امام رضا (علیه السلام)فرمودند:
📜وقتی مردم به چپ و راست میروند،تو ملازم طریقه و روش ما باش؛زیرا هرکس با ما همراه شود،ما با او خواهیم بود...
📚(عیوناخبارالرضا ۶۱۵:۱)
🔰 @p_eteghadi 🔰
📕رهایی از گناه
نگاهی متفاوت به گناه و توبه؛ کلید کشف بزرگترین لذت ها در زندگی
📖گزیده
گناه موضوعی است که بیشتر مردم علاقهای به گفتگو دربارهٔ آن ندارند. احساس میکنند صحبت دربارهٔ آن حالشان را خوب نمیکند... چرا رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) بهترین و شورانگیزترین احوال خود را به گفتگو با خدا در مورد همین موضوع اختصاص میدادند؟ مگر چه لذت و هیجانی در گفتگو دربارهٔ گناه و توبه وجود دارد که ما نه تنها آن را درک نمیکنیم، بلکه چون احساس میکنیم این گفتگو حال ما را بد میکند، از آن فرار میکنیم؟
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
⁉️ چرا اول شخصیت جهان خلقت و افضل انبیا و اشرف مخلوفات، پیامبر عظیم الشأن اسلام(صلىالله عليهوآله) تشییع جنازه نشد و در خانه خودش به خاک سپرده شد؟
🔰 در پاسخ باید گفت: اگر به اتفاقات زمان رحلت، نگاه کنیم، خواهیم دید كه چشم طمع و جاهطلبی و حس ریاست و خلیفه شدن، چنان چشم مسلمین را کور کرده بود که دیگر به فکر احترام جنازه پیامبرشان نبودند. تاریخ گواه است بزرگان مدینه به محض رحلت حضرت، بعد از نماز صبح به جای اینکه همه جمع شوند و با احترام و با شکوه و جلال، جسد بزرگترین انسان تاریخ بشریت را تشییع کنند، در سقیفه بنی ساعده جمع شدند.
🔶 جریان سقیفه اینچنین گزارش شده است:
👈 «ابن ابى الحديد معتزلی» از بزرگان اهل سنت میگوید: «براء بن عازب» مىگويد: «چون رسول خدا(صلىالله عليهوآله) رحلت كرد، من ترسيدم كه مبادا قريش براى خارج كردن امر خلافت از بنىهاشم، اجتماع كنند، لذا مرتب نزد بنىهاشم كه در حجره پيامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) برای دفن بدن مبارکش جمع شده بودند رفت و آمد مىكردم، و از وجوه و بزرگان قريش نیز جويا مىشدم، و اگر يكى از آنها را نمىيافتم، سوال مىکردم و پيوسته در اين احوالپرسى بودم كه ناگهان ابوبكر و عمر را نيافتم. شخصى گفت: آنها در سقيفهی بنىساعده هستند و شخص ديگرى گفت: مردم با ابوبكر بيعت كردند.
🔶 پس از مدت کوتاهی با ابوبکر مواجه شدم، عمر و ابو عبيده و جماعتى از اصحاب نیز با او بودند. و همه آنان دامن لباسهاى صنعانى را بر كمر بسته بودند، و هر كس كه عبور مىكرد را محكم مىزدند و به طرف جلو مىآوردند و دست او را بر دست ابوبکر مىكشيدند براى بيعت، چه میخواست، و چه نمیخواست.
✳️ من از ديدن اين منظره، بىتاب شدم، و از آنجا به سرعت به سوی بنىهاشم آمدم، ديدم كه درِ خانهی رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) كه در آن بنیهاشم مشغول تجهيز آن حضرت بودند بسته است. من در را محكم زدم و گفتم: مردم با «ابوبكر بن ابى قحافه» بيعت كردند.
🔺 سپس «عباس بن عبد المطلب» عموی پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) گفت: «فَعَلُوهَا وَ رَبِّ الْكَعْبَةِ ...: سوگند به پروردگار كعبه كه كردند درباره خلافت، آنچه را مىخواستند؛ ای بنیهاشم برای همیشه خاكنشين شديد.»
💠 حال با این توصیفات، جواب سول بالا به وضوح معلوم میگردد، ریاستطلبی و قدرتطلبی برخی از اصحاب پیامبر پاسخ سوال بالاست؛ آنها حتی یک روز، صبر نکردند تا جسد پیامبرشان با احترام و شکوه و جلال، کفن شود و تشییع کنند و به خاک بسپارند، سپس به فکر جانشینی او باشند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 سیاهی لشکر
✍️ از کوری پرسیدند: «چرا چشمت کور شده؟»
🔹 گفت: «من عاشورا در کربلا بودم. شاهد کشتهشدن حسین علیهالسّلام بودم، هرچند شمشیر و تیر و نیزهای نزدم.
🔸 وقتی برگشتم خانه و خوابیدم، در عالم خواب دیدم یک نفر میگوید: "پیامبر با تو کار دارد. مرا کشان کشان بردند تا پیش پیامبر؛ جلو رفتم و زانو زدم و گفتم: "سلام بر شما ای رسول خدا."
🔹 پیامبر جوابم را نداد، مدّتی بعد سرش را بلند کرد و فرمود: "ای دشمن خدا! حرمتم را شکستی و خانوادهام را کُشتی؟!"
🔸 گفتم: "ای رسول خدا! به خدا قسم من نه شمشیری زدم، نه تیریانداختم و نه نیزهای پرتاب کردم."
🔹 پیامبر فرمود: "این درست ولی سیاهی لشکر عمر بن سعد را زیادتر کرده بودی.
🔸 مرا جلوتر بردند. جلوی پیامبر طشتی از خون بود. فرمود: " این، خون پسرم حسین."
🔹 بعد، از آن خون به چشم من کشید. از خواب بلند شدم؛ دیگر چیزی ندیدم تا امروز.»
📌 مراقب باشیم در جایی که حق در حال پایمال شدن هست سیاهی لشکر نباشیم.
📚 قصّه کربلا، ص 100.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 کمین مرگ
▫️ فرمود: «فَاحْذَرُوا عِبَادَ اللَّهِ الْمَوْتَ وَ قُرْبَهُ»؛ بندگان خدا از مرگ بترسید و از نزدیکی مرگ بترسید، چون روشن نیست مرگ چه وقت به سراغ انسان می آید. مرگ انسان را نمی میراند، انسان مرگ را می میراند و ابدی می شود. مرگ فقط در محدوده دنیا هست، بعد از دنیا یعنی برزخ به بعد دیگر سخن از مرگ نیست. در رویارویی انسان و مرگ، #انسان_پیروز_است، مرگ را زیر پای خود له می کند و از مرگ عبور می کند و ابدی می شود، حالا که ابدی شد باید #کالای_ابدی داشته باشد. فرمود: «وَ أَعِدُّوا لَهُ عُدَّتَهُ فَإِنَّهُ یأْتِی بِأَمْرٍ عَظِیمٍ وَ خَطْبٍ جَلِیلٍ»؛ بعد از مرگ به هر حال یا بهشتی است که در آن هیچ رنجی نیست یا دوزخی است که در آن هیچ رحمتی نیست.
▫️ درباره جهنّم فرمود: «دَارٌ لَیسَ فِیهَا رَحْمَةٌ»؛ هیچ اثری از رحمت خاصّه در جهنّم نیست. البته اگر کسی ـ ان شاء الله ـ اهل نجات بود در برزخ مشکلاتی می بیند، در مواقف پنجاه گانه قیامت آسیب هایی می بیند و ـ ان شاء الله ـ طاهر می شود و اگر نشد مقداری ـ معاذ الله ـ در دوزخ عذاب می شود بعد نجات پیدا می کند; لکن #تحمل_آنها_ممکن_نیست. فرمود یا وارد بهشتی می شوند که «لَا یکونُ مَعَهُ شَرٌّ أَبَداً» یا گرفتار دوزخی می شوند گرفتار شری می شوند که «لَا یکونُ مَعَهُ خَیرٌ أَبَداً».
▫️ فرمود: «وَ أَنْتُمْ طُرَدَاءُ الْمَوْتِ»؛ شما طرید و طرد شده مرگ هستید؛ نظیر شکارچی که به دنبال شکار می رود مرگ هم به دنبال شما خواهد بود. «إِنْ أَقَمْتُمْ لَهُ أَخَذَکمْ»؛ اگر بایستید، مرگ شما را می گیرد «وَ إِنْ فَرَرْتُمْ مِنْهُ أَدْرَککمْ»؛ اگر بخواهید به هر وسیلهای از مرگ فرار کنید #شما_را_در_می_یابد؛ فرمود: ﴿أَینَما تَکونُوا یدْرِککمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ کنتُمْ فِی بُرُوجٍ مُشَیدَةٍ﴾.
#نامه_امیر_المؤمنین_به_محمد_بن_ابی_بکر
#سالروز_شهادت_محمد_بن_ابی_بکر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1390/03/12
🔰 @p_eteghadi 🔰
چگونه دین حقیقی را پیدا کنیم؟.mp3
2.22M
⭕️ سوال
❓با این همه سانسور اطلاعاتی در دنیا چطور می شود راه حق را یافت، آیا فقط تحقیق و مطالعه کفایت می کند؟
1⃣ اولا شما تلاش خودتان را بکنید. در اندازهای که در توان خودتان هست، شما عقلتان را به کار بیاندازید به هر جا برسید خدا قبول میکند.
2⃣ دوما لازم نیست که انسان خودش هم این راه را برود بلکه میتواند از تجربه و علم دیگران استفاده کند؛ وقتی شما به پدر و مادرتان اعتماد دارید که اینها تحقیق کردند. یک عمر در این دنیا زندگی کردند ۶۰ سال، ۷۰ سال حقیقت را پیدا کردند، شما نیز میتوانید از همانها استفاده کنید.
🔶 یا این که علما این راه را رفتند لازم نیست که شما همان راه را دوباره بروید. ضمن اینکه خُب، آن ابتدائیات را که انسان لازم دارد خیلی سخت نیست. این که این عالم حتما باید یک مبدأیی داشته باشد یک خالقی داشته باشد معلوم است که دیگر کار خیلی سختی نیست.
👈 اینکه جهان بیهدف افریده نشده، حتماً یک مقصدی وجود دارد. اینها که مشخص است.همین مقدار را خدا قبول میکند از انسان. بعد که اینها را قبول کرد آنوقت در چارچوب یکی از این مذاهب، راهش را ادامه میدهد.
✍ خب کاری ندارد یک روز وقت بگذارید، بیایید عقاید خودتان را با سایر عقاید بسنجید. ببینید ان خدایی که شیعه معرفی میکند، بیشتر با عقل سازگار است یا آن خدایی که دیگران معرفی میکنند.
💢 آن پیامبری که شیعه میگوید، بیشتر با عقل و فطرت انسان تطابق دارد یا آنی که دیگران می گویند؛ همینطور بههمین سادگی میشود با داوری عقل در عرض یک روز حقیقت را پیدا کنید.
📎 #شهادت_امام_رضا
📚 بیانات استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
8.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #پادکست
💢 روایتی شنیدنی از امام رضا علیه السلام
🎙 استاد مسعود عالی
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
⁉️ چرا امام رضا(علیهالسلام) ولیعهدی مامون را پذیرفت؟ مگر در دین اسلام توصیه نشده است که کمک به ظالم حرام است؟ پس چرا ایشان مقام ولایتعهدی مأمون را که شخصی ستمگر بود قبول کرد؟
🔰 در زمان امام رضا(علیهالسلام) شکل گیری پایگاههای عظیم شیعه و قدرت یافتن آن ها به گونهای بود که میتوانستند حکومت را در دست گیرند. این وضعیت، حاکمان عباسی را به هراس انداخت و به چارهجویی وا داشت. واگذاری منصب ولایتعهدی به حضرت از چارههایی بود که برای گریز از خطر شیعه یافتند. در واقع مامون امام را مجبور به پذیرفتن کرد و امام چارهای جز پذیرفتن ولایت عهدی نداشت.
✅ میتوان موارد ذیل را به عنوان اهداف مأمون از انتخاب امام به ولایتعهدی برشمرد:
1️⃣ کنترل و زیر نظرداشتن خود امام.
2️⃣ ساکت کردن گروه های متعدد شیعی مخالف حکومت عباسی.
3️⃣ امام، چهره ی دینی و مقدسی داشت و مأمون قصد داشت با تحمیل این پست به امام رضا علیه السلام، وجهه ایشان را در بین عموم مردم از بین برده و چهره ایشان را تخریب کند.
4️⃣ مامون درصدد جبران جنایت پدرش بود که امام کاظم(علیهالسلام) را به شهادت رسانده بود.
5️⃣ مأمون میخواست به حکومت خود و تمام جنایاتی که در آن صورت میگیرد، با حضور امام در حکومت مشروعیت دهد.
🔶 هدف مأمون کنترل امام رضا(علیهالسلام) و شعیان بود، اما حضرت با تربیت شاگردان متعدد و ارسال نمایندگان خود به اطراف و مدیریت غیرمستقیم پیروانشان، وظایف امامت خود را به نحو احسن انجام داد.
و همان ابتدا به گونه ای رفتار کردندکه حضورشان مانعی بر سر راه انقلابیون نباشد و در واقع اختیار قیام به خود آنها واگذار شده بود.
✳️ نقشه خلیفه عباسی در تخریب وجهه معنوی و قداست امام نیز با شکست رو به رو شد زیرا حضرت در زمان ولایتعهدی، باز هم روی حصیر می نشست و غذای ساده میخوردند تا به مردم بفهماند که چه در کاخ باشند و چه در کوخ، ساده زیستی، زهد و تقوای ایشان همچنان باقی است و تغییری نخواهدکرد.
💠 در آخر نیز نقشه مأمون در مشروعیت بخشیدن به حکومتش و شریک جرم کردن امام نیز با شکست مواجه شد، زیرا هر چند امام، چارهای جز پذیرفتن ولایتعهدی نداشت، اما شرطی برای آن نهاد که مأمون را در رسیدن به اهداف خویش ناکام ساخت. شرط امام این بود که: در امر و نهی حکومت دخالت نکند، فتوا ندهد، قضاوت نکند، در عزل و نصب شرکت نداشته باشد و امور و سنن دینی را جابه جا نکند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
لزوم ساماندهی فضای مجازی از منظر فقه نظام !!!!
▫️متاسفانه فضای مجازی کشور خصوصا فضای موجود در اینستاگرام تحت مدیریت مستقیم دشمنان برای ضربه زدن به اسلام و انقلاب بوده و محلی فساد انگیز و گمراه کننده برای فریب جوانان و نوجوانان ما تلقی می شود که از منظر آیات و روایات , ساماندهی این فضا و از تحت سلطه دشمنان در آوردن آن امری لازم و واجب و ضروری است .
❕خداوند می فرماید :
" خداون هرگز براى كافران نسبت به مومنان راه تسلطى قرار نداده است. " " لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلا " ( نساء ١٤١ )
👌معصوم علیه السلام فرمود :
"الْإِسْلام يَعْلُو وَ لا يُعْلى عَلَيْهِ " اسلام برترى پيدا مىكند و هيچ چيز بر آن برترى نخواهد يافت»
📚وسائل الشیعه ج ٢٦ ص ١٤
▫️امروزه دشمنان جنایتکار با تسلط بر فضای مجازی کشور بر مملکت ما و مقدرات ما مسلط شده و به راحتی می توانند که یک مساله کوچک را به معضل اجتماعی و شورش و اغتشاش تبدیل کرده و با فریب جوانان , امنیت ملی ما را به خطر بیندازند که نمونه این سخن را در قضیه مهسا امینی مشاهده کردیم , آیه و روایت فوق الذکر صراحتا دستور می دهد که باید خود را از این تسلط مجازی دشمن رهایی داده و با ساماندهی فضای مجازی مفاسد فوق الذکر را به حد اقل برسانیم و از بین ببریم .
👌در آیه دیگر خداوند می فرماید :
" لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَة " " خود را به دست خود، به هلاكت نيفكنيد! " ( بقره ١٩٥ )
❕و فرمود :
" تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوان " " در راه نيكى و پرهيزگارى با هم تعاون كنيد و (هرگز) در راه گناه و تعدى همكارى ننمائيد " ( مائده ٢ )
▫️این آیات نیز گواه دیگر بر لزوم ساماندهی فضای مجازی کشور است زیرا عدم ساماندهی این فضا موجب ایجاد شورش و اغتشاش در کشور و انحراف و سقوط اعتقادی و عملی جوانان ما شده است در حالی که ما موظف هستیم که در مسیر گناه همراه کسی نبوده و موجبات سقوط خود و جامعه را مهیا نکنیم .
❕ امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« هر آنچه در آن فساد نهفته شده و مایه ضرر برای جسم و نفس است حرام شمرده شده است» « َ كُلُّ أَمْرٍ يَكُونُ فِيهِ الْفَسَادُ مِمَّا قَدْ نُهِيَ عَنْه ... َ فَحَرَامٌ ضَارٌّ لِلْجِسْمِ وَ فَسَادٌ لِلنَّفْس »
📚بحار الانوار : ج 100 ص 51
👌این روایت نیز گواه دیگری بر لزوم مقابله با فساد موجود در فضای مجازی و اینستاگرام است که امروزه قتلگاه جوانان ما و مخل امنیت ما محسوب می شود .
▫️در آیه دیگر خداوند می فرماید :
" وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة " " در برابر آنها (دشمنان) آنچه توانايى داريد از" نيرو" آماده سازيد " ( انفال ٦٠ )
▫️مصداق آیه فوق در بحث فضای مجازی , تقویت و تجهیز پیام رسانهای داخلی برای مقابله با ابزارهای ارتباطی دشمنان است .
❕البته ممکن است عده ای بگویند که امروزه افرادی از فضای مجازی و اینستاگرام مثلا , کسب و کار خود را سامان می دهند و مسدود سازی این فضا سبب از بین رفتن شغل افراد می شود !!!!
▫️در حالی که روشن است که چاره ای جز ساماندهی این فضا به خاطر مفاسد فوق الذکر نیست , اگر سامان دهی این فضا از طریق ملزم ساختن صاحبان این ابزارهای ارتباطی به رعایت قوانین ما و ایجاد دفتر در کشور محقق شد , دیگر نیازی به مسدود سازی نیست و الا چاره ای جز مسدود سازی و انتقال کسب و کارها به فضایی دیگر نیست , زیرا مفاسد و مضرات این ابزارها از نفعشان بیشتر است و عقل در چنین مواردی حکم به تقدیم اهم بر مهم می کند , چنان که خداوند در مورد شراب و قمار می فرماید :
" منافعى (از نظر مادى) براى مردم در بر دارد، (ولى) گناه آنها از نفعشان بيشتر است. " " مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما " ( بقره ٢١٩ )
▫️رهبر فقیه و اسلام شناس انقلاب نیز به زیبایی متذکر این نکته شده و می گوید :
"متأسّفانه در فضای مجازیِ کشور ما هم که آن رعایتهای لازم با وجود این همه تأکیدی که من کردم صورت نمیگیرد و در یک جهاتی واقعاً ول است، که بایستی آن کسانی که مسئول هستند حواسشان باشد. همهی کشورهای دنیا روی فضای مجازیِ خودشان دارند اِعمال مدیریّت میکنند، [در حالی که] ما افتخار میکنیم به اینکه ما فضای مجازی را ول کردهایم! این افتخار ندارد؛ این به هیچ وجه افتخار ندارد. فضای مجازی را بایستی مدیریّت کرد. از این امکان مردم استفاده کنند، برای مردم بلاشک وسیلهی آزادی است، خیلی هم خوب است امّا نباید این وسیله را در اختیار دشمن گذاشت که بتواند علیه کشور و علیه ملّت توطئه کند. دارند استفاده میکنند از این فضا "
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔸بهانهٔ پاداش
آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب #الکلام_یجر_الکلام درباره رحمت خداوند و دادن پاداشهای بسیار برای کارهای بهنظر کوچک، مینويسد:
يكى از راجههای هند، به كربلا میرفت؛ يكى از خدّام آستانه، از او استقبال كرده، مهار شتر كجاوه او را كشيد. در اين اثنا، سائلى از وى درخواست كرد. خادم خواست او را ردّ كند، گفت: توى كجاوه كسى نيست.
راجه شنيد، پوشش كجاوه را بلند كرد و گفت: پس من كيست؟ آن گاه، يك مشت زر به او داد. خواست سائل برود، باز صدا كرد: پس من كيست؟ يك مشت زر، باز به او داد. بعد از چند قدم نيز باز به همين منوال. خلاصه، در هر چند قدم مىگفت: پس من كيست؟ يك مشت زر به وى مىداد. بالاخره سائل باورش نشد كه اين همه زر را به او بدهند. ترسيد كه از وى پس بگيرند، فرار كرد.
ولى تو مترس؛ رحمت واسعه الهيّه محدود نيست كه اينگونه عطايا در حساب باشد و هر قدر هم زياد شامل حال انسان گردد، ذرّهاى از خزائن رحمت الهى كاسته نمىشود؛ چون رحمت الهيّه، محدود نيست؛ چنانكه استحقاق انسان هم محدود نيست.
نمىبينى كه حضرت رسول (صلّى الله عليه وآله وسلّم) هر روز، چندين ميليون بار صلوات براى حضرتش مى فرستند؟ و معنى صلوات، همان درخواست كردن رحمت است از حضرت بارى، براى آن جناب. و البته خداوند نيز رحمت و بركاتش را به موجب همين درخواستها، در حقّ آن حضرت جارى مىكند؛ مع ذلك، استحقاق آن حضرت تمام نمى شود.
پس، معلوم مىشود كه نحوه شمول رحمت در نشئه ديگر، غير از نحوه شمول در اين نشئه است؛ چون اين نشئه، از جهات اربع محدود است و حدّ رحمتش، همان رفع احتياج اين عالم و دفع سقم و اَلَم است؛ و لذا هر كه در شؤونات دنيويّه، دست به بيشتر از اين بيالايد، عقلا ملامتش مى كنند كه فايده اش چيست؟! به خلاف نشئه ديگر كه حدّى ندارد و هر چه از ناحيه حضرت حقّ، به بندهاش عطا مى شود، محلّ خرج دارد. اين است كه براى هر عمل كوچك، آن قدر ثواب مىدهند كه مادّيين چشمشان باز مىماند و باور نمىكنند كه براى عمل به آن كوچكى، ثواب به اين بزرگى بدهند؛ و لهذا يكى از دانشمندان آن ها، همين را ميزان تمیيز خبر مجعول قرار داده و گفته: خبرى كه متضمّن ثواب بزرگ، به عمل كوچك باشد، مجعول است. ديگر نفهميده كه اين از سعه رحمت الهيّه است كه خدا مىخواهد به اندك بهانه، بندهاش را مشمول آن قرار دهد؛ والّا مقام داد و بستاد نيست كه سنگ و ترازو گذاشته، عمل بنده را با رحمت خدا موازنه كنند؛ آن گاه بگويند كه كفه آن، با اين راست نمىآيد!
📚 منبع
🔰 @p_eteghadi 🔰
#حدیث
💠امام رضا عليه السلام:دوست هر کسی، عقل اوست و دشمن هر کس نادانى اوست
📚المحاسن جلد1 صفحه309
🔰 @p_eteghadi 🔰