eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.7هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
5. وبلاگ نویسی قرآنی برای نشان دادن اهمیت قرآن كریم به مردم باید از همه زبان‌ها استفاده كنیم، قرآن آن‌قدر جذابیت دارد و آن‌قدر تنوع روش‌ها در آن وجود دارد كه این‌ها نشان می‌دهد از تمام روش‌ها می‌توان برای جذب مردم استفاده كرد؛ مثلا به عنوان نمونه وقتی در فضای سایبر وارد می‌شویم، همین وبلاگ‌نویسی قرآنی خود می‌تواند جذابیتی داشته باشد. . ارائه روش های نوین تفسیر قرآن در كنار خط، بحث‌های تذهیب و هنری قرآن هم مطرح است كه می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد و یا طراحی و نقاشی و... در قرآن. در كنار این‌ها بعضی‌ها علاقه‌مند به روش‌های نوین تفسیر قرآن هستند. مثلا اخیرا برخی تفسیر برای كودكان می نویسند یا تفسیر جوان می نویسند. 7. همچنین برخی به صوت و لحن قرآن علاقه‌مند هستند. یکی از دلایل مهجوریت قرآن، مربوط به معارفی هست كه هنوز ناشناخته باقی مانده و بُعد دیگر مربوط به معارف شناخته شده‌ای است كه به آنها اعتنا نمی شود و از آنها تبعیت نمی‌شود. درباره علت مهجوریت قرآن در این بُعد، دو علت مهم را می‌توان بیان كرد: یكی دوری از مفسّر حقیقی قرآن و قرآن ناطق و دیگری نداشتن عزم راسخ متفكران در تفكّر و تدبّر در قرآن و غفلت مسلمان ها از توجه و تدبر در آیات :« بَلْ قُلُوبهُمْ فىِ غَمْرَةٍ مِّنْ هَذَا وَ لهُمْ أَعْمَالٌ مِّن دُونِ ذَلِكَ هُمْ لَهَا عَامِلُونَ»(1)دل هاى آنان از این حقیقت در غفلت است، و آنان غیر از این ، كردارهایى دیگردارند كه به انجام آن مبادرت مى‏ورزند. از این آیه استفاده می‌شود كه مبادرت به كارهای غیر ضروری، باعث غفلت انسان از كارهای ضروری، از جمله تدبر و تقكر در آیات قرآن است. به عنوان نمونه، اقوال برخی از مفسران و علمای بزرگ كه در تفسیر نور(2) نقل شده را مطرح می کنم با تأكید بر این نكته كه با توجه به تغییر شگرف در جهان علم و پیشرفت فهم و دانش بشری باید هر زمان اسرار جدید از آیات قرآن مورد تعمق قرار گیرد .تدبر گذشتگان در آیات قرآن و رسیدن آنها به اسراری از آن نمی تواند ما را بی نیاز به تفاسیر جدید و تعمق و تدبر بیشتر در آیات الهی نماید. ********ملا صدرا (ره) در مقدّمه تفسیر سوره واقعه مى‏گوید: بسیار به مطالعه كتب حكما پرداختم تا آنجا كه گمان كردم كسى هستم، ولى همین كه كمى بصیرتم باز شد، خودم را از علوم واقعى خالى دیدم. در آخر عمر به فكر رفتم كه به سراغ تدبّر در قرآن و روایات محمّد و آل محمّد (ع) بروم. یقین كردم كه كارم بى‏اساس بوده است، زیرا در طول عمرم به جاى نور در سایه ایستاده بودم. از غصه جانم آتش گرفت و قلبم شعله كشید، تا رحمت الهى دستم را گرفت و مرا با اسرار قرآن آشنا كرد و شروع به تفسیر و تدبّر در قرآن كردم. درِ خانه وحى را كوبیدم، درها باز شد و پرده‏ها كنار رفت و دیدم فرشتگان به من مى‏گویند: «سَلامٌ عَلَیْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدِینَ». فیض كاشانى (ره) مى‏گوید: كتاب‏ها و رساله‏ها نوشتم، تحقیقاتى كردم، ولى در هیچ یك از علوم دوائى براى دردم و آبى براى عطشم نیافتم، بر خود ترسیدم و به سوى خدا فرار و انابه كردم تا خداوند مرا از طریق تعمّق در قرآن و حدیث هدایت كرد. امام خمینى (ره) در گفتارى از اینكه تمام عمر خود را در راه قرآن صرف نكرده، تأسّف مى‏خورد و به حوزه‏ها و دانشگاه‏ها سفارش مى‏كند كه قرآن و ابعاد گوناگون آن را در همه‏ى رشته‏ها، مقصد اعلى قرار دهند تا مبادا در آخر عمر بر ایّام جوانى تأسّف بخورند. بنابراین یكی از عوامل مهجوریت قرآن توجه به علوم و امور دیگر است اما غفلت از بخشی از قرآن و توجه به بخشی دیگر همچون توجه بیش از حد به مباحث قرائت و تلاوت نیز از جمله عوامل مهجوریت قرآن است. یکی دیگر از ابعاد مهجوریت،تبعیت انسان ها از امیال و خواهش های نفسانی، مهم ترین عاملی است كه باعث می‌شود انسان بر خلاف شناخت‌های قبلی خود عمل كند :«أَ فَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى‏ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلى‏ سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلى‏ بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ یَهْدیهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَ فَلا تَذَكَّرُونَ»(جاثیه/23)دیدى كسى را كه امیال نفسانی خود را خداى خود گرفت . خدا او را با داشتن علم گمراه كرد . بر گوش و قلبش مهر نهاد و بر چشمش پرده انداخت، دیگر بعد از خدا چه كسى او را هدایت مى‏كند؟ آیا باز هم متذكر نمى‏شوید؟» مؤمنون، آیه 63 2. تفسیر نور، ج‏8، ص247 1 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓بهترین اعمال برای چه می تواند باشد؟ 🔰 پاسخ 🌹‌بهترین عمل را خود قرآن کریم برای عاقبت بخیری مشخص کرده است. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَالْعَصْرِ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾ 💠 پس دو عمل: 1️⃣ ایمان هرچقدر ایمان انسان قوی تر باشد عاقبت بخیری او حتمی تر خواهد بود. 2️⃣ عمل صالح 💢 عمل صالح هم یعنی انجام واجبات، ترک محرمان و کسب مکارم اخلاقی؛‌که میشود عمل صالح که همراه با ایمان عاقبت بخیری انسان را تضمین می کنند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🤔 ❔ادعای تحدی قرآن آنقدر فلّه‌ای و کودکانه است که حتی خود الله هم در آیه ۴۹ سوره قصص فراموش می‌کند که قرار بود فقط قرآن در مقام تحدی قرار گیرد!↓↓↓ بگو: اگر شما راستگوئید پس کتابی از جانب خدا بیاورید که از آن دو (تورات و قرآن) هدایت‌کننده‌تر باشد تا من از آن پیروی کنم در این آیه، تورات تحریف شده با آن همه آیات بچگانه و گاف‌های علمی خنده دارش در مقام تحدی قرار می‌گیرد ❗️❗️ 💠💠 👌مشركان لجوج اصرار داشتند كه چرا پيامبر اسلام ص معجزاتى همچون موسى ع نداشته است؟ و از سوى ديگر نه به گفته ‏ها و گواهى تورات در باره علائم پيامبر ص اعتنا مى‏ كردند، و نه به قرآن مجيد و آيات پرعظمتش، لذا قرآن، روى سخن را به پيامبر ص كرده مى‏ گويد ؛ « بگو اگر شما راست مى‏ گوئيد كه اين دو كتاب از سوى خدا نيست، كتابى روشنتر و هدايت‏ بخش‏ تر از آنها از سوى خدا بياوريد تا من از آن پيروى كنم » (قُلْ فَأْتُوا بِكِتابٍ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ هُوَ أَهْدى‏ مِنْهُما أَتَّبِعْهُ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ). ❕و به تعبير ديگر آنها دنبال كتاب هدايت مى‏ گردند و دنبال معجزات، چه معجزه ‏اى بالاتر از قرآن و چه كتاب هدايتى بهتر از آن؟ اگر چيزى در دست پيامبر اسلام جز اين قرآن نبود براى اثبات حقانيت دعوتش كفايت مى‏ كرد، ولى آنها حق‏ طلب نيستند بلكه مشتى بهانه ‏جويانند. 📚تفسیر نمونه ج 16 ص 104 ❕اين را هم بايد دانست كه اگر در آيه مورد بحث اعتراف شده است به اينكه تورات كتاب هدايت است، منظور تورات زمان موسى است، زيرا خود قرآن كريم تورات موجود در اين اعصار را تحريف شده، و خلل پذيرفته مى ‏داند، و هر جا در قرآن كريم تورات به عنوان كتاب خدا، و كتاب هدايت ذكر شده، منظور، آن تورات است نه اين. 📚ترجمه تفسیر المیزان ، ج 16 ص 74 👌بنابراین ، اگر قرآن تورات را کتاب هدایت می داند و در هدایتگری به آن تحدی می کند ، مقصودش همان تورات اصلی است که بر موسی ع نازل شده بود ، توراتی که خودش در وصف آن فرمود ؛ « وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ مِنْ بَعْدِ ما أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ الْأُولى‏ بَصائِرَ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ » « ما به موسى كتاب آسمانى داديم بعد از آن كه اقوام قرون نخستين را هلاك كرديم، كتابى كه براى مردم بصيرت آفرين بود و مايه هدايت و رحمت، تا متذكر شوند. » ( قصص 43 ) ❕و فرمود ؛ « وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسى‏ وَ هارُونَ الْفُرْقانَ وَ ضِياءً وَ ذِكْراً لِلْمُتَّقِين‏ » « ما به موسى و هارون فرقان (وسيله جدا كردن حق از باطل) و نور و آنچه مايه يادآورى پرهيزكاران است داديم. » ( انبیاء 48 ) 👌و فرمود ؛ « پيش از آن كتاب موسى كه پيشوا و رحمت بود » ( هود 17 ) ❕اما همین تورات پس از موسی ع ، توسط علمای یهود مورد تحریف قرار گرفت و آیاتش زیاد و کم شد ، تا جایی که خداوند در این رابطه فرمود ؛ « أَ فَتَطْمَعُونَ أَنْ يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَ قَدْ كانَ فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ ما عَقَلُوهُ وَ هُمْ يَعْلَمُون‏ » « آيا انتظار داريد به (آئين) شما ايمان بياورند، با اينكه عده ‏اى از آنها سخنان خدا را مى ‏شنيدند و پس از فهميدن آن را تحريف مى ‏كردند در حالى كه علم و اطلاع داشتند. » ( بقره 75 ) 👌و فرمود ؛ « مِنَ الَّذِينَ هادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ » « بعضى از يهود، سخنان را از محل خود تحريف مى‏ كنند » ( نساء 46 ) ❕و فرمود ؛ « در ميان آنها [يهود] كسانى هستند كه به هنگام تلاوت كتاب (خدا)، زبان خود را چنان مى ‏گردانند كه گمان كنيد (آنچه را مى‏ خوانند،) از كتاب (خدا) است، در حالى كه از كتاب (خدا) نيست! (و با صراحت) مى‏ گويند: آن از طرف خداست! با اينكه از طرف خدا نيست، و به خدا دروغ مى ‏بندند در حالى كه مى ‏دانند » ( آل عمران 78 ) ❕و کار را در تحریف تورات به جایی رساندند که خداوند آنان را تهدید کرده و خطاب به آنان می فرماید ؛ «لا تَشْتَرُوا بِآياتِي ثَمَناً قَلِيلاً وَ إِيَّايَ فَاتَّقُون‏ » « آيات مرا به بهاى ناچيزى نفروشيد و تنها از من بترسید » ( بقره 41 ) 👌بنابراین توراتی که مورد تحدی در جهت هدایتگری قرار گرفته است ، تورات اصلی است نه تورات تحریف یافته کنونی ، و از سوی دیگر ، تورات اصلی چون از سوی خداوند بوده است ، غیر خدا نمی توانسته است کتابی در جهت هدایتگری مانند آن بیاورد و اساسا بشر توان آن را ندارد که کتابی به مانند کتابی که خداوند نازل کرده است را بیاورد ، چه آن کتاب قرآن باشد ، چه انجیل و چه تورات ، تحدی تنها به قرآن نیست ، بلکه بشر به صورت مطلق نمی تواند به مانند هیچ یک از کتابهایی که خداوند در جهت هدایت مردم نازل کرده است ، کتابی بیاورد . 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓بعضی ها وصیت می کنند آن ها را شبانه خاک نکنند! مگر روح می فهمد شب است یا روز؟ 🔰 دفن شبانه میت، از نظر روایات معصومین (علیهم السلام)، منع و ممنوعیتی ندارد؛ افزون بر این که توصیه هم شده ایم تا در دفن اموات تعجیل نموده و آن را به تأخیر نیندازیم. 💠 به این روایات توجه فرمایید: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)‏ كَرَامَةُ الْمَيِّتِ تَعْجِيلُه‏»؛ رسول خدا (صلى اللّٰه عليه و آله) فرمودند: كرامت و تعظيم ميت، آن است كه او را زود به قبر برسانند.(من لا يحضره الفقيه‏،ج ‏1، ص 140، ح 385) 🔹 «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)‏ لَا أُلْفِيَنَّ مِنْكُمْ رَجُلًا مَاتَ‏ لَهُ‏ مَيِّتٌ‏ لَيْلًا فَانْتَظَرَ بِهِ‏ الصُّبْحَ‏ وَ لَا رَجُلًا مَاتَ لَهُ مَيِّتٌ نَهَاراً فَانْتَظَرَ بِهِ اللَّيْلَ لَا تَنْتَظِرُوا بِمَوْتَاكُمْ طُلُوعَ الشَّمْسِ وَ لَا غُرُوبَهَا عَجِّلُوا بِهِمْ إِلَى مَضَاجِعِهِمْ يَرْحَمُكُمُ اللَّهُ»؛ رسول خدا (صلى اللّٰه عليه و آله) فرمودند: مبادا هرگز كسى از شما را بيابم (يا نيابم کسی از شما را كه چنين كرده باشد)، مرده ‌اى داشته كه شب از دنيا رفته و او انتظار صبح بكشد تا او را تجهيز و تدفين كنند يا كسى مرده اش در روز از دنيا رفته او انتظار فرا رسيدن شب را بكشد و كارى براى ميت انجام ندهد. براى مردگان خود انتظار طلوع يا غروب آفتاب را نكشيد بلكه در مورد آن ها شتاب كنيد و به زودى آن ها را به آرامگاهشان برسانيد تا خداوند عزّ و جلّ‌ شما را مورد رحمت خويش قرار دهد.(من لایحضره الفقیه، ج ‏1، ص 140، ح 386) ✍ البته ممکن است به جهت این که در روز، تعداد مؤمنینِ بیشتری امکان حضور در تشییع جنازه را پیدا می کنند و طلب مغفرت بیشتری برای میت انجام می شود، شخص چنین وصیتی می کند و یا این که اگر دفن در روز انجام شود، امکان آمادگی برای توجه به نماز «لیلة الدفن» بیشتر است زیرا در روز، کارهای دفن تمام شده و فرصت و فراغت بیشتری وجود دارد تا مبادا نماز شب اول قبر، فراموش شود یا فرصت انجامش نباشد. 🔸 شاید هم به خاطر این تصور است که برای اموات بهتر است شب ها زائری نداشته باشند تا بتوانند از نعمت های الهی بهره مند شوند؛ در این زمینه روایت داریم.(الكافي، ج ‏3، ص 246، ح 1.) از این روایت استفاده می شود که ارواح مؤمنان از ابتدای شب تا طلوع آفتاب، متنعم در نعمت های الهی هستند، نعمت هایی که در روز از آن محروم هستند؛ لذا گفته شده که شب هنگام به زیارت مردگان نروید تا آنان بتوانند از نعمت ‌های در شب استفاده کنند. 🔰 نکته: وجود چنین روایاتی شاید این تصور را ایجاد کرده است که برای رفتن به قبرستان یا برای دفن اموات، روز بهتر از شب است؛ و الا همان طور که عرض شد، منعی برای دفن شبانه نداریم و حتی توصیه هم شده که در صورت امکان و بدون دلیل، دفن میت را به تاخیر نیندازید. در هر صورت، در جایی که میت وصیتی کرده است، طبق همان عمل شود. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام على عليه السلام: العَجَبُ هُوَ الدّنيا، و غَفلَتُنا فيها أعجَبُ دنيا شگفت است و شگفت تر از آن غفلت ما در آن است ميزان الحكمه جلد7 صفحه 66 🔰 @p_eteghadi 🔰
درباره مهجوریت قرآن و مراتبش چقدر می دونید؟ اگر ممکنه راهنماییم کنید. کلات: آیه 30 سوره فرقان اشاره به مهجوریت قرآن دارد: (وَقَالَ الرَّسُولُ یَـَرَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُواْ هَـَذَا الْقُرْءَانَ مَهْجُورًا) در این آیه، حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله از كیفیت برخورد مشركان لجوج و افراد بی ایمان با قرآن، به خداوند شكایت می كند. برخی از مفسران مانند علامه طباطبایی; شكایت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله را مربوط به آخرت دانسته اند، امّا بیشتر مفسران این سخن پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله را مربوط به همین دنیا دانسته اند. 👇👇👇👇👇
ر.ك: تفسیر نمونه، آیت اللّه مكارم شیرازی و دیگران، ج 15، ص 76 مهجوریت و بیگانگى مفاهیم و معارف قرآن در میان مردم ، علت هاى مختلف و متعددى دارداز جمله: 1 . تلاش ها و توطئه هاى شیاطین جنى و انسى باعث شده كه مردم از معارف و مفاهیم قرآن كریم فاصله بگیرند و گرفتار دام ها و فریب توطئه هاى شیاطین شوند . 2 . عدم توجه به مفاهیم و معارف قرآن كریم و در نتیجه عمل نكردن به دستورها و پیام هاى راهگشا و هدایت ساز قرآن مجید نیز یكى از عوامل رایج نشدن فرهنگ قرآنى در میان مردم است در حالیكه مردم باید از پیام ها و راهنماى هاى گرانبهاى قرآن استفاده و در آن تدبّر كنند و سیر تكامل اخلاق و مراحل كمال را به وسیله عمل به آیات قرآن بپیمایند . 3 . از طرفى ، كم توجهى مراكز مختلف فرهنگى به خصوص مراكزى كه وظیفه آنها نشر و گسترش فرهنگ قرآنى و اسلامى است ، باعث شده كه ترویج فرهنگ قرآن در میان مردم كم رنگ شود . یكی از حجابهایی كه مانع از فهم قرآن شریف و استفاده از معارف و مواعظ این كتاب آسمانی است، حجاب معاصی و كدورات حاصله از طغیان و سركشی نسبت به ساحت پروردگار عالمیان است كه قلب را حاجب شود از ادراك حقایق. باز از حجابهای مهم، كه پرده ضخیم است بین ما و معارف و مواعظ قرآن، حجاب حب دنیاست كه به واسطه آن قلب تمام هم خود را صرف آن كند و وجهه قلب یكسره دنیوی شود و قلب به واسطه این محبت از ذكر خدا غافل شود. و هرچه علاقه‏مندی به دنیا و اوضاع آن زیاد شود، پرده و حجاب قلب ضخیم‏تر گردد. مادامی كه انسان در حجاب خود هست نمی‏تواند این قرآن را كه نور است و به حسب فرمایش خود قرآن، نور است، نور را كسانی كه در حجاب هستند پشت حجاب‏های زیاد هستند، نمی‏توانند ادراك كنند. گمان می‏كنند كه می‏توانند اما نمی‏توانند. تا انسان از حجاب‏های بسیار ظلمانی خود خارج نشود، تا گرفتار هواهای نفسانی است، تا گرفتار خودبینی‏هاست، تا گرفتار چیزهایی است كه در باطن خود ایجاد كرده است از ظلماتی كه بعضی‏ها فوق بعض است، لیاقت پیدا نمی‏كند انسان كه این نور الهی در قلب او منعكس شود.
از قرآن بپرس: منظور از مهجوریت: الف) اتخاذ قرآن و عترت(ع) به تنهایی تمسك تنها به قرآن و جدایی آن از عترت(ع) است؛ یعنی به كتاب‌الله و عترتی كه هم دوش همدیگر و دو بال در كنار یكدیگر هستند، توجهی نشود یا این‌كه اصلا به خود قرآن و محتوای آن توجهی نشود كه مهجوریت قرآن هر دوی این مسئله را می‌تواند در بر گیرد. ب) كم‌توجهی و بی‌توجهی به خود قرآن معنایی برای مهجوریت آن است ج) بی‌توجهی به محتوا و هدفی كه به خاطر آن نازل شده، به این می‌گوییم مهجوریت قرآن، البته مهجوریت قرآن می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد. مهجوریت قرآن در بعد مفاهیم واضح و شفاف است , عوامل مهجوریت 1.بی اطلاعی از محتوای قرآن در بحث توجه به مفهوم قرآن كریم، مهجوریت خیلی واضح و شفاف است؛ یعنی به جرأت می‌توان گفت در جامعه‌ای كه زندگی می‌كنیم، جوانان كه بیشترین قشر جمعیت كشور را تشكیل می‌دهند، از محتوای قرآن بی‌اطلاع هستند؛ یعنی اصلا نمی‌دانند كه فلان موضوع در قرآن وجود دارد یا نه. اصولا جوانان در مورد دینشان كم‌اطلاع‌اند، به خاطر این‌كه با محتوای قرآن بیگانه است. 2. ناآشنایی با زبان عربی یكی از مهجوریت‌های قرآن به مسئله زبان قرآن باز می گردد به این بیان كه معمولا فارسی‌زبانان توجهی به فراگیری زبان عربی ندارند و بیشتر مایلند قرآن را به زبان فارسی بخوانند. 3. بیگانه بودن با قرائت قرآن جامعه ما با قرائت قرآن بیگانه است، اگرچه وقتی كه ماه رمضان فرا می‌رسد، محافل انس با قرآن و جلسات قرائت قرآن در سراسر كشور در محافل نورانی و در مساجد برپا می‌شود، اما متأسفانه جامعه ما و خصوصا قشر تحصیل‌كرده ما با قرآن بیگانه هستند. شیوع این مسئله در میان جوانان زیاد است و این عیب بزرگی است كه شخصی مسلمان باشد، اما از قرائت قرآن عاجز باشد. این نشان می‌دهد كه با قرائت قرآن بیگانه هستیم، بعضی از افرادی كه به ما مراجعه می‌كنند، حتی تصور می‌كنند قرائت قرآن فقط و فقط برای فهم قرآن است و در نتیجه این سؤال را مطرح می‌كنند كه چرا لازم است حتما قرآن را با این كلمات عربی سخت بخوانیم، چه اشكالی دارد كه ترجمه فارسی قرآن را فقط قرائت كنیم؟
متأسفانه این هم در میان بعضی‌ها گسترش می‌یابد. خیلی از افرادی كه به ما مراجعه می‌كنند، می‌گویند كه ما قرآن را می‌خوانیم، اما فقط ترجمه فارسی آن‌را. وقتی از آن‌ها پرسیدم قرائت عربی آن مگر چه اشكالی دارد می‌گویند: چون چیزی از آن متوجه نمی‌شویم، آن را نمی‌خوانیم. در حالی كه می‌دانیم، در فرهنگ دینی ما قرائت قرآن و فهم قرآن دو مقوله كاملا مجزا از هم هستند و هر كدامشان خاصیت، ثواب و خاصیت خودش را دارد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
چرا قرآن به زبان عربی نازل شده است؟ 1- باتوجه به روحیه خاص مردم عربستان و خوی تعصب و جاهلیت و نادانی که با اعتقادات آنان عجین گشته بود و نیز با زبان عربی به خوبی آشنایی داشتندو به آن شعر می سرودند و نثر می نوشتند و باهم رقابت ادبی داشتند، اگر زبان قرآن، زبان دیگری غیر از زبان عربی بود یقینا لجاجت با قرآن و آوردن آن مضاعف می شد و از آنجا که قرآن کریم کلام خدا است و کلام خدا باید با روشن ترین وجه بیان شود و هیچ گونه ابهام و گنگی نداشته باشد لذا قرآن به زبان عربی نازل گردیده تا زمینه برای بهانه جویان فراهم نباشد. قرآن کریم می فرماید: “ولو جعلناه قرآن عربیا اعجمیا لقالو لولافصلت آیاته.”(فصلت /44)اگر این قرآن را گنگ و مبهم نازل می کردیم آنها می گفتندچرا آیاتش روشن و مشروح بیان نشده است.” در این آیه اعجمی در مقابل عربی قرار گرفته و به معانی کلام غیر فصیح است. 👇👇👇👇👇
-2 فرستادن رسولان و پیامبران الهى به سوى اقوام و ملت هاى گوناگون، جز به زبان آن ها صورت نگرفته و این هم زبانى هر پیامبر با قوم خویش، یك اصل كلى و فراگیر بوده است: وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُول إِلاّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ(ابراهیم/4) و ما هیچ پیامبرى را جز به زبان قومش نفرستادیم تا - حقایق را - براى آنان بیان كند. این قاعده ى كلى در فرستادن رسولان الهى، در زمینه انزال كتب آسمانى نیز جارى گشته است: وَ كَذلِكَ أَوْحَیْنا إِلَیْكَ قُرْآناً عَرَبِیًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى وَ مَنْ حَوْلَها(شوری /7) و بدین گونه «قرآن عربى» به سوى تو وحى كردیم تا - مردم - مكه و كسانى را كه پیرامون آنند، هشدار دهى. بنابراین، عربى بودن قرآن امرى طبیعى مى باشد; چرا كه پیامبر از میان قومى برانگیخته شد كه زبانشان عربى بود. مخاطبان اولیّه ى پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) و قرآن كریم، مردم منطقه مكه و اطراف آن بودند، گرچه در مراحل بعدى، رسالت، جهانى و دعوت همگانى شد (هدى للناس) لیكن معقول نیست كه قرآن به زبانى كه اولین مخاطبان و نزدیكان پیامبر با آن بیگانه هستند، نازل شود، به بیانى دیگر معنا ندارد كه پیامبرى در میان جامعه اى به رسالت مبعوث شود، ولى كتاب آسمانى او به زبان جامعه ى دیگرى باشد و مخاطبان نخستین او نتوانند از آن بهره اى ببرند. خداوند در ارسال پیامبران و ابلاغ پیام‏هاى خویش همین رویه را تأیید کرده و به کار گرفته است: "و ما أرسلنا مِن رسول إلاّبلسان قومه لیبیّن لهم فیضلّ اللَّه مَن یشاء و یهدى مَن یشاء و هو العزیز الحکیم؛(ابراهیم/4)ما هر فرستاده‏اى را با زبان مردمش فرستادیم تا بتواند حقایق را براى آنان بهروشنى بیان کند. پس خداوند هر کس را بخواهد، گمراه و هر کس را بخواهد، هدایتمى‏کند و او شکست‏ناپذیر و فرزانه است.