eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تسبیحات روز در روایت کرده است بگو اين تسبيحات را كه ثواب آن از كثرت احصاء نمي‏شود . سُبْحانَ اللَّهِ قَبْلَ كُلِّ اَحَدٍ، وَسُبْحانَ اللَّهِ بَعْدَ كُلِّ اَحَدٍ، وَسُبْحانَ اللَّهِ مَعَ كُلِّ اَحَدٍ، وَسُبْحانَ اللَّهِ يَبْقي رَبُّنا ويَفْني كُلُّ أَحَدٍ، وَسُبْحانَ اللَّهِ تَسْبيحاً يَفْضُلُ تَسْبيحَ الْمُسَبِّحينَ فَضْلاً كَثيراً، قَبْلَ كُلِّ اَحَدٍ، وَسُبْحانَ اللَّهِ تَسْبيحاً يَفْضُلُ تَسْبيحَ الْمُسَبِّحينَ فَضْلاً كَثيراً بَعْدَ كُلِّ اَحَدٍ، وَسُبْحانَ اللَّهِ تَسْبيحاً يَفْضُلُ تَسْبيحَ الْمُسَبِّحينَ فَضْلاًكَثيراً مَعَ كُلِّ اَحَدٍ، وَ سُبْحانَ اللَّهِ تَسْبيحاً يَفْضُلُ تَسْبيحَ الْمُسَبِّحِينَ فَضْلاً كَثيراً لِرَبِّنَا الْباقي وَيَفْني كُلُّ اَحَدٍ،وَسُبْحانَ اللَّهِ تَسْبيحاً لا يُحْصي وَلا يُدْري، وَلا يُنْسي وَلايَبْلي، وَلا يَفْني وَلَيْسَ لَهُ مُنْتَهي، وَسُبْحانَ اللَّهِ تَسْبيحاً يَدوُمُ‏بِدَوامِهِ وَيَبْقي بِبَقآئِهِ في سِنِي الْعالَمينَ وَشُهوُرِ الدُّهوُرِ، وَاَيَّامِ‏الدُّنْيا وَساعاتِ اللَّيْلِ وَالنَّهارِ،وَسُبْحانَ اللَّهِ اَبَدَ الْاَبَدِ وَمَعَ الْاَبَدِ، مِمَّا لا يُحْصيهِ الْعَدَدُ، وَلا يُفْنيهِ الْاَمَدُ،وَلا يَقْطَعُهُ الْاَبَدُ، وَتَبارَكَ اللَّهُ اَحْسَنُ الْخالِقينَ منزه باد خدا پيش از هر كس و منزه باد خدا پس از هركس و منزه باد خدا با هركس و منزه باد خدا كه باقي ماند پروردگار ما و فاني شود هركس و منزه باد خدا تنزيهي كه فزوني گيرد بر تسبيح تسبيح گويان فزوني بسياري پيش از هركس و منزه باد خدا تنزيهي كه فزوني گيرد بر تسبيح تسبيح‏گويان فزوني بسياري پس از هركس و منزه باد خدا تنزيهي كه فزوني گيرد بر تسبيح تسبيح‏گويان فزوني بسيار با هر كس، و منزه باد خدا تنزيهي كه فزوني گيرد بر تسبيح، تسبيح‏گويان برتري بسياري براي پروردگار ما كه باقي ماند و جز او فاني شودهر كس و منزه بادخدا برايش تنزيهي كه به شماره در نيايد و دانسته به دوام او و باقي ماند به نشود و فراموش نگردد وكهنه نشود و فنا نپذيرد و انتهايي نباشد و منزه باد خدا تنزيهي كه دوام داشته باشدبقاي او در طول سالهاي اين جهان و ساير جهانيان و ماههاي اين روزگار و هر روزگار و روزهاي دنيا و ساعات شب و روز و منزه باد خدا تا جاويدان است جاويدو همراه با جاويد بدانسان كه شماره‏اش نتوان كرد و زمان و مدت آنرا به فنا نكشاند و قطعش نكند »هرگز« و بزرگ است خدا بهترين آفريدگان. 🔻سپس تکرار کن وبگو: وَالْحَمْدُ للَّهِ‏ قَبْلَ كُلِّ اَحَدٍ، وَالْحَمْدُ للَّهِ بَعْدَ كُلِ‏اَحَدٍ... تا آخر دعا لكن بجاي هر سُبْحانَ‏اللَّهِ، الْحَمْدُللَّهِ‏ بگو. و چون به اَحْسَنُ‏ الْخالِقينَ رسيدي بگو: لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ قَبْلَ كُلِّ اَحَدٍ تا ...به آخر بجاي سُبْحانَ اللَّهِ، لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ مي‏گوئي . و بعد از آن بگو: وَاللَّهُ اَكْبَرُ قَبْلَ كُلِّ اَحَدٍ تا... به آخر كه بجاي‏ سُبْحانَ اللَّهِ، اَللَّهُ اَكْبَرُ مي‏گوئي1 📚 مصباح کفعمی ص ۶۶۲ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢وجه تسمیه عرفه💢 عرفه به معنای شناخت است و در عرفات انسان با راز و نیاز به درگاه الهی معرفت خود را بالا برده و شستشویی میکند شستشویی کن و آنگه به خرابات خرام ⭕️وجه تسميه آنرا چنين گفته اند كه جبرائيل عليه السلام هنگامى كه مناسك را به ابراهيم مى آموخت، چون به عرفه رسيد به او گفت عرفت و او پاسخ داد آرى، لذا به اين نام خوانده شد. و نيز گفته اند سبب آن اين است كه مردم از اين جايگاه به گناه خود اعتراف مى كنند و بعضى آن را جهت تحمل صبر و رنجى مى دانند كه براى رسيدن به آن بايد متحمل شد. چرا كه يكى از معانى عرف صبر و شكيبايى و تحمل است. 📘بحار، ج 45، ص 85- 86 آدم ع در عرفات به گناهان خود اعتراف کرد لذا عرفه نامیدند 📙علل الشرائع / ج2 / 400 / 142 همچنين در روايتي آمده كه آدم و حوا پس از هبوط از بهشت و آمدن به كره خاكي در اين سرزمين يكديگر را يافتند و به همين دليل عرفات و اين روز عرفه نام گرفته است. امام باقر (ع) فرمود: هيچ نيك وبدى نباشد كه در اين كوههاى عرفات بايستد وخدا را بخواند جز اينكه دعايش باجابت رسد، اما نيكان دعاهاى مربوط بدنيا وآخرتشان واما بدان دعاهاى مربوط به دنياشان مستجاب گردد. 📚(بحار:99/261) 👌روز عرفه روزشناخت ومعرفت است. عرفه روز عرفان حقيقى خالق هستى از راه راز ونياز وتوبه است. در روايت از حضرت صادق (ع) چنين آمده است: «انه من لم يغفر له فى شهر رمضان لم يغفرله الى قابل الا ان شهيد عرفه اگر كسى در ماه رمضان آمرزيده و بخشوده نگردد تا رمضان آينده آمرزيده نمى شود مگر اين كه روز عرفه (نهم ذى الحجه) را درك كند» 📕الكافی/ ج4 / 65 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 دعاها و نزدیک غروب روز 🔻۱. رضوان الله علیه درضمن ادعيه روز عرفه فرموده كه چون نزديك شود غروب آفتاب بگو بِسْمِ اللَّهِ وَبِاللَّهِ وَسُبْحانَ اللَّهِ و...» واين همان دعاي عشرات است .به جلد سوم اعمال مشترک صبح و غروب مراجعه شود. 🔻۲. يا رَبِّ اِنَّ ذُنُوبي لا تَضُرُّكَ، وَاِنَّ مَغْفِرَتَكَ لي لا تَنْقُصُكَ،فَاَعْطِني ما لا يَنْقُصُكَ، وَاغْفِرْ لي ما لايَضُرُّكَ. 1 پروردگارا همانا گناهان من زياني به تو نزند و محققاً آمرزش تو از من نقصاني به تو نرساند پس عطا كن به من آنچه را نقصانت نرساند و بيامرز برايم آنچه را زيانت نزند 🔻۳. اَللّهُمَّ لا تَحْرِمْني خَيْرَ ما عِنْدَكَ لِشَرِّ ما عِنْدي، فَاِنْ اَنْتَ لَمْ تَرْحَمْني بِتَعَبي وَنَصَبي، فَلاتَحْرِمْني اَجْرَ الْمُصابِ عَلي مُصيبَتِهِ. 2 خدايا محرومم مكن از آن خيري كه نزد تو است بخاطر آن شري كه در پيش من است پس اگر تو به رنج و خستگيم رحم نمي‏كني پس محرومم مدار از پاداش مصيبت ديده‏اي بر مصيبتش 🔻۴. صلوات عصر روزعرفه ده مرتبه بگوید: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ عَلَي آلِ مُحَمَّدٍ وَ ابْعَثْنِي عَلَي الْإِيمَانِ بِكَ وَ التَّصْدِيقِ بِرَسُولِكَ وَ الْوَلَايَةِ لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ عَدُوِّهِ وَ الِانْتِقَامِ بِالْأَئِمَّةِ مِنْ آلِ مُحَمَّدِ فَإِنِّي قَدْ رَضِيتُ بِذَلِكَ يَا رَبِّ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ فِي الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ فِي الْمَلَإِ الْأَعْلَي وَ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ فِي الْمُرْسَلِينَ اللَّهُمَ‏ أَعْطِ مُحَمَّداً عَلَيْهِ السَّلَامُ الْوَسِيلَةَ وَ الشَّرَفَ وَ الْفَضِيلَةَ وَ الدَّرَجَةَ الْكَبِيرَةَ الرَّفِيعَةَ فِي [من‏] الْجَنَّةِ اللَّهُمَّ إِنِّي آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ وَ لَمْ أَرَهُ فَلَا تَحْرِمْنِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ رُؤْيَتَهُ وَ ارْزُقْنِي صُحْبَتَهُ وَ تَوَفَّنِي عَلَي مِلَّتِهِ وَ اسْقِنِي مِنْ حَوْضِهِ مَشْرَباً رَوِيّاً سَائِغاً هَنِيئاً لَا أَظْمَأُ بَعْدَهُ أَبَداً إِنَّكَ عَلي‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ اللَّهُمَّ إِنِّي [كَمَا] آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ فَعَرِّفْنِي فِي الْجِنَانِ وَجْهَهُ اللَّهُمَّ بَلِّغْ [أَبْلِغْ‏] رُوحَ مُحَمَّدٍ مِنِّي تَحِيَّةً كَثِيرَةً وَ سَلَاماً اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ [عَلَي‏] آلِ مُحَمَّدٍ الَّذِينَ أَذْهَبْتَ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهَّرْتَهُمْ تَطْهِيراً اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ عَلَي آلِ مُحَمَّدٍ الَّذِينَ أَمَرْتَ بِطَاعَتِهِمْ وَ أَوْجَبْتَ حَقَّهُمْ وَ مَوَدَّتَهُمْ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ عَلَي آلِ مُحَمَّدٍ الَّذِينَ أَلْهَمْتَهُمْ عِلْمَكَ وَ اسْتَحْفَظْتَهُمْ كِتَابَكَ وَ اسْتَرْعَيْتَهُمْ عِبَادَكَ فَإِنَّهُمْ مَعْدِنُ كَلِمَاتِكَ وَ خُزَّانُ عِلْمِكَ وَ دَعَائِمُ دِينِكَ وَ الْقُوَّامُ بِأَمْرِكَ صَلَاةً كَثِيرَةً طَيِّبَةً مُبَارَكَةً نَامِيَةً تَامَّةً وَ أَبْلِغْ أَرْوَاحَهُمُ الطَّيِّبَةَ وَ أَجْسَادَهُمُ الطَّاهِرَةَ مِنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ كُلِّ سَاعَةٍ تَحِيَّةً كَثِيرَةً وَ سَلَاماً الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ‏ وَ صَلَّي اللَّهُ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ سَلَّمَ تَسْلِيماً. 3 📚 مصباح کفعمی ص۶۶۲ 📚اقبال الاعمال ج۱ ص ۴۲۰ -۴۲۱ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 مکتب معرفت 🔹 امروز که است روز دعا و ناله است. این دعای «عرفه» در ادعیه و زیارات و مجامع ما فراوان است؛ منتها دو دعا خیلی معروف است: یکی دعای عرفه امام سجاد (سلام الله علیه) است و یکی برتر از همه و والاتر از همه، دعای نورانی سیدالشهداء که عصر روز نهم ذی حجّه یعنی امروز، حسین بن علی (سلام الله علیهما) آن دعا را خواند که تمام چشمان حضرت پر از اشک بود و آن دعا را می خواند. 🔹 همان طوری که کنار کعبه جای استجابت دعاست، کنار آن ناودان جای استجابت دعاست، آنجا که هاجر ناله زد جای استجابت دعاست، این روز هم وقت استجابت دعاست. این تعبیر قرآن است: ﴿رَبَّنا إِنِّی أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّیتی‏ بِوادٍ غَیرِ ذی زَرْعٍ﴾. 🔹 حضرت ابراهیم که به تعبیر جناب سعدی «خلیل من همه بت‌ های آزری بشکست» گفت خدایا! اینجا یک مشت سنگلاخ است، باغ شدن، آباد شدن، خانه شدن هیچ ممکن نیست؛ نه خاک دارد نه آب دارد. هاجر گفت که من یک زن، تازه مادر شدم، این هم بچه ‎ام اسماعیل، این را در این صحرا، در این سرزمین گذاشتی کجا داری می ‌روی؟! مأموریت ابراهیم خلیل این بود که اینها را اینجا بسپارد و برود، خب به چه کسی بسپارد؟ هاجر گفت: «إِلَی مَنْ تَدَعُنَا»؟ احدی اینجا نیست، من هستم و این بچه! ابراهیم گفت: «إِلَی رَبِّ هَذِهِ الْبَنِیة»؛ به هر حال این سرزمین صاحبی دارد. این چه روحیه‌ ای است! این چه عقیده ‌ای است! این چه ایمانی است! دعا ما را به اینجا می‌ رساند؛ وقتی خداوند گفت برو من حافظم، می ‌گوید ! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/09 🔰 @p_eteghadi 🔰
*دعای امام سجاد علیه‌السلام در روز عرفه* ✍ از توصیه‌های بسیار مهم و موکد در روز عرفه، قرائت دعای چهل و هفتم صحیفه‌ی سجادیه در صبح عرفه، در تمرکز و خلوتی اطمینان‌بخش، قبل از ورود به دعای معروف امام حسین علیه‌السلام است. ➖ وَ انْزَعِ الْغِلَّ مِنْ صَدْرِي لِلْمُؤْمِنِينَ/ و سینه‌ام را از کینۀ مؤمنان خالی کن، ➖ وَ اعْطِفْ بِقَلْبِي عَلَى الْخَاشِعِينَ / و نسبت به آنان که به مقام خشوع رسیده‌اند، مهربانم نما، ➖ وَ كُنْ لِي كَمَا تَكُونُ لِلصَّالِحِينَ  و با من چنان باش که با شایستگانی... 🔰 @p_eteghadi 🔰
آداب و اعمال شب و روز عید قربان الف) شب عید قربان شب دهم ذیحجه شبی مبارک و جزء چهار شبی است که احیاء و شب زنده داری در آن ها مستحب است. در شب عید قربان، درهای آسمان باز بوده و برای این شب اعمالی ذکر شده است: ۱- زیارت امام حسین علیه السلام ۲- خواندن دعای «یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلیَ الْبَرِیَّةِ» که در شب جمعه هم وارد شده است. ب) روز عید قربان روز دهم ذیحجه که روز عید قربان می باشد بسیار روز شریفی است و برخی از اعمال آن عبارت است از: ۱- غسل غسل در این روز سنّت مؤکد است و بعضی از علماء نیز آن را واجب دانسته‌اند. ۲- دعا خواندن دعاهائی که وارد شده پیش از نماز عید و بعد از آن از جمله دعای ندبه و دعای چهل و هشتم صحیفه سجادیه که اوّل آن «اَللّهُمَّ هذا یَوْمٌ مُبارَکٌ» است و دعای چهل و ششم صحیفه سجادیه که اینگونه آغاز می‌شود: «یا مَنْ یَرْحَمُ مَنْ لا یَرْحَمُهُ الْعِبادُ». ۳- نماز نماز عید قربان دو رکعت است: در رکعت اول، بعد از خواندن حمد و سوره، باید پنج تکبیر بگوید، بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند، بعد از قنوت پنجم، تکبیر دیگری بگوید، به رکوع رود، دو سجده بجا آورد، برخیزد و در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید، بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید، به رکوع رود، بعد از رکوع دو سجده کند، تشهّد بخواند و نماز را سلام دهد. در روز عید قربان مستحب است که بعد از نماز، با گوشت قربانی افطار شود. نماز عید، سورهٴ مخصوصی ندارد، امّا بهتر است در رکعت اول آن، سورهٴ شمس و در رکعت دوم، سورهٴ غاشیه یا در رکعت اول سوره «سبح اسم» و در رکعت دوم سوره «شمس» را بخوانند. 👇👇👇
همچنین در قنوت نماز عید قربان، هر دعا و ذکری خوانده شود کافیست، امّا بهتر است این دعا خوانده شود: اللّهُمَّ أَهْلَ الْکِبْریاءِ وَالْعَظَمةِ وَ أهْلَ الجُودِ وَالجَبَرُوتِ وَ أهْلَ العَفْو وَالرَّحْمَةِ وَ أهْلَ التَقّویٰ وَالمَغْفِرَة، أسْئَلُکَ بَحَقِّ هدا الْیوَمِ الّذی جَعَلْتَهُ لِلمُسْلِمینَ عیداً وَ لِمُحَمّدٍ صَلّیٰاللهُ عَلیْه وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاَ وَ مَزیداً، أن تُصَلّی عَلیٰ مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أنْ تُدْخِلنی فی کُلِّ خَیْرٍ أدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد وَ أنْ تُخْرِجَنی مِنْ کُلِّ سُوءٍ أخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آل مُحَمَّدٍ، صَلَوٰاتُکَ عَلَیُهِ وَ عَلَیْهِمْ، اللّهُمَّ إنی أسْئَلَکَ خَیرَ مٰا سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّٰالِحُونَ وَاعُوذُ بِکَ مِمّا اسْتَعاذَ عِبادُکَ الْمُخْلِصوُنَ «خدایا ای اهل بزرگی و عظمت و ای شایسته بخشش و قدرت و سلطنت و ای شایسته عفو و رحمت و ای شایسته تقوا و آمرزش از تو خواهم به حق این روزی که قرارش دادی برای مسلمانان عید و برای محمّد صلی الله علیه و آله ذخیره و شرف و فزونی مقام که درود فرستی بر محمّد و آل محمّد و درآوری مرا در هر خیری که درآوردی در آن خیر محمّد و آل محمّد را و برونم آری از هر بدی و شری که برون آوردی از آن محمّد و آل محمّد را که درودهای تو بر او و بر ایشان باد. خدایا از تو خواهم بهترین چیزی را که درخواست کردند از تو بندگان شایسته ات و پناه برم به تو از آنچه پناه بردند ازآن بندگان شایسته ات.» ۴- تکبیر خواندن تکبیرات برای کسی که در منا باشد بعد از پانزده نماز که اولش نماز ظهر روز عید است و آخرش نماز صبح روز سیزدهم است. و کسانی که در سایر شهرها هستند نیز بعد از ده نماز از ظهر روز عید تا صبح دوازدهم این تکبیرات را بگویند. که این تکبیرات بنا بر روایت صحیح در اصول کافی از این قرار است: اللهُ اَکْبَرُ اللهُ اَکْبَرُ لا اِلهَ اِلا اللهُ وَاللهُ اَکْبَرُ اللهُ اَکْبَرُ اللهُ اَکْبَرُ و لِلّه الْحَمْدُ اللّهُ اَکْبَرُ عَلی ما هَدانا اَللّهُ اَکْبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاْنْعامِ وَالْحَمْدُلِلّهِ عَلی ما اَبْلانا. خدا بزرگتر از توصیف است، معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگتر است، و ستایش خاص خدا است خدا بزرگتر است بر آنچه ما را راهنمائی کرد خدا بزرگتر است بر آنچه روزی ما کرد از چهارپایان انعام (شتر و گاو و گوسفند) و ستایش خاص خدا است برای آنکه آزمود ما را. و مستحب است که به مقداری که توانایی است این تکبیرات بعد از نمازها تکرار شود. ۵- قربانی کردن یکی از اعمال این عید بزرگ که سنت مؤکد نیز می باشد قربانی کردن است که مختص به حاجیان نبوده بلکه همه مسلمانان بسته به استطاعت مالی خویش می توانند قربانی کنند. در منابع روایی، روایاتی از معصومین علیهم السلام نقل شده است که اشاره به جملات دعا گونه ایشان هنگام ذبح قربانی دارد. شیخ طوسی در یکی از کتاب های خود نقل کرده است که: رسول خدا صلوات الله علیه هنگام ذبح قوچی فرمودند: «اللهمّ تقبّل من محمّد و آل محمّد و من امّة محمّد؛ خدایا این قربانی را از من محمد و آل محمد و هم چنین امت محمد قبول فرما!»[۶] در جایی دیگر وارد شده است: شخصی که طریقه ذبح کردن قربانی را می داند بهتر آن است که خودش ذبح کند و اگر نمی دانست کسی را دستور دهد و خود او نیز حاضر باشد. در وقت ذبح قربانی پیشانی آن را به طرف قبله نموده و «بسم الله الرحمن الرحیم» گفته و ذبح نماید و بعد از ذبح قربانی این دعا را بخواند: «وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ، حَنِیفاً مسلما وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ، إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیایَ وَ مَماتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ، لا شَرِیکَ لَهُ، وَ بِذلِکَ أُمِرْتُ، و أنا من المسلمین، اللهم منک و لک، بسم الله و الله أکبر، اللهم‌ تقبل‌ منی» [۷] و نیز از مولای متقیان امیر مومنان علیه السلام نقل شده است که: قربانی مسلمان را جز مسلمان نکشد و هنگام ذبحش بگوید: «بسم اللَّه و اللَّه اکبر وَجَّهْتُ وَجْهِی لِلَّذِی فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنِیفاً مسلما وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ، إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکی وَ مَحْیای وَ مَماتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ، لا شَرِیک لَهُ وَ بِذلِک أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِینَ.»[۸] پی نوشت: [۱] حج، آیه ۳۷. [۲] پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی مکارم شیرازی، استفتائات قربانی. [۳] پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی بهجت. [۴] پایگاه جهان نیوز. [۵] پایگاه جهان نیوز. [۶] محمد باقر کمره ای ترجمه آسمان و جهان (ترجمه کتاب السماء و العالم بحار الانوار علامه مجلسی)، ج‌۹، ص ۱۸۲. [۷] المقنع، شیخ صدوق، ص۲۷۵. [۸] همان، ص ۲۱۹. منبع: حوزه نت 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 🔸پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: يُغفَرُ لِصاحِبِ الأضحِيَّةِ عِندَ أوَّلِ قَطرَةٍ تَقطُرُ مِن دَمِها ؛ 🔹با ريختن اوّلين قطره خون قربانى [به زمين] ، صاحب قربانى آمرزيده مى شود . 📚 كتاب من لايحضره الفقيه 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔻عید سعید قربان بر همه بندگان صالح حضرت حق مبارک باد... به امید روزی که همه بتوانیم نفس اماره خود را برای او قربانی کنیم و به رستگاری برسیم‌. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢قربانی و دفع بلا💢 ✅✅از روايات فهميده مي شود كه ذبح يا خون ريختن وقرباني كردن حيوان حلال گوشت و تقسيم آن بين فقرا و نيازمندان و يا با آن گوشت غذا پخته شود به همسايگان، اقوام و نيازمندان داده شود، عملي پسنديده و سنت است. از امام محمد باقر(ع) روايت شده كه همانا خداوند دو عمل را دوست دارد، يكي اطعام و خوراندن غذا يا مهماني دادن دوم خون ريختن يعنى ذبح گوسفند، شتر و يا هر حيوان حلال گوشت ديگر و توزيع گوشت بين نيازمندان 📚بحار الانوار، ج‏1، ص 232. هم چنين عقيقه كردن براي فرزندان يكي از سنت هاي مستحبي است كه در روايات تأكيد زيادي بر اجرا و انجام آن شده است. عقيقه همانند صدقه دادن براي حفظ سلامتي و رفع بلا از فرزندي است كه به خاطر او به اصطلاح خون ريخته مي شود، يعني گوسفندي ذبح مي شود .اگر چه هر دو عمل(يعني خريد گوشت از قصابي و تقسيم آن بين فقرا، و يا قرباني كردن حيوان حلال گوشت و توزيع گوشت آن) مطلوب و پسنديده است، ليكن از روايات فهميده مي شود كه تأثير خون ريختن بيشتر از خريد گوشت و توزيع آن است. چنان كه در روايات آمده است كه به جاي عقيقه كردن گوسفند جهت سلامتي فرزند، نمي توان پول آن گوسفند و يا قرباني را به فقير داد، بلكه بايد عقيقه انجام بگيرد يعني ذبح و قرباني بشود و گوشت عقيقه را پخته و مردم را به خوردن آن دعوت كنند. و خوب است حداقل ده نفر را اطعام كنند 📚الاداب الدينيه للخزانه المعينيه، ، ص 306 و هر چه تعداد دعوت شدگان بيشتر باشد، بهتر است،و اگر غذا پختن براي وي ميسر نبود، جايز است گوشت را ميان فقرا تقسيم نمايند. سيره و روش بزرگان دين مثل حضرت امام خميني رضوان الله تعالي عليه و آیت الله بهاء الدینی و دیگر بزرگان؛نيز همين بود. براي سلامتي و رفع بلا وگرفتاري پول مي دادند تا گوسفندي بخرند و ذبح كنند و گوشت آن را بين فقرا تقسيم كنند. 🛑دقت کنید این ریختن خون نیست که دفع بلا میکند، بلکه قربانی کردن در راه خدا است که دفع بلا مینماید. چنان چه در قرآن کریم تصریح مینماید که از این قربانیهای شما گوشت یا خونی که میریزید، به خدا نمیرسد، بلکه تقوا و نیت شماست که ارزشمند است: «لَنْ يَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ يَنالُهُ التَّقْوى‏ مِنْكُمْ كَذلِكَ سَخَّرَها لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداكُمْ وَ بَشِّرِ الْمُحْسِنينَ» (الحج، 37) ترجمه: هرگز گوشت‏ها و خون‏ها (ى قربانيان) به خدا نمى‏رسد. ولى تقوا و پرهيزكارى شما است كه به خدا مى‏رسد. خداى توانا اينگونه آن قربانيان را براى شما مسخر كرده تا شما خدا را براى اينكه هدايتتان نموده بزرگ بشمريد. [يا محمّد] تو اين بشارت را به نيكوكاران بده‏. و خداوند ابتدا فرمود: فرزندت را قربانی کن. یعنی ثمرهی حیات و زندگیات و بزرگترین دلبستگیهایت را قربانی کن. و هنگامی که بنده ـ حضرات ابراهیم و اسماعیل (ع) – پذیرفتند، فرمود: نیازی نیست، امتحان انجام شد. لذا قوچ را قربانی کن. یعنی کافیست که شما نفس حیوانی و سبوعیت را در راه خدا قربانی کنی تا انسان شوی. «وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قالَ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقينَ» (المائده، 27) ترجمه:و خبر دو پسر آدم را بحق برايشان بخوان آن گاه كه آن دو قربانى كردند پس، از يكى از آن دو پذيرفته شد و از ديگرى [قابيل‏] پذيرفته نشد. گفت: بى‏گمان تو را مى‏كشم. [هابيل‏] گفت: خدا قربانيان را فقط از پرهيزگاران مى‏پذيرد. راجع به قربانی. قربان از «قرابت» است. یعنی کاری برای نزدیک شدن. وقتی هدف خدا باشد فکر نمیکنم نوع حیوان خیلی تفاوتی داشته باشد البته بسته به توانایی فرد قربانی کننده!چه بهتر که چیزی که برای خدا میدهیم بهترین نوع آن باشد اگر توانش را داشته باشیم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: «خداوند قربانی را قرار داده است تا مساکین از گوشت سیر شوند» 📚بحارالانوار، ، ج 96، ص 296ـ298 لذا سفارش شده که حیوان چاق را برای قربانی انتخاب و گوشت آن سه قسمت شود، یک بخش برای خودشان، بخش دوم را به فقرا بدهند، و بخش سوم را هدیه نمایند. 📚تحریر الوسیله ، امام خمینی ;، ج 1، ص 423ـ424، / بحارالانوار، همان ابوبصیر از امام صادق علیه السلام علت قربانی را پرسید، حضرت فرمودند: «هنگامی که اولین قطره خون قربانی به زمین می ریزد گناهان صاحبش بخشیده می شود و به وسیله قربانی معلوم می شود چه کسی تقوای الهی دارد قربانی وسیله تقرب و نزدیکی به خداوند است، که حضرت علی علیه السلام می فرمایند: "اگر مردم می دانستند چه فوایدی در قربانی است ، هر آینه قربانی می کردند و لو با قرض گرفتن باشد بحارالانوار، ج 96، ص 296ـ298 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰 قربانی در سنت زرتشتی و ایران باستانی ⛔️ هر سال به عید قربان که می‌رسیم عده‌ای می‌گویند: «شما مسلمانان چرا خون حیوانات را می‌ریزید؟ چرا قربانی می‌کنید؟ ما آریایی‌ها در دوران باستان به جای کشتن حیوانات، درخت می‌کاشتیم!»🐑🌴 ✅ در پاسخ باید بگوییم: 1⃣ ما مسلمانان در عید اضحی (عید قربان) برای زنده نگه داشتن راه ابراهیم (ع) که پدر موحدین همه عالم است، و به شکرانه سرفرازی او در امتحان الهی، گوسفند قربانی می‌کنیم و گوشت آن را به فقرا و نیازمندان می‌دهیم. این یعنی انسانیت. 2⃣ کسانی که مدعی هستند نباید خون حیوانات را ریخت، آیا خودشان تابحال گوشت نخوردند؟ همبرگر و سوسیس چه؟! ای کاش برخی افراد قبل از اینکه حرفی بزنند یک نگاهی به خودشان بیاندازند. 3⃣ ما مسلمانان درخت هم می‌کاریم. منتها همین آریایی‌های روشنفکرنما، در کریستمس، به تقلید از اروپایی‌ها، درخت‌ها را قطع می‌کنند و به آن لامپ آویزان می‌کنند! 4⃣ قربانی کردن گوسفند ،بز، اسب و گاو در فرهنگ هخامنشی و ایضاً در سنت زرتشتی همواره وجود داشته. آنان خیلی خیلی بیشتر از مسلمانان حیوانات را قربانی می‌کردند (حتی در مواردی مرسوم بوده که حیوان را قبل از قربانی شکنجه می‌کردند). برای مشاهده کامل اسناد نگاه کنید به: https://b2n.ir/d62114 🔰 @p_eteghadi 🔰