eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.1هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.7هزار ویدیو
70 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔اخیرا از یکی از مراجع نقل شده است که ایشان مستحب بودن تعدد زوجات را ندارند در حالی که من شنیدم که تعدد زوجات در اسلام مستحب است ❗️لطفا برای ما حول این مساله بیشتر توضیح دهید ❕ 💠💠 👌فقهای شیعه در مورد مستحب بودن یا نبودن تعدد زوجات نظریات مختلفی ارائه داده اند و به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شوند ؛ ❕دسته ای که بر پایه زیر بر استحباب تعدد زوجات استدلال می کنند ؛ 1️⃣روایاتی که تاکید بر استحباب ازیاد نسل می کند . ❕در مجامع ما بابی گشوده شده است تحت این عنوان ؛ « باب در استحباب اولاد داشتن » 📚وسائل الشیعه ج21 ص355 باب 1 🔶امام علیه السلام فرمود ؛ « فرزندان مسلمین در نزد خداوند به عنوان شفاعت کننده و شفاعت شده شناخته می شوند » 📚الکافی ج6 ص3 ❕در نقل دیگری از امام صادق علیه السلام آمده است ؛ « اگر می توانی که ذریه و فرزندانی داشته باشی که به وسیله آنان زمین از تسبیح پرودگار تر شود ، چنین بکن » 📚الکافی ج6 ص2 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « فرزند بیاورید زیرا من به وسیله فرزندان فراوان شما در روز قیامت به امت های دیگر می کنم » 📚الکافی ج6 ص2 ❕مرحوم صاحب می نویسد ؛ « استحباب ازدواج کردن با یک بار ، تزویج زائل نمی شود بلکه تعدد ازواج است » 📚العروه مع تعلیقات ج2 ص 747 👌مراجع و فقهای بزرگی چون آیات بزرگوار ، خویی ، صافی ، امام خمینی ، و ...بر عروه حاشیه زده اند ، نسبت به این مطلب اشکالی وارد نکرده و گویی استحباب آن را پذیرفته اند ، تنها آیت الله دلیل صاحب عروه بر استحباب تعدد را قبول نداشته و می نویسد ؛ « اخباری که دلالت بر استحباب تکثیر نسل می کند ، می تواند دلیل بر استحباب تعدد باشد » 📚همان مدرک ص 748 ❕درست است که انسان در صورت اکتفا به یک همسر هم می تواند نسل خود را افزایش دهد ، اما روشن است که افزایش چشمگیر با تعدد زوجات بهتر امکان پذیر است . 2️⃣روایاتی که توجه ویژه به رابطه زناشویی و کثرت بدون افراط همبستری را از ویژگی های می داند نیز می تواند به صورت عموم ، دلیل بر استحباب تعدد زوجات می باشد. 3️⃣امام علیه السلام فرمود ؛ « در هر چیزی است مگر در زنان چرا که خداوند می فرماید ؛ فانکحوا ما طاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع » 📚وسائل الشیعه ج20 ص 245 📚تفسیر العیاشی ج20 ص 245 ❕این روایت صراحتا بیشتر از یک زوجه اختیار کردن را مذموم و اسراف و نمی داند که نقطه مقابل این تعبیر ، مستحب بودن تعدد زوجات است . 👌ادامه 👇👇👇
💠ادامه 👇👇 4️⃣ائمه گرامی نیز در زندگی خود به یک بسنده نکرده و برای تربیت نسلی پاک که مبلغ شیعه و اسلام باشند ، اقدام به ازدواج های می کردند . ❕شیخ عباس می نویسد ؛ « چون امير المؤمنين عليه السّلام شهيد گشت چهار زن از آن جناب باقى مانده بود و اسامى اين چهار زن چنين به شمار رفته: امامه، و اسماء بنت عميس، و ليلى التّميميّة، و امّ البنين » 📚منتهی الامال ج 1 ص 453 ❕همینطور در بیان زوجات امام علیه السلام می نویسد ؛ « يكى شهربانو يا شاه زنان است كه والده ماجده حضرت امام زين العابدين عليه السّلام است و ديگر رباب دختر امرء القيس است كه مادر حضرت سكينه عليه السّلام بوده، و حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام تعلّق و رعايت تمامى از وى داشت.و ديگر از زوجات آن حضرت، ليلى بنت ابو مرّة بن عروة بن مسعود ثقفيّه است كه مادرش ميمونة بنت ابو سفيان بوده. و او والده ماجده جناب علىّ اكبر است، و ديگر از زوجات حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام زنى بوده كه نام او معلوم نيست و در كربلا همراه بوده و بعد از شهادت اسير شده و حامله بوده و هنگامى كه اهل بيت عليهم السّلام را از كوفه به شام مى ‏بردند در نزديكى به جبل جوشن طفل خود را سقط كرد» 📚همان مدرک ج2 ص 1059 ❕مساله تعدد نسبت به بقیه امامان هم ثابت بوده است که ما به خاطر پرهیز از اطناب از ذکر آن خود داری می کنیم. ❕از آنجایی که سیره معصوم برای همگان حجت است و یکی از منابع استنباط احکام ، همین فعل و سیره است ، می توان بر استحباب تعدد همسران ، به سیره معصومین نیز استدلال کرد . ❕البته قائلین به استحباب تعدد همسر در اسلام دلائل دیگری نیز ذکر کرده اند ، اما از آن جایی که دلائل زیاد محکم نبوده از ذکر آن خود داری می کنیم . 👌 جواهر می نویسد ؛ « تعدد همسران در صورت حاجت و نیاز مستحب است و بدون حاجت و نیاز نیز ( بر پایه دلائل فوق الذکر ) مستحب است و این که شیخ طوسی می گوید بیشتر از یک همسر اختیار کردن مکروه است ، است » 📚جواهر الکلام ج29 ص 35 👌روشن است که برخی از فقهای گذشته و معاصر دلائل مذکور را کافی ندانسته و حکم به استحباب تعدد زوجات نمی دهند ، به هر حال چه بگوییم تعدد در اسلام تنها جایز است و چه بگوییم مستحب است ، این جواز یا استحباب روشنی دارد. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
پرسمان اعتقادی
💠ادامه #پاسخ 👇👇 4️⃣ائمه گرامی نیز در زندگی خود به یک #همسر بسنده نکرده و برای تربیت نسلی پاک که مبل
👌سلام علیکم . ❕با توجه به مباحث مطرح شده ،در مورد نظرات سایر فقها در مورد جواز یا استحباب چند همسری ، مطالب مربوط به حکم جواز یا استحباب چند همسری مطرح شد . اختلاف نظرات و سلایق همواره بین دانشمندان رشته های مختلف بوده است و طبیعی است که در موضوع مورد بحث هم ، هر فردی موظف است که مطابق نظر مرجع تقلید خود عمل کند . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔷 لا اله الا الله الملک الحق المبین 🔷 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 239 🎙 قاری: 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
581_96071001_a2.mp3
2.52M
ترس در کودکان (جلسه هشتم) -7 قانون رفتاری برای کنترل ترس در فرزندان 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔رییس جمهور روحانی: 🔺پیامبر با کفار پیمان می بست و وقتی کفار پیمان را می‌شکستند دوباره با آنها پیمان می‌بست. 🔺کسی که پیمان می‌شکند ضرر می‌کند نه کسی که پای پیمان می‌ایستد ❗️❗️ 💠💠 👌به راستی انسان از این سخنان دروغین و نسبت های ناروا تعجب می کند . ❕ اسلام وفای به عهد در برابر عهد شکنان را روا ندانسته و اساسا بستن عهد و پیمان مجدد با عهد شکنان بی تعهد را جایز نمی داند . 🔸علی علیه السلام فرمود ؛ « وفادارى در برابر پيمان‏ شكنان، پيمان‏ شکنى در پيشگاه خداست و پيمان‏ شكنى با آنان، وفادارى نزد خداوند است‏ » 📚نهج البلاغه ، حکمت 259 ❕امام عليه السلام در اين گفتار آموزنده مى‏ فرمايد که انسان نبايد در برابر پيمان‏ شكنان و كسانى كه پايبند به عهد خود نيستند دچار وسوسه شود و پيمان شكستن در برابر آن‏ها را گناه بداند، بلكه به عكس اگر آن‏ها عهد خود را بشكنند و ما در برابر آن‏ها به عهد خود وفا كنيم، نشانه ضعف و ذلت ما در برابر آن‏هاست و آن را حمل بر ترس ما مى‏ كنند و سبب جسارت آن‏ها در وقايع مشابه مى‏ شود، ازاين ‏رو دستور داده شده كه در برابر آن‏ها مقابله به مثل كنيد. اين مقابله به مثل نوعى وفا در پيشگاه خدا محسوب مى ‏شود. ❕قرآن مجيد نيز دراين باره دستور قاطعى داده است و می فرماید ؛ « و هرگاه (با ظهور نشانه‏ هايى،) از خيانت گروهى بيم داشته باشى (كه عهد خود را شكسته، حمله غافلگيرانه كنند)، به ‏طور عادلانه به آن‏ها اعلام كن كه پيمانشان لغو شده است، زيرا خداوند، خائنان را دوست نمى‏ دارد!». ( انفال 58) ❕در شأن نزول آيه آمده است كه اشاره به اقوام يهود مدينه است كه آن‏ها با پيامبر اكرم پيمان بستند و پيمان خويش را ناجوانمردانه شكستند، ازاين‏رو مى‏ فرمايد: اگر از خيانت و پيمان‏شكنى آن‏ها بترسى، پيمانت را با آن‏ها قطع كن. 📚پیام امام امیر المومنین ج 14 ص 152 👌و در آیه دیگر ، درباره پيمان‏ شكنان تأكيد به مقابله به مثل كرده مى ‏فرمايد ؛ « و اگر پيمان‏هاى خود را پس از عهد خويش بشكنند، و آيين شما را مورد طعن قرار دهند، با پيشوايان كفر پيكار كنيد، چراكه آن‏ها پيمانى ندارند؛ شايد (با شدّت عمل) دست بردارند!». ( توبه 12) ❕بنابراین عهد بستن مجدد در برابر عهد شکنان نه تنها جایز نیست ، بلکه باید همانطور که آنان به عهد و پیمان خود پشت کردند ، ما هم پشت کنیم ، به خلاف آنچه از آقای رییس جمهور می بینیم که نه تنها تن به یک معاهده یک طرفه به نام ( برجام نافرجام ) داده است ، بلکه با سخنان اخیر خود ، گویی در صدد تحمیل معاهده های جدیدی بر ملت است و برای این هدف حتی از دروغ بستن بر پیامبر گرامی نیز ابایی ندارد . 👌چنان که گفتیم ، عهد بستن مجدد با پیمان شکنان عهد شکن امری مذموم و جایز نیست ، چنان که علی علیه السلام فرمود ؛ « به پيمان كسانى چنگ بزنيد كه به پيمانشان وفادارند » 📚نهج البلاغه ، حکمت 155 👌ابن ابى ‏الحديد می گوید كه اين كلام حكمت ‏آميز را امام عليه السلام بعد از پايان جنگ جمل و حضور گروهى از طلقاء (آزاد شدگان بعد از فتح مكه) از جمله مروان بن حكم بيان فرمود. او براى بيعت آمده بود. امام عليه السلام فرمود: بيعت تو چه سودى دارد مگر ديروز بيعت نكردى؟ (و بيعت خود را شكستى. منظور امام عليه السلام بيعت بعد از قتل عثمان است) سپس حضرت دستور دارد آنها را اخراج كنند و افزود: كسى كه دين نداشته باشد پيمان او نيز اعتبارى ندارد آن‏گاه در ضمن كلام خود فرمود: «فَاعْتَصِمُوا بِالذِّمَمِ في أوْتادِها» 📚شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید ، ج 18 ص 372 🔸امام علیه السلام می گوید که هرگاه مى‏ خواهيد پيمان ببنديد به سراغ افراد بى ‏اعتبار و پيمان ‏شكن و غير قابل اطمينان نرويد، بلكه با كسانى عهد ببنديد كه داراى دين و شخصيت و تعهدند ، لذا در حديثى دیگر از امام اميرمؤمنان عليه السلام مى‏ خوانيم ؛ «به عهد و پيمان كسى كه دين ندارد اطمنيان نكن (و از آن چشم بپوش)». 📚غرر الحکم ح 1440 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌آقای روحانی در سخنرانی خود به آیه 56 سوره انفال اشاره کرده و استدلال می کند که پیامبر گرامی پی در پی بعد از عهد شکنی کفار ، باز با آنان عهد و پیمان می بست ، برای روشن شدن این نسبت دروغ ، آیات مذکور را بررسی می کنیم . خداوند می فرماید ؛ «بدترين جنبندگان نزد خدا كسانى هستند كه راه كفر پيش گرفتند و ايمان نمى ‏آورند.- كسانى كه با آنها پيمان بستى سپس هر بار عهد خود را مى‏ شكنند و (از پيمان شكنى و خيانت) پرهيز ندارند._ اگر آنها را در (ميدان) جنگ بيابى آن چنان به آنها حمله كن كه جمعيتهايى كه پشت سر آنها هستند پراكنده شوند، شايد متذكر گردند (و عبرت گيرند). و هر گاه (با ظهور نشانه ‏هايى) از خيانت گروهى بيم داشته باشى (كه عهد خود را شكسته حمله غافلگيرانه كنند) به طور عادلانه به آنها اعلام كن (كه پيمانشان لغو شده است) زيرا خداوند خائنان را دوست نمى ‏دارد._ و آنهاكه راه كفر پيش گرفتند تصور نكنند (با اين اعمال) پيروز مى‏ شوند (و از قلمرو كيفر ما بيرون مى‏ روند) آنها هرگز ما را عاجز نخواهند كرد.» ( انفال 55_59) ❕بعد از آنكه رسول خدا به مدينه تشريف آورد و يهوديان را به اسلام دعوت كرد ، آنان از پذيرفتن دعوتش سرباز زدند، ناگزير رسول خدا با ايشان كه سه طايفه بودند بنام « بنى قينقاع » ، «بنى النضير » و «بنى قريظه » و در اطراف مدينه سكونت داشتند معاهده كرد و ليكن هر سه طايفه عهد خود را شكستند ، آیات فوق اشاره به عهد شکنی این سه قبیله است که یکی پس از دیگری عهد خود را شکستند و بلکه هر قبیله ای چندین مرتبه عهد و پیمان خود را می شکست ، نه آنکه پیامبر پس از هر بار پیمان شکنی با آنان پیمان مجددی امضا کند ، آنان به همان پیمان نخستین پشت کرده و بارها ، همان پیمان نخستین را شکستند مانند برجام که بارها توسط طرف های غربی ، نقض شد و آنان به معاهدات خود ، مندرج در برجام پشت کردند . ❕در تفسير بيضاوى در ذيل آيه « الَّذِينَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِي كُلِّ مَرَّةٍ » گفته است منظور يهوديان بنى قريظه است كه رسول خدا با ايشان معاهده بست به اينكه دشمنانش را كمك نكنند، و آنان اين معاهده را نقض كرده و مشركين را با دادن اسلحه كمك كردند، و وقتى به ايشان اعتراض شد گفتند: ما اين معاهده را فراموش كرده بوديم. و آن گاه چيزى نگذشت كه باز در جنگ خندق مشركين را يارى كردند و كعب بن اشرف از ميان بنى قريظه به مكه رفت و با مشركين معاهده بست . 📚تفسیر بیضاوی ج 3 ص 59 👌بنابراین یک عهد و پیمان بود که بارها توسط یهودیان نقض شد ، نه آنکه پیامبر پس از هر بار پیمان شکنی با آنان پیمان مجددی ببندد ، بلکه بالعکس پیامبر گرامی پس از پیمان شکنی آنان ، طبق دستور خداوند پیمانشان را ملغی می کرد و مجددا به پیمان نخستین باز نمی گشت . ❕بنى قينقاع در جنگ بدر عهد خود را نقض كردند، و رسول خدا در نيمه شوال سال دوم هجرت بعد از بيست و چند روز از واقعه بدر بسوى آنان لشكر كشيد و ايشان به قلعه ‏هاى خود پناهنده شدند، و هم چنان تا پانزده روز در محاصره بودند تا آنكه ناچار شدند به حكم آن حضرت تن در دهند . رسول خدا دستور داد تا مدينه و اطراف آن را تخليه كنند، بنى قينقاع به حكم آن حضرت بيرون شده و با زن و فرزندان خود به سرزمين" اذرعات" شام كوچ كردند، و پیامبر گرامی اموالشان را به عنوان غنيمت جنگى گرفت‏ . 🔸بنى النضير نيز با آن حضرت خدعه كردند و آن جناب بعد از چند ماه كه از جنگ بدر گذشت با عده ‏اى از يارانش به ميان آنان رفت، و فرمود: بايد او را در گرفتن خون بهاى يك و يا دو نفر از كلابى‏ ها كه بدست عمرو بن اميه ضمرى كشته شده بودند ياريش كنند. گفتند: ياريت مى‏ كنيم اى ابو القاسم اينجا باش تا حاجتت را برآريم. آن گاه با يكديگر خلوت كرده و قرار گذاشتند كه آن حضرت را به قتل برسانند، و براى اين كار عمرو بن حجاش را انتخاب كردند، كه او يك سنگ آسياب برداشته و آن را از بلندى به سر آن حضرت بيندازد و او را خرد كند. سلام بن مشكم ايشان را ترساند و گفت: چنين كارى نكنيد كه به خدا سوگند او از آنچه تصميم بگيريد آگاه است، علاوه بر اينكه اين كار، شكستن عهدى است كه ميان ما و او استوار شده است . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در اين ميان از آسمان وحى رسيد و رسول خدا از آنچه بنى النضير تصميم گرفته بودند خبردار شده از آنجا برخاسته به سرعت به طرف مدينه رفت، اصحابش از دنبال به او رسيده و از سبب برخاستن و رهسپار شدنش بسوى مدينه پرسيدند، و آن حضرت جريان تصميم بنى النضير را برايشان گفت. آن گاه از مدينه براى آنها پيغام فرستاد كه بايد تا چند روز ديگر از سرزمين مدينه كوچ كنيد و در آنجا سكونت نكنيد، و من اين چند روزه را به شما مهلت دادم اگر بعد از اين چند روز كسى از شما را در آنجا ببينم گردنش را مى ‏زنم. ❕آنان گفتند ما از ديار خود كوچ نمى ‏كنيم تو نيز هر چه از دستت مى ‏آيد بكن. رسول خدا تكبير گفت و اصحابش همه تكبير گفتند. آن گاه على را مامور كرد تا پرچم برافراشته و با اصحاب خيمه بيرون زده بنى النضير را محاصره كنند، على قلعه‏ هاى بنى النضير را محاصره كرد، در نهایت گفتند ما حاضريم از ديار خود كوچ كنيم به شرطى كه تو اموال ما را بما بدهى. حضرت فرمود: نه، بلكه بيرون برويد و هر يك بقدر يك بار شتر از اموال خود ببريد. بنى النضير قبول نكردند، و چند روز ديگر ماندند تا سرانجام راضى شده و همان پيشنهاد آن حضرت را درخواست نمودند. حضرت‏ فرمود: نه، ديگر حق نداريد چيزى با خود برداريد و اگر ما با يكى از شما چيزى ببينيم او را خواهيم كشت، لذا به ناچار بيرون رفته عده‏ اى از ايشان به فدك و وادى القرى رفتند و عده‏اى ديگر به سرزمين شام كوچ كردند . 🔸بنی قریظه هم در آغاز با اسلام در صلح و صفا بودند تا آنكه جنگ خندق روى داد، و حى بن اخطب سوار شده به مكه رفت و قريش را عليه رسول خدا تحريك كرد و طوائف عرب را برانگيخت، از آن جمله به ميان بنى قريظه رفت، و مرتب افراد را وسوسه و تحريك كرده پافشارى مى ‏نمود، و با رئيسشان كعب بن اسد در اين باره صحبت كرد تا سرانجام آنها را راضى كرد كه نقض عهد كرده و با پيغمبر بجنگند بشرطى كه او نيز به ياريشان آمده و به قلعه شان درآيد و با ايشان كشته شود. حى بن اخطب قبول كرد و به قلعه درآمد، بنى قريظه عهد خود را شكسته و با كمك احزابى كه مدينه را محاصره كرده بودند به راه افتادند، و شروع كردند به دشنام دادن رسول خدا و شكاف ديگرى ايجاد كردن. ❕از آن سو بعد از آنكه رسول خدا از جنگ احزاب فارغ شد جبرئيل با وحيى از خدا نازل شد كه در آن پيامبر مامور شده بود كه بر بنى قريظه لشكر بكشد. رسول خدا لشكرى ترتيب داد. و پرچم لشكر به على سپرد، و تا قلعه‏ هاى بنى قريظه براند و آنها را بيست و پنج روز محاصره كرد . کار بنی قریظه با حکم سعد معاذ یک سره شد . 👌رسول خدا بعد از آنكه از كار يهوديان بنى قريظه فراغ يافت هر چه يهودى در مدينه بود بيرون كرد و سپس به جانب خيبر لشكر كشيد، چون يهوديان خيبر در مقام‏ دشمنى برآمده و در تحريك احزاب و جمع ‏آورى قبايل عرب عليه آن حضرت فعاليتها كرده بودند. رسول خدا در اطراف قلعه ‏هاى خيبر بار بينداخت، در نهایت على علیه السلام برابر لشكر دشمن رفت و" مرحب" را كه جنگجوى معروفى بود به قتل رسانيده و لشكر دشمن را شكست داد. لشكر كفار به درون قلعه گريخته و در را بروى خود بستند، على علیه السلام در قلعه را از جاى كند و خداوند قلعه خيبر را به دست او به روى لشكر اسلام گشود، و اين واقعه بعد از داستان صلح حديبيه در محرم سال هفتم هجرت اتفاق افتاد. 👌آن گاه رسول خدا يهوديانى را كه باقى مانده بودند نيز از مدينه و از اطراف آن بيرون كرد، و هر قبيله ‏اى را كه بيرون مى‏ كرد، قبلا از در خيرخواهى مى ‏فرمود اموالشان را بفروشند و بهاى آنها را دريافت نموده (سبك بار روانه شوند) اين بود خلاصه داستان يهود با رسول خدا . 📚ترجمه تفسیر المیزان ج 9 ص 166 🔸می بینیم پیامبر گرامی هیچگاه در برابر پیمان شکنی های قبائل یهودیان ، پیمان مجددی نبستند ، بلکه به حکم قرآن پس از پیمان شکنی آنان ، پیمان اول را ملغی می کردند و از اینجا نسبت دروغی که رییس جمهور به پیامبر گرامی دادند ، روشن می شود . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕پیمان پیامبر گرامی با مشرکین مکه هم ( پیمان حدیبیه ) توسط مشرکین نقض شد و پیامبر گرامی پس از نقض عهد آنان ، دو مرتبه پیمان مجدد نبستند ، بلکه به طرف مکه لشکر کشی کردند ، و مکه را به تصرف خود در آوردند . 🔸در سال ششم هجرت، قراردادى ميان سران قريش و پيامبر اسلام بسته شد كه به امضاى طرفين رسيد. ماده سوم آن حاكى از اين بود كه مسلمانان و قريش مى‏توانند با هر قبيله‏ اى پيمان ببندند. بر اساس اين ماده قبيله «خزاعه» با مسلمانان هم‏پيمان شدند و پيامبر اسلام دفاع از آب و خاك و جان و مال آنان را به عهده گرفت و قبيله «بنى كنانه» كه از دشمنان ديرينه قبيله «خزاعه» و هم مرز آنان بودند، با قريش هم‏پيمان گشتند. اين جريان، با بستن يك قرارداد صلح ده ‏ساله كه حافظ امنيت اجتماعى و صلح عمومى در نقاط عربستان بود، پايان پذيرفت. ❕طبق اين قرارداد، طرفين نبايد بر ضد يكديگر قيام مسلحانه نمايند و يا هم‏پيمانان خود را بر ضد هم‏پيمان طرف مقابل، تحريك كنند. دو سال از آغاز اين قرارداد گذشت، طرفين در صلح و رفاه و امنيت به سر مى‏ بردند؛ تا آنجا كه مسلمانان در سال بعد با كمال آزادى، به زيارت خانه خدا رفته و مراسم مذهبى و وظايف اسلامى خود را در برابر ديدگان هزاران دشمن بت‏ پرست انجام دادند. 🔸پيامبر در ماه «جمادى الاولى» سال هشتم، يك هنگ سه هزار نفرى را به فرماندهى سه تن از افسران ارشد اسلام، به كرانه‏ هاى شام براى سركوبى عمّال روم- كه مبلغان بى ‏پناه اسلام را ناجوان‏مردانه كشته بودند- اعزام كرد. سپاه اسلام در اين مأموريت جان به سلامت بردند و فقط سه افسر و بيش از چند سرباز كشته ندادند، ولى با پيروزى چشم‏گيرى كه از مجاهدان اسلام انتظار مى‏ رفت، بازنگشتند و عمليات آن‏ها بيشتر به حالت «جنگ و گريز» شباهت داشت. انتشار اين خبر در ميان سران قريش، موجب جرأت و جسارت آنان گرديد. آنان تصور كردند كه نيروى نظامى اسلام به ضعف و ناتوانى گراييده و مسلمانان روح سلحشورى و سربازى را از دست داده‏ اند. 👌از اين‏رو، تصميم گرفتند كه محيط صلح و آرامش را به هم بزنند. نخست در ميان قبيله «بنو بكر» اسلحه پخش كرده و آنان را تحريك كردند كه شبانه به قبيله «خزاعه»- كه با مسلمانان هم‏پيمان بودند- حمله ببرند و گروهى را كشته و دسته‏ اى را اسير سازند. حتى به اين نيز اكتفا نكرده، دسته‏ اى از قريش شبانه در جنگ بر ضد «خزاعه» شركت كردند و از اين طريق پيمان «حديبيه» را زير پا نهاده، صلح و آرامش دوساله را به نبرد و خون‏ريزى تبديل كردند. ❕قريش از كار خويش سخت پشيمان شدند و به زودى دريافتند كه عملى بر خلاف پيمان حديبيّه انجام داده و بدين سان، قرارداد صلح را زير پا گذاشته‏ اند. از اين‏رو، براى فرونشانيدن خشم پيامبر و تأييد و تحكيم پيمان ده‏ ساله و بنا به نقلى براى تمديد آن، پيشواى خود ابو سفيان را روانه «مدينه» كردند تا به هر شكلى سرپوشى بر گناهان و تعديات خود بگذارند. او راه مدينه را در پيش گرفت‏ . 🔸خدمت پيامبر رسيد و با او درباره تمديد پيمان و تحكيم آن سخن گفت، ولى با سكوت پيامبر اسلام- كه حاكى از بى‏ اعتنايى او بود- روبه‏ رو شد. ابو سفيان با تنى چند از ياران پيامبر تماس گرفت تا از طريق آنان بتواند بار ديگر با پيامبر تماس بگيرد و به هدف خود نائل آيد، ولى اين تماس‏ها سودى نبخشيد. 👌پیامبر گرامی پس از این عهد شکنی ، براى فتح مكه و گشودن محكم‏ترين دژهاى بت ‏پرستى و برانداختن حكومت ظالمانه قريش- كه بزرگ‏ترين سد در راه پيشرفت آيين توحيد بود- بسيج عمومى اعلام كرد و نهایتا هم با امداد الهی ، مکه را به تصرف خود در آورد . 📚فروغ ابدیت ص 786 ❕می بینیم پیامبر گرامی پس از عهد شکنی قریش ، مجددا با قریشیان و ابوسفیان به مذاکره ننشست ، و پیمان مجدد امضا نکرد ، بلکه پیمان نخستین را ملغی کرد و به مکه لشکر کشی کرد . 🔸به آقای رییس جمهور توصیه می کنیم که تن به حکم اسلام دهد و عهد و پیمان ملغی شده کفار را ملغی کند و فکر مذاکره مجدد با آن پیمان شکنان را از سر بیرون کند و به پیامبر گرامی دروغ نبندد که پیامبر گرامی فرمود ؛ « دروغ بستن بر من، چون دروغ بستن بر ديگرى نيست. هر كس از روى عمد بر من دروغ بندد، بايد جايگاهى از آتش براى خود برگيرد. » 📚کنزالعمال ج 3 ص 625_ المحاسن ج 1 ص 118 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا