#سوال
چرا امام رضا (ع) فرمودند «كسی كه حضرت معصومه (س) را در قم زيارت كند، مانند آن است كه مرا زيارت كرده است»؟!
#پاسخ
نقش هر یک از اهل بیت (ع) در هدایتگری جامعه، خاص و ویژه بوده است و حضرت فاطمه معصومه (س) هم نقش بسیار، اساسی در هدایت جامعه بر عهده داشتهاند.
🍃از زمانی که ایشان همانند حضرت زینب (س) از مدینه منوره به سمت سرزمین خراسان حرکت کردند در طول مسیر، مکانها و شهرهای متعددی را دیدند و رهنمون آنان شدند.
پیام امام زمان خود را برای شیعیان بیان میفرمودند و درمبارزه با ظلم و اعتلای اسلام عزیز، بهترین الگو برای ما، دختران و خواهرانمان میباشند.
💐#میلاد_حضرت_معصومه بر همه دختران و بانوان مبارک.💐
🔰 @p_eteghadi 🔰
20.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 #کلیپ_تصویری
👈 شما حق ندارید گریه کنید!
وهابیت اجازه نمیدهند تا مسلمانان در عزای نزدیکانشان گریه کنند و استدلالشان ....
🔰 @p_eteghadi 🔰
دیه_زن_نصف_مرد.m4a
2.28M
🔴پاسخ به شبهه
❌نصف بودن دیه زن نسبت به مردها
تضییع حقوق زن در اسلام هست!!!😳
🔰 آنتی شبهات | پاسخ به شبهات دینی
🔰 @p_eteghadi 🔰
#سوال
ولایت مطلقه ولی فقیه یعنی ولی اجازه انجام هرکاری را دارد حتی عوض کردن احکام الهی!
بنابراین الان ولایت فقیه مطلقه نیست؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
#پاسخ
اول بیاید به یک سوال پاسخ بدیم:
❓در ولایت مطلقه فقیه، مطلقه به چه معنی است؟
✅ ولی فقیه که مورد قبول اکثریت فقهای شیعه میباشد، این است که فقیه همه اختیارات لازم حکومتی امام معصوم(ع) را دارد و هر نوع ولایتی که در حوزه رهبری جامعه برای امام ثابت شده برای فقیه نیز ثابت است. جز آنچه که به دلیل خاص از مختصات امام معصوم(ع) شمرده شده است، از قبیل عصمت، ولایت تکوینی و نیز پارهای از اختیاراتی که پیامبر در حوزه مسائل خصوصی افراد داشتهاند.
❇️ در حقیقت اختصاصات یاد شده مربوط به جنبه ولایت به معنی زعامت و رهبری اجتماعی نیست، بلکه به خاطر جهات شخصیتی و شرافت مقام امامت و عصمت امام معصوم(ع) است.
❇️از اختیارات حکومتی یاد شده به «ولایت مطلقه» تعبیرمیشود که مابه اختصار به توضیح آن میپردازیم.
❇️ کلمه «مطلق» یا «مطلقه» در لغت به معنای آزادی، رهایی و ارسال است؛ لیکن موارد استعمال آن متفاوت است. به عبارت دیگر گاهی «مطلق»(Absolute) در برابر «نسبی»(Relative) به کار میرود و گاهی در برابر«مشروط»(Conditioned).
❇️ استعمال نخست صرفا در علوم حقیقی است، ولی استعمال دوم هم در علوم حقیقی و هم در علوم اعتباری (مانند علوم سیاسی) جریان دارد.
❇️ از طرف دیگر کاربرد این واژه در علوم اعتباری نیز از نظر دایره و وسعت اطلاق، بسیار متفاوت است. به عبارت دیگر هر کجا که این واژه به کار میرود، باید به دقت در نظر داشت که مراد از آن اطلاق در برابر کدامین قید میباشد؛ مثلاً «مطلقه»(Absolutist) در نظامهای سیاسی غالبا به رژیمهای فاقد قانون اساسی(Constitution) اطلاق میشود؛ ولی در نظام ولایت فقیه به گونه دیگری استعمال میشود.
❇️مقصود از «ولایت مطلقه فقیه» این است که اگر «مصالح اهم اجتماعی» مسلمانان با یکی از احکام اولیه شرعی - که از نظر اهمیت در رتبه پایینتری قرار دارد - در تزاحم قرار گیرد، ولی فقیه که موظف به حفظ مصالح عالیه جامعه اسلامی است؛ به خاطر حفظ مصالح اهم جامعه اسلامی میتواند، بلکه باید موقتا آن حکم شرعی اولی را تعطیل کند و مصالح اهم جامعه را بر آن مقدم بدارد؛ مثلاً در فقه اسلامی تخریب مسجد حرام میباشد. اکنون اگر به تخریب مسجدی جهت خیابانکشی حاجت افتاد،چه باید کرد؟
❇️ دیدگاه مخالف ولایت مطلقه بر آن است که صرف مصلحت اهم اجتماعی مجوز تخریب مسجد نیست و تا زمانی که کار به ضرورت نرسد نمیتوان دست به این کار زد؛ لیکن براساس نظریه «ولایت مطلقه» لازم نیست حکومت اسلامی آن قدر صبر کند که برای جامعه مشکلات زیادی فراهم شود و کارد به استخوان برسد، تا آن گاه از سر ناچاری و برای خروج از بنبست و انفجار اجتماعی، مسجد را تخریب کند. بلکه اساسا اگر بخواهیم چنین کنیم، همیشه از قافله تمدن عقب خواهیم ماند و همواره در مشکلات دست و پا خواهیم زد و شارع مقدس به چنین چیزی راضی نیست.
❇️ از آنچه گذشت روشن میشود که: اولاً؛ ولایت مطلقه فقیه از قواعد رافع تزاحم است؛ یعنی، مطلق بودن ولایت گره گشا در تزاحم احکام و مصالح اهم اجتماعی است.
❇️ثانیا؛ ولایت مطلقه خود، مقید به قیودی است نه این که از هر حیث مطلق باشد. قیودی که در اعمال ولایت مطلقه وجود دارد عبارت است از: 1- مصلحت، 2- اهم بودن، 3- اجتماعی بودن. به عبارت دیگر، ولی فقیه نمیتواند: 1- به طور دلخواهانه و بدون رعایت مصالح جامعه اقدامی کند. 2- مصلحت مورد نظر در اینجا مصالح امت است، نه شخص ولی فقیه. 3- تنها مصالحی را میتواند بر احکام نخستین مقدم بدارد که از نظر اهمیت دارای رتبه بالاتری بوده و شارع مقدس راضی به ترک آنها نباشد.
❇️بنابراین دیدگاه هر گاه فقیه واجد شرایط به تشکیل حکومت اسلامی توفیق یابد همان ولایتی را که پیامبر و امام معصوم(ع) در اداره امور جامعه دارند او نیز دارد. و بر همه مردم لازم است که از او اطاعت کنند به عبارت دیگر اختیارات حکومتی مربوط به حکومت شرعی است،چه در رأس آن پیامبر(ص) یا امام معصوم(ع) باشد، یا نایب آنان (ولی فقیه). و این اختیارات چیزی بیش از اختیارات لازم و ضروری برای حکومت و اداره جامعه نیست و هیچ حکومتی فاقد آن اختیارات نمیباشد.
❇️البته فضایل پیامبر(ص) بیش از همه انسانهاست و... لیکن فضایل معنوی بیشتر، اختیارات حکومتی را افزایش نمیدهد. خداوند همان اختیارات و ولایتی که به پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) در تدارک و بسیج سپاه تعیین والیان و استانداران، گرفتن مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان داده است، برای حکومت فقیه نیز قرار داده است. حضرت امام خمینی(ره) در توضیح این نظریه میافزاید: «وقتی میگوییم ولایتی را که رسول اکرم(ص) و ائمه(ع) داشتند بعد از غیبت، فقیه عادل دارد، برای هیچ کس این توهم نباید پیدا شود که مقام فقهاء همان مقام ائمه و پیامبر اکرم(ص)
⬇️ادامه پاسخ ⬇️
🔰 @p_eteghadi 🔰
⬇️ادامه پاسخ ⬇️
زیرا اینجا صحبت از مقام نیست، بلکه صحبت از ولایت یعنی حکومت و اداره کشور و اجرای قوانین شرع مقدس که یک وظیفه سنگین و مهم است میباشد، نه شأن و مقام برتر و غیر عادی، به عبارت دیگر ولایت مورد بحث یعنی حکومت و اجراء قوانین الهی و اداره جامعه اسلامی و...
❇️ولایت فقیه از امور قراردادی و اعتباری عقلایی است و واقعیتی جز جعل قانونی ندارد، وقتی کسی به عنوان ولی در موردی نصب میشود، مثلاً برای حضانت و سرپرستی کسی یا حکومت، دیگر معقول نیست در اعمال این ولایت فرقی بین رسول اکرم(ص) و امام یا فقیه وجود داشته باشد.
❇️ به عنوان مثال، ولایتی که فقیه در اجرای حدود و قوانین کیفری اسلام دارد، در اجرای این حدود بین رسول اکرم(ص) و امام و فقیه امتیازی نیست. حاکم، متصدی اجرای قوانین الهی است و باید حکم خدا را اجرا نماید، چه رسول الله(ص) باشد و چه امام معصوم(ع) یا نماینده او یا فقیه عصر.
(۱) درباره ولایت فقیه به منابع زیر مراجعه فرمایید. - جوادی آملی ، ولایت فقیه - محمد هادی معرفت، ولایت فقیه
منبع: مرکز پاسخگویی به سوالات دینی
🔰 @p_eteghadi 🔰
81.4K
⭕️ سوال
⁉️ بعضیا میگن برای انتخاب اسم فرزندطبق حروف ابجدواسم والدین بایداقدام کرد میخواستم بدونم واقعا همچین چیزی دراسلام واردشده وصحت دارد؟؟
🔰 پاسخ
💢 چنین چیزی هم ما در روایات و در سیره ائمّه معصومین علیهم السلام ندیدیم.
بله گاهی ائمّه علیهم به قرآن تفأل می زدند، مثلا امام سجاد برای همین فرزندش زید، می خواست اسم پیدا کند، قرآن را باز می کرد؛ یک بار آن آیۂ «و لا تحسبن الدّین قتلوا فی سبیل الله امواتا» آمد. چندتا از این آیات آمد که امام گفت این همان زید شهید است که تاریخش را میدانست.
و این که با حروف ابجد و اینها حساب کرده باشند را، ندیدیم جایی؛ نه.
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
#تلنگر
✍ﺧﻴﻠﯽ ﻭﻗﺖﻫﺎ ﺣﻖ ﺁﺩﻣﻮ ﻧﺎﺣﻖ ﻣﯽﮐﻨﻦ، ﺍﺫﻳﺖ ﻣﯽﮐﻨﻦ، ﺍﻟﮑﯽ ﺗﻬﻤﺖ ﻣﯽﺯﻧﻦ، ﺑﺮﺍﺕ ﭘﺎﭘﻮﺵ ﺩﺭﺳﺖ ﻣﯽﮐﻨﻦ، ﻣﺪﺭﮎ ﺳﺎﺯﯼ ﻣﯽﮐﻨﻦ ﻭ ﺗﻮ ﻫﺮ ﮐﺎﺭﯼ ﻣﯽﮐﻨﯽ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﻧﯽ ﺍﺯ ﺣﻘﺖ ﺩﻓﺎﻉ ﮐﻨﯽ، ﻧﻤﯽ ﺗﻮﻧﯽ ﺛﺎﺑﺖ ﮐﻨﯽ ﺣﻘﺖ ﺿﺎﻳﻊ ﺷﺪﻩ.
ﺍﻳﻦ ﻭﻗﺖﻫﺎ ﻳﻪ ﺁﻳﻪ ﻣﻴﺎﺩ ﺳﺮﺍﻏﺖ، ﺍﺯﺕ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﯽﮐﻨﻪ ﻭ ﺍﮔﻪ ﺍﺯ ﺗﻪ ﺩﻝ ﺑﺨﻮﻧﻴﺶ، ﻧﺠﺎﺗﺖ ﻣﯽﺩﻩ، ﺩﻳﺮ ﻳﺎ ﺯﻭﺩ ﺩﺍﺭﻩ ﻭﻟﯽ ﺳﻮﺧﺖ ﻭ ﺳﻮﺯ ﻧﺪﺍﺭﻩ.🍃
💎ﻟﺎ ﺗَﺤْﺰَﻥْ ﺇِﻥ ﺍﻟﻠﻪَ ﻣَﻌَﻨﺎ♥️🍃
ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﻧﺒﺎﺵ، ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﻣﺎﺳﺖ
🔰 @p_eteghadi 🔰
شبتون شهدایی🌱
التماس دعا🍃
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔶 #برشی_از_کتاب | پیشروی در وادی توحید
💠 هر چه مؤمن در وادی توحید پیشرود، وابستگی و فقر ذاتی و احتیاج خویش را به خدای متعال و ولایت و کفایت او بیشتر احساس مینماید و باید هر چه بیشتر به اسباب و عواملی تمسک جوید که او را به این ولایت نزدیکتر میسازد.
📚 روحالله بیدرام، ره توشه راهیان نور رمضان91، ج2، ص39.
📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
#سوال
مگر مردم نحوه وضو و نماز پیامبر را ندیدند؟ چرا شیعه و سنی الان به دو صورت نماز میخوانند؟ نکنه پیامبری وجود نداشتهاست؟ اگر دعوا برسر خلافت بوده چرا نماز به دوصورت هست؟!
#پاسخ
شیعیان دوازده امامی از آنروی نمازشان را با دست باز به جای میآورند که به روش و سنت پیامبر(ص) و ائمه اطهار (ع) عمل کردهباشند، دلیل آنها روایتهای فراوانی است که بیان میکند: پیامبر(ص) و ائمه(ع) هنگام خواندن نماز دستهای خود را باز و به دو سمت پهلو میچسباندند و عمل بستن دستها موقع نماز، تشبه به مجوسها است. همچنین روایتهای موثقی اعمال پیامبر(ص) را موقع خواندن نماز از اوّل تا آخر نقل کردهاند، اما عمل بستن دستها بر روی همدیگر در آنها مشاهده نمیشود.
به هر حال عمل قبض ید در نماز حادثهای است که بعد از رحلت پیامبر(ص) در دوران خلافت خلیفهی دوم اتفاق افتاد و از این جهت اهلسنت با دست بسته نماز میخوانند، البته بعضی از آنها هم بدان عمل نمیکنند.
پاسخ تفصیلی✅
گذاشتن دستها بر روی همدیگر روشی است که در دوران پیامبر(ص) وجود نداشت و آنحضرت با دستان باز نماز به جای میآوردند؛ و چون شیعیان در تمام زمینهها از پیامبر(ص) و ائمهی اطهار(ع) پیروی میکنند، اینگونه نماز خود را میخوانند، ولی روش بستن دستها بدعتی است که بعد از رحلت پیامبر(ص) ایجاد شد؛ یعنی در دوران پیامبر اکرم(ص) اصلا وجود نداشت و در دوران خلیفهی دوم شروع شد، از آنزمان به بعد این حالت باب شد[1] و الآن هم اکثر سنیها به روش خلیفهی دوم عمل میکنند،[2] ولی امامان معصوم(ع) این روش را تشبه به اهل کفر و از اعمال مجوسها میدانند و به شیعیان فرمودهاند که به روش و سنت پیامبر(ص) عمل کنند و نماز با دستان باز بخوانند.
در حدیثی ابی حمید ساعدی تمام اعمال پیامبر(ص) را به هنگام نماز از اوّل تکبیر الاحرام تا آخر سلام نماز ذکر نمود، اما هیچگونه عملی مثل بستن دستها را در نماز پیامبر(ص) ذکر نکردهاست، بلکه ذکر کرده که حضرت رسول(ص) بعد از تکبیر دستها را پایین آورده و به دو پهلو چسباندند.[3]
اینرا هم میدانیم که ممکن نیست پیامبر(ص) عمل مستحبی را در طول حیاتشان ترک کرده باشند.
و همچنین حماد بن عیسی از امام صادق(ع) خواستند تا نماز صحیح و کامل را به او آموزش دهد و آن حضرت رو به قبله ایستاد و تمام مستحبات را به جا آورد و بعد تکبیر الاحرام گفت و قرائت را شروع کرد و ادامه داد و نماز را همانطوری که الآن شیعیان میخوانند، خواند و با سلام نماز را به اتمام رساند.[4] در این روایت امام(ع) همان نمازی که پیامبر(ص) میخواند را به حماد بن عیسی آموزش داد و حالت گذاشتن دست روی دست دیگر را ذکر نکرده و اگر این عمل سنت بود، امام حتما آنرا بیان میکرد.
در همین راستا روایات زیادی از ائمه(ع) وجود دارد که بیانگر آن است که این عمل تشبه به مجوس و اهل کفر است و نباید به آن عمل کرد. به عنوان نمونه:
مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ صَفْوَانَ وَ فَضَالَةَ جَمِیعاً عَنِ الْعَلَاءِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ: قُلْتُ الرَّجُلُ یَضَعُ یَدَهُ فِی الصَّلَاةِ وَ حَکَى الْیُمْنَى عَلَى الْیُسْرَى فَقَالَ ذَلِکَ التَّکْفِیرُ لَا تَفْعَلْ».
شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 7، ص 266- 267، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1409ق.
نتیجه✅
پس مردم نحوهی وضو و نماز پیامبر را دیدهاند ،اما در تاریخ، ما بارها با بدعتهای مختلف روبه رو شدهایم که ائمه اطهار (سلام الله علیها) در روایات به رفع آنها پرداختهاند ،امروزه نیز ما با مسئله بدعت رو به رو هستیم که باید با تطبیق دادن بدعتها با آیات و روایات توسط متخصصین به رفع آنها پرداخته شود و مردم عادی هم باید با مراجعه به متخصصین به کشف حقایق بپردازند.
[1]. شاهد این مطلب حدیث سهل بن سعد است که بخاری روایت میکند: «کان الناس یومرون ان یضع الرجل الید الیمنی علی ذراعه الیسری فی الصلاة». فتح الباری فی شرح صحیح البخاری، ج 2، ص224. حال اگر پیامبر(ص) به قبض امر کرده بود معنا نداشت که گفته شود: کان الناس یومرون، بلکه باید گفته میشد: "کان النبی یامر".
[2]. حنفیه، شافعیه و حنابله قبض را سنت و مستحب، ولی مالکیه باز بودن دستها را مستحب میدانند. مغنیه، محمد جواد، الفقه علی المذاهب الخمسة، ج 1، ص 109- 111، بیروت، دار التیار الجدید، دار الجواد، چاپ دهم، 1421ق.
[3]. سنن بیهقی، ج 2، 72، 73، 101، 102؛ سنن ابی داود، ج 1، 194.
[4]. شیخ صدوق، امالی، ص 413، بیروت، اعلمی، چاپ پنجم، 1400ق.
🔰 @p_eteghadi 🔰