eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 متن 6⃣ قسمت ششم 📜نقش (ع) در رسالت پیامبر(ص) پس خدای تبارک و تعالی، شما را به پدرم (ص) از آن وضع اسف‌بار نجات داد و بعد از همه مقدمات و بعد از آنکه گرفتار مردم قوی و گرگان عرب و طاغیان اهل کتاب شدید، خداوند هر آتشی را که بر افروختند، خاموش کرد و هر گاه شیطانی سر بلند می‌کرد و متجاوزی چون مار، اجتماع مسلمین را تهدید به مرگ می‌کرد، آن حضرت برادرش امیرالمومنین(ع) را به کام آن‌ها می‌فرستاد و (ع) هم دست از آن‌ها بر نمی‌داشت مگر اینکه آنان را گوشمالی داده و شراره آتش آنان را خاموش می‌کرد. آری؛ در راه خدا رنجها دیده و تلاشها نموده است. به رسول خدا نزدیک و نسبت به اولیاء خدا سرور بود. آستین همت را بالا زده، خیرخواه و کوشا و رنج دیده و زحمتکش بود در حالی که شما در آسایش و رفاه بسر می‌بردید و به فکر خود بودید. از نعمت‌ها بهره‌مند و آسوده و بی‌خیال در کمین ما نشسته بودید که اوضاع چگونه می‌چرخد و گوش به زنگ اخبار بودید. در وقت استراحت زودتر از دیگران بر زمین می‌نشستید و در موقع جنگ پا به فرار می‌گذاشتید. 📜غصب خلافت (ع) پس هنگامی که خداوند برای پیامبرش، خانه پیامبران و جایگاه برگزیده برگزیدگانش را انتخاب کرد، در بین شما کینه و نفاق آشکار شد و جامه دین فرسوده گشت. افراد گمراهِ خموش به نطق آمدند و فرومایگانِ پست به صحنه درآمده، سرکردگان تبهکار نعره کشیدند و در میدان‌ها جولان دادند. شیطان سرش را از گریبان برآورد و شما را به سوی خود فرا خواند و شما را اجابت‌کننده دعوت خود یافت، که گول او را خورده‌اید. سپس در آزمایش خود، شما را بی‌وزن و ناچیز دید و چون تحریک تان کرد و به خشم آمدید و بر غیر شتر خود داغ زدید (شتر دیگران را به نام خودتان غصب کردید) و به آبشخور دیگری وارد شدید! بله. هنوز چیزی از رحلت رسول خدا نگذشته بود و زخم و جراحت فقدان او هنوز به هم نیامده و بهبود نیافته بود، بلکه هنوز جسد رسول خدا دفن نشده بود که شما از ترس اینکه فتنه‌ای به پا شود شتاب کردید و خلافت را ربودید. آگاه باشید که با این عمل در فتنه و آشوب سقوط کرده و جهنم را که بر کافران احاطه دارد، برای خود برگزیدید. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❔پرسش❓ ✏️این که قرآن در سوره یوسف می گوید که زنان مکار هستند و کید آن ها بزرگ است توهین به آنها نیست⁉️ 🌴پاسخ در پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓این که قرآن در سوره یوسف می گوید که زنان مکار هستند و کید و مکر و حیله آنها بزرگ است توهین به آنها نیست❕❕❕ 💠پاسخ: ✏️قرآن نقل می کند که پس از آنکه عزیز مصر متوجه حیله زلیخا شد که چگونه می خواست با تهمت به یوسف او را بدنام سازد خطاب به او گفت: ❗️«مکر و حیله شما زنان عظیم است» 🔷یوسف28 🗯و چون قرآن این سخن عزیز مصر را رد نمی کند می توان این جمله را منتسب به خداوند دانست اما باید توجه کرد: 1⃣ ما در بسیارى از آیات قرآن حتى مذمتی از نوع بشر مى بینیم: 👌 «به یقین انسان حریص و کم طاقت آفریده شده هنگامى که بدى به او رسد، بى تابى مى کند و هنگامى که خوبى به او رسد بخل میورزد و مانع دیگران مى شود.» 🔷معارج 19-20 👌و در جاى دیگر مى خوانیم: « انسان به یقین بسیار ظالم و جاهل بود» 🔷احزاب72 👌و در جاى دیگر او را، «کفور مبین» (کفران کننده آشکار) نامیده است 🔷زخرف 15 👌و در جاى دیگر از انسان به عنوان موجودى که هرگاه به نعمت مى رسد طغیان مى کند، یاد شده است. 🔷علق 6-7 🗯بى شک، انسان در طبیعتش نه «کفور مبین» است نه «ظلوم و جهول» و نه طغیانگر بلکه ظاهر این است که این بحثها درباره انسانهایى است که تحت تربیت رهبران الهى قرار نگرفته اند و به صورت گیاهان خودرو، در آمده اند. نه راهنمایى و نه بیدارگرى دارند و در میان هوس ها غوطه ورند. ✏️به همین دلیل در قرآن از مقام انسانِ با تقوا و مطیع فرمان الهى که تحت تربیت رهبران الهی قرار گرفته است مدح و تمجید فراوان شده و اصولا بنى آدم به عنوان گل سرسبد جهان آفرینش معرّفى گردیده است 📚اسرائ 70 🗯در مورد جنس زن نیز مطلب همین گونه است، در میان زنان افراد شایسته اى داریم که حتّى در میان مردان مانند آنها کم است و به عکس، زنان بسیار منحرفى داریم که سرچشمه بسیارى از نابسامانى هاى جامعه بشرى هستند. ❗️زنان برجسته در اسلام فراوان بوده اند که پیامبر و امامان برای انها احترام قائل بوده اند نظیر حضرت خدیجه،حضرت فاطمه،ام سلمه ،و ... 🔷افزون بر این قران نیز بسیاری از زنان را مدح کرده است چنان که فرمود: « هر کس کار شایسته ای انجام دهد خواه مرد باشد یا زن در حالی که مومن است او را حیات پاکیزه ای می بخشیم » 📓نحل 97 👌ونیز از برخی از زنان به عنوان الگو و اسوه نام می برد 📓تحریم 11 و12 👌امام صادق نیز می فرماید: « یک زن صالحه از هزار مرد غیر صالح برتر است» 📚وسائل الشیعه ج20 ص172 🔷وصراحتا در قرآن تقوا معیار برتری دانسته شده است نه زن یا مرد بودن 📓حجرات13 2⃣حال با توجه به نکات ذکر شده می گوییم: ✏️در آیه مورد استناد اشاره به مکر زنان شده است اما نه تمام زنان بلکه مراد زنانی همچون همسر عزیز مصر هستند که بی بند و بار و هوس باز می باشند. ❗️در تاریخ و همچنین در داستان هایی که سایه ای از تاریخ است مطالب زیادی در این زمینه نقل شده است که مطالعه مجموع آن نشان می دهد که زنان هوسران برای رسیدن به مقصود خود نقشه هایی می کشند که در نوع خود بی نظیر است. 👌در داستان همسر عزیز مصر می بینیم که او چگونه بعد از شکست در عشق دروغینش و قرار گرفتن در آستانه رسوایی با مهارت خاصی برائت خود و آلودگی یوسف را مطرح کرد او حتی نگفت که یوسف قصد سوئ ظن به من داشته بلکه آن را به عنوان امر مسلم فرض کرد و تنها سوال از مجازات چنین کسی نمود. 🗯آری چنین زنان هوسرانی هستند که متصف به حیله گری می شوند و مکر انان بزرگ قلمداد میشود. 📚تفسیر نمونه ج9 ص389 👌پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💠 از حضرت فاطمه علیها السلام روایت شده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: 🔹 مثَلُ الإمام مَثل الکعبة إذ تُؤتی وَ لا تَأتی 🔸 امام همچون کعبه است که باید به سویش روند، نه آنکه منتظر باشند تا او به سوی آنها بیاید. 📗بحار الانوار ، ج 36 ، ص 353 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📜متن #خطبه_فدکیه 7⃣ قسمت هفتم 📜 خارج شدن از راه صواب پس از رحلت پیامبر (ص) #فاطمیه 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📜 متن 7⃣ قسمت هفتم 📜خارج شدن از راه صواب پس از رحلت پیامبر(ص) پس هیهات بر شما، شما را چه شد و به کجا می‌روید؟ و چه بیراهه میروید! این کتاب خداست پیش روی شما و امورش روشن و دستوراتش درخشان و پرچم‌هایش برافراشته و دورباش‌هایش آشکار و فرامینش واضح است. و شما آن را پشت سرانداخته‌اید. آیا تصمیم دارید به غیر آن حکم کنید؟! و این چه بد تبدیلی است برای ستم‌پیشگان و هر کس دین جز بجوید هرگز از او پذیرفته نگردد و در آخرت از زیانکاران است. و بعد هم شما چندان صبر نکردید که سرکشی این فتنه فرو بنشیند و مهار این شتر رسیده به چنگ آید، بلکه به شعله‌هایش دامن زدید و جرقه‌هایش را تحریک کردید و ندای شیطانگمراه‌کننده را پاسخ مثبت دادید تا انوار درخشان دین را خاموش کنید و سنت‌های پیامبر برگزیده را نابود سازید. به خوردن کف روی شیر تظاهر می‌کردید ولی در باطن می‌خواستید از شیرها بنوشید. (ظاهرا دلسوزی برای دین می‌کردید ولی باطنا می‌خواستید به متاع دنیا برسید.) و نسبت به خاندان رسول خدا، دورویی و نفاق به خرج دادید. ما با شما از در صبر می‌آییم همچون کسی که دستش را به لبه تیز کارد گرفته و یا نیزه‌ای در شکمش فرو رفته باشد. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔این که به امام کاظم باب الحوائج می گویند از می آید ❕چرا ایشان را به این لقب نامیده اند ❗️ 💠💠 👌شیخ عباس می نویسد ؛ «امام کاظم علیه السلام در ميان مردم به باب الحوائج معروف است ( چرا که ) توسّل به آن حضرت براى امراض و بيمارى ‏ها و رفع امراض ظاهرى و باطنى و دردهاى اعضاى خصوصا درد چشم مجرّب است‏» 📚منتهی الامال ج 3 ص 1463 ❕محمد بن طلحه در مورد صفت باب الحوائج امام کاظم علیه السلام می نویسد ؛ « مردم عراق او را «باب الحوائج الى الله» (دروازه برآمدن حاجات در درگاه الهى) مى‏ خوانند، چراكه نيازهاى خود را با وسيله قرار دادن او به درگاه الهى برآورده مى‏ ديدند. كرامت‏هاى او حيرت ‏انگيز است و اين است كه او نزد خداوند از جايگاهى راستين و فناناپذير برخوردار است». 📚مطالب السوول ص 83 ❕احمد بن یوسف یکی دیگر از علمای اهل سنت در مورد این صفت امام علیه السلام می نویسد ؛ « امام کاظم نزد مردم عراق به «باب الحوائج» معروف است، زيرا هر نيازمندى كه به درگاه او نياز برده، نوميد بازنگشته است ...» 📚اخبار الدول ص 112 ❕ابو علی که از علمای بزرگ حنبلیان محسوب می شود می گوید ؛ « هرگاه مشكل و گرفتارى مرا فرا گيرد، آهنگ قبر موسى بن جعفر كرده، به او متوسل مى‏ شوم و خدا آن گونه كه دوست دارم مرا برطرف مى‏ كند» 📚تاریخ بغداد ج 1 ص 120 👌امام شافعى» پا را فراتر نهاده، درباره امام و منزلت او مى ‏گويد ؛ « قبر موسى [بن جعفر] كاظم نوشداروى آزموده شده است » 📚تحفه العالم ج 2 ص 20 ❕ابن شهر آشوب نقل مى‏ كند در بغداد زنى ديده شد كه سراسيمه مى ‏دويد. از او پرسيدند كجا مى‏ روى؟ گفت نزد موسى بن جعفر مى‏ روم زيرا فرزندم را زندانى كرده ‏اند. 👌مردى حنبلى مذهب از سر تمسخر گفت او (امام كاظم) در زندان مرد. زن گفت [خداوندا] به حرمت آن كشته در زندان قدرت [خود] را به من بنمايان. خيلى زود فرزندش از زندان آزاد شد و فرزند مرد مسخره‏ كننده به كيفر رسيد » 📚 المناقب ج 4 ص 305 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔«مَا أَصَابَ مِنْ مُصِیبَةٍ إِلا بِإذنِ الله - هیچ مصیبتی جز به اذن خدا نرسد» (تغابن، ۱۱) 🔘 و اینگونه است که یک مومن و معتقد، منشاء شر، فساد و تباهی را مےپرستد و زمانی که این منشاء فساد، کودکان و بی گناهان را به بلایای طبیعی مےکشد، امید بخشایش گناهکاران از او را دارد. شاید هم یک مومن مےاندیشد و مےداند، الله، یاور و نابود کننده صالحین است ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند می فرماید ؛ « هيچ مصيبتى رخ نمى ‏دهد مگر به اذن خدا، و هر كس به خدا ايمان آورد خداوند قلبش را هدايت مى‏ كند، و خدا به همه چيز دانا است » ( تغابن 11) 👌بدون شك همه حوادث اين عالم به اذن خدا است، چرا كه به مقتضاى توحيد افعالى در تمام هستى چيزى بدون اراده حق تحقق نمى ‏يابد، ولى از آنجا كه مصائب هميشه به صورت يك علامت استفهام در اذهان جاى داشته بالخصوص روى آن تكيه شده است. ❔در اينجا سؤال مطرح است و آن اينكه بسيارى از اين مصائب به وسيله ظلم ظالمان و اراده جباران رخ مى‏ دهد، و يا اينكه خود انسان بر اثر كوتاهى و ندانم كارى، و يا ارتكاب خلاف، گرفتار آن مى‏ شود، آيا اينها همه به اذن خدا است؟ 👌در پاسخ اين سؤال بايد گفت از مجموع آياتى كه در باره مصائب در قرآن مجيد آمده است برمى ‏آيد كه بر دوگونه است ؛ 1⃣ مصائبى كه با طبيعت زندگى انسان سرشته شده، و اراده بشر تاثيرى در آن ندارد، مانند مرگ و مير و قسمتى از حوادث دردناك طبيعى. 2⃣دوم مصائبى كه انسان به در آن نقشى داشته است. ❕قرآن در باره دسته اول مى‏ گويد همه به اذن خدا روى مى‏ دهد، و در باره قسم دوم مى ‏گويد به خاطر اعمال خودتان دامانتان را مى ‏گيرد ، لذا می فرماید ؛ « هر مصيبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام داده اید » ( شوری 30) 👌و می فرماید ؛ « آيا هنگامى كه مصيبتى به شما (در ميدان جنگ احد) رسيد در حالى كه دو برابر آن را (بر دشمن در ميدان جنگ بدر) وارد ساخته بوديد گفتيد اين مصيبت از كجا است؟ بگو از ناحيه خود شما است (كه در ميدان جنگ احد با دستور پيامبر مخالفت كرديد) خداوند بر هر چيزى قادر است (و چنانچه روش خود را اصلاح كنيد در آينده به شما پيروزى مى ‏دهد). ( آل عمران 165 ) 👌بنا براين كسى نمى ‏تواند به اين بهانه كه تمام مصائب از سوى خدا است در مقابل ظالمان سكوت كرده، به مبارزه برنخيزد، و نيز نمى‏ تواند به اين بهانه دست از مبارزه با بيماريها و و مبارزه با فقر و جهل بردارد. 📚تفسیر نمونه ج 24 ص 197 🔸بر این اساس ، در پاسخی در گذشته ، دادیم که اگر مثلا سیل و سیلابی می آید و خسارات فراوانی از خود به جای می گذارد ، اکثرا این خسارات ناشی می شود از کوتاهی های خود بشر در جهت مقابله با آن و از سوی دیگر ، کوتاهی های بشر و فسق و فجورهای آنان در مواردی موجب آن می شود که خداوند آنان را مشمول مصائب و کند ، تا کسانی که شایستگی دارند ، از مسیر ناصحیح بازگردند . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❔این اشکال باقی می ماند که در بلاها و حوادث طبیعی مانند سیل ، شاهدیم که کودکان و که هیچ گونه گناهی نکرده اند ، از بین می روند . این کودکان چه کوتاهی کردند که خداوند آنان را از بین می برد ❗️ 👌پاسخ با توجه به آنچه در گذشته ایم روشن است ، اگر انسان ها در جهت مقابله با حوادث طبیعی چون سیل ، نهایت دقت و کوشش را مصرف می داشتند ، بود که شاهد از بین رفتن نبودند ، بنابراین علت اصلی از بین رفتن خود انسان ها می باشند . ❕از سوی دیگر گفتنی است که یکی از شاخه های توحید خداوند ، توحید در است .خداوند مالک حقیقی همه موجودات است زیرا وقتی خالق همه اشیاء او است طبعا مالک همه اشیاء نیز ذات مقدس او است. 🔶خداوند در آیات متعددی به این حقیقت اشاره کرده است و می فرماید: « هر چه در آسمانها و زمین است از » 🔷بقره116-255-284- ال عمران 109- 129- نسائ126- ❔حال چه مانعی دارد همان خداوندی که مالک موجودات است و حیات را به موجودات و حیوانات داده است حیات را هر زمان خودش صلاح بداند از آنان بگیرد ، زیرا آنان الهی هستند و هر زمان خداوند بخواهد از طرق مختلف جان آنها و بسیاری دیگر از موجودات را می گیرد و هیچ اشکالی نیز بر خداوند وارد نمی شود زیرا خداوند در خود تصرف می کند. 👌البته این تصرف خداوند بر اساس حکمت هایی است که گاهی برای ما روشن است و گاهی روشن نیست . مثلا یکی از جنبه های آن می تواند مجازات پدر و مادر به خاطر باشد به این صورت که گناهان آنان موجب می شود خداوند ( فرزندشان ) از دستشان برود ، و یا جنبه دیگر پدر و مادر و درجه آنان به واسطه صبر و بردباری بر مرگ فرزند ، باشد و نیز شاید مرگ برای کودک از ادامه حیاتش بهتر بوده باشد ، خداوند که خیر بندگان را بهتر از خودشان می دهد ، مطابق با تشخیص خود با آنان رفتار می کند و چون بندگان مملوک خداوند هستند ، کسی نمی تواند انتقادی نسبت به عملکرد الهی داشته باشد . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
امیرالمؤمنین‌ علی علیه السلام: هر کس گوش به حرف سخن‌چین سپارد، دوست را از دست بدهد. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ #تنفس_صبح 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه322 🎙 قاری: #منشاوی 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
322.mp3
1.34M
☀️ #تنفس_صبح 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 322 🎙 قاری: #منشاوی 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⛔️❔مگر امام حسین و امامان دیگر از اعمال و احوالات ما مطلع نیستتد وصدای ما را نمی شنوند دیگر چه نیازی است که به زیارت قبورشان برویم ✏️پاسخ در پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓مگر امام حسین و دیگر امامان از اعمال و احوال ما مطلع نیستند و صدای ما را نمی شنوند دیگر چه نیازی است که به زیارت قبورشان برویم و با انها صحبتدکنیم❔❔ 💠پاسخ ✏️در این که انان از احوالات ما مطلع هستند و صدای ما را می شنوند شکی نیست .ما در پاسخ های گذشته مفصلا به آن پرداخته ایم . ❗️با این وجود باید توجه کرد که در روایات فراوانی امر به زیارت قبور امامان شده است و فراوان توصیه به این مساله شده است. 📚وسائل الشیعه،ج14 ص320 باب 2 📚بحار الانوار ج97 ص116 باب 2 🔷امام رضا فرمود: «شیعیان نسبت به هر یک از امامان معصوم پیمان و تعهدی دارند که کمال وفای به آن عهد در زیارت مشتاقانه و عارفانه قبور امامان است.هر کس ان را از روی اشتیاق و تصدیق انان زیارت کند امامان انها شفعای انها در روز قیامت خواهند بود» 📚الکافی ج4 ص567 🔷اسحاق بن عمار از امام صادق روایت می کند که فرمود: « به مدینه بروید و بر پیامبر سلام بدهید هر چند سلام و درود از راه دور به آن حضرت می رسد» 📚وسائل الشیعه ج14 ص338 👌این حدیث نشان می دهد که حضور زائر در کنار قبور اهل بیت موضوعیت و خصوصیت دارد که برخی از این خصوصیت ها چنین است: 1⃣سبب تعظیم و تکریم و گرامی داشت آن بزرگواران و نشان دهنده محبت به انها می باشد. همان تعظیم و تکریمی که در ایات و روایات توصیه شده است . ❗️تلاش جوامع گوناگون بر حفظ اثار نیکان و احیای میراث بزرگواران و رواج موزه ها نمونه ای از نکوداشت مفاخر نیکان است. 2⃣طبق روایات سبب بهره مندی از فضای معنوی حرم های شریف که محل تردد فرشتگان ،ارواح انبیا و اولیا و محل تردد ارواح امامان است میشود ودعا در آن مکان ها در معرض استجابت می باشد 📚ثواب الاعمال ص96 3⃣زیارت انان سبب گسترس فرهنگ توحیدی و ولایت اهل بیت در بین راهها و شهرهای مسیر مشاهد مشرفه انان می شود 4⃣نشانه صداقت زائر در دوستی و علاقه اش به انان است که چگونه رنج سفر را تحمل کرده و به زیارتشان رفته است تا اجابت امر انان را کرده باشد 5⃣سبب ارتباط ملت ها و ملیت های مختلف و اگاهی از مشکلات ،مشقات و امکانات یکدیگر میشود 6⃣زیارت انان وفاداری به پیمانی است که با امامان بسته شده است ( در روایت امام رضا به ان اشاره شد) 7⃣حرم های شریف امامان در طول تاریخ مرکز علم و تبلیغ و ترویج دین و...بوده است .همه این ها از برکات زیارت انان و ابادی قبور انان می باشد 📚ادب فنای مقربان،ایت الله جوادی املی ج1 ص18 به بعد 🗯بنا بر این نکات روشن می شود که زیارت قبور آن بزرگواران موضوعیت دارد. 💢پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📜متن #خطبه_فدکیه 8⃣ قسمت هشتم 📜 ذکر بینه از قرآن برای ارث #فاطمیه 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📜 متن 8⃣قسمت هشتم 📜ذکر بینه از برای ارث آیا چنین پنداشته‌اید که ما را ارثی نیست؟ آیا از دستورات دوران جاهلیت پیروی می‌کنید؟ کیست که از خداوند بهتر حکم کند برای گروهی که باور دارند. آیا نمی‌دانید؟ برای غاصبانفدک مانند خورشید درخشان، واضح است که من دختر پیامبرم و باید از او ارث ببرم. ای مسلمانان! من باید برای گرفتن ارثم مغلوب شوم؟! ای پسر ابی قحافه (ابوبکر) آیا در کتاب خداوند آمده که تو از پدرت ارث ببری و من از پدرم ارث نبرم؟! حقا که سخن ناروایی گفته ای! آیا عهد کتاب خدا را کنار گذاشته، پشت سرتان انداخته اید در آنجا که گوید «و سلیمان از داود ارث برد». و آنجا که داستان یحیی بن زکریا را بازگو می‌کند که می‌فرماید: «پروردگارا از سوی خودت جانشینی به من ببخش که از من و خاندان یعقوب ارث ببرد» و آنجا که می‌فرماید: «بعضی از خویشان بر بعضی دیگر در کتاب خدا مقدم هستند». و نیز آنجا که می‌فرماید: «خداوند شما را درباره فرزندانتان سفارش می‌کند که پسر دو برابر دختر ارث ببرد» و یا فرمود «اگر مالی را به جای گذارد، به طور شایسته برای پدر و مادر و نزدیکانش وصیت کند و این حقی است بر پرهیزکاران». آیا گمان کرده اید که مرا از پدرم نصیبی نیست و ارثی نمی‌برم و اصلا خویشاوندی بین ما نیست؟! آیا برای شما آیه‌ای اختصاصی آمده که پدرم از آن خارج است؟ یا می‌گویید اهل دو ملت مختلف از یکدیگر ارث نمی‌برند و من و پدرم اهل یک ملت و آئین نیستیم؟! آیا شما از پدرم و پسر عمویمم به عام و خاص داناترید؟ پس این شما و این فدک (خلافت)، همچون شتر مهارشده و زین‌کرده!، یکدیگر را در روز حشر خواهیم دید. پس چه خوب داوری است خداوند، و چه خوب بزرگ و پیشوایی است (ص)، و چه خوب وعده گاهی است قیامت، که در آن روز نتیجه زیان‌بار عمل خود را خواهید دید، ولی پشیمانی سودی ندارد و برای هر خبری جایگاهی است و به زودی خواهید دانست که بر چه کسی عذاب خوارکننده فرود آمده و شکنجه پایدار وارد می‌شود. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💠 رسول خدا صلی الله علیه و آله به فاطمه زهرا علیها السلام فرمودند: 🔹 يا فَاطِمَةُ! أَبْشِرِي فَلَكِ عِنْدَ اللَّهِ مَقَامٌ‏ مَحْمُودٌ تَشْفَعِينَ فِيهِ لِمُحِبِّيكِ وَ شِيعَتِكِ فَتُشَفَّعِينَ 🔸 ای فاطمه بشارت باد که برای تو نزد خدا مقام محمود است. شفاعت می کنی برای شیعیان و دوستدارانت و شفاعتت پذیرفته می شود. 📗بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏29، ص 346 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
رهبر انقلاب امروز: قبل از مردن ترامپ، خواهد مرد. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚫⁉️سوال❔ ❕ایا ازدواج با محارم در ایران باستان صحت دارد ✏️پاسخ در پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❔آیا در ایران باستان ایرانیان با محارم خود ازدواج می کردند 🗯پاسخ: 💠شهید مطهری در این زمینه می نویسد: ✏️ازدواج با محارم سنتی رایج بوده که در عهد ساسانی و دوران پیش از آن ریشه داشته است .خاندانها برای اینکه مانع اختلاط خود با بیگانگان و افتادن ثروت خود در اختیار بیگانگان شوند کوشش می کردند تا حد الامکان با اقربای نزدیک خود ازدواج کنند . 🔷در کتاب اردای ویرافنامه که آن را به نیک شاپور از دانشمندان زمان خسرو اول نوشین روان نسبت داده اند چنین آمده است که در آسمان دوم کسانی را دیده اند که ازدواج با محارم کرده بودند و تا جاودان آمرزیده شده بودند و در دورترین جاهای دوزخ روان زنی را گرفتار عذاب جاودانی دیده زیرا ازدواج با محارم را بهم زده است» 📚تاریخ اجتماعی ایران ج2 ص39 ✏️کریستین سن می گوید: «اهتمام در پاکی اصل ونسب وخون ونژاد یکی از صفات بارز جامعه ایرانی بشمار می رفت، تا آنجا که ازدواج با محارم را جایز می شمردند. کمبوجیه با دو خواهر خود ازدواج کرد، داریوش نیز خواهرش را به زنی گرفت، اردشیر با دو دختر خود ازدواج کرد وداریوش نیز با دختر خود ازدواج کرد.بهرام چوبین با خواهرش گردیک"ازدواج کرد. مهران گنشسب خواهرش را به زنی گرفت» 📚ایران در زمان ساسانیان،ص347 🗯سعید نفیسی می گوید: «چیزی که از اسناد آن زمان بدست می آید وبا همه هیاهوی جاهلانه ای که مطرح کرده اند از بدیهیات تمدن آن دوران است نکاح با محارم درجه اول است که معمول ومتعارف بوده است» 📚تاریخ اجتماعی ایران،ج2 ص35 🔷کریستین سن می گوید: «کوششی که بعضی از پارسیان جدید برای انکار ازدواج با محارم می کنند بی اساس وسبکسرانه است» 📚ایران در زمان ساسانیان،ص348 🔷مرحوم مشیر الدوله از مورخان قدیم یونانی در مورد هخامنشیان نقل می کند: «در دوره هخامنشیان مغ ها با مادرانشان ازدواج می کردند» 📚ایران باستان،ج6 ص1546 ✏️درباره اشکانیان می گوید: «ازدواج با اقربای خیلی نزدیک در ایران قدیم پسندیده بود و ظاهرا جهت آن را حفظ خانواده و پاکی نژاد قرار می دادند» 📚همان مدرک ص2693 🗯شهید مطهری ادامه می دهد: «انکار وجود چنین سنتی در میان زرتشتیان از قبیل انکار بدیهیات است » 📚مجموعه اثار ج14 ص264 🗯پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔چرا در اسلام ارتدا حکمش اعدام است .آیا در آیین مسیحیت نیز این حکم است 🗯پاسخ: ❗️«مرتد» یعنى کسى که اسلام را پذیرفته و سپس از آن باز گشته است . 🔷«مرتد» بر دو قسم است: «مرتد فطرى» و «مرتد ملى». ❗️«مرتد فطرى» به کسى گفته مى شود که: از پدر و یا مادر مسلمان تولد یافته و یا به قول بعضى در حالى که نطفه او منعقد شده پدر و یا مادرش مسلمان بوده اند و سپس او اسلام را پذیرفته و بعداً از آن برگشته است. 🔷ولى «مرتد ملى» به کسى گفته مى شود که: از پدر و مادر مسلمان تولد نیافته بلکه خود بعد از بلوغ،اسلام را پذیرفته و سپس از آن باز گشته است. ❗️توبه مرتد ملى پذیرفته مى شود و در حقیقت مجازات او خفیف است؛ زیرا او مسلمان زاده نیست ولى در مورد «مرتد فطرى» حکم از این شدیدتر و سخت تر است یعنى اگرارتداد او در دادگاه اسلام ثابت شود، محکوم به اعدام خواهد شد و اموال او به عنوان ارث به ورثه مسلمان او مى رسد و همسر او از او جدا خواهد شد و حتى توبه کردن او نمى تواند جلو این احکام شدید را بگیرد، گر چه اگر واقعاً توبه کند در پیشگاه خداوند قبول مى شود و براى جهان آخرت او مفید است. 🔴باید توجه داشت این سختگیرى تنها در مورد مرتد فطرى آن هم در صورتى است که مرد باشد.ممکن است کسانى از این سختگیرى تعجب کنند و آن را یک نوع خشونت شدید غیر قابل انعطاف، بدانند که با روح اسلام سازگار نیست. 👌ولى این حکم یک فلسفه اساسى دارد و آن حفظ جبهه داخلى کشور اسلامى و جلوگیرى از متلاشى شدن آن و نفوذ بیگانگان و منافقان است؛ ❗️زیرا ارتداد در واقع یک نوع قیام بر ضد رژیم کشور اسلامى است که در بسیارى از قوانین دنیاى امروز، نیز مجازات آن اعدام است. 🔷اگر به افراد اجازه داده شود، هر روز مایل بودند خود را مسلمان معرفى کنند، و هر روز مایل نبودند استعفا دهند به زودى جبهه داخلى اسلام از هم متلاشى خواهد شد، و راه نفوذ دشمنان و عوامل و ایادى آنها باز خواهد شد، و هرج و مرج شدیدى در سراسر جامعه اسلامى پدید خواهد آمد. ❗️بنابراین، حکم مزبور، در واقع یک حکم سیاسى است که براى حفظ حکومت و جامعه اسلامى و مبارزه با ایادى و عوامل بیگانه ضرورى است. ❗️از این گذشته، کسى که آیینى همچون اسلام را بعد از تحقیق و پذیرش رها کند، و به سوى آیین هاى دیگرى برود معمولاً انگیزه صحیح و موجهى ندارد، و بنابراین، درخور مجازات هاى سنگین است ❗️ اگر مى بینیم این حکم، درباره زنان خفیف تر است به خاطر این است که همه مجازات ها در مورد آنها تخفیف مى یابد. 🗯بنا براین روشن می شود که این احکام مربوط به کسی نیست که اعتقادی در درون دارد و در مقام اظهار آن بر نیامده است بلکه تنها کسی را شامل میشود که به اظهار یا تبلیغ آن بپردازد و در حقیقت قیام بر ضد رژیم موجود جامعه کند. ❗️قرآن نقل می کند که اهل کتاب چنین می گفتند: «بروید در ظاهر اظهار اسلام و ایمان کنید و در پایان روز کافر شوید تا آنان در آیین خود سست شوند و از آیین شما تبعیت کنند» 🔷ال عمران 72 ❗️اسلام با جعل حکم مرتد سعی بر آن دارد تا جبهه داخلی اسلام در برابر جاسوسان و دشمنان بهم نریزد تا در اندک زمانی هرج و مرج شدیدی در جامعه اسلامی ایجاد شود بنا براین این حکم صرفا یک حکم سیاسی است که شبیه آن در بسیاری از کشورها وجود دارد 📚تفسیر نمونه ج11 ص426 ❗️اما در مورد حکم ارتداد در مسیحیت که انان فراوان در این رابطه به اسلام اشکال می گیرند: 🗯حکم ارتداد در آیین مسیحیت نیز وجود دارد. 🔷«اگر برادرت یا پسر یا دختر تو گوید که برویم خدایان غیر را که تو و پدرت نشناخته اید عبادت کنیم او را قبول مکن و به حرف او گوش مده و او را به قتل برسان و او را به سنگ سنگسار نما تا بمیرد » 📚تثنیه فصل 6؛11-13 ❗️«اگر اهل یک شهر مرتد شوند باید همه اهالی شهر از کوچک و بزرگ و حتی گاو و گوسفند از دم کشته شوند و اجسادشان نیز با آتش سوزانده شود» 📚تثنیه فصل 12 ؛ 13-17 ❗️اگر بشنود«مرد یا زنی بت یا خورشید و ماه و ستارگان را که من پرستش آن را ممنوع کرده ام عبادت کند آن مرد یا زن را به بیرون شهر ببرید و سنگسارشان کنید تا بمیرد» 📚تثنیه فصل17؛ 2-7 🗯پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم: هرکسی که به ایران و امنیت آن علاقه‌مند است باید در انتخابات شرکت کند.۱۳۹۸/۱۱/۱۶ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📜متن #خطبه_فدکیه 9⃣ قسمت نهم 📜 احترام به فرزندان رسول الله خدا (ص) #فاطمیه 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📜 متن 9⃣قسمت نهم 📜احترام به فرزندان رسول خدا(ص) آنگاه (علیهاسلام) به سوی انصار نظر افکنده فرمودند:‌ ای گرده جوانمردان و‌ ای بازوان دین و یاران اسلام! این چه چشم‌پوشی و سهل‌انگاری است که در حق من روا می‌دارید و نسبت به ظلمی که به من می‌شود در خواب غفلتید؟! آیا پدرم رسول خدا (ص) نمی‌فرمود: هر انسانی در فرزندانش حفظ می‌شود؟ (یعنی اگر می‌خواهید جانب کسی را محترم بشمارید بعد از او به فرزندانش احترام کنید.) چه زود این عمل را انجام دادید؟ دست مرا از فدک کوتاه نمودید؟ و برای امری که وقت آن نشده شتابان شدید؟‌ ای گروه انصار! شما را قدرت و طاقت این هست که خواسته مرا برآورده کنید. آیا می‌گویید (ص) مرد و رفت و دیگر خبری نیست؟ نه، این امر بزرگی است که شکافش گسترش می‌یابد و رخنه‌اش بازتر می‌گردد و پیوستگی هایش از هم می‌گسلد. و کم‌کم به قهقرا و جاهلیت برمی‌گردید. آری زمین در غیبت او تاریک و ستارگان در مصیبتش گرفته و آرزوها نومید و کوه‌ها فرو هشته و حریم او بی‌ارزش و حرمت او زایل گردید. پس به خدا قسم این است آن بلای بزرگ و مصیبت عظمی که مانندش نیامده و نازل نگشته است. 📜عمل به بعد از پیامبر(ص) این کتاب خداست که هر صبح و شام بر در خانه‌های شما فریاد می‌زند و با آواز بلند و تلاوت و فهماندن آن اعلان می‌دارد که انبیاء قبل هم می‌مردند و این حکم الهی و قضاء حتمی بر آنها هم وارد می‌شد. آنجا که می‌فرماید: «و ما الا رسول، نیست مگر فرستاده‌ای که پیش از او نیز فرستادگانی آمده‌اند و گذشته‌اند، آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود، شما به دوره جاهلیت گذشته خود برمی‌گردید؟ و هر کس به گذشته خود برگردد، (از دین خارج گردد) هرگز زیانی به خداوند نیاورد و به زودی خداوند پاداش سپاس‌گزاران را خواهد داد». 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🚫⁉️سوال ❔این که می گویند برخی روزها و ماه ها نحس است و انسان را گرفتار می کند چقدر از نظر دین صحیح است ❕پاسخ در پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
♻️یا اینکه بجای بررسی عوامل شکست و پیروزی خود و دیگران و استفاده از تجربیات گرانبها در زندگی گناه همه شکست ها را به گردن شومی ایام می اندازد هماگونه که رمز پیروزى ها را در نیکى ایام جستجو مى کنند 🗯این یکنوع فرار از حقیقت، و افراط در مسأله، و توضیح خرافى حوادث زندگى است که باید از آن به شدت پرهیز کرد، و در این مسائل نه گوش به شایعات میان مردم داد، نه سخن منجمان، و نه گفته فال گیران، اگر چیزى در حدیث معتبر در این زمینه ثابت شود باید پذیرفت، وگرنه بى اعتنا به گفته این و آن باید خط زندگى را ادامه داد، و با تلاش و سعى و کوشش به پیش محکم گام برداشت، و از توکل بر خدا یارى جست و از لطف او استعانت خواست. 3⃣ مسأله توجه به سعد و نحس ایام علاوه بر اینکه غالباً انسان را به یک سلسله حوادث تاریخى آموزنده رهنمون مى شود، عاملى است براى توسل و توجه به ساحت قدس الهى، و استمداد از ذات پاک پروردگار، و لذا در روایات متعددى مى خوانیم: « در روزهائى که نام نحس بر آن گذارده شده مى توانید با دادن صدقه، و یا خواندن دعا، و استمداد از لطف خداوند، و قرائت بعضى از آیات قرآن، و توکل بر ذات پاک او، به دنبال کارها بروید و پیروز و موفق باشید.» ❗️از جمله در حدیثى مى خوانیم که یکى از دوستان امام حسن عسکرى روز سه شنبه خدمتش رسید، امام فرمود: دیروز تو را ندیدم، عرض کرد: دوشنبه بود، و من در این روز حرکت را ناخوش داشتم فرمود: 🗯 «کسى که دوست دارد از شر روز دوشنبه در امان بماند در اولین رکعت نماز صبح سوره هل اتى بخواند، سپس امام این آیه از سوره هل اتى را (که تناسب با رفع شر دارد) تلاوت فرمود: فوقاهم الله شر ذلک الیوم... «خداوند نیکان را از شر روز رستاخیز نگاه مى دارد او به آنها خرمى و طراوت ظاهر و خوشحالى درون عطا مى کند» 📚بحار ج59 ص39 ❗️در حدیث دیگر مى خوانیم که یکى از یاران امام ششم از آن حضرت پرسید: آیا در هیچ روزى از روزهاى مکروه چهارشنبه و غیر آن سفر کردن مناسب است؟ امام در پاسخ فرمود: «سفرت را با صدقه آغاز کن و آیة الکرسى را به هنگامى که مى خواهى حرکت کنى تلاوت کن» (و هر کجا مى خواهى برو)» 📚همان ص28 ❗️در حدیث دیگرى نیز آمده است که یکى از یاران امام دهم على بن محمّد الهادى مى گوید: خدمت حضرت رسیدم در حالى که در مسیر راه انگشتم مجروح شده بود، و سوارى از کنارم گذشت و به شانه من صدمه زد، و در وسط جمعیت گرفتار شدم و لباسم را پاره کردند، گفتم: خدا مرا از شر تو اى روز حفظ کند، عجب روز شومى هستى! امام فرمود: «با ما ارتباط دارى و چنین مى گوئى؟! و روز را که گناهى ندارد گناهکار مى شمرى؟ آن مرد عرض مى کند از شنیدن این سخن به هوش آمدم و به خطاى خود پى بردم، عرض کردم اى مولاى من، من استغفار مى کنم، و از خدا آمرزش مى طلبم، امام افزود: «روزها چه گناهى دارد که شما آنها را شوم مى شمرید هنگامى که کیفر اعمال شما در این روزها دامانتان را مى گیرد» راوى مى گوید: «عرض کردم من براى همیشه از خدا استغفار مى کنم و این توبه من است اى پسر رسول خدا». امام فرمود: «این براى تو فایده اى ندارد، خداوند شما را مجازات مى کند به مذمت کردن چیزى که نکوهش ندارد، آیا تو نمى دانى که خداوند ثواب و عقاب مى دهد، و جزاى اعمال را در این سرا و سراى دیگر خواهد داد، سپس افزود: دیگر این عمل را تکرار مکن و براى روزها در برابر حکم خداوند کار و تأثیرى قرار مده» 📚بحار ج59 ص2 ❗️این حدیث پرمعنى اشاره به این است که اگر روزها هم تأثیرى داشته باشد به فرمان خدا است، هرگز نباید براى آنها تأثیر مستقلى قائل شد، و از لطف خداوند خود را بى نیاز دانست، و آنگهى نباید حوادثى را که غالباً جنبه کفاره اعمال نادرست انسان است به تأثیر ایام ارتباط داد، و خود را تبرئه کرد. و شاید این بیان بهترین راه براى جمع میان اخبار مختلف در این باب است (دقت کنید) 📚تفسیر نمونه ج23 ص41 🗯پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁