eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.7هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞وسیله جلب محبت خدا 🎤آیت الله #بهجت #سخنرانی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓خداوند در آیه 38 یس صحبت از گردش و حرکت خورشید می کند در صورتی که علم کشف کرده است که این زمین است که به دور خورشید می چرخد و خورشید حرکتی ندارد❕❕آیا این آیه منافات با علم روز ندارد❗️❗️ 💠پاسخ💠 🔶خداوند می فرماید: « و خورشید ( نیز برای آنها نشانه ای است ) که پیوسته به سوی قرار گاهش در حرکت است .این تقدیر خداوند قادر و دانا است» 🔶یس38 👌صحیح است که خورشید به دور زمین نمی چرخد و این زمین است که به دور خورشید می چرخد اما حرکت تنها منحصر به همین مورد نیست. ❗️امروزه ثابت شده است که خورشید یک حرکت وضعی به دور خودش دارد و بر گرد محور خود می چرخد و مدت این حرکت در یک دور کامل معادل 25 روز و نیم ذکر کرده اند .ممکن است آیه اشاره به همین حرکت داشته باشد که در این صورت « لام » در « لمستقرها» به معنای « فی » خواهد بود .یعنی خورشید در قرار گاهش حرکت دارد. 👌یا بگوییم منظور حرکت هایی است که این اواخر دانشمندان برای خورشید کشف کرده اند . ❕در یک حرکت ؛ خورشید با مجموعه منظومه شمسی در دوران کهکشان ما به سوی یکی از صورت های فلکی به نام « صورت الجاثی» که نسبت به خورشید در سمت شمال واقع شده است حرکت می کند . ✍️حرکت دیگر حرکتی است که منظومه شمسی همراه بقیه کهکشان به دور مرکز اصلی این کهکشانها که ما متعلق به آن هستیم می چرخد و سرعت سیر این حرکت معادل نهصد هزار کیلومتر در ساعت محاسبه کرده اند. 📚از جهان های دور ص293 📚تسخیر ستارگان ص392 🔶طبق این تفسیر منظور از « مستقر» همان قرار گاهی است که در پایان جهان و آستانه قیامت خورشید به آن می رسد و در آنجا خورشید بی فروغ می شود و نظامش متلاشی می گردد. 🔶اخیرا نیز دانشمندان کشف کرده اند که خورشید با مجموعه منظومه شمسی در وسط کهکشان ما به سوی یک سمت معین و ستاره دور دستی که « وگا» نام دارد در حرکت است . ✍️این معانی منافاتی با هم ندارد و ممکن است جمله « تجری» اشاره به تمام این حرکت ها و حرکتهای دیگری که تاکنون علم و دانش ما به آن نرسیده و شاید در آینده کشف شود بوده باشد. 📚پیام قرآن ج2 ص193 ❗️در تفسیر نمونه چنین آمده است؛ 🔶« با پیشرفت علم در این اواخر چند نوع حرکت برای خورشید ثابت شد: 1⃣حرکت وضعی خورشید به دور خودش 2⃣حرکت طولی آن همراه منظومه شمسی به سوی نقطه مشخصی از آسمان . 3⃣حرکت دورانی آن همراه مجموعه کهکشانی که جزئی از آن است . 🔶 به این ترتیب یک معجزه دیگر علمی قرآن به ثبوت رسید. 👌برای روشنتر شدن این مساله قسمتی از بحثی را که در یکی از دائرة المعارفها پیرامون حرکت خورشید آمده است در اینجا می آوریم : 🗯« خورشید دارای حرکات ظاهری «حرکت یومی و حرکت سالیانه »و «حرکات واقعی »است 🔶خورشید در حرکت یومی و حرکت ظاهری کره آسمان شرکت دارد در نیمکره ما از مشرق طلوع می کند، در طرف جنوب از نصف النهار محل می گذرد و در مغرب غروب میکند، عبور آن از نصف النهار ظهر حقیقی را مشخص می سازد. ❗️خورشید، حرکت ظاهری سالیانه ای به دور زمین نیز دارد که هر روز آن را قریب یک درجه از مغرب به طرف مشرق میبرد، در این حرکت، خورشید سالی یکبار از مقابل برجها میگذرد، مدار این حرکت در صفحه «دائرة البروج » واقع است، این حرکت در تاریخ نجوم اهمیت فراوان داشته است، «اعتدالین » و «انقلاب » و «میل کلی »مربوط به آن، و سال شمسی مبتنی بر آن است . ❕علاوه بر این حرکات ظاهری حرکت دورانی کهکشان، خورشید را با سرعت حدود یک میلیون و یکصد و سی هزار کیلومتر در ساعت در فضا میگرداند، اما در داخل کهکشان هم خورشید ثابت نیست، بلکه با سرعتی قریب هفتاد و دو هزار و چهارصد کیلومتر در ساعت به جانب صورت فلکی «جاثی علی رکبتیه » حرکت می کند. ❗️((جاثی علی رکبتیه) مجموعه ای از ستارگان است که یک صورت فلکی را تشکیل می دهد و شبیه کسی است که بر سر زانو نشسته و آماده برخاستن است و این تعبیر از همین معنی گرفته شده است) 👌و اینکه ما از این حرکت سریع خورشید در فضا بی خبریم به سبب دوری اجرام فلکی است که ماخذ تشخیص این حرکت وضعی خاص نیز هست . 💠دوره حرکت وضعی خورشید در استوای آن حدود بیست و پنج شبانه روز می باشد(یعنی خورشید در بیست و پنج شبانه روز ما یکبار به دور خود می گردد این مساله را دانشمندان از مطالعه روی کلفها (لکه های سطحی) خورشید به دست آورده اند زیرا دیده اند این کلفها جابجا می شود و بعد از بیست و پنج روز کاملا به جای خود باز می گردد 📚نقل از دائرة المعارف (دهخدا) ماده خورشید(جلد 22) 🔴تفسیر نمونه ج18 ص388 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓خواستم در مورد سلام نماز و فلسفه آن و این که مخاطبان سلام های نماز چه کسانی هستند توضیح دهید❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌در سلام اول نماز ، درود و برکت الهی برای پیامبر اسلام با گفتن جمله « السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته» طلب می شود. 📚التهذیب ج3 ص48 👌در روایاتی آمده است که مستحب است به همراه پیامبر گرامی به اهل بیت نیز سلام داده شود. 🔶امام رضا علیه السلام فرمود: « در سلام نماز بگو السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته و علی اهل بیتک الطیبین» 📚مستدرک الوسائل ج5 ص22 🔶شیخ صدوق در المقنع می آورد: « در سلام نماز می گویی السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته السلام علی الائمه الراشیدین المهدیین» 📚المقنع ص29 🔶سلام دوم نماز با گفتن « السلام علینا و علی عبادالله الصالحین» خطاب به تمام صالحین از جمله خود نماز گزاران است. 📚الاستبصار ج1 ص347 ❗️قرآن چندین گروه را به عنوان بندگان صالح خدا که مخاطب سلام نماز هستند معرفی می کند؛ ❕از جمله حضرت ابراهیم و ادریس و اسحاق و اسماعیل و الیاس و ایوب ، و پدر دو یتیم عصر موسی و داود و ذو الکفل و زکریا و سلیمان و شعیب و حضرت علی و عیسی ، و لوط و پیامبر اسلام و موسی و نوح و هارون و یحیی و یعقوب و یوسف و یونس و تمام بندگان خدا و مومنان امت اسلام و تمام مومنان نیک کردار در طول تاریخ و یاران حضرت مهدی . 📚جهت آگاهی از آیات رجوع کنید به کتاب فرهنگ قرآن ، مرحوم هاشمی رفسنجانی ، ج18 ص220 تحت عنوان مصادیق صالحان ❗️اما سلام سوم نماز که می گوییم « السلام علیکم و رحمه الله و برکاته» 📚التهذیب ج2 ص317 👌مخاطبان مجهولی دارد که بر اساس روایات چنین است؛ 1⃣سلام خطاب به تمام نماز گزاران است و فرد نماز گزار سلام و سلامت الهی را از جانب خداوند به همه نمازگزاران خبر می دهد. 🔶حضرت علی علیه السلام فرمود: « امام در نماز جماعت با گفتن جمله السلام علیکم سخن خدا را به آنان می رساند که شما از عذاب روز قیامت در امان و سلامت هستید» 📚عیون الاخبار ج2 ص108 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « سلام پایان نماز نشانه امان از آتش دوزخ است» 📚معانی الاخبار ص175 2⃣مخاطب «السلام علیکم و رحمه الله و برکاته» دو فرشته ای که مامور ثبت اعمال انسان هستند می باشند. 📚وسائل الشیعه ج6 ص418 📚بحار الانوار ج82 ص305 ❗️اما فلسفه سلام نماز: 🔶پیامبر گرامی فرمود: « افتتاح نماز با وضو و تحریم سخن گفتن در نماز با تکبیر الاحرام و پایان این تحریم با سلام گفتن می باشد» 📚الکافی ج3 ص69 ❗️ امام رضا علیه السلام در بیان فلسفه این که چرا سلام تحلیل نماز است و به وسیله آن سخن گفتن با مخلوقین برای نماز گزار حلال می شود در جواب کسی که از ایشان پرسید: چرا خداوند سلام را تحلیل نماز قرار داده و چرا به جای آن، تکبیر و تسبیح یا چیز دیگری قرار نداد؟ 🔶فرمود: « چون وقتی نمازگزار خواست شروع به نماز کند، کلام مخلوقین را بر خود حرام کرد و توجه به خدا و خالق کرد؛ اما سلام تحلیل نماز به کلام مخلوقین است و انتقال به طرف مخلوقین است و اولین چیزی که انسان در آغاز سخن با مخلوقین می گوید سلام است.» 📚عیون الاخبار ج2 ص108 ❕به این فلسفه عرفاء نیز اشاره کرده اند .امام خمینی می گوید: «چون نمازگزار از مقام سجود که سر سجود فناء است به خود آمد و حالت هوشیاری به او دست داد و از حال غیبت خلق به حال حضور، رجوع کرد، به موجودات سلام می دهد، سلام کسی که از سفر و غیبت برگشته است، پس از این رجوع، اول به نبی اکرم سلام می دهد و بعد از آن، به اعیان دیگر موجودات و جمیع ملائکه خدا و انبیاء و مرسلین که در این سفر همراه او بودند سلام می کند و سلامت آنها را از خدا تقاضا می کند.کسی که در نماز غایب از خلق نبوده و مسافر الی الله نبوده برای او سلام حقیقت ندارد و جز لقلقة لسان چیزی نبوده و اگر در نماز که حقیقت معراج است عروجی حاصل نشد و از بیت نفس خارج نشده سلام برای او نیست» 📚آداب الصلاه ص366 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔پرسش ❓آیا پیامبر و یارانش حق داشتند که به کاروان ابوسفیان حمله کنند و اموال آن ها را غارت کنند❗️این مساله ای است که دشمنان دین خیلی روی آن مانور می دهند تا پیامبر را متهم به غارتگری کنند❕❕ 💠پاسخ💠 ✏️جهت آگاهی تفصیلی از جریان جنگ بدر و تصمیم پیامبر بر مصادره کاروان قریش رجوع فرمایید؛ 📚بحار الانوار ج19 ص202 باب10 ❗️اما آنچه در پاسخ گفتنی است؛ 👌 طبق آنچه تاریخ نویسان و محدثان و مفسران آورده اند غزوه بدر از اینجا آغاز شد که ابوسفیان بزرگ مکه در راس یک کاروان نسبتا مهم تجارتی که از چهل نفر با 50 هزار دینار مال التجاره تشکیل می شد از شام به سوی مدینه باز می گشت، پیامبر گرامی به یاران خود دستور داد آماده حرکت شوند و به طرف این کاروان بزرگ که قسمت مهمی از سرمایه دشمن را با خود حمل می کرد بشتابند و با مصادره کردن این سرمایه، ضربه سختی بر قدرت اقتصادی و در نتیجه بر قدرت نظامی دشمن وارد کنند؛ ✍️پیامبر و یارانش حق داشتند دست به چنین حمله ای بزنند زیرا ؛ 1⃣اولا با هجرت مسلمانان از مکه به مدینه بسیاری از اموالشان به دست مکیان افتاد و خسارت سنگینی به آنها وارد شد و آنها حق داشتند چنین خسارتی را جبران کنند. 2⃣ مردم مکه در طی 13 سال اقامت پیامبر و مسلمین در آنجا کاملا نشان داده بودند که از هیچگونه ضربه و صدمه به مسلمانان فروگذار نخواهند کرد و حتی آماده کشتن شخص پیامبر نیز شدند .چنین دشمنی با هجرت پیامبر به مدینه بیکار نخواهد نشست و مسلما نیروی خود را برای ضربه قاطعتری بسیج خواهد کرد. ✍️عقل و منطق ایجاب می کند که مسلمانان به عنوان یک اقدام پیشگیرانه با مصادره کردن سرمایه عظیم کاروان تجارتی آنها ضربه سختی بر آنان وارد سازند و هم بنیه اقتصادی و نظامی خود را برای دفاع از خویشتن در آینده قوی کنند. ❗️این اقدامی است که در همه برنامه های جنگی دنیا، در امروز و گذشته بوده و هست، و آنها که بدون در نظر گرفتن این جهات، سعی دارند حرکت پیامبر را به سوی قافله در شکل یکنوع غارتگری منعکس سازند یا افراد بی اطلاعی هستند، که از ریشه های مسائل تاریخی اسلام بیخبرند و یا مغرضانی هستند که سعی دارند واقعیتها را دگرگون جلوه دهند. 📚تفسیر نمونه ج7 ص92 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓چرا در حکمت 61 نهج البلاغه آمده که زن عقربی شیرین نیش است آیا این توهین به زنان نمی باشد❕❕❕ 💠پاسخ💠 👌حضرت امیر در حکمت 61 نهج البلاغه می فرماید: « زن عقربی است که نیش او شیرین است» ❗️حضرت علی در این سخن حکیمانه به یکی از ویژگی های متضاد زنان اشاره کرده و می فرماید « زن عقربی است که نیش زدن او شیرین است» 👌حال توجه به نکاتی لازم است؛ 1⃣ما در بسیارى از آیات قرآن حتى مذمتی از نوع بشر مى بینیم. 🔷خداوند می فرماید: 🔶 «به یقین انسان حریص و کم طاقت آفریده شده ، هنگامى که بدى به او رسد، بى تابى مى کند و هنگامى که خوبى به او رسد بخل میورزد و مانع دیگران مى شود» 📚معارج 19-20 🔶و در جاى دیگر مى خوانیم: « انسان به یقین بسیار ظالم و جاهل بود» 📚احزاب72 🔷و در جاى دیگر او را، «کفور مبین» (کفران کننده آشکار) نامیده است 📚زخرف 15 🔷و در جاى دیگر از انسان به عنوان موجودى که هرگاه به نعمت مى رسد طغیان مى کند، یاد شده است . 📚علق 6-7 👌بى شک، انسان در طبیعتش نه «کفور مبین» است نه «ظلوم و جهول» و نه طغیانگر، بلکه ظاهر این است که این بحثها درباره انسانهایى است که تحت تربیت رهبران الهى قرار نگرفته اند و به صورت گیاهان خودرو، در آمده اند. نه راهنمایى و نه بیدارگرى دارند و در میان هوس ها غوطه ورند. ✍️به همین دلیل در قرآن از مقام انسان با تقوا و مطیع فرمان الهى، مدح و تمجید فراوان شده و اصولا بنى آدم به عنوان گل سرسبد جهان آفرینش معرّفى گردیده است 📚اسرائ 70 ✏️در مورد جنس زن نیز مطلب همین گونه است، در میان زنان افراد شایسته اى داریم که حتی در میان مردان مانند آنها کم است و به عکس، زنان بسیار منحرفى داریم که سرچشمه بسیارى از نابسامانى هاى جامعه بشرى هستند. 2⃣به یقین منظور حضرت علی همه زنان نیستند زیرا بسیاری از آنان دارای چنان ایمان و تربیت و اخلاقی هستند که هرگز همسرانشان از آنها نیشی احساس نمی کنند .بلکه منظور این است که در طبیعت زن اگر تربیت کافی نداشته باشد و از ایمان و معرفت روح او سیراب نشود حالت گزندگی همچون عقرب به خود می گیرد و همسر خود را مورد نیش و آزار قرار می دهد اما در کنار نیش های او ، نوش های فراوانی نیز وجود دارد که نیش های او را قابل تحمل بلکه شیرین می کند . ❗️این سخن حکیمانه برای همسران این گونه زنان این پیام را دارد که به دلیل فوائد وجودی آنان نیش های آنها را تحمل کنند. 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « یکی از حقوق زن بر مرد این است که اگر کار جاهلانه ای انجام دهد او را ببخشد و از او در گذرد» 📚الکافی ج5 ص510 👌وفرمود: « پدرم همسری داشت که او را اذیت می کرد اما پدرم از او می گذشت و او را می بخشید» 📚وسائل الشیعه ج20 ص169 👌بنابراین این سخن ناظر به زنان تربیت نایافته است و تمامی زنان را شامل نمی شود. 📚پیام امام امیر المومنین ، مکارم شیرازی ، ج12 ص373 📝پرسمان اعتقادی
🤔پرسش ❓چرا در این زمان عذاب های نابود کننده همانند آنچه در امت های گذشته اتفاق می افتاد وجود ندارد در حالی که گناهان بیشتر شده است❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌عذاب های عمومی و فراگیر و استیصالی همانند آنچه در امت های گذشته اتفاق می افتاد به خاطر وجود پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان از زمینیان برداشته شده است و خداوند تا زمانی که اهل بیت در دنیا باشند افراد را گرفتار عذاب استیصال و فراگیر نخواهد کرد. 👌خداوند خطاب به پیامبرش می گوید: «خداوند انان را به خاطر حضور تو در میان انان عذاب نمی کند» 📓انفال33 🔷امام سجاد فرمود: « ما مایه امنیت زمینیان از عذاب و هلاک شدن هستیم» 📚امالی صدوق ص186 💢در روایتی امده است که جابر از امام باقر سوال کرد به چه علت زمین محتاج به حضور امام است .فرمود: « برای انکه عالم بر صلاح و امنیت خود باقی بماند چرا که خداوند زمینیان را عذاب نمی کند در صورتی که بینشان امامی باشد چرا که پیامبر فرمود اهل بیت من مایه امان برای زمینیان هستند و وقتی انان نباشند زمینیان را انچه مکروه می دارند خواهد رسید» 📚علل الشرایع ج1 ص123 👌بنابراین عذاب عمومی و استیصالی ظالمین در دنیا اتفاق نمی افتد و خداوند به حساب آنان در سرای دیگر خواهد رسید . ❗️اما این مانع از آن نیست که عذاب های غیر فراگیر و عمومی بر ظالمین و گناهکاران نازل شود و آن هم پس از اتمام حجت و رسیدن دعوت الهی می باشد چنان که می فرماید: « مجازات نخواهیم کرد مگر آنکه پیامبری مبعوث کنیم ( و اتمام حجت کنیم)» 🔶اسراء15 🔶ومی فرماید: « هیچ شهری را هلاک نکردیم مگر آنکه برای آن هشدار دهندگانی بود» 🔷شعراء208 👌خداوند از طریق اسباب اراده خود را در دنیا محقق می سازد چنان که می فرماید: « خداوند ابا دارد از این که پدیده ها بدون دخالت علتشان به وجود آید» 📚الکافی ج1 ص183 ❗️در روایات ما بیان شده است که خداوند از طریق زلزله ، سیل ، خشکسالی ، بیماری های مختلف ، و سایر پدیده های طبیعی ، گرانی ، زمامداران ظالم و... افراد سرکش و ظالم را در دنیا مجازات می کند. 📚بحار الانوار ج70 ص366 باب138 ❗️اما متاسفانه امروزه با کشف علت های طبیعی و حمل این حوادث بر اتفاقات طبیعی عالم بسیاری از مردم از متذکر شدن به این حوادث غافل هستند و بدون پند گرفتن به مسیر خود ادامه می دهند اما همین حوادث اگر در امت های گذشته اتفاق می افتاد دلیل روشنی بر عذاب و هلاکت آنان تلقی می شد . 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓اگر تنها سجده باید برای خدا باشد چرا فرشتگان و شیطان مامور به سجده برای آدم شدند❗️و چرا یعقوب مامور به سجده برای یوسف شد❓آیا عذر شیطان در عدم سجده برای آدم موجه نبود که او خدا نیست و من برای غیر خدا سجده نمی کنم❕❕ 💠پاسخ💠 👌شک نیست که سجده به معنی پرستش برای خدا است چرا که در جهان هیچ معبودی جز خدا نیست و معنی توحید در عبادت نیز همین است که غیر از خدا را پرستش نکنیم. 📚تفسیر نمونه ج1 ص183 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « نماز و رکوع و سجده تنها برای خداوند می باشد» 📚مصباح المتهجد ص660 📚بحار الانوار ج101 ص197 👌بنابراین جای تردید نخواهد بود که فرشتگان برای آدم سجده پرستش نکردند بلکه سجده برای خدا بود و آدم نقش قبله را داشت و به جهت تعظیم و تکریم آدم ، او به عنوان قبله برای سجده معرفی شد. 🔶پیامبر گرامی فرمود: « سجود فرشتگان برای آدم نبود بلکه آدم به عنوان قبله بود که به سمت او سجده می کردند و سجده اصلی برای خدا بود و برای هیچ کس جایز نیست که برای غیر خدا سجده کند» 📚وسائل الشیعه ج6 ص388 🔶وفرمود: « خداوند آدم را خلق کرد و ما را در صلب او قرار داد و فرشتگان را به جهت تعظیم و اکرام ما امر به سجده برای آدم کرد اما سجده آنان به عنوان عبادت برای خدا بود و برای آدم جنبه اکرام و احترام را داشت زیرا ما در صلب آدم بودیم» 📚عیون الاخبار ج1 ص263 🔶سجده یعقوب و فرزندانش هم برای یوسف به عنوان طاعت و عبادت الهی و تعظیم یوسف صورت گرفت. 🔷امام هادی علیه السلام فرمود: « سجود یعقوب و فرزندانش برای یوسف نبود بلکه سجده آنان به جهت طاعت الهی و احترام یوسف بود چنان که سجده فرشتگان برای آدم برای خدا و جهت طاعت الهی احترام آدم بود » 📚وسائل الشیعه ج6 ص387 👌بنابراین آدم و یوسف همچون خانه کعبه به عنوان قبله بوده اند که به سمت آنان سجده می شد اما سجده برای عبادت خداوند بوده است لذا در تعبیرات عرب گاهی گفته می شود « صلی للقبله» « فلان کس به سوی قبله نماز خواند».تعبیر « خروا له سجدا » و « اسجدوا لادم» همه از همین نوع است. 📚تفسیر نمونه ج10 ص82 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓آیا سقط جنین که الان ها مرسوم است و انجام می دهند حرام است ❕اقوام ما فرزندانشون رو سقط می کنن و میگن حرام نیست بچه خودمون است الان دوست نداریم به دنیا بیاید❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌در اسلام قتل نفس محترمه حرام و از گناهان کبیره است و در این حکم فرقی بین کوچک و بزرگ و حتی جنین نمی باشد . 📚گناهان کبیره ، دستغیب ، ج1 ص113 🔶امام جواد علیه السلام فرمود: « خداوند به موسی عرضه داشت که هر کس فردی را که خونش محترم است بکشد روز قیامت به او نظر رحمت نمی کنم و از گناهانش نمی گذرم» 📚امالی صدوق ص208 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « قتل نفس محترمه از گناهان کبیره است» 📚علل الشرایع ج2 ص479 🔷پیامبر گرامی فرمود: « لعنت خدا بر کسی که نفس محترمی را بکشد» 📚بحار الانوار ج101 ص373 👌در برخی روایات آمده است که جنین سقط شده در روز قیامت نزد پرودگار از کسانی که سبب سقط و قتلش شدند شکایت می کند. 📚الکافی ج7 ص272 ❗️حتی آن پزشک و پرستاری هم که در سقط جنین همکاری می کند مشمول عذاب الهی هستند. 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « هر کس در قتل نفس دیگری به اندازه کلمه ای همکاری کند روز قیامت در حالتی محشور می شود که بین دو چشمش نوشته شده او از رحمت الهی مایوس است» 📚الفقیه ج4 ص94 👌بر کسی که سبب سقط جنین شود پرداخت دیه لازم است .اگر نطفه باشد 60 مثقال طلا و اگر استخوان بندی شده باشد 80 مثقال و اگر جنین شده یعنی گوشت آورده باشد ولی روح هنوز در او دمیده نشده 100 مثقال و اگر روح در او دمیده شده باشد و پسر بوده 1000و اگر دختر بوده 500 مثقال طلا دیه بر کسی که سبب سقط گردیده واجب می شود اگر چه پدر و مادر باشند. 📚وسائل الشیعه ج29 ص312 باب19 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال چرا زن باید برای خروج از خونه از شوهر اجازه بگیرد ✅پاسخ: شكي نيست كه اين دستور، حكمت‏هايي دارد كه بر ما مخفي است ولي با اندك تامل و توجه به امور ذيل، شايد بتوان به برخي از آن دست پيدا كرد. يك. مديريت مرد نظام خانواده در اسلام، نظامي شورايي با سرپرستي و مديريت اجرايي مرد است. ❗️اين مسئله تكاليفي را بر دوش هر يك از اعضاي خانواده مي‏گذارد و حقوقي را براي آنها مقرر مي‏كند؛ از جمله اينكه مرد، بايد در جهت تأمين نيازهاي خانواده تلاش كند. از طرف ديگر مسئوليتي بر دوش ديگر اعضا در برابر مرد ايجاد مي‏كند كه از جمله آنها، كنترل‏پذيري رفت و آمدها و هماهنگي آن با مرد است.به عبارت ديگر هر اجتماعي كوچك باشد يا بزرگ نياز به مديريت دارد. كانون خانواده، نماد يك اجتماع انساني است كه سعادت و انحطاط آن، نقش زيادي در رشد و نابودي جامعه ايفا مي‏كند. در اين اجتماع كوچك ولي مهمّ، مديريت و سرپرستي آن با مرد است. البته مرد وظيفه دارد با محبت و اعضاي خانواده را در اداره خانه مشاركت دهد. حقوق يكايك آنها را رعايت كند و بر دل‏ها حكومت كند و از اجبار و زورگويي و بداخلاقي تا نمونه‏اي براي «حسن معاشرت» باشد. ديگر اعضاي خانواده نيز بايد هماهنگي لازم را با مرد داشته باشند و او را در جهت مديريت بهينه خانواده ياري رسانده و حقوق وي را پاس دارند. دو. تأمين نياز جنسي‏ رعايت حقوق مرد، اقتضاي هماهنگي زن در خروج از منزل را دارد. ❗️بر زن واجب است كه به نيازهاي جنسي مرد پاسخ مثبت دهد و مانع مادي و معنوي در برابر او ايجاد نكند. همين نياز، بيرون رفتن بدون اجازه زن را از منزل ناروا مي‏نماياند». ❗️از اين رو امور و كارهايي نظير سفر، روزه مستحبي، اعتكاف و... كه منافي حق نياز جنسي شوهر باشد؛ بدون كسب رضايت او جايز نيست. از طرفي، به طور معمول، آسيب‏پذيري زن در بيرون از خانه، بيش از مرد است. زن ممكن است مورد تعرض و مزاحمت قرار گيرد، از اين رو مرد براي اطمينان خاطر خويش و مصونيت زن، بايد در مورد آمد و شد همسرش به خانه و خارج از آن، نظارت داشته باشد. البته چنين نيست كه همواره خروج زن از خانه، نيازمند اجازه شوهر باشد؛ بلكه در مواردي خروج زن از خانه جايز است، از جمله: 1. براي كسب علوم واجب و يا انجام دادن تكاليفي كه مستلزم خروج از خانه است. 2. احقاق حق؛ مانند دادخواهي و شكايت در دادگاه يا اداي شهادت و امثال آن. 3. براساس برخي از فتاوا در صورتي كه زن قبل از ازدواج، استخدام در كاري بوده است، بعد از ازدواج نيز مي‏تواند سر كار خود برود و ازدواج مانع آن نيست. 4. چنانچه به صورت شرط ضمن عقد - به هنگام عقد ازدواج -جواز خروج از خانه را شرط كرده باشد.در صورتي كه مرد، نفقه زن را تأمين نكند و او براي تأمين آن، ناچار به خروج از منزل باشد و به طور كلي براي هر امر لازمي كه متوقف بر خروج از خانه ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رزمایش انفاق مؤمنانه 🎤حجت السلام #ماندگاری #سخنرانی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال فلسفه مهریه چیه ایا اهانت به شخصیت زن نیست؟ که بهایش مثلا 114 سکه ست؟ ✅پاسخ: ایت الله مکارم در کتاب شریف تفسیر نمونه،ج3 ص263 چنین پاسخ می دهد: " : در عصر جاهلیت نظر به این که براى زنان ارزشى قائل نبودند، غالباً مهر را که حق مسلّم زن بود، در اختیار اولیاى آنها قرار مى دادند، و آن را ملک مسلّم آنها مى دانستند. گاهى نیز مهر یک زن را ازدواج زن دیگرى قرار مى دادند به این گونه که مثلا برادرى، خواهر خود را به ازدواج دیگرى در مى آورد که او هم در مقابل، خواهر خود را به ازدواج وى درآورد، و مهر این دو زن همین بود. اسلام بر این رسوم ظالمانه خط بطلان کشیده، و مهر را به عنوان یک حق مسلّم به زن اختصاص داده، و در آیات قرآن کراراً مردان را به رعایت کامل این حق توصیه کرده است. در اسلام براى مهر، مقدار معینى تعیین نشده است، و بسته به توافق دو همسر است، اگر چه در روایات فراوانى تأکید شده که مهر را سنگین قرار ندهند، ولى این یک حکم الزامى نیست، بلکه مستحب است. اکنون این سؤال پیش مى آید: مرد و زن هر دو از ازدواج و زناشوئى به طور یکسان بهره مى گیرند، و پیوند زناشوئى پیوندى است بر اساس منافع متقابل طرفین، با این حال، چه دلیلى دارد که مرد مبلغ کم یا زیادى به عنوان مهر به زن بپردازد؟ وانگهى آیا این موضوع به شخصیت زن لطمه نمى زند، و شکل خرید و فروش به ازدواج نمى دهد؟ روى همین جهات است که بعضى به شدت با مسأله مهر مخالفت مى کنند، مخصوصاً معمول نبودن مهر، در میان غربى ها براى غرب زده ها به این فکر دامن مى زند، در حالى که نه تنها حذف مهر، به شخصیت زن نمى افزاید، که وضع او را به مخاطره مى افکند. توضیح این که: درست است مرد و زن هر دو از زندگى زناشوئى به طور یکسان سود مى برند، ولى نمى توان انکار کرد که در صورت جدائى زن و مرد زن متحمل خسارت بیشترى خواهد شد زیرا: اولاً ـ مرد طبق استعداد خاص بدنى، معمولاً در اجتماع نفوذ و تسلط بیشترى دارد، و هر چند بعضى مى خواهند، به هنگام سخن گفتن این حقیقت روشن را انکار کنند، اما وضع زندگى اجتماعى بشر که با چشم مى بینیم حتى در جوامع اروپائى که زنان به اصطلاح از آزادى کامل برخوردارند، نشان مى دهد که ابتکار اعمال پر درآمد، بیشتر در دست مردان است. و ثانیاً، مردان براى انتخاب همسر مجدد، امکانات بیشترى دارند، ولى زنان بیوه مخصوصا با گذشت قسمتى از عمر آنها، و از دست رفتن سرمایه جوانى و زیبائى، امکاناتشان براى انتخاب همسر جدید کمتر است. با توجه به این جهات، روشن مى شود: امکانات و سرمایه اى را که زن با ازدواج از دست مى دهد، بیش از امکاناتى است که مرد از دست مى دهد، و در حقیقت مهر چیزى است به عنوان جبران خسارت براى زن، و وسیله اى براى تأمین زندگى آینده او. اضافه بر این، مسأله مهر معمولاً به شکل ترمزى در برابر تمایلات مرد نسبت به جدائى و طلاق محسوب مى شود. درست است که مهر از نظر قوانین اسلام با برقرار شدن پیمان ازدواج به ذمه مرد تعلق مى گیرد، و زن فوراً حق مطالبه آن را دارد، ولى چون معمولاً به صورت بدهى بر ذمه مرد مى ماند، هم اندوخته اى براى آینده زن محسوب مى شود، و هم پشتوانه اى براى حفظ حقوق او و از هم نپاشیدن پیمان زناشوئى (البته این موضوع استثنائاتى دارد، ولى آنچه گفتیم در غالب موارد صادق است). و اگر بعضى براى مهر تفسیر غلطى کرده اند و آن را یک نوع «بهاى زن» پنداشته اند ارتباطى به قوانین اسلام ندارد; زیرا در اسلام مهر به هیچ وجه جنبه بها و قیمت کالا ندارد، و بهترین دلیل آن همان صیغه عقد ازدواج است که در آن رسماً «مرد» و «زن» به عنوان دو رکن اساسى پیمان ازدواج به حساب آمده اند، و مهر چیز اضافى و در حاشیه قرار گرفته است. به همین دلیل اگر در صیغه عقد، اسمى از مهر نبرند، عقد باطل نیست، در حالى که اگر در خرید و فروش و معاملات، اسمى از قیمت برده نشود، مسلماً باطل خواهد بود، (البته باید توجه داشت اگر در عقد ازدواج نامى از مهر برده نشود، شوهر موظف است در صورت آمیزش جنسى، «مهر المثل» یعنى مهرى همانند زنانى که هم طراز او هستند بپردازد). از آنچه گفته شد نتیجه مى گیریم: مهر جنبه «جبران خسارت» و «پشتوانه براى احترام به حقوق زن» دارد، نه قیمت و بها و شاید تعبیر به «نِحْلَه» به معنى «عطیه» در آیه اشاره به همین باشد." ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁