⭕️ بحران خودساخته گاز
🔔 سؤال اینجاست که اگر سالها پیش به سخنان رهبر حکیم انقلاب توجه میشد، و با دستیابی و گسترش نیروگاههای هستهای بخش عمده برق و انرژی کشور از راه سوخت هستهای تأمین میشد، آیا امروز شاهد بروز چنین بحرانی بودیم؟
🔹حقیقت این است که کسری تولید گاز، تبدیل به چالش اصلی اقتصاد ایران شده است، چالشی که ظاهراً قرار نیست به این زودیها هم حل شود، این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که بدانیم گاز، ۹۸درصد مصرف انرژی بخش شهری و ۸۲درصد روستایی را شامل میشود؛ ۹۵درصد خوراک و سوخت پتروشیمیها گاز است و حدود ۷۵درصد برق کشور، با گاز تولید میشود. این جدای از وابستگی صنایع کشور مانند فولاد، سیمان، آلومینیوم و...به گاز طبیعی است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
توضیحاتی در مورد پیدایش شیعه و مذهب جعلی اهلسنت !!!!
🤔#پرسش :
❓چیزی بنام (مذهب رافضی و شیعه وجود ندارد) بلکه طبقه گفته ی علماشون همانطور که استعمال کرده اند باید بگوییم دین روافض یا دین شیعه و یا همون دین امامیه چیزی بنام مذهب نیست بلکه دین است یک دین جداگانه
قال المجلسي : " ومما عُدَّ من ضروريات دين الامامية استحلال المتعة " العقائد ص58 !!!!
💠#پاسخ💠
👌اگر در سخنان علمای شیعه یا برخی از روایات شیعه از عنوان : " دین امامیه " استفاده شده است , این استعمال به این معنا نیست که امامیه و شیعه آیینی جدا از اسلام است , متاسفانه اشکال کننده وهابی به معنای لغوی " دین " توجه نداشته است .
❕لغت شناسان در معنای واژه " دین " می گویند :
"دین به معنای هر چیزی است که خدا را با آن عبادت کنند , راه , روش , سیره "
📚ترجمه معجم الوسیط ج ١ ص ٦٥٧ ماده دین
👌بر همین اساس برخی می نویسند :
" «دِين» در لغت در اصل، به معناى جزا و پاداش است، و به معناى اطاعت و پيروى از فرمان نيز آمده است، و در اصطلاح مذهبى، عبارت از مجموعه قواعد و قوانين و آدابى است كه انسان در سايه آنها مىتواند به خدا نزديك شود و به سعادت دو جهان برسد و از نظر اخلاقى و تربيتى در مسير صحيح گام بردارد."
📚لغات در تفسير نمونه، ص: 229
❕بنابراین مقصود از دین در اصطلاح , طریق و روش عبادت و بندگی خداوند است و مقصود علمای شیعه از دین امامیه آن است که شیعه معتقد است که بندگی خداوند از طریق و روش امامان علیهم السلام است , زیرا امامان ع جانشینان پیامبر اسلام هستند و هر چه می گویند , تفسیر سنت پیامبر اسلام است , چنانکه در روايتى به نقل از جابر آمده است ؛
« به ابوجعفر امام باقر عليه السلام گفتم: هر گاه برايم حديثى مى فرمايى، سند آن را نيز برايم ذكر نما. فرمود: «پدرم، از جدّم، از پيامبر خدا، از جبرئيل عليه السلام، از خداوند عز و جل، مرا حديث كرده است، و هر حديثى كه براى تو مى گويم، با همين سند است».
📚امالی مفید ، ص 42
❕در روایت دیگر ، از امام صادق عليه السلام نقل شده است که فرمود ؛
«حديث من، حديث پدرم است، و حديث پدرم، حديث جدّم، و حديث جدّم، حديث حسين، و حديث حسين، حديث حسن، و حديث حسن، حديث امير مؤمنان عليه السلام، و حديث امير مؤمنان عليه السلام، حديث پيامبر خدا، و حديث پيامبر خدا، سخن خداوند عز و جل است».
📚الکافی ج 1 ص 53
👌 امام رضا عليه السلام فرمود ؛ «إنّا عَنِ اللَّهِ و عَن رَسولِهِ نُحَدِّثُ. » « ما از طرف خدا و پيامبر او سخن مى گوييم. »
📚رجال کشی ، ج 2 ص 490
👌امام صادق ع فرمود ؛
« هر زمانی که از چیزی به تو جواب می دهم ، آن قول رسول الله است و ما به رای و نظر خویش ، هیچ چیز نمی گوییم » «مَهْمَا أَجَبْتُكَ فِيهِ بِشَيْءٍ فَهُوَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص لَسْنَا نَقُولُ بِرَأْيِنَا مِنْ شَيْءٍ »
📚بصائر الدرجات ، ج 1 ص 301
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕طبق آنچه که در تفسیر و حدیث و تاریخ اهلسنت آمده است , مذهب شیعه در زمان پیامبر اسلام و توسط خود ایشان پایه گذاری شد , چنان که برخی می نویسند :
"شیعه به معنای کسانی که معتقد به امامت و ولایت علی علیه السلام و یازده فرزند معصومش هستند در زمان پیامبر گرامی وجود داشتند و خود پیامبر گرامی واژه « شیعه » را بر این گروه اطلاق کردند .
❕در تفسير «الدر المنثور» كه از منابع معروف اهل سنت است در ذيل آيه شريفه « اوْلئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَريَّة » ( بینه 7) از جابربن عبداللَّه انصارى چنين نقل شده است كه مى گويد ؛
«ما نزد پيامبر بوديم كه على عليه السلام به سوى ما آمد، پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: اين و شيعيانش در روز قيامت رستگارانند، و در اين هنگام آيه شريفه إِنَّ الَّذينَ آَمَنُوا وَ عَمِلُو الصّالِحاتِ أولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ كسانى كه ايمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند بهترين خلق مخلوقات خدا هستند ، نازل گرديد».
📚الدر المنثور ج 6 ص 379
👌حاكم حسکانی كه او نيز از دانشمندان معروف اهل سنت در قرن پنجم هجرى است اين مضمون را در كتاب معروفش «شواهد التنزيل» از طرق مختلف از پيغمبر اكرم نقل مى كند و تعداد رواياتش از بيست روايت تجاوز مى كند.
🔹از جمله از ابن عباس نقل مى كند هنگامى كه آيه إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ نازل شد، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به على عليه السلام فرمود: «هُو انْتَ وَ شِيْعَتُكَ ...»: «منظور از اين آيه تو و شيعيانت هستيد»
📚شواهد التنزیل ج 2 ص 357
❕بسيارى ديگر از علماى اسلام و دانشمندان اهل سنت مانند ابن حجر در كتاب صواعق و محمد شبلنجى در نور الابصار، اين حديث را ذكر كرده اند.
📚الصواعق ص 96_ نور الابصار ص 70
👌بنابراين به شهادت اين روايات نام و عنوان شيعه را پيامبر اسلام براى پيروان راه على عليه السلام و طرفداران او برگزيده است، و تاريخچه پيدايش شيعه نه بعد از رحلت و شهادت پيامبر اسلام بلكه به يك معنى در حيات خود آن حضرت بوده است، و اين واژه را به ياران و پيروان على عليه السلام اطلاق فرموده، و تمام كسانى كه پيامبر اسلام را به عنوان رسول خدا مى شناسند، مى دانند كه او سخنى از روى هوى و هوس نمى گفت ؛ «و هرگز از روى هواى نفس سخن نمى گويد.- آنچه مى گويد چيزى جز وحى (الهى) كه بر او القا شده نيست.» ( نجم 3_4) و اگر فرموده است تو و پيروانت فائزان و رستگاران در قيامت هستيد. يك واقعيت است.
📚پیام قرآن ج 9 ص 24
❕و بزرگان اصحاب در زمان رسول الله به عنوان شیعه علی علیهما السلام شناخته می شدند , چنان که برخی می نویسند :
" گروهى از صحابه در زمان پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله با شنيدن آيات و روايات در امر امامت و ولايت و خلافت امام على عليه السلام، بعد از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، به او اعتقاد پيدا كرده زعامت و امامت او را پذيرفتند و از ارادتمندان آن حضرت قرار گرفتند. اين گروه از همان زمان به «شيعه على عليه السلام» معروف شدند:
1- ابوحاتم رازى مىگويد: «اوّلين لقب و كلمهاى كه در عهد رسول خدا صلى الله عليه و آله ظهور كرد كلمه «شيعه» بود. اين كلمه، لقب چهار نفر از صحابه بوده است كه عبارتند از: ابوذر، سلمان، مقداد و عمّار.»
📚حاضر العالم اسلامی ج ١ ص ١٨٨
2- ابنخلدون مىنويسد: «جماعتى از صحابه، شيعه على بودند و او را سزاوارتر از ديگران به خلافت مىدانستند.»
📚تاریخ ابن خلدون ج ٣ ص ٣٦٤
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
3- استاد محمّد كردعلى مىگويد: «گروهى از بزرگانِ صحابه، معروف به مواليان على عليه السلام در عصر رسول خدا صلى الله عليه و آله بودند از آن جمله سلمان فارسى است كه مىگفت: ما با رسول خدا صلى الله عليه و آله بيعت كرديم بر خيرخواهى مسلمانان و اقتدا به على بن ابىطالب عليه السلام و مواليان او. و ابى سعيد خدرى است كه گفت: مردم به پنج كار امر شدند؛ چهار تا را انجام دادند و يكى را ترك نمودند. از او سؤال شد آنچه را كه ترك نمودند چه بود؟ او در جواب گفت: ولايت على بن ابىطالب عليه السلام. از او سؤال شد آيا ولايت با چهار عمل ديگر واجب است؟ پاسخ داد: آرى. و ابوذر غفارى، عمار بن ياسر، حذيفة بن يمان، ذىالشهادتين خزيمة بن ثابت، ابىايوب انصارى، خالد بن سعيد بن عاص و قيس بن سعد بن عباد.»
📚خطط الشام ج ٥ ص ٢٥١
4- دكتر صبحى صالح مىنويسد: «در ميان صحابه حتى در عصر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله براى على عليه السلام پيروان و شيعيانى بوده است؛ از آن جمله مىتوان ابوذر غفارى، مقداد بن اسود، جابر بن عبداللَّه، ابى بن كعب، ابوالطفيل عامر بن واثله، عباس بن عبدالمطلب و تمام فرزندان او، عمار ياسر و ابوايوب انصارى را نام برد.»
📚النظم الاسلامیه ص ٩٦
5- استاد محمّد عبداللَّه عنّان مىگويد: «اين اشتباه است كه بگوييم شيعه براى اولين بار هنگام جدايى خوارج ظهور پيدا كرده است بلكه ظهور شيعه در عصر رسول خدا صلى الله عليه و آله بوده است.»
📚روح التشیع ص ٢٠ (به نقل از کتاب شيعه شناسى و پاسخ به شبهات، ج ١ ، ص: ٥٧ )
❕از سوی دیگر اساسا مذهب اهلسنت است که مذهبی جعلی و ساختگی بوده و در زمان پیامبر گرامی اسلام خبری از این مذهب ساختگی نبود تا قرنها بعد از پیامبر اسلام و در زمان عمر بن عبدالعزیز و سالها بعد از او توسط احمد بن حنبل این واژه و اصطلاح پایه گذاری شد , چنان که برخی می نویسند :
" تا آنجا كه به دست آمده اصطلاح اهل سنت بدون كلمه جماعت، در اوايل قرن دوم، رواج پيدا كرده و عمر بن عبدالعزيز در رسالهاى كه در ردّ قدريه نوشته، آن را به كار برده است، و ى در خطاب خود به «قدريه» (طرفداران حريت انسان در گفتار و رفتار) مىنويسد: «وقد علمتُم انّ أهلَ السنة كانُوا يقولون: الاعتصامُ بالسنةِ نجاةُ وسيُقبَض العلمُ قبضاً سَريعاً»: مىدانيد اهل سنت گفتند تمسك به سنت راه نجات است و علم و دانش به زودى جمع مىشود.... پيدايش مسائل نوظهور در جوامع اسلامى، گروهى را بر آن داشت كه براى اين مسائل پاسخ مناسبى تهيه كرده و اين نقيصه را از فقه اسلامى برطرف كنند و چون پاسخ روشنى در كتاب و سنت نيافتند به قياس و استحسان پناه بردند، و اين كار سبب پيدايش «مدرسه رأى» گرديد، و در اواسط قرن دوم، كه در رأس اين گروه ابوحنيفه بود، سرعت بيشترى گرفت.
👈 در مقابل، اهل حديث كه خود را «اهل سنت» مىناميدند از حديث كنار نرفته، و در برابر اين مسائل نوظهور بىتفاوت بودند. اهل حديث پيش از ظهور احمد بن حنبل از اصول خاصى پيروى نمىكردند بلكه افرادى با گرايشهاى گوناگون تحت چتر «اهل الحديث» گرد آمده بودند و در ميان آنها، افراد مرجئى، ناصبى، قدرى، جُهَنى، واقفى، و متشيع زياد ديده مىشد و سيوطى اسامى آنان را در اثر خود آورده است (تدريب الحديث، ج 1، ص 328) ولى آنگاه كه احمد بن حنبل در رأس اهل حديث قرار گرفت، همگان را تحت عقيده واحدى كه عقيده «اهل سنت» ناميد درآورد و رسالهاى در عقايد اهل سنت تنظيم كرد كه بسيارى از بندهاى آن، ردّ فرق ديگرى است كه در صحنه ظاهر بودند (رسالة السنة، ص 44-50) 👉"
📚دانشنامه کلام اسلامی، ج : ۱، ص ۵۶۷ _ ٥٦٨
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 عقل بالغ
🔹 وجود مبارک حضرت امیر می فرماید بساط دنیا بساط بازیچه نیست یعنی خدای سبحان نخواست بازی کند؛ فرمود: «وَ لَمْ یرْسِلِ الْأَنْبِیاءَ لَعِباً وَ لَمْ ینْزِلِ الْكُتُبَ لِلْعِبَادِ عَبَثاً وَ لَا خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَینَهُمَا بَاطِلًا ذلِكَ ظَنُّ الَّذِینَ كَفَرُوا»؛ بازیچه در عالم نیست.
🔹 این هیئت مدیره دبستانها تحصیل کرده اند عاقل اند عالم اند، اینها می گویند پنج ساعت که پنج کلاس هست، چهار ساعتش درس، یک ساعتش بازی! بچه ها را #به_بازی_گرفتن_حکمت_است؛ مدرسه جای لغو نیست جای بازیگری نیست ولی بچه را چهار ساعت درس دادن و یک ساعت به بازی گرفتن حکمت است؛ اما آنهایی که در کودکی هم فکر الهی دارند، آنها استثنائاً اهل بازیچه نیستند.
🔹 از وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) سؤال کردند امام بعد از شما کیست؟ _ آن روز خیلی تصریح به اسم شریف آسان نبود _ حضرت فرمود کسی که «لَا یلْهُو وَ لَا یلْعَب»؛ امام هفتم، امام بعد از من، کسی است که اهل بازیچه نیست. همزمان با اینکه این سائل این سؤال را کرد و وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) آن جواب را داد، وجود مبارک امام کاظم که کودکی بود همراه با برّه ای که برای بازی به او داده بودند، وارد شد. امام صادق می بیند آن سائل هم می بیند که این بچه وارد شد و این بچه به این برّه می گوید: «اسْجُدِی لِرَبِّك»؛ سجده بکن در پیشگاه پروردگارت! آنگاه وجود مبارک امام صادق این بچه را بغل کرد و فرمود: «بِأَبِی وَ أُمِّی مَنْ لَا یلْهُو وَ لَا یلْعَبُ»؛ پدر فدای پسری بشود که در کودکی اهل بازیچه نیست، تا به آن شخص بفهماند که امام هفتم همین است.
🔹 کسانی که اهل بازیچه نیستند این طورند و تا آخر عمر هم حالا بشود رئیس، بشود عُظما، بشود اعظم، می داند اینها بازی است! وقتی می داند بازی است، دیگر وارد گود نمی شود. وجود مبارک حضرت #کل_نظام_خلقت را _ چه در جهان تکوین و چه در نظام اسلامی _ فرمود بر اساس #عدل و #حکمت و #عنایت است، بازی و بازیگری در عالم نیست و مردان الهی هم اهل بازی نیستند.
:
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1398/08/02
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌸 عید بزرگ مبعث حضرت رسول اکرم ص، آغاز راه رستگارى و طلوع تابنده مهر هدایت و عدالت، مبارک باد 🌸
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️افسانۀ آزادیِ مطلق
🔸برخی فیلسوفان قارهای و اگزیستانسیالیستی (Existentialism) مدعی هستند که آزادی تنها ویژگی وجود انسان است و آنچه انسان را از غیرانسان متمایز میکند این نکته است که انسان آزاد بوده و میتواند چگونگی خود را تعیین کند.
🔸در نگرش توحیدی، سرمایه وجودی انسان، منحصر در امکانِ انتخاب آزادانه نیست، باید دید خداوند چه چیزی به بشر اعطا کرده است. داراییهای فطری و توأم با آفرینش انسان، صرفاً توانشی و منحصر در آزادی نیست، انسان بینشها و گرایشهای سرشتی نیز دارد. انسان بهصورت سرشتی علم حضوری به خداوند و بینش الهی دارد و گرایش به رشد و کمال، کمالجویی مطلق، میل به خداپرستی و حقیقتطلبی از گرایشهای فطری است.
🔹انسان محدودیتهای فراوانی دارد، ما پدر و مادر خویش، محل تولد، چهره، رفتار دیگران، قوانین کلی طبیعت و مسائل پرشماری را کنترل نمیکنیم، درحالیکه تحت تأثیر اینها هستیم. در همان آزادی محدودی که داریم نیز خداوند اجازه هر تصمیمی را به ما نداده است. بله انسان به خاطر میل به لذتهای زودگذر علاقه دارد هر کاری دلش خواست انجام دهد، اما این راه موجب شقاوت و بدبختی است و دین اسلام اینگونه آزادی را تأیید نمیکند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠پيامبر صلي الله عليه وآله💠
🔷إنَّما بُعِثتُ لاُِتَمِّمَ مَكارِمَ الأخلاقِ
🔶من مبعوث شدم تا بزرگواريهاي اخلاقي را كامل كنم
📚بحار الأنوار ، ج ۱۶ ، ص ۲۱۰
🔶حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی قدس سره:
🔷مبعث روز نجات بشریت از تاریکی جهل و گمراهی می باشد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍
آیا دربارهء مداحان اهل بیت آیه ای یا حدیثی موجود است که بیانگر مقام آنان باشد؟
حسن بن جهم می گوید: از امام رضا(علیه السلام) شنیدم : هر کس دربارهء ما شعری بسراید و ما را مدح کند, خداوند شهری در بهشت که وسیع تر از دنیا باشد, برای او بنا کند.(1)
ابوطالب قمی می گوید: نامه ای به امام نهم , حضرت امام محمد تقی (علیه السلام) نوشتم و در آن اشعاری را دربارهء پدرش امام رضا سرودم و از او خواستم اجازه دهد آن ها رابرای مردم بخوانم . حضرت در گوشهء نامه نوشت : بسیار کارخوبی کرده ای . خداوند به تو جزای خیر دهد. برای من و برای پدرم شعرهای حزن انگیز و مرثیه بخوان .(2)
امام صادق (علیه السلام) به فضیل فرمود: آیا جلسه می گیرید و سخنرانی و گفت گو دربارهء فضائل اهل بیت دارید؟ گفت :آری . حضرت فرمود: این مجالس را خیلی دوست دارم . در آن جلسات امر ما را زنده نگه دارید. خدا رحمت کند کسی که امر ما (ولایت اهل بیت ) را زنده کند. ای فضیل ! هر کس که ما را یاد کند یا نامی از ما نزد او برده شود و به اندازهء بال مگسی اشک بریزید, خداوند تمام گناهان او را می آمرزد.(3)
ابوعمارهء شاعر خدمت امام صادق(علیه السلام) رسید. حضرت به او فرمود: ای ابوعماره ! دربارهء امام حسین (علیه السلام) اشعاری برایم بخوان . می گوید: شروع به شعر خواندن کردم . حضرت گریه کرد, آن قدر که صدای گریهء حضرت از دور شنیده می شد. بعد فرمود: ای ابوعماره ! هر کس دربارهء امام حسین شعری بخواند و پنجاه نفر یا سی نفر یا بیست نفر یا دونفر و یا حتّی یک نفر را بگریاند, جزای او بهشت خواهد بود.(4)
زید شحّام می گوید: من و جماعتی از کوفیان در محضر امام صادق (علیه السلام) بودیم . جعفربن عفّان وارد شد. حضرت به او احترام کرد و او را نزد خود جای داد. سپس فرمود: ای جعفر! شنیده ام دربارهء امام حسین (علیه السلام) شعر می سرایی ومی خوانی . گفت : بله . حضرت فرمود: بخوان . می گوید: خواندم و حضرت و اطرافیان , بر حسین (علیه السلام) گریستند. بعدامام (علیه السلام) فرمود: ای جعفر! واللّه ملائکهء مقرّب خدا در این جا جمع شده اند و اشعار تو را شنیدند. آنان نیز بر حسین (علیه السلام) ریستند و خداوند ترا بیامرزد.(5)
ابوهارون مکفوف می گوید: بر امام صادق (علیه السلام) وارد شدم . به من فرمود: شعر بخوان . برایش خواندم . حضرت فرمود: نه , همان طور که مرثیه می خوانی بخوان . من با صدای بلندمرثیه خواندم . حضرت گریست و باز فرمود: بیش تربخوان . باز خواندم . حضرت با صدای بلند گریه کرد و زنان نیز گریستند. سپس فرمود: ای ابوهارون ! هر کس درباره ءحسین (علیه السلام) مدح و مرثیه بخواند و دیگران را بگریاند, بهشت برای او واجب می شود.(6)
دعبل خزاعی می گوید: بر مولایم علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در ایام محرم وارد شدم . دیدم حضرت ناراحت حزین است و اطرافیانش نشسته اند. وقتی که مرا دید, فرمود: خوش آمدی , ای دعبل ! دوست دارم اشعاری بخوانی , زیرا این ایام , روزهای حزن و اندوه ما اهل بیت است . ای دعبل ! هر کس بر مصیبت های ما اهل بیت بگرید یا بگریاند, اجر و مزداو بر خدا است . هر کس قطره ای اشک بریزد, با ما محشور خواهد شد و هر کس بر مصیبت های حسین (علیه السلام) بگرید,خداوند گناهان او را می آمرزد.
سپس حضرت بلند شد و پرده ای زد و زنان پشت پرده نشستند و فرمود: ای دعبل ! برای حسین علیه السلام مرثیه بخوان .تو یاور ما و مدح کنندهء ما هستی . پس تا می توانی از یاری ما کوتاهی نکن . دعبل می گوید: گریه کردم و اشک چشمانم جاری شد و اشعار را سرودم .
]افاطم لو خلت الحسین مجدلاً و قدمات عطشاناً بشطّ فرات
اذاً لطمتِ الخدّ فاطم عنده و أجریتِ دمع العین فی الوجنات (7)
----------------------------------------------------
پـاورقی :
1.بحارالانوار, ج 26,ص 231
2.همان , ص 232
3.همان , ج 44 ص 282
4.همان .
5.همان , ص 283
6.همان , ص 287
7.همان , ج 45 ص 257
#مبعث
#عید_مبعث
#ماه_رجب
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
⁉️ آیا صلوات بر غیر پیامبر جایز است
🔸در آیات قرآن کریم صلوات بر غیر حضرت نیز جایز شمرده شده است، همچنین روایات پیامبر و اهل بیت علیهمالسلام نیز بر این امر دلالت دارند
1️⃣«هُوَالَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ»؛
«اوست كسى كه با فرشتگان خود بر شما درود مى فرستد تا شما را از تاريكیها به سوى روشنايى برآورد». در این آیه شریفه، خدا و فرشتگان بر مؤمنان درود میفرستند، در نتیجه آیه خلاف مدعای این افراد است.
2️⃣«خُذْ مِنْ أَمْوَالهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِم بهِا وَ صَلِّ عَلَیْهِم»؛ «از اموال آنان صدقهاى بگير تا به وسيله آن پاک و پاكيزهشان سازى و برايشان درود بفرست». در این آیه قرآن، به پیامبر نیز خطاب شده است که بر نیکوکاران صلوات بفرستد.
3️⃣ در روایات نیز صلوات بر غیر پیامبر وجود دارد، این روایات به حدی زیاد است که به ذکر یک مورد از صلواتهایی که پیامبر بر دیگران فرستاده است، اکتفا میکنیم: «زمانی که ابو اوفی زکات خود را پرداخت کرد، پیامبر فرمود: «اللَّهُمَّ صَلِ عَلَى آلِ أَبِی أَوْفَى»؛ «خدایا درود بفرست برآل ابیاوفی».
🔸بنابراین صلوات بر غیر پیامبر جایز است و ادله قرآنی و روایی نیزگواه بر این مطلب هستند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 جلوه اعظم
🔸 مبعث رسول گرامی (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) در دعای شب بیست و هفتم رجب به صورت #تجلی_أعظم نام برده شد. دعای شب بیست و هفتم ماه رجب این بود که ما خدا را قَسم می دهیم و از او مسئلت می کنیم «بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ فِی هَذِهِ اللَّیلَة»؛ این اصل اول.
🔸 مطابق این دعای نورانی شب بیست و هفتم، معلوم می شود که کل صحنه خلقت، #صحنه_تجلی_الهی است، این هم درست است، چون در نهج البلاغه چنین آمده است: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه»؛ یعنی
هر چه که مصداق خلق خداست، معلوم می شود که جلوه الهی است، آیت الهی است
«جلوه» عبارت دیگری از «آیت» است؛ آیت یعنی نشانه؛ اما آنکه نشانه ضعیفی است، آیت صغری است و آنکه نشانه أعظم است، #آیت_کبری است.
🔸 مطلب سوم یک بیان نورانی از وجود مبارک حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) است که این را مرحوم مجلسی در بحارالانوار و بزرگان دیگر هم نقل کردند و آن این است که فرمود: «مَا لِلَّهِ آیةٌ أَكْبَرُ مِنِّی»؛ وجود مبارک امیرالمومنین فرمود به استثنای وجود مبارک پیغمبر هیچ آیتی از من بزرگتر نیست؛ یا مثل من است یا کوچکتر است.
این همه ملائکه که هستند، اینها در برابر انسان کامل به اذن خدا سجده کردند؛ امروز مصداق کامل آن «خلیفة الله»، وجود مبارک #حضرت_ولی_عصر است. این جریان خلافت حضرت آدم که «قَضِیةٌ فِی وَاقِعَة» نبود، كه یک قضیه تاریخی باشد که در گذشته اتفاق افتاده باشد! این ﴿إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً﴾، جمله اسمیه است، یک؛ این ﴿جَاعِلٌ﴾ اسم فاعل نیست، صفت مشبهه است، دو؛ دیگر اینکه نفرمود «خلیف»، فرمود: ﴿خَلِیفَةً﴾، خب آدم که مؤنث نبود، پس این «تاء» تای تأنیث نیست، این «تاء» تای مبالغه است.
خیلی از موجودات خلیفه هستند؛ اما آن خلیفه کامل که علامه باشد در خلافت، آن #انسان_کامل است و این گاهی به صورت حضرت آدم (سَلامُ الله عَلَیه) است و امروز وجود مبارک حضرت حجت (سَلامُ الله عَلَیه) است؛ او #خلیفة_الله است!
:
#مبعث
#آیت_الله_جوادی_آملی
#باز_نشر
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1396/02/05
🔰 @p_eteghadi 🔰
مداحی آنلاین - در زمان ظهور - استاد عالی.mp3
1.75M
⭕️ در زمان ظهور!
👌 سخنرانی بسیار شنیدنی
🎙حجت الاسلام عالی
📎 #امام_زمان
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔺روایت آخر
🔸سرانجام سیدمجتبی نواب صفوی به همراه خلیل طهماسبی، سید محمد واحدی و مظفر ذوالقدر، پس از سالها مبارزه فعال و پویا، در سحرگاه 27 دی ماه 1334 به دست مأمورین سفاک پهلوی تیرباران شده و به شهادت رسیدند.
♦️از لحظات آخر آنها نقل است که نواب میگفت: «خلیلم! مظفرم! محمدم! عجله کنید، غسل شهادت کنید، جدهام زهرا منتظر ماست.» لازم به ذکر است، شهادت نواب و یارانش، مصادف با شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها بود. آنها را پس از شهادت، در مسگرآباد تهران دفن کردند. چند سال بعد، تعدادی از دوستان شهید نواب، شبانه و مخفیانه جنازه آنها را از آن محل، که کمکم به پارک تبدیل شده بود، از قبر خارج کرده و پس از چند روز، در قم به خاک سپردند. از شهید سیدمجتبی نواب صفوی، سه فرزند دختر به نامهای فاطمه، زهرا و صدیقه به یادگار مانده است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
💴 وزن «نفقه» در ترازوی اعمال!
✍️ مرد، به عنوان مدير خانواده، علاوه بر وظايف مشترك، وظايف ويژهاى به عهده دارد كه انجام دادن آنها، نقش مؤثّرى در تحكيم نهاد خانواده، دارد.
یکی از مهم ترينِ اين وظايف تأمين هزينه اقتصادى است.
🔻از منظر شمارى روايات، تلاش براى انجام دادن اين وظيفه، فضيلتى همانند جهاد در راه خدا دارد :
#پیامبر_اکرم_(ص) :
🔅 كسى كه براى تأمين هزينه خانواده اش و پدر و مادرش تلاش كند، همانند مجاهدِ در راه خداست .
مَن سَعى في نَفَقَةِ عِيالِهِ و والِدَيهِ فَهُوَ كَالمُجاهِدِ في سَبيلِ اللّهِ .(۱)
🔻در شمار ديگرى از روايات، تأمين هزينه خانواده، صدقه محسوب شده :
🔅 نفقه مرد به خانواده اش، صدقه است .
نَفَقَةُ الرَّجُلِ عَلى أهلِهِ صَدَقَةٌ .
🔅 نخستين چيزى كه در ترازوى (اعمال) بنده گذاشته مىشود، نفقه او بر خانوادهاش است.
أوَّلُ ما يوضَعُ في ميزانِ العَبدِ نَفَقَتُهُ عَلى أهلِهِ .(۲)
🔻 گشاده دستى در حد توان، نسبت به تأمين نيازهاى خانواده نيز توصيه شده است:
👇👇👇
#امام_سجاد_علیه_السلام :
🔅 خشنودترين شما نزد خداوند، كسى است كه خانواده خود را بيشتر در رفاه، قرار بدهد.(۳)
أرضاكُم عِندَ اللّهِ أسبَغُكُم عَلى عِيالِهِ .
▫️ البته افراط در گشاده دستى، نكوهيده است. بنا بر اين، گشاده دستى براى خانواده نبايد از مرز اعتدال، خارج گردد.
ا - - - -
۱) مستدرك الوسائل: ح۱۴۷۳۱
۲) كنز العمّال: ج۱۶ ص۲۷۶
۳) الكافی: ج۴ ص۱۱ ح۱
📚 تحکیم خانواده از نگاه قرآن و حدیث
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 یک جنایت فراموشنشدنی!!!!
❇️ هیچ میدونستید بزرگترین جنایت تاریخ ایران رو کی رقم زد؟
💢 یحیی دولتآبادی در کتاب «حیات یحیی» مینویسه:
🔸 وقتی سال1914 جنگ جهانی اول شروع شد، کشورهای مختلفی به جون هم افتادن. کشورهای روسیه، فرانسه و بریتانیا تحت عنوان "دوّل متفق" و کشورهای اتریش و آلمان به عنوان "دوّل محور" شروع به جنگ کردن. عثمانی، ایتالیا و ژاپن با همراهی کردن گروه متفقین میدون جنگ رو به آسیا و خاورمیانه کشوندن.
با شروع جنگ حکومت ایران که اون زمان هنوز اسمش «پرشیا» بود، اعلام بیطرفی کرد و گفت که با هیچطرفی جنگ ندارم. با وجود اعلام بیطرفی ایران، نیروهای شرور انگلیس، عثمانی و روس از نقاط مختلف وارد کشور ما شدن.
♦️ سربازهای انگلیسی برای جنگیدن توی جنگی که هیچربطی به ما نداشت، نیاز به غذا و آذوقه داشتن؛ در نتیجه محصولات کشاورزی ایران رو پیشخرید و احتکار میکردن.
مردم ساده ایران از همهجا بیخبر همه آذوقههای ذخیره شده رو فروختن؛ خیلی زود دیگه چیزی برای خوردن مردم نبود.
🔷 کار قحطی به جایی رسید که سرتاسر جادههای ایران کودکان برهنهای دیده میشدن که فقط پوست و استخوان بودن. همهجا کمبود دیده میشد و مردم به ناچار علف و یونجه میخوردن. کمکم کار به آدمخواری کشید.
▪️انگلیسیها بعداً اعتراف کردن که میتونستن از سایر نقاط دنیا برای سربازانشون غذا بیارن، اما میگفتن «اگه محصولات غذایی ایران رو جمعآوری نمیکردیم، باید برای تامین غذا بخش ناوگان کشتیرانی رو اشغال میکردیم»!
📌 نکته عجیبتر اینکه ارتش انگلیس حتی مانع واردات مواد غذایی از بینالنهرین، هند و آمریکا به ایران شد و حتی از پرداخت پول نفت هم به ایران جلوگیری کرد.
سرهنگ داناهو، افسر اطلاعاتی ارتش در کتابش «مأموریت به پرشیا» مینویسه: «اجساد مردان و زنان در معابر عمومی افتاده بود؛ در میان انگشتان خشکیده اونها هنوز دستهای علف که از خاک بیرون کشیده بودند دیده میشد.
🔰 جمعیت ایران توی اون سالها حدود 20 میلیون نفر بود و طی دو سال 9 میلیون نفر از اونها توی قحطی کشته شدن؛ یعنی نزدیک به نصف ایران.
🔆 جالبتر اینکه بدونید کمتر از یه قرن از این جنایات هولناک میگذره، اما حافظه جمعی ما در حال فراموش کردن اون خاطراته؛ حتی یک درس هم که در کتابهای تاریخ به فرزندان ما آموزش داده بشه، وجود نداره.
منبع: کتاب "قحطی بزرگ" نوشته دکتر محمد قلی مجد / ترجمه محمد کریمی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
💢 اهمیت رسانه
🎙استاد رحیمپور ازغدی
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨#داستان_های_بحار_الانوار
🚫 کنترل زبان
🔰 شخصی محضر پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) مشرف شد. حضرت به او فرمودند: آیا می خواهی تو را به کاری راهنمایی کنم که به وسیله آن داخل بهشت شوی؟ مرد پاسخ داد: بله یا رسول الله!
🔰 حضرت فرمودند: از آن چه خداوند به تو داده است انفاق کن و به دیگران بده!
مرد: اگر خود نیازمندتر از دیگران باشم، چه کنم؟
🔰 فرمودند: مظلوم را یاری کن!
مرد: اگر خودم ناتوان تر از او باشم، چه کنم؟
🔰 فرمودند: نادانی را راهنمایی کن!
مرد: اگر خودم نادان تر از او باشم، چه کنم؟ فرمودند: در این صورت زبانت را جز در موارد خیر نگهدار!
🔰 سپس رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: آیا خوشحال نمی شوی که یکی از این صفات را داشته باشی و به بهشت داخلت نمایند؟
📚 بحار ج 71، ص 296
🔰 @p_eteghadi 🔰
»
📜 #حــدیثامـــروز
❤️قال امـام علی علیه السلام:
هرڪه درباره بـسیاری از امـــور
بیاعــتنایی و #چشـــمپــوشی
نڪند زندگــــیش تیره شـــــود.
📚میزان الحکمه ج ۸ ص ۳۴۶
🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب پیامبر رحمت "صلی الله علیه و آله و سلم" اثر ارزشمند آیت الله العظمی جوادی آملی:
پیامبر مكرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم ) نقطه عطفی است كه آغاز خلقت را به انجام آفرینش متصل میكند. نام زیبا و دیبای او دلها را تسخیر و جانها را تطهیر میكند. جایگاه ممتاز «حبیب الله» نسبت به سایر انبیا (علیهمالسلام) جدا بوده، بلكه همگان در سایه قرب او به قرب حق مقرباند. «پیامبر رحمت» خلاصهای از مجموعۀ مباحث گفتاری و نوشتاری از آثار حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی است كه پیرامون شخصیت پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) در سه بخش و نُه فصل به مباحثی همچون: ویژگیهای مشترك پیامبران (علیهمالسلام)، عصمت، پیامبر افضل، منزلت رسول اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم )، اعجاز پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم )، سیرۀ توحیدی پیامبر، سیره پیامبر در یاد معاد، سیره احتجاجی رسول اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) و... میپردازد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
قرآن کریم شرح حال پیامبر گرامی اسلام (ص) است / فصول پنج گانه «معرفت، هجرت، سرعت، سبقت و امام متقیان شدن» هدف حوزه های علمیه است
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در سالروز بعثت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب حوزه های علمیه به دست حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل بیت معظم له برگزار گردید.
آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنرانی خود ضمن تبریک مبعث پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)، بیان داشتند: خداوند در قرآن می فرماید ﴿لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾ پیامبر گرامی اسلام #الگوی_علمی_و_عملی خوبی است که باید به او تأسی کنید و او را امام و مقتدای خود قرار دهید.
🔸 ایشان اظهار داشتند: درباره شخصیت رسول گرامی (ص) همین بس که وارد شده «کانَ خُلقُهُ القُرآن»؛ اخلاق پیامبرگرامی اسلام(ص)، قرآن بود؛ یعنی قرآن کریم، شرح حال آن حضرت (ص) است هم در معارف الهی، هم در #خود_سازی، هم در #جامعه_سازی، هم در تعلیم و تربیت در حوزه داخله جامعه اسلامی، هم در تعلیم و تربیت در حوزه توحیدی و هم در تعلیم و تربیت انسانی در حوزه بین الملل!
🔸 ایشان افزودند: قرآن کریم در سه بخش #برنامه_های_تربیتی دارد، بخش اول مربوط به داخله اسلامی است و وظیفه مسلمانان، بخش دوم مربوط به وظیفه موحدان عالم و بخش سوم بخش بین المللی و جامعه انسانیت است خواه مسلمان، خواه غیر مسلمان که با تعابیری همچون اینکه قرآن کریم ﴿نَذِيراً لِلْبَشَرِ﴾، ﴿كَافَّةً لِلنَّاسِ﴾، ﴿لِلعالَمينَ نَذيرًا﴾ آمده است که این کتاب برای جامعه بشری نیز #حرف_های_جهانی دارد چه بپذیرید چه نپذیرید! پس اسلام هم برای تربیت مومنین است هم برای تربیت اهل کتاب و هم برای تربیت جامعه انسانی!
🔸 معظم له خطاب به طلاب حوزه های علمیه بیان داشتند: شمایی که وارد حوزه علمیه شده و لباس مقدس روحانیت را بر تن کردید، مستحضر باشید مجلس علم شما بسیار مجلس وزین و هدف و راه شما مقدس است، اما مجلس علمی شما وزین است چون کتاب و سنت برنامه دینی شماست و آنچه ذات اقدس الهی بوسیله #عقل در درون و بوسیله #انبیای_الهی از بیرون تعلیم می دهد، جامعه حوزوی باید فرا بگیرد، عمل بکند و منتشر بکند.
🔸 ایشان افزودند: در روایات آمده است که «إنَّ اَلْمَلاَئِكَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ اَلْعِلْمِ» یعنی در مجلس درس و بحث حوزه های علمی، فرشتگان پر پهن می کنند تا طلاب حوزه های علمیه روی پرهای فرشته ها قرار بگیرند و عالم ربّانی شوند، اینکه فرموده فرشته ها بال و پر خود را پهن کرده و فرّاشی آنها را به عهده می گیرند، برای آن است که انسان باید هم #فرشته_خوی شود و هم پر در بیاورد و پرواز کند!
🔸 معظم له سپس با بیان اینکه انسان باید بداند از کجا، در چه مسیری و به کجا پرواز کند، اظهار داشتند: اول از همه انسان باید #معرفت پیدا کرده و سپس #هجرت را فرا بگیرد که جهاد هم در همین هجرت است، هجرت از جهل علمی به علم و از جهالت عملی به عقل عملی! این اولین قدم و پرواز پرنده پس از معرفت است.
معظم له ادامه دادند: بعد از فصل هجرت، دستور بعدی این است که شما این راه را آرام آرام نروید، بلکه #سرعت بگیرد ﴿وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ﴾ کندی و عقب افتادگی مطلوب نیست.
ایشان بیان داشتند: دستور بعدی این است که بعد سرعت، سعی کنید تا از دیگران #سبقت بگیرید ﴿سابِقُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ﴾، قناعت در امور مادی خوب است اما در علم خوب نیست، لذا اگر استعداد دارید بکوشید تا سبقت بگیرید و در بین همکلاسی ها و هم دوره ای ها خود رتبه اول و برتر باشید و این تکبر نیست!
معظم له ابراز داشتند: دستور بعدی این است که ﴿وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً﴾ حال بکوشید #رهبر_متقیان بشوید، امام جمعه و جماعت متقیان شوید، مدرس و معلم متقیان شوید، بکوشید تا مردان بزرگ به شما اقتداء کنند، این دنیا نیست، این آخرت است، آن کسی که فکر می کند تنها خودش را باید نجات دهد ناقص است، بلکه انسان باید سعی کند تا عده زیادی از جامعه را به همراه خود سعادتمند کرده و نجات دهد.
🔸 ایشان اظهار داشتند: این #فصول_پنج_گانه (معرفت، هجرت، سرعت، سبقت و امام متقیان شدن) کار و برنامه حوزه است و این فصل پنجم، هدف حوزه های علمیه را مشخص می کند، ما باید به گونه ای زندگی کنیم که افراد با تقوای جامعه به ما اقتدا کنند، اگر کسی وارد حوزه شد و در هر شهر و روستا و منطقه ای که زندگی می کند، امام متقیان آنجا نشد و افراد به خلق و خوی و تدریس و تألیف و تبیین او #اقتدا نمی کنند به مقصد نرسیده است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 آیین عمامه گذاری در عید مبعث
تاریخ: 1401/11/29
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
💠 سند روشن نبوّت پيامبر خاتم(ص)
✍️ یکی از برهانهای قرآن بر رسالت خاتم انبيا، گواهى كسى است كه گواهى او همانند گواهى خداوند متعال، در محكمه عقل و وجدان ، براى اثبات صداقت پيامبر خدا كافى است.
قرآن، چنين فردى را با دو عنوان معرّفى كرده است:
يكى ﴿وَ مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَـبِ؛ كسى كه علم كتاب نزد اوست﴾:
﴿وَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ كَفَى بِاللَّهِ شَهِيدَما بَيْنِى وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَـبِ﴾؛ (۱)
و كسانى كه كافر شدند، مىگويند: تو فرستاده نيستى. بگو: كافى است خدا و آن كس كه نزد او علم كتاب است، ميان من و شما گواه باشد».
❀ و عنوان ديگر:«شَاهِدٌ مِّنْهُ؛ گواهى از خويشان او»:
﴿أَفَمَن كَانَ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ وَ يَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ وَ مِن قَبْلِهِ كِتَـبُ مُوسَى إِمَامًا وَرَحْمَةً﴾؛
(۲) آيا كسى كه از جانب پروردگارش بر حجّتى روشن است و شاهدى از (خويشان) او ، پيرو آن است و پيش از وى (نيز) كتاب موسى، راهبر و مايه رحمت بوده است (دروغ مىبافد)؟».
طبق رواياتى كه در منابع معتبر فريقين (شيعه و اهل سنّت) آمده، مقصود از ﴿شَاهِدٌ﴾ و ﴿وَ مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَـبِ﴾، امير مؤمنان علىبن ابىطالب عليه السلام است.
☆ آرى،كسى كه با ويژگىهاى علمى، اخلاقى و عملىِ آن امام آشنا باشد، مىداند كه او به گزاف سخن نمىگويد و چيزى جز حق، بر زبان جارى نمىسازد . از اين رو، گواهى امام علىعليه السلام در كنار گواهى خداوند متعال، سند روشن نبوّت پيامبر خاتم است و پيروى شخصيت برجسته اى مانند علىبن ابىطالب عليه السلام از پيامبر خدا، براى اثبات صداقت و رسالت او كافى است.
▫️ امير مؤمنان پس از پيامبر خدا، عالم ترينِ امّت به كتاب خدا و از بزرگ ترين مصاديق گواهان رسالت است. بنا بر اين، تطبيق آيه ياد شده به ايشان، با انطباق آن با ساير اهل بيت پيامبر خدا، منافاتى ندارد؛ بلكه هر كس حقيقتا با قرآن آشنا باشد، شاهد صداقت و رسالت آورنده آن است.
ا - - - - -
۱) رعد: آيه ۴۳.
۲) هود : ۱۷ .
📚 پیامبر اعظم از نگاه قرآن و حدیث، ص۱۲
🔰 @p_eteghadi 🔰
جواب جالب آیت الله گلپایگانی به فرد وسواسی ...❗️
◽️شخص وسواسی به محضر آيت الله العظمی سید محمد رضا گلپایگانی آمد و عرض کرد:
ما زمستان ها گرفتاریم، زیرا این کوچه و خیابانها کثیف و نجس است و برف زمین را پاک نمی کند اگر ماشین و یا موتور عبور کند و آب به لباس ما ترشح کند، چه کنیم؟
ایشان فرمودند پاک است و نجس نیست، ولی گویا آن شخص وسواسی، قانع نشده بود لذا حضرت آيت الله گلپایگانی ادامه دادند
فرمودند:
اگر خدا ۱۷ رکعت نماز با لباس پاک، از شما بخواهد و ۲ رکعت نماز با لباس نجس، آیا آن دو رکعتی که باید با لباس نجس بخوانید، می توانید با همین ترشحات کوچه و خیابان بخوانید؟
یا اینکه برای اطمینان داشتن، به دستشوئی رفته و از نجاسات آن به لباستان می مالید؟ آن شخص با این پاسخ زيبای آيت الله گلپایگانی جواب خود را گرفت و رفت.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴دیدن تمامی اعمال در یک لحظه در قیامت
⁉️ چگونه میشود انسان در قیامت در یک لحظه به تمامی اعمال خود، از اول زندگی تا لحظه مرگش، احاطه و علم پیدا میکند؟
به این آیه توجه کنید: وَ وُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا.[کهف آیه 49]
در روز قیامت كتاب گذارده ميشود، پس تو ای پيغمبر! میبينی كه مردمان مجرم از آنچه در آن هست به خوف و ترس میافتند و ميگويند:
🔹ای وای بر ما! اين چه كتابی است كه از شمارش هيچ عمل كوچكی و يا بزرگی دريغ نكرده است.
🔹و آنچه را كه در دنيا بجای آورده بودند، همه را یکجا حاضر میيابند
🔹و پروردگار تو به هيچ كس ظلم نمیكند
زمان از خصوصیات عالم دنیاست و در قیامت زمان به این صورت که در دنیا هست نمیباشد
وقتی كه بشر برای حساب و كتاب محشور میشود از زمان بالاتر میرود و در یک لحظه بر تمام أفعال و كردار خود، اطّلاع پيدا ميكند، در واقع چنانچه زمان برداشته شود، ديگر گذشته و آينده و حال برای ما مساوی است و ما ميتوانيم با يك نظر به تمام آنها نگاه کنیم،
چون آنچه بين ما و موجودات گذشته و آینده، فاصله میاندازد زمان است و با برداشته شدن زمان ديگر گذشته و آینده معنی ندارد،
زمان حضرت آدم با زمان حضرت نوح و ديگر پیامبران و يا زمان ائمه يكسان خواهد شد و همه و همه یکجا حاضر و در یک رديف هستند.
📕 معادشناسی علامه طهرانی ج 6، ص 107 – 108
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚ارزش خدمت به مادر
دو برادر مادر پیر و بیماری داشتند. هر دو متقی و پرهیزکار بودند و عالم وعارف. با خود پیمان بستند که یکی خدمت خدا کند و دیگری در خدمت مادر بیمار باشد. برادری که پیمان بسته بود خدمت خدا کند به صومعه رفت و به عبادت مشغول شد وآن دیگری در خانه ماند و به پرستاری مادر مشغول شد.
چندی که گذشت برادر صومعه نشین مشهور عام وخاص شد و از اقصی نقاط دنیا ،عالمان و عرفا و زهاد به دیدارش شتافتند و آن دیگری که خدمت مادر می کرد فرصت همنشینی وهمکلاسی با دوستان قدیم را نیز از دست داد و یکسره به امور مادر می پرداخت. برادر صومعه نشین کم کم به خود غره شد که خدمت من ارزشمند تر از خدمت برادر است ،چرا که او در اختیار مخلوق است ومن در خدمت خالق ،و من از او برترم!
همان شب که این کلام در خاطر او بگذشت، پروردگار را در خواب دید که وی را خطاب کرد و گفت: برادر تو را بیامرزیدم و تو را به حرمت او بخشیدم و از این پس تو را حکم کردیم که در خدمت برادر باشی. عارف صومعه نشین اشک در چشمانش آمد وگفت: یا رب العالمین، من در خدمت تو بودم و او به خدمت مادر، چگونه است مرا در خدمت او می گماری وبه حرمت او می بخشی، آنچه کرده ام مایه رضای تو نیست؟َ!
ندا رسید: آنچه تو می کنی ما از آن بی نیازم و لکن مادرت از آنچه او می کند، بی نیاز نیست، تو خدمت بی نیاز می کنی و او خدمت نیازمند، بدین حرمت مرتبت او را از تو فزونی بخشیدیم و تو را در کاراو کردیم.
🎙کانال جامع سخنرانی های اساتید انقلابی 📚👇
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌چه کار کنیم حُبّ گناه از دل کسی بیرون برود؟ چطور تمایل کسی به گناه را از بین ببریم؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 هرکس میخواهد به دنیای ظهور برسد اینکار را انجام دهد!
براى مقابله با آنها(دشمنان)، هرچه در توان داريد از نيرو و از اسبهاى ورزيده آماده سازيد، تا بهوسيله آن، دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد. انفال/۶۰
🌕 امام صادق علیه السلام فرمودند:
هر يك از شما بايد برای خروج قائم عجلالله فرجه آماده كند، هر چند در حد يك تير؛ پس هرگاه خدای تعالی ببيند کسی به نيّت ياری حجّت او اسلحه تهيه کرده است اميد است عمر او را دراز کند تا ظهور را درک نمايد و از ياوران او باشد.
📗غيبت نعمانی،ب۲۱،ص۳۲۰
✅ یعنی اگر مقرر شده بود که مثلا من بر اثر یک حادثه یا... پیش از ظهور حضرت بمیرم، بخاطر همین یک تیر که با خلوص نیت برای یاری حجت الله آماده نموده ام خداوند آن حادثه و مرگ را از من دور میگرداند تا به درک دنیای ظهور و یاری امامم نائل گردم ان شاءالله؛ و خدا در این تیر به ظاهر ساده نیرویی قرار میدهد تا مانند یک سلاح جنگی بر علیه دشمنان حق استفاده نمایم.
🎙کانال جامع سخنرانی های اساتید انقلابی 📚👇
🔰 @p_eteghadi 🔰