علامه طباطبائی(ره) :
اسلام دین حق است و نیازی به قبول طبقه تحصیل کرده ندارد، بلکه طبقه نامبرده به حق و واقع بینی نیازمند می باشد.
📚زندگینامه و کلمات قصار علامه طباطبائی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
خداوند که به همه محرم است، چرا باید زنان و مردان در نماز خود را بپوشانند؟
🌺 پاسخ :
همیشه پوشیدن لباس بخاطر محرم و نامحرمی نیست بلکه گاهی پوشیدن لباس جنبه تکریم و احترام و ادب دارد. معمولاً افراد در خانه خود لباس ساده می پوشند ولی وقتی مهمان وارد خانه می شود به احترام مهمان لباس کامل و مناسب می پوشند و اگر قرار باشد در یک مجلس رسمی شرکت کنند لباس کامل تری به تن می کنند، این تغییر لباس ها به خاطر رعایت ادب و احترام است. حضور در محضر خداوند در حال نماز نیز مقتضی پوشیدن لباس مناسب و کامل است. علاوه بر این ها، وقتی انسان لباس مناسبی بر تن دارد چون در خود احساس شخصیت اخلاقی می کند بهتر می تواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند و این امر به حضور قلب در نماز کمک می کند.
📚 منبع :
کتاب تمثیلات حجت الاسلام قرائتی (با اندكی دخل و تصرف)
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آیا خداوند به عبادات ما نیاز دارد که فرمان داده رو به قبله بایستیم و نماز بخوانیم؟
🌺 پاسخ :
اگر همه مردم رو به خورشید خانه بسازند و از نور و گرمای خورشید بهره مند شوند چیزی به خورشید اضافه نمی شود و اگر همه مردم پشت به خورشید خانه بسازند و خود را از نور و گرمای او بی بهره کنند چیزی از خورشید کم نمی شود. پس این مردم هستند که نیاز دارند رو به خورشید خانه بسازند و از آن بهره مند شوند. خداوند به عبادات ما هیچ نیازی ندارد در سوره توحید می خوانیم "الله الصمد" یعنی "خداوند از هرکس و هرچیز بی نیاز است" و در آیه ۱۵ سوره فاطر می خوانیم "ای مردم شمایید که نیازمند و فقیر به سوی خدایید و خداوند است که بی نیاز و ستوده است". همچنین در آیه ۸ سوره ابراهیم می خوانیم "اگر همه مردم کافر شوند ذره ای در خداوند اثر ندارد، زیرا او از همه انسانها بی نیاز است". پس خداوند به عبادات مردم هیچ نیازی ندارد و این مردم هستند که با رو کردن به او از الطاف خاصش برخوردار می شوند و رشد می کنند. و در واقع نماز و سایر عبادات، الطاف بزرگ خداوند هستند که ما را به آرامش واقعی در زندگی، و خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت می رسانند.
📚 منبع :
کتاب تمثیلات حجت الاسلام قرائتی (با اندكی دخل و تصرف)
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
◀️ سجده پیامبر
🔴 آيا پيامبر(صلى الله عليه وآله)، براى سجده نماز، از مهر استفاده مى كرد؟
✍️جواب؛ ✅رسول خدا(صلى الله عليه وآله) بر خاك و زمين سجده مى كرد و در سجده، چيزى را بين پيشانى و زمين حائل قرار نمى داد. او مى فرمود: «جعلت لى الارض مسجد و طهورا ; زمين براى من سجده گاه و پاك كننده، قرار داده شده است».
🔹 در اين باره، علاوه بر سنت پيامبر(صلى الله عليه وآله)، از شيوه اصحاب نيز مى توان ياد كرد. به اين موارد دقت كنيد:
1️⃣ روزى پيامبر (صلى الله عليه وآله) يكى از اصحاب خود را ديد كه بر لايه عمامه اش سجده مى كرد ; با دست مباركش به او اشاره كرد و فرمود:
عمامه ات را بردار و به پيشانى اش اشاره نمود. همچنين وقتى ديد كه بلال حبشى بر گِردىِ عمامه اش سجده كرد تا داغى زمين آزارش ندهد، پيامبر با دست خود عمامه بلال را از زير پيشانى او بيرون كشيد و فرمود: «بلال! پيشانى ات را بر خاك گذار» ...
2️⃣ جابر بن عبدالله انصارى مى گويد: من نماز ظهر را با پيامبر (صلى الله عليه وآله) مى گزاردم ; مشتى از سنگريزه در دست گرفته و آنها را دست به دست مى كردم تا خنك شوند و به هنگام نماز، بر آنها سجده كنم.
🔹خاك بايد پاك باشد و از همين روست كه شيعيان تكه اى گِلِ خشك شده را براى اطمينان از پاكى آن، با خود برمى دارند و چه بسا كه براى تبرك آن را از خاك مبارك كربلا بر مى گيرند ; همان گونه كه بعضى از اصحاب، از سنگ ريزه هاى مكه بر مى داشتند تا در سفر، بر آنها سجده كنند.
🔹مهر، موضوعيت ندارد و در زمان پيامبر(صلى الله عليه وآله) تمام زمين مهر بوده است و پيشانى را روى زمين مى گذاشتند. از اين رو، براساس روايات معصومين(علیهم السلام)، سجده بايد بر زمين و روييدنى هاى زمين ـ غير از خوردنى ها و پوشيدنى ها ـ باشد.
🔹شيعيان بر خاك، زمين، سنگ ريزه، تخته سنگ و ديگر اجزاى زمين و روييدنى هاى آن، مانند حصير، سجده مى كنند و نه بر فرش، پارچه، چيزهاى خوردنى و زينتى. که اين، برگرفته از روايات بسيارى است كه در كتاب هاى شيعه و سنى وارد شده اند.
🔹«بر» خاك و سنگ سجده مى شود و «به» آن سجده نمى شود. دقت در اين نكته، پاسخ به كسانى است كه شبهه پرستش مهر توسط شيعه را بر زبان جارى مى سازند!
🔹هشام از امام صادق(عليه السلام) پرسيد: مرا آگاه ساز بر چه سجده رواست و بر چه ناروا؟ حضرت فرمود: سجده تنها بر زمين و آن چه مى رويد، جايز است ; جز آن چه كه پوشيدنى و خوردنى است. باز پرسيد: فدايت شوم! فلسفه آن چيست؟
وى فرمود: زيرا سجده خضوع در پيشگاه خداوند عزوجل است ; پس نشايد كه بر پوشيدنى و خوردنى انجام گيرد ; زيرا دنياگرايان، بنده خوردنى ها و پوشيدنى هايند و سجده گر در سجده اش، خداى را پرستش گر است و ناچار نشايد كه پيشانى خود بر معبود دنياگرايان ـ كه فريفته فريبايى آنند ـ بسايند.
📚به نقل از کتاب "پیامبراعظم - سیره و تاریخ"
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
♨️سوال: 🔴آیا لذت های برزخی وهم و خیال است ؟
✍️جواب؛
✅ توجه به این امر لازم است که وقتی گفته میشود برزخ ماده ندارد، نباید پنداشت که لذات برزخ خیالی است و وهم و سرابی بیش نیست و هیچ گونه وجودی در خارج ندارند؛ چراکه وجود برزخی هرچند مادی نیست، اما برخی لوازم ماده را دارد.
📚 طباطبایی، محمد حسین، حیات پس از مرگ، ص 32 – 33
..............................
🔴برزخیان خانواده خود را در کجا می بینند؟
✅ در بسیاری از روایات زمین به عنوان محلی برای عذاب یا اجر برزخی و دیدار ارواح با خانوادهشان و ... تعیین شده است؛
مثلاً در برخی از اخبار آمده است که بهشت برزخ در وادی السلام و آتش آن در وادی برهوت و صخره بیت المقدس محل اجتماع ارواح است.
چنین تعیینی حمل بر این میشود که علقه مادی ارواح به طور کامل قطع نمیگردد. این مطالب امور ممکنهای است که کاشف از نوعی علقه ارواح به خاطر شرافت مکان یا زمان و یا وضع است.
📚 حیات پس از مرگ، ص 48.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔴منظور از پل صراط چیست؟
✅بر اساس متون و منابع اسلامی، صراط، نام پلی است بر دوزخ و در مسیر بهشت که همه انسانها از روی آن عبور میکنند؛ افراد نیکوکار و درست کاران از آن به سرعت میگذرند و بدکاران از پل سقوط کرده و به جهنم سرازیر میشوند. در برخی روایات، سرعت عبور مردم از این پل وابسته به میزان ایمان، اخلاص و اعمال صالح آنان دانسته شده است.
📚 صدوق، امالی، مجلس ۳۳
✅در روایتی دیگر از آن حضرت نقل شده: در قیامت، هنگامی که صراط، روی جهنم قرار داده شود، تنها کسانی از آن عبور میکنند که اجازه داشته باشند و آن اجازه، ولایت علی بن ابی طالب باشد.
📚 مجلسی، بحار الانوار، ج۸، ص۶۸، ح۱۱
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔴آیا معاد جسمانی است یا روحانی؟ ➖ ✅معاد هم جسمانی است و هم روحانی.
قرآن كریم در حدود 1400 آیه مربوط به محشر وقیامت و روز واپسین است و آیات زیادی در باره چگونه زنده شدن و نعمتهای بهشتی و چگونگی عذاب نازل شده است .
‼️معاد جسمانی به این معناست؛ كه انسان با مشخصات دنیوی اش با همین روح و جسم در قیامت حاضر می شود. اوست كه به همان قیافه دنیای به حسابش رسیدگی میگردد و پس از بازرسی و حساب و كتاب به دوزخ یا به بهشت برود و معاد جسمانی جزء ضروریات دین است. ✳️در میان فلاسفه اگر چه در جسمانی بودن یا روحانی بودن معاد اختلاف نظر وجود دارد و بعضی از فلاسفه غیر اسلامی به معاد روحانی معتقدند. اما فیلسوفان و متفكران مسلمان همه معاد جسمانی را امری مسلم میدانند .
🔻شیخ الرئیس ابوعلی سینا در شفا بعد از بحث معاد می فرماید: « حتی اگر نتوانیم معاد جسمانی را از نظر دلیل ثابت كنیم، اما پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) كه هم راستگو است و هم درست پندار با زبان وحی سخن می گوید از معاد جسمانی خبر داده است و باید تعبدا بپذیریم كه معاد جسمانی است .
▪️ملاصدرا شیرازی بزرگ فیلسوف قرن یازدهم عمدتا حركت جوهری را برای اثبات معاد جسمانی بیان كرده است. بنابر این از نظر اسلام اعم از شیعه و سنی فقهاء و فلاسفه و متكلمین معتقدند معاد كه از اصول دین است، جسمانی است. و انسان با همان تركیبی كه در دنیا دارد روز قیامت در صحرائی محشر حاضر می شود و پس از دادرسی با همان هیأت به بهشت یا جهنم میرود.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
♨️سوال؛ 🔴 آتش جهنم جسماني است يا روحاني ؟
☑️خداوند متعال براي آخرت بر اساس اعمال خوب و بد؛ بهشت و جهنم را قرار داده و وعده داده كساني كه به معاد و توحيد كفر بورزند من آنها را در اتش جهنم مي سوزانم آيا اين آتش جسماني است يا روحاني ؟
⚠️عذاب اخروى صرفا عذاب روحانى نيست بلكه شامل جسم نيز مىگردد ما معتقديم كه معاد روحانى و جسمانى است. چرا كه: انسان موجودى دو ساحتى است كه از دو بعد جسمانى و روحانى فراهم آمده به گونهاى كه هر دو در حقيقت او دخيلاند و چنين نيست كه يكى (مثلاً بعد جسمانى) جنبه عارضى و موقتى داشته باشد البته بعد روحانى انسان در مقايسه با ساحت جسمانى او از نوعى اصالت برخوردار است اما فرعيت بعد جسمانى لزوما به معناى خروج آن از حقيقت ذات آدمى نيست از اين رو به بعضى عذابهاى جسمانى و روحانى دوزخ اشاره مىگردد.
🔺عذابهاى جسمانى دوزخ🔺
1. آتش سوزان: مهمترين بعد عذاب دوزخ سوزانندگى آتش آن است و عموم اسامى دوزخ (مانند جحيم، سعيد و سقر) به نوعى اشاره به اين بعد از عذاب دارند. بىترديد آتش دوزخ تفاوتهايى اساسى با آتش دنيوى دارد از اينرو در قرآن به نار كبرى (آتش بزرگتر) شهرتيافته است، (سوره اعلى 13 - 11).
2. غذا و نوشيدنى ناگوار. بر اساس آيات متعدد قرآنى به دوزخيان غذاهايى بسيار ناگوار و نوشيدنىهاى تلخ و سوزان مىخورانند كه بر عذاب آنان مىافزايد، (غاشيه 7 - 4).
3. لباس آتشين، لباس دوزخيان از جنس آتشسوزان است، (حج / 19).
4. بادهاى كشنده و سايههاى سوزان، (واقعه 44 - 41).
5. اسارت در غل و زنجير، (غافر 72 - 71).
🔻عذابهاى روحانى🔻
1. حسرت بى پايان، اهل دوزخ پس از مشاهده تحقق وعدههاى الهى و آگاهى از فرجام نامبارك خويش و سرانجام نيكوى بهشتيان به حسرتى جانكاه دچار مىشوند كه هيچگاه از شكنجه آن رهايى نخواهد داشت از اينرو روز رستاخيز يوم الحسرة نام گرفته است،(مريم / 39).
2. غم و اندوه بيكران، از ديگر آلام روحانى دوزخيان غم و اندوهى است كه هماره روح و جان آنان را مىآزارد به گونهاى كه تا ابد از شادى و شادمانى بى نصيب مىشوند، (حج - 22).
3. رسوايى و ذلت بزرگ، از آنجا كه احوال انسانها در روز رستاخيز در معرض مشاهده فرشتگان و انبياء ديگر انسانها قرار دارد محروميت دوزخيان از بهشت و افكنده شدن آنان در دوزخ كه با آشكار شدن باطن آنان و ظهور حقيقت اعمالشان همراه است رسوايى و خوارىجبرانناپذيرى به دنبال دارد كه همواره روح و جان آنان را مىآزارد، (آلعمران - 192).
4. محروميت از رحمت الهى. بى ترديد بزرگترين نعمت و عذاب معنوى دوزخيان محروميت آنان از الطاف و عنايات ويژه حق تعالى است آنان نعمت بزرگ حضور در بارگاه قرب پروردگار و مشاهده جمال او را از كف مىدهند و از لقاى حق بى نصيب مىمانند و مشمولبىمهرى و غضب او مىگردند و چه عذابى بالاتر و دردناكتر از اين خواهد بود؟،
📚(بقره - 174؛ مطففين – 15)
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☸️ دين دارى آخرالزمان☸️
🔴-در روايت است كه دين دارى در آخر الزمان، مثل گرفتن آتش در دست است، چرا دين دارى در اين زمان، سخت تر از زمان هاى ديگر است؟ اصولاً در عصر نزديك به ظهور، مردم از دين فاصله مى گيرند يا اين كه به طرف دين بيشتر مى آيند؟
✅❗️در ابتدا با استفاده از برخى روايات، تصويرى از وضعيت دينى در آخرالزمان ارائه مى شود:
🔹«اسلام و ايمان، غريب مى شود، همان طور كه در ابتدا غريب بود»،«مساجد از نظر ظاهرى آباد، ولى از نظر هدايت خراب هستند»،
«انسان دين خود را مى فروشد، به گونه اى كه ممكن است صبح مؤمن باشد و عصر كافر شود و يا عصر، مؤمن باشد و صبح كافر گردد»،«جو عمومى و حاكم، جو كفر و بى دينى است ؛ به گونه اى كه حتى بعضى از مؤمنان را نيز متزلزل كرده و به كفر دعوت مى كند» ...
🔴مجموع اين جملات نورانى، بيانگر وجود نوعى تحیُر، پس رفت اعتقادى، ظاهرسازى و رنگ باختن ديندارى در آخرالزمان است.
چنان كه حضرت على (علیه السلام) نيز به اين مطلب اشاره فرموده است:
🔹 «غيبت و حيرتى پيش خواهد آمد كه گروه هايى گمراه مى شوند و دسته اى ديگر هدايت مى يابند».
🔹وضعيت ديندارى در آخرالزمان سخت و شكننده و ميزان رويگردانى اغلب مردم از دستورات الهى، زيادتر است.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از ایتایار
📖مسابقه کتابخوانی الکترونیک سبک زندگی قرآنی یک هفته تمدید شد...
🎁جوایز مسابقه:
🔹کمک هزینه سفر به عتبات و عالیات
🔹کمک هزینه سفر به مشهد مقدس
🔹قلم قرآنی
🔹بن خرید کتاب
📌 شرکت در مسابقه با ارسال عدد 5 به سرشماره 3000144020 و نصب رایگان اپلیکیشن پژوهان
🔶 اطلاعات بیشتر مسابقه در لینک زیر:
🌐 dte.bz/ETmth-sbk
🌺 نصب برنامه، دریافت کتابها و شرکت در مسابقه کاملا رایگان است.
جهت اطلاع از کتابهای رایگان، طرحها تخفیف و مسابقات رایگان، در کانال پژوهان عضو شوید👇
http://eitaa.com/joinchat/1895759872Cdde8b09477
♨️ سوال؛
🔴اباصلت می گوید: از حضرت رضا علیه السلام پرسیدم:
- نظر شما درباره این حدیث، «اهل ایمان از منازل و مقامات خود در بهشت، خدا را زیارت می کنند» چیست؟
✅پاسخ
⚠️حضرت فرمود: ای اباصلت، خداوند تبارک و تعالی حضرت محمّد صلی الله علیه و آله را بر تمام مخلوقین، حتّی فرشتگان و انبیاء عظام، برتری داده است، و بیعت کردن با او را به منزله بیعت با خود ساخته و زیارت و دیدار پیامبر را در دنیا و آخرت به منزله زیارت و دیدار خود شمرده است، دلیل بر این مدّعی خداوند می فرماید: «مَنْ یطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ»[1]
هر کس از پیامبر پیروی کند از خدا پیروی کرده است»
و نیز فرموده: «إِنَّ الَّذِینَ یبایعُونَک إِنَّما یبایعُونَ اللَّهَ یدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیدِیهِمْ»[2] کسانی که با تو بیعت می کنند در واقع با خدا بیعت می کنند، دست خداوند برای بیعت کردن بالای دست آنها است»
☑️و نیز رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده:
«هر کس در زمان حیات من یا بعد از مرگم به دیدار و زیارت من بیاید خداوند را زیارت نموده است» و درجه و مقام پیامبر صلی الله علیه و آله در بهشت از تمام درجات بالاتر است، پس هر کس از درجه و مقام خود در بهشت؛ آن حضرت را زیارت کند، خداوند تبارک و تعالی را زیارت کرده است.
📚پی نوشت ها:
[1] نساء/ 80.
[2] فتح/ 18
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔴- فلسفه عزادارى برای اهل بیت (ع)برای چیست؟
✅فلسفه و حکمت عزادارى را مى توان در امور ذیل، رهیابى کرد:
الف. محبت و دوستى: قرآن و روایات، دوستى خاندان رسول اکرم و اهل بیت (ع)را بر مسلمانان واجب کرده است . روشن است که دوستى لوازمى دارد و محبّ صادق، کسى است که شرط دوستى را - چنان که باید و شاید - به جا آورد. یکى از مهم ترین لوازم دوستى، هم دردى و هم دلى با دوستان در مواقع سوگ یا شادى آنان است ؛ از این رو در احادیث، بر برپایى جشن و سرور در ایام شادى اهل بیت و ابراز حزن و اندوه در مواقع سوگ آنان، تأکید فراوان شده است.
✴️حضرت على (ع)در روایتى مى فرماید:
«یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا» ؛ «شیعه و پیروان ما در شادى و حزن ما شریکاند».
دوستى اهل بیت علیهم السلام
«حب»؛ یعنى، رغبت و میل انسان به چیزى. اگر این میل باطنى و رغبت دل به چیزى شدید و قوى شود، آن را عشق مى نامند. جایگاه حب اهل بیت علیهم السلام را باید از قرآن و روایات اخذ کرد.
✅در اهمیت و جایگاه محبت اهل بیت علیهم السلام همین بس که قرآن، آن را تنها پاداش رسالت پیامبر صلى الله علیه و آله معرفى کرده است: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِى الْقُرْبى» «[ اى پیامبر!] بگو از شما هیچ پاداشى درخواست نمى کنم، جز آنکه نزدیکان مرا دوست بدارید».
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💮دليل ولايت فقيه💮
♨️پرسش ؛ 🔴 چه دليلى بر ولايت فقيه وجود دارد و آيا اين مسئله در گذشته نيز مطرح بوده است؟
✅مسئله «ولايت فقيه» ـ چه از جهت نظرى و چه در عمل ـ قدمتى به درازاى تشيع دارد. نصب مالك اشتر به ولايت مصر از سوى اميرالمؤمنين (علیه السلام) ، از مصاديق بارز اين مسئله است. در فقه شيعه نيز فقيهان برجسته اى در دوره هاى مختلف تاريخى، به گونه هاى مختلف به طرح آن پرداخته اند. ⬅️از جمله اين چهره هاى تابناك فقه شيعه شيخ مفيد، محقق كركى، علامه نراقى، صاحب جواهر... و در ميان معاصران نيز بزرگ ترين احياگر آن در نظر و عمل حضرت امام خمينى (قدس سره) مى باشند.
🔰امام خمينى رحمه الله بر آن بودند كه مسئله «ولايت فقيه» امرى كاملاً بديهى و بى نياز از دليل و از امورى است كه تصور دقيق و درست موضوع، بلافاصله به تصديق آن مى انجامد. سوگمندانه بايد گفت شكافى چندين قرنه بين «روحانيت و سياست» به سبب حاكميت سلطه هاى غاصبانه و تبليغات سوء دشمنان دين، به استدلال بر اين مطلب حاجت افتاده است. در عين حال عالمان دين از گذشته هاى دور نيز، همواره بر آن استدلال كرده و مبانى آن را استوار نموده اند؛ چنان كه مرحوم نراقى در كتاب عوائد الايام نوزده دليل نقلى بر آن ذكر كرده است.
☑️در مجموع دلايلى كه بر ولايت فقيه اقامه مى شود به سه دسته كلى تقسيم پذير است:
1️⃣. دلايل عقلى صرف؛ يعنى، ادله اى كه صغرى و كبراى قياس در آن، همه عقلى است.
2️⃣ ادله نقلى محض؛ يعنى، دلايلى كه تماما برآمده از نصوص دينى ـ چون كتاب و سنت ـ است.
3️⃣. ادله تركيبى؛ كه تركيب يافته از دلايل عقلى و نقلى است.
هر يك از سه گروه ياد شده نيز تقريرات و يا مستندات متعددى دارند. در اينجا به بيان برخى دلايل تركيبى مى پردازيم:
1. ماهيت اسلام؛ اسلام دينى جامع و در بردارنده همه ابعاد حيات انسانى ـ اعم از امور فردى، اجتماعى، دنيوى و اخروى ـ است.
2. جاودانگى اسلام؛اسلام دينى است جاودان و احكامش تا قيامت باقى است: «حلال محمد حلال الى يوم القيامة و ...»
3. ضرورت حكومت دينى؛ اجراى قوانين سياسى، اجتماعى و قضايى اسلام بدون تشكيل حكومت دينى، ممكن نيست.
4. لزوم استمرار حكومت دينى؛ جاودانگى احكام دينى و نيازمندى اجراى آنها به نظام سياسى اسلامى، ضرورت وجود آن را براى هميشه نتيجه مى دهد.
5. سرشت حكومت دينى؛ حكومت اسلامى، ماهيتا حكومتى است كه در آن قانون و هنجارهاى دينى ملاك عمل باشد.
6. شرايط حاكم؛ با توجّه به سرشت قانونى حكومت دينى، حاكم در آن لزوما بايد از سه عنصر علم (فقاهت)، عدالت، و توانايى (كفايت) برخوردار باشد. اين مسئله علاوه بر آنكه از ماهيت حكومت دينى به دست مى آيد، در نصوص فراوانى مورد تأكيد واقع شده است.
7. اصل عدم اهمال شارع (قاعده لطف)؛ محال است كه شارع نسبت به مسئله ضرورى و مهمى چون حكومت و رهبرى شايسته جامعه اسلامى، بى تفاوت باشد و امت را در اين باره بلا تكليف رها بسازد.
8. نتيجه: لا جرم خداوند «فقيه عادل» داراى توانايى و كفايت رهبرى را براى امت اسلامى برگزيده و مسئوليت داده است.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔴-چرا شیطان را خناس می گویند؟
✅خناس از ریشه خنوس و به معنای جمع شدن و عقب رفتن است. به شیطان "خناس" گفته می شود:
زیرا هنگامی که نام خدا برده میشود، عقب نشینی می کند.
انسان همیشه در معرض وسوسه های شیطانی است و شیاطین جن و انس کوشش دارند در قلب و روح او نفوذ کنند، هر قدر مقام انسان در علم بالاتر رود و موفقیت او در اجتماع بیشتر گردد، وسوسه های شیاطین شدیدتر می شود تا او را از راه حق باز دارد و منحرف نماید.
این صفت شیطان در سوره ناس آمده است.
و خداوند متعال در این سوره دستور می دهد که از شر همه وسوسه گران به خدا پناه ببریم.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
♨️سوالات اعتقادی
🔴چرا پیامبر(ص) فرمود: سوره "هود" مرا پیر کرد؟
✅چون موضوع مشترک سوره هود و سوره های شبیه آن، " قیامت " است.
بدیهی است که به یاد قیامت بودن و حوادث آن، برای انسان به ویژه انسانهای کامل، روز خوشی را باقی نمی گذارد.
المیزان ج11ص50
.....................................................................
🔴صفات سلبی و ثبوتی خداوند متعال کدامند؟
💠مقصود از صفات ثبوتی، صفاتی است که سزاوار ذات خداوند است؛ همانند علم و قدرت.
اما صفات سلبی، که به آن صفات جلالی یا تنزیهی نیز گفته می شود؛ صفاتی هستند که بر نقصان و ضعف دلالت دارند لذا از خداوند سلب می شوند. مانند؛ جهل، جسمانیت و مکان.
.............................................................
🔴آیا پس از پایان این عالم خلقت جدیدی خواهد بود؟
✅امام باقر(ع)می فرمایند:
هنگامی که خداوند عمر این نسل از آدم، و این عالم به پایان رساند و اهل بهشت را در بهشت و جهنّمیان را در جهنّم ساکن گرداند،
دنیایی جدید با انسانهای جدید، بدون اینکه از پدر و مادری متولد شده باشند خلق خواهد کرد.
بله به خدا سوگند خداوند هزار هزار عالَم و هزار هزار آدم خلق کرده است.
📚خصال شیخ صدوق ج2ص652
.............................................................
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔴 قوم یاجوج و ماجوج چه کسانی بوده اند؟
✅از مجموع آیات قرآن و مطالب تورات و شواهد تاریخی چنین بر می آید که این گروه در مناطق شمال آسیا زندگی می کردند وبا هجوم وحشیانه خود به مناطق جنوب و غرب فاجعه می آفریدند.
با بسته شدن سد ذوالقرنین تهاجم آنها برای مدّت زیادی خاتمه پیدا کرد، امّا در آخرالزمان دوباره باز خواهند گشت.
بعضی بازگشت آنها را همان حمله مغول می دانند که اتفاق افتاد. و بعضی دیگر بازگشت آنها را به صورت زنده شدن دوباره آنها در آخر الزمان می دانند که هنوز اتفاق نیفتاده است.
⚠️قرآن در دو جا از یأجوج و مأجوج یاد می کند و می فرماید:
"ذو القرنین به میان دو کوه رسید و در آنجا قومی را یافت که هیچ سخنی را نمی فهمیدند گفتند ای ذو القرنین یأجوج و مأجوج در این سرزمین فساد می کنند آیا ممکن است ما هزینه ای برای تو قرار دهیم که میان ما و آنها سدی ایجاد کنی..."
بعد از این که قرآن چگونگی ساخت این سد را شرح می دهد در ادامه می فرماید:
"[پس] آنها (طایفه یأجوج و مأجوج) قادر نبودند از آن بالا روند و نمی توانستند نقبی [سوراخی] در آن ایجاد کنند".(1)
از این آیات استفاده می شود که یأجوج و مأجوج گروهی ظالم بودند که با تأسیس سدی که ذوالقرنین آن را بین دو کوه نصب کرد، ظلم آنان پایان یافت.
🔺قرآن در آیه دیگری می فرماید: "تا آن زمان که یأجوج و مأجوج گشوده شوند و آنها از هر محل مرتفعی به سرعت عبور کنند و وعده حق[قیامت] نزدیک می شود..."(2). 👇 🍃این آیه پیشبینى کرده است که در آخرالزمان، یاجوج و ماجوج دوباره از کوهها سرازیر شوند. آنچه از قرآن در مورد این قوم فهمیده می شود به همین دو آیه محدود است.
🌐علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید: "مفسران و مورخان در بحث پیرامون این داستان دقت و کنکاش زیادی کرده اند و سخن در اطراف آن به تمام گفته اند و بیشترشان بر آنند که یأجوج و مأجوج امّتی بسیار بزرگ بوده اند که در شمال آسیا زندگی می کرده اند"(3)
.....................................
📚:[1] کهف، 93- 97، ترجمه، مکارم شیرازی، ناصر.
.[2] انبیاء، 96-97.
.[3] طباطبائی،المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه، موسوی همدانی، سید محمد باقر، ج 13، ص 542
................................................................
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔴-جایگاه و منزلت ولایت و محبّت حضرت امیر مؤمنان علی بن ابی طالب(ع)چگونه است؟
✅پیامبر اکرم(ص)میفرمایند؛ ای علی(ع)!
اگر بنده ای به اندازه عمر نوح نبی(علی نبیّنا و آله و علیه سلام)بندگی خدا نماید و به اندازه کوه احد طلا در راه خدا انفاق نماید، و عمرش طولانی شود تا هزار حج پیاده بجا آورد، سپس بین صفا و مروه مظلومانه کشته شود،
اگر ولایت تو را نداشته باشد ،بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.
📚منبع؛ امامت و مهدويّت ج1ص130
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁