🔴 باید بار ها را بست، بانگ الرحیل بلند شده است!
✍ استاد عالی: گاه حضرت امیر علیه السلام در گذر به بازار، وقتی میدید برخی حسابی مشغول اند، گریه می کرد و فریاد میزد:
خداوند شما را بیامرزد! وسائل سفر آخرت را آماده کنید که ندای کوچیدن در میان شما داده شده است .... به راستی که پیشاپیش شما گردنه ناهموار و منزلهای
ترس آور هولناکی است.
باید مواظب بود که غفلت به سراغ ما نیاید. بانگ الرحيل بلند شده و کوچ به عالم آخرت نزدیک است. باید بارها را بست که گردنه های هولناک در پیش است.
📚 کتاب برزخ و نفخه صور
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠#پاسخ💠
👌سخنان فوق موافق ادله و روایات اسلامی نیست , در روایات ما به صورت مطلق از رقص نهی شده است , چنان که امام صادق ع فرمود که پیامبر گرامی ص چنین فرمودند :
" شما را از رقص نهی می کنم " "أَنْهَاكُمْ عَنِ الزَّفْن "
📚الکافی ج ٦ ص ٤٣٢ _ روضه المتقین ج ١٠ ص ١٦٢ _ الوافی ج ٥ ص ١٠٨٣
❕یا در نقل دیگر , پیامبر گرامی فرمود :
" امتم را از رقص نهی می کنم " " انهی امتی عن الزفن "
📚دعائم الاسلام ج ٢ ص ٢٠٧ _ مستدرک الوسائل ج ١٣ ص ٢١٧ _ جامع احادیث الشیعه ج ٢٢ ص ٤١٠
👌در روایات فوق از کلمه " الزفن " استفاده شده است که به معنای " رقص " است : " الزفن: الرقص "
📚صحاح الجواهري: ج ٥ ص ٢١٣١ مادة «زفن».
❕می بینیم که در این روایات از مطلق رقصیدن نهی می کند و استثنائی بیان نمی کند , یعنی تمام انواع رقصیدن حرام است , چه مرد در برابر مرد , چه زن در برابر زن , چه مرد در برابر زن و چه زن در برابر مرد و نیز چه زن در برابر شوهرش یا بالعکس , چنان که در فتوای مرحوم آیت الله اراکی و آیت الله بهجت نیز آمده است که تمام انواع رقیصدن حرام و خلاف احتیاط است :
📚توضیح المسائل اراکی , ص ٥٩٨ ( به نقل از کتاب فرهنگ فقه , ج ٤ ص ١٢٤ ) _ رساله دانشجویی ص ٢١٥
❕در رابطه با چرایی حرمت رقص , برخی می نویسند :
👌"فلسفه بعضى از احكام را بايد در غايات و نتايجى كه يك كار به دنبال دارد، جست و جو كرد. از ديدگاه اسلام، چون انسان موجودى با كرامت و داراى ارزش فوق العاده است، بايستى تمام همت خود را مصروف كمال خواهى كند و براى اين منظور، زمينه ها را فراهم ساخته و از آنچه كه او را از اين هدف باز مى دارد، پرهيز كند. از جمله موانع جدى انسان در اين راه، اشتغال به لهو و لعب و غفلتى است كه از اين طريق عايد انسان مى گردد.
❕به همين منظور در شريعت الهى، تمهيداتى براى جلوگيرى از فرو رفتن فرد و جامعه، در منجلاب هوس ها و غفلت ها، پيش بينى شده است كه از جمله آنها، تحريم مسكرات، قمار و رقص مى باشد .
👌البته ممكن است پرسيده شود كه آيا چند دقيقه رقص، موجب غفلت مى گردد؟ بلى ممكن است يك حادثه چندان آثار مشهودى نداشته باشد ولى اگر چنين عادت هايى در جامعه فراگير شود، جامعه به همان دامى خواهد افتاد كه اكنون بسيارى از جوامع بدان دچار شده اند يعنى، فرو رفتن در غفلت ها و شهوت ها و بازماندن از مسير كمال. بنابراين به منظور پيشگيرى از فساد در جامعه رقص تحريم شده است"
📚نرم افزار پرسمان , کلید واژه رقص در روایات
👌بنابراین اگر از رقص نهی شده است , چون موجب غفلت انسان از خداوند و پیمودن مسیر کمال و فرو رفتن در پوچی و بیهودگی می گردد , لذا خداوند ویژگی بندگان صالحش را عدم غفلت و اشتغال به بیهودگی معرفی می کند و می فرماید :
« و آنها كه از لغو و بيهودگى رويگردانند. » ( مومنون 3 ) _ « بندگان خدا کسانی اند که در مجالس باطل شركت نمى كنند و هنگامى كه با لغو و بيهودگى برخورد كنند بزرگوارانه از آن مى گذرند. » ( فرقان 72 )
👌استدلال به فعل و عملکرد یک نوزاد و کودک نیز برای مشروع جلوه دادن رقص نشانه سفاهت و جهالت است , زیرا عملکرد کودک و نوزاد اختیاری و از روی شعور و اراده نیست , چرا که هنوز عقل و فکرش رشد نکرده است تا خوب را از بد تمیز دهد , آیا می توان گفت چون کودکان دوست دارند که برهنه باشند , پس برهنه بودن در ذاتشان است و نباید ممنوع باشد ?!!! یا چون کودک از پوشک بدش می آید پس پوشک کردنش بد است ? یا چون نوزاد در لباسش ادرار و مدفوع می کند , پس این عملکرد در طبعش بوده و از دوران رحمی آموخته است و نباید زشت باشد و کودک را از آن نهی کرد !!!! این استدلال های کودکانه ارزش بیان و نقد و بررسی ندارد .
❕نکته پایانی آنکه از دید فقهایی که رقص زن را برای شوهرش اجازه می دهند , این جهت مد نظر است که چون رقص موجب تحریک جنسی و شهوانی می گردد , لذا حرام شده است , اما زن و شوهر این تحریک جنسی برایشان حلال است , لذا رقص زن برای شوهرش اشکالی ندارد , اگر چه از آنچه گذشت روشن شد که این تحلیل تمام علت در این ممنوعیت نیست و مطلق انواع رقص مورد نهی روایت است .
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌹#با_شهدا|شهید یونس زنگیآبادی
✍️ یک دور کتب شهید مطهری
▫️پسر خالهام بود، یک روز آمد خانهمان، با یک برگه پر از نوشته، پشت و رو! نشست کنار مادرم: خاله میشه چند دقیقه ما رو تنها بذارید، میخوام شرایطم رو بخونم، ببینم طاهره حاضره با من ازدواج کنه یا نه؟ مادرم که رفت، رو به رویم نشست، شرایطش را یکی یکی گفت، من هم چون از صمیم قلب دوستش داشتم قبول کردم... گفتم: دوست دارم مهریهام فقط یک جلد کلام الله مجید باشه! گفت: یک جلد قرآن و یک دوره کتب شهید مطهری.
🔰 @p_eteghadi 🔰
مدعیان دروغین مهدویت !!!!
🤔#پرسش :
❓مهدى غايب، منجى بشريت و رقباى قدرتمندش در مذهبى سرتاسر جعل و تحريف و دروغ
براستى مذهب شيعه يا همان مذهب ساخته شده توسط شيادان اينقدر بى اساس و سست پايه است؟ شيعيان در طول تاريخ خود بيش از ٨ امام زمان و مهدى غايب داشته اند.
هرگاه يكى از ائمه شيعه فوت ميكرد، عده اى شياد به مردم ميگفتند كه اين امام به غيبت رفته است و روزى برخواهد گشت و يك مذهب جديد متولد ميشد…
در اين ويديو با استناد به معتبرترين كتب خود شيعيان به همه مهديهاى اين مذهب ميپردازيم و ثابت ميكنيم ادعاى مهدى غايب چقدر بى اساس، مضحك و فقط براى سركيسه كردن مردم نااگاه بوده است. ❗️❗️
👇👇👇👇
💠#پاسخ💠
👌استدلال جعلی معاند بر پایه این مطلب است که چون از مهدویت سوء استفاده می شد و افرادی به دروغ دیگری یا خود را مهدی معرفی می کردند , پس اعتقاد به مهدویت از اساس باطل و بی پایه بوده است ❗️❗️❗️
❕او توجه ندارد که سوء استفاده از مفاهيم و باورهاى اصيل و پُرطرفدار، از دورههاى كهن وجود داشته است و رهزنان دين با تقلّب و ظاهرنمايى، منافع خويش را از اين طريق پيگيرى مىكردهاند.
👌بىترديد، عقيده به ظهور منجى، و بشارت به قيام امام مهدى عليه السلام در آخر الزمان، يكى از مفاهيم اصيل اسلامى است كه ريشه در كتاب و سنّت متواتر و قطعى بر اساس منابع شیعی و سنی دارد , چنان که در ذیل مفصل توضیح داده ایم :
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8891
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9787
👌 و سوء استفاده از مهدویت ، نه تنها به معناى سستى اين عقيده و باور نيست، بلكه به عكس، نشانه روشنى بر اصالت آن شمرده مىشود؛ زيرا باطل، تا با حقْ آميخته نگردد، هوادار پيدا نمىكند. از اين رو، گمراهان، همواره از مفاهيم اصيل براى گمراه كردن ديگران استفاده مىكنند.
❕موضوع منجى و مهدويت نيز از اين اصل كلّى، مستثنا نيست و سوء استفاده از اين مفهوم ريشهدار، شبيه سوء استفاده از اصل نبوّت است، چنان كه مدّعيان دروغين نبوّت با بهرهگيرى از اين مفهوم اصيل، توانستهاند عدّهاى را گمراه كنند و آيينهاى جديدى را پديد آورند.
👌سوء استفاده از عنوان «منجى موعود»، به مسلمانان اختصاص ندارد؛ بلكه در ميان همه ملل بزرگ جهان و اديان برجسته، جارى و سارى بوده است و از ديرباز تا كنون، منشأ تحوّلات، مهاجرتها، قيامها و بيم و اميدها براى تغيير و تحوّل بوده و هست.
📚در اين باره، ر. ك: انتظار مسيحا در آيين يهود.
❕همینطور , مدّعيان دروغين مهدويت، تنها در جوامع شيعى پديد نيامدهاند و تقريباً همه فرقههاى اسلامى از شيعه و اهل سنّت و صوفى، با موضوع مهديان دروغين، درگير بوده و هستند . بنا بر اين، اين كه تصوّر شود اين امر، فقط نقطه ضعف يا منطقه آسيبپذير براى اماميّه است، تصوّر نادرستى است.
📚دانش نامه امام مهدی ج ٤ ص ٩
❕مطابق برخی از نقلهای اهلسنت , سنی مسلکان در دوره ای از زمان معتقد بودند که عمر بن عبدالعزیز مهدی موعود است . در نقلى از يهودى سابق، وهب بن منبه، آمده است كه گفت:
«إن كان فى هذه الامّة مهدى فهو عمر بن عبد العزيز؛ اگر قرار باشد در اين امت، مهدى باشد او عمر بن عبد العزيز است».
📚المعرفه و التاریخ ج ١ ص ٦١٣ _ البدایه و النهایه ج ٩ ص ٢٠٠
👌 شبيه همين نقل نيز از حسن بصرى در باره عمر بن عبد العزيز نقل شده كه گفت: «إن كان مهدى فعمر بن عبد العزيز، و إلّافلا مهدى إلّاعيسى بن مريم؛ "
📚تاریخ الخلفاء ص ٢٧٩
❗️چنين مطالبى حتّى به سعيد بن مسيّب و قتاده نيز نسبت داده شده است.
📚البدایه و النهایه ج ٩ ص ٢٠٠
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌همینطور , ادّعاى مهدويت از سوى خلفای عبّاسيان که سنی مسلک بودند , مطرح می شد و آنان خود را مصداق مهدى مىدانستند. القابى مانند: منصور، مهدى، هادى و رشيد، از جمله القابى هستند كه نشان از نوعى باور به مهدويت است.
❕خلفای عباسی خود را مهدى مىدانستند و القابى را كه نشانى از مهدويت بود، درباره خود به كار مىبردند . در احاديث ساختگى اهلسنت كه برخى از آنها از ابن عبّاس نقل شده , روى مهدويت عبّاسيان، تأكيد شده است.
📚براى آگاهى از اين نقلها، ر. ك: أخبار الدولة العبّاسية: ص 29، 51- 52، 207 و 256، البدء و التاريخ: ج 6 ص 95
❕انتخاب نام محمّد و لقب مهدى (محمّد المهدى) براى سومين خليفه عبّاسى از سوى پدرش منصور، بر پایه همین سخن بوده است. نوشتهاند كه منصور عبّاسى در برابر آنچه از محمّد بن عبد اللَّه (نفس زكيّه) نقل مىشد كه گفته است مهدى است، گفت: «كذب عدوّ اللَّه، بل هو ابنى؛ "دشمن خدا دروغ مىگويد. مهدى فرزند من است»
📚مقاتل الطالبيّين: ص 212
❕یا ابو مسلم خراسانى که از دشمنان اهلبیت علیهم السلام بود , چنین بود كه پارهاى از فرقه «خرّميه» یعنی پيروان اتابك خرّمى پنداشتند او همان كسى باشد كه بايد زمين را پر از عدل و داد كند و كشته شدنش را بدست منصور دوانيقى تكذيب نمودند و به انتظار ظهورش بسر مىبردند .
📚المهديه فى الاسلام ص 184
❕یا يكى از مشهورترين جنبشهاى مهدىگرايانه سنّى در هند، متعلّق به محمّد جونپورى است كه پيروان وى تا به امروز نيز در هند زندگى مىكنند. در باره اين گروه، آثارى از قديم و جديد نوشته شده است كه از آن جمله يك رساله فارسى است كه با عنوان عقايد مهدويان در دفاع از مهدويت وى در برابر مخالفان نوشته است.
👌سيّد محمّد جونپورى، در سفر به حج در سال 901 ق (1495 م) جمله «من اتبعنى فهو مؤمن؛ هر كه از من پيروى كند، او مؤمن است» بر زبان راند و در 903 ق (1498 م) ادّعاى مهدويت خود را كامل ساخت. او تحت پيگرد قرار گرفت و به قندهار و فراه گريخت و در آن جا در گذشت. پيروانش پس از مرگ او نيز در هند نفوذ داشتهاند. يكى از ايشان، امير اللَّه داد بن جنيد است كه وى را خليفه ششم مهدويان مىخوانند .
📚فهرستواره كتابهاى فارسى: ج 11 ص 438.
❕ابن تيميّه در مورد کثرت مدعیان مهدویت در میان اهلسنت مىگويد:
" در روزگارمان، تعدادى از مشايخ را مىشناسم كه زاهد و عابدند و هر كدام بر اين باورند كه مهدى هستند و بسا كه بارها كسانى آنان را مهدى خطاب كردهاند، در حالى كه اين شيطان است كه آنان را بدين نام مىخواند، هرچند آنان بر اين باورند كه خدا آنان را به اين عنوان مخاطب ساخته است. نام يكى از آنان، احمد بن ابراهيم است. به او گفته مىشود: احمد و محمّد در واقع يك اسم است، و ابراهيم خليل هم كه جدّ رسول اللَّه بوده است. بنا بر اين، نام پدر تو ابراهيم است و بدين ترتيب، نام تو (احمد)، نام او (رسول) و نام پدر تو (ابراهيم)، نام پدر اوست! "
📚منهاج السنّة: ج 4 ص 211.
❕بنابراین , سوء استفاده از مفاهيم و باورهاى اصيل و پُرطرفداری چون مهدویت , دلیل بر بطلان آن باور و عقیده نیست , بلکه این سوء استفاده دلیلی بر اصالت و واقعیت آن عقیده است تا جایی که مدعیان دروغین , در صدد بودند که ادعاهای باطل خود را با باور اصیل مهدویت در هم بیامیزند و برای خود جایگاهی کسب کنند .
👌شايعترين و مهمترين انگيزه ادّعاى مهدويت توسط مدعیان دروغگو و برخی از طرفداران منحرف , قدرتطلبى و تسلّط بر امور سياسى جامعه است؛ چرا كه اساساً مهدويت، مفهومى دينى- سياسى است و كسى كه مدّعى مهدويت مىشود، كمترين نتيجهاى كه در ذهن دارد، به دست گرفتن رهبرى و قدرت سياسى است. بنا بر اين، فراوانىِ مدّعيان مهدويت، در درجه اوّل، معطوف به اين انگيزه است , در کتابهای ذیل به صورت مفصل از مدعیان دروغگو مهدویت در میان اهلسنت , بحث شده است :
📚امام مهدی ع , رضوی , ص ١٤٣ _ اصالت مهدویت در اسلام از دیدگاه اهل تسنن , فقیه ایمانی , ص ١٤٤ _ تاریخ عصر غیبت , پور سید آقایی , ص ٤٠٥
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔻خانه بی قرآن
🌸 امام صادق عليه السلام:
✍ خانه اى كه در آن قرآن خوانده نمى شود و از خدا ياد نمى گردد، سه گرفتاری در آن خانه بوجود می آید:
۱) بركتش كم شده. (دائم مشکل مالی دارند.)
۲) فرشتگان آن را ترك مى كنند. (رحمت و فیض خاص خداوند به آن خانه نازل نمی شود.)
۳) شياطين در آن حضور مى يابند.
(نزاع و جدال در آن خانه زیاد است.)
🌹خواندن قرآن در خانه این سه گرفتاری را برطرف می کند.
📚 كافى، ج 2، ص 499، ح 1
🔰 @p_eteghadi 🔰
زراره و آتش زدن روایات امامان علیهم السلام !!!!
🤔#پرسش :
❓احادیث زیادی از شیعه نزد زراره بوده که برای زراره قابل درک نبوده و اراده کرده بود آن احادیث زیاد را آتش بزند !!!
زراره میگوید بر امام باقر وارد شدم از من سوال کرد از احادیث شیعه چه داری ؟ گفتم احادیث زیادی دارم که اراده کردم آن را آتش بزنم . امام باقر فرمود چرا ؟ نمونه ای از احادیثی که برای تو دچار سردرگمی شده بیاور تا در آن بنگرم که مشکل چیست ...
📙 کتاب بصائر الدرجات ص 273
متن عربی عنْ زُرَارَةَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَسَأَلَنِي مَا عِنْدَكَ مِنْ أَحَادِيثِ اَلشِّيعَةِ قُلْتُ إِنَّ عِنْدِي مِنْهَا شَيْئاً كَثِيراً قَدْ هَمَمْتُ أَنْ أُوقِدَ لَهَا نَاراً ثُمَّ أُحْرِقَهَا قَالَ وَ لِمَ هَاتِ مَا أَنْكَرْتَ مِنْهَا فَخَطَرَ عَلَى بَالِيَ الأدمون [اَلْأُمُورُ]فَقَالَ لِي مَا كَانَ عَلَى اَلْمَلاَئِكَةِ حَيْثُ قَالَتْ أَ تَجْعَلُ فِيهٰا مَنْ يُفْسِدُ فِيهٰا وَ يَسْفِكُ اَلدِّمٰاءَ ❗️❗️
👇👇👇👇
💠#پاسخ💠
👌متاسفانه وهابی در بیان ترجمه روایت تقطیع صورت داده و روایت را به صورت کامل ترجمه نکرده است .
❕احادیثی از فضائل اهلبیت علیهم السلام در دستان زراره بوده است که زراره چون در ابتدای آشنایی با مکتب اهلبیت ع بود , توان درک و فهم آنها را نداشت و تصمیم گرفته بود که آنها را آتش بزند که با راهنمایی امام باقر ع قضیه برایش روشن شد و متوجه شد که نباید هر آنچه را که از درکش بالاتر است , انکار کند .
👌روایت مذکور چنین است که حسن بن مولى از زراره نقل می کند که گفت :
" پيش ابوجعفر امام باقر ع رفتم . از من پرسيد از احاديث شيعه چه چيز دارى؟
گفتم من احاديث زيادى از آنها دارم كه تصميم داشتهام آتشى بيافروزم و همه را آتش بزنم. پرسيد براى چه؟ بگو ببينم كدام را قبول ندارى بدلم چند مطلب خطور كرد.
❕امام ع به من فرمود :
" علم و دانش ملائكه چقدر بود وقتى اعتراض كردند به خداوند که ميخواهى آدم را بيافرينى تا در زمين فساد كند و خونريزى نمايد. " " دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فَسَأَلَنِي مَا عِنْدَكَ مِنْ أَحَادِيثِ الشِّيعَةِ قُلْتُ إِنَّ عِنْدِي مِنْهَا شَيْئاً كَثِيراً قَدْ هَمَمْتُ أَنْ أُوقِدَ لَهَا نَاراً ثُمَّ أُحْرِقَهَا قَالَ وَ لِمَ هَاتِ مَا أَنْكَرْتَ مِنْهَا فَخَطَرَ عَلَى بَالِيَ الْأُمُورُ فَقَالَ لِي مَا كَانَ عِلْمُ الْمَلَائِكَةِ حَيْثُ قَالَتْ أَ تَجْعَلُ فِيها مَنْ يُفْسِدُ فِيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ "
📚بصائر الدرجات ج ١ ص ٢٣٦
❕علامه مجلسی در شرح روایت می گوید :
"شايد زراره منكر احاديث فضائل ائمه عليهم السّلام بوده بدين وسيله امام ع او را متوجه قصه ملائكه كه منكر فضل و مقام آدم بودند و نمىتوانستند مقام او را درك كنند , کرد , و زراره را با اين جمله متوجه ميكند كه انكار اين مقامات از كمى معرفت است و شايسته نيست انسان چيزى را كه نمىداند منكر شود بلکه بايد در مقام تسليم باشد چرا که ملائكه از شناخت آدم عاجز ماندند با اينكه فرشتگان درگاه خداون بودند , بعيد نیست كه تو نيز عاجز از درك مقام آنها باشى. "
" بيان لعل زرارة كان ينكر أحاديث من فضائلهم لا يحتملها عقله فنبهه ع بذكر قصة الملائكة و إنكارهم فضل آدم عليهم و عدم بلوغهم إلى معرفة فضله على أن نفي هذه الأمور من قلة المعرفة و لا ينبغي أن يكذب المرء بما لم يحط به علمه بل لا بد أن يكون في مقام التسليم فمع قصور الملائكة مع علو شأنهم عن معرفة آدم لا يبعد عجزك عن معرفة الأئمة ع. "
📚بحار الانوار ج ٢٥ ص ٢٨٢
👌توضیح بیشتر :
❕مطابق روایاتی , گاه فهم روایات اهلبیت ع دشواری هایی دارد که انسان متوجه آن نمی شود , در چنین مواردی باید در کلام آن بزرگواران تامل و تدبر کردند , نه آنکه به صرف نفهمیدن و ندانستن , آن روایت را تکذیب کرد , چنان که در نقلی امام صادق ع فرمود :
" همانا حديث ما دشوار وبسيار سنگين است وآن را جز فرشته مقرّب، يا پيامبر مرسل، يا بندهاى كه خداوند دلش را با ايمان آزموده و يا شهرى نفوذ ناپذير بر نمىتابد. "إنّ حديثَنا صَعْبٌ مُستصعَبٌ لا يَحتَمِلُه إلّا مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أو نبيٌّ مُرسَلٌ أو عبدٌ امتَحَنَ الله قلبَه للإيمانِ أو مدينةٌ حَصينةٌ. "
📚الخصال ج ١ ص ٢٠٨
💠ادامه 👇👇👇
💠ادامه 👇
❕برخی در این رابطه می نویسند :
" بنا به روايات گوناگون «حَدِيثُنا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ»، برخى سخنان پيشوايان دين، محتوايى دشوار دارند و به دليل مضمون والايشان بسان مرغ عنقا به صيد انديشههاى معمولى درنمىآيند. در اين ميان هر كس وظيفه دارد كه مرز فهم خود را دريابد و حد آن را نگاه دارد و احاديث برتر از آن را به دليل نافهمى، انكار نكند. در تاريخ نقد حديث، اما، با اين گونه انكارها روبهرو هستيم. برخى تنها به دليل وجود مطالبى شگرف و ديرباور در يك حديث، به ردّ گفتههاى پيشوايان دين پرداختهاند؛ در حالى كه امامان تنها هنگامى اجازه ردّ سخن منسوب به ايشان را دادهاند كه مخالف محسوسات و مسلّمات عقلى و قرآنى نباشد.
❕از اين رو، امام صادق (ع) هنگام نقادى حديث از سوى حمزه بن طيار ، به او امر مىكند كه بازايستد و سكوت كند و چون وى سكوت مىكند، امام مىفرمايد:
" لا يَسَعُكُمْ فيما يَنْزِلُ بِكُمْ مِمّا لا تَعْلَمُونَ إلّا الكَفّ عَنْهُ وَالتَثَبّتُ وَالرَدُّ الى أئمَّةِ الهُدى " آنچه به شما مىرسد و بدان آگاهى نداريد شما را گريزى نيست جز باز ايستادن و انديشيدن در آن و بازگرداندن آن به پيشوايان هدايت. " ( المحاسن ج ١ ص ٢١٦ )
📚 آسیب شناخت حدیث ص ٢٨٤
❕قرآن نیز به روشنی دستور می دهد که نباید امری را از روی نفهمیدن و ندانستن , تکذیب کرد , چنان که فرمود :
"بلكه آنها چيزى را تكذيب كردند كه آگاهى از آن نداشتند، و هنوز واقعيتش بر آنان روشن نشده است اينچنين پيشينيان آنها نيز تكذيب كردند پس بنگر عاقبت كار ظالمان چگونه بود؟! " " بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الظَّالِمِينَ " ( یونس ٣٩ )
❕امام صادق ع در این رابطه فرمود :
"خداوند با دو آيه از قرآن، دو درس مهم به اين امت و بندگانش داده است، نخست اينكه جز آنچه مىدانند نگويند، و ديگر اينكه آنچه را نمىدانند انكار نكنند، سپس دو آيه زير را تلاوت فرمود أَ لَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِمْ مِيثاقُ الْكِتابِ أَنْ لا يَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ (آيا خداوند پيمان كتاب آسمانى را از آنها نگرفته است كه جز حق در مورد خداوند نگويند) بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ (مشركان چيزهايى را انكار كردند كه از آن آگاهى نداشتند، در حالى كه جهل دليل بر انكار نيست). " "إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى حَصَرَ عِبَادَهُ بِآيَتَيْنِ مِنْ كِتَابِهِ أَلَّا يَقُولُوا حَتَّى يَعْلَمُوا وَ لَا يَرُدُّوا مَا لَمْ يَعْلَمُوا إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَقُولُ أَ لَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِمْ مِيثاقُ الْكِتابِ أَنْ لا يَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ وَ قَالَ بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُه "
📚بصائر الدرجات ج ١ ص ٥٣٧ _ الکافی ج ١ ص٤٣
👌امیر مومنان ع فرمود :
" زمانی که از احادیث ما چیزی را شنیدید که نمی شناختید و به آن علم نداشتید , آن را به سوی ما بازگشت دهید و توقف کنید و تسلیم باشید تا زمانی که حق برایتان روشن شود " "إِذَا سَمِعْتُمْ مِنْ حَدِيثِنَا مَا لَا تَعْرِفُونَهُ فَرُدُّوهُ إِلَيْنَا وَ قِفُوا عِنْدَهُ وَ سَلِّمُوا إِذَا تَبَيَّنَ لَكُمُ الْحَق "
📚تحف العقول ص ١١٦
❕بنابراین نباید روایتی را به صرف نفهمیدن و ندانستن رد نمود .
👌در روایت مورد استناد وهابی , آمده است که زراره روایاتی از اهلبیت ع در دستش بود که نمی توانست آن را درک کند , روایاتی که از فضائل بالای اهلبیت علیهم السلام سخن می گفت , لذا تصمیم گرفته بود که آنها را آتش بزند که امام باقر ع با تذکر به جریان ملائکه و آدم ع یاد آور شد که نباید به صرف ندانستن چیزی , آن چیز را انکار و رد نمود , زراره نیز در آن زمان تازه به مکتب اهلبیت ع پیوسته بود و پذیرش برخی از روایات برایش سخت بود , اما به تدریج به درجات بالای علم و دانش با شاگردی کردن در محضر ائمه علیهم السلام رسید , چنان که علامه مجلسی می نویسد :
"این امور از زراره در ابتدای امرش ( و ابتدای تشرفش به مکتب امامان ع ) بود و هنوز در دین راسخ نشده بود , چرا که زراره در آغاز امر از دانشمندان مخالف شیعه بود و در ذهنش قواعد باطل مخالفین بود , اما به برکت امامان ع از کاملین در ایمان و افاضل علمای دین شد " " و هذه الأمور من زرارة كان في بدو أمره قبل رسوخه في الدين، لأنه كان أولا من علماء المخالفين، و كان قد استقر في ذهنه قواعدهم الباطلة، فصار ببركتهم عليهم السلام من كمل المؤمنين و أفاضل علماء الدين. "
📚ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، ج15، ص: 229
🔰 @p_eteghadi 🔰
#توبه
❇️ حجتالاسلام و المسلمین ناصری:
🔻 در سوره مبارک هود می فرماید: وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُمْ مَتَاعًا حَسَنًا إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ(هود:۳) (و (تا به شما بگویم که از گناهانتان) آمرزش از خدا طلبید و به درگاه او توبه و انابه کنید تا شما را تا اجل معین و هنگام مرگ لذت و بهره نیکو بخشید و در حق هر مستحق رحمتی تفضل فرماید.)
🔸 در مورد آثار توبه می فرماید: وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ؛ یعنی وقتی توبه حاصل شود استعدادها برمی گردد و به فعلیت می رسد. به فعلیت رسیدن استعداد ها، برای هر انسانی یک مرحله خیلی بلند و مهمی است.
🔰 @p_eteghadi 🔰