛ یعنی خداوند آنچه برای رسیدن به کمالش لازم بوده را برایش ایجاد و مهیا ساخته است. 🔸ربوبیّت خداوند بر آسمان‌ها و زمین، گیاهان، حیوانات و امور غیراختیاری (مانند نحوه خلقت انسان و مثلاً قرار دادن چشم، گوش و ... که انتخاب انسان در آن‌ها تأثیری ندارد)، ربوبیّت تکوینی خداوند است. ☑️در یک جمله می‌توان گفت ربوبیّت تکوینی، یعنی نحوه آفرینش خداوند جهت رسیدن به کمال. ☑️توحید در ربوبیّت تکوینی، به معنای باور به اینکه نظام، تنظیم و خلقت این جهان _که شامل مجموعۀ پدیده‌های بی‌شمار، با کیفیت خاصی است_ تحت تدبیر حکیمانۀ یک پروردگار اداره می‌شود.[1] 📗پی‌نوشت: [1]. مصباح یزدی، محمدتقی، به‌سوی تو، ص54. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 🔸قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء‌ علیها‌السلام: وَ هُوَ الامامُ الرَبّانى، وَ الْهَیْکَلُ النُّورانى، قُطْبُ الأ قْطابِ، وَسُلالَةُ الاْ طْیابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَةُ دائِرَةِ الإِ مامَةِ. 🔹در تعریف امام على‌ علیه‌السلام فرمود: او پیشوایى الهى و ربانى است، تجسم نور و روشنایى است، مرکز توجه تمامى موجودات و عارفان است، فرزندى پاک از خانواده پاکان مى‌باشد، گوینده‌اى حق‌گو و هدایتگر است، او مرکز و محور امامت و رهبری است. 📚ریاحین الشریعة/ج1/ص93 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰