#فرزندان_جعفر_در_کربلا
🤔#پرسش
❔در کلیپی آقای #مرادی می گوید دوطفلان زینب سلام الله علیها، در روز عاشورا در کربلا نبوده اند، آیا این گفته ی ایشان درست است ❗️ و اگر گفته ی ایشان غلط است،چطور می شود ثابت کرد که دو#طفلان زینب سلام الله علیها در روز عاشورا در کربلا بوده اند و جزء 72 شهید بزرگوار عاشورا هستند،که در راه یاری کردن حضرت امام حسین علیه السلام به شهادت رسیده اند❕❕
💠#پاسخ💠
👌شهادت دو تن از فرزندان عبد الله بن جعفر همسر زینب کبری سلام الله علیها به نام های محمد بن عبد الله بن جعفر و عون بن عبد الله جعفر در کربلا #اتفاقی است و قابل انکار نمی باشد .
❕محمد بن عبد الله جعفر ؛
👌در زیارت ناحیه #مقدسه می خوانیم ؛
« سلام بر محمد بن عبد الله بن جعفر که شاهد جایگاه پدرش و پیرو برادرش و حافظ تن او بود ، خدا قاتل او عامر بن نهش تمیمی را لعنت کند »
📚المزار الکبیر ص491
📚بحار الانوار ج98 ص271
👌ابن شهر آشوب و ابن اعثم و دیگران می نویسند ؛
« سپس محمد بن عبد الله بن جعفر به #میدان پا نهاد و چنین می خواند ، از ستم به ما به خدا شکایت می کنم ، از کار گروهی سست و کور ، تغییر دهنده تعالیم قرآن ، و آیات محکم نازل شده تبیان و آشکار کننده کفر و طغیان ، آن گاه ده تن را کشت و عامر بن نهشل تمیمی او را کشت »
📚المناقب ج4 ص106
📚بحار الانوار ج45 ص34
📚الفتوح ج5 ص111
📚مقتل الحسین ، خوارزمی ج2 ص26
👌طبری و دیگران می نویسند ؛
« عامر بن نهشل تمیمی به محمد بن عبد الله بن جعفر بن ابی طالب حمله برد و او را #کشت »
📚تاریخ طبری ج5 ص447
📚انساب الاشراف ج3 ص406
📚الطبقات الکبری ج1 ص 477
📚الارشاد ج2 ص107
📚اعلام الوری ج1 ص465 و ...
❕#عون بن عبد الله جعفر ؛
👌در زیارت ناحیه مقدسه می خوانیم ؛
« سلام بر عون ، پسر عبد الله بن جعفر ...خدا قاتل او عبد الله بن قطبه #نبهانی را لعنت کند »
📚بحار الانوار ج98 ص271
👌خوارزمی و دیگران می نویسند ؛
« پس از محمد بن عبد الله بن جعفر ، عون بن عبد الله بن جعفر بن ابی طالب به میدان آمد ...آنگاه جنگید تا کشته شد ، گفته شده است عبد الله بن #قطبه او را کشت »
📚مقتل الحسین ج2 ص27
📚الفتوح ج5 ص111
📚مناقب ابن شهر آشوب ، ج4 ص106
📚بحار الانوار ج45 ص34
👌و می نویسند ؛
« عبد الله بن قطبه به عون بن عبد الله بن جعفر حمله کرد و او را کشت »
📚تاریخ طبری ج5 ص447
📚انساب الاشراف ج3 ص406
📚الکامل فی التاریخ ج2 ص570
📚الارشاد ج2 ص107
📚مثیر الاحزان ص67
❕در کتاب مقاتل الطالبین هم چنین آمده است ؛
« مادر عون اکبر ، فرزند عبد الله بن جعفر ، زینب عقیله #دختر علی بن ابی طالب است ... از حمید بن مسلم نقل شده است که عبد الله بن قطنه عون بن عبد الله بن جعفر را کشت »
📚مقاتل الطالبین ص95
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#خطبه_زینب_در_شام
🤔#پرسش
❔آيا ميدانستيد در هيچكدام از كتب تاريخى حرفى از خطبه زينب در #كاخ يزيد وجود ندارد❕
❗️آيا ميدانستيد اكثر اين #داستانها در همين ٤٠ ساله گذشته توسط روحانيون ساخته شده است❕
💠#پاسخ💠
👌متاسفانه این مدعیان دروغین روشنگری بدون اندک تاملی در #منابع اسلامی چنین ادعا هایی دروغینی را مطرح می کنند .
👌خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کاخ یزید یکی از خطبه های غراء و فصیح و #کوبنده ترین خطبه های تاریخ اسلامی است که به هفت بخش تقسیم می شود ؛
1⃣نخست این بانوى شجاع اسلام با چند جمله کوبنده، غرور #یزید را در هم مى شکند و با آیه اى از قرآن، موضعش را در پیشگاه خداروشن مى سازد و مى گوید هرگز بهره ورى از حکومت و کاخ و ثروت را دلیل بر امتیاز الهى نگیر، تو از مصادیق کسانى هستى که خداوند آنها را به حال خود واگذارده، تا پشت آنها از بار گناه #سنگین شود، سپس آنها را از همه چیز ساقط کرده و به دوزخ مى فرستد.
2⃣در بخش دوم، رفتار پیغمبر اکرم را با اجداد یزید در فتح مکه که همه را #مشمول عفو قرار داد با عمل زشت یزیدکه فرزند پیغمبر خدا را کشته و سرهاى بریده و خاندان اسیر آنها را شهر به شهر مى گردانْد، مقایسه کرده و مهر باطل بر پیشانى یزید مى زند.
3⃣در بخش سوم، جمله هاى #کفرآمیز یزید را یادآورى مى کند و تاکید بر عدم ایمان او مى نماید، و اینکه به زودى به سرنوشت اشیاخ و اجدادش گرفتار شده و به جهنم واصل مى شود.
4⃣سپس تاکید بر مقام والاى شهیدان مخصوصاً شهداى خاندان پیغمبر در کربلا مى کند و #افتخار به وجود آنها را امتیاز بزرگ این خاندان مى شمرد.
5⃣آنگاه به حضور یزید در محکمه عدل الهى در قیامت اشاره مى کند، در آن دادگاهى که #قاضى آن خداست و خصم او پیغمبر اکرم و شاهدانش فرشتگان خدا هستند و پایان چنین دادگاهى روشن است.
6⃣سپس به تحقیر فوق العاده یزید مى پردازد تا آن حد که مى فرماید اگر روزگار به من ستم کرد و مرا به صورت زنى اسیر پاى #تخت تو آورد، تصور نکنى من براى تو ارزشى قایلم، من تو را در حدى نمى دانم که مخاطب سخنانم باشى و اگر با تو سخن مى گویم، از باب ناچارى است.
7⃣در آخرین بخش از سخنان خود، خداوند را بر نعمت هاى بیکرانش بر #خاندان نبوت سپاس مى گوید که با رحمت و سعادت آغاز شد و با شهادت و کرامت پایان یافت.
⚫️خطبه مذکور در کتاب های زیر از منابع اصیل اسلامی نقل شده است و کاملا #مستند و قطعی است ؛
📚لهوف ص215
📚بحار الانوار ج45 ص133
📚بلاغات النساء ص35
📚مقتل الحسین ، خوارزمی ، ج2 ص64
📚مثیر الاحزان ص101
📚الاحتجاج ج2 ص123 و ...
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#ازدواج_بنی_هاشم_با_معاندان
🤔#پرسش
❔یکی از کانال های ضد دین شبهه کرده است که چرا بنی هاشم دختران خود را به دشمنانشان #تزویج می کردند ، تزویج ام کلثوم دختر حضرت زینب و عبد الله جعفر به مروان یا حجاج و ... ❗️❗️این تناقض نیست ❕❕
💠#پاسخ💠
❕بنى اميّه افراد منفور و آلوده اى بودند كه مى خواستند از طريق انتساب به بنى هاشم در ميان مردم كسب #آبرويى كنند وپايه هاى قدرت شيطانى خود را از اين طريق تقويت نمايند؛ يك نمونه آن جريان خواستگارى امّ كلثوم دختر عبداللَّه بن جعفر بود.
🔸مرحوم ابن شهر #آشوب نقل می کند ؛
« معاويه در نامه اى به مروان (كارگزارش در حجاز) به او فرمان داد كه امّ كلثوم دختر عبد اللّه بن جعفر را براى پسرش يزيد، خواستگارى كند. او نزد عبد اللّه بن جعفر آمد و اين را به او خبر داد. عبد اللّه گفت: كار او با من نيست و تنها به دست سَرور ما حسين، دايى اوست. به حسين عليه السلام خبر دادند. فرمود: «از خداى متعال، خير مى خواهم. خدايا! آن كس را كه از خاندان محمّد مىپسندى، نصيب اين دختر كن». هنگامى كه مردم در مسجد پيامبر گرد آمدند، مروان پيش آمد و نزديك حسين عليه السلام نشست و در حالى كه گروهى از بزرگان هم نزد حسين عليه السلام بودند، گفت: امير مؤمنان (معاويه)، مرا به اين فرمان داده تا مَهر او (امّ كلثوم) را هر آنچه #پدرش مى گويد، قرار دهم، هر اندازه كه باشد. اين ازدواج، مايه آشتى ميان اين دو عشيره و اداى بدهىِ پدر اوست...
حسين عليه السلام فرمود: «ستايش، خدايى كه ما را براى خودش انتخاب كرد .... امّا در باره" آشتى ميان دو عشيره"، ما قومى هستيم كه به خاطر خدا با شما دشمنى داريم و به خاطر دنيا با شما سازش نمى كنيم. به جانم سوگند، خويشى نَسَبى ما، در مانده است، تا چه رسد به خويشىِ سببى! و گفته ات كه:" شگفت از طلب كردن مهريّه از يزيد"، بهتر از يزيد و بهتر از پدر يزيد و بهتر از جدّ يزيد، مهر داده اند. و سخنت كه:" يزيد، همتاى كسى است كه همتايى ندارد"، پس هر كس پيشتر، همتاى او بوده است، امروز هم همتاى اوست و فرمانروايى (ولايتعهدى) چيزى بر او نيفزوده است.....
❕حسين عليه السلام پس از سخنانى فرمود: «همه گواه باشيد كه من امّ كلثوم، دختر عبد اللّه بن جعفر را به همسرى پسر عمويش قاسم بن محمّد بن جعفر، در آوردم و مهرش را چهارصد و هشتاد درهم قرار دادم و مزرعه ام در مدينه يا زمينم در وادى عقيقرا هديه ازدواجش كردم. غلّه ساليانه آن، هشت هزار دينار است و آنان را بى نياز مىكند، إن شاء اللّه». رنگ #صورت مروان برگشت و گفت: اى بنى هاشم! آيا خيانت مىكنيد؟ جز دشمنى را نمى پذيريد ...»
📚مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 38 _ بحار الانوار ج 44 ص 207
👌اين سخنان تيرى بود كه بر قلب ناپاك يزيد خصوصاً، و بنى اميّه عموماً، نشست و نقشه اى را كه براى فريب مردم، از طريق نزديكى به بنى هاشم، #كشيده بودند نقش بر آب كرد.
🔹اما گاهی دشمنان بنی هاشم به قدری عرصه را بر روی آنان تنگ می کردند تا با وصلت به بنی هاشم بر کارهای نامشروع خود #پوششی بگذارند ، که بنی هاشم را مجبور به ازدواج می کردند ، و آنان نیز چاره ای جز تن دادن به این ازدواج ها نداشتند ، به خاطر همین است که در مجامع روایی ما بابی بنا شده است تحت عنوان ؛ « جواز ازدواج با ناصب و #معاند در صورت ضرورت و تقیه »
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 561 باب 12
🔸محمّد بن على حلبى می گوید ؛ مردى از طرفداران مروانيان، هزار دينار به من امانت سپرد و ناپديد شد. من مانده بودم كه با آن دينارها چه كنم. خدمت امام صادق عليه السلام رفتم و داستان را براى ايشان تعريف كردم و گفتم:
شما به اينها سزاوارتريد.فرمود: «نه، پدرم عليه السلام مى فرمود: ما با آنها همانند زمان صلح و آتشبس هستيم. امانتهايشان را پس مى دهيم، گمشده شان را بر مى گردانيم، له و عليه آنها شهادت مى دهيم ، « #مناکحه با آنان نیز جایز است »زيرا اگر چند دستگى پيش آيد، هيچ كس نمى تواند دوام آورد».
📚الفقیه ج 3 ص 472_ التهذیب ج 6 ص 350
👌بنابراین اگر نقل تاریخی در مورد ازدواج بنی هاشم با برخی ناصبیان و معاندان مشاهده می شود و به #چرایی آن اشاره نشده است ، این ازدواج ها همه بر پایه ضرورت و تقیه و #کاستن از فشارها بوده است ، البته در مواردی بنی هاشم تن به خواسته ازدواج آنان نمیدادند مانند جریانی که از کتاب مناقب نقل کردیم ، اما با توجه به مظلومیت و عدم قدرت بنی هاشم در برابر حکام ظالم و معاندان ، در مواردی آنان چاره ای جز #تن دادن به این نوع ازدواج ها نداشتند .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
3.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک دقیقه حرف حساب 👏
#یک_حرف_خوب
put the glass down
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
288.mp3
زمان:
حجم:
1.27M
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم
📃 صفحه 288
🎙 قاری: #منشاوی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
1.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رهبر انقلاب در بیمارستان خطاب به پرستاران:
🔹هر خدمتی كه شماها به هر بيماری بكنيد، مثل اينست كه آن خدمت را به شخص اين حقير كرديد.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#گریبان_چاک_زدن_بانوان_حرم
🤔#پرسش
❔آیا راست است که حضرت زینب در مصیبت امام حسین #گریبان چاک دادند ❕اگر راست است مگر پیامبر نفرمود که هر کس در مصیبتی گریبان چاک کند #جهنمی است ❕( مستدرک الوسائل جلد دوم ص455) پس حضرت زینب چرا اینطور کرد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
🔶سید بن طاووس نقل می کند ؛
« چون حضرت زینب سر مبارک برادر را دید ، از اوج ناراحتی دست به #گریبان برد و آن را چاک داد »
📚اللهوف ص178
👌گریبان چاک دادن در مرگ پدر و برادر و همچنین مصائب اهل بیت و امام حسین علیهم السلام از موارد حرمت #استثناء شده است .
🔶امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« بانوان حرم حسینی در مصیبت حسین بن علی گریبان چاک داده و به صورت می زدند ، و بر مصیبتی چون مصیبت او باید گونه ها لطمه زده و گریبان ها #چاک گردد»
📚تهذیب الاحکام ج8 ص325
👌و فرمود ؛
« ( گریبان چاک زدن در مرگ نزدیکان بی اشکال است ) زیرا موسی بن عمران نیز در مرگ برادرش هارون #گریبان چاک داد »
📚وسائل الشیعه ج22 ص402
👌ابوهاشم جعفری می گوید ؛
« در تشییع جنازه امام هادی ، امام حسن عسکری در حالی که گریبان چاک زده بود ، بیرون آمد ، ابوعون به امام حسن عسکری در نامه ای اعتراض کرد ، امام علیه السلام پاسخ داد ای احمق تو چه می دانی این کار چیست ؟ موسی نیز در وفات هارون گریبان چاک داد»
📚کشف الغمه ج2 ص418
❕همینطور در روایات متعددی ، جزع و فزع و بی تابی کردن در #مصیبت حسین علیه السلام مستحب شمرده شده است که از مصادیق آن ، گریبان چاک زدن می باشد؛
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
15.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تجلیل رهبر انقلاب از مقام علمی و عملی مرحوم آیتالله محقق داماد
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال
ایا راست است که پس از واقعه کربلا امدند حجاب را از سر زنان حرم کشیدند یعنی سر اهل بیت امام حسین و حضرت زینب لخت شد
🗯پاسخ:
❗️این مساله در روایات متعددی نقل شده است .
❗️سید بن طاووس می نویسد:
" مردم در تاراج خیمه های خاندان پیامبر و نور چشم زهرای بتول بر هم پیشی می جستند تا انجا که روپوش زنان را نیز از رویشان کشیدند "
📚لهوف ص180
📚بحار الانوار ج45 ص58
❗️مثیر الاحزان می نویسد:
" انان مقنعه زنان را از سرشان و انگشتر را از دستشان و گوشواره را از گوشهایشان و خلخال را از پاهایشان بیرون کشیدند"
📚مثیر الاحزان ص76
❗️خوارزمی می اورد:
" انان حتی جامه رویین زنان را به زور می کشیدند و می بردند"
📚مقتل الحسین ج2ص37
📚الفتوح ج5 ص120
❗️شیخ مفید در ارشاد می اورد:
"لباسهایشان را از رویشان می کشیدند و چون چیره میشد آن را می بردند"
📚الارشاد ج2ص112
📚بحار الانوار ج45 ص61
❗️به این نکته نیز باید توجه داشت که در جامعه اسلامي زنان پيامبر و ائمه هدي عليه السلام حجاب و پوشش زنانه بسيار كامل بوده و زنان علاوه بر پوشش ظاهري پوشش هاي متعدد ديگري نيز داشته اند در واقعه كربلا فقط پوشش ظاهري را ربودند اما پوشش هاي ديگر بوده يعني به گونه اي نبود كه موها يا اعضاي ديگري از بدن آشكار شده باشد. و در روایات نیز اشاره به این نکته شده است که پوشش را از ظاهر ما برداشتند "عن ظهورنا""تنازع ثوبها عن ظهرها"و مانند این تعبیرات
📚دانش نامه امام حسین ج7 ص311
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁