13.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حضرت آیتالله خامنهای:
📚یکی از مضامین تکرارشوندهی در ادعیهی ماه مبارک رمضان توجّه دادن انسانها به عوالم بعد از حیات دنیوی است؛ .در دعای شریف ابیحمزه [میخوانیم]: اِرحَمنی صَریعاً عَلَی الفِراشِ تُقَلِّبُنی اَیدی اَحِبَّتی؛ این حالتی که برای همه پیش میآید و شاید خیلیها این حالت احتضار و لحظات نزدیکی مرگ را در دیگران دیدهاند
🔶 من و شما در آن لحظات از خودمان اختیاری نداریم؛ هیچکس در آنجا به ما نزدیکتر از خدا نیست. وَ نَحنُ اَقرَبُ اِلیهِ مِنکُم وَ لکِن لا تُبصرِون؛ هیچکس نمیتواند ما را در آن حالت، از آن ورطهای که در مقابل ما است نجات بدهد، مگر عمل صالح و فضل الهی. عرض میکنیم در این دعا که «اللّهُمَّ ارحَمنی»؛ در آنجا ما را رحم کن.
♦️وَ تَفَضَّل عَلَیَّ مَمدوداً عَلَی المُغتَسَلِ یُقَلِّبُنی صالحُ جیرَتی؛ در هنگامی که بعد از مرگ ما را غسل میدهند، خدای متعال در آن حالت، رحمت خود را، فضل خود را شامل حال ما کند و به ما ترحّم کند. بیاختیار در اختیار دستهای غسلدهنده هستیم؛ این مال یکایک من و شما است؛ هیچکداممان از این حالت دوری و فراغت نداریم؛ این برای همهی ما پیش میآید. به یاد آن لحظه باشید.
۱۳۹۴/۰۴/۰۲
#مقام_معظم_رهبری
#آیه_۸۵_سوره_واقعه
#ترنم۸
🔰 @p_eteghadi 🔰
35.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🍀
🔰توصیه آیتالله بهجت برای سیر و سلوک
🎙مرحوم آیتالله محفوظی
🔰 @p_eteghadi 🔰
✅ آغاز خلافت "هارون الرشید"
🔸 هارون الرشید، در سال ۱۴۵ قمری در ری به دنیا آمد. او فرزند مهدی عباسی امیر منطقه ری و خراسان بود. هارون در سال ۱۷۰ ق به خلافت رسید و تا سال ۱۹۳ هجری حکومت کرد. عصر هارون به جهت درآمد زیاد، رونق تجارت، پیشرفت علم، فلسفه و موفقیت در فتوحات، عصر طلایی دوران حکومت عباسی بود.
🔻 در دوران او جنگ های خارجی متعددی در گرفت. در سال ۱۸۱ ق او با سپاهش تا آسیای صغیر پیش رفت و ملکه روم که قدرت مقابله با او را نداشت، به او پیشنهاد صلح و غرامت سالانه را داد.
🔹 هارون که هم عصر با امام موسی کاظم علیه السلام بود، در زمان حکومتش قیام های شیعی و غیرشیعی زیادی علیه حکومتش شکل گرفت. از جمله شورش در منطقه خراسان، که هارون سپاهی را به آن منطقه فرستاد و شورشگران را زندانی و اموالشان را مصادره کرد. در ادامه خودش راهی خراسان شد تا منطقه را آرام کند. ولی در مسیر به علت بیماری در سال ۱۹۳ ق درگذشت.
#تقویم_تاریخ
#۱۴ربیع_الاول
#هارون_الرشید
🔰 @p_eteghadi 🔰
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🍀
🔰 آیا جهان واقعیت دارد یا خواب و خیال است؟
#پرسش
❓فکر اینکه آیا هرچیزی که ما درک میکنم واقعیه و وجود داره یاخیر ( کلافه ام کرده ) . مثلا الان من دارم صحبت میکنم این حرف زدنه واقعیه یانه توهمه . یا اینکه من دارم یک کاری انجام میدم این واقعیه یانه . موزیک رو میشنوم. فکرم میگه این شنیدن موزیک درسته یانه.. میتونم به حواس خودم اعتماد کنم یانه؟ فکر اینکه من یه دریا میبینم درسته این دیدن یانه . فکر اینکه من الان مینویسم درسته یا نه . فکر اینکه دست میزنم به جایی درسته یانه. اینکه به این چیزا فکر میکنم درسته یانه . فکر کردنم واقعیه یا نه . من حس میکنم ولی از قطعی بودن و درست بودنشون نگرانی دارم.
#پاسخ
✅️ گروهی به نام سفسطه گرایان و سوفسطائیان , اساسا وجود حقیقت را انکار می کنند و معتقدند هیچ چیز در جهان وجود ندارد .
👌ابن سینا در پاسخ این افراد پاسخی می دهد که خلاصه آن چنین است :
" از آنان می پرسیم که همین انکار خویش را درست می دانید یا نادرست . روشن است که در هر دو صورت به یک حقیقت بیرونی اعتراف کرده اند و انکار مطلق خود راشکسته اند . اما اگر بگویند در همین اعتقاد خودمان هم شک داریم باز می پرسیم آیا به همین شک داشتن خودتان باور دارید ? اگر شک داشتن خود را بپذیرند که در آن صورت به یک واقعیت اعتراف کرده اند ( و دیگر نمی توانند منکر واقعیت داشتن اشیاء شوند ) و اگر بگویند که حتی همین شک را هم نمی دانیم و اساسا ما هیچ چیز نمی فهمیم در این صورت دیگر بحث کردن با آنان بی فایده است .
این گروه یا از روی لجاجت چنین سخنانی را بر زبان جاری می کنند که با بحث و گفتگو نمی توان راه به جایی برد یا حقیقتا به بیماری سفسطه دچار شده اند که در آن صورت باید به طور عملی به درمان آنان پرداخت .
👈برای نمونه با وارد کردن درد به آنان می توان نشان داد که آنان بین درد و بی دردی فرق می گذارند یا به آنان امر کرد که وارد آتش شوند تا فرق بین آتش و غیر آتش را متوجه شوند و به تفاوت واقعیت آنها پی برد 👉
" «يسألون: هل أنكم تعلمون أنّ إنكاركم حقّ أو باطل، أو تشكّون. فإن حكموا بعلمهم بشيء من هذه الأمور، فقد اعترفوا بحقيّة اعتقادٍ ما، سواء أكان ذلك الاعتقاد اعتقاد الحقيّة في قولهم بإنكار القول الحق، أو اعتقاد البطلان، أو الشك فيه. فسقط إنكارهم الحق مطلقاً وإن قالوا: إنّا شككنا، فيقال لهم: هل تعلمون أنّكم شككتم أو أنّكم أنكرتم، وهل تعلمون من الأقاويل شيئاً معيناً؟ فإن اعترفوا بأنّهم شاكون أو منكرون، وأنّهم يعلمون شيئاً معيناً من الأشياء، فقد اعترفوا بعلمٍ ما وحقٍّ ما. وإن قالوا: إنّا لا نفهم شيئاً أبداً، وننكر الأشياء جميعاً حتّى إنكارنا لها أيضاً، ولعلّ هذا ما يتلفظ به لسانهم معاندين؛ فسقط الاحتجاج معهم، ولا يُرجى منهم الاسترشاد، فليس علاجهم إلّاأن يكلفوا بدخول النار، إذ النار واللانار واحد؛ ويضربوا، فإنّ الألم واللاألم واحد»
📚إلهيات الشفاء: 11، ط طهران.
🔹️استدلال فوق در کلام برخی دیگر هم مورد توجه قرار گرفته و می نویسند :
" فقط انسان بيمار در صدد انكار جهان خارج برمىآيد يا در آن شك مىكند و اگر از بشرى چنين سخنى شنيده شود، يا اعصاب بيمارى يا از روى اغراض خاصى از چنين افكارى جانبدارى مىنمايد و نيز يادآور مىشويم كه اگر در جامعهاى چنين افراد بيمارى پيدا شوند، هرگز نمىتوان آنان را با دليل و برهان قانع ساخت؛ زيرا هرچه به آنان گفته شود، واقعيتى خواهد بود كه آنان منكر آن هستند، بلكه راه اصلاح آنان همان است كه بوعلى آن را در كتاب شفا پيشنهاد كرده است. شايد وجدان مرده آنان از اين طريق زنده گردند و از بيمارى مهلك انكار و شك در وجود حقايق بهبود يابند. "
📚شناخت در فلسفه اسلامی , سبحانی , ص 32
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
✍برخی دیگر می نویسند :
" هر كس در هر چيزى شك كند، نمىتواند در وجود خودش و در وجود شكش، و نيز وجود قواى ادراكى مانند نيروى بينايى، و شنوايى و وجود صورتهاى ذهنى، و حالات روانى خودش شك كند، و اگر كسى حتى در چنين امورى هم اظهار شك نمايد، يا بيمارى است كه بايد معالجه شود، يا به دروغ و براى اغراض سوئى چنين اظهارى مىكند، كه بايد تاديب و تنبيه شود. همچنين كسى كه به بحث و گفتگو مىپردازد، يا كتاب مىنويسد نمىتواند در وجود طرف بحث، و يا در وجود كاغذ و قلمى كه مىنويسد شك كند ....
حال اگر كسى ادعا كند كه، هيچ شناخت يقينى امكان ندارد، از وى سؤال مىشود كه آيا اين مطلب را مىدانى، يا درباره آن شك دارى اگر بگويد مىدانم، پس دست كم به يك شناخت يقينى اعتراف كرده، و بدين ترتيب ادعاى خود را نقض كرده است، و اگر بگويد نمىدانم معنايش اين است، كه احتمال مىدهم معرفت يقينى ممكن باشد، پس از سوى ديگر سخن خود را ابطال نموده است.
اما اگر كسى بگويد، من درباره امكان علم و شناخت جزمى شك دارم، از وى سؤال مىشود كه آيا مىدانى كه شك دارى يا نه، اگر پاسخ دهد مىدانم كه شك دارم، پس نه تنها امكان بلكه وقوع علم را هم پذيرفته است، اما اگر بگويد در شك خودم هم شك دارم، اين همان سخنى است كه يا به علت مرض، و يا از روى غرض گفته مىشود، و بايد به آن پاسخ عملى داد.... "
📚آموزش فلسفه اسلامی , مرحوم مصباح , ج 1 ص 145
❕و برخی دیگر می نویسند :
" آيا جهانى در خارج از ذهن ما وجود دارد؟
در مورد مسأله اوّل (يعنى وجود جهانى بيرون ذهن و انديشه ما) فلاسفه به دو گروه تقسيم شدهاند:
1- «واقع گرايان» (رئاليستها)
2- «پندارگرايان» (ايده آليستها)
گروه دوّم در واقع شاخهاى از سوفسطاييان هستند كه همه حقايق را منكرند، بلكه بعضى معتقدند سوفسطاييان همان پندار گرايانند كه اصل وجود خويشتن و ذهن را قبل دارند، و بقيه را خواب و خيال مىدانند، وگرنه چگونه ممكن است انسان عاقلى همه چيز حتى وجود خود را نيز انكار كند، مگر اينكه گرفتار بيمارى روانى باشد!
به هر حال براى پىبردن به وجود خارجى اشيا بهترين راه اين است كه اين امر را موكول به وجدان كنيم، وجدان عمومى مردم جهان و تمامى عقلا و خردمندان، و حتى وجدان خود ايده آليستها كه همه چيز را منكرند شاهد اين مدعاست.
زيرا همه انسانها هنگامى كه تشنه مىشوند به سراغ آب مىروند، يعنى عملًا وجود تشنگى، وجود آب، و تأثير آب در رفع تشنگى را همه، حتى كودكان و حتى حيوانات قبول دارند، سوفسطاييان نيز در عمل با ديگران هيچ تفاوتى ندارند. و يا هنگامى كه انسان مىخواهد از خيابان پر رفت و آمدى عبور كند نخست در كنار خيابان مىايستد، به طرف چپ و راست نگاه مىكند، وسايل نقليه يكى پس از ديگرى مىآيند و مىگذرند، خيابان كمى خلوت و آماده عبور مىشود، و او با احتياط از خيابان مىگذرد، مبادا تصادفى پيش آيد و او را مجروح و گرفتار كند.
اين طرز عمل در ميان واقع گرايان و پندارگرايان يكسان است، يعنى همه آنها عملًا وجود خارجى خيابان، اتومبيلها، خطرات ناشى از تصادف و بسيارى از
مسائل ديگر را در اين رابطه پذيرفتهاند. و با دقت و احتياط مراقب آن هستند.
يا اينكه وقتى انسان بيمار مىشود و آثار مختلف بيمارى را در خود مىبيند، به طبيب مراجعه مىكند، طبيب دستور آزمايش مىدهد. و بعد از انجام آزمايشها، دستورات دارويى و غذايى مىنويسد، و دقيقاً همه را زمانبندى و اندازهگيرى مىكند، و بيمار نيز براى به دست آوردن سلامت از دست رفته، خود را موظّف به رعايت همه اين دستورات مىبيند.
در تمام اين امور «رئاليستها» و «ايده آليستها» يكسانند، يعنى همگى از طريق درك وجدانى، نسبت به بيمارى خود واكنش نشان مىدهند، و دهها واقعيت عينى را از آثار بيمارى گرفته، تا وجود طبّ و طبيب، و آزمايشها، و مواد دارويى و غذايى را، پذيرا مىشوند.
به همين دليل مىگوييم: «ايده آليستها در عمل رئاليست هستند»! و پندارگرايان به هنگامى كه وارد صحنه زندگى مىشوند تمام سخنان خود را فراموش كرده، و خويش را با واقعيتهاى عينى روبهرو مىبينند، و موافق آن عكس العمل نشان مىدهند.
قرآن مجيد نيز در آيات خود به وضوح بر اين معنا صحه نهاده، و سرتاسر آيات قرآن از واقعيتهاى عينى خارجى، آسمان و زمين، انسانها و فرشتگان، جهان طبيعت و ماوراى طبيعت دنيا و آخرت خبر مىدهد.
و به قدرى اين مطلب از ديدگاه قرآن آشكار و روشن است كه نياز بيشترى به بحث درباره آن نمىبينيم ... "
📚پیام قرآن , مکارم شیرازی , ج 1 ص 55
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🍀
#پرسش
❓️آیا فرشتگان الهی میتوانند ترک فعل کنند؟
🔺️ توضیحات حجتالاسلام رضا محمدی
🔰 @p_eteghadi 🔰
619.1K
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🍀
#پرسش
سلام
❓️شبهه ای مطرح کردند که:
"اگر می گویید قرآن و احکام آن برای همه قرون و اعصار است تا قیامت و همه دستوراتش تا آن روز زنده و پابرجا است و باید اجرا شود، چطور بردهداری و احکام مرتبط با برده و کنیز که در قرآن آمده مدت هاست منسوخ شده؟ پس احکام قرآن درباره برده و کنیز عملاً بی فایده می ماند".
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 حتی یک شب، نباید بدون امام زمان علیهالسلام سپری شود...
🟢 يحيى بنعبداللّٰه گويد: امام صادق عليهالسّلام به من فرمود:
«يَا يَحْيَى بْنَ عَبْدِاَللَّهِ مَنْ بَاتَ لَيْلَةً لاَ يَعْرِفُ فِيهَا إِمَامَهُ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً»
«اى يحيى بن عبداللّٰه! هر کس شبى را سپرى كند كه در آن شب امام خود را نشناسد (و بمیرد) به مرگى چون زمان جاهليّت از دنيا رفته است!»
🔴 در روایتی دیگر از امام صادق علیهالسلام آمده:
🟢 حارث بن مغيره مىگويد: به امام صادق علیهالسلام گفتم رسول خدا صلّىاللّه عليه و آله فرمودهاند: هر كس امام خود را نشناخته بميرد به مردن جاهليت مرده؟ فرمود: آرى! گفتم: جاهليت محض و بىدينى يا جاهليت كامل؟ و يا جاهليتى كه امام خود را نشناسد؟ فرمود: جاهليت كفر و نفاق و گمراهى.
«عَنِ اَلْحَارِثِ بْنِ اَلْمُغِيرَةِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ رَسُولُاَللَّهِ مَنْ مَاتَ لاَ يَعْرِفُ إِمَامَهُ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً قَالَ نَعَمْ قُلْتُ جَاهِلِيَّةً جَهْلاَءَ أَوْ جَاهِلِيَّةً لاَ يَعْرِفُ إِمَامَهُ قَالَ جَاهِلِيَّةَ كُفْرٍ وَ نِفَاقٍ وَ ضَلاَلٍ»
📗الغيبة (للنعمانی) ج ۱، ص ۱۲۷
📗بحارالأنوار، ج ۲۳، ص ۷۸
📗الکافي، ج ۱، ص ۳۷۷
📗الوافي، ج ۲، ص ۱۲۳
📗إثبات الهداة، ج ۱، ص ۱۱۴
📗الفصول المهمة، ج ۱، ص ۳۸۱
✍انسان در عصر غیبت یا منتظر است یا گرفتار جاهلیت؛ قِسم سومی نداریم. یا مردم منتظران راستین ظهور حضرت حجّت ارواحنا فداه هستند، یا اگر منتظر نشدند، در جاهلیت به سر می برند.
#اللهمعجللولیکالفرج
🔰 @p_eteghadi 🔰
پروردگارا
در این شب آرام
آسمان تاریک دل ما را از ستاره باران عشقت بی نصیب نگردان
و آرامشی آسمانی به قلب های ما نازل فرما
✨️شبتون خوش✨️
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌹🌿سلام به دستان بخشنده
🍀🍃سلام به لب های پر خنده
🌹🌿سلام به دل های بی کینه
🍀🍃سلام به اندیشه های مثبت
🌹🌿سلام به دیدگان زیبا بین
🍀🍃سلام بر تو و همه آنهاییکه
🌹🌿 اینگونه می اندیشند
🍀🍃سلام روزتون بخیروشـادی
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 خیر و صلاح خداوند
🔸 امام صادق علیه السلام:
هرگاه خداوند عزوجل، خیر بنده ای را بخواهد، مدارا در امور زندگانى را روزى آنها مى کند.
📚فروع کافی/ج 5 /ص207
✍🏼یعنی چشم و هم چشمی نمی کنند که هر سال تلویزیون، مبل و دکور خانه را تغییر دهند، اگر وسایل زندگی شان سالم است، از آنها استفاده می کنند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🍀
#پرسش
سلام
❓️مگر انسان اشرف مخلوقات نیست،پس چرا خدا به جن قدرت هایی داده که انسان نداره؟
#پاسخ
✅️ از آیات قرآن به خوبى استفاده مىشود که بر خلاف آنچه در افواه مردم عوام مشهور است و آنها را «از ما بهتران» مىدانند، انسان نوعى است برتر از آنها، به دلیل اینکه تمام پیامبران الهى از انسانها برگزیده شدند، و آنها به پیامبر اسلام که از نوع بشر بود ایمان آوردند، و از او تبعیت کردند، و اصولًا واجب شدن سجده در برابر آدم بر شیطان که بنا به تصریح قرآن آن روز از (بزرگان) طایفه جن بود (کهف- 50) دلیل بر فضیلت نوع انسان بر جنّ مىباشد.
همچنین در این قرآن آمده است:
_در میان آنها افرادى یافت مىشوند که از قدرت زیادى برخوردارند، همانگونه که در میان انسانها نیز چنین است (قَالَ عِفْریتٌ مِّنَ الْجِنِّ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَن تَقُومَ مِن مَّقَامِکَ) «یکى از گردنکشان جن به سلیمان گفت من تخت ملکه سبا را پیش از آنکه از جاى برخیزى از سرزمین او به اینجا مىآورم»! (نمل 39).
- آنها قدرت بر انجام بعضى کارهاى مورد نیاز انسان را دارند (وَمِنَ الْجِنِّ مَن یَعْمَلُ بَیْنَ یَدَیْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ ... یَعْمَلُونَ لَهُ مَا یَشَاءُ مِن مَّحَارِیبَ وَتَمَاثِیلَ وَجِفَانٍ کَالْجَوَابِ): «گروهى از جن پیش روى سلیمان به اذن پروردگار کار مىکردند، و براى او معبدها، تمثالها، و ظروف بزرگ غذا تهیه مىکردند» (سبا 12- 13).
مرحوم علامه طباطبایی(ره) میفرمایند: خلافت انسان در زمین منحصر به حضرت آدم(ع) نیست، فرزندان او هم در این مر شریکند این امتیازات درباره انسان و مخصوص اوست و نشان میدهد که مقام انسان والاتر از مقام جن است. تحقیقاً این برتری موجب پیشرفت او از نظر معلومات و مفاهیم ذهنی و معنوی و نیز از نظر پیشرفت و ترقی اجتماعی و صنعتی شده است. در حالی که ملائکه و جن همانطور که آفریده شدهاند و در محدوده اختیاری که دارند، زندگی میکنند.
نتیجه اینکه برتری انسان بر جن بخاطر مقام خلیفة اللهی او بر روی زمین است نه توانایی ها و استعدادهای خاص که در میان انسان ها نیز دیده میشود.
🔰 @p_eteghadi 🔰