آیا خداوند به عبادات ما نیاز دارد که فرمان داده رو به قبله بایستیم و نماز بخوانیم؟
🌺 پاسخ :
اگر همه مردم رو به خورشید خانه بسازند و از نور و گرمای خورشید بهره مند شوند چیزی به خورشید اضافه نمی شود و اگر همه مردم پشت به خورشید خانه بسازند و خود را از نور و گرمای او بی بهره کنند چیزی از خورشید کم نمی شود. پس این مردم هستند که نیاز دارند رو به خورشید خانه بسازند و از آن بهره مند شوند. خداوند به عبادات ما هیچ نیازی ندارد در سوره توحید می خوانیم "الله الصمد" یعنی "خداوند از هرکس و هرچیز بی نیاز است" و در آیه ۱۵ سوره فاطر می خوانیم "ای مردم شمایید که نیازمند و فقیر به سوی خدایید و خداوند است که بی نیاز و ستوده است". همچنین در آیه ۸ سوره ابراهیم می خوانیم "اگر همه مردم کافر شوند ذره ای در خداوند اثر ندارد، زیرا او از همه انسانها بی نیاز است". پس خداوند به عبادات مردم هیچ نیازی ندارد و این مردم هستند که با رو کردن به او از الطاف خاصش برخوردار می شوند و رشد می کنند. و در واقع نماز و سایر عبادات، الطاف بزرگ خداوند هستند که ما را به آرامش واقعی در زندگی، و خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت می رسانند.
📚 منبع :
کتاب تمثیلات حجت الاسلام قرائتی (با اندكی دخل و تصرف)
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
◀️ سجده پیامبر
🔴 آيا پيامبر(صلى الله عليه وآله)، براى سجده نماز، از مهر استفاده مى كرد؟
✍️جواب؛ ✅رسول خدا(صلى الله عليه وآله) بر خاك و زمين سجده مى كرد و در سجده، چيزى را بين پيشانى و زمين حائل قرار نمى داد. او مى فرمود: «جعلت لى الارض مسجد و طهورا ; زمين براى من سجده گاه و پاك كننده، قرار داده شده است».
🔹 در اين باره، علاوه بر سنت پيامبر(صلى الله عليه وآله)، از شيوه اصحاب نيز مى توان ياد كرد. به اين موارد دقت كنيد:
1️⃣ روزى پيامبر (صلى الله عليه وآله) يكى از اصحاب خود را ديد كه بر لايه عمامه اش سجده مى كرد ; با دست مباركش به او اشاره كرد و فرمود:
عمامه ات را بردار و به پيشانى اش اشاره نمود. همچنين وقتى ديد كه بلال حبشى بر گِردىِ عمامه اش سجده كرد تا داغى زمين آزارش ندهد، پيامبر با دست خود عمامه بلال را از زير پيشانى او بيرون كشيد و فرمود: «بلال! پيشانى ات را بر خاك گذار» ...
2️⃣ جابر بن عبدالله انصارى مى گويد: من نماز ظهر را با پيامبر (صلى الله عليه وآله) مى گزاردم ; مشتى از سنگريزه در دست گرفته و آنها را دست به دست مى كردم تا خنك شوند و به هنگام نماز، بر آنها سجده كنم.
🔹خاك بايد پاك باشد و از همين روست كه شيعيان تكه اى گِلِ خشك شده را براى اطمينان از پاكى آن، با خود برمى دارند و چه بسا كه براى تبرك آن را از خاك مبارك كربلا بر مى گيرند ; همان گونه كه بعضى از اصحاب، از سنگ ريزه هاى مكه بر مى داشتند تا در سفر، بر آنها سجده كنند.
🔹مهر، موضوعيت ندارد و در زمان پيامبر(صلى الله عليه وآله) تمام زمين مهر بوده است و پيشانى را روى زمين مى گذاشتند. از اين رو، براساس روايات معصومين(علیهم السلام)، سجده بايد بر زمين و روييدنى هاى زمين ـ غير از خوردنى ها و پوشيدنى ها ـ باشد.
🔹شيعيان بر خاك، زمين، سنگ ريزه، تخته سنگ و ديگر اجزاى زمين و روييدنى هاى آن، مانند حصير، سجده مى كنند و نه بر فرش، پارچه، چيزهاى خوردنى و زينتى. که اين، برگرفته از روايات بسيارى است كه در كتاب هاى شيعه و سنى وارد شده اند.
🔹«بر» خاك و سنگ سجده مى شود و «به» آن سجده نمى شود. دقت در اين نكته، پاسخ به كسانى است كه شبهه پرستش مهر توسط شيعه را بر زبان جارى مى سازند!
🔹هشام از امام صادق(عليه السلام) پرسيد: مرا آگاه ساز بر چه سجده رواست و بر چه ناروا؟ حضرت فرمود: سجده تنها بر زمين و آن چه مى رويد، جايز است ; جز آن چه كه پوشيدنى و خوردنى است. باز پرسيد: فدايت شوم! فلسفه آن چيست؟
وى فرمود: زيرا سجده خضوع در پيشگاه خداوند عزوجل است ; پس نشايد كه بر پوشيدنى و خوردنى انجام گيرد ; زيرا دنياگرايان، بنده خوردنى ها و پوشيدنى هايند و سجده گر در سجده اش، خداى را پرستش گر است و ناچار نشايد كه پيشانى خود بر معبود دنياگرايان ـ كه فريفته فريبايى آنند ـ بسايند.
📚به نقل از کتاب "پیامبراعظم - سیره و تاریخ"
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
♨️سوال: 🔴آیا لذت های برزخی وهم و خیال است ؟
✍️جواب؛
✅ توجه به این امر لازم است که وقتی گفته میشود برزخ ماده ندارد، نباید پنداشت که لذات برزخ خیالی است و وهم و سرابی بیش نیست و هیچ گونه وجودی در خارج ندارند؛ چراکه وجود برزخی هرچند مادی نیست، اما برخی لوازم ماده را دارد.
📚 طباطبایی، محمد حسین، حیات پس از مرگ، ص 32 – 33
..............................
🔴برزخیان خانواده خود را در کجا می بینند؟
✅ در بسیاری از روایات زمین به عنوان محلی برای عذاب یا اجر برزخی و دیدار ارواح با خانوادهشان و ... تعیین شده است؛
مثلاً در برخی از اخبار آمده است که بهشت برزخ در وادی السلام و آتش آن در وادی برهوت و صخره بیت المقدس محل اجتماع ارواح است.
چنین تعیینی حمل بر این میشود که علقه مادی ارواح به طور کامل قطع نمیگردد. این مطالب امور ممکنهای است که کاشف از نوعی علقه ارواح به خاطر شرافت مکان یا زمان و یا وضع است.
📚 حیات پس از مرگ، ص 48.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔴منظور از پل صراط چیست؟
✅بر اساس متون و منابع اسلامی، صراط، نام پلی است بر دوزخ و در مسیر بهشت که همه انسانها از روی آن عبور میکنند؛ افراد نیکوکار و درست کاران از آن به سرعت میگذرند و بدکاران از پل سقوط کرده و به جهنم سرازیر میشوند. در برخی روایات، سرعت عبور مردم از این پل وابسته به میزان ایمان، اخلاص و اعمال صالح آنان دانسته شده است.
📚 صدوق، امالی، مجلس ۳۳
✅در روایتی دیگر از آن حضرت نقل شده: در قیامت، هنگامی که صراط، روی جهنم قرار داده شود، تنها کسانی از آن عبور میکنند که اجازه داشته باشند و آن اجازه، ولایت علی بن ابی طالب باشد.
📚 مجلسی، بحار الانوار، ج۸، ص۶۸، ح۱۱
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔴آیا معاد جسمانی است یا روحانی؟ ➖ ✅معاد هم جسمانی است و هم روحانی.
قرآن كریم در حدود 1400 آیه مربوط به محشر وقیامت و روز واپسین است و آیات زیادی در باره چگونه زنده شدن و نعمتهای بهشتی و چگونگی عذاب نازل شده است .
‼️معاد جسمانی به این معناست؛ كه انسان با مشخصات دنیوی اش با همین روح و جسم در قیامت حاضر می شود. اوست كه به همان قیافه دنیای به حسابش رسیدگی میگردد و پس از بازرسی و حساب و كتاب به دوزخ یا به بهشت برود و معاد جسمانی جزء ضروریات دین است. ✳️در میان فلاسفه اگر چه در جسمانی بودن یا روحانی بودن معاد اختلاف نظر وجود دارد و بعضی از فلاسفه غیر اسلامی به معاد روحانی معتقدند. اما فیلسوفان و متفكران مسلمان همه معاد جسمانی را امری مسلم میدانند .
🔻شیخ الرئیس ابوعلی سینا در شفا بعد از بحث معاد می فرماید: « حتی اگر نتوانیم معاد جسمانی را از نظر دلیل ثابت كنیم، اما پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) كه هم راستگو است و هم درست پندار با زبان وحی سخن می گوید از معاد جسمانی خبر داده است و باید تعبدا بپذیریم كه معاد جسمانی است .
▪️ملاصدرا شیرازی بزرگ فیلسوف قرن یازدهم عمدتا حركت جوهری را برای اثبات معاد جسمانی بیان كرده است. بنابر این از نظر اسلام اعم از شیعه و سنی فقهاء و فلاسفه و متكلمین معتقدند معاد كه از اصول دین است، جسمانی است. و انسان با همان تركیبی كه در دنیا دارد روز قیامت در صحرائی محشر حاضر می شود و پس از دادرسی با همان هیأت به بهشت یا جهنم میرود.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
♨️سوال؛ 🔴 آتش جهنم جسماني است يا روحاني ؟
☑️خداوند متعال براي آخرت بر اساس اعمال خوب و بد؛ بهشت و جهنم را قرار داده و وعده داده كساني كه به معاد و توحيد كفر بورزند من آنها را در اتش جهنم مي سوزانم آيا اين آتش جسماني است يا روحاني ؟
⚠️عذاب اخروى صرفا عذاب روحانى نيست بلكه شامل جسم نيز مىگردد ما معتقديم كه معاد روحانى و جسمانى است. چرا كه: انسان موجودى دو ساحتى است كه از دو بعد جسمانى و روحانى فراهم آمده به گونهاى كه هر دو در حقيقت او دخيلاند و چنين نيست كه يكى (مثلاً بعد جسمانى) جنبه عارضى و موقتى داشته باشد البته بعد روحانى انسان در مقايسه با ساحت جسمانى او از نوعى اصالت برخوردار است اما فرعيت بعد جسمانى لزوما به معناى خروج آن از حقيقت ذات آدمى نيست از اين رو به بعضى عذابهاى جسمانى و روحانى دوزخ اشاره مىگردد.
🔺عذابهاى جسمانى دوزخ🔺
1. آتش سوزان: مهمترين بعد عذاب دوزخ سوزانندگى آتش آن است و عموم اسامى دوزخ (مانند جحيم، سعيد و سقر) به نوعى اشاره به اين بعد از عذاب دارند. بىترديد آتش دوزخ تفاوتهايى اساسى با آتش دنيوى دارد از اينرو در قرآن به نار كبرى (آتش بزرگتر) شهرتيافته است، (سوره اعلى 13 - 11).
2. غذا و نوشيدنى ناگوار. بر اساس آيات متعدد قرآنى به دوزخيان غذاهايى بسيار ناگوار و نوشيدنىهاى تلخ و سوزان مىخورانند كه بر عذاب آنان مىافزايد، (غاشيه 7 - 4).
3. لباس آتشين، لباس دوزخيان از جنس آتشسوزان است، (حج / 19).
4. بادهاى كشنده و سايههاى سوزان، (واقعه 44 - 41).
5. اسارت در غل و زنجير، (غافر 72 - 71).
🔻عذابهاى روحانى🔻
1. حسرت بى پايان، اهل دوزخ پس از مشاهده تحقق وعدههاى الهى و آگاهى از فرجام نامبارك خويش و سرانجام نيكوى بهشتيان به حسرتى جانكاه دچار مىشوند كه هيچگاه از شكنجه آن رهايى نخواهد داشت از اينرو روز رستاخيز يوم الحسرة نام گرفته است،(مريم / 39).
2. غم و اندوه بيكران، از ديگر آلام روحانى دوزخيان غم و اندوهى است كه هماره روح و جان آنان را مىآزارد به گونهاى كه تا ابد از شادى و شادمانى بى نصيب مىشوند، (حج - 22).
3. رسوايى و ذلت بزرگ، از آنجا كه احوال انسانها در روز رستاخيز در معرض مشاهده فرشتگان و انبياء ديگر انسانها قرار دارد محروميت دوزخيان از بهشت و افكنده شدن آنان در دوزخ كه با آشكار شدن باطن آنان و ظهور حقيقت اعمالشان همراه است رسوايى و خوارىجبرانناپذيرى به دنبال دارد كه همواره روح و جان آنان را مىآزارد، (آلعمران - 192).
4. محروميت از رحمت الهى. بى ترديد بزرگترين نعمت و عذاب معنوى دوزخيان محروميت آنان از الطاف و عنايات ويژه حق تعالى است آنان نعمت بزرگ حضور در بارگاه قرب پروردگار و مشاهده جمال او را از كف مىدهند و از لقاى حق بى نصيب مىمانند و مشمولبىمهرى و غضب او مىگردند و چه عذابى بالاتر و دردناكتر از اين خواهد بود؟،
📚(بقره - 174؛ مطففين – 15)
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☸️ دين دارى آخرالزمان☸️
🔴-در روايت است كه دين دارى در آخر الزمان، مثل گرفتن آتش در دست است، چرا دين دارى در اين زمان، سخت تر از زمان هاى ديگر است؟ اصولاً در عصر نزديك به ظهور، مردم از دين فاصله مى گيرند يا اين كه به طرف دين بيشتر مى آيند؟
✅❗️در ابتدا با استفاده از برخى روايات، تصويرى از وضعيت دينى در آخرالزمان ارائه مى شود:
🔹«اسلام و ايمان، غريب مى شود، همان طور كه در ابتدا غريب بود»،«مساجد از نظر ظاهرى آباد، ولى از نظر هدايت خراب هستند»،
«انسان دين خود را مى فروشد، به گونه اى كه ممكن است صبح مؤمن باشد و عصر كافر شود و يا عصر، مؤمن باشد و صبح كافر گردد»،«جو عمومى و حاكم، جو كفر و بى دينى است ؛ به گونه اى كه حتى بعضى از مؤمنان را نيز متزلزل كرده و به كفر دعوت مى كند» ...
🔴مجموع اين جملات نورانى، بيانگر وجود نوعى تحیُر، پس رفت اعتقادى، ظاهرسازى و رنگ باختن ديندارى در آخرالزمان است.
چنان كه حضرت على (علیه السلام) نيز به اين مطلب اشاره فرموده است:
🔹 «غيبت و حيرتى پيش خواهد آمد كه گروه هايى گمراه مى شوند و دسته اى ديگر هدايت مى يابند».
🔹وضعيت ديندارى در آخرالزمان سخت و شكننده و ميزان رويگردانى اغلب مردم از دستورات الهى، زيادتر است.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁