52.5K
سلام علیکم
جایی گفتید که در عالم برزخ از #آمنه بنت اسد درباره امام سوال کردند که امامش کیست؟ بعد فرمودید که پیامبر بهش گفته بود بگوید علی و... لطفا سند این روایت، رو میفرمایید؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
#تلنگر
🍀نگذارید گوشهایتان گواه چیزی باشد که چشمهایتان ندیده، نگذارید زبانتان چیزی را بگوید که قلبتان باور نکرده..
صادقانه زندگی کنید.🪻
🍀ما موجودات خاکی نیستیم که به بهشت میرویم.ما موجودات بهشتی هستیم که از خاک سر برآورده ایم...
🔰 @p_eteghadi 🔰
💌 امام زمان کنار ماست
💠 امام صادق(علیهالسلام):
🔸 مهدی بین مردم رفت و آمد می کند، در بازارهای ایشان راه می رود، و روی فرشهای آنان قدم میگذارد ولی او را نمی شناسند…😔
یَتَرَدَّدُ بَینَهُم وَ یَمشی فی اَسواقِهِم وَیَطَا فُرُشَهُم وَلایَعرِفُونَهُ.
📚 بحارالانوار؛52:154
🔰 @p_eteghadi 🔰
#سوال
امیرالمومنین (ع) فرمودند: در عفو لذتیست که در انتقام نیست، پس چرا قاتل امام علي علیه السلام عفو نشد؟ مگر ائمه (ع) مظهر بخشش نیستند؟ پس چرا امام حسن ( ع ) ابن ملجم را عفو نکرد ؟
✅پاسخ:
1⃣تعدد اولیا دم:
از منظر فقهی با تعدد اولیا دم، همگی در عرض یکدیگر و حق قصاص برای آنان به گونه مستقل و مجزا ثابت بوده و عدم قصاص قاتل تنها با عفو همه آنها صورت پذیرفته و فرزند بزرگتر از سهمی بیشتر برخوردار نمیباشد. بر این پایه با وجود بیست و هفت فرزند از امیرمومنان(ع) در هنگام قصاص ابن ملجم، عفو وی منوط به عفو همه آنها بوده به طوری که حتی با عدم عفوتنهایک نفرازآنها، گریزی ازقصاص نخواهد بود.نتیجتا با عفو امام مجتبی(ع)، لزوما ابن ملجم از قصاص رهایی نمییافت.
2⃣گزارش هایی كه در آثار مكتوب اسلامي در مورد وصيت اميرمؤمنان به امام مجتبي عليهالسلام درباره ابن ملجم، منعكس شده به خوبی معلوم میشود كه آن حضرت خود به قصاص، ابن ملجم وصيت نموده بود از جمله شيخ طوسی از ابی مطر پاسخ اميرمومنان عليه السلام را در جواب امام حسن عليه السلام كه فرمود آيا او را بكشم؟ چنین منعکس نموده است " او را حبس كن، اگر من از دنيا رفتم اورا بكشيد". و نيز برپایه گزارش ديگری فرمود: " ای بنی عبدالمطلب خون مسلمين را به خاطر قتل من نريزيد مگر خون قاتلم را، اگر از ضربت او از دنيا رفتم، يك ضربت به او بزنيد و...
❓️اما اين كه چرا امیرمؤمنان(ع)، عفو نفرمود، در خلال پاسخهای بعدی، ارائه شده است.
3⃣دوگانگی عفو در میراث مأثور اسلامی علاوه بر تاکید بر عفو و بخشش دیگران، گاه به عدم عفو نیز تاکید شده تا جایی که خداوند و معصومان عليهم السلام سفارش به عدم عفو و بخشش در آن موارد نموده اند كه به نمونه هایی از فرمايشات امیرمؤمنان عليه السلام اشاره و برعملکرد ابن ملجم تطبيق میدهيم.
از جمله آن که امیرمؤمنان عليه السلام عفو انسان پست و فرومایه را به عنوان عامل تباهی معرفی نموده و نیز عفو مجرم پس از گواهی شاهدان را از اختیارات امام معصوم عليهم السلام خارج شمرده شده، همچنین وصیت امیرمؤمنان علیهالسلام، با عبارتهای دیگری نیز چون: فاقتلوه كماقتلني، ابن اثير، الكامل في التاريخ، 3/ 389، منعکس شده است.] و نیز از آن حضرت چنین گزارش شده که فرمود: عفو از كسي شايسته است كه به خطای خود اعتراف دارد؛ نه آنكه بر عملش اصرار ورزد.
🌿بر این اساس میگوییم: طبق گزارشات رسيده در آثار مكتوب اسلامي درباره رفتار ابن ملجم بعد از به شهادت رساندن اميرالمؤمنين عليه السلام، به روشنی عفو وی را فاقد صلاحیت های لازم در احادیث فوق میبينيم زیرا او نه تنها پشیمان نشد، و اعتراف بر جرم خود نكرد. بلكه اصرار برعمل خود داشت. كه به گزارشاتی از آن اشاره میكنيم: وقتی وي دستگیر و او را نزد امام حسن عليه السلام آوردند، درخواست سخن آهسته با آن حضرت نمود و امام مجتبی عليه السلام اجازه نداد و فرمود: میخواهد گوش مرا به دندان بگيرد، ابن ملجم در اين هنگام گفت: به خدا سوگند اگر مىگذاشت گوشش را از سرش جدا میکردم.
1. وقتي او را نزد اميرمؤمنان عليه السلام آوردند حضرت پرسيدند: چه چيزي تورا براين كار واداشت؟گفت: چهل صباح است كه شمشير را تيز میكنم و از خداى تعالى میخواهم كه بدترين خلق به وسيله آن كشته شود، آن حضرت فرمود: تنها تو را كشته میبينم، و تو را جز بدترين خلق خدا،نمىبينم ...
🔰از آنچه تقدیم شد اوج جسارت و عدم ندامت ابن ملجم به روشني ديده میشود و اين كه مصداق بارزی براي عفو ناپسند و زیانبار بوده است.
4⃣ نمونههای واقعی از عفو نکردن خداوند متعال و معصومین در میراث مکتوب اسلامی نیز میتوان یافت که با امکان عفو در آنها، شاهد عفو نمیباشیم که به خاطر جلوگيري از اطاله كلام از ذكر آنها خود داری میكنيم
5⃣ با توجه به گزارشهای تاریخی مرتبط با شهادت امیرمومنان عليه السلام، قصاص ابن ملجم بهترین گزینه فراروی امام مجتبی عليه السلام بوده است، گزارشهایی که در آن امیرمؤمنان عليه السلام خاندان خود (بنی عبدالمطلب) را از ریختن خون مسلمانان با شعار امیرمؤمنان کشته شد، باز داشته و یک جان را در برابر یک جان مطرح نمود و نیز در آنها نهی آن حضرت از مثله کردن ابن ملجم و استناد آن به نهی رسول خدا صلي الله عليه واله از این کار [همان ص 343] منعکس شده و نیز گزارشهایی که حاکی از هجوم مردم برای قتل ابن ملجم و متفرق شدن آنان با سخنان امام حسين عليه السلام و رساندن پيام اميرمؤمنان عليه السلام پيش از شهادت دارد. به نظر میرسد كه قصاص وی از کشته شدن سایر مسلمانان كه به نحوی با ابن ملجم مرتبط میشدند، پیشگیری نمود و با قصاص وی به يك بحران بزرگ اجتماعی خاتمه داد و مصداق روشنی براي آيه «وَلَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياة ياأُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتقون» [بقره/۱۷۹] گردید.
🔰 @p_eteghadi 🔰