eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
•🪐🌱• - وسرانجام کسےخواهدآمد وبامھربانۍ‌هایش‌بہ‌تو نشان‌خواهدداد ؛ کہ‌توقبل‌ازدیدن‌او اصلازندگےنکرده‌ای! (: 🌿 💚 👑 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی (ع) می‌فرماید: اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله. همواره در انتظار (فرج و ظهور صاحب‌الزمان علیه‌السلام) باشید و یأس و ناامیدی از رحمت خدا به خود راه مدهید. (بحار، ج ١٥، ص ١٢٣) 🔰 @p_eteghadi 🔰
اقا ردای سَبزِ اِمامَت مُبارک پوشیدَنِ لِباسِ خِلافَت مُبارَک اِی آخَرین ذَخیرهِ زَهراییِ حَسَن آغاز روزِگار اِمامَت مُبارَک... 💐سالروز آغاز امامت و زعامت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارک باد 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم 🌺سالروز آغاز امامت ولی عصر عجل الله فرجه و عید بیعت مبارک باد🌺 📋 در توصیف محبت پیامبر به مومنان؛ خداوند در این آيه می فرماید: (پيامبرى از خودتان به سوى شما آمد)! به همين دليل تمام دردهاى آنها را مى داند، از مشكلات آنان آگاه است، و در ناراحتيها و غمها با آنان شريك مى باشد، و با اين حال تصور نمى شود سخنى جز به نفع آنها بگويد و گامى جز در راه آنها بردارد. در ادامه می فرماید : او به شدت از رنجهاى شما رنج مى برد، سخت به هدايت شما علاقمند است و به آن حرص می ورزد. سپس می فرماید او نسبت به مؤمنان رؤف و رحيم است. یعنی اگر دستوری می دهد و حتی کار طاقت فرسایی از مومنان می خواهد، ناشی از این است که از روی محبت و لطف به هر گونه پيشرفت و ترقى آن ها عشق می ورزد. مطابق احادیث امام نیز تمامی حالات و شئونات پیامبر را دارد جز دریافت وحی و نبوت. پس می توان گفت که ولی عصر عجل الله نیز تمامی ویژگی های یاد شده را نسبت به ما دارد. پس بدون شک مبارک و پر از برکت است بودن در سایه چنین امامی و جا دارد که ما نیز نو به نو با او بیعت نموده و اعلام خاکساری در محضرش نماییم. 🔷 آیه روز: لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ (توبه / آیه 128) 🔶 ترجمه: رسولي از خود شما به سويتان آمد كه رنجهاي شما بر او سخت است، و اصرار به هدايت شما دارد و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ ‍✅امام عصر با چه زبانی با مردم زمان ظهور صحبت خواهد کرد؟! ✍در پاسخ این سؤال به دو نکته باید توجه داشت: ⬅️اولاً، امام براساس علم لدّنی، قادر به تکلم با هر زبانی است. مباحثه و محاجّه امام رضا علیه‌السلام با سران علمای ادیان و مذاهب مختلف، مؤید این مطلب است؛ زیرا، امام رضا علیه‌السلام با هر یک از جاثلیق، هربذ اکبر و نسناس رومی به زبان خودشان صحبت کردد[1] و همین مطلب باعث رسوایی مأمون عباسی گردید. از طرف دیگر، می‌دانیم که امامان از نور واحدند و وجود کمالی در یکی از آنان، حکایت از وجود همان کمال در دیگر ائمه است. از این جهت، امام زمان که خاتم‌الأوصیا‌والأولیا است، قهراً، توانایی سخن‌گفتن و تکلم به هر زبانی را خواهد داشت. در روایت آمده است: «امام زمان بعد از معرفی خود برای مردم، به خواندن کتب آسمانی می‌پردازد».[2] ⬅️ثانیاً، امام از وسائل و اسباب عادی برای پیشبرد اهداف الهی خویش استفاده خواهند کرد و لذا شاید بتوان گفت، اگر چه زبان رسمی امام عربی ـ که همان زبان قرآن است ـ خواهد بود، اما این زبان، در آن واحد، به وسیله‌ دستگاه‌های ترجمه یا مترجمان، به زبان‌های مختلف مردم دنیا، ترجمه خواهد شد و در نتیجه، همه‌ اقوام و ملل، مخاطب سخنان امام خواهند بود. 📚1.بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج49، ص175. 📚2. همان، ج53، ص9. ‍ ✨نهم ربیع الاول، آغاز امامت امام زمان (عج) ، مبارک باد✨ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 احیای زمینه 🔸 اگر ما در جریان موسی (سلام الله علیه) دیده ‌ایم كه از او باعث تسلط بر دریاست و انحراف از دستور او مایه سرگردانی در بیابان صاف است، پس معلوم می ‌شود ﴿وَ لِلّهِ جُنُودُ السَّمَاواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾ هم آن دشت صاف سپاه خداست، هم این دریای مواج سپاه خداست! این خدا اگر بخواهد توان آن را دارد كه دل ها را پر از پر از و در برابر استقلال و آزادی كند؛ این‌چنین دل ها، هم آن اندیشه ‌های ناب نبوی را می ‌پذیرند، هم آن انگیزه ‌های صائب و صالح ولوی و علوی را می‌ پذیرند و با تربیت شاگردانی چون می‌ توانند جهان را پر از عدل و داد كنند. 🔸 وقتی وجود مبارك امیرالمومنین را شرح می دهد می‌ گوید پیغمبر از ماست، حسن از ماست، حسین از ماست و مانند آن، بعد جریان را ذكر می ‌كند كه مهدی این امت از ماست همه به وجود مبارك آن حضرت افتخار می‌ كنند تا به ثمر برسد. 🔸 تا كنون درخت انسانیت میوه نداد ﴿وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِی اْلأَرْضِ یضِلُّوكَ﴾ روزی بالاخره باید به ثمر برسد و میوه بدهد. آن روزی كه جامعه بشری به ثمر می ‌رسد و میوه ‌اش بار می ‌یابد هم دارد كه میوه علمی اوست، هم دارد كه میوه عملی اوست، روز ظهور است؛ لذا ذات اقدس الهی فرمود همان طور كه ما را زنده می ‌كنیم، را هم زنده می ‌كنیم و اگر آن وحی الهی ظهور پیدا كرد بر هر فكر و اراده ‌ای مصمم باشد مسلط است. هیچ كسی در برابر ظهور سلطنت وحی قدرت مقاومت ندارد. 🔸 انبیای بزرگ وقتی وحی الهی دریافت كردند دستور رسیده است ‌هستند. مستحضرید در سوره «حشر» فرمود این قرآن را كوه نمی ‌تواند تحمل كند ﴿لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیةِ اللّهِ وَتِلْكَ اْلأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ﴾ اما همین قرآن را تحمل می‌ كند. انسان كامل در برابر كوه یا آسمان یا زمین و مانند آن ستبرتر است، ولی در برابر خاضع است. وقتی به ابراهیم خلیل دستور می ‌رسد كه حرف اینها را گوش نكن ﴿حَرِّقُوهُ وَانْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾ تو را مرعوب نكند این می‌ شود خود را به امواج آتش تسلیم می ‌كند و مانند این در جریان انبیا فراوان است؛ وقتی آن وحی با آن سلطنت در اختیار ولیّ عصر قرار می‌ گیرد، دل های مردم به وسیله آن حضرت می ‌شود. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1380/08/10 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 رغبت مذموم ▫️ وجود مبارك در یك بیان نورانی فرمود: «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّه‏»؛ فرمود ما گرایش هایی داریم علاقه ‌هایی داریم یك اشتها و میلی داریم؛ این میل های ما گاهی صادق است گاهی كاذب؛ همان‌طور كه عطش گاهی صادق است گاهی كاذب و تشخیص عطش صادق و كاذب به عهده پزشك معالج است یا صبح گاهی صادق است گاهی كاذب و تشخیص صبح صادق و كاذب به عهده منجم اخترشناس است، رغبت و میل هم گاهی صادق است گاهی كاذب و تشخیص آن به عهده است. ▫️ انسان‌ شناس واقعی همان واقعی است كه خدای سبحان باشد و انبیا و معصومین (علیهم الصلاة و علیهم السلام) سخنان همان انسان ‌آفرین را می ‌گویند. ما گاهی به غذایی اشتها داریم و ذائقه ما لذت می ‌برد؛ لكن این لذت ، لذت كاذب است، چرا؟ برای اینكه این غذا را كه مصرف كردیم و به دستگاه گوارش دادیم آسیب می ‌بینیم و درد شروع می ‌شود، معلوم می ‌شود این لذت، لذت كاذب است. ما به بعضی از امور رغبت داریم میل داریم ولی نمی ‌دانیم این میل، میل صادق است یا كاذب؛ این را طبیب ظاهری متوجه نمی‌ شود، این را می‌ داند نه معده شناس و روده شناس و طبیعت شناس؛ فطرت شناس، است. ▫️ وجود مبارك فرمود: «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّه‏»؛ چقدر ناشایست است انسان به چیزی علاقه داشته باشد كه باعث ذلت اوست. می ‌بینید برخی ها برای رسیدن به یك مقام و پست و جاه، تلاش و كوشش می ‌كنند، در حالی كه توان آن را ندارند یا برای آنها مصلحت نیست، لذا همین كه به آنجا رسیدند ذلت اینها ظاهر می‌ شود. فرمود مبادا شما به چیزی رغبت داشته باشید كه این با شما سازگار نیست! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1386/02/06 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ مردگان روز قیامت چگونه از قبرها مبعوث میشوند؟ ✨از حضرت صادق علیه السلام روایت است که چون پروردگار اراده کند که عالم آفرینش را مبعوث فرماید، بر زمین چهل روز باران می بارد قطعات بدن بهم می پیوندند و روی آنها گوشت روئیده میشود. 🔹سپس آن حضرت فرمود: جبرائیل نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمد و دست او را گرفت و به بقیع آورد؛ تا اینکه کنار قبری رسیدند و جبرائیل صاحب آن قبر را صدا زد و گفت: به اذن خدا برخیز! 🔹 مردی که موهای سر و صورتش سفید بود از میان قبر برخاست و خاک را با دست خود از چهره خود پاک میکرد، و می گفت: الْحَمْدُ لِلهِ وَ اللَهُ أَکْبَرُ. جبرائیل به او گفت: به اذن خدا دو مرتبه در قبر باز گرد! 🔹سپس به کنار قبری دیگر آمدند و جبرائیل صاحبش را ندا درداد: به اذن خدا برخیز! از میان قبر مردی با چهره و سیمای سیاه برخاست و می گفت: یَا حَسْرَتَاهُ! یَا ثُبُورَاهُ! و سپس جبرائیل به او گفت: باز گرد به مکانی که بودی به اذن خدا. 🔹و پس از آن گفت: ای محمد! این قِسم مردگان در روز قیامت محشور میشوند. مؤمنان میگویند: الْحَمْدُ لِلهِ وَ اللَهُ أَکْبَرُ. و دسته دیگر میگویند: یَا حَسْرَتَاهُ، یَا ثُبُورَاهُ... 📚 بحار الانوار ج 7 ص 39 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 «غیبت» ✍یاد دارم که ایام طفولیت، بسیار عبادت می‌کردم و شب را با عبادت به سر مى‌آوردم. در زهد و پرهیز جدیت داشتم. یک شب در محضر پدرم نشسته بودم و همه شب را بیدار بوده و قرآن مى‌خواندم اما گروهى در کنار ما خوابیده بودند حتى بامداد براى نماز صبح برنخاستند. به پدرم گفتم: از این خفتگان یک نفر برخاست تا دور رکعت نماز به‌جاى آورد، به گونه‌اى در خواب غفلت فرو رفته‌اند که گویى نخوابیده‌اند بلکه مرده‌اند. پدرم به من گفت: عزیزم! تو نیز اگر خواب باشى بهتر از آن است که به نکوهش مردم زبان گشایى و به غیبت و ذکر عیب آنها بپردازى. 🔰 @p_eteghadi 🔰
ثواب مجتهد در صورت خطا !!!! 🤔 : ❓آیا تعلق گرفتن ثواب به مجتهد اگر در اجتهادش دچار خطا شود ، فقط مخصوص به اهل سنت است !!!! اعترافات عݪماۍ شیعه دال بر این است ڪه بطور ڪلۍ اگر فقیه خطا ڪند یڪ اجر و اگر بر صواب باشد ده اجر خواهد داشت . فقد ذكر الإمامية في كتب الحديث والفقه والأصول أن المجتهد المخطئ معذور ، وفي كتاب " كشف الغطاء " للشيخ جعفر البحث السابع والأربعين ص 39 ما نصه بالحرف " اشتهر على لسان الفريقين - أي السنة والشيعة - رواية أن الفقيه إذا أخطأ كان له حسنة ، وإذا أصاب فله عشر " . 📚الشيعة في الميزان_ محمد جواد مغنیه_ ص۸۴ لذا این موضوع متفق علیه هست بین شیعه کسانی که این امر بدیهی را انکار می‌کنند ، صد در صد جاهل یا مغرض هستند !!!! 💠💠 👌اگر علمای شیعه گفتند که مجتهد اگر در اجتهادش به واقع برسد دو ثواب می برد و اگر به خطا رود , یک ثواب می برد , این سخنشان در مورد آنجایی است که مجتهد طبق قرآن و سنت و نه رای و نظر شخصی قدم در وادی اجتهاد بگذارد , چنان که استاد محقق , آیت الله مکارم شیرازی می گوید : " طرفداران اجتهاد به معنى استنباط از كتاب و سنّت مى‏گويند: دين خداوند هرگز ناقص نبوده و نيست، و براى هر مسأله‏اى كه امروز و فردا و تا روز قيامت در ميان مسلمانان جهان پيدا مى‏شود، يك حكم الهى صادر شده است كه در عمومات و اطلاقات يا ادلّه خاصّه كتاب و سنّت آمده، و نزد امامان معصوم- عليهم السلام- روشن است. هر كس در اجتهادش به آن حكم الهى برسد راه صواب پوييده و آن كس كه نرسد، راه خطا رفته است، هر چند اگر كوتاهى در مقدمات اجتهاد نكرده باشد نزد خدا معذور و مأجور است....لذا طرفداران اين عقيده مى‏گويند:‌ «للمصيب اجران و للمخطئ اجر واحد، آن كس كه به واقع برسد دو پاداش دارد و آن كس كه خطا كند و مقصّر نباشد يك پاداش» " 📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج‏1، ص: 618 👌بنابراین مبنای سخن فوق در کلام علمای شیعه , اجتهاد بر اساس کتاب و سنت است نه رای شخصی , چنان که علی علیه السلام فرمود ؛ « لا رای فی الدین » « رای و برداشت شخصی جایگاهی در دین ندارد » 📚المحاسن ج 1 ص 211 👌اما اهلسنت اجتهاد را به معنای تکیه بر رای و ظن شخصی و بی توجه به کتاب و سنت پایه ریزی می کنند و بر همین اساس به مجتهدی که بر خلاف کتاب و سنت اجتهاد کند هم یک ثواب می دهند . ❕ علمای اهلسنت نقل می کنند : " وقتی پیامبر معاذ را به سوی یمن میفرستاد ، پیامبر به معاذ گفت اگر قضاوتی پیش آید چگونه قضاوت می کنی؟ معاذ گفت به کتاب خدا ، اگر در کتاب خدا حکمش نباشد به سنت پیامبر و الا به رای و نظر شخصی ، اجتهاد می کنم ، پیامبر نیز معاذ را تایید کرد » " أرأيت ان عرص لك قضاء كيف تقضي قال اقضي بكتاب الله قال فإن لم يكن في كتاب الله قال فبسنة رسول الله صلى الله عليه وسلم قال فإن لم يكن في سنة رسول الله قال اجتهد رأيي ولا آلو قال فضرب صدره ثم قال الحمد لله الذي وفق رسول رسول الله لما يرضي رسول الله " 📚مسند دارمی ج 1 ص 60 ❕یا نقل می کنند که وقتی ابوبکر خلافت را قبضه کرد و در برابر سوالات و مسائل وامیماند ، طبق توصیه عمر ، اجتهاد به رای می کرد , چنان که نقل می کنند ؛ « ابوبکر پس از رسیدن به خلافت ، محزون در خانه نشسته بود ، عمر بر او وارد شد ، ابوبکر شروع به سرزش عمر کرد ( که چرا خلافت را به من دادی در حالی که علم و آگاهی لازم را ندارم ) ، و گفت تو مرا گرفتار این وضعیت کردی ، و از حکم و دعاوی مردم شکایت کرد که نمی تواند پاسخگو باشد ، عمر گفت ( اجتهاد به رای کن ) مگر از پیامبر نشنیدی که والی اگر اجتهاد کند و به واقع برسد ، دو اجر دارد و اگر خطا کند ، یک اجر دارد ، چنین حدیث عمر کار ابوبکر را آسان کرد " " انه بلغه أن أبا بكر حين استخلف قعد في بيته حزينا ، فدخل عليه عمر ، فأقبل على عمر يلومه ، وقال : أنت كلفتني هذا ، وشكا إليه الحكم بين الناس ، فقال له عمر : أما علمت أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : إن الوالي إذا اجتهد فأصاب الحكم فله أجران ، وإذا اجتهد فأخطأ فله أجر واحد " 📚المصنف ، صنعانی ، ج 11 ص 328 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 👌در حالی که اجتهاد ظنی و بر پایه رای و گمان و در برابر کتاب و سنت یعنی اجتهاد در برابر نص بر خلاف حکم قرآن است , چنان که خداوند می فرماید : "آنچه را رسول خدا براى‏ شما آورده بگيريد و اجرا كنيد، و آنچه را از آن نهى كرده خوددارى نمائيد، و از مخالفت خدا بپرهيزيد " "ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا " ( حشر ٧ ) ❕و فرمود : " هيچ مرد و زن با ايمانى حق ندارد هنگامى كه خدا و پيامبرش امرى را لازم بدانند اختيارى از خود (در برابر فرمان خدا) داشته باشد، و هر كس نافرمانى خدا و رسولش را كند به گمراهى آشكارى گرفتار شده است. " " وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبِيناً " (احزاب ٣٦ ) ❕اگر بخواهیم یک نمونه مصداقی بیان کنیم که علمای اهلسنت به کسی که بر خلاف کتاب و سنت عمل کند , ثواب می دهند , می توان به جریان جنگ جمل و صفین و عملکرد عایشه و معاویه بر علیه امیر مومنان ع اشاره کرد که معتقدند عایشه و معاویه در این جنگها اجتهاد کرده و به خطا رفته و تنها یک ثواب می برند !!!! 👌در کتاب " ما لا بد منه " با تعلیقات " عبد القادر دهقان " که از کتب درسی حوزه های اهلسنت است , چنین آمده است : "اهل سنت عقیده دارند که در رویدادهای جمل و صفین حضرت علی حق به جانب بوده است و گروه مقابل ( عایشه و معاویه ) مرتکب خطا شده است ( و تنها یک ثواب می برند )" 📚ما لابد منه ص ٢٩ ❕این سخن در حالی است که هیچ اجتهادی از عایشه و معاویه در برابر امیر مومنان علیه السلام پذیرفتنی نیست , زیرا به نص پیامبر اسلام آنان موظف به اطاعت از امیر مومنان ع بودند و اجتهاد کردن آنان مصداق تام اجتهاد در برابر نص بوده است . 👌علمای اهلسنت از علی ع نقل می کنند که فرمود ؛ « سوگند به خدایی که دانه را شکافت و مردمان را آفرید پیامبر چنین فرمود که مرا جز مومن دوست ندارد و جز منافق دشمن نمی دارد» " «أَنْ لَا يُحِبَّنِي إِلَّا مُؤْمِنٌ، وَ لَا يُبْغِضَنِي إِلَّا مُنَافِقٌ». " 📚صحیح مسلم ج 1 ص 86 _ فتح الباری ج 7 ص 58 ❕با توجه به این روایت ، تکلیف عایشه و معاویه که جنگ های جمل و صفین را بر علیه علی علیه السلام ترتیب دادند روشن می شود ❗️ 👌عایشه و معاویه موظف بودند که تحت حکومت امیر مسلمین و حاکم جامعه اسلامی یعنی علی علیه السلام باقی بمانند و بر او خروج نکنند ، چنان که مطابق نقل اهلسنت ، پیامبر گرامی فرمود ؛ «مَنْ رَأَى مِنْ أَمِيرِهِ شَيْئًا يَكْرَهُهُ فَلْيَصْبِرْ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ مَنْ فَارَقَ الجَمَاعَةَ شِبْرًا فَمَاتَ، إِلَّا مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً» «هر کس از امیر و حاکم خود چیزی را ببیند که ناخوشایندش باشد، باید بر آن صبر کند. چرا که اگر کسی به اندازه یک وجب، از جماعت مسلمین جدا شود، و سپس بمیرد، به مرگ جاهلی مرده است. » 📚صحیح بخاری ج 11 ص 9 _ صحیح مسلم ج 3 ص 1477 ❕طبق این روایات اهلسنت , عایشه و معاویه , منافق بوده و بر کفر و شرک مرده اند , اما طبق مبنای اجتهادی باطل اهلسنت , آنان مجتهد بوده اند و ثواب هم می برند !!!!! 🔰 @p_eteghadi 🔰