5.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞حکم روزه #ماه_رمضان در دوران شیوع #کرونا چیست؟
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔ایا این داستان راست است که پیامبر به اشتباه با شلاق بر بدن فردی می زند و در آخر عمر در مسجد از او حلالیت می طلبد که ببخشید چنین کردم❓
💠پاسخ؛
❗️روایت شده است که پیامبر گرامی در آخرین روزهای عمر شریف در حالی که سرش را با پارچه ای بسته بود و علی علیه السلام و فضل بن عباس زیرا بغلش را گرفته بودند و پاهایش بر زمین کشیده می شد وارد مسجد شد و روی منبر قرار گرفت و عرضه داشت:
«هرکس حقی بر گردن من دارد برخیزد و اظهار کند زیرا قصاص در این جهان آسانتر از قصاص در روز رستاخیز است .در این موقع سواده بن قیس برخاست و گفت موقع بازگشت از نبرد طائف در حالی که بر شتری سوار بودید تازیانه خود را بلند کردید که بر مرکب خود بزنید اتفاقا تازیانه بر شکم من اصابت کرد .من اکنون آماده گرفتن قصاص هستم.
❗️پیامبر دستور داد که بروند و همان تازیانه را بیاورند سپس پیراهن خود را بالا زدند تا سواده قصاص کند اما سواده بی اختیار شکم و سینه پیامبر را شروع به بوسیدن کرد .پیامبر نیز او را دعا کرد و فرمود خدایا از سواده بگذر همان طور که او از پیامبر درگذشت»
📚امالی صدوق ص634
❗️نقد؛
1⃣این جریان مخالف عقیده شیعه در مورد عصمت پیامبران می باشد.
👌علامه مجلسی می نویسد:
« تمام علمای شیعه اتفاق و اجماع دارند که پیامبران و امامان از تمام گناهان اعم از صغیره و کبیره ،عمدا و از روی خطا و از روی نسیان پاک و معصوم هستند چه قبل از نبوت و امامت و چه بعد از آن حتی از ابتدای تولد انان چنین هستند...»
📚بحار الانوار ج17 ص108
2⃣امام علی علیه السلام در وصف هدایتگران الهی فرمود:
«انان معصوم هستند از تمام گناهان صغیره و کبیره و در جواب دادن خطا نمی کنند و هیچ گاه دچار سهو و نسیان نمی شوند»
📚بحار الانوار ج25 ص351
3⃣پیامبر گرامی فرمود:
«سهو و نسیان برای شما است و ما گرفتار سهو و نسیان نمی شویم»
📚بحار الانوار ج17 ص111
4⃣در روایات فراوانی آمده است که هدایتگران الهی همواره از طرف خداوند و فرشتگان و روح القدس تایید و یاری می شوند و چنین افرادی هیچ گاه دچار سهو و خطا نمی شوند
📚بحار الانوار ج25 ص47 باب3
5⃣روایتی که شیخ صدوق در مورد سهو و خطای پیامبر نقل کرد از حیث سند ضعیف است.او روایت را از افراد زیر نقل می کند؛
🔶1- محمد بن حمدان الصیدلانی که مجهول است.
📚مستدرکات علم رجال الحدیث ج7 ص71
🔶2- محمد بن مسلم الواسطی که مجهول است
📚همان مدرک ص328
🔶3- محمد بن هارون که ضعیف است
📚رجال علامه حلی ص254
6⃣همان روایت در کتب مناقب ابن شهر اشوب و روضه الواعظین و تسلیه المجالس نقل شده است که در تمام این کتاب های روایت به صورت ضعیف و بدون سند آمده است لذا قابل استدلال نیست.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
11.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞روایتی شنیدنی از ارزش دینداری در آخرالزمان
🎤حجت الاسلام #عالی
#سخنرانی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❔پرسش
❓بسیار می شود که افرادی گناه می کنند مثلا بی حجابی می کنند و نماز نمیخوانند و روزه نمی گیرند و شراب می خورند می گویند دلت پاک باشد کافی است ما دلمان پاک است و همین بس است ❔
💠پاسخ؛
❗️از دیدگاه آیات و روایات اعمال آدمی همواره بازتابی در روح و دل او دارد و تدریجا دل و روح را به شکل خود در می آورد .انسان با ادامه دادن گناه لحظه به لحظه در تاریکی روحی بیشتری فرو می رود .
🌀خداوند در مورد این گونه افراد می فرماید:
«اعمال آنان همچون زنگاری بر دلشان نشسته و از درک حقیقت وا مانده اند»
🌀مطففین 14
👌بدترین اثر گناه و ادامه آن تاریک ساختن دل و قلب و از میان بردن نور علم و تشخیص است .گناهان از اعضا و جوارح سرازیر قلب ودل می شود و دل را به یک باتلاق متعفن و گندیده مبدل می سازد.
❗️پیامبر گرامی فرمود:
«گناهان زیاد دل و قلب انسان را فاسد می کند»
📚در المنثور ج6 ص326
👌وفرمود:
«هنگامی که بنده گناه کند نکته سیاهی در قلب و دل او پیدا می شود .اگر توبه کند و از گناه دست بردارد و استغفار کند دل و قلب او صیقل می یابد و اگر باز هم به گناه بر گردد سیاهی افزون می شود تا تمام دلش را فرا می گیرد»
📚بحار الانوار ج70 ص332
📚الکافی ج2 ص271
👌امام باقر فرمود:
«هیچ چیز مانند گناهان و خطاها سبب فساد دل و قلب نمی شود»
📚الکافی ج2 ص268
👌حضرت علی فرمود:
«هیچ دردی برای دل ها دردناک تر از گناهان نمی باشد که سبب فساد دل می شود»
📚همان مدرک ص275
🔷این گونه افراد با ادامه دادن به گناهان لحظه به لحظه در تاریکی روحی بیشتری فرو می روند و به جایی می رسند که گناهانشان در نظرش حسنات جلوه می کند و گاه به آن افتخار می نماید و در این مرحله راههای بازگشت به روی او بسته میشود و تمام پلهای پشت سرش ویران می گردد
📚تفسیر نمونه ج26 ص267
❗️چنان که خداوند می فرماید:
«خداوند بر دلهای آنها مهر نهاده و همچنین بر گوشهای انان و بر چشمهای انان پرده ای فرو افتاده و برای انان عذاب بزرگی است»
♻️بقره7
❗️ومی فرماید:
«چشم های ظاهر نابینا نمی شود بلکه دل هایی که در سینه ها جای دارد نابینا می گردد»
🔷حج46
👌به دلیل همین فساد دل است که می پندارند و می گویند دلشان پاک است و بر مسیر صحیح قدم بر می دارند در حالی که در همین سخنشان نیز صادق نیستند و دل پاکی برای انان نمانده است و به دلیل گناهان قدرت تشخیص مسیر صحیح از انان گرفته شده است.
❗️اگر دلشان پاک بود بر مسیر صحیح قدم بر می داشتند .
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
7.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید| #نماهنگ
🚩امروز تک تک ما قهرمان سرزمینمان هستیم...
🔹حضور نیروهای قرارگاه شهید امید اکبری در سطح شهر اصفهان و دعوت مردم به در خانه ماندن در ایام پیک شیوع #کرونا
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❔پرسش
❓اگر قرار بود با دعا کردن مشکلات حل شود پس نقش خود ما در زندگی چیست؟ آیا بهتر نیست انسان به جای دعا کردن با پشتکار کاری که فکر می کند درست است کار را انجام دهد؟
🗯پاسخ:
❗️در این شکی نیست که دعا کردن و درخواست کردن از خداوند مورد تاکید و توصیه در ایات و روایات واقع شده است
📚وسائل الشیعه ج7 ص23 باب1
👌اما باید توجه کرد که دعا کردن با تلاش و کوشش منافاتی ندارد .یکی از شرایط استجابت دعا توام گشتن آن با عمل و تلاش و کوشش است .
🔶حضرت علی فرمود:
«دعا کننده بدون عمل و تلاش مانند تیر انداز بدون « زه» است»
📚نهج البلاغه حکمت337
♻️از آنجایی که زه عامل حرکت و وسیله پیش راندن تیر به سوی هدف است روشن می شود که تلاش و کوشش نیز جزو شرایط اساسی برای استجابت دعا است .
❗️انسان هم باید برای رسیدن به هدف دعا کند و هم سعی و تلاش و کوشش بکند و از خداوند بخواهد که سعی و تلاشش موثر واقع شود و به خواسته اش برسد.دعا کننده باید آنچه را در توان دارد به کار گیرد و آنچه را در توان ندارد از خدا بخواهد
📚پیام امام امیر المومنین ،ج14 ص707
👌امام صادق فرمود:
«چهار دسته هستند که دعای آنان مستجاب نمی شود که یکی از آنان کسی است که در خانه اش نشسته است و دنبال تلاش و کوشش نمی رود و دعا می کند خدایا به من روزی بده»
📚بحار الانوار ج100 ص12
🗯در روایت دیگر آمده است که عمر بن یزید می گوید به امام صادق گفتم:
«مردی می گوید در منزل می نشینم و نماز و روزه وعبادت خداوند را انجام داده و رزقم به من می رسد.
🔷امام فرمود:« این فرد از جمله کسانی است که دعایش مستجاب نمی شود»
📚الکافی ج5 ص77
❗️علامه بزرگوار مجلسی و محدث بزرگوار شیخ حر عاملی روایات متعدد دیگری نیز در همین مضمون نقل می کند که شرط لازم و حتمی در استجابت دعا ،سعی و تلاش و کوشش می باشد و بدون آن دعای فرد مستجاب نمیشود
📚بحار الانوار ج90 ص354 باب22
📚وسائل الشیعه ج7 ص123 باب50
👌مفهوم دعا این است که ما حد اکثر تلاش خود را برای رسیدن به مقاصد صحیح انجام دهیم و آنجا که توانایی نداریم دعا کنیم خداوندا حل بقیه مشکل با توست .
🔷با توجه به این تفسیر از دعا اشکال شما به مساله دعا وارد نمی شود
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
narimanpanahi-@yaa_hossein (2).mp3
7.03M
#شب_جمعه
🎵رو دوشم درد و ماتم بود...
🎤نریمان #پناهی
#شور
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞وسیله جلب محبت خدا
🎤آیت الله #بهجت
#سخنرانی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❓خداوند در آیه 38 یس صحبت از گردش و حرکت خورشید می کند در صورتی که علم کشف کرده است که این زمین است که به دور خورشید می چرخد و خورشید حرکتی ندارد❕❕آیا این آیه منافات با علم روز ندارد❗️❗️
💠پاسخ💠
🔶خداوند می فرماید:
« و خورشید ( نیز برای آنها نشانه ای است ) که پیوسته به سوی قرار گاهش در حرکت است .این تقدیر خداوند قادر و دانا است»
🔶یس38
👌صحیح است که خورشید به دور زمین نمی چرخد و این زمین است که به دور خورشید می چرخد اما حرکت تنها منحصر به همین مورد نیست.
❗️امروزه ثابت شده است که خورشید یک حرکت وضعی به دور خودش دارد و بر گرد محور خود می چرخد و مدت این حرکت در یک دور کامل معادل 25 روز و نیم ذکر کرده اند .ممکن است آیه اشاره به همین حرکت داشته باشد که در این صورت « لام » در « لمستقرها» به معنای « فی » خواهد بود .یعنی خورشید در قرار گاهش حرکت دارد.
👌یا بگوییم منظور حرکت هایی است که این اواخر دانشمندان برای خورشید کشف کرده اند .
❕در یک حرکت ؛ خورشید با مجموعه منظومه شمسی در دوران کهکشان ما به سوی یکی از صورت های فلکی به نام « صورت الجاثی» که نسبت به خورشید در سمت شمال واقع شده است حرکت می کند .
✍️حرکت دیگر حرکتی است که منظومه شمسی همراه بقیه کهکشان به دور مرکز اصلی این کهکشانها که ما متعلق به آن هستیم می چرخد و سرعت سیر این حرکت معادل نهصد هزار کیلومتر در ساعت محاسبه کرده اند.
📚از جهان های دور ص293
📚تسخیر ستارگان ص392
🔶طبق این تفسیر منظور از « مستقر» همان قرار گاهی است که در پایان جهان و آستانه قیامت خورشید به آن می رسد و در آنجا خورشید بی فروغ می شود و نظامش متلاشی می گردد.
🔶اخیرا نیز دانشمندان کشف کرده اند که خورشید با مجموعه منظومه شمسی در وسط کهکشان ما به سوی یک سمت معین و ستاره دور دستی که « وگا» نام دارد در حرکت است .
✍️این معانی منافاتی با هم ندارد و ممکن است جمله « تجری» اشاره به تمام این حرکت ها و حرکتهای دیگری که تاکنون علم و دانش ما به آن نرسیده و شاید در آینده کشف شود بوده باشد.
📚پیام قرآن ج2 ص193
❗️در تفسیر نمونه چنین آمده است؛
🔶« با پیشرفت علم در این اواخر چند نوع حرکت برای خورشید ثابت شد:
1⃣حرکت وضعی خورشید به دور خودش
2⃣حرکت طولی آن همراه منظومه شمسی به سوی نقطه مشخصی از آسمان .
3⃣حرکت دورانی آن همراه مجموعه کهکشانی که جزئی از آن است .
🔶 به این ترتیب یک معجزه دیگر علمی قرآن به ثبوت رسید.
👌برای روشنتر شدن این مساله قسمتی از بحثی را که در یکی از دائرة المعارفها پیرامون حرکت خورشید آمده است در اینجا می آوریم :
🗯« خورشید دارای حرکات ظاهری «حرکت یومی و حرکت سالیانه »و «حرکات واقعی »است
🔶خورشید در حرکت یومی و حرکت ظاهری کره آسمان شرکت دارد در نیمکره ما از مشرق طلوع می کند، در طرف جنوب از نصف النهار محل می گذرد و در مغرب غروب میکند، عبور آن از نصف النهار ظهر حقیقی را مشخص می سازد.
❗️خورشید، حرکت ظاهری سالیانه ای به دور زمین نیز دارد که هر روز آن را قریب یک درجه از مغرب به طرف مشرق میبرد، در این حرکت، خورشید سالی یکبار از مقابل برجها میگذرد، مدار این حرکت در صفحه «دائرة البروج » واقع است، این حرکت در تاریخ نجوم اهمیت فراوان داشته است، «اعتدالین » و «انقلاب » و «میل کلی »مربوط به آن، و سال شمسی مبتنی بر آن است .
❕علاوه بر این حرکات ظاهری حرکت دورانی کهکشان، خورشید را با سرعت حدود یک میلیون و یکصد و سی هزار کیلومتر در ساعت در فضا میگرداند، اما در داخل کهکشان هم خورشید ثابت نیست، بلکه با سرعتی قریب هفتاد و دو هزار و چهارصد کیلومتر در ساعت به جانب صورت فلکی «جاثی علی رکبتیه » حرکت می کند.
❗️((جاثی علی رکبتیه) مجموعه ای از ستارگان است که یک صورت فلکی را تشکیل می دهد و شبیه کسی است که بر سر زانو نشسته و آماده برخاستن است و این تعبیر از همین معنی گرفته شده است)
👌و اینکه ما از این حرکت سریع خورشید در فضا بی خبریم به سبب دوری اجرام فلکی است که ماخذ تشخیص این حرکت وضعی خاص نیز هست .
💠دوره حرکت وضعی خورشید در استوای آن حدود بیست و پنج شبانه روز می باشد(یعنی خورشید در بیست و پنج شبانه روز ما یکبار به دور خود می گردد این مساله را دانشمندان از مطالعه روی کلفها (لکه های سطحی) خورشید به دست آورده اند زیرا دیده اند این کلفها جابجا می شود و بعد از بیست و پنج روز کاملا به جای خود باز می گردد
📚نقل از دائرة المعارف (دهخدا) ماده خورشید(جلد 22)
🔴تفسیر نمونه ج18 ص388
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❓خواستم در مورد سلام نماز و فلسفه آن و این که مخاطبان سلام های نماز چه کسانی هستند توضیح دهید❗️❗️
💠پاسخ💠
👌در سلام اول نماز ، درود و برکت الهی برای پیامبر اسلام با گفتن جمله « السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته» طلب می شود.
📚التهذیب ج3 ص48
👌در روایاتی آمده است که مستحب است به همراه پیامبر گرامی به اهل بیت نیز سلام داده شود.
🔶امام رضا علیه السلام فرمود:
« در سلام نماز بگو السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته و علی اهل بیتک الطیبین»
📚مستدرک الوسائل ج5 ص22
🔶شیخ صدوق در المقنع می آورد:
« در سلام نماز می گویی السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته السلام علی الائمه الراشیدین المهدیین»
📚المقنع ص29
🔶سلام دوم نماز با گفتن « السلام علینا و علی عبادالله الصالحین» خطاب به تمام صالحین از جمله خود نماز گزاران است.
📚الاستبصار ج1 ص347
❗️قرآن چندین گروه را به عنوان بندگان صالح خدا که مخاطب سلام نماز هستند معرفی می کند؛
❕از جمله حضرت ابراهیم و ادریس و اسحاق و اسماعیل و الیاس و ایوب ، و پدر دو یتیم عصر موسی و داود و ذو الکفل و زکریا و سلیمان و شعیب و حضرت علی و عیسی ، و لوط و پیامبر اسلام و موسی و نوح و هارون و یحیی و یعقوب و یوسف و یونس و تمام بندگان خدا و مومنان امت اسلام و تمام مومنان نیک کردار در طول تاریخ و یاران حضرت مهدی .
📚جهت آگاهی از آیات رجوع کنید به کتاب فرهنگ قرآن ، مرحوم هاشمی رفسنجانی ، ج18 ص220 تحت عنوان مصادیق صالحان
❗️اما سلام سوم نماز که می گوییم « السلام علیکم و رحمه الله و برکاته»
📚التهذیب ج2 ص317
👌مخاطبان مجهولی دارد که بر اساس روایات چنین است؛
1⃣سلام خطاب به تمام نماز گزاران است و فرد نماز گزار سلام و سلامت الهی را از جانب خداوند به همه نمازگزاران خبر می دهد.
🔶حضرت علی علیه السلام فرمود:
« امام در نماز جماعت با گفتن جمله السلام علیکم سخن خدا را به آنان می رساند که شما از عذاب روز قیامت در امان و سلامت هستید»
📚عیون الاخبار ج2 ص108
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« سلام پایان نماز نشانه امان از آتش دوزخ است»
📚معانی الاخبار ص175
2⃣مخاطب «السلام علیکم و رحمه الله و برکاته» دو فرشته ای که مامور ثبت اعمال انسان هستند می باشند.
📚وسائل الشیعه ج6 ص418
📚بحار الانوار ج82 ص305
❗️اما فلسفه سلام نماز:
🔶پیامبر گرامی فرمود:
« افتتاح نماز با وضو و تحریم سخن گفتن در نماز با تکبیر الاحرام و پایان این تحریم با سلام گفتن می باشد»
📚الکافی ج3 ص69
❗️ امام رضا علیه السلام در بیان فلسفه این که چرا سلام تحلیل نماز است و به وسیله آن سخن گفتن با مخلوقین برای نماز گزار حلال می شود در جواب کسی که از ایشان پرسید: چرا خداوند سلام را تحلیل نماز قرار داده و چرا به جای آن، تکبیر و تسبیح یا چیز دیگری قرار نداد؟
🔶فرمود:
« چون وقتی نمازگزار خواست شروع به نماز کند، کلام مخلوقین را بر خود حرام کرد و توجه به خدا و خالق کرد؛ اما سلام تحلیل نماز به کلام مخلوقین است و انتقال به طرف مخلوقین است و اولین چیزی که انسان در آغاز سخن با مخلوقین می گوید سلام است.»
📚عیون الاخبار ج2 ص108
❕به این فلسفه عرفاء نیز اشاره کرده اند .امام خمینی می گوید:
«چون نمازگزار از مقام سجود که سر سجود فناء است به خود آمد و حالت هوشیاری به او دست داد و از حال غیبت خلق به حال حضور، رجوع کرد، به موجودات سلام می دهد، سلام کسی که از سفر و غیبت برگشته است، پس از این رجوع، اول به نبی اکرم سلام می دهد و بعد از آن، به اعیان دیگر موجودات و جمیع ملائکه خدا و انبیاء و مرسلین که در این سفر همراه او بودند سلام می کند و سلامت آنها را از خدا تقاضا می کند.کسی که در نماز غایب از خلق نبوده و مسافر الی الله نبوده برای او سلام حقیقت ندارد و جز لقلقة لسان چیزی نبوده و اگر در نماز که حقیقت معراج است عروجی حاصل نشد و از بیت نفس خارج نشده سلام برای او نیست»
📚آداب الصلاه ص366
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁