eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❓پرسش ❔راجع به وقوع معراج پیامبراکرم(ص)میشه توضیح بدین ❓معراج ایشان آیا جسمانی بوده؟ آیا معراج و وارد شدن جسم به ابعاد غیرمادی ممکن‌است❗️ 💠پاسخ💠 👌در تفسیر نمونه در مقام پاسخ به پرسش شما چنین آمده است؛ 🔷«علاوه بر اینکه مشهور میان دانشمندان اسلام اعم از شیعه و اهل تسنن این است که این امر در بیداری صورت گرفته ظاهر خود آیات قرآن در آغاز سوره اسراء و همچنین سوره نجم آیات 13 تا 18 نیز وقوع این امر را در بیداری گواهی می دهد. 👌تواریخ اسلام نیز گواه صادقی بر این موضوع است زیرا : 🗯در تاریخ می خوانیم هنگامی که پیامبر مسأله معراج را مطرح کرد مشرکان به شدت آنرا انکار کردند و آنرا بهانه ای برا کوبیدن پیامبر دانستند این به خوبی گواهی می‎دهد که پیامبر هرگز مدعی خواب یا مکاشفه روحانی نبوده و گرنه این همه سر و صدا نداشت 🔷و اگر در روایتی از حسن بصری میخوانیم که «این امر در خواب واقع شده است» و یا خبری که از عایشه نقل شده «به خدا سوگند بدن پیامبر از میان ما نرفت تنها روح او به آسمانها پرواز کرد» ظاهراً جنبه سیاسی داشته و برای خاموش کردن جنجالی بوده است که درباره مسأله معراج در میان عده ؛ای به وجود آمده بود. ❓حال مسائل تازهای در زمینه معراج مطرح شده و سؤالاتی از این قبیل : 🔶1 - برای اقدام به یک سفر فضائی نخستین مانع نیروی جاذبه است که باید با وسائل فوق العاده بر آن پیروز شد زیرا برای فرار از حوزه جاذبه زمین سرعتی لااقل معادل چهل هزار کیلومتر در ساعت لازم است ❗️ 🔶2 - مانع دیگر، فقدان هوا در فضای بیرون جو زمین است که بدون آن انسان نمیتواند زندگی کند❗️ 🔶3 - مانع سوم گرمای سوزان آفتاب و سرمای کشنده ای است که در قسمتی که آفتاب مستقیما میتابد و قسمتی که نمیتابد وجود دارد ❗️ 🔶4 - مانع چهارم اشعه های خطرناکی است که در ماوراء جو وجود دارد مانند اشعه کیهانی و اشعه ماوراء بنفش و اشعه ایکس، این پرتوها هرگاه به مقدار کم به بدن انسان بتابد زیانی بر ارگانیسم بدن او ندارد ولی در بیرون جو زمین این پرتوها فوق العاده زیاد است و کشنده و مرگبار اما برای ما ساکنان زمین وجود قشر هوای جو مانع از تابش آنها است .❗️ 🔶 5- مشکل بی وزنی است گر چه انسان تدریجا میتواند به بی وزنی عادت کند ولی برای ما ساکنان روی زمین اگر بی مقدمه به بیرون جو منتقل شویم و حالت بی وزنی دست دهد تحمل آن بسیار مشکل یا غیر ممکن است .❗️ 🔶6- و سرانجام مشکل زمان ششمین مشکل و از مهمترین موانع است چرا که علوم روز میگوید سرعتی بالاتر از سرعت سیر نور نیست و اگر کسی بخواهد در سراسر آسمانها سیر کند باید سرعتی بیش از سرعت سیر نور داشته باشد.❗️ 👌در برابر این سؤالات توجه به چند نکته لازم است : 1⃣ ما می دانیم که با آن همه مشکلاتی که در سفر فضائی است بالاخره انسان توانسته است با نیروی علم بر آن پیروز گردد، و غیر از مشکل زمان همه مشکلات حل شده و مشکل زمان هم مربوط به سفر به مناطق دور دست است . 2⃣بدون شک مساله معراج جنبه عادی نداشته بلکه با استفاده از نیرو و قدرت بی پایان خداوند صورت گرفته است و همه معجزات انبیاء همین گونه است. ❗️ به عبارت روشنتر معجزه باید عقلا محال نباشد، و همین اندازه که عقلا امکان پذیر بود بقیه با استمداد از قدرت خداوند حل شدنی است . 👌هنگامی که بشر با پیشرفت علم توانائی پیدا کند که وسائلی بسازد سریع آنچنان سریع که از حوزه جاذبه زمین بیرون رود، سفینه هائی بسازد که مساله اشعه های مرگبار بیرون جو را حل کند، لباسهائی بپوشد که او را در برابر سرما و گرمای فوق العاده حفظ نماید، با تمرین به بی وزنی عادت نماید خلاصه جائی که انسان بتواند با استفاده از نیروی محدودش، این راه را طی کند آیا با استمداد از نیروی نامحدود الهی حل شدنی نیست ❔ ❗️ما یقین داریم که خدا مرکب سریع السیری که متناسب این سفر فضائی بوده باشد در اختیار پیامبرش گذارده است و او را از نظر خطراتی که در این سفر وجود داشته زیر پوشش حمایت خود گرفته است . ❗️ این مرکب چگونه بوده است و چه نام داشته ؟ براق ؟ رفرف ؟ یا مرکب دیگر؟ در هر حال مرکب مرموز و ناشناخته ای است از نظر ما؟ 👌از همه اینها گذشته فرضیه حد اکثر سرعت که در بالا گفته شد، امروز در میان دانشمندان متزلزل شده، هر چند اینشتاین در فرضیه معروف خودش به آن سخت معتقد بوده است . 👌ادامه پاسخ 👇👇👇 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💌 اولین پایگاه تمرین تشکل یافتن #پیام_معنوی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
👌ادامه پاسخ👇👇👇 ❗️دانشمندان امروز میگویند امواج جاذبه بدون نیاز به زمان در آن واحد از یکسوی جهان به سوی دیگر منتقل میشود و اثر میگذارد، و حتی این احتمال وجود دارد که در حرکات مربوط به گستردگی جهان (میدانیم جهان در حال توسعه است و ستاره ها و منظومه ها به سرعت از هم دور میشوند) منظومه هائی وجود دارند که با سرعتی بیش از سرعت سیر نور از مرکز جهان دور میشوند دقت کنید. 👌کوتاه سخن اینکه مشکلاتی که گفته شد هیچکدام به صورت یک مانع عقلی در این راه نیست، مانعی که معراج را به صورت یک محال عقلی در آورد، بلکه مشکلاتی است که با استفاده از وسائل و نیروی لازم قابل حل است . 🗯به هر حال مساله معراج نه از نظر استدلالات عقلی غیر ممکن است و نه از نظر موازین علم روز و خارق العاده بودن آن را نیز همه قبول دارند بنا بر این هر گاه با دلیل قاطع نقلی ثابت شود باید آن را پذیرفت 📚تفسیر نمونه ج12 ص15 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش ❔یه سوال در مورد فلسفه اوقات خواندن نماز داشتم که چرا باید نماز رو در زمان های مشخص بخونیم❓ ایا سند قرانی برا این زمان ها هست؟ لطفا جواب قانع کننده و مستند بدید که بشه در جمع ازش استفاده کرد وفرد رو قانع کرد❕❕ 💠پاسخ💠 👌در آیات قرآن به وجوب نماز های پنج گانه در اوقات مشخصی اشاره شده است . 🔶می فرماید: « نماز را از زوال خورشید تا نهایت تاریکی شب ( نیمه شب) بر پا دار و همچنین قرآن فجر ( نماز صبح) را چرا که قرآن فجر مورد مشاهده ( فرشتگان شب و روز ) است» 🔷اسرائ 78 👌آیه فوق از آیاتی است که اشاره اجمالی به وقت نمازهای پنج گانه می کند و با انضمام به سایر آیات قرآن که در زمینه وقت نماز است و روایات فراوانی که در این رابطه وارد شده است وقت نمازهای پنج گانه دقیقا مشخص می شود . ❗️البته توجه لازم است که بعضی از آیات قرآن تنها اشاره به یک نماز کرده است ومی فرماید: « در انجام همه نمازها ( به خصوص ) نماز وسطی ( نماز ظهر ) کوشا باشید» 🔷بقره238 👌وگاه اشاره به وقت سه نماز از نمازهای پنج گانه کرده است و می فرماید: « نماز را در دو طرف روز و اوائل شب بر پا دار» 🔷هود 114 🔶که دو طرف روز اشاره به نماز صبح و مغرب است و اوائل شب اشاره به نماز عشا است . 🔶گاهی اوقات نیز هر پنج نماز را اجمالا بیان می کند مانند آیه ابتدایی بحث که آوردیم 📚تفسیر نمونه ج12 ص223 ❗️ به هر حال جای تردید نیست که جزئیات اوقات نمازهای پنج گانه در این آیات بیان نشده بلکه مانند بسیاری دیگر از احکام الهی تنها به کلیات قناعت شده و شرح آن در سنت پیامبر و امامان راستین آمده است که جهت آگاهی رجوع فرمایید: 📚وسائل الشیعه ج4 ص10 باب 2 و ص 125 باب 4 و ص156 باب 10 و ص172 باب 16 و ص183 باب 17 و ص207 باب 26 و ... 👌 در روایتی آمده است که فردی یهودی از پیامبر در مورد فلسفه وجوب نمازهای پنج گانه در ساعات مختلف شبانه روز سوال کرد . 🔷 پیامبر گرامی فرمود: ❗️«وقتیکه آفتاب به نقطه زوال می رسد؛ حلقهای دارد که در آن وارد می شود و هنگامیکه در آن داخل شد؛ وقت ظهر و زوال می شود و همه اشیا مادون عرش در برابر اسماء و صفات پروردگارم تسبیح می گویند و آن همان ساعتی است که پروردگارم بر من درود و رحمت می فرستد لذا خداوند نمازگزاردن در آن هنگام را بر من و امتم واجب نموده و فرموده است:«از وقت زوال آفتاب تا تاریکی شب نماز بپا دار» 🔷اسرائ 78 👌و آن همان ساعتی است که جهنم را در روز قیامت می آورند. پس هر مؤمنی که در آن ساعت موفّق به سجده یا رکوع یا قیام شده باشد؛ خداوند بدن او را بر آتش جهنّم حرام می کند. 👌 وقت نماز عصر همان ساعتی است که آدم از میوه درخت بهشتی تناول نمود و در نتیجه خداوند او را از بهشت بیرون راند. لذا خداوند به فرزندانش دستور داده که این نماز را تا روز قیامت بخوانند و آن را برای امّت من برگزید و آن نماز از محبوبترین نمازها در نزد خداوند است و خداوند به من سفارش فرموده که به خصوص آن را از میان دیگر نمازها پاس بدارم. ❗️و وقت نماز مغرب، همان ساعتی است که خداوند توبه آدم را پذیرفت و فاصله بین تناول میوه درخت بهشتی و پذیرش توبه اش سیصد سال از روزهای دنیا، نسبت به روزهای آخرت بود.که هر روز از آن مانند هزار سال از سالهای دنیا می باشد.یعنی از وقت عصر شرعی تا شام و مغرب می باشد. پس حضرت آدم سه رکعت نماز خواند.یک رکعت برای ترک اولی و خطای خود، و یک رکعت به خاطر خطیئه حوّا، و یک رکعت برای توبه اش لذا خداوند این سه رکعت را بر امّتم واجب فرمود و آن همان ساعتی است که دعا در آن مستجاب می شود. و پروردگارم وعده داده که هر کس از امّتم در آن ساعت دعا کند؛ دعایش را مستجاب نماید . 👌امّا وقت نماز عشا به راستیکه قبر تاریکی و ظلمتی دارد و روز قیامت را تاریکی و ظلمتی است. لذا خداوند به من و امّتم دستور داده که این نماز را در این هنگام بخوانیم تا بدین وسیله قبرهای امّتم را روشن و بر پل صراط به آنان نور و روشنایی عنایت شود. هر گامی که برای خواندن نماز عشا برداشته می شود؛ خداوند بدن صاحب آن گام را بر آتش جهنّم حرام می گرداند و این همان نمازی است که خداوند برای فرستادگان پیش از من برگزیده بود. ❗️ امّا وقت نماز صبح، هنگامیکه خورشید طلوع می کند؛ بر شاخهای شیطان طلوع می کند و خداوند به من دستور داده که نماز صبح را پیش از دمیدن آفتاب و پیش از آنکه کافر آفتاب پرست بر آن سجده می کند؛بخوانم و امّتم برای خدا سجده و کرنش نمایند. و زود خواندن آن در نزد من محبوبتر است و آن همان نمازی است که فرشتگان شب و ملائکه روز آن را مشاهده می کنند» 📚الفقیه ج1 ص205 📚وسائل الشیعه ج4 ص14 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش ❔آیا راست است که می گویند وقتی امام زمان ظهور کند مسجد الحرام و مسجد النبی را خراب می کند❗️❕❗️ 💠پاسخ💠 👌کلینی و دیگران نقل می کنند که امام صادق فرمود: « هنگامی که قائم قیام کند مسجد الحرام را به اساس خود باز می گرداند و نیز مسجد النبی را نیز به اساس خود باز می گرداند...» 📚الکافی ج4 ص543 📚التهذیب ج5 ص452 👌اما باید توجه کرد که هر دو روایت ضعیف و مرسل بوده و قابل استناد نمی باشد زیرا راوی بین « احمد بن محمد و «محمد بن حسین» مشخص نشده و با تعبیر « عمن حدثه » ذکر شده است. 🔶همین طور شیخ مفید و دیگران نیز روایت می کنند که امام صادق فرمود: « زمانی که قائم قیام کند مسجد الحرام را تخریب کرده و به اساسش بازمی گرداند» 📚الارشاد ج2 ص383 📚اعلام الوری ص461 📚کشف الغمه ج2 ص465 👌اما باید توجه کرد که تمام این نقل ها به صورت مرسل و بدون سند ذکر شده است و روشن است روایتی که مرسل و بدون سند باشد قابل استدلال نمی باشد. ❗️همچنین شیخ طوسی در الغیبه خودش نقل می کند که امام صادق فرمود: « آنگاه كه حضرت قائم قيام كند، مسجد الحرام و مسجد النبى را خراب می كند تا آن را بر اساس و اصلش بسازد، خانه كعبه را جاى اصلى خود برگردانده و دستان دزدان بنى شيبه را قطع و آن‌ها را بر خانه كعبه آويزان میکند» 📚الغیبه ص472 👌اما در سند آن علی بن ابی حمزه بطائنی قرار دارد که از سرمداران واقفی ها و از دشمنان امام رضا بوده است و روایتش مردود است. 📚رجال کشی ج2 ص705 📚رجال علامه حلی ص96 ❕بنابراین روشن می شود که این روایات از حیث سند ضعیف بوده و قابل استدلال نمی باشد . 🔶از ضعف سند نیز اگر چشم بپوشیم می توان چنین توجیه کرد که از آن جا که برخی از نواحی این دو مسجد توسط سلاطین جور و به جهت ریا و ...ساخته شده است امام عصر برای آن که آثار ظالمین باقی نماند آنها را خراب می کند و به جای اصلی آن باز می گرداند. 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش ❔موضوعی ذهنم را مشغول داشته است و آن اینکه آیا امام زمان پس از ظهور به مرگ طبیعی از دنیا می روند ویا شهید می شوند .لطفا پاسخم را مستند دهید❗️ 💠پاسخ💠 1⃣از دسته ای روایات استفاده می شود که ایشان به مرگ طبیعی از دنیا می روند. 🔶امام صادق فرمود: « چون معرفت و ایمان به حضرتش در دل های مردم استقرار یافت مرگ حجت فرا می رسد پس امام حسین متولی غسل و کفن و حنوط و دفن ایشان خواهد شد» 📚الکافی ج8 ص206 👌در روایت دیگر پیامبر گرامی فرمود: « مهدی از عترت من و از فرزندان فاطمه خواهد بود و در بین مردم به سنت پیامبرشان رفتار می کند و پس از چند سال می میرد و مسلمین بر او نماز می خوانند» 📚بحار الانوار ج51 ص104 2⃣از دسته ای دیگر از روایات استفاده می شود که ایشان شهید می شوند. 👌امام حسن علیه السلام فرمود: «هیچ یک از ما نمی باشد جز آنکه یا توسط شمشیر از دنیا می رود و یا توسط سم از دنیا می رود» 📚بحار الانوار ج27 ص217 📚کفایه الاثر ص227 👌امام رضا علیه السلام فرمود: «همه ما مقتول و شهید از دنیا می رویم» 📚الفقیه ج2 ص585 📚عیون الاخبار ج2 ص203 ❗️از این روایات استفاده میشود که امام عصر نیز به مرگ غیر طبیعی و شهادت از دنیا خواهند رفت . 🔴باید توجه کرد که اگر در روایات دسته اول تنها سخن از مرگ و از دنیا رفتن به میان آمده است و تصریح به شهادت ایشان نشده است این سخن منافاتی با شهادت ایشان ندارد زیرا مرگ اعم از مردن طبیعی و شهادت است و شهادت نیز نوعی از مرگ است نه خارج از آن از این رو می توان روایات دستۀ اول را حمل بر شهادت نمود و تعارض را رفع نمود. 👌درباره کیفیت شهادت ایشان مولف کتاب الزام الناصب نیز می نویسد: « مهدی را زنی از بنی تمیم که نامش سعیده است و دارای ریشی همچون مردان است با انداختن سنگی از بام بر سر آن حضرت ایشان را به شهادت خواهند رساند در حالی که ایشان در حال عبور از راه خواهند بود .پس چون از دنیا رفت امام حسین امور مربوط به ایشان را انجام خواهد داد» 📚الزام الناصب ج2 ص139 🔶برخی به این مطلب اشکال گرفته اند که دارای سند نبوده و از معصوم هم نقل نشده است. 📚موعود شناسی، رضوانی ، ص641 ❗️اما به هر حال اصل شهادت ایشان به مقتضای ادله بالا ثابت است اگر چه ما این روایت را درباره کیفیت شهادت ایشان قبول نکنیم . 👌به هر حال صحیح است که انگیزه های گناه و عصیان در زمان حکومت ایشان به حد اقل می رسد اما چون در وجود همگان نفس اماره لحاظ شده است این امکان وجود دارد که افرادی تحریک شوند و زمینه شهادت حضرت را فراهم کنند. 🔴نکته پایانی؛ 🔷در روایات اهل سنت آمده است که امام عصر به مرگ طبیعی از دنیا می روند؛ 🔶زهری می گوید: « مهدی چهارده سال زندگی می کند سپس به مرگ طبیعی رحلت می کند» 📚البرهان ، متقی هندی ، ص163 📚الفتن ، ابن حماد ، ص104 🔶ارطاه می گوید: « به من خبر رسیده که مهدی چهل سال زندگی می کند سپس به مرگ طبیعی در بستر خود می میرد» 📚همان منابع ❗️اما باید توجه کرد که این جملات از معصوم نقل نشده و ناقل آن ها افرادی هستند که مورد وثوق ما نبوده لذا احتجاج به سخنان آنان ناتمام است . 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش ❔چطور میشه که با دوکلام نوشته عربی بهم محرم میشیم با دوکلامم نامحرم ؟ ❓اصن این خطبه عقد چیه ؟ چرا واجبه؟ 💠پاسخ💠 1⃣طبق بینش اسلامی تنها خداوند بوده که حق قانون گذاری و اطاعت را در میان بندگان داشته و به غیر او کسی بالاصاله از چنین حقی بر خوردار نمی باشد. 🔶خداوند می فرماید: « آنها که به آنچه خدا نازل کرده حکم نمی کنند کافر هستند» 🔶مائده 44 🔷ومی فرماید: «آنها که به آنچه خدا نازل کرده حکم نمی کنند فاسق هستند» 🔶مائده 45 🔷ومی فرماید: « حاکمیت و قانون گذاری تنها از آن خداست» 🔶قصص88 👌اساسا وقتی خداوند خالق و مالک و مدیر و مدبر بندگان است بی شک قانون گذاری در میان بندگان نیز برای او می باشد و به غیر از او کسی صلاحیت قانون گذاری را ندارد. 📚الالهیات ، سبحانی ، ج2 ص81 2⃣خداوند بر اساس حق قانون گذاری که دارا بوده است چنین جعل و تشریع کرده که رضایت درونی و طرفینی بین دو نفر برای ایجاد پیوند ازدواج کافی نبوده و حتما باید صیغه مخصوصی برای ایجاد علقه ازدواج ایراد شود و الا ازدواج و زوجیت محقق نشده است. 📚وسائل الشیعه ج20 ص261 باب 1 📚مستدرک الوسائل ج14 ص311 باب 1 👌بنابراین فلسفه خواندن صیغه عقد از همین جا نشات می گیرد که چون خداوند که قانون گذار بندگان است این مساله را لازم دانسته است و این قانون را جعل کرده است برای ایجاد محرمیت باید این خطبه مخصوص باشد و الا زوجیت ایجاد نمی شود. 3⃣در هر دین و آیین و عرف اجتماعی چنین است که پیوند زنا شویی به انجام برخی تشریفات و رعایت برخی آداب و رفتار ها صورت می گیرد و در اسلام نیز به جعل الهی ایجاد پیوند ازدواج بستگی به خواندن خطبه قرار داده شده است. 4⃣به این نکته نیز باید توجه داشت که زندگی اجتماعی و روابط حقوقی به دلیل حساسیت آن بر اساس الفاظ و کلمات صورت می گیرد .اگر شخصی به دیگری بگوید منزل تو را اجاره کردم و او نیز قبول کند رابطه موجر و مستاجر بین آنها ایجاد می شود و اگر بگوید منزل تو را خریدم و او نیز قبول کند رابطه فروشنده و خریدار بین آنها ایجاد می شود . 👌اگر این الفاظ و کلمات و پایبندی ها نباشد افراد به راحتی می توانند که بر خلاف مراد بینشان رفتار کرده و هیچ قانونی نیز نمی تواند آنان را ملزم به غیر آن کند. ❗️صیغه ازدواج نیز یک نوع عقد برای ایجاد زوجیت است که سبب ضابطه مندی ازدواج می شود و چون این قرار داد پیوندی بسیار حساس بوده شرع اصرار دارد که با آداب و شرایط خاصی مانند اظهار زبانی و ...صورت گیرد تا دو طرف نتوانند براحتی منکر ارتباط بین هم شده و این اظهار زبانی سبب استحکام این پیوند و پایبندی به آن شود و این قانون مانند سایر قوانین موجود در جامعه سبب التزام افراد به محتوای آن شود. 5⃣به تصریح فقها اگر طرفین نتوانند عقد را به عربی صحیح بخوانند به هر لفظی که صیغه را بخوانند صحیح است و عربی بودن شرط لازم در هر شرایطی نمی باشد. 📚توضیح المسائل مراجع ج2 ص453 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش این موضوع که زن ها حق طلاق ندارند، مستند به آیات قرآن است یا خیر؟ 💠پاسخ💠 1⃣نخست باید توجه کرد که قرار نیست تمامی احکام و دستورات خداوند در قرآن آمده باشد .سنت نبوی و اهل بیت نیز همطراز قرآن در بیان احکام و معارف می باشد و خود قرآن حجیت سنت آنان را اعلام داشته و می فرماید: « ما قرآن را بر تو ( پیامبر) نازل کردیم تا تو آیات آن را برای مردم تبیین کنی» 🔷نحل 44 🔶ومی فرماید: « آنچه پیامبر برای شما آورده و به آن فرمان داده بگیرید و عمل کنید و آنچه شما را از آن نهی کرده است خودداری کنید» 🔶حشر 7 2⃣آیه ای که صریحا حق طلاق را منحصر به مرد بداند در قرآن نمی باشد مگر آنکه بگوییم مقتضای این سخن خداوند که می گوید:« الرجال قوامون علی النسائ» 🔷نسائ34 ❗️این است که حق طلاق در اختیار آنان می باشد . 🔶آیاتی که مردان را در طلاق دادن مورد خطاب قرار می دهد نیز می تواند دلالت بر این مطلب کند . 🔷می فرماید: « هنگامی که زنان را طلاق دادید ...» 🔶بقره232 🔷می فرماید: « اگر زنان را قبل از آمیزش جنسی یا تعیین مهر طلاق دهید ...» 🔶بقره 237 🔷می فرماید: « هر زمان خواستید زنان را طلاق دهید در زمان عده طلاق گویید و حساب عده را نگه دارید» 🔷طلاق1 3⃣در روایات صریحا بیان شده است که حق طلاق بالاصاله اختصاص به مردان دارد. 🔶امام صادق فرمود: « طلاق به دست مرد می باشد» 📚الکافی ج5 ص403 📚وسائل الشیعه ج22 ص98 🔶حضرت علی نیز فرمود: « طلاق در دست زوج می باشد » 📚دعائم الاسلام ج2 ص227 📚مستدرک الوسائل ج15 ص311 4⃣توجه به این نکته نیز لازم است که خداوند برای زنان معین نموده تا اگر بخواهند خودشان زمام طلاق را بدست گیرند به این معنی که در ضمن عقد ازدواج شرط کنند که وکیل در امر طلاق باشند خواه به صورت مطلق یعنی هر موقع که دلشان خواست طلاق بگیرند و خواه به صورت مشروط که مثلا اگر مرد رفت زن دیگری گرفت زن وکیل باشد که خود را طلاق دهند .بنابراین نابرابری در این مساله بین مردان و زنان ایجاد نمی شود. ❗️جهت دیدن روایات در مستند این حکم رجوع شود؛ 📚وسائل الشیعه ج22 ص92 باب 41 روایات شماره 14- 15- 16-17 5⃣همچنین اگر مرد حقوق واجب زن را ادا نکند و او را در مضیقه قرار دهد حاکم شرع طلاق زن را صادر می کند و از این طریق نیز مردان نمی توانند ظلمی به زنان وارد کند. 🔷امام باقر فرمود: « کسی که پوشاک و مواد غذایی همسرش را فراهم نمی کند لازم است که امام و حاکم شرع بین آن دو جدایی اندازد و طلاق زن را صادر کند» 📚الفقیه ج3 ص441 6⃣اگر زوج برای مدت قابل توجهی غایب شود و خبری از او نشود حاکم شرع می تواند طلاق زن را صادر کرده و او را از مضیفه و سختی رهایی دهد.از این جهت نیز مشقتی برای زنان ایجاد نمی شود. 📚وسائل الشیعه ج22 ص156 باب23 7⃣طلاق در اسلام از جمله چیزی هایی می باشد که خداوند بسیار آن را ناپسند می داند چنان که پیامبر گرامی فرمود: « هیچ خانه ای نزد خداوند مبغوض تر از خانه ای نمی باشد که با طلاق خراب شود» 📚الکافی ج5 ص328 👌لذا در اسلام سعی شده است که با جعل احکام و قوانین متعدد طلاق گرفتن را به حد اقل برساند .یکی از این احکام که برای این هدف جعل شده است این است که حق طلاق به دست مردان باشد زیرا؛ 👌 جنس زن برای انجام وظایفی متفاوت با مرد آفریده شده است وبه همین دلیل احساسات متفاوتی دارد. ❗️ قانون آفرینش وظیفه حساس مادری وپرورش نسلهای نیرومند را برعهده او گذارده به همین دلیل سهم بیشتری از عواطف واحساسات به او داده است درحالی که طبق این قانون وظایف خشن وسنگین تر اجتماعی بر عهده جنس مرد گذارده شده است وسهم بیشتری از تفکر به او داده شده است بنابراین اگر بخواهیم عدالت را اجرا کنیم باید پاره ای از وظایف اجتماعی را که نیاز بیشتری به اندیشه و مقاومت وتحمل شداید دارد بر عهده مرد گذارده شود ووظایفی که عواطف واحساسات بیشتری را می طلبد بر عهده زنان وبه همین دلیل مدیریت خانواده بر عهده مرد ومعاونت آن بر عهده زن گذارده شده است ❗️قوانینی از جمله حق طلاق که دراختیار مرد است از همین جا سرچشمه میگیرد ونتیجه مستقیم همین واقعیت است 📚تفسیر نمونه،ج2 ص157 ❕غلبه احساسات در زن موجب می شود به سرعت در برخورد با مشکلات زندگی به طلاق روی آورد و نظام خانواده از هم بپاشد در حالی که اقدام مرد برای طلاق به طور معمول دیر تر و با تاخیر تر همراه با تامل بیشتر است لذا برلی صیانت بهتر از خانواده و حفظ بقای آن حق طلاق بالاصاله به مردان واگذار شده است . 🔶با توجه به نکات مطرح شده روشن میشود که اگر مردان نیز بخواهند از حق طلاق سوئ استفاده کنند شارع با آنان مقابله کرده و مانع از پایمال شدن حقوق زنان شده است. 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
حدیث قدسی: حذر كن از اين كه چونان كودك باشى، كه هرگاه چشمش به سبز و زرد بيفتد، يا ترش و شيرينى به او داده شود، فريفته آن گردد اِحذَرْ أن تكونَ مثلَ الصَّبيِّ إذا نَظَرَ إلى الأخضَرِ و الأصفَرِ و إذا اُعطِيَ شَيئاً مِنَ الحُلوِ و الحامضِ اغتَرَّ بِهِ إرشاد القلوب صفحه 200 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓از یه روحانی شنیدم هنگامی که خداوند به حضرت آدم و هوا گفت که به شجره ممنوعه نزدیک نشین منظور از شجره ممنوعه اهل بیت ع بودن آ آیا این واقعا درسته تا جایی که ما می فهمیدیم منظور گندم بوده❓ 💠پاسخ💠 👌در تفسیر نمونه چنین آمده است: 🗯«در شش مورد از قرآن مجید اشاره به شجره ممنوعه شده است ؛ بدون اینکه درباره کیفیت و یا نام آن سخنی به میان آید، ولی در منابع اسلامی دو نوع تفسیر برای آن آمده است : 1⃣یکی تفسیر مادی که طبق معروف در روایات، گندم بوده است. 📚تفسیر نور الثقلین ج1 ص59 🔶اما باید توجه داشت که عرب شجره را تنها به درخت اطلاق نمیکند بلکه به بوته های گیاهان نیز شجره می گوید و لذا در قرآن مجید به بوته کدو شجره اطلاق شده است و «انبتنا علیه شجرة من یقطین» 🔷 صافات آیه 146 2⃣دیگری تفسیر معنوی که در روایات از آن تعبیر به شجره حسد شده است زیرا طبق این روایات، آدم پس از ملاحظه مقام و موقعیت خود چنین تصور کرد که مقامی بالاتر از مقام او وجود نخواهد داشت، ولی خداوند او را به مقام جمعی از اولیاء از فرزندان او (پیامبر اسلام و خاندانش) آشنا ساخت، او حالتی شبیه به حسد پیدا کرد، و همین شجره ممنوعه بود که آدم مامور بود به آن نزدیک نشود. 📚تفسیر برهان ج1 ص178 ❗️در حقیقت طبق این روایات آدم از دو درخت تناول کرد که یکی از مقام او پائین تر بود و او را به سوی جهان ماده می کشید و آن گندم بود، و دیگری درخت معنوی مقام جمعی از اولیاء خدا بود که از مقام و موقعیت او بالاتر قرار داشت و چون از دو جنبه از حد خود تجاوز کرد به آن سرنوشت گرفتار شد. 👌اما باید توجه داشت که این حسد از نوع حسد حرام نبوده و تنها یک احساس نفسانی بوده است، بی آنکه کمترین گامی بر طبق آن بردارد. ❗️و با توجه به اینکه آیات قرآن چنانکه کرارا گفته ایم، دارای معانی مختلف است مانعی ندارد که هر دو معنی از آیه اراده شود. 🔶اتفاقا کلمه شجره در قرآن مجید در هر دو معنی به کار رفته است، گاهی در معنی درختان معمولی و مادی مثل « شجرة تخرج من طور سیناء تنبت بالدهن» 🔷 مؤمنون - 20 🔶که اشاره به درخت زیتون است ❗️و گاهی در شجره معنوی به کار رفته مانند « والشجره الملعونة فی القرآن 🔶اسراء - 60 ❗️که منظور از آن، جمعی از مشرکان یا یهود و یا اقوام طاغی دیگر همانند بنی امیه میباشد. 📚تفسیر نمونه ج6 ص120 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓ آیا اسلام در نیکی کردن به والدین فرق می گذارد و نیکی به مادر را در اولویت قرار می دهد ❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌آنچه از روایات اسلامی بدست می آید آن است که مادر با توجه به آنکه برای فرزند از هنگامی که جنین و در شکم مادر بوده تا به دنیا می آید و به تدریج پرورش پیدا می کند زحمات طاقت فرسایی را کشیده است لذا در نیکی کردن اولویت دارد. 👌شیخ کلینی نقل می کند که امام صادق فرمود: « مردی آمد به نزد پیامبر و سوال کرد که به چه کسی نیکی کنم ؟ پیامبر فرمود به مادرت .مرد سوال کرد در مرحله دوم به چه کسی نیکی کنم ؟ پیامبر فرمود به مادرت .باز سوال کرد در مرحله سوم به چه کسی نیکی کنم پیامبر فرمود به مادرت و پس از آن به پدرت» 📚الکافی ج2 ص159 🔶امام باقر فرمود: « موسی از خدا درخواست کرد که او را توصیه و وصیت کند .خداوند فرمود تو را توصیه به مادرت می کنم ، توصیه به مادرت می کنم .باز موسی گفت خدایا مرا وصیت کن خداوند در مرحله سوم فرمود تو را توصیه به پدرت می کنم . ❗️امام فرمود: « به همین دلیل است که گفته می شود که برای مادر دو سوم نیکی است و برای پدر یک سوم» 📚امالی صدوق ص413 📚وسائل الشیعه ج21 ص492 👌در روایت دیگری امام سجاد فرمود: « مردی به نزد پیامبر آمد و عرضه داشت که هیچ کار زشتی نبوده مگر آنکه من انجام داده ام آیا برای من توبه ای است؟ 🔶پیامبر سوال کرد که آیا از والدین تو کسی زنده است؟ 🔷مرد گفت بله پدرم زنده است. ❗️پیامبر فرمود توبه ، تو آن است که بروی و به پدرت نیکی کنی . 🔶زمانی که آن مرد رفت پیامبر فرمود ای کاش مادرش زنده بود تا به او نیکی می کرد و تمام گناهانش بخشیده می شد. 📚مستدرک الوسائل ج15 ص180 👌وفرمود: « اگر در نماز مستحبی بودی و پدرت تو را صدا زد ، نماز خود را نشکن اما اگر مادرت تو را صدا زد نماز را قطع کن و مادر را اجابت کن» 🔷وفرمود: « بهشت زیر پای مادران است » 📚مستدرک الوسائل ج15 ص180 ، 181 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁