11.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞روایتی شنیدنی از ارزش دینداری در آخرالزمان
🎤حجت الاسلام #عالی
#سخنرانی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❔پرسش
❓بسیار می شود که افرادی گناه می کنند مثلا بی حجابی می کنند و نماز نمیخوانند و روزه نمی گیرند و شراب می خورند می گویند دلت پاک باشد کافی است ما دلمان پاک است و همین بس است ❔
💠پاسخ؛
❗️از دیدگاه آیات و روایات اعمال آدمی همواره بازتابی در روح و دل او دارد و تدریجا دل و روح را به شکل خود در می آورد .انسان با ادامه دادن گناه لحظه به لحظه در تاریکی روحی بیشتری فرو می رود .
🌀خداوند در مورد این گونه افراد می فرماید:
«اعمال آنان همچون زنگاری بر دلشان نشسته و از درک حقیقت وا مانده اند»
🌀مطففین 14
👌بدترین اثر گناه و ادامه آن تاریک ساختن دل و قلب و از میان بردن نور علم و تشخیص است .گناهان از اعضا و جوارح سرازیر قلب ودل می شود و دل را به یک باتلاق متعفن و گندیده مبدل می سازد.
❗️پیامبر گرامی فرمود:
«گناهان زیاد دل و قلب انسان را فاسد می کند»
📚در المنثور ج6 ص326
👌وفرمود:
«هنگامی که بنده گناه کند نکته سیاهی در قلب و دل او پیدا می شود .اگر توبه کند و از گناه دست بردارد و استغفار کند دل و قلب او صیقل می یابد و اگر باز هم به گناه بر گردد سیاهی افزون می شود تا تمام دلش را فرا می گیرد»
📚بحار الانوار ج70 ص332
📚الکافی ج2 ص271
👌امام باقر فرمود:
«هیچ چیز مانند گناهان و خطاها سبب فساد دل و قلب نمی شود»
📚الکافی ج2 ص268
👌حضرت علی فرمود:
«هیچ دردی برای دل ها دردناک تر از گناهان نمی باشد که سبب فساد دل می شود»
📚همان مدرک ص275
🔷این گونه افراد با ادامه دادن به گناهان لحظه به لحظه در تاریکی روحی بیشتری فرو می روند و به جایی می رسند که گناهانشان در نظرش حسنات جلوه می کند و گاه به آن افتخار می نماید و در این مرحله راههای بازگشت به روی او بسته میشود و تمام پلهای پشت سرش ویران می گردد
📚تفسیر نمونه ج26 ص267
❗️چنان که خداوند می فرماید:
«خداوند بر دلهای آنها مهر نهاده و همچنین بر گوشهای انان و بر چشمهای انان پرده ای فرو افتاده و برای انان عذاب بزرگی است»
♻️بقره7
❗️ومی فرماید:
«چشم های ظاهر نابینا نمی شود بلکه دل هایی که در سینه ها جای دارد نابینا می گردد»
🔷حج46
👌به دلیل همین فساد دل است که می پندارند و می گویند دلشان پاک است و بر مسیر صحیح قدم بر می دارند در حالی که در همین سخنشان نیز صادق نیستند و دل پاکی برای انان نمانده است و به دلیل گناهان قدرت تشخیص مسیر صحیح از انان گرفته شده است.
❗️اگر دلشان پاک بود بر مسیر صحیح قدم بر می داشتند .
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
7.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید| #نماهنگ
🚩امروز تک تک ما قهرمان سرزمینمان هستیم...
🔹حضور نیروهای قرارگاه شهید امید اکبری در سطح شهر اصفهان و دعوت مردم به در خانه ماندن در ایام پیک شیوع #کرونا
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❔پرسش
❓اگر قرار بود با دعا کردن مشکلات حل شود پس نقش خود ما در زندگی چیست؟ آیا بهتر نیست انسان به جای دعا کردن با پشتکار کاری که فکر می کند درست است کار را انجام دهد؟
🗯پاسخ:
❗️در این شکی نیست که دعا کردن و درخواست کردن از خداوند مورد تاکید و توصیه در ایات و روایات واقع شده است
📚وسائل الشیعه ج7 ص23 باب1
👌اما باید توجه کرد که دعا کردن با تلاش و کوشش منافاتی ندارد .یکی از شرایط استجابت دعا توام گشتن آن با عمل و تلاش و کوشش است .
🔶حضرت علی فرمود:
«دعا کننده بدون عمل و تلاش مانند تیر انداز بدون « زه» است»
📚نهج البلاغه حکمت337
♻️از آنجایی که زه عامل حرکت و وسیله پیش راندن تیر به سوی هدف است روشن می شود که تلاش و کوشش نیز جزو شرایط اساسی برای استجابت دعا است .
❗️انسان هم باید برای رسیدن به هدف دعا کند و هم سعی و تلاش و کوشش بکند و از خداوند بخواهد که سعی و تلاشش موثر واقع شود و به خواسته اش برسد.دعا کننده باید آنچه را در توان دارد به کار گیرد و آنچه را در توان ندارد از خدا بخواهد
📚پیام امام امیر المومنین ،ج14 ص707
👌امام صادق فرمود:
«چهار دسته هستند که دعای آنان مستجاب نمی شود که یکی از آنان کسی است که در خانه اش نشسته است و دنبال تلاش و کوشش نمی رود و دعا می کند خدایا به من روزی بده»
📚بحار الانوار ج100 ص12
🗯در روایت دیگر آمده است که عمر بن یزید می گوید به امام صادق گفتم:
«مردی می گوید در منزل می نشینم و نماز و روزه وعبادت خداوند را انجام داده و رزقم به من می رسد.
🔷امام فرمود:« این فرد از جمله کسانی است که دعایش مستجاب نمی شود»
📚الکافی ج5 ص77
❗️علامه بزرگوار مجلسی و محدث بزرگوار شیخ حر عاملی روایات متعدد دیگری نیز در همین مضمون نقل می کند که شرط لازم و حتمی در استجابت دعا ،سعی و تلاش و کوشش می باشد و بدون آن دعای فرد مستجاب نمیشود
📚بحار الانوار ج90 ص354 باب22
📚وسائل الشیعه ج7 ص123 باب50
👌مفهوم دعا این است که ما حد اکثر تلاش خود را برای رسیدن به مقاصد صحیح انجام دهیم و آنجا که توانایی نداریم دعا کنیم خداوندا حل بقیه مشکل با توست .
🔷با توجه به این تفسیر از دعا اشکال شما به مساله دعا وارد نمی شود
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
narimanpanahi-@yaa_hossein (2).mp3
7.03M
#شب_جمعه
🎵رو دوشم درد و ماتم بود...
🎤نریمان #پناهی
#شور
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞وسیله جلب محبت خدا
🎤آیت الله #بهجت
#سخنرانی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❓خداوند در آیه 38 یس صحبت از گردش و حرکت خورشید می کند در صورتی که علم کشف کرده است که این زمین است که به دور خورشید می چرخد و خورشید حرکتی ندارد❕❕آیا این آیه منافات با علم روز ندارد❗️❗️
💠پاسخ💠
🔶خداوند می فرماید:
« و خورشید ( نیز برای آنها نشانه ای است ) که پیوسته به سوی قرار گاهش در حرکت است .این تقدیر خداوند قادر و دانا است»
🔶یس38
👌صحیح است که خورشید به دور زمین نمی چرخد و این زمین است که به دور خورشید می چرخد اما حرکت تنها منحصر به همین مورد نیست.
❗️امروزه ثابت شده است که خورشید یک حرکت وضعی به دور خودش دارد و بر گرد محور خود می چرخد و مدت این حرکت در یک دور کامل معادل 25 روز و نیم ذکر کرده اند .ممکن است آیه اشاره به همین حرکت داشته باشد که در این صورت « لام » در « لمستقرها» به معنای « فی » خواهد بود .یعنی خورشید در قرار گاهش حرکت دارد.
👌یا بگوییم منظور حرکت هایی است که این اواخر دانشمندان برای خورشید کشف کرده اند .
❕در یک حرکت ؛ خورشید با مجموعه منظومه شمسی در دوران کهکشان ما به سوی یکی از صورت های فلکی به نام « صورت الجاثی» که نسبت به خورشید در سمت شمال واقع شده است حرکت می کند .
✍️حرکت دیگر حرکتی است که منظومه شمسی همراه بقیه کهکشان به دور مرکز اصلی این کهکشانها که ما متعلق به آن هستیم می چرخد و سرعت سیر این حرکت معادل نهصد هزار کیلومتر در ساعت محاسبه کرده اند.
📚از جهان های دور ص293
📚تسخیر ستارگان ص392
🔶طبق این تفسیر منظور از « مستقر» همان قرار گاهی است که در پایان جهان و آستانه قیامت خورشید به آن می رسد و در آنجا خورشید بی فروغ می شود و نظامش متلاشی می گردد.
🔶اخیرا نیز دانشمندان کشف کرده اند که خورشید با مجموعه منظومه شمسی در وسط کهکشان ما به سوی یک سمت معین و ستاره دور دستی که « وگا» نام دارد در حرکت است .
✍️این معانی منافاتی با هم ندارد و ممکن است جمله « تجری» اشاره به تمام این حرکت ها و حرکتهای دیگری که تاکنون علم و دانش ما به آن نرسیده و شاید در آینده کشف شود بوده باشد.
📚پیام قرآن ج2 ص193
❗️در تفسیر نمونه چنین آمده است؛
🔶« با پیشرفت علم در این اواخر چند نوع حرکت برای خورشید ثابت شد:
1⃣حرکت وضعی خورشید به دور خودش
2⃣حرکت طولی آن همراه منظومه شمسی به سوی نقطه مشخصی از آسمان .
3⃣حرکت دورانی آن همراه مجموعه کهکشانی که جزئی از آن است .
🔶 به این ترتیب یک معجزه دیگر علمی قرآن به ثبوت رسید.
👌برای روشنتر شدن این مساله قسمتی از بحثی را که در یکی از دائرة المعارفها پیرامون حرکت خورشید آمده است در اینجا می آوریم :
🗯« خورشید دارای حرکات ظاهری «حرکت یومی و حرکت سالیانه »و «حرکات واقعی »است
🔶خورشید در حرکت یومی و حرکت ظاهری کره آسمان شرکت دارد در نیمکره ما از مشرق طلوع می کند، در طرف جنوب از نصف النهار محل می گذرد و در مغرب غروب میکند، عبور آن از نصف النهار ظهر حقیقی را مشخص می سازد.
❗️خورشید، حرکت ظاهری سالیانه ای به دور زمین نیز دارد که هر روز آن را قریب یک درجه از مغرب به طرف مشرق میبرد، در این حرکت، خورشید سالی یکبار از مقابل برجها میگذرد، مدار این حرکت در صفحه «دائرة البروج » واقع است، این حرکت در تاریخ نجوم اهمیت فراوان داشته است، «اعتدالین » و «انقلاب » و «میل کلی »مربوط به آن، و سال شمسی مبتنی بر آن است .
❕علاوه بر این حرکات ظاهری حرکت دورانی کهکشان، خورشید را با سرعت حدود یک میلیون و یکصد و سی هزار کیلومتر در ساعت در فضا میگرداند، اما در داخل کهکشان هم خورشید ثابت نیست، بلکه با سرعتی قریب هفتاد و دو هزار و چهارصد کیلومتر در ساعت به جانب صورت فلکی «جاثی علی رکبتیه » حرکت می کند.
❗️((جاثی علی رکبتیه) مجموعه ای از ستارگان است که یک صورت فلکی را تشکیل می دهد و شبیه کسی است که بر سر زانو نشسته و آماده برخاستن است و این تعبیر از همین معنی گرفته شده است)
👌و اینکه ما از این حرکت سریع خورشید در فضا بی خبریم به سبب دوری اجرام فلکی است که ماخذ تشخیص این حرکت وضعی خاص نیز هست .
💠دوره حرکت وضعی خورشید در استوای آن حدود بیست و پنج شبانه روز می باشد(یعنی خورشید در بیست و پنج شبانه روز ما یکبار به دور خود می گردد این مساله را دانشمندان از مطالعه روی کلفها (لکه های سطحی) خورشید به دست آورده اند زیرا دیده اند این کلفها جابجا می شود و بعد از بیست و پنج روز کاملا به جای خود باز می گردد
📚نقل از دائرة المعارف (دهخدا) ماده خورشید(جلد 22)
🔴تفسیر نمونه ج18 ص388
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❓خواستم در مورد سلام نماز و فلسفه آن و این که مخاطبان سلام های نماز چه کسانی هستند توضیح دهید❗️❗️
💠پاسخ💠
👌در سلام اول نماز ، درود و برکت الهی برای پیامبر اسلام با گفتن جمله « السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته» طلب می شود.
📚التهذیب ج3 ص48
👌در روایاتی آمده است که مستحب است به همراه پیامبر گرامی به اهل بیت نیز سلام داده شود.
🔶امام رضا علیه السلام فرمود:
« در سلام نماز بگو السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته و علی اهل بیتک الطیبین»
📚مستدرک الوسائل ج5 ص22
🔶شیخ صدوق در المقنع می آورد:
« در سلام نماز می گویی السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته السلام علی الائمه الراشیدین المهدیین»
📚المقنع ص29
🔶سلام دوم نماز با گفتن « السلام علینا و علی عبادالله الصالحین» خطاب به تمام صالحین از جمله خود نماز گزاران است.
📚الاستبصار ج1 ص347
❗️قرآن چندین گروه را به عنوان بندگان صالح خدا که مخاطب سلام نماز هستند معرفی می کند؛
❕از جمله حضرت ابراهیم و ادریس و اسحاق و اسماعیل و الیاس و ایوب ، و پدر دو یتیم عصر موسی و داود و ذو الکفل و زکریا و سلیمان و شعیب و حضرت علی و عیسی ، و لوط و پیامبر اسلام و موسی و نوح و هارون و یحیی و یعقوب و یوسف و یونس و تمام بندگان خدا و مومنان امت اسلام و تمام مومنان نیک کردار در طول تاریخ و یاران حضرت مهدی .
📚جهت آگاهی از آیات رجوع کنید به کتاب فرهنگ قرآن ، مرحوم هاشمی رفسنجانی ، ج18 ص220 تحت عنوان مصادیق صالحان
❗️اما سلام سوم نماز که می گوییم « السلام علیکم و رحمه الله و برکاته»
📚التهذیب ج2 ص317
👌مخاطبان مجهولی دارد که بر اساس روایات چنین است؛
1⃣سلام خطاب به تمام نماز گزاران است و فرد نماز گزار سلام و سلامت الهی را از جانب خداوند به همه نمازگزاران خبر می دهد.
🔶حضرت علی علیه السلام فرمود:
« امام در نماز جماعت با گفتن جمله السلام علیکم سخن خدا را به آنان می رساند که شما از عذاب روز قیامت در امان و سلامت هستید»
📚عیون الاخبار ج2 ص108
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« سلام پایان نماز نشانه امان از آتش دوزخ است»
📚معانی الاخبار ص175
2⃣مخاطب «السلام علیکم و رحمه الله و برکاته» دو فرشته ای که مامور ثبت اعمال انسان هستند می باشند.
📚وسائل الشیعه ج6 ص418
📚بحار الانوار ج82 ص305
❗️اما فلسفه سلام نماز:
🔶پیامبر گرامی فرمود:
« افتتاح نماز با وضو و تحریم سخن گفتن در نماز با تکبیر الاحرام و پایان این تحریم با سلام گفتن می باشد»
📚الکافی ج3 ص69
❗️ امام رضا علیه السلام در بیان فلسفه این که چرا سلام تحلیل نماز است و به وسیله آن سخن گفتن با مخلوقین برای نماز گزار حلال می شود در جواب کسی که از ایشان پرسید: چرا خداوند سلام را تحلیل نماز قرار داده و چرا به جای آن، تکبیر و تسبیح یا چیز دیگری قرار نداد؟
🔶فرمود:
« چون وقتی نمازگزار خواست شروع به نماز کند، کلام مخلوقین را بر خود حرام کرد و توجه به خدا و خالق کرد؛ اما سلام تحلیل نماز به کلام مخلوقین است و انتقال به طرف مخلوقین است و اولین چیزی که انسان در آغاز سخن با مخلوقین می گوید سلام است.»
📚عیون الاخبار ج2 ص108
❕به این فلسفه عرفاء نیز اشاره کرده اند .امام خمینی می گوید:
«چون نمازگزار از مقام سجود که سر سجود فناء است به خود آمد و حالت هوشیاری به او دست داد و از حال غیبت خلق به حال حضور، رجوع کرد، به موجودات سلام می دهد، سلام کسی که از سفر و غیبت برگشته است، پس از این رجوع، اول به نبی اکرم سلام می دهد و بعد از آن، به اعیان دیگر موجودات و جمیع ملائکه خدا و انبیاء و مرسلین که در این سفر همراه او بودند سلام می کند و سلامت آنها را از خدا تقاضا می کند.کسی که در نماز غایب از خلق نبوده و مسافر الی الله نبوده برای او سلام حقیقت ندارد و جز لقلقة لسان چیزی نبوده و اگر در نماز که حقیقت معراج است عروجی حاصل نشد و از بیت نفس خارج نشده سلام برای او نیست»
📚آداب الصلاه ص366
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❓آیا پیامبر و یارانش حق داشتند که به کاروان ابوسفیان حمله کنند و اموال آن ها را غارت کنند❗️این مساله ای است که دشمنان دین خیلی روی آن مانور می دهند تا پیامبر را متهم به غارتگری کنند❕❕
💠پاسخ💠
✏️جهت آگاهی تفصیلی از جریان جنگ بدر و تصمیم پیامبر بر مصادره کاروان قریش رجوع فرمایید؛
📚بحار الانوار ج19 ص202 باب10
❗️اما آنچه در پاسخ گفتنی است؛
👌 طبق آنچه تاریخ نویسان و محدثان و مفسران آورده اند غزوه بدر از اینجا آغاز شد که ابوسفیان بزرگ مکه در راس یک کاروان نسبتا مهم تجارتی که از چهل نفر با 50 هزار دینار مال التجاره تشکیل می شد از شام به سوی مدینه باز می گشت، پیامبر گرامی به یاران خود دستور داد آماده حرکت شوند و به طرف این کاروان بزرگ که قسمت مهمی از سرمایه دشمن را با خود حمل می کرد بشتابند و با مصادره کردن این سرمایه، ضربه سختی بر قدرت اقتصادی و در نتیجه بر قدرت نظامی دشمن وارد کنند؛
✍️پیامبر و یارانش حق داشتند دست به چنین حمله ای بزنند زیرا ؛
1⃣اولا با هجرت مسلمانان از مکه به مدینه بسیاری از اموالشان به دست مکیان افتاد و خسارت سنگینی به آنها وارد شد و آنها حق داشتند چنین خسارتی را جبران کنند.
2⃣ مردم مکه در طی 13 سال اقامت پیامبر و مسلمین در آنجا کاملا نشان داده بودند که از هیچگونه ضربه و صدمه به مسلمانان فروگذار نخواهند کرد و حتی آماده کشتن شخص پیامبر نیز شدند .چنین دشمنی با هجرت پیامبر به مدینه بیکار نخواهد نشست و مسلما نیروی خود را برای ضربه قاطعتری بسیج خواهد کرد.
✍️عقل و منطق ایجاب می کند که مسلمانان به عنوان یک اقدام پیشگیرانه با مصادره کردن سرمایه عظیم کاروان تجارتی آنها ضربه سختی بر آنان وارد سازند و هم بنیه اقتصادی و نظامی خود را برای دفاع از خویشتن در آینده قوی کنند.
❗️این اقدامی است که در همه برنامه های جنگی دنیا، در امروز و گذشته بوده و هست، و آنها که بدون در نظر گرفتن این جهات، سعی دارند حرکت پیامبر را به سوی قافله در شکل یکنوع غارتگری منعکس سازند یا افراد بی اطلاعی هستند، که از ریشه های مسائل تاریخی اسلام بیخبرند و یا مغرضانی هستند که سعی دارند واقعیتها را دگرگون جلوه دهند.
📚تفسیر نمونه ج7 ص92
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❓چرا در حکمت 61 نهج البلاغه آمده که زن عقربی شیرین نیش است آیا این توهین به زنان نمی باشد❕❕❕
💠پاسخ💠
👌حضرت امیر در حکمت 61 نهج البلاغه می فرماید:
« زن عقربی است که نیش او شیرین است»
❗️حضرت علی در این سخن حکیمانه به یکی از ویژگی های متضاد زنان اشاره کرده و می فرماید « زن عقربی است که نیش زدن او شیرین است»
👌حال توجه به نکاتی لازم است؛
1⃣ما در بسیارى از آیات قرآن حتى مذمتی از نوع بشر مى بینیم.
🔷خداوند می فرماید:
🔶 «به یقین انسان حریص و کم طاقت آفریده شده ، هنگامى که بدى به او رسد، بى تابى مى کند و هنگامى که خوبى به او رسد بخل میورزد و مانع دیگران مى شود»
📚معارج 19-20
🔶و در جاى دیگر مى خوانیم: « انسان به یقین بسیار ظالم و جاهل بود»
📚احزاب72
🔷و در جاى دیگر او را، «کفور مبین» (کفران کننده آشکار) نامیده است
📚زخرف 15
🔷و در جاى دیگر از انسان به عنوان موجودى که هرگاه به نعمت مى رسد طغیان مى کند، یاد شده است .
📚علق 6-7
👌بى شک، انسان در طبیعتش نه «کفور مبین» است نه «ظلوم و جهول» و نه طغیانگر، بلکه ظاهر این است که این بحثها درباره انسانهایى است که تحت تربیت رهبران الهى قرار نگرفته اند و به صورت گیاهان خودرو، در آمده اند. نه راهنمایى و نه بیدارگرى دارند و در میان هوس ها غوطه ورند.
✍️به همین دلیل در قرآن از مقام انسان با تقوا و مطیع فرمان الهى، مدح و تمجید فراوان شده و اصولا بنى آدم به عنوان گل سرسبد جهان آفرینش معرّفى گردیده است
📚اسرائ 70
✏️در مورد جنس زن نیز مطلب همین گونه است، در میان زنان افراد شایسته اى داریم که حتی در میان مردان مانند آنها کم است و به عکس، زنان بسیار منحرفى داریم که سرچشمه بسیارى از نابسامانى هاى جامعه بشرى هستند.
2⃣به یقین منظور حضرت علی همه زنان نیستند زیرا بسیاری از آنان دارای چنان ایمان و تربیت و اخلاقی هستند که هرگز همسرانشان از آنها نیشی احساس نمی کنند .بلکه منظور این است که در طبیعت زن اگر تربیت کافی نداشته باشد و از ایمان و معرفت روح او سیراب نشود حالت گزندگی همچون عقرب به خود می گیرد و همسر خود را مورد نیش و آزار قرار می دهد اما در کنار نیش های او ، نوش های فراوانی نیز وجود دارد که نیش های او را قابل تحمل بلکه شیرین می کند .
❗️این سخن حکیمانه برای همسران این گونه زنان این پیام را دارد که به دلیل فوائد وجودی آنان نیش های آنها را تحمل کنند.
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« یکی از حقوق زن بر مرد این است که اگر کار جاهلانه ای انجام دهد او را ببخشد و از او در گذرد»
📚الکافی ج5 ص510
👌وفرمود:
« پدرم همسری داشت که او را اذیت می کرد اما پدرم از او می گذشت و او را می بخشید»
📚وسائل الشیعه ج20 ص169
👌بنابراین این سخن ناظر به زنان تربیت نایافته است و تمامی زنان را شامل نمی شود.
📚پیام امام امیر المومنین ، مکارم شیرازی ، ج12 ص373
📝پرسمان اعتقادی