✳️ منظور از سه لایهی «ذات، صفات و افعال» در انسان چیست؟
🔰 در این جلسه به ادامه ی مبحث جلسه ی گذشته پرداختیم. لایه های صفات و افعال را توضیح دادیم و قصد داریم به بحث لایه ذات بپردازیم. ذات به مفهوم روح گره خورده است که بر طبق روایات، انسان می تواند تا پنج روح داشته باشد:
🔸سه روح اول؛ مشترک بین انسان و همه ی حیوانات است.
🔸روح چهارم؛ که انسان می تواند آن را کسب کند، روح ایمان است.
🔸روح پنجم؛ روح القدس که مخصوص اولیای خاص و انبیا است و مرتبه ی بالایی از مقام روح است که انسان می تواند کسب کند.
✳️ کسی که روح چهارم را کسب می کند طبق آیات قرآن، حیات جدیدی پیدا می کند که تفاوت آن بسیار زیاد است مثل تفاوت میان انسان و یک حیوان.
✴️ خداوند می فرماید: ما او را به یک حیات جدیدی زنده می کنیم. به همین جهت است که در منطق قرآنی؛ کافر، مرده خطاب می شود به این علت که روح مرتبه ی چهارم را نتوانسته کسب کند و مومن، زنده خطاب می شود.
❇️ آیه ی "یُخرِج الحیَّ مِن المَیّت و یُخرِج المیِّتَ مِنَ الحَی" نیز به این تعبیر شده که یک فرزند کافر می تواند از یک مومن به دنیا بیاد که همان به دنیا آمدن مرده از زنده است و یک فرزند مومن می تواند از یک کافر به دنیا بیاید که به دنیا آمدن زنده از مرده است.
🔷 روح ایمان بستگی به عمل انسان دارد و هرچقدر انسان عمل صالح انجام دهد سبب می شود که روح ایمان در او تقویت شده و در جایگاهش تثبیت شود. هرچقدر هم مومن گناه کند، کم کم روح ایمان در او ضعیف شده و جدا می شود تا جایی که با شدید شدن گناهان، روح ایمان دیگر به وجود او باز نمی گردد.
⬅️ طبق روایات، مومن چهل سپَر دارد که با هر گناه کبیره یک سپر از روی او برداشته می شود. در آخر خداوند به ملائکه دستور می دهد که بال های خود را سِپر وجود او کنند. آنقدر این گناه ادامه پیدا می کند که ملائکه هم به خدا شکایت می کنند که این بنده ی تو گناهی نیست که انجام نداده باشد. همین سبب می شود که روح ایمان از او پَر بکِشد و از آن خالی شود.
🔆 اعمال و صفات ما نیز ریشه در ذات و روح ایمانی ما دارند. به هر میزان که روح ایمان در ما تقویت شده باشد و مومن تر باشیم، اعمال ما برای خدا صالحتر و خالصتر خواهد بود. از آن سو هرچه به شرک و کفر نزدیکتر باشیم عملی که از ما سر می زند عمل ناپاک و غیر صالحی است.
📌به یاد داشته باشیم که برای داشتن یک ذات خوب، بهترین راه، انجام و تکرار عمل صالح است و برای داشتن عمل پاک نیز باید از ذات خوبی بهره مند باشیم و این دو با هم حالت رفت و برگشت دارند.
✍️ تا ابد زندگی
🔰 @p_eteghadi 🔰
﷽؛
🏷 میدان مسابقه
🔅 #امام_حسن_علیه_السلام :
🔸 «خداى متعال، ماه رمضان را به عنوان ميدانى براى مسابقه آفريدگانش آفريد تا به وسيله فرمان بُردارى از خدا، به سوى رضاى الهى سبقت بگيرند. گروهى پيش افتاده، برنده شدند و گروهى هم عقب مانده ، محروم گشتند» .
🔹 «إنَّ اللّهَ عز و جل خَلَقَ شَهرَ رَمَضانَ مِضماراً لِخَلقِهِ يَستَبِقونَ فيهِ بِطاعَتِهِ إلى رِضوانِهِ، فَسَبَقَ فيهِ قَومٌ فَفازُوا وتَخَلَّفَ آخَرونَ فَخابُوا» .
📚 كتاب من لا يحضره الفقيه ج ٢ ص ١٧٤ ح ٢٠٥٧
🔰 @p_eteghadi 🔰
نزول تدريجي و تفصيليقرآن كریم طي 23 سال بوده ،یعنی آیات قرآن از ابتدای بعثت تا پایان عمر پیامبر اسلام (ص) در زمان ها و مكان هاي مختلف بر حضرت نازل شده است. سورههاي قرآن برخلاف كتابهاي آسماني قبل كه يك باره نازل ميشدند، به صورت تدريجي در طول دوران رسالت به اقتضاي پيشرفت نهضت اسلام و نيازهاي عيني جامعه كامل گرديد كه طول مدت نزول آن 23 سال می باشد. به برخي از حكمتهاي نزول تدریجی اشاره می شود .
1- اقتضاي قانون تعليم و تربيت و آمادگي مردم:
وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَي النَّاسِ عَلي مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزيلاً ؛(1)
قرآني كه آن را بخش بخش نازل كرديم تا آن را با تأني و آرامي بر مردم بخواني .
با توجه به اينكه قرآن براي هدايت و تعليم و تربيت نازل شده است، دستيابي به اين اهداف با نزول تدريجي قرآن آسانتر است .از اين رو خداوند نيز از پيامبر ميخواهد قرآن را با تأني بر مردم بخواند.
2- پايداري و تقويت روحي و تثبيت قلب پيامبر:
و قال الذين كفروا لولا نُزّل عليه القرءان جملة وَحدة كذَلك لنثبّت به فؤادك و رتّلنَه ترتيلاً؛ (2)
كساني كه كافر شدند، گفتند: "چرا قرآن يكجا بر او نازل نشده است؟ اين گونه آن را به تدريج نازل كرديم تا قلبت را به وسيله آن استوار گردانيم، و آن را به آرامي برتو خوانديم.
با توجه به دشواري ها و سرسختيها و لجاجتهايي كه سر راه پيامبر (ص) در راستاي هدايت مردم به وجود ميآمد و كار را بر حضرت دشوار مينمود، نزول دوباره و ارتباط پيوسته با وحي قلب پاك حضرت را تسلي داده و اطمينان خاطر او را فراهم و تقويت روحيه مينمود.
3- عظمت و حقانيت قرآن:
با توجه به اين كه قرآن بر مخاطباني نازل شد كه هم نقّاد و سخنسنج و هم متعصب و لجوج بودند; با اين همه، عظمت قرآن آن قدر خيره كننده بود كه با نزولهر آیه، دل هاي سخت را نرم و شكوفا ميكرد(3) يا با عرضة معارف بيكران، افشاي رازهاي پنهان و... روز بروز بر عظمت آن ميافزود.(4)
خلاصه آن كه مردمي كه براي ترك خوردن مشروبات الكلي بارها آيه نازل شد آن وقت برخي از آنها (نه همه ) آن را رها كردند چطور ظرفيت پذيرش اين همه آيات و معارف را داشتند ؟
📚پی نوشت ها:
1.اسرأ (17)آیه ، 106.
2. فرقان(25) آیه ،32 .
3.طور(20) آیه ،33 .
4.ترجمه تفسیر الميزان، ج 2، ص 16؛ محمدباقر سعيدي ،علوم قرآن، ص 138 - 146،
🔰 @p_eteghadi 🔰
كلیم الله لقب گرفتن حضرت موسی علیه السلام منافاتی با این امر ندارد كه خداوند هیچگاه با پیامبر اسلام بدون واسطه به گفتگو نپرداخته باشد ؛ برای پاسخ كامل به این سؤال مناسب است مسئله وحی، یعنی گونه سخن گفتن خدا با پیامبر را بشناسیم.
پديده «وحي» از مباحث مهم علوم قرآني ميباشد و اهميت آن از اين جهت است كه قرآن كريم كه سخن خداي متعال و كتاب هدايت انسانها به شمار ميرود، از طريق «وحي» نازل شده است.
در اينجا مناسب است ابتدا واژه «وحي» را معنا كنيم و سپس به چگونگي نزول آن بر پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ بپردازيم.
مرحوم علامه طباطبایي (ره) درباره «وحي» مينويسد: «وحي، يك نوع تكليم آسماني (غير مادي) است كه از راه حس و تفكر عقلي درك نميشود؛ بلكه با درك و شعور ديگري است كه گاهي در برخي از افراد ـ به حسب خواست خدایي ـ پيدا ميشود و دستورات غيبي، يعني نهان از حس و عقل را از وحي دريافت ميكند. عهدهدار اين امر نيز نبوت ناميده ميشود». (1)
«شايسته هيچ انساني نيست كه خدا با او سخن گويد؛ مگر از راه وحي (مستقيم) يا از پشت حجاب، يا رسولي ميفرستد و به فرمان او آنچه را بخواهد وحي ميكند؛ چرا كه او بلند مقام و حكيم است». (2)
چگونگي نزول وحي بر پيامبر اسلام - صلی الله علیه و آله و سلم -:
«وحي» نسبت به پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ به سه صورت انجام ميگرفت: گاهي در خواب (از وراي حجاب) به او وحي ميشد كه اين بيش تر در اوايل رسالت حضرتش بود. زماني هم بدون وساطت فرشتهاي، مستقيماً از جانب خداوند مورد وحي قرار ميگرفت. گاهي نیز جبرئيل واسطه وحي بود. قرآن كريم از دو طريق اخير، يعني مستقيماً و يا به وسيله جبرئيل، به پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ وحي شده است.
پس به یقین قسمتي از وحي به طور مستقيم و بدون وساطت فرشته، انجام ميگرفت. اصحاب پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ نقل كردهاند كه: هنگام وحي، درد شديدي به پيامبر دست ميداد، حالت بيهوشي بر وي عارض ميشد، سر او به زير ميافتاد، رنگ صورتش تغيير ميكرد و عرق از روي او جاري ميشد. حاضران در جلسه نيز تحت تأثير اين وضع قرار ميگرفتند و بر اثر اين منظره ترسناك سرهاي آنان نيز به زير ميافتاد. خداوند متعال ميفرمايد: «إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلاً ثَقِيلاً»؛ (3) «ما گفتار سنگيني را به تو القا كرديم».
در توحيد صدوق از امام صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده كه از حضرتش پرسيدند: «آن حالت مدهوش شدن كه به پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ به هنگام وحي دست ميداد، چه بود؟ فرمود: اين در هنگامي بود كه در ميان او و خداوند هيچ كس واسطه نبود و خداوند مستقيماً بر او تجلي ميكرد». (4)
گاهي نيز هنگام وحي مستقيم خداوند بر پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ چنين حالتي به ايشان دست نميداد؛ به عنوان نمونه می توان به گفتگوي خداوند با پيامبر در شب معراج اشاره نمود. بنابراين، پيامبر اسلام(ص) انواع گوناگون وحي را دارا بوده است و در بعضي موارد كه وحي مستقيم بود، آن حالت فشار روحي هم براي او ايجاد نميشد و شايد اين حالت روحي به جهت ماهيت آن وحي بوده است كه موجب فشار روح نميشد؛ با آنكه مستقيم بوده است. (10)
📚پی نوشت ها:
1. طباطبایي، سيد محمّد حسين، قرآن در اسلام، قم، دفتر انتشارات اسلامي، چاپ هشتم، 1375، ص 85.
2. سوره شوري (42) آیه 51.
3. سوره شوري (42) آیه 51.
4. طاهري، حبيبالله، درسهايي از علوم قرآن، تهران، چاپ اول، 1377، ج 1، ص 251 ـ 258.
🔰 @p_eteghadi 🔰
اصولاً قرآن، كتاب هدایت و آموزش و راهنمایی به باورهای حق و اخلاق متعالی و اعمال صالح برای انسان ها است و نیازی نیست در اول هر آیه ای كه متضمن دعا است، كلمه «قل» ذكر كند؛ چون در آغاز قرآن خداوند هدف از نزول آیات را برای ما تشریح كرد كه این كتاب برای تعلیم و هدایت شما نازل كردم. از این رو، دستورات آن متوجه شما است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
دوران فترت در مورد نزول قرآن از نظر آيت ا.. معرفت چيست؟
آیت الله معرفت (ره) در این باره می نویسد:
« آغاز وحي رسالي (بعثت) در 27 ماه رجب، 13 سال پيش از هجرت (609 ميلادي) بود، ولي نزول قرآن به عنوان كتاب آسماني، سه سال تأخير داشت. اين سه سال را به نام «فترت» ميخوانند. پيامبر (ص) در اين مدت دعوت خود را سرّي انجام ميداد تا آيه «فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ»(1) نازل شد و دستور اعلان دعوت را دريافت كرد. ابو عبداللّه زنجاني گويد: «پس از نزول آيه «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ...»(2) تا مدت سه سال قرآن نازل نشد و اين مدت را فترت وحي مينامند؛ سپس قرآن به صورت تدريجي نازل گرديد كه مورد اعتراض مشركين قرار گرفت.» (3)
پی نوشت ها:
1. حجر(15) آیه 94.
2. علق(96) آیه 1.
3. معرفت، علوم قرآني، قم، موسسه فرهنگي التمهيد، 1386ش، ص 62.
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(125).mp3
5.28M
پرسش و پاسخ اعتقادی
🔹حجه الاسلام #محمدی
جلسه 125 - مسئله توسل به ائمه
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔻حال عبادت ندارم، چه کنم؟
پاسخ: یکي از موانع عبادت و بندگي، كسالت و تنبلي است.
صبر در اطاعت، یعنی انسان سختي و مشقت انجام عبادات را تحمل كند.
🍀خداوند در قرآن كريم، كسالت در انجام عبادات را از جمله صفات منافقين می داند : «إِنَّ الْمُنافِقينَ ... وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا كُسالى يُراؤُنَ النَّاسَ وَ لا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَليلا»؛ همانا منافقان ... چون به نماز ميايستند با كسالت مي ایستند و چون در انظار مردم نماز ميخوانند، ريا ميكنند و خداوند را جز اندكي ياد نمي كنند : نساء ، ۱۴۲.
🌸امام امیرالمومنین على بن ابی طالب عليهماالسلام مي فرمايند: «آفةُ النُّجْحِ الكَسَلُ»؛ يعني آفت موفّقيت، تنبلى است :
غررالحکم، حدیث۳۹۶۸.
🌹مهم ترين مساله اي که باعث کسالت و تنبلي در عبادت مي شود انجام گناهان مختلف و يا انجام کارهاي غير مفيد در شبانه روز است. رابطه بسيار تنگاتنگي بين غفلت انسان و گناهان وي با لذت نبردن از عبادت وجود دارد. هر چه بيشتر مراقبت از اقوال و افعال و نيت مان نماييم، به همان مقدار مي توانيم از عبادت خود لذت بيشتري ببريم؛ زيرا يکي از اصلي ترين خصوصيت گناه اين است که قلب را تيره و موجب مریضی آن مي شود. قلب که به گناه، تيره و مريض شد، ديگر نمي تواند در هنگام راز و نياز با خداوند احساس نشاط و طراوات داشته باشد.
🔹يکي ديگر از مسايلي که تاثير بسياري در حال عبادت دارد زمان انجام عبادات است. از آيت الله بهجت رحمه الله عليه پرسيدند: براي رفع تنبلي و کسالت در عبادات چه بايد کرد؟ ايشان در جواب فرمودند: در اوقات نشاط، مشغول به عبادت مستحبه شويد ولی در اوقات کسالت، اقتصار بر واجبات کنید.
#ماه_مبارک_رمضان
#شب_قدر #مناجات
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨
🌼ماه رسیدن به خورشید
✍ ماه رمضان ماه دعا و نیایش است و تمام درخواستها و دعاهای ما از سَمت ایشان به ما میرسد چون ما معتقدیم که حجّت خدا زنده است و میدانیم که همهٔ دعاهای ما با عنایت ایشان مورد قبول درگاه حق قرار گیرد که این به معنای روح دعا بودن آن حضرت است.
امام عصر برجستهترین دعا در ماه مبارک را برای ما به هدیه گذاشتهاند و آن دعای افتتاح است که مخصوص شبهای ماه مبارک رمضان است و از ناحیهٔ ایشان صادر شده است.
دعای معروف «اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلی اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُور...» که دعای مشترک هر روز ماه رمضان است، روح این دعا بوده و درخواست ظهور امام عصر از جانب خداوند متعال است.
ما معتقدیم با آمدن امام عصر همهٔ مشکلات حل خواهد شد و در عصر ظهور حضرت، فقرا به غنا میرسند و همهٔ دردها در آن زمان التیام مییابد و عصر ظهور، عصری است که ثروت از دست غارتگرانِ ثروتِ عمومی خارج شده و در مسیر نیازهای عمومی جامعه مصرف میشود که همهٔ این معارف در دل این دعا ذکر شده است.
🌙 ویژهٔ ماه مبارک #رمضان
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مهدویت در کلام مراجع:
✳️ آیت الله العظمی جوادی آملی در شانزدهمین همایش دکترین مهدویت فروردین 1400
🔰 امام معصوم از کجا می فهمد امام شده است؟
#امام_زمان
#امامت
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ ویژه
✳️ آیت الله مهدوی کنی رحمه الله:
🔰 همکاری همه جانبه برای رفع مشکلات نظام
🎞 بخشی از سخنان آیت الله مهدوی کنی در چهارمین همایش دکترین مهدویت سال 1387
#نظام_اسلامی
#مشکلات_نظام
#مهدوی_کنی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ_تصویری
موضوع : ❤ ۳۱۳ یار امام زمان
علیه السلام❤
#استاد_عالی
#ماه_مبارک_رمضان
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(126).mp3
5.18M
پرسش و پاسخ اعتقادی
🔹حجه الاسلام #محمدی
جلسه 126 - مساله ارادت به ائمه
🔰 @p_eteghadi 🔰
تاثیرات گناه درارتباط باحضرت.mp3
669.9K
⁉️آیا گناهان ما در ارتباط با امام زمان (عج)تاثیر دارد؟ذکرموثر در زمینه حفظ توبه چیست ؟
⭕️پاسخ: استاد ابراهیم #افشاری
🔰 @p_eteghadi 🔰
بعد از اینکه فرشتگان به دستور خداوند بر حضرت آدم سجده کردند، و ابلیس سرپیچی کرد، بهشتی در اختیار آدم و همسرش حوا قرار گرفت. آنگاه خدا به آدم فرمود: با همسرت در این بهشت ساکن شوید و از همه نعمتهای آن استفاده کنید، ولی به این درخت نزدیک نشوید.[1]
اما ابلیس که سوگند خورده بود، تا آدم و فرزندانش را گمراه کند، به سراغ آنان آمده و به وسوسه کردن آنان مشغول شد. در نتیجه؛ آنان سفارش خدا را فراموش کردند[2] و از آن درخت چشیدند و از ماندن در بهشت محروم شدند.[3]
با توجه به آیات مختلف قرآن که این داستان را پوشش دادهاند، میتوان دلایل مختلفی را برای سرپیچی حضرت آدم و حوا از دستور خدا و اقدام به خوردن میوه ممنوعه بهشتی بیان کرد:
الف) فریب شیطان: ابلیس که با سجده نکردن بر آدم، کینه او را به دل گرفته بود، دشمنی خود را با او آغاز کرد. اولین اقدام او علیه انسان که با موفقیت نیز همراه بود، بیرون کردن آدم و حوا از بهشت مخصوص خود بود. اقدامات او شامل موارد زیر بود:
1. تطمیع کردن: او برای اینکه بتواند آنان را وادار کند تا از آن درخت بچشند، باید فریبشان میداد؛ از اینرو، به آن دو گفت: «اگر از این درخت بخورند، تبدیل به فرشته خواهند شد یا حداقل جاویدان در بهشت خواهند ماند».[4] این وعدههای دروغین، موجب ترغیب آن دو برای استفاده از آن درخت شد.
2. سوگند خوردن: او برای اینکه ادعایش را باورپذیرتر کند تا آن دو دچار شک و شبههای نشوند، به قسم خوردن نیز روی آورد.[5]
ب) کوتاهی آدم و حوا: با اینکه خدای متعال به آدم یادآور شده بود که ابلیس دشمن او و همسرش است و قصد دارد که آنان را از بهشت بیرون کند، با اینحال؛ به دلیل طمعورزی به کمال بالاتر، و رسیدن به خلود و جاودانی، وعده وسوسه برانگیز ابلیس را باور کرده و هشدار خدا را به فراموشی سپردند.
به عبارت دیگر، آنان که در ابتدای خلقت خویش بوده و چیزی به نام فریب و فریبکاری را نمیشناختند، گمان نمیبردند که فردی به آنان سخن دروغی گفته و بر آن سوگند نیز یاد کند؛ از اینرو خاطرشان آسوده شد که شاید خدا توصیه گذشته خود مبنی بر نزدیک نشدن به آن درخت را پس گرفته باشد و آن توصیه تنها جنبه موقّتی داشته و اکنون خوردن از این درخت بر کمال آنان خواهد افزود.
📚منابع:
[1]. بقره، 34 – 36.
[2]. طه، 115.
[3]. بقره، 36.
[4]. اعراف، 20.
[5]. اعراف، 21.
🔰 @p_eteghadi 🔰
❗️اگر آمرزیده نشویم...
🔻امام صادق عليهالسلام:
مَن لَم يُغفَرْ لَهُ في شهرِ رمضانَ لَم يُغفَرْ لَهُ إلى مِثلِهِ مِن قابِلٍ إلاّ أن يَشهَدَ عَرَفَةَ
🌘 كسى كه در ماه رمضان آمرزيده نشود، تا رمضان آينده آمرزيده نگردد؛ مگر آن كه در عرفه حاضر شود.
📚 بحارالأنوار، 96/ 342/6
🔰 @p_eteghadi 🔰
نزول قرآن به زبان عربي با توجه به مخاطبان نخستين و پيامبر (كه عرب زبانند) يك جريان طبيعي است. زيرا هر سخنور و دانشمندي مطالب خويش را با زبان مخاطبان خود بيان ميكند يا مينويسد، مگر آن كه پيمودن چنين مسير طبيعي به دلايلي، غير ممكن باشد يا در پيش گرفتن رويهاي ديگر ضروري به نظر برسد.
خداوند در ارسال پيامبران و ابلاغ پيامهاي خويش همين رويه را تأييد كرده و به كار گرفته:
و ما أرسلنا مِن رسول إلاّ بلسان قومه ليبين لهم فيضلّ اللَّه مَن يشاء و يهدي مَن يشاء و هو العزيز الحكيم (1)
ما هر فرستاده اي را با زبان مردمش فرستاديم تا بتواند حقايق را براي آنان به روشني بيان كند. پس خداوند هر كس را بخواهد، گمراه و هر كس را بخواهد، هدايت ميكند و او شكستناپذير و حكيم است".
رسولان الهي هم پيام را با زبان قوم و مخاطبان خويش ميآورند و هم معارف را متناسب با سطح فرهنگي و علمي آنان بيان ميكنند. بنابراين اگر قرآن به زباني غير از زبان عربي بود، جاي آن داشت كه از حكمت نزول قرآن به آن زبان سؤال شود كه چرا با اين كه مخاطبان عرب بودند، قرآن به زبان ديگري كه مردم آن زمان نميفهميدند، نازل شد. پس نزول قرآن به زبان عربي در درجه اوّل امري طبيعي است.
اما نازل شدن قرآن به زبان عربي به معناي اختصاص آن به ملت عرب زبان نيست، بلكه، چون روح و محتوا و پيام قرآن همگاني و جهاني است، اين كتاب آسماني براي همه انسانها است و در آيات قرآن نيز اين معنا تأكيد شده است.
از طرف ديگر براي جهاني بودن قرآن، لازم نيست حتما قرآن به زبان ما باشد، بلكه همين كه قرآن و مفاهيم و پيام هاي آن به زبان ما ترجمه شود، حجت بر ما تمام مي گردد و بهانه اي براي ايمان نياوردن نخواهيم داشت.
براي اطلاع بيشتر به تفاسير مراجعه كنيد.
📚پينوشتها:
1. ابراهيم (14) آيه 4.
🔰 @p_eteghadi 🔰
بسیاری از آیات مکی، پیرامون اثبات و بیان توحید و رد بتپرستی میباشد که تعدادی از آنها، در جواب گفتارهای مشرکان مکه نازل شده است.
در یکی از این آیات، خداوند به پیامبرش میگوید که به مشرکان بگو: «إِنِّی نُهیتُ أَنْ أَعْبُدَ الَّذینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ قُلْ لا أَتَّبِعُ أَهْواءَکُمْ قَدْ ضَلَلْتُ إِذاً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُهْتَدینَ»؛[1] من از پرستیدن کسانى که شما به جاى خدا مىپرستید نهى شدهام. بگو: من از هواهاى نفسانى شما پیروى نمىکنم، که در آن صورت گمراه شدهام و از راه یافتگان نخواهم بود.
در ذیل به تفسیر بخشهایی از آیه میپردازیم:
1. عبارت «أَعْبُدَ الَّذینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ»؛ شامل همه چیزهایی که مشرکان میپرستیدند میشود[2] که البته بیشتر به بتپرستی که اعتقاد غالب مشرکان بوده است، انصراف دارد.
2. تعبیر «لا أَتَّبِعُ أَهْواءَکُمْ» تعلیل بر عدم پرستش بتها میباشد؛[3] یعنی عبادت بتها تبعیت از هواهای نفسانی است[4] و پیامبر(ص) مانند مشرکان از نفس خود تبعیت نمیکند.
بسیاری از مفسران شیعه[5] و سنی،[6] تابع هوای نفس بودن بتپرستان را اینگونه تقریر کردهاند که این عمل از عقل و منطق و استدلال خالی است و تنها به جهت پیروی از گذشتگان و تعصبات بیدلیل به این عمل دست زدهاند.
آری؛ بتپرستى هیچ دلیل منطقى ندارد، و هرگز با حکم عقل و خرد انسانی سازگار نیست؛ زیرا عقل به خوبى درک میکند که انسان از جمادات برتر است، حال چگونه ممکن است در برابر مخلوق دیگرى و حتى در برابر موجود پستتر سر تعظیم فرود آورد، علاوه بر این بتها غالباً ساخته و پرداخته انسان بودند؛ چگونه ممکن است چیزى که مخلوق خود انسان است معبود و مشکلگشا گردد. بنابراین بتپرستی براساس حجت و دلیل نیست و تنها بر اساس هوس انسانی شکل گرفته است.[7]
3. در همین راستا، در آیه مشابهی دیگر، دوری از بتها و پذیرش اسلام بر اساس منطق و بینه و شاهد اعلام شده است:
«قُلْ إِنِّی نُهیتُ أَنْ أَعْبُدَ الَّذینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَمَّا جاءَنِی الْبَیِّناتُ مِنْ رَبِّی وَ أُمِرْتُ أَنْ أُسْلِمَ لِرَبِّ الْعالَمین»[8] بگو که من به دلیل نشانههای روشنی که از پروردگارم دارم از پرستش آنچه غیر از خدا میپرستید، نهی شدهام و به من دستور داده شده که در برابر پروردگار جهانیان سر تسلیم فرود آورم.
البته برخی از مفسران تعبیر «لا أَتَّبِعُ أَهْواءَکُمْ» را تنها در پرستش بتها نمیدانند، بلکه خواسته مشرکان این بود که پیامبر علاوه بر بتپرستی انسانهای فقیر و افرادی؛ مانند بلال و سلمان را از خود دور کند که این خواستهها نیز براساس میل نفسانی بوده است.[9]
📚 منابع:
[2]. قمی مشهدی، محمد بن محمدرضا، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، تحقیق، درگاهی، حسین، ج 4، ص 340، تهران، وزارت ارشاد اسلامی، چاپ اول، 1368ش؛ مغنیه، محمد جواد، تفسیر الکاشف، ج 3، ص 198، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ اول، 1424ق؛
[3]. فیض کاشانی، ملامحسن، تفسیر الصافی، تحقیق، اعلمی، حسین، ج 2، ص 124، تهران، انتشارات الصدر، چاپ دوم، 1415ق.
[4]. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 7، ص 114، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1417ق؛
[5]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی، محمد جواد، ج 4، ص 478، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش؛ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 5، ص 262، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ اول، 1374ش.
[6]. زمخشری، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج 2، ص 30، بیروت، دار الکتاب العربی، چاپ سوم، 1407ق؛ ابن جوزی، ابوالفرج عبدالرحمن بن علی، زاد المسیر فی علم التفسیر، تحقیق، المهدی، عبدالرزاق، ج 2، ص 36، بیروت، دار الکتاب العربی،چاپ اول، 1422ق.
[7]. فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 13، ص 8، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، 1420ق.
[9]. ثعلبی نیشابوری، ابو اسحاق احمد بن ابراهیم، الکشف و البیان عن تفسیر القرآن، ج 4، ص 152، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ اول، 1422ق؛ بغدادی، علاء الدین علی بن محمد، لباب التاویل فی معانی التنزیل، تصحیح، شاهین، محمد علی، ج 2، ص 117، بیروت، دار الکتب العلمیه، چاپ اول، 1415ق.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✳️شب قدر، قلب ماه مبارك رمضان
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔹شب قدر قلب ماه مبارك رمضان است، ماه مبارك رمضان براي امت اسلامي معجزهاي قويتر از معجزه سليمان پيامبر است، زيرا اعجاز آن حضرت در مسلط بودن بر باد بود راه يك ماهه را در بامداد يا در شامگاه طي ميكرد.
🔷 ولی اعجاز قرآن كريم در اين است كه سالك صالح در يك شامگاه در ليلة القدر راه هزار ماهه را طي ميكند ﴿لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾ با اين تفاوت كه او مسير مكان را ميپيمود و قرآنيان ميتوانند مسير مكانت را طي كنند.
🔷همراهان سليمان نبي در يك بامداد راه ظاهري يك ماهه را طي ميكردند ولي پيروان قرآن و عترت مكانت و راه معنوي هزار ماهه را يك شبه طي ميكنند، اگر گفته شد كه اين طفل يك شبه ره صد ساله ميرود آن را ميشود در شب قدر تجربه كرد.
🔸سخنرانی معظم له در شب قدر - ۱۳۸۵
🔰 @p_eteghadi 🔰