eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 ⭕️ چرا حضرت فاطمه سلام الله علیها الگو هستند؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
181.4K
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 ❓دخترم یه سوال ازم پرسید موندم چی جواب بدم! خداوند چی هست نوره؟ روحه؟... اگه روح نیست پس چرا میگن از روح خودش تو جسم حضرت آدم دمیده؟... اصلا خداوند چی هست؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 #سوال ❓️چرا وقتی چگونگی وخلقت انسان از اب نجس است و
❓️چرا بدن انسان بعد از مرگ نجس است؟ ✅️ در مورد علت این حکم، ابتدا باید در نظر داشت که این حکم نجاست مربوط به جسم و بدن است؛ اما روح و جان انسان که اساس انسانیت انسان است، مشمول این حکم نیست 🔸 انسان بعد از مرگ دارای احکامی است. یکی از آن احکام، این است که بدن او بعد از مردن و قبل از تمام شدن غسل‌های سه‌گانه نجس است و انجام غسل‌های سه‌گانه برای میت مسلمان لازم است و با انجام این غسل‌ها طاهر و پاکیزه می‌گردد.[۱] ⬅️ در مورد علت این حکم، ابتدا باید در نظر داشت که این حکم نجاست مربوط به جسم و بدن است؛ اما روح و جان انسان که اساس انسانیت انسان است، مشمول این حکم نیست. علت نجس بودن بدن انسان بعد مرگ این است که از نظر مباحث فقهی، بدن انسان بعد از مرگ، مردار به شمار می‌آید؛ و از نظر فقهی مردار یکی از نجاسات است.[۲] علاوه بر این، در روایاتی که بیان می‌کند بدن میت باید به غسل‌های سه‌گانه غسل داده شود،[۳] شاید بتوان دلیل نجاست میت را نیز به دست آورد. 🔹اما به هر حال از نظر فلسفه احکام هر چند درک و شناخت فلسفه احکام کار بسیار مشکلی است، بلکه باید گفت فراتر از آگاهی و اندیشه انسان‌های عادی است؛ از این‌رو در این‌گونه موارد باید به سراغ علوم وحیانی و فرا طبیعی رفت. 🔸در خصوص نجاست بدن انسان پس از مرگ نیز هر چند در روایتی مستقل علت آن بیان نشده است؛ اما همان‌گونه که اشاره شد، در مورد علت لزوم غسل میت و مس میت روایاتی وجود دارد که شاید بتوان علت نجس شدن بدن میت را نیز از آنها به دست آورد. 👈توضیح این‌که در پاره‌ای از روایات چنین آمده است:«علّت غسل میّت این است که او را غسل دهند تا پاکیزه شود و از آلودگی‌ها (و میکروب‌ها) و امراضى که داشته و آنچه به او رسیده است از انواع ناخوشی‌ها پاک گردد 🔹زیرا او با فرشتگان ملاقات می‌کند و با اهل آخرت همنشین می‌گردد، پس چه نیکو است که بر خدا که وارد می‌‏شود و پاکان را که ملاقات می‌‏کند و آنان با او تماس می‌‏گیرند و او با ایشان تماس حاصل می‌کند، با طهارت و پاک باشد تا مورد درخواست رحمت و شفاعت واقع شود. 🔸علّت دیگر آن‌که آن منی‌ای (نطفه)که از آن آفریده شده و در هنگام مرگ از بدن او خارج می‌‏شود و جنب می‌گردد، پس غسل براى آن است. اما علّت غسل مسّ میّت طاهر شدن غسل دهنده است از آنچه بدو رسیده از چرک و پلیدی‌هاى میت؛ چرا که شخصی که از دنیا رفت و روح از او مفارقت نمود، بیشتر آفت‌ها در پیکر او باقى می‌ماند؛ لذا باید پس از تماسّ با او، خود را تطهیر کرد و او را نیز تطهیر نمود». دلایلی که در روایت فوق بیان شد، می‌تواند دلیل نجاست میت نیز بشمار آید. پي نوشت ها: [۱]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج‌۱، ص ۳۱۳ به بعد، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، ۱۴۲۴ق. [۲]. همان، ص ۶۷ و ۶۹. [۳]. شیخ حر عاملى، محمد بن حسن، تفصیل وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة، ج ۲، ص ۴۷۷ به بعد، قم، مؤسسة آل البیت علیهم السلام، چاپ اول، ۱۴۰۹ق. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🌱ای کشتی نجات بشر دستمان بگیر 🌱ماییم غرق موج خطر دستمان بگیر 🌱بر ما که در کمین بلا گیر کرده ایم 🌱با چشم مرحمت بنگر دستمان بگیر 🌺شبتون امام حسینی💫 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺⚪️ســـلام 🌺⚪️صبح جمعه زیباتون بخیر 🌺⚪️امـیدوارم دراین روز زیبـا 🌺⚪️روزگارتون پراز عشق و امیـد 🌺⚪️دنیاتون پر از محبت و دوستی 🌺⚪️ رزقتون پر از خیر و برکـت 🌺⚪️ لحظه هاتون پراز شور و شادی 🌺⚪️عـشق هاتـون پـراز صفا و پاکی 🌺⚪️و زندگیتون پراز آرامش و 🌺⚪️موفقیت باشه ان شاءالله 🌺⚪️صبح تون پراز خیر و خوبی 🌺⚪️الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ ‌‎‎‌‎‌‎‎‌‎‎‎‎‌‎‌‎‎‌‎‎‎‌‎‌‎‌‎ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 💢 اثر صلوات بر حضرت زهرا(س) 🟢 یکی از اختصاصات حضرت زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها اثر خاصی است که خداوند در صلوات بر آن بانوی مکرمه قرار داده است. پیامبر گرامی اسلام در ضمن فرمایشی نورانی به آن حضرت فرمودند: «يَا فَاطِمَةُ مَنْ صَلَّى عَلَيْكِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ أَلْحَقَهُ بِي حَيْثُ كُنْتُ مِنَ الْجَنَّةِ»؛ «ای فاطمه! هر کس بر تو صلوات بفرستد، خداوند گناهانش را بخشیده و او را به من ملحق می‌کند، هر کجا از بهشت که باشم». 🌐 جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید: 🔸 https://btid.org/fa/news/269006 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 ❓️نظریه داروین در بحث ژنتیک که همه موجودات شبیه هم هستن چون تکامل یافته از یک منشا هستن؛ مگه داروین شیطان پرست نبود؟آیا این نظریه شیطان پرستی‌ست؟ آیا نظریه تکامل داروین از ماهی ها نبود اما این شیطان پرستی نیست؟! اگر شیطان پرستی است چرا کاملا علمی است!؟ 🔹اگر تئوری تحول انواع یک قانون علمی باشد باید همیشه صحیح بوده و پیش‎بینی پدیده‎ها را ممکن سازد و درباره همه افراد آن قانون، صادق باشد. در حالی که این تئوری چنین نیست، زیرا در یک محیط برخی جانداران تبدیل به نوع دیگر شده و برخی نشده‎اند. (البته بر مبنای تفکر تکاملی و الّا ما تحول یک نوع به نوع دیگر را قبول نداریم). 🔸2. اصل انتقال صفات توسط دانشمندان جنین شناس، باطل شده است. چنان که 22 نسل از یک حیوان را دچار نقص عضو کردند ولی باز هم تغییری در نسل‎های بعدی ایجاد نشد. 🔹3. اصل سازش با محیط نیز، با آزمایش بر روی 69 نسل از مگس باطل شده است، زیرا آن‎ها با آن که در مکان تاریکی بودند ولی چشمان آخرین نسل آن‎ها کاملاً طبیعی بود. 4. فسیلهای کشف شده مربوط به انسان ماقبل تاریخ هیچ شباهتی به میمون ندارد. 5. این نظریه به تفاوت روان شناختی ودرک و فهم و عقل و احساس انسان با میمون توجهی ندارد. 🔸6. با تحقیقات ژنتیک، امروزه تمام تئوری‎های تکامل نقش برآب شده‎اند و اصولاً بین DNA یک انسان متعلق به یکصد هزار سال پیش که کشف شده با میمون‎های شبیه انسان هیچ شباهتی وجود ندارد.با توجه به آن چه گفته شد طبیعی است که آن چه در قرآن آمده است، با نظریه داروین سازگاری نداشته باشد. 🌴با تمام این توضیحات حتی اگر نظریه داروین درست باشد، باز هم مشکلی پیش نخواهد آمد، چرا که قرآن خلقت انسان‎ها را به حضرت آدم ـ علیه السّلام ـ منتهی می‎کند که ایشان هم از خاک آفریده شده‎اند. ولی چنان که برخی از اندیشمندان مسلمان توضیح داده‎اند. در قرآن بیان نشده که تبدیل خاک به آدم چقدر طول کشیده و چه مراحلی را گذرانده است. البته با بطلان نظریه داروین، نیازی به بررسی آیات قرآن و مقایسه آن‎ها با این تئوری نیست. معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر: 1. سبحانی، جعفر، داروینیسم یا تکامل انواع، انتشارات توحید، قم، بی‎تا. 2. مشکینی اردبیلی، علی، تکامل در قرآن، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، بی‎تا، ترجمه: قرآن، حسین نژاد. 3. مطهری، مرتضی، توحید، انتشارات صدرا، تهران، 1373، چ اوّل، از ص 223 ـ 264. 4. علوی سرشکی، سید محمد رضا، تکامل یا تناقض، (دفتر انتشارات اسلامی، قم: 1364) ، ج سوم. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 🔖منبر کوتاه🔖 🔹نزدیک بودن امام زمان به ما... 🔸استاد عالی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️پرسش: فرزندان حضرت آدم دو تا پسر بودند. چه طور و با چه کسانی ازدواج کردند؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
112.2K
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 ❓ آیا واقعا چهره ای کریه دارد همونطور که درفیلمها نشون میده؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
33.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 💠 ســلســلــه مبــــاحــــث 💠 💠 خــــــــداشـــــــنــاســــی 💠 🔰 فصل دوم : افعال خدا 🔹 جلسه ۳۶ 🔸سنت‌های الهی (سنت املاء و امهال) 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 ❓️اینکه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بعد از رحلت پیامبر اکرم شبانه روز گریه می‌کردند و مردم به حضرت علی علیه‌السلام اعتراض کردندکه به فاطمه بگو شب گریه کند یا روز گریه کند، آیا گریه مداوم ایشان مانع رسیدگی به امور زندگی ایشان نبود؟ آیا گریه با صدای بلند طوریکه نامحرم صدای ایشان را می‌شنید منافاتی با معصوم بودن ایشان ندارد؟ ✅️ اول: کسی که عزیزی از دست می‌دهد در حالی که گریه می‌کند و عزادار است، کارهای روز مره خودش هم انجام می‌دهد و حتی از مردم هم پذیرایی می‌کند، حرف می‌زند و گریه‌ی او منافاتی با کارهای روزمره او ندارد. 🔷 دوم: منظور از گریه‌ی شبانه روز هم اینطور نیست که ۲۴ ساعته بی‌وقفه گریه کنی، وقتی کسی عزادار است و می‌گویند طرف سه شبانه روز برای عزیزش گریه و عزاداری کرد یعنی این سه شبانه روز ناراحت و گریان بود به طوری که هر وقت عزیزش را یاد می‌کرد گریه می‌کرد. 🔶 سوم: یا انسانی که گریه می‌کند به این صورت است که ده دقیقه گریه می‌کند بعد چند دقیقه توقف می‌کند بعد دوباره گریه می‌کند و اینطور نیست که دائم و مستمر گریه کند. ولی چون پشت سر هم است می‌گویند طرف چند شبانه روز گریه کرد. 🔷 چهارم: گریه‌ی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها فقط از روی احساس و عاطفه نبوده است بلکه گریه‌ی او دارای پیام و هدف بوده است. گریه‌ی حضرت یک نوع سلاح مبارزه با دشمنان بود، چون وقتی کسی گریه می‌کند دیگران علت گریه‌ی او را می‌پرسند و با او همدردی می‌کنند و درصدد کمک به او و دلداری او برمی‌آیند. 🔺 حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها با این کار می‌خواست به مردم بفهماند که چه کسانی به او ظلم کردند و آن‌ها را رسوا کند و مردم را آگاه کند تا به سمت حق بیایند. 🔻 به این خاطر حضرت در جاهای مختلفی گریه می‌کردند، گاهی بر سر قبر پیامبر گریه می‌کردند، گاهی بر سر قبرستان شهدای احد گریه می‌کردند و گاهی در خانه گریه می‌کردند و حضرت علی علیه‌السلام برای او در قبرستان بقیع یک بیت‌الاحزان ساختند و در آنجا گریه کردند.[1] 🔶 پنجم: گریه‌ی حضرت زهرا سلام‌الله علیها نه تنها برای فراق از پیامبر بلکه به خاطر دفاع از امامت بود. [2] 🔷 ششم: اما آیا گریه‌های حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها اشکالی داشت و واقعا باعث آزار و اذیت مردم شده بود؟! . 1️⃣ گریه‌‌های حضرت در خانه تا زمانی بود که مردم اعتراض نکرده بودند و وقتی مردم اعتراض کردند حضرت علی علیه‌السلام برای او جایی در قبرستان بقیع آماده کردند تا در آنجا گریه کنند، پس تا قبل از اعتراض مردم اشکالی به گریه‌های حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نبوده است. 2️⃣ گریه‌های حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها آنقدر بلند نبوده که صدای او کل شهر مدینه را بگیرد و این ممکن نیست. نهایتا صدای او در خانه‌اش بوده است. 3️⃣ اما کسانی که به گریه‌های حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها اعتراض کردند از دو گروه خارج نیستند: ◀️ گروه اول کسانی هستند که دوستدار و محب حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها هستند که از باب دلسوزی به حضرت اعتراض کردند که او با گریه‌های زیادش به خودش صدمه نزند. 🔺 و احتمالا همسایگان و زنانی که برای دلداری حضرت می‌رفتند از آن همه گریه‌ی حضرت خسته شده باشند و به حضرت علی علیه‌السلام اعتراض کرده باشند که به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بگوید: شب گریه کند یا روز گریه کند. ◀️ گروه دوم دشمنان و غاصبان حق امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بودند که موقعیت خود را در خطر می‌دیدند. آنان می‌ترسیدند این گریه‌های حضرت باعث شود مردم دلشان به حال او بسوزد و از آنان روی گردان شوند و به سمت حضرت علی علیه‌السلام بروند. 4️⃣ چون مردم گروه گروه و حداقل سه نوبت در شبانه روز به زیارت قبر پیامبر یا برای نماز می‌رفتند و خانه‌ی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در کنار قبر پیامبر بود و این مردم گریه و سوگ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را می‌دیدند و این باعث توجه و آگاهی مردم می‌شد. به این خاطر دشمنان حضرت به گریه‌های او اعتراض کردند. 5️⃣ هرچند بعضی از این روایات ضعیف و قابل اعتماد نیستند زیرا در هیچ منبع معتبری نیامده است. و بعضی از آن‌ها هم قابل توضیح هستند. درست است که این روایات در بحارالانوار آمده است اما خود علامه مجلسی آن را نه رد نه تایید کرده است بلکه خودش هم برخی از این روایات را غیر قابل استناد و اعتماد می‌داند. 📚 منابع: [1]ـ بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۱۷۵. بحار الانوار، ج ۲۲، ص ۵۲۳. [2]ـ بحار الانوار، ج ۴۳، صص ۱۵۶ و ۲۱۴ و ج ۵۳، ص ۱۹؛ عوالم العلوم، ج ۱۱، ص ۴۴۲. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
19.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 ❓️آیا همه ی ما تاوان گناه و اخراج از بهشت آدم و حوا را می دهیم؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
61.8K
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 ❓آیا در برزخ افراد اختیار دارند از حق خود در مورد دیگران بگذرند و دیگران را ببخشند؟ و به طور کلی آیا افراد در برزخ اختیار دارند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 ❓️آسمان چیست و کجاست که بدانیم اول خلق شده یا بعداً؟! ❓️زمین چیست و کجاست که بدانیم قبل از آسمان خلق شده یا پس از آن؟! ❓️آیا مقصود از آسمان، فضایی است که زمین در آن قرار داده شده است؟ ❓️آیا زمین و آسمان، یکپارچه نبودند و این تفکیک‌ها بعداً رخ نداد؟ ❓️آیا زمین و آسمان هم اکنون نیز یکپارچه نیستند و ...؟! ✅️ بالاخره اگر کسی قرآن حکیم و هیچ کتاب دیگری نیز نخوانده باشد، می‌بیند که زمین، کرات و سیارات و کهکشان‌های دیگر و هر چه هست، در آسمان قرار دارد. فرض نماید که زمین قبل از آسمان خلق شده باشد و از خودش بپرسد: این زمین کجا بود که بعدا در دل آسمان قرار گرفت؟! آیا این زمین، آنگاه که خلق شده، آسمانی داشته است یا خیر؟! 💠قرآن مجید و شبهه تناقض(؟!) دقت کنیم که آیا اصلاً در این دو آیه، راجع به ابتدای خلقت زمین یا آسمان، مطلبی بیان شده است که حالا با هم تناقض داشته باشند یا خیر؟! 🔆آیه مورد بحث از سوره بقره، آیه 29 می‌باشد، نه 28؛ که می‌فرماید:⬇️ «هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ‌» (البقره، 29) ❇️ترجمه: او است كه هر چه در زمين هست را يكسره براى شما آفريد سپس به آسمان پرداخت و هفت آسمان را نظم بخشید و بهمه چيز دانا است. 👈و اما آیات مورد بحث در سوره النازعات:👇 «أَأَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا * رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا * وَأَغْطَشَ لَيْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا * وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا * أَخْرَجَ مِنْهَا مَاءَهَا وَمَرْعَاهَا * وَالْجِبَالَ أَرْسَاهَا * مَتَاعًا لَكُمْ وَلِأَنْعَامِكُمْ» (النازعات، 27 تا 33» ❇️ترجمه: آيا آفرينش شما دشوارتر است يا آسمانى كه [او] آن را برپا كرده است؟ * سقف آن را برافراشت و آن (به اندازه‌ها) را منظّم ساخت * و شبش را تاریک و روزش را آشکار نمود * و زمین را بعد از آن گسترش داد * و از آن آب و چراگاهش را بیرون آورد * و کوه‌ها را ثابت و محکم (لنگر) گردانید * همه اینها برای بهره‌گیری شما و چهارپایانتان است! 🔰حال نگاهی اجمالی به مفاد این آیات بیندازیم:👇 🔰البقره: 💢- در آیه‌ی سوره بقره، فرمود: هر چه در زمین هست [از هوا، آب، کوه، گیاه، حیوانات، معادن، جاذبه، دافعه و ...] را برای حیات شما (انسان) آفریده است. 👈بدیهی است که ملزومات حیات انسان در زمین، قبل از آفرینش و قراردادنش در زمین مهیا گردیده است؛ والا، نه تنها یک ثانیه هم زنده نمی‌ماند، بلکه کار حکیمانه نبود. 💢- پس از آن که زمین از لوازم "بالقوه و بالفعل" برای حیات آدمی برخوردار گردید، آسمان و آسمان‌های هفتگانه را نظمی بخشید مرتبط و منسجم و حکیمانه، و متناسب با اهداف و نیازهای بشر. می‌فرماید: به آسمان پرداخت، نه این که آسمان را خلق نمود. 💢- پس در این آیه، هیچ اشاره‌ای به "خلقت" زمین و آسمان‌ها نشده است که به تقدم و تأخر آنها نسبت به یکدیگر اشاره‌ای شده باشد. حال چگونه آن را مقابل آیه‌ای دیگر قرار می‌دهند و مدعی می‌شوند: «در قرآن تناقض هست»؟! 🔰النازعات: 💢- در این آیات نیز ابتدا آدمی را (که دارای عقل و فهم گردانیده) متذکر شده تا به خود و همین دنیای مادی بنگرد و ببیند که چیزی نیست، پس خلقتش برای کسی که زمین و آسمان‌ها را خلق نموده، دشوار نخواهد بود و بازگرداندن او (در معاد) نیز برای خالقش کار دشواری نمی‌باشد. 💢- سپس به مرتفع نمودن سقف آسمان‌ها [حتی همین آسمان اول و مادی] اشاره نموده که بشر هیچ گاه به آخر آن نمی‌رسد. این همان گشودن است، نه خلق نمودن. 💢- می‌فرماید: پس از نظم آسمان‌ها و مشخص نمودن شب و روز در آنها (که مستلزم وجود سیارات و خورشیدها و گردش آنهاست)، زمین را گسترش داد « وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا » و روشن می‌سازد که منظور از این گسترش، رویش گیاهان، مستقر شدن بلندی‌ها و ...، برای پدید آمدن ملزومات زندگی انسان و حیوان [متاع] می‌باشد که مستلزم سرد شدن زمین، فروکش نمودن آب، گردش به دور خورشید و پیدایش فصول می‌باشد. 💢- پس باز هم هیچ صحبتی از "خلقت زمین و آسمان‌ها" در این چند آیه نشده است، چه رسد به تقدم و یا تأخر پیدایش آنها نسبت به یک دیگر! حال چگونه از آن تناقض درآورده‌اند؟! 🔰مشکل اساسی: 👈مشکل اساسی اینجاست که برخی قرآن کریم را با کلمات مصطلح خودشان ترجمه می‌کنند، لذا هیچ فرقی بین "خلق نمودن یا پدید آوردن" – "سویه قرار دادن" – "گسترش دادن"  ... قائل نمی‌شوند و همه را "خلق نمودن" معنا می‌کنند و دچار این تناقضات می‌گردند. ❓️اول زمین خلق شد یا آسمان؟ ⬅️بیان شد که زمین خودش در دل آسمان قرار دارد. زمین خودش مکان است و قطعاً به هنگام خلقت، بی‌مکان نبوده است، بلکه در جایی خلق شده است که به آن می‌گویند: ‎‌
«آسمان = فضا»، البته مقصود همین آسمان اول و مادی می‌باشد که تمامی سیارات و کهکشان‌ها در آن قرار دارند. ❓️حال آیا ابتدا یک ماده‌ای بزرگ یا کوچک (حتی یک اتم) خلق شد، سپس منفجر (گشوده شد)؟ آیا ابتدا چیزی به نام آسمان و چیز دیگری به نام زمین خلق شد؟ و خلقت کدام بر دیگری سبقت داشته است؟! ⬅️در آیات دیگر شرح می‌دهد که ابتدا یک "بسته"‌ای آفرید، سپس آن را باز کرد و به دو بخش زمین و آسمان‌ها تقسیم نمود. 🔆- دقت شود که کلمه‌ی "ثمّ = سپس" نیز همیشه اشاره به تقدم و تأخر زمانی ندارد، بلکه گاه به ترتیب ذکری (بیان و تبیین) اشاره دارد. اگر شما بفرمایید: "ابتدا" آن که مطلب شما برای من جالب بود، و "سپس" آن که جالب‌تر از مطلب قبلی بود؛ مقصود تقدم و تأخر زمانی نمی‌باشد. 🔆- همچنین دقت شود که وقتی سخن از ابتدای خلقت چیزی (مثل زمین) مطرح می‌شود، نباید گمان کنیم که الزاماً زمین به همین شکل نهایی خودش می‌باشد؛ 👈چنان که ابتدای خلقت یک گیاه، بذر آن است؛ و ابتدای خلقت آدم، پس از خاک نطقه می‌باشد و ... . لذا طبق آیات و احادیث، که علوم کشف شده نیز به همین نتایج رسیده است، زمین طی دو دوره کلی، شکلی کامل یافته و سپس اشکال تکاملی بعدی را به خود گرفته است. 🔆- در قرآن کریم تصریح شده که "زمین و آسمان" ابتدا پیوسته بودند. یعنی یک چیز – یک ماده و ... بودند و ما آنها را از هم شکافتیم و جدا ساختیم. ✅- بنابراین، مطالعه لازم است، به ویژه اگر موضوع آیات قرآن کریم باشد و در این بحث، مهم‌تر از تقدم و تأخر خلقت زمین و آسمان این است که محقق، قبل از مطالعه و تحقیق، حکم به «تناقض در قرآن حکیم» صادر ننماید. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
پاسخ اجمالی ✅️ در جواب این سؤال پاسخ هایی داده شده است که در این جا به دو نمونه آن اشاره می کنیم: 1. اساساً بین این دو آیه تعارضی وجود ندارد؛ زیرا کلمه "دحا" که از ریشه "دحو" است به معنای آفرینش نیست، بلکه به معنای گسترش دادن است از این رو می شود آیه شریفه ناظر بر سه مرحله باشد: الف. آفرینش ابتدایی زمین ب. آفرینش ثانوی آسمان ج. گسترش دادن زمین بعد از آفرینش آسمان 2. گرچه کلمه "ثم" در تأخیر و ترتیب زمانى ظهور دارد، اما این ظهور در همه جا نیست. صاحب تفسیر مجمع البیان می فرماید: ممکن است بگوییم که کلمه "ثم" همه جا براى تأخیر و ترتیب زمانى نیست. این کلمه در این جا فقط براى تذکر و یادآورى نعمت هاى خدا است و نظرى به تقدم و تأخّر خلقت زمین یا آسمان ندارد، بلکه غرض برشمردن تعداد نعمت ها است؛ مثلا گفته می شود: "الم اطعمک ثمّ کسوتک ثمّ اعطیتک ثمّ حملتک"؛ آیا من تو را طعام نکردم و جامه ندادم و بخشش نکردم و اسب ندادم، حتی اگر آنچه در مقدّم گفته است، در مؤخّر انجام داده باشد؛ چرا که به تقدیم و تأخیر نظر ندارد، بلکه نظر او به تعداد است. براین اساس؛ کلمه "ثم" در جمله "ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ" الزاما به معناى تأخیر زمانى نیست، بلکه مى‏تواند به معنى‏ تأخیر در بیان و ذکر حقایقى پشت سر هم بوده باشد. پاسخ تفصیلی ✅️ قبل از پرداختن به پاسخ، توجه به دو نکته ضروری به نظر می رسد: 1. دلیل اختلاف و تعارض ظاهری که بین دو آیه مورد سؤال دیده می شود، به دلیل وجود دو کلمه "ثمّ" و "دحو" در آیات مورد بحث است که کلمه "ثم" در فارسى به معناى "سپس" و "پس" است که در تأخّر و پشت سر هم بودن ظهور دارد، از این رو از این آیه استظهار می شود که آفرینش آسمان بعد از زمین بوده است. نیز "دحا" و "دحو" را به معنای خلق که در فارسی به معنای آفرینش می آید ترجمه می کنند، اما دحو به معنای گستردن است. 2. برخی از مفسران منکر این بحث (تقدم و تأخر در آفرینش آسمان و زمین) هستند و این را قیاس گرفتن کار خدا به کار خلق می دانند که باطل است؛ مثلا سید قطب در تفسیر "فی ظلال القران" می گوید: مفسران و متکلمان در این جا سخن را از آفرینش آسمان و زمین، قبلیت و بعدیت و استواء و تسویه ... بسط دادند و فراموش کردند که قبلیت و بعدیت دو اصطلاح بشری است که در مقایسه با افعال خداوند هیچ گونه دلالتی ندارد و [1]... ایشان در همان جا این نوع بحث های متداول بین دانشمندان مسلمان را آفتی از بحث های فلسفی یونانی و الهیات متداول بین یهود و نصاری می داند. ولی با توجه به این که خداوند این الفاظ و عبارات را جهت تفهیم و درک مخاطبانش به پیامبر القا می کند در نتیجه با اسلوب و روش و قواعد حاکم بر ادبیات مردم با ایشان سخن می گوید از این رو فهم عرفی آنها ملاک و حجت خواهد بود و ربطی به بحث های فلاسفه و یهود و نصاری نخواهد داشت. تقدم و تأخر آفرینش آسمان و زمین سؤال و پاسخ سؤالى که در این جا پیش مى‏آید این است که کلمه "ثم" به معناى "سپس" و "پس" در فارسى است و طبعاً تأخّر و پشت سر هم بودن را می رساند. بنابراین، از این آیه استفاده می شود که آفرینش آسمان بعد از زمین بوده است: "ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ" در حالى که از آیه "وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِکَ دَحاها" (و زمین را بعد از آن (آسمان) گسترش داد) عکس آن به دست مى‏آید که خلقت زمین بعد از آسمان است. در جواب این سؤال از سوی دانشمندان پاسخ هایی داده شده است که در این جا به دو نمونه از آن اشاره می کنیم: 1 اساساً بین این دو آیه تعارضی وجود ندارد؛ زیرا کلمه "دحا" که از ریشه "دحو" است به معنای آفرینش نیست، بلکه به معنای گسترش دادن است از این رو می شود آیه شریفه ناظر بر سه مرحله باشد: الف. آفرینش ابتدایی زمین ب. آفرینش ثانوی آسمان ج. گسترش دادن زمین بعد از آفرینش آسمان در روایتی می خوانیم که همین سؤال از عمرو بن عبید و حسن بصرى شده که آنها در پاسخ گفته‏اند: از کلمه "دَحاها" فقط گسترش زمین استفاده می شود نه آفرینش آن و ممکن است ترتیب آفرینش چنین بوده باشد که اول زمین خلق شده و پس از آن آسمان ها و سپس گسترش زمین[2]. پس باید گفت که منظور این نیست که آفرینش زمین پس از آسمان بوده است؛ بلکه منظور این است که گسترش زمین و آماده سازى آن براى زندگى، پس از آفرینش آسمان ها بوده و این مانع از آن نیست که زمین قبل از آسمان آفریده شده باشد[3]. 2. گرچه کلمه "ثم" در تأخیر و ترتیب زمانى ظهور دارد، اما این ظهور در همه جا نیست. صاحب تفسیر مجمع البیان می فرماید: ممکن است بگوییم کلمه "ثم" همه جا براى تأخیر و ترتیب زمانى نیست (همان طورى که در ادبیات عرب نظایر فراوان دارد) ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
و این کلمه در این جا فقط براى تذکر و یادآورى نعمت هاى خدا است و نظرى به تقدم و تأخّر خلقت زمین یا آسمان ندارد.[4] بلکه غرض برشمردن تعداد نعمت است؛ مثلا یکى از ما می گوید: "الم اطعمک ثمّ کسوتک ثمّ اعطیتک ثمّ حملتک"، آیا من تو را طعام نکردم و جامه ندادم و بخشش نکردم و اسب ندادم، و این می تواند درست باش حتی اگر آنچه را مقدّم گفته، مؤخّر انجام داده باشد؛ چرا که نظر او به تقدیم و تأخیر نیست، بلکه نظر او به تعداد است.[5] بهرحال این کلام را خداوند در مقام امتنان فرموده است[6]و از این جهت می توان گفت که کلمه "ثم" در جمله "ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ" به معناى تأخیر زمانى نیست، بلکه به معناى‏ تأخیر در بیان و ذکر حقایقى پشت سر هم است.[7] [1] سید بن قطب بن ابراهیم شاذلی،‏ فی ظلال القرآن، ج ‏1، ص 53 و 54، ناشر دارالشروق‏، چاپ بیروت- قاهره، سال 1412 ق، چاپ هفدهم. [2] طبرسی، فضل بن حسن، ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ‏1، ص 114، ناشر انتشارات فراهانى، چاپ تهران، سال 1360 ش، چاپ اول؛ ابوالفتوح رازى، حسین بن على، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقرآن، ج ‏1، ص 191، ناشر بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، چاپ مشهد، سال 1408 ق‏. [3] جعفرى، یعقوب، ‏کوثر، ج ‏1، ص 113. [4] ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ‏1، ص 114. [5] روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقرآن، ج ‏1، ص 192. [6] نک: طباطیایی، محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، ج ‏1، ص 174، مترجم، موسوى همدانى، سید محمد باقر، ناشر، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، چاپ 1374 ش، چاپ پنجم. [7] مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏1، ص162 و 163و 164، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ 1374 ش، چاپ اول. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀 خدایا! تو منزه هر مکانی و معبود هر زمانی و موجود در هر لحظه و آنی، تو منادی هر زبانی و معظم هر دل و جانی!  🌼 خدای من! این جانهای بی قرار جز لحظه دیدارتو آرام و قرار نمی گیرند. شبتون آروم در پناه خدا💫 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
❣سلام امام زمانم❣ 🌱السلام علی ربیع الانام ونضره الایام... سلام بر بهار دلها و سرسبزی روزگاران، سلام برمهدی صاحب الزمان، امام انس و جان سلام🤚 اول هفته‌تان به خیر و نیکی🌺 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 🔴مرحوم آیت الله مجتهدی : دو چیز است که گناهان را نابود می کند : ۱- مریضی : حضرت امیر المؤمنین علی (علیه السلام) به یکی از اصحابشان که مریض شده بود موعظه کردند و فرمودند: خدا بیماری تو را وسیله کاستن گناهانت قرار داده است. آدمی که تب می ‌کند کفاره گناهانش است. ناراحت نشید از این که مریض شدید ، شکوه نکنید ، فایده مریض شدن این است که گناهان را نابود می کند. با شکوه و گلایه کردن اجر وثواب آن را از بین می برید . ۲- سجده : در روایت داریم که آدم به سجده برود و مدتی بر سجده باشد و ستایش کند. حدیث است که سجده گناهان را می ریزد ، همان طور که باد در فصل پاییز برگ درخت را می ریزاند . ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 ❓️به شدت راجع به خدا شک دارم با وجود دلایلی که هست مدام فکر میکنم اینارو عقل گفته و ممکنه اشتباه باشه و ما خودمون رو به توهم وجود خدا خوش کردیم و داریم بهونه میاریم برا وجودش سر همین موضوع کم کم دارم میرم تو وادی گناه و دارم اذیت میشم با اینکه داره اعتقادم کمرنگ میشه من نمیخوام اونجوری بشه و گناه کنم. لطفا راهنماییم کنید نمی‌دونم راه حلش چیه باید چیکار کنم ایمان و اعتقاداتم رو دارم از دست میدم؟ ✅️ مطالعه بيشتر در چيزي که به آن ايمان داريم. مثلًا براي تقويت ايمان به خدا، لازم است مطالعاتمان را در اسرار آفرينش گسترش دهيم. براي ايمان بيشتر به قرآن مجيد بايد در آيات زيباي اين کتاب آسماني تفكر و انديشه افزون‏ تري نماييم و خلاصه، براي تقويت ايمان به هر چيزي، مطالعه پيرامون آن چيز راهکار مؤثري است. دیگر آن که از راه خودسازي و پاکسازي دروني وارد شويم، زيرا ايمان نوري است که در آينه قلب انسان مي‏تابد و هر چه آينه قلب انسان صاف‏تر و شفاف‏تر باشد، انعکاس نور ايمان توسط آن بهتر انجام مي‏ پذيرد. اگر قلبي (خداي ناکرده) آلوده به گناه شود و زنگار معصيت آينه دل را تيره و تار کند، بطور طبيعي تابش نور ايمان در چنين قلبي کم مي ‏شود. بنابراين اجتناب از گناهان و حرکت در مسير مستقيم اسلام، از عوامل ديگر تقويت ايمان است؛ هرچه تقوي‏ و پرهيزکاري شخص مؤمن بيشتر شود قلب او نوراني‏تر مي‏ گردد و شعله ايمانش فروزان‏تر مي‏ شود؛ و برعکس، بي تقوايي موجب تضعيف نور ايمان مي‏ شود و همان گونه که تقوي‏ باعث تقويت ايمان مي‏ شود، ايمان نيز تقوي را تقويت مي‏ کند؛ و به عبارت ديگر، اين دو، اثر متقابل روي يکديگر دارند دست زدن به دامان لطف خداوند و معصومين(عليهم السلام) يکي ديگر از عوامل مهم تقويت ايمان است که نبايد از اين مهم غافل شويم. در اين مسير بايد با حضور قلب و از روي واقعيت و در حالي که خود را واقعاً فقير و دست خالي بدانيم به سوي حق تعالي حرکت نماييم و خطاب به خداوند بگوييم: «ما از تو به غير تو تمنايي نداريم!» زيرا اگر رابطه ما و خداي مهربان محکم باشد، خداوند بزرگ نيز رابطه ما را با ساير مخلوقات، اصلاح خواهد کرد. ان شاء الله اميد است با به کار بستن اين دستورات، بتوانيم به مراحل بالايي از ايمان دست يابيم. . در این زمینه مي توانيد از کتاب هاي «50 درس اصول عقايد»، «آفريدگار جهان»، «در جستجوي خدا»، « خدا را چگونه بشناسيم»، «معماي هستي»، «عقائد ما» و ... که از تالیفات حضرت آیت الله مکارم شیرازی می باشند بهره ببرید. (4). در این زمینه می توانید از آثار اخلاقی، من جمله کتاب «اخلاق در قرآن» آیت الله مکارم شیرازی بهره ببرید. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 ⭕️پرسش: تفاوت بین صفت حکمت و عدل خدا چیست؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 🔖منبر کوتاه🔖 🎬 کلیپ : تجلی بی واسطه حقایق حجت الاسلام والمسلمین عابدینی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
1_7738150950.ogg
72K
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 ❓اگه دختری شرایط ازدواج براش فراهم نشه یعنی اون اینگونه رقم خورده؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
46.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 💠 ســلســلــه مبــــاحــــث 💠 💠 خــــــــداشـــــــنــاســــی 💠 🔰 فصل دوم : افعال خدا 🔹 جلسه ۳۷ قسمت آخر 🔸سنت‌های الهی (سنت استدراج) 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 ❓️چرا حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها پشت در رفتند و حضرت علی علیه‌السلام خود پشت در نرفتند؟! ✅️ اول: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها برای باز کردن در، پشت در نرفتند بلکه هدف حضرت از رفتن پشت در، این بود که اجازه ندهد دشمنان حضرت علی علیه‌السلام وارد خانه شوند و حداقل حرمت دختر پیامبر را نگه دارند و برگردند. اما آن‌ها حرمت دختر پیامبر را نگه نداشتند و به او جسارت کردند.[1] 🔷 دوم: وقتی که دشمنان به خانه‌ی حضرت حمله کردند حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نزدیک‌ترین شخص به در خانه‌ بودند و حضرت با دیدن دشمنان رفتند تا مانع ورود آنان به خانه شوند. [2] 🔶 سوم: بنابر آیه‌ی قرآن خدا دستور داده است اگر درِ خانه‌ی کسی رفتید و او اجازه ورود نداد، وارد نشوید و برگردید و حضرت زهرا با این فرض که آنان به دستور قرآن عمل کنند و با اجازه ندادن به آن‌ها، برگردند، به پشت در رفتند. [3] 🔷 چهارم: در ضمن باز کردن در توسط خانم‌ها مشکلی نداشته است که بگوییم چرا حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها پشت در رفتند؟! 🔺 در زمان خود رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم با حضور خود حضرت همسران ایشان با اجازه‌ی او در را باز می‌کردند. مثل زمان‌هایی که حضرت علی علیه‌السلام به درِ خانه پیامبر می‌رفتند و عایشه یا ام‌سلمه در را برای حضرت علی علیه‌السلام باز می‌کردند. [4] 🔶 پنجم: شاید حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها با این کار می‌خواستند به مردم آن زمان و آیندگان بفهمانند، این کسانی که خود را خلیفه می‌دانند و حق امیرالمومنین علی علیه‌السلام را غصب کردند، چگونه افرادی هستند که حتی حرمت دختر پیامبر را هم نگه نمی‌دارند و با این کار از حق حضرت علی علیه‌السلام دفاع کند. 🔺 به طوری که امروزه برای بسیاری از علمای اهل سنت هم این سؤال مطرح است که چرا این جسارت به دختر پیامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله، آن هم از ناحیه کسانی که خود را خلیفه خواندند صورت گرفته است. [5] 📚منابع: [1]ـ فلما انتهینا إلى الباب‏ فرأتهم فاطمة ص أغلقت الباب فی وجوههم، و هی لا تشك أن لا یدخل علیها إلا بإذنها، فضرب عمر الباب برجله فكسره‏؛ تا به نزدیکی در رسیدیم؛ فاطمه آنها را دید و لذا در را بست و شك نداشت كه بدون اجازه وارد نخواهند شد، ... در را با لگد شكست، سپس وارد خانه شدند...(تفسیر عیاشی، ج2، ص67). [2]ـ هنگامى با مشعل آتش براى تسلیت دختر پیامبر اكرم آمدند كه وى به محسن باردار بود و تهاجم به خانه و ... موجب قتل محسن، طفلى كه هنوز پا به دنیا ننهاده بود گردید. چنانكه ابن ابى دارم نیز می گوید: .... لگدى بر حضرت زهرا زد تا محسن سقط شد.(سیر اعلام النبلاء، ج ۱۵، ص ۵۷۸). [2]ـ «وَإِن قِیلَ لَكُمُ ارْجِعُواْ فَارْجِعُواْ هُوَ أَزْكىَ‏ لَكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِیم؛ و اگر به شما گفته شد برگردید؛ برگردید كه آن براى شما سزاوارتر است و خدا به آنچه انجام مى‏ دهید داناست.» ‏(نور، آیه ۲۸). [4]ـ رسول خداصلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم از خانه زینب دختر جحش بیرون آمد و وارد خانه امّ سلمه شد؛ چون آن روز نوبت آمدن آن حضرت به خانه وی بود، مدتی نگذشته بود که علی آهسته دقّ الباب کرد، رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) بیدار شد، امّ سلمه پاسخ نداد، پیامبر فرمود: بلند شو و در را باز کن... (ابنعساکر الدمشقی الشافعی، ابی القاسم علی بن الحسن ابن هبة الله بن عبدالله، (متوفای۵۷۱ه)، تاریخ مدینة دمشق وذکر فضلها وتسمیة من حلها من الاماثل، ج۴۲، ص۴۷۰، تحقیق:محب الدین ابی سعید عمر بن غرامة العمری، ناشر:دار الفکر - بیروت - ۱۹۹۵. ... برای دفعه سوّم دقّ الباب کردم، عائشه گفت: کیستی؟ گفتم: علی، صدای رسول خدا را شنیدم، فرمود: ‌ای عائشه دَر را باز کن، عائشه دَر را باز کرد و من وارد شدم...( الاحتجاج، طبرسی، ج۱، ص۱۹۷). [5]ـ برگرفته از سخنان آیت الله مکارم شیرازی در سایت پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 ❓️چه کار کنیم دعایمان زود مستجاب شود؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
1_7733072005.ogg
145.6K
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🍀 ❓منظور از اسم اعظم خدا چیست که بعضی از پیغمبرا داشتن؟؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰