eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.7هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔پرسش ❔کلیپی از زئوس منتشر شده است که مساله قمار را به چالش می کشد و می گوید اگر قمار در اسلام به دلیل مفاسدی حرام است چرا در اسب سواری و تیراندازی قمار کردن مستثنا شده است❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌در این شکی نیست که قمار کردن در اسلام از گناهان بزرگ تلقی می شود . 🔶خداوند می فرماید: « درباره شراب و قمار از تو سوال می کنند .بگو در آنها گناه و زیان بزرگی است و منافعی ( از نظر مادی ) برای مردم دارد ( ولی ) گناه آنها از نفعشان بیشتر است» 📚بقره 220 🔷ومی فرماید: « همانا شیطان می خواهد با شراب و قمار میان شما دشمنی و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد» 🔷مائده 91 👌روایات متعددی نیز در حرمت قمار در مجامع روایی ما نقل شده است؛ 📚وسائل الشیعه ج17 ص164 باب35 ❕از این حرمت ، قمار کردن با اسب سواری و تیر اندازی و شتر سواری استثناء شده است . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « فرشتگان به هنگام برد و باخت و قمار دور می شوند و از آن نفرت دارند و صاحب آن را لعن می کنند مگر در مسابقات اسب سواری و تیر اندازی و شتر سواری » 📚الفقیه ج4 ص59 👌فلسفه این حکم روشن است و آن به خاطر مصلحت بالاتری است که در این سه چیز وجود دارد که مصلحت آمادگی دفاعی و نظامی مسلمین است . ❗️در حقیقت این سه ورزش اصلی ترین نیازهای امنیتی و نظامی جامعه مسلمین را تشکیل می داده است و غرض از این استثناء تشویق مسلمین به روی آوردن به ورزش های مفید بوده است که در جهاد از کارایی ویژه ای برخوردار بوده است . 🔴حال ممکن است اشکال شود که ما در گذشته مفاسد عدیده ای را برای قمار کردن ذکر کردیم از جمله ایجاد هیجانات شدید روانی که عامل اصلی بسیاری از بیماری هاست و این که قمار رابطه مستقیم با انواع جنایات دارد و ضررهای اقتصادی غیر قابل جبرانی را بر جای می گذارد و ... ❗️حال با وجود این زیان ها چگونه قمار در اسب سواری و تیر اندازی استثناء شده است❕❕ 🔶در پاسخ ( چنان که گذشت )گفتنی است که این استثناء به دلیل مصلحتی است که در این موارد وجود دارد و این استثناء تا زمانی است که قمار کردن در مورد مذکور به انجام جنایات و رسیدن آسیب های جدی به بدن و ضررهای اقتصادی مهلک نرسد و الا ؛ 🔶از باب عناوین ثانویه و تقدیم مصلحت اهم که حفظ جان خود و دیگران و جلوگیری از هلاکت اقتصادی و ... است قمار کردن در موارد مذکور هم جایز نیست . 🔷در روایت آمده است که فرمود: « لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام» 📚وسائل الشیعه ج26 ص14 ❕به مقتضای این حکم که قاعده تقدیم اهم است می گوییم اگر وضو گرفتن سبب رسیدن ضرر شود باید تیمم کرد . اگر ایستاده نماز خواندن سبب ایجاد ضرر شود باید نشسته نماز خواند . 🔶حتی اگر رفع تشنگی و گرسنگی منوط به خوردن شراب و میته باشد و جان انسان در خطر باشد ، انسان می تواند به دلیل مصلحت اهم که حفظ جان است شراب و میته را در حد نیاز بخورد. 🗯بنابراین اگر قمار کردن در موارد جواز هم سبب ایجاد مفاسد غیر قابل جبران شود ، جواز جای خود را به حرمت خواهد داد. 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓سلامی که ما بعد از نماز میدهیم به معصومین(معمولا به امام حسین/امام رضا/امام زمان هست) ایا(سخنی یا حدیثی در این باب نقل شده است❕❕ 💠پاسخ💠 👌در روایات ما زیارت پیامبر گرامی و ائمه اطهار از راه دور و نزدیک سفارش شده است . 🔶پیامبر گرامی فرمود: « هر کس مرا پس از مرگم زیارت کند همانند آن است که مرا در زمان زنده بودن زیارت کرده است و اگر زیارت من از نزدیک مقدور شما نیست از راه دور با سلام کردن مرا زیارت کنید زیرا این سلام به من می رسد» 📚التهذیب ج6 ص3 🔷و فرمود: « برای خداوند فرشتگانی هستند که در زمین گردش می کنند و سلام امت مرا به من می رسانند» 📚امالی صدوق ص257 🔶و فرمود: « هر کس از هر کجای زمین به من سلام دهد سلامش به من می رسد و هر کس نزد قبرم به من سلام دهد خودم سلام او را می شنوم» 📚امالی طوسی ج1 ص169 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « پیامبران و جانشینان آنان چنین هستند که سلام شما از فاصله دور به آنها می رسد و اگر در کنار قبورشان به آنها سلام کنید خودشان صدای شما را می شنوند» 📚الفقیه ج2 ص577 🔶 و فرمود: « زمانی که زیارت امام از نزدیک قبورشان دشوار بود به بالاترین نقطه منزل برو و دو رکعت نماز بخوان و با سلام کردن به قبور ما اشاره کن زیرا این زیارت شما از راه دور به ما می رسد و همان گونه که از نزدیک بر امامان سلام می فرستی از راه دور نیز بر آنان سلام بفرست زیرا به آنان می رسد» 📚التهذیب ج6 ص103 👌از این روایات و سایر روایاتی که در مجامع روایی ما نقل شده است ؛ 📚بحار الانوار ج98 ص365 باب 32 ❗️دانسته می شود که زیارت امامان و سلام دادن به آنان از راه دور پسندیده و مورد توصیه است و این زیارت و سلام دادن توسط فرشتگان الهی به آنان می رسد. ❕ لذا شایسته است که پس از نمازها و غیر آن این زیارت نسبت به تمام چهارده معصوم صورت گیرد و بر همه آنان سلام و درود فرستاده شود و وجهی برای اختصاص این زیارت به سه امام وجود ندارد . 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓فلسفه این که بسم الله الرحمان الرحیم در نمازها بلند خوانده می شود چیست❕❕ 💠پاسخ💠 👌علت بلند گفتن بسم الله الرحمان الرحیم در نمازها بازگشت می کند به سیره و سنت پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان و دلیل ما بر این مساله همان سیره معصومان است. 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « آل محمد در بلند گفتن بسم الله الرحمان الرحیم اجتماع دارند» 📚مستدرک الوسائل ج 4 ص189 🔶 و فرمود : « بلند گفتن بسم الله در نماز واجب است» 📚خصال ج2 ص28 🔷صفوان جمال نقل می کند : « روزهایی پشت سر امام صادق نماز می خواندم در نمازهایی که اخفاتی بود بسم الله الرحمان الرحیم را در هر دو سوره بلند می گفت » 📚الکافی ج3 ص 313 ❕امام باقر علیه السلام فرمود: " پیامبر خدا پیوسته بسم الله الرحمان الرحیم را بلند می گفت " 📚مستدرک الوسائل ج4 ص 186 👌شاید فلسفه این تاکید آن باشد که اهل بیت معتقد بودند که بسم الله الرحمان الرحیم جزء تمام سوره ها خصوصا سوره حمد می باشد به غیر از سوره برائت 📚وسائل الشیعه ج6 ص57 باب 11 ❗️بر خلاف اهل سنت که قائل به جزئیت نیستند و معمولا در تلاوت سوره حمد بسم الله الرحمان الرحیم را نمی گویند یا بسیار آهسته می گویند 📚شیعه پاسخ می گوید ص211 🗯اما ادله متعددی دلالت می کند که بسم الله الرحمان الرحیم جزء سوره حمد و تمام سوره ها جزء سوره برائت است من جمله ؛ 1⃣اصولا ثبت بسم الله در متن قرآن مجید و در آغاز همه سوره ها خود گواه زنده بر این امر است زیرا می دانیم در متن قرآن چیزی اضافه نوشته نشده است و ذکر بسم الله در آغاز سوره ها از زمان پیامبر تا کنون مرسوم بوده است . 📚تفسیر نمونه ج1 ص17 2⃣شافعی روایت می کند که معاویه به مدینه آمد و در آنجا نماز خواند و بسم الله را نخواند و هنگام رفتن به رکوع و سجود هم تکبیر نگفت . چون سلام نماز را گفت مهاجران و انصار ندا دادند که ای معاویه : « از نماز دزدیدی ، بسم الله کو ؟ تکبیر هنگام رکوع و سجود کو ؟ سپس نماز را همراه بسم الله و تکبیر دوباره خواند» 📚مسند شافعی ص13 📚تفسیر فخر رازی ج1 ص204 📚مستدرک حاکم ج1 ص233 3⃣فخر رازی نقل می کند ؛ « علی علیه السلام در بلند خواندن بسم الله اصرار داشت هنگامی که حکومت به بنی امیه رسید اصرار در منع از بلند خواندن داشتند تا آثار علی را از میان ببرند» 📚تفسیر کبیر ج1 ص206 🔶ومی گوید : « به تواتر ثابت شده است که علی بسم الله را بلند می گفت و هر کس در دین خود به علی اقتدا کند حتما هدایت شده است دلیل بر این مطلب سخن رسول خدا است که فرمود خدایا حق را همراه علی قرار بده و بر محور وجود او به گردش در آور» 📚همان مدرک ص204 4⃣جهت دیدن سایر روایات اهل سنت در جزئیت بسم الله الرحمان الرحیم رجوع شود به کتاب سیمای عقائد شیعه ، سبحانی ، ص401 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓قرآن میگه، فلن تجد لسنة الله تبدیلا و لن تجد لسنة الله تحویلا. یعنی برای سنت الهی تغییر و تبدیلی نیست ینی حتمیه بعد یجای دیگه میگه لکُلّ امة أجلٌ یعنی هر امتی سرآمد و دوره خاصی داره همه ی امت ها از بین میرن و امت اسلامی و اسلام از بین میره بالاخره❕❕ 💠پاسخ💠 🔷خداوند می فرماید: « لکل امه اجل فاذا جاء اجلهم لا یستاخرون ساعه و لا یستقدمون » « برای هر قوم و جمعیتی زمان و مدت ( معینی ) است و به هنگامی که مدت آنها فرا رسد نه ساعتی از آن تاخیر می کنند و نه بر آن پیشی می گیرند» 🔶اعراف 34 ❕ یعنی ملتهای جهان همانند افراد، دارای مرگ و حیاتند ملتهائی از صفحه روی زمین برچیده می شوند، و بجای آنها ملتهای دیگری قرار می گیرند، قانون مرگ و حیات مخصوص افراد انسان نیست بلکه اقوام و جمعیتها و جامعه ها را نیز .در بر می گیرد. 🔶با این تفاوت که مرگ ملتها غالبا بر اثر انحراف از مسیر حق و عدالت و روی آوردن به ظلم و ستم و غرق شدن در دریای شهوات و فرو رفتن در امواج تجمل پرستی و تن پروری می باشد 🔷هنگامی که ملتهای جهان در چنین مسیرهائی گام بگذارند، و از قوانین مسلم آفرینش منحرف گردند، سرمایه های هستی خود را یکی پس از دیگری از دست خواهند داد و سرانجام سقوط می کنند. بررسی فنای تمدنهائی همچون تمدن بابل، و فراعنه مصر، و قوم سبا، و کلدانیان، و آشوریان، و مسلمانان اندلس، و امثال آنها، این حقیقت را نشان می دهد که در لحظه فرا رسیدن فرمان نابودی که بر اثر اوج گرفتن فساد صادر شده بود، حتی ساعتی نتوانستند پایه های لرزان حکومتهای خویش را نگاه دارند . 👌در تفسیر نمونه چنین آمده است ؛ ❗️«بعضی از مذاهب ساختگی که در قرون اخیر پیدا شده اند برای رسیدن به اهداف خود، لازم دیده اند که قبل از هر چیز پایه های خاتمیت پیامبر اسلام را به گمان خویش متزلزل سازند، لذا بعضی از آیات قرآن را که هیچ دلالتی بر هدف آنها ندارد به کمک تفسیر به رای، و سفسطه بر مقصود خود منطبق ساخته اند از جمله آیه مورد بحث است. ❕ آنها می گویند: قرآن گفته است هر امتی پایانی دارد و منظور از امت، مذهب است بنابراین مذهب اسلام نیز باید پایانی داشته باشد. 👌بهترین راه برای درک چگونگی این استدلال این است که معنی واقعی امت را در لغت، و سپس در قرآن مجید، مورد بررسی قرار دهیم. 🗯از بررسی کتب لغت و همچنین موارد استعمال این کلمه در قرآن که بالغ بر 64 مورد می شود چنین استفاده می گردد که امت در اصل به معنی جمعیت و گروه است. 🔷مثلا در داستان موسی می خوانیم «و لما ورد ماء مدین وجد علیه امة من الناس یسقون»« هنگامی که به آبگاه شهر مدین رسید، جمعیتی را مشاهده کرد که (برای خود و چهارپایانشان) مشغول آب کشیدن هستند» 🔶سوره قصص آیه 23 🔶و نیز در مورد امر به معروف و نهی از منکر می خوانیم: «و لتکن منکم امة یدعون الی الخیر»«باید جمعیتی از شما باشند که دعوت به نیکیها کنند.» 🔶سوره آل عمران آیه 104 🔶و نیز می خوانیم: «و قطعناهم اثنتی عشرة اسباطا امما»« ما بنی اسرائیل را به دوازده قبیله و گروه تقسیم کردیم.» 🔶سوره اعراف آیه 160 ❗️از این آیات به خوبی روشن می شود که امت به معنی جمعیت و گروه است، نه به معنی مذهب و نه به معنی پیروان مذهب، و اگر می بینیم که به پیروان مذهب امت گفته می شود، به خاطر آن است که آنها نیز برای خود گروهی هستند. 👌بنابراین معنی آیه مورد بحث این است که هر جمعیت و گروهی، سرانجامی خواهند داشت، یعنی نه تنها تک تک مردم، عمرشان پایان می پذیرد بلکه ملتها هم می میرند و متلاشی می شوند و منقرض می گردند اصولا در هیچ مورد امت، در معنی مذهب به کار نرفته است، و به این ترتیب آیه مورد بحث هیچگونه ارتباطی به مساله خاتمیت ندارد. 📚تفسیر نمونه ج6 ص158 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓چه نیازی است که امام جماعت روحانی باشد ما از خودمون یکی رو امام جماعت قرار می دهیم بدون این که بهش پول بدیم ❕❕ 💠پاسخ💠 👌خواندن نماز جماعت پشت سر روحانی و عالم دین به مرتب برتر و بالاتر است. 🔷پیامبر گرامی فرمود: « هر کس امامت گروهی را بر عهده گیرد در حالی که در بین آنها آگاه تر و عالم تر و فقیه تر از او وجود دارد پیوسته امور آنان تا روز قیامت به ناسامانی پیش خواهد رفت» 📚التهذیب ج3 ص56 📚عقاب الاعمال ص246 📚علل الشرایع یک جلدی ص326 🗯و فرمود : « امام گروه راهنمای آنان است پس افضل خود را به عنوان امام قرار دهید» 📚الفقیه ج1 ص377 🔷وفرمود: « هر کس پشت سر عالمی نماز بخواند همانند آن است که پشت سر رسول خدا نماز خوانده است» 📚وسائل الشیعه ج8 ص348 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: «ثواب خواندن نماز پشت سر عالم برابر با هزار رکعت است» 📚بحار الانوار ج88 ص5 🔷پیامبر گرامی فرمود: « هر کس پشت سر عالمی نماز بخواند همانند آن است که پشت سر من و ابراهیم خلیل نماز خوانده است» 📚مستدرک الوسائل ج6 ص473 🔶وفرمود: « امام جماعت شما راهنمایتان به سوی خدا می باشد پس بنگرید که در دین و نمازتان به چه کسی اقتدا می کنید » 📚کمال الدین یک جلدی ص221 ❗️پول و مزد گرفتن برای انجام واجبات مانند نماز خواندن و ...جایز نیست . 📚وسائل الشیعه ج17 ص157 باب 30 ❕اما پول و مزد گرفتن برای هزینه ایاب و ذهاب و رفت و آمد و مانند آن بی اشکال است و شایسته است که افراد به این نکته توجه کنند که پولی که به روحانیون می دهند بابت هزینه رفت و آمد و هزینه ای است که آنان صرف می کنند تا در نماز جماعت آنان حاضر شوند و بی توجهی به این نکته سبب تحت فشار قرار گرفتن روحانیون می شود که این به دور از انصاف است . ❕از سوی دیگر روحانیون با گذاشتن وقت و مطالعه کتب مختلف سعی در آشنایی ماموین با احکام دینی و شرعی دارند . اگر چه آنان برای این زحمت اجر و مزدی نباید طلب بکنند اما خود ماموین باید مبلغی به عنوان هدیه به او بدهند تا صرف مخارج زندگیش شود. 🔷امام صادق علیه السلام فرمود : « معلم برای مزد تعلیم نمی دهد اما اگر هدیه ای به او داده شود قبول می کند » 📚تهذیب ج6 ص365 ❗️امروزه طلاب حوزه های علمیه به سخترین وضع زندگی می کنند و زندگی آنان با اندک شهریه ای می گذرد که مراجع بزرگوار به آنان پرداخت می کنند .سنگینی و وقت گیری علوم دینی نیز به آنان اجازه اشتغال به کار دیگری را نمی دهد . 👌از بیت المال مسلمین نیز آنان سهم و حقی ندارند به این استدلال که حوزه های علمیه نباید وابسته به دولت شوند در حالی که حاکم اسلامی با اختیار خودش می تواند برای طلاب از بیت المال حقوقی را قائل شود بدون آنکه دولت نقشی در آن داشته باشد. 🔶مراجع بزرگوار هم سال تا سال می گذرد مبلغی قابل توجهی در شهریه آنان اضافه نمی کنند . ❓حال شما زندگی آنان را چگونه تصور می کنند .آیا می شود با دریافتی ماهیانه حدود 300 یا 250 هزار تومان زندگی کرد و کرایه منزل و ...را هم داد❗️❗️ 🔴طلاب اگر چه خویشتن داری می کنند و مشکلات معیشتی خود را در سطح عموم مردم مطرح نمی کنند اما خود مردم باید انصاف داشته باشند و در برابر تبلیغ دین و رساندن احکام الهی مبلغی به عنوان هدیه به آنان بدهند تا زندگی آنان نیز بچرخد و با فراغت خاطر به ارشاد مردم بپردازند. 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓خداوند در آیاتی از قرآن تصریح می کند که مومنین حقیقی کسانی هستند که بین هیچ یک از انبیاء فرق نمی گذارند « لم یفرقوا بین احد منهم » حال چگونه ما می گوییم پیامبر اسلام برتر از تمام پیامبران است❕❕ 💠پاسخ💠 👌قرآن تصریح می کند که تمام پیامبران هم درجه نیستند و می فرماید: « بعضی از رسولان را بر بعضی دیگر برتری دادیم» 🔶بقره 253 👌بنابراین اگر خداوند ویژگی مومنین را فرق نگذاشتن بین انبیاء بین می کند :« لم یفرقوا بین احدهم منهم» 🔶نساء 152 ❕منظور آن است که میان رسولان الهی فرق و تفرقه ای از نظر ایمان و به رسمیت شناختن نیندازیم . باید به همه آنان مومن بود و به نبوت آنان اذعان داشت نه آنکه برخی را قبول کنیم و برخی را رد کنیم . 🔶خداوند می فرماید: « همه مومنان به خدا و فرشتگان او و کتابها و فرستادگانش ایمان آورده اند ( و می گویند ) ما در میان هیچ یک از پیامبران او فرق نمی گذاریم ( و به همه ایمان داریم )» 🔶بقره 285 ❗️آری مومنان خلاف کسانی که می خواهند بین خدا و پیامبرانش جدایی بیفکنند و به بعضی ایمان آورند و بعضی را انکار کنند « بریدون ان یفرقوا بین الله و رسله و یقولون نومن ببعض و نکفر ببعض» 🔷نساء 150 👌هیچ گونه تفاوتی میان رسولان الهی نمی گذارند و همه را از سوی خدا می دانند و همگی را محترم می شمرند. 📚تفسیر نمونه ج2 ص398 ♻️اما این که پیامبر گرامی افضل از تمام انبیاء است مساله ای اجماعی میان شیعه و سنی است و ادله متعددی بر این مطلب دلالت می کند ؛ 🔷حاکم نیشابوری در مستدرک خود نقل می کند: « بزرگ پیامبران پنج تن هستند ؛ نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمد که پیامبر اسلام از همه آنان برتر است» 📚مستدرک علی الصحیحین ج2 ص564 🔷امام رضا علیه السلام فرمود : « آقای پیامبران و برترین افراد عالم پیامبر اسلام است» 📚عیون الاخبار ج2 ص122 🔶پیامبر گرامی فرمود : « من برترین و آقای تمام پیامبران هستم » 📚بحار الانوار ج26 ص349 🔷وفرمود: « من چون اولین نفر بودم که در عالم ذر به پرودگار ایمان آوردم برترین تمام مخلوقات هستم» 📚الکافی ج2 ص12 🔷وفرمود : « خداوند به جهانیان نظر کرد و مرا از میان تمام آنان برگزید» 📚خصال ج1 ص96 👌جهت آگاهی بیشتر از روایات وارده در این مساله رجوع کنید؛ 📚بحار الانوار ج16 ص299 باب 11 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓آیا اعتقاد به ظهور منجی در آخر الزمان در تورات و انجیل هم وجود دارد❕❕ 💠پاسخ💠 👌عقیده به ظهور منجی در آخر الزمان ریشه در عقاید تمام ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی دارد که جهت آگاهی تفصیلی می توانید رجوع کنید ؛ 📚دانش نامه امام مهدی ، ری شهری ج1 ص94 به بعد ❗️یهود و نصاری از جمله آیین های ابراهیمی هستند که عقیده به ظهور منجی در کتبشان موج می زند. 💠کتب یهودیت و عهد عتیق ؛ 1⃣کتاب دانیال پیامبر ؛ « در آن وقت سرور بزرگ میکائیلی که از جانب پسران قومت قائم است خواهد ایستاد و زمان تنگنایی که از بودن طوائف تا به این زمان نبوده است واقع خواهد شد و در آن زمان قوم تو هر کسی که در کتاب مکتوب شده است نجات خواهد یافت و از خوابندگان در خاک ، زمین بسیاری بیدار خواهند شد .بعضی جهت حیات ابدی و بعضی از برای شرمساری و حقارت ابدی...» 📚کتاب مقدس ، ترجمه فاضل خان همدانی ، کتاب دانیال ، ص1567 فصل دوازدهم بندهای 1 - 3 2⃣کتاب حگی ؛ « خداوند لشکرها چنین می فرماید هنوز وقت قلیلی است که من آسمان ها و زمین و بحر و خشکی را به هیجان می آورم بلکه تمامی طوائف را به هیجان می آورم و مرغوب تمامی طوائف خواهد آمد و خداوند لشکرها می فرماید این خانه را مملو از جلال خواهم کرد» 📚همان ، کتاب حگی ، ص1632 فصل دوم بندهای 6-8 3⃣کتاب زبور ؛ « زیرا که شریران منقطع می شوند اما متوکلان به خدا وارث زمین خواهند شد ، اما متواضعان وارث زمین شده از کثرث سلامتی متلذذ خواهند شد» 📚کتاب مقدس ، مزامیر داود ، مزمور سی و هفتم ، بندهای 9-37 4⃣سفر زکریا ؛ « ای دختر صهیون بسیار وجد نما و ای دختر اورشلیم آواز شادمانی بده اینک پادشاه نزد تو می آید . او عادل و صاحب نجات و حلیم می باشد » 📚تورات ، سفر زکریا ، فصل 9 بند 9 5⃣سفر ملاکی ؛ « زیرا اینک آن روزی که مثل تنور مشتعل می باشد خواهد آمد و جمیع متکبران و جمیع بدکاران کاه خواهند بود .آفتاب عدالت طلوع خواهد کرد و بر بال های وی شفا خواهد بود » 📚تورات ، سفر ملاکی ، فصل 4 بند 1-3 ❕عالم بزرگ یهودیان موسی بن میمون در اصل دوازدهم از اصول سیزدهگانه اعتقادات یهود می گوید: « من با ایمان کامل به آمدن ماشیح اعتقاد دارم و اگر چه او تاخیر کند با این حال هر روز در انتظار او هستم که بیاید» 📚اصل دوازدهم از اصول سیزدهگانه ایمان یهود ، موسی بن میمون 💠کتب مسیحیت و عهد جدید ؛ 1⃣انجیل متی ؛ « چون فرزند انسان در جلال خود خواهد آمد ، با جمیع ملائکه مقدسه بر کرسی بزرگ خود قرار خواهد گرفت .همه قبائل نزد وی جمع خواهند شد و آنها را از همدگیر جدا خواهد کرد » 📚انجیل متی ، باب 25 بند های 31-33 2⃣انجیل لوقا ؛ « پس بایست که بسته باشد کمرهای شما و افروخته باشد چراغ های شما و خود باشید مانند کسانی که انتظار می کشند آقای خود را که از عروسی باز آید و در زند دفعتا در را گشایند . خوشا به حال آن نوکران که چون آقا آید بیدار یابد آنها را و من به شما می گویم که به درستی کمر خود را بسته ، آنها را نشانید و نزدشان آمده آنان را خدمت خواهد نمود» 📚انجیل لوقا ، باب دوازدهم ، بندهای 35-37 3⃣انجیل مرقس؛ « در آن روزهای بعد از مصیبت ، خورشید تاریک گردد و ماه نور خود را باز گیرد و ستارگان از آسمان فرو ریزند و قوای افلاک متزلزل خواهد گشت .آن گاه که پسر انسان را ببینند که با قوت و جلال عظیم بر ابرها می آید. 📚انجیل مرقس باب 13 بندهای 24-26 4⃣مکاشفات یوحنا ؛ « اینک با ابرها می آید و هر چشمی او را خواهد دید و آنانی که او را نیزه زدند و تمامی امت های جهان برای وی خواهند نالید» 📚مکاشفات یوحنا باب 1 بند7 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓در برخی فیلم ها نشان می دهند که شیطان خود را به صورت انسانی در می آورد و مردم را فریب می دهد❕آیا چنین چیزی ممکن است❕❕ 💠پاسخ💠 ❗️از آیات و روایات استفاده می شود که شیطان می تواند خود را به صورت انسانی در آورد و مردم را فریب دهد. 🔶خداوند در مورد جنگ بدر می فرماید: « ( وبه یاد آور ) هنگامی را که شیطان اعمال آنها ( مشرکان ) را در نظرشان جلوه داد و گفت هیچ کس از مردم بر شما پیروز نمی گردد و من همسایه ( و پناه دهنده ) شما هستم .اما هنگامی که دو گروه ( جنگجویان و حمایت فرشتگان از مومنان ) را دید به عقب بازگشت و گفت من از شما ( دوستان و پیروانم ) بیزارم . من چیزی را می بینم که شما نمی بینید » 🔶انفال 48 ❗️نقل است ؛ « هنگامی که قریش تصمیم برای جنگ بدر گرفت از حمله طائفه بنی کنانه بیمناک بود زیرا قبلا با هم خصومت داشتند . در این موقع ابلیس در چهره « سراقه بن مالک » که از سرشناسهای قبیله بنی کنانه بود به سراغ آنها آمد و به آنها اطمینان داد که با شما موافق و هماهنگم و کسی بر شما غالب نخواهد شد و در میدان بدر شرکت کنید . ❕اما به هنگامی که نزول ملائکه را مشاهده کرد عقب نشینی نموده و فرار کرد لشکر نیز به دنبال ضربت های سختی که از مسلمانان خورده بودند و با مشاهده کار ابلیس پا به فرار گذاشتند و به هنگامی که به مکه باز می گشتند گفتند سراقه بن مالک سبب فرار قریش شد .این سخن به گوش سراقه رسید و سوگند یاد کرد که من از این موضوع آگاهی ندارم و به هنگامی که نشانه های مختلف وضع او را در بدر یاد آوری کردند همه را انکار کرد و سوگند یاد کرد که چنین چیزی هیچگاه نبوده و از مکه حرکت نکرده است .به این ترتیب معلوم شد که آن شخص سراقه بن مالک نبوده است» 📚بحار الانوار ج19 ص226 📚تفسیر نمونه ج7 ص202 ❗️شیخ طوسی در امالی خود نقل می کند؛ « شیطان چهار بار به صورت انسان مجسم شده است ؛ در روز بدر که به صورت سراقه در آمد و در روز عقبه به صورت منبه بن حجاج در آمد و مردم را بر ضد پیامبر شوراند و در روز اجتماع قریش در دار الندوه به صورت شیخ نجدی در آمد و نقشه قتل پیامبر را کشید و در روز سقیفه به صورت مغیره بن شعبه در آمد و آنان را به غصب خلافت علی تشویق کرد » 📚امالی طوسی ص176 📚بحار الانوار ج60 ص233 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓معروف است که آب برخی رودخانه ها مهریه ی حضرت زهرا س است . ❔می خواستم بپرسم شما چه نتیجه ای از این بحث می گیرید آیا چنین چیزی واقعیت دارد❕❕ 💠پاسخ💠 👌حضرت زهرا سلام الله علیها یک مهریه ظاهری داشتند و یک مهریه معنوی . ❗️مهریه ظاهری ایشان مورد پرداخت حضرت علی قرار گرفت که ایشان زره خود را به چهار صد درهم فروختند و این هزینه مهریه را به پیامبر پرداختند و حضرت این هزینه را صرف این جهیزیه برای حضرت زهرا کرد؛ 👌پیراهن یک قواره ؛ مقنعه یک عدد ، قطیفه مشکی خیبری یک عدد ، تخت خواب چوبی که دور آن با لیف خرما پیچیده شده بود ، دو عدد تشک کتان مصری ، چهار عدد بالش ، پرده پشمی ، دستاس ، دلو چرمی ،تشت مسی ، قدح بزرگ برای دوشیدن شیر ، تنگ آب خوری ، آفتابه ، سبوی گلی سبز رنگ ، کوزه سفالی ، سفره چرمی ، چادر قطرانی ، مشک آب 📚مناقب ابن شهر آشوب ج3 ص353 📚کشف الغمه ج1 ص359 👌اما حضرت زهرا به خاطر عظمت و مقامی که دارا بودند دارای مهریه معنوی نیز بودند که خداوند به ایشان تملیک کرده بود زیرا روشن است که خداوند ایشان را به عقد حضرت علی در آورده بود ؛ ❕و در ازای این عقد هبه و هدیه ای به ایشان تقدیم داشتند که به عنوان مهریه معنوی شناخته می شود ؛ 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « خداوند یک چهارم دنیا را مهریه فاطمه قرار داد .بنابراین یک چهارم دنیا مال فاطمه می باشد و نیز بهشت و دوزخ را مهریه زهرا قرار داده است و زهرا دشمنان خویش را در دوزخ و دوستان خود را در بهشت داخل می نماید» 📚امالی طوسی ص668 🔶پیامبر گرامی فرمود : « مهریه فاطمه در آسمان بخشی از زمین است پس کسی که با بغض فاطمه و فرزندانش روی آن راه رود تا قیامت حرام است» 📚بحار الانوار ج43 ص113 🔶امام باقر علیه السلام فرمود: « مهریه فاطمه یک پنجم دنیا و یک سوم بهشت و چهار نهر که عبارتند از نهر فرات و نیل مصر و نهروان و نهر بلخ .خداوند فرمود ای محمد تو مهریه فاطمه را بحسب ظاهر مبلغی کم درهم قرار بده تا برای امت تو سنت باشد» 📚همان مدرک 🗯مهریه معنوی حضرت زهرا مهریه اصطلاحی نیست که بر عهده شوهر باشد بلکه این مهریه به معنای هبه و هدیه است ‌. 👌هبه و هدیه ای که خداوند به حضرت زهرا بابت عقد و ازدواج ایشان داده است و به ملکیت ایشان در آورده است . 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓آیا پیامبر و امامان سایه نداشتند❕❕ 💠پاسخ💠 👌در این رابطه روایاتی در مجامع روایی ما نقل شده است. ❗️ امام باقر علیه السلام فرمود : «در رسول خدا سه خصلت بود که در غير رسول خدا ( از مردم عادی ) نبود؛ 🔶سايه نداشت، در هيچ راهي نمي رفت مگر اين که بعد از آن، دو تا سه روز عطر ايشان را عبور کنندگان کاملا استشمام مي کردند و به سنگ و درختي عبور نمي کرد مگر اين که به ايشان کرنش و خضوع مي کردند.» 📚الکافی ج1 ص442 🔷علامه مجلسی نقل می کند : « سایه پیامبر بر زمین واقع نشد» 📚بحار الانوار ج17 ص299 👌امام رضا علیه السلام نیز در بیان اوصاف امامان فرمود: « برای امام سایه ای وجود ندارد » 📚الفقیه ج4 ص418 📚الخصال ج2 ص528 📚عیون الاخبار ج1 ص213 👌بی شک مساله سایه نداشتن از جمله معجزات آشکار و روشن پیامبر گرامی و امامان بوده است که هر روزه در برابر مردم محقق می شده است و حجت را بر آنان تمام می کرده است . 🗯علامه مجلسی می نویسد : 🔷« از معجزات مشهور رسول خدا که اهل سنت و شيعه روايت کرده اند، اين است که سايه نداشت ؛ اما سايه نداشتن ايشان يا بدان جهت بوده که خدا در محل سايه اش نوری ايجاد مي کرده ( و سايه را از بين می برده است)يا بدان جهت بوده که از وجود ايشان مانند خورشيد نور ساطع می شده و آن نور سايه را از بين می برده است ،همان گونه که در روايت آمده که شب تاريک از ايشان نور ساطع می شد . از عايشه روايت شده که شبانه در حال خياطی بودم که سوزن از دستم افتاد و در تاريکی نتوانستم آن را بيابم که رسول خدا وارد شد و در روشنايی نور چهره ايشان، سوزن را يافتم. 🔶اين که در روايات مثل اين ويژگی براي امامان هم در بعض اوقات آمده، بد ين جهت است که امامان و رسول خدا از يک نورند و ويژگی ايشان در آنان هم هست » 📚مراه العقول ج5 ص198 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓آیا راست است که حرام زاده از پدر و مادر زنا کار خود ارث نمی برد❕فلسفه این حکم چیست مگر او چه گناهی کرده است❕❕ 💠پاسخ💠 ❗️در این شکی نیست که فرزند زنا زاده هیچ چیز از گناه پدر و مادر را به دوش نمی کشد . 🔶خداوند می فرماید: « هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نمی کشد» 🔶فاطر 18 🗯امام صادق علیه السلام فرمود: « زنا زاده مانند سایر مردم است. اگر عمل خیر انجام دهد پاداش داده می شود و اگر عمل بدی انجام دهد مجازات می شود» 📚الکافی ج8 ص238 🔴در مورد قانون ارث نیز باید توجه داشت ؛ 👌اسلام قانون ارث را بین افرادی برقرار کرده است که رابطه نسبی یا سببی با یکدیگر داشته باشند .زنا زاده هیچ رابطه نسبی با زانی و زانیه ندارد زیرا بین زانی و زانیه عقدی واقع نشده است لذا بر اساس روایات نه فرزند زنا زاده از پدر و مادر ارث می برد و نه پدر و مادر از او ارث می برند. 📚وسائل الشیعه ج26 ص274 باب 8 ❗️به علاوه این حکم مکانیزمی است برای مهار عمل شنیع فحشاء تا اگر کسی قصد چنین عملی را داشته باشد با توجه به عواقب سوء آن که فرزندش از او ارث نمی برد و ممکن است به سختی بیفتد و خودش هم از فرزند ارث نمی برد از ارتکاب این عمل منصرف گردیده و تن به این کار ندهد . 🗯البته زانی موظف است که نفقه فرزند زنا زاده و نیازهای او را بر آورده کند و در صورت عدم تحقق این امر ، حکومت اسلامی باید او را تحت تکفل قرار دهد لذا از این جهت بر زنا زاده فشاری وارد نمی شود. 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓آیا راست است که گاهی وحی بر پیامبر قطع می شد و مشرکین پیامبر را مسخره می کردند که خدایش او را رها کرده و پیامبر محزون می شد تا جایی که قصد خودکشی داشت❕❕ 💠پاسخ💠 👌در این شکی نیست که مدت زمانی وحی بر پیامبر گرامی نازل نمیشد و اصطلاحا مساله انقطاع وحی پیش آمد . 🔶ابن عباس می گوید: « پانزده روز گذشت و وحی بر پیامبر نازل نشد . مشرکان گفتند پرودگار محمد او را رها کرده است و دشمن داشته اگر راست می گوید ماموریت او از سوی خدا است باید وحی به طور مرتب بر او نازل می شد در این هنگام بود که سوره ضحی نازل شد» 📚مجمع البیان ج10 ص504 ❗️خداوند جهت پاسخ به مشرکین این آیات را نازل کرد؛ « قسم به روز در آن هنگام که آفتاب بر آید و سوگند به شب در آن هنگام که آرام گیرد که خداوند تو را هرگز وانگذاشته و مورد خشم قرار نداده است...» 🔶ضحی 1 تا 3 🗯در بعضی از روایات آمده است که جمعی از مسلمانان به پیامبر عرض کردند که چرا بر شما وحی نمی شود؟ 🔶حضرت پاسخ دادند: « چگونه وحی بر من نازل شود در حالی که شما مفاصل انگشتان خود را پاکیزه نمی کنید و ناخنهای خود را نمی گیرید» 📚بحار الانوار ج18 ص255 👌البته این روایت نمی تواند تمام علت برای فلسفه انقطاع وحی باشد بلکه می توان گفت: ❕« هدف از انقطاع وحی آن بود که روشن شود که پیامبر هر چه دارد از ناحیه خدا دارد و حتی در نزول وحی از خود اختیاری ندارد . هر زمان خدا بخواهد وحی قطع می شود و هر زمان بخواهد برقرار می گردد و شاید انقطاع وحی به همین منظور بود تا پاسخی باشد به آنها که از پیامبر تقاضای معجزات اقتراحی و بر طبق میل خود داشتند یا به او پیشنهاد می کردند که فلان حکم یا فلان آیه را تغییر ده و او می فرمود من در این امور اختیاری ندارم » 📚تفسیر نمونه ج27 ص100 ❕در برخی روایات جعلی اهل سنت آمده است که پیامبر گرامی پس از انقطاع وحی محزون می گشت و قصد خود کشی می کرد تا آن که جبرئیل می آمد و پیامبر را از خود کشی کردن مانع می شد. 👌بخاری در صحیح نقل می کند: « وحی بر پیامبر نازل نمی شد و پیامبر شدیدا محزون می گشت تا جایی که تصمیم می گرفت خود را از بالای کوه بر زمین بیفکند . هر زمان به لبه کوه نزدیک می شد تا خود را پرت کند جبرئیل در برابرش ظاهر می شد و می گفت تو پیامبر خدا هستی . پیامبر از این سخن آرامش می گرفت و از قصد خود کشی منصرف می شد .باز اگر انقطاع وحی رفع نمی شد پیامبر جهت خود کشی به بالای کوه می رفت تا خود را پرت کند و جبرئیل می آمد و با گفتن این که تو پیامبر خدا هستی او را مانع می شد» 📚صحیح بخاری ج10 ص359 ناشر جمهوریه مصر العربیه 🔴ما این روایت را مردود و جعلی می دانیم که با عصمت پیامبر منافات دارد و به هیچ عنوان قابل اعتنا نمی باشد . 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁