💠 سلطنت وحی
🔹 #عقل ما در برابر وحی اصلاً قابل قیاس نیست؛ عقل در برابر نقل است. هرگز نه نقل در برابر وحی است نه عقل! نقل، دلیلی است كه زراره چنین گفته, محمد بن مسلم چنین گفته و مانند اینها که اینها كاشف از فرمایشات اهل بیت (علیهم السلام) هستند اما آنچه خود آن ذوات قدسی می یابند، آن #نور است آن یك امر یقینی است آن با #علم_شهودی است و معصومانه است. عقل در برابر نقل است نقل در برابر عقل است و هرگز اینها را در برابر وحی نمی سنجند.
🔹 این شعر جناب حكیم سنایی بارها خوانده شد ایشان می فرمایند:
مصطفی اندر جهان آنگه كسی گوید كه عقل ٭٭٭ آفتاب اندر فلک آنگه كسی گوید سها
با بودِ پیغمبر در عالَم كسی اسم عقل را می برد؟! #عقل در مقابل نقل است فیلسوف در مقابل فقیه است، هیچ كسی در برابر پیغمبر نیست! او علم شهودی دارد نه حصولی, علم معصومانه دارد كه مخصوص اوست، آن وقت او می آید تمام این دفائن عقول را اثاره می كند. عقول خود انبیا را ذات اقدس الهی اثاره می كند آن وقت اینها عقول بشر را اثاره می كنند.
🔹 مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) نقل كرده است كه وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در تمام مدت عمر به اندازه عقل خود با كسی حرف نزد: «مَا كَلَّمَ رَسُولُ اَللَّهِ (صلّی الله علیه و آله و سلّم) اَلْعِبَادَ بِكُنْهِ عَقْلِهِ قَطُّ». مرحوم صدرالمتألهین اولین كسی است كه در این چند قرن اخیر #اهل_بیت (علیهم السلام) را استثنا كرده است، بعد مجلسی اول, بعد مجلسی دوم (رضوان الله علیهما) که اذعان کردند كه پیغمبر با هیچ كس به استثنای اهل بیت به اندازه كنه عقل خود سخن نفرموده است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه لقمان جلسه 8
تاریخ: 1391/12/14
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 حدیث روز 💠
💎 کثیفترین گناهان
🔻امام جعفر صادق عليهالسلام:
أقذَرُ الذُّنوبِ ثلاثةٌ: قَتلُ البَهيمةِ و حَبسُ مَهرِ المرأةِ و مَنعُ الأجيرِ أجرَهُ
◻️ كثيفترين گناهان سه گناه است:
كشتن حيوان بیزبان،
ندادن مهريه زن و
نپرداختن مزد كارگر.
📚 مكارم الأخلاق: ۱/۵۰۶/۱۷۵۲
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚سه کاهن
✍️مجید قیصری
💠 داستان سه کاهن به یک روز از زندگی پیامبر اکرم (ص) در سن چهار سالگی بازمی گردد. در این داستان حلیمه دایه پیامبر در تلاشی قابل توجه، سعی دارد تا جان پیامبر را از گزند کاهنانی نجات دهد که می خواهند بر اساس نشانه های ظاهری پیامبر خاتم (ص)، وی را در کودکی از بین ببرند.
🔹قیصری در مقدمه کوتاهی بر این رمان می نویسد: عاشورا بهانه ای شد تا شماس شامی را بنویسم. بهانه را منتهی الامال شیخ عباس قمی به دستم داد: روایت در روایت، ناب و خواندنی. داستان موسای دیگر و این آخری تا این ساعت، سه کاهن، نیز فرزند همین کتاب اند. کتاب شیخ پر از بهانه است و من هم بهانه جو.
🔸قیصری داستان خود را با عبارات منقطع و جملات کوتاه و پرضرب آغاز می کند و به جلو می برد. بر همین اساس بخش عمده ای از این داستان نیز با دیالوگ های حلیمه و اطرافیان او جلو می رود. اما نویسنده با شگردی قابل توجه هیچ کدام از این دیالوگ ها را از زبان پیامبراکرم (ص) بازگو نمی کند. او درحقیقت سعی دارد تا پیامبر را از زبان اطرافیانش توصیف کند.
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 منادی آزادی
🔸 ﴿وَ یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الأغْلاَلَ الَّتِی كَانَتْ عَلَیهِمْ﴾؛ این زنجیری که در دست و پای اینهاست حضرت باز می کند. حالا آداب و سُنن جاهلی است که به عنوان زنجیر هست یا استعمار و استثمار و استکبار و استحمار بیگانه هاست که #زنجیر_سیاسی_و_اخلاقی است که در دست و پای اینهاست، به هر تقدیر فرمود إصری که در اعضا و جوارح اینها دست و پای اینها را بَست و آن غُل هایی که در گردن اینهاست را برمی دارد. اگر #استثمار است، اگر #استعمار است، اگر #استعباد است، اگر #استحمار است، همه این عناوین رَذل چهارگانه، یا زنجیری است در دست و پا یا غُلی است در گردن؛ کار پیغمبر این است که هم این «إصر» را بر می دارد و هم آن «غُل» را.
🔸 گاهی هم ممکن است برخی از آداب و سُنن جاهلی دست و پا گیر باشد، قیود و توهّم، دست و پا گیر باشد؛ همین اعتقاد به شانس، اعتقاد به فال گیری، اعتقاد به کف بینی، اینها یک سلسله زنجیرهای آداب و سُنن باطلی است که دست و پاگیر است. دین بر اساس حق و عقل و عدل، این زنجیرهای دست و پاگیر را که #آداب_و_سنن باطل است از اینها گرفته است. نحس دانستن دختر و فرق گذاشتن بین دختر و پسر هم جزء سنن جاهلی بود. یک سلسله سُنن بود که إصر و زنجیر دست و پاگیر بود، غُل و زنجیر گردن گیر بود، پیامبر اینها را برداشت: ﴿یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الأغْلاَلَ الَّتِی كَانَتْ عَلَیهِمْ﴾.
#میلاد_رسول_رحمت_محمد_مصطفی_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
#هفته_وحدت
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فتح جلسه 9
تاریخ: 1395/03/12
🔰 @p_eteghadi 🔰
نقدی بر جناب پناهیان در مورد انتقام ایرانیان از رژیم اسرائیل !!!!
🤔#پرسش :
❓حجه الاسلام پناهیان: چیزی به نابودی رژیم صهیونیستی باقی نمانده است/ براساس روایات، ایرانی ها اسرائیل را قبل از ظهور نابود خواهند کرد ❕❕❕
💠#پاسخ💠
👌آنچه مورد توجه جناب پناهیان قرار گرفته است , آیه ای از قرآن در مورد یهودیان بنی اسرائیل است که می فرماید :
"ما به بنى اسرائيل در كتاب (تورات) اعلام كرديم كه دو بار در زمين فساد خواهيد كرد، و برترى جويى بزرگى خواهيد نمود - هنگامى كه نخستين وعده فرا رسد مردانى پيكار جو را بر شما مىفرستيم (تا سخت شما را در هم كوبند حتى براى بدست آوردن مجرمان) خانهها را جستجو مىكنند، و اين وعدهاى است قطعى.... و هنگامى كه وعده دوم فرا رسد (آن چنان دشمن بر شما سخت خواهد گرفت كه) آثار غم و اندوه در صورتهايتان ظاهر مىشود و داخل مسجد (اقصى) مىشوند، همانگونه كه در دفعه اول وارد شدند، و آنچه را زير سلطه خود مىگيرند درهم مىكوبند! " " ... فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِيرا " ( اسراء ٤ _ ٧ )
❕در این که مقصود از دو فساد بنی اسرائیل و انتقام خداوند از آنان دقیقا چه وقایع و حوادثی است , بالخصوص نقلی در روایات شیعه وارد نشده است , اما برخی از مفسرین در این رابطه می گویند :
" آنچه از تاريخ بنى اسرائيل استفاده مىشود اين است كه نخستين كسى كه بر آنها هجوم آورد و بيت المقدس را ويران كرد، بختالنصر پادشاه بابل بود، و هفتاد سال بيت المقدس به همان حال باقى ماند، تا يهود قيام كردند و آن را نوسازى نمودند، دومين كسى كه بر آنها هجوم برد قيصر روم اسپيانوس بود كه وزيرش" طرطوز" را مامور اين كار كرد، او به تخريب بيت المقدس و تضعيف و قتل بنى اسرائيل كمر بست، و اين حدود يكصد سال قبل از ميلاد بود. بنا بر اين ممكن است دو حادثهاى كه قرآن به آن اشاره مىكند همان باشد كه در تاريخ بنى اسرائيل نيز آمده است، زيرا حوادث ديگر در تاريخ بنى اسرائيل آن چنان شديد نبود كه حكومت آنها را به كلى از هم متلاشى كند، ولى حمله بختالنصر، قدرت و شوكت آنها را به كلى درهم كوبيد، اين تا زمان" كورش" ادامه داشت، و پس از آن بنى اسرائيل مجددا به قدرت رسيدند و اين وضع ادامه داشت تا بار ديگر قيصر روم بر آنها هجوم برد و حكومتشان را متلاشى كرد و اين دربدرى هم چنان ادامه يافت "
📚تفسير الميزان جلد 13 صفحه 46.
▫️طبری از علمای اهلسنت نقل مىكند كه پيامبر ص فرمود:
" مراد از فساد اول قتل حضرت زكريا و گروهى ديگر از پيامبران، و منظور از وعده نخستين، وعده انتقام الهى از بنى اسرائيل به وسيله" بختالنصر" مىباشد، و مراد از فساد دوم شورشى است كه بعد از" آزادى بوسيله يكى از سلاطين فارس" مرتكب شدند، و دست به فساد زدند، و مراد از وعده دوم هجوم" انطياخوس" پادشاه روم است. "
📚تفسیر طبری ذیل آیات مورد بحث
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕نقلهایی در روایات شیعه به عنوان تطبیق وارد شده است به این معنا که همانگونه که در بنی اسرائیل دو مرتبه فساد شد و خداوند از آنان انتقام گرفت , در امت اسلامی نیز دو مرتبه فساد می شود و خداوند توسط امام مهدی علیه السلام و یارانش که ایرانیان هم جزء آنان هستند , از مفسدین انتقام می گیرد !!!!
👌 بنابراین این روایات ارتباطی به آیه فوق الذکر ندارد , زیرا آیه فوق مربوط به بنی اسرائیل است , و همینطور روایات مورد اشاره لزوما ارتباطی به نابودی یهودیان توسط ایرانیان ندارد , اگر چه نابودی اسرائیل توسط ایران اسلامی قطعی است !!!!
❕در روایتی آمده است که امام صادق علیه السلام درباره آیه: «وَقَضَیْنَا إِلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی الْکِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الأَرْضِ مَرَّتَیْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا». فرمود: «منظور از مَرَّتَینِ و دو فساد , قتل علی بن ابی طالب و نیزه خوردن امام حسن علیه السلام است، «وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا» یعنی قتل امام حسین علیه السلام و «فَإِذَا جَاء وَعْدُ أُولاهُمَا» یعنی وقتی یاری دهنده خون حسین علیه السلام بیاید «بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَّنَا أُوْلِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُواْ خِلاَلَ الدِّیَارِ» یعنی که خدا قبل از ظهور حضرت قائم علیه السلام آنها را مبعوث میسازد و آنها هر ظالمی که به خاندان محمد ظلم کرده را یافته و میکشند «وَکَانَ وَعْدًا مَّفْعُولًا» یعنی خروج قائم علیه السلام «ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ» یعنی خروج امام حسین علیه السلام همراه هفتاد تن از یارانش، آنها کلاه خود زَراندود دو رو دارند و به مردم میگویند: این حسین است که خروج کرده است تا این که مؤمنان در این باره هیچ شکّی نداشته باشند و بدانند او دجّال و شیطان نیست و حجت قائم عَجَّلَ اللهُ تَعالَی فَرَجَهُ الشَّرِیف در میان آنهاست، وقتی قلب مؤمنان به یقین میرسد که او حسین علیه السلام است، حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف جان به جان آفرین تسلیم میکند و کسی که او را میشوید و کفن میکند و حنوط میزند و او را در قبر میگذارد، حسین بن علی علیه السلام است؛ زیرا به دنبال هر امامی، امام میآید. " " «قتل علي بن أبي طالب (عليه السلام) و طعن الحسن (عليه السلام) وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً- قال- قتل الحسين (عليه السلام) فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما فإذا جاء نصر دم الحسين (عليه السلام) بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ قوم يبعثهم الله قبل خروج القائم (عليه السلام)، فلا يدعون وترا لآل محمد إلا قتلوه وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولًا خروج القائم (عليه السلام) ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ عليهم خروج الحسين (عليه السلام) ... "
📚الکافی ج ٨ ص ٢٠٦
❕بر همین اساس در تفسیر نمونه در مورد آیات سوره اسراء در مورد فساد بنی اسرائیل و روایات وارده در کتب شیعه می خوانیم :
"در روايات مختلفى مىبينيم كه آيات فوق بر حوادث تاريخ مسلمانان نيز تطبيق شده است از جمله فساد اول و دوم اشاره به قتل على ع و ضربه بر پيكر امام حسن ع است و يا منظور از بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ حضرت مهدى ع (قائم) و يارانش مىباشند. و در بعضى ديگر اشاره به جمعيتى گرفته شده است كه قبل از مهدى ع قيام مىكنند , پر واضح است كه هرگز مفهوم اين احاديث تفسير آيات فوق در محتواى لفظيش نيست، چرا كه اين آيات با صراحت تمام از بنى اسرائيل سخن مىگويد، بلكه منظور اين است كه مشابه همان برنامه در اين امت از فسادها و مجازاتها رخ مىدهد، و اين دليل روشنى است بر اين كه برنامه فوق هر چند در مورد بنى اسرائيل ذكر شده اما يك قانون كلى است در همه اقوام و ملل و يك سنت جارى عمومى است در طول تاريخ بشر ( که اگر بنی بشر فساد کنند باید منتظر انتقام الهی باشند ) "
📚تفسير نمونه، ج12، ص: 33
🔰 @p_eteghadi 🔰
🍀 لبّیک یا خامنهای
🔹 آنان که به ظاهر، غم مردم دارند
🔸 هم نوکر و هم ریزهخورِ اغیارند
🔹 تیرِ همهشان خورده به سنگ؛ چون امّت ...
🔸 با رهبریِ خامنهای بیدارند
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
▫️سرانجام تحمل سختیها!
🔻لزوم وحدت و دوری از تفرقه در کلام #امام_علی_علیه_السلام
🚩 و در احوال خداباورانِ پيش از خود، تدبّر كنيد كه در گاه آزمايش [الهى ]چگونه بودند؟ آيا پيش از همه مردمان، بار مشكلات بر دوش آنان نبود و بيش از همه بندگان، در گرفتارى نبودند و بيش از همه مردم دنيا در تنگنا به سر نمى بردند؟! فرعون ها[ ى زمانشان ] آنان را به بردگى كشاندند و بدترين شكنجه ها را بر آنها روا داشتند و انواع تلخى ها را به كامشان ريختند و پيوسته، خوار و مقهور بودند؛ نه چاره اى براى سرپيچى مى يافتند، نه راهى براى دفاع از خود.
🚩 و سرانجام، چون خداوند سبحان ديد كه در راه محبّت او، جانانه آزارها را تحمّل مى كنند و از بيم او ناملايمات را به جان مى خرند، برايشان از تنگناهاى بلاها، گشايشى قرار داد و خوارى آنان را به عزّت، و هراسشان را به آرامش تبديل كرد و سلاطينى حكومتگر و پيشوايانى هدايتگر شدند و از جانب خداوند، چنان كرامتى شامل حالشان شد كه خيال آن را هم در سر نمى پروراندند.
📚 بخشی از خطبه ۱۹۲ (قاصعه) نهج البلاغه
#هفته_وحدت
🔰 @p_eteghadi 🔰
15.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ_اعتقادی
✍ امیرالمومنین مولی علی علیه السلام در نامهای که به یکی از استانداران خود نوشتهاند، به نحوه برخورد با معترضین اشاره کردهاند. این اوامر الهی حضرت، بهترین الگو برای حاکمان اسلامی است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
10.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #کلیپ_اخلافی
❓از کجا بفهمیم از چشم خدا افتادیم یا نه؟
🎙 استاد مرحوم فاطمی نیا
🔰 @p_eteghadi 🔰
24.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال
⁉️ مگه میشه حجاب اختیاری باشه؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰