💢 #تاریخ_نگاشت| امیرالمؤمنین؛ فرمانده پیروز
⚠️ در نبرد خیبر پس از عقب نشینی مسلمانان به فرماندهى ابوبکر و عمر، ترس و وحشت بر جانهاى آنان چیره شد.
💐 در این حال، رسول خدا صلیاللهعلیهوآله در مورد امام علی علیهالسلام فرمودند: «لأعطِينّ الرايةَ غداً رجلاً يُحِبُّه الله ورسولُه و يحِبّ اللّه ورسولَه كَرّاراً غيرَ فرّار لا يرجِع حتى يَفْتَحَ اللّه على يديه».
✍️ فردا پرچم را به دست مردى میسپارم که خدا و پیامبرش او را دوست دارند و او هم خدا و پیامبرش را دوست دارد؛ جنگاوری که پیاپی حمله میکند، فرار نمیکند و برنمىگردد تا خدا به دست او پيروزى بخشد.
📚 شیخ مفید، الارشاد، ج1، ص64.
📎 #امام_زمان
🔰 @p_eteghadi 🔰
7.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽راهکاری برای ایجاد صدها هزار #شغل
♨️ رفع مشکل #بیکاری به دست مردم!
⁉️ چگونه هر کدام از ما میتوانیم در کشور اشتغالزایی کنیم؟
⁉️ وقتی کالای باکیفیت خارجی هست، چرا میگویند #ایرانی بخریم؟!!
_______________
🔹 #حجت_الاسلام_راجی
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ چرا من خوشگل نیستم؟!
🔹چرا فلانی پولدار است و من فقیر؟ یا فردی با دیدن زیبایی دیگران و سنجیدن زیبایی خودش، شکوه میکند که چرا من همانند او زیبا نیستم و...
🔰 این پرسشها از شناخت نادرست معنای عدالت خداوند، ناشی میشود.
🔸 توجه به چند نکته زیر در حل این مساله کافی است:
1️⃣ عدالت به معنای تساوی نیست. نمره 20 معلم به تمام دانش آموزان، عدالت نیست، بلکه معلم عادل کسی است که هرکدام از شاگردان را به اندازه استحقاقشان ستایش یا نکوهش کند. پس عدالت را باید به معنای هر چیزی را بهجای خود نهادن، یا هر کاری را به وجه شایسته انجام دادن دانست.[1]
2️⃣ عدالت این نیست که خداوند همه مخلوقات را یکسان بیافریند و مثلاً به انسان هم شاخ، یال، بال و... بدهد یا همه را سفید یا سیاهرنگ بیافریند، بلکه اقتضای حکمت و عدالت آفریدگار این است که جهان را بهگونهای بیافریند که بیشترین خیر و کمال بر آن مترتب شود و موجودات مختلف را بهگونهای بیافریند که متناسب با آن هدف نهایی باشد.[2]
3️⃣ از طرفی ملاک و معیار بندگی، عبودیت خداست. پولدار و بیپول، سیاهوسفید و... ملاک برتری نیست و این تفاوتها نیز لازمه نظام خلقت و بر اثر علل و عوامل متناسب با خودش پدید آمده که ما نسبت به بسیاری از آنها آگاهی دقیقی نداریم.
🔹 ضمنا خداوند هیچ وقت نخواسته است که بندگانش فقیر، ناقصالخلقه و... باشند بلکه این علل و عواملی داشته است که گاهی خود فرد آن را ایجاد کرده است و گاهی دیگران باعث آن شده اند لذا خداوند به آنان وعده عذاب داده است.
📗پینوشت:
[1]. آموزش عقاید، علامه مصباح یزدی، ص 195.
[2]. همان، ص 196.
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️ابعاد سیاسی قرآن سوزی سوئد
🔸عضویت کشور جدید در پیمان نظامی ناتو، نیازمند موافقت تمام اعضای فعلی ناتو است و کشور سوئد ازآنجاکه تهدید روسیه را حس میکند، برای عضویت در این پیمان، درخواست و پیگیری فراوان دارد، اما کشور ترکیه بهعنوان یکی از اعضای مهم ناتو ازآنجاکه میخواهد روابط متعادل با روسها و غرب را حفظ کند و امتیازاتی را از سوئد در جهت مقابله با گروههای معارض ترکیه بگیرد، شرایطی را برای موافقت با این امر مطرح کرده است.
🔸اقدام به قرآن سوزی آنهم در برابر سفارت ترکیه و در بحبوحه این تنشها نشان میدهد مسئله دفاع از آزادی بیان دروغی بیش نیست و این اهانت با مقاصد سیاسی سوئد مناسبت دارد. ترکیههمکاری بسیاری با کشورهای غربی و اروپای عمدتاً مسیحی داشته و دارد و این واقعه درس عبرتی برای همه دلدادگان غرب است. آنها بر سر کمترین اختلاف از هیچگونه جنایت ضد اخلاقی دریغ نمیکنند. اقدامات شارلی ابدو در برابر مرجعیت و قرآن سوزی در سوئد هر دو لبههای یک قیچی هستند و برای آنها حکومت اسلامی ایران با حکومت سکولار ترکیه تفاوتی ندارد. آنها ذلت تمام مسلمانان یا تسلیم کامل ما را میخواهند.
🔹از اتفاقات زیبای مرتبط با این وقایع، تظاهرات و اعلام مخالفت مردم ترکیه نسبت به اهانت به مرجعیت شیعه و محکومیت شدید اقدامات حکومت سوئد توسط مردم و مسئولین ایران بود، اگر مسلمانان در برابر این اقدامات همدل باشند، در خنثی کردن توطئه دشمنان موفقتر خواهند بود.
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️نگاهی منصفانه به حکومت اسلامی
🔶برخورد منصفانه در هر رویدادی لازم است و فرد منصف حتی در برابر دشمنانش نیز باید جانب انصاف را رعایت نماید. این نوع رفتار در روایات ائمه علیهمالسلام نیز تأکید شده است: «الإنصافُ أفضَلُ الفَضائلِ»؛[1] «انصاف، برترين فضايل است».
🔸بااینوجود، برخی از فعالان فضای مجازی در برخورد انتقادی خویش با جمهوری اسلامی، انصاف را رعایت نمیکنند و برای انعکاس مشکلات اقتصادی مردم در انتقاد از سیاستهای اقتصادی دولت، عباراتی را به کار میبرند که حقیقتاً منصفانه نیست.
🔷اگر کسی در نقد چنین بیان کند که «ای لعنت خدا بر آنان که برخلاف منافع ملی و به نام دین، فقر و فلاکت بر این ملت مظلوم تحمیل میکنند»، بهراستی با بیانصافی سخن گفته و با توجه به دشمنی اربابان رسانه با جمهوری اسلامی، بهترین محتوا و خوراک را به دست دشمنان داده است.
✅در مورد نقد بالا میتوان گفت:
1️⃣ استفاده از عباراتی مانند «ای لعنت خدا، برخلاف منافع ملی و به نام دین»، علاوه بر مبالغه در استفاده از تعابیر منفی، این مطلب را به مخاطب القا میکند که انگار مسئولین با قصد ضربه زدن به مردم دست به سیاست ورزی زده و به دنبال حرکت در جهت خلاف منافع ملی هستند، بااینکه مسئولان بارها بیان کردهاند که در جهت منافع ملی و ساماندهی خدمات به مردم، مسئولیت پذیرفتهاند، البته روشن است که ما از نیت افراد خبر نداریم و نمیتوانیم صدق حرف هرکسی با نیتش را احراز کنیم، اما از طرفی حق نداریم نسبت نادرست هم بدهیم.
2️⃣ نکته دوم اینکه اگر حکومتی دینی باشد و در متن جامعه، اختلالی رخ دهد، نباید به پای دین تمام شود و گفته شود به نام دین این اختلال رخ داده است؛ چراکه حکومت، از این لحاظ که دین را مبنای قانونگذاری قرار داده، حکومت دینی است ولی این به معنای دینی و اسلامی بودن تمام رویدادها در نظام اسلامی نیست.
📗پینوشت:
[1]. محمدی ریشهری، محمد، ميزان الحكمة، ج3، ص2433.
🔰 @p_eteghadi 🔰
👓 #اختلاف متوسلیان و وزوایی منجر به بازداشت موقت و خلع سلاح وزوایی میشه!
ولی نه این به اون میگه نفوذی!
نه اون به این میگه خائن!
🔹 اما وسط جنگ رسانهای دشمن و هجمههای شدید دشمن، این به اون میگه آخوند دوزاری و سلبریتی بیسواد!
فقط بخاطر اینکه مدل موضعگیریش در حجاب تفاوت داره!
بخاطر اینکه شاید مخاطبهاش بیشتر باشند!
❗️ رفقا بدون تعارف، امروز سرباز تبیین کم داریم، از شیخ فرهاد تا شیخ قمی تا هرکس که در این جبهه داره از همه چیش میگذره تا تبیین کنه، همه باید در جهت تقویت جبهه حق باشیم و خطاها رو مثل برادر با دلیل تذکر بدهیم!
اینجور که ما بعضا همو میزنیم بخدا ضدانقلاب را اینطور نمیزنیم!
اون از قضیه رائفیپور که بخاطر حرفی که قبلا اقای کاشانی زده بود منکر عصمتش کردند! (خطاهای رائفی پور قابل کتمان نیست ولی مدل نقد و تخریب عجیب بود!)
این هم تهمتهای بیاساس به یکی از نخبگان حوزوی که انصافا در این مدت هیچ بیتقوایی از او ندیدیم! (هرچند نقدهایی در نظرات داشته باشیم!)
❗️ در همه حال به یاد خدا باشیم! در حال نقد بیشتر!
🔰 @p_eteghadi 🔰
5.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 امام کاظم علیه السلام میفرمایند:
به خدا قسم خیر دنیا و آخرت را به مؤمنى ندهند مگر به سبب
حسن ظن و امیدوارى او به خدا و خوش اخلاقى اش و خوددارى از غیبت مؤمنان.
بحارالأنوار، ج. ۶، ص. ۲۸، ح. ۲۹
▪️شهادت امام کاظم (ع) تسلیت باد
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #حدیث_روز
🔸امام کاظم علیه السلام: أَوَّلُ الدِّيانَةِ بِهِ مَعرِفَتُهُ ، وكَمالُ مَعرِفَتِهِ تَوحيدُهُ ، وكَمالُ تَوحيدِهِ نَفيُ الصِّفاتِ عَنهُ .
🔹گام نخست اعتقاد به خدا ، شناخت اوست و كمال شناختش ، يگانه دانستن اوست و كمال يگانه دانستنش ، نفى صفات از اوست .
📚الكافي : ج ١ ص ١٤٠ ح ٦
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
💮 خانوادۀ کارآمد!
✍️ یکی از ویژگیهای خانوادۀ کارآمد، تعهد داشتن در قبال تأمین آرامش اعضای خانواده است. در خانوادههای کارآمد، اعضا نه تنها خود را وقف آسایش خانواده، بلکه برای رشد و تعالی هریک از اعضای آن تلاش میکنند.
🔅 #امام_علی_علیه_السلام در بیان رفتارش با فاطمه علیها السلام فرمود:
به خدا سوگند که تا زنده بود، نه او را عصبانى کردم و نه به کارى مجبورش ساختم؛ او نیز مرا عصبانى نساخت و در کارى از من نافرمانى نکرد. هنگامى که به او نگاه مىکردم، غمها و اندوهها از من برطرف مىشدند.
کشف الغمّه، ج۱، ص۳۶۳؛
▫️ متعهد بودن در قبال خانواده، مبنای صرف زمان و نیروی اعضای خانواده برای فعالیتهایی است که بهنحوی به خانواده مرتبط میشوند. تعهد، یعنی وفادار ماندن به خانواده و اعضای آن، هنگام غم و شادی و وقایع خوشایند و ناخوشایند زندگی. تعهد، هم بر مبنای احساس و عاطفه و هم بر پایۀ قصد و نیت استوار است.
▫️ همسران و افرادی که در باره تعهد خود در قبال دیگران به بلوغ فکری لازم نرسیدهاند و رفتاری دوسوگرایانه دارند، در ازدواج و در کارکردن دچار مشکل خواهند شد و نتیجۀ این امر در بیشتر اوقات بیوفایی خواهد بود.
🚩 در خانوادههای کارآمد و سالم، بهترین شیوۀ سرمایهگذاری عاطفی، «سرمایهگذاری همدلانه» است. در این شیوه، حمایت عاطفی در میان اعضای خانواده، صادقانه و بهسهولت انجام میپذیرد و اعضا از عواطف مثبت یکدیگر بهرهمند میشوند. بر این شیوه در آموزههای اسلام تأکید شده است.
🔅#پیامبر_اکرم_(ص) فرمود:
در روز رستاخیز، مردى از امت مرا مىآورند، در حالى که هیچ کار نیکى ندارد که به سبب آن، برایش امید بهشت برود؛ اما خداوند متعال مىفرماید: او را به بهشت ببرید؛ چون به خانوادهاش مهر مىورزید.
الفردوس، ح۸۷۵۲.
📚 سید مهدی خطیب، مهارتهای زندگی، ص۲۱۸ و ۲۲۴
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰 همه ضرر و زيانهاى جامعه در اثر چهار صفت!
🔸امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
من استطاع أن يمنع نفسه من أربعة اشياء فهو خليق بأن لاينزل به مكروهٌ أبداً قيل: وما هنّ يا أميرالمؤمنين! قال: العجلة واللجاجة والعُجب والتّوانی.
هر كه تواند خود را از چهار چيز نگه دارد شايسته است كه هرگز بد نبيند، گفته شد كه آنها چهاند؟ فرمود شتاب و لجبازى و خود بينى و سستى.
📚تحف العقول، صفحه ۲۲۲
هركس اين چهار صفت را از خود دوركند خواه فرد باشد، خواه مجموعه دستاندركاران و رؤسای جامعه، هيچگاه حادثه و واقعه ناخوشايندى، متوجه او نخواهدشد:
1⃣ عجله، بدون تأنّى و دقت، تصميمگيرى كند يا كارى را اجراء نمايد (عجله غير از سرعت در عمل است).
2⃣ لجاجت، يكى از مسائل خطرناك و بلاهاى دامنگير، اصرار و پافشارى ناحق، در مسألهاى است كه چون اين حرف را گفته و يا چنين موضعى اتخاذ كرده حاضر نيست عقبنشينى كند و لو خلاف آن ثابت شود.
3⃣ مغرورشدن و خودشگفتى، كه انسان نقصها و ضعفهاى خود را نديده و احياناً محسناتاش را بزرگ بشمرد.
4⃣ كاهلى و سستى، كار امروز را به فردا افكندن و تأخير انداختن.
🔸رهبر انقلاب با این همه تجربه مدیریتی فرمودند:
در اثر تجربياتى كه در سالهاى متمادى پيدا كردم به اين نتيجه رسيدم كه اين سخن على (عليه السلام) واقعاً حكمت تمامى است و همه ضرر و زيانهايى كه متوجه جامعه شده است در اثر اين امور بوده. خداوند ان شاءاللّه ما را با مجاهدت خودمان و با توفيق خودش از اين صفات دور بدارد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
انتقاد ابوحنیفه به نماز امام کاظم علیه السلام !!!!
🤔#پرسش :
❓آیا این جریان صحیح است که امام کاظم در مکانی نماز خواندند که مردم رفت و آمد می کردند و ابوحنیفه به امام کاظم در این رابطه اعتراض کرد ?!!!!
💠#پاسخ💠
👌فقهای شیعه با استناد به روایات فتوا می دهند که انسان می تواند در مقابل رفت و آمد مردم نماز بخواند , اما بهتر است که در این هنگام چیزی جلوی خود بگذارد که حایل میان انسان و مردم گردد , چنان که در رساله توضیح المسائل آمده است :
" مسأله 822 : هرگاه انسان در جايى نماز مىخواند كه مردم از جلو او عبور مىكنند مستحبّ است جلو خود چيزى بگذارد كه ميان او و آنها حايل گردد، حتّى اگر عصا و تسبيح و ريسمانى هم باشد كافى است. "
📚رسالة توضيح المسائل , آیت الله مکارم شیرازی ص: 157
👌از برخی روایات استفاده می شود که در صورتی که انسان در مسجد الحرام و در برابر ازدحام مردم نماز بخواند , این نماز خواندن اشکالی ندارد و نیازی هم نیست که انسان چیزی حائل بگذارد , حائل گزاردن در صورتی است که انسان در مسجد الحرام نماز نخواند .
❕معاویه بن عمار می گوید :
"به امام صادق علیه السلام گفتم: [در مکّه] هر جا برای نماز خواندن میایستم یا زنی مقابلم نشسته یا عبور میکند؛ فرمود: اشکال ندارد، مکّه را بَکّه گفته اند که زن و مرد با ازدحام در آن حرکت میکنند. " قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَقُومُ أُصَلِّي وَ الْمَرْأَةُ جَالِسَةٌ بَيْنَ يَدَيَّ أَوْ مَارَّةٌ فَقَالَ لَا بَأْسَ إِنَّمَا سُمِّيَتْ بَكَّةَ لِأَنَّهُ يَبُكُّ فِيهَا الرِّجَالُ وَ النِّسَاء "
📚المحاسن ج ٢ ص ٣٣٧
❕حال در مورد سوال مطرح شده گفتنی است که شیخ کلینی روایت می کند :
" ابوحنیفه نزد امام صادق علیه السلام رفت و به ایشان گفت: فرزند شما - یعنی امام کاظم - را دیدم که نماز میخواند و مردم از مقابلش عبور میکردند و او آنها را نهی نمی کرد، و این کار اشکال دارد! امام صادق علیه السلام فرمود: موسی را صدا کنید نزد من بیاید. ایشان را صدا کردند، پس فرمود: پسرم؛ ابوحنیفه میگوید تو نماز میخواندی در حالی که مردم از مقابلت رد میشدند و تو آنها را نهی نمی کردی! گفت: بله ای پدرجان؛ آن کسی که برایش نماز میخواندم، از مردم به من نزدیک تر بود، خداوند عزوجل میفرماید: «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ» {و ما از شاهرگ [او] به او نزدیکتریم}. " راوی گوید: پس امام صادق علیه السلام او را در آغوش گرفت و فرمود: پدر و مادرم به فدایت ای محلِّ اَمنِ اسرار! " "دَخَلَ أَبُو حَنِيفَةَ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لَهُ رَأَيْتُ ابْنَكَ مُوسَى ع يُصَلِّي وَ النَّاسُ يَمُرُّونَ بَيْنَ يَدَيْهِ فَلَا يَنْهَاهُمْ وَ فِيهِ مَا فِيهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع ادْعُوا لِي مُوسَى فَدُعِيَ فَقَالَ لَهُ يَا بُنَيَّ إِنَّ أَبَا حَنِيفَةَ يَذْكُرُ أَنَّكَ كُنْتَ تُصَلِّي وَ النَّاسُ يَمُرُّونَ بَيْنَ يَدَيْكَ فَلَمْ تَنْهَهُمْ فَقَالَ نَعَمْ يَا أَبَةِ إِنَّ الَّذِي كُنْتُ أُصَلِّي لَهُ كَانَ أَقْرَبَ إِلَيَّ مِنْهُمْ يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ قَالَ فَضَمَّهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِلَى نَفْسِهِ ثُمَّ قَالَ يَا بُنَيَّ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا مُودَعَ الْأَسْرَارِ. "
📚الکافی ج ٢ ص ٢٩٧
▫️ادامه 👇