#طینت_انسانها
🤔#پرسش
❔نظر شما درباره روایات #طینت چیست ❗️خداوند طینت مومن را از بهشت و طینت کافر را از جهنم آفریده است ❕آیا این نوع خلقت مستلزم جبر نیست ❕
💠#پاسخ💠
👌روايات فراوانى در مجامع روایی ما نقل شده است كه با مضامين گوناگونشان دلالت دارد بر اينكه ريشه و بن ، سعادتمندان و شقاوتمندان و اصلى كه از آن آفريده شده و آغاز يافته اند كه از آن به #طينت تعبير مى شود، گوناگون است.
❕ طينت وسرشت اهل سعادت از عالم نور و بهشت و علّيين و سرزمين پاك و آب شيرين و گوارا مى باشد و طينت و سرشت اهل شقاوت از عالم تاريكى و آتش وسجّين و سرزمين شوره زار ناپاك و آب #تلخ مى باشد .
📚بحار الانوار ج 64 ص 77 باب 3
🔹امام سجاد علیه السلام فرمود ؛
« خداوند قلوب و ابدان پیامبران را از طینت #علیین آفریده و قلوب مومنین را نیز از همان طینت آفریده است ... و کفار را از طینت سجین ( ماده ای جهنمی ) آفریده است ...قلوب مومنین به آنچه از آن خلق شده اند تمایل دارند ، و قلوب کافرین نیز به آنچه از آن خلق شده اند تمایل دارند »
📚الکافی ج 2 ص 2_ علل الشرائع ج 1 ص 116
🔹امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« خداوند مومن را از طینت #بهشت آفریده است و کافر را از طینت جهنم آفریده است »
📚الکافی ج 2 ص 3_ بصائر الدرجات ج1 ص 16
❕تفسیر این روایات همان است که محدثان نامی شیعه بیان کرده اند که خداوند قبل از آنکه ارواح بندگان را خلق کند می دانست که کدام یک از آنان با اختیار خود ، راه ایمان و اطاعت را در پیش می گیرند و کدام یک از آنان با اختیار خود ، راه شقاوت و بدبختی را در پیش می گیرند ، خداوند با توجه به این #علم ازلی خود ، ابدان آنها را موافق ارواح آنها آفرید ، بدن های مومنین را از طینت و سرشتی بهشتی و بدن های کافرین را از طینت و سرشتی جهنمی آفرید ، و به هیچ عنوان در این خلقت جبری در کار نمی باشد .
📚 مراه العقول ج 7 ص 4
❕البته خلقت از طینت و سرشت بهشتی یا جهنمی ، علت تامه برای اعمال و رفتار آدمیان نمی باشد ، بلکه به تعبیر روایات بالا ، آنها که از طینت و سرشت بهشتی خلق شده اند تمایل بیشتری به کارهای خیر دارند و آنها که از #طینت و سرشتی جهنمی آفریده شده اند ، تمایل بیشتری به کارهای ناپسند دارند ، این طینت و سرشت آنها را وادار به انتخاب خیر و شر نمی کند ، بلکه تنها زمینه انتخاب را در آنها به وجود می آورد و نهایتا خود آدمیان هستند که یا مسیر خیر و سعادت را انتخاب می کنند یا مسیر ضلالت و گمراهی را لذا می بینیم مومنانی را که کارهای خلاف و شر را انجام می دهند و #کافرانی را نیز می بینیم که کارهای خیر و خوب را انجام می دهند ، این نشان دهنده آن است که طینت موجود در آنها ، جبری را در تصمیم گیری بر آنها لازم نمی کند .
📚الفصول المهمه ج 1 ص 420
👌به بیان دیگر هيچكس نمى گويد كيفيّات جسمانى يا سرشت افراد، علت تامّه براى آن خلقيّات است، بلكه تنها به عنوان يك #زمينه مى توان از آن ياد كرد.
❕اين مطلب را با ذكر مثالى مى توان روشن ساخت؛ همه مى گويند محيط خانواده يا محيط اجتماع در اعمال انسانها اثر مى گذارد؛ ولى اين سخن بدان معنا نيست كه اراده انسان را سلب كند، بلكه تنها يك زمينه است، لذا بسيار مى بينيم افرادى كه در يك خانواده آلوده پرورش يافته اند؛ #ولى انسانهاى صالح و درستكار و با ايمانى بوده اند، و به عكس افرادى در خانواده هاى صالح پرورش يافته اند؛ ولى انسانهاى نادرستى از كار در آمده اند. جزء اخير علّت تامّه اراده خود انسان است كه اثر نهايى را به دنبال دارد.
📚پیام امام امیر المومنین ج 8 ص 564
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#خلود_در_بهشت
🤔#پرسش
❔در یک آیه قرآن هست که میگوید کسانی که وارد بهشت میشوند جاودنند مگر اینکه خدا بخواهد کسی را از #بهشت بیرون کند . از طرفی قرآن میگوید بهشتی ها در بهشت جاودنند آیا میان این دو مطلب تنافی نیست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که بهشت برای بهشتیان ابدی و دوزخ نیز برای معاندین و ملحدان ابدی می باشد و از آن #خروجی نیست .
❕البته توجه به این نکته لازم است که خلود که در آیات قرآن آمده است در اصل لغت به معنى بقاى #طولانى و هم به معنى ابديت آمده است، بنا بر اين كلمه خلود به تنهايى دليل بر ابديت نيست، زيرا هر نوع بقاء طولانى را شامل مى شود.
👌ولى در بسيارى از آيات قرآن با #قيودى ذكر شده است كه از آن به وضوح مفهوم ابديت فهميده مى شود، مثلا در آيات 100 توبه 11 طلاق و 9 تغابن در مورد بهشتيان تعبير به «خالِدِينَ فِيها أَبَداً »مى كند، كه اين تعبير مفهومش ابديت بهشت براى اين گروهها است، و در آيات ديگرى مانند 169 نساء و 23 جن در باره گروهى از دوزخيان همين تعبير « خالِدِينَ فِيها أَبَداً » ديده مى شود كه دليل بر جاودانگى عذاب آنها است.
❕تعبيرات ديگرى مانند « ماكثين فيها ابدا » در آيه 3 كهف « لا يَبْغُونَ عَنْها حِوَلًا» (كهف- 108) و مانند اينها نشان مى دهد كه بطور #قطع گروهى از بهشتيان و دوزخيان جاودانه در نعمت يا در عذاب خواهند ماند.
📚تفسیر نمونه ج 9 ص 239
❕حال آنچه مورد #پرسش قرار گرفته است این آیه است که می فرماید ؛
« وَ أَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ خالِدِينَ فِيها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ إِلاَّ ما شاءَ رَبُّكَ عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ » « اما آنها كه سعادتمند شدند در بهشت جاودانه خواهند بود، ما دام كه آسمانها و زمين بر پاست مگر آنچه پروردگارت بخواهد، بخششى است قطع نشدنى » ( هود 108)
❔پرسش اینجاست که ظاهر استثناى جمله «الَّا مَاشَا رَبُّكَ؛ مگر اين كه خداى تو بخواهد» مى رساند كه ممكن است روزى #خدا بخواهد كه آنان را از اين مركز نعمت بيرون كند، در صورتى كه باقى آيات گواه بر اين است كه هرگز آنها از بهشت خارج نخواهند شد، با اين وضع معناى اين آيه چيست؟
👌برای پاسخ #گفتنی است که درست است كه خداوند جهان به افراد سعادتمند در بسيارى از آيات، بهشت دائم وعده كرده است و از اين وعده هرگز تخلّف نخواهد فرمود و خود او مى فرمايد «وَعْدَ اللَّهِ لا يُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ؛ اين وعده ای است كه خدا كرده و خداوند هرگز از وعده اش تخلّف نمى كند!».( روم 6) ولى ممكن است افرادى تصوّر كنند كه با اين وعده قطعى ديگر زمام كار از دست خدا بيرون مى رود و او حتّى توانايى نخواهد داشت كه آنان را از بهشت خارج سازد و نعمت را از آنها سلب كند و به اصطلاح علمى و كلامى، اين قضاى حتمى قدرت خدا را محدود نموده و از #وسعت توانايى او خواهد كاست .
🔹لذا خداوند با جمله «الَّا مَاشَا رَبُّك» اين حقيقت را تأكيد مى كند كه با وجود اين كه خدا بهشت دائم را وعده نموده و او هرگز از وعده خود تخلّف نخواهد كرد، مع الوصف اين مطلب، از قدرت او چيزى كم نمى كند و باز اختيار تمام موجودات به دست قدرت اوست ، هرچه بخواهد مى تواند انجام بدهد و قدرت او نسبت به تمام اشيا محفوظ و #ثابت است.
👌عين اين جمله «الَّا مَاشَا رَبُّكَ» در آيه بعد كه درباره دوزخيان است و به آنها وعده عذاب دائمى داده، نيز وارد شده است و علّت آن همان است كه در آيه پيش ذكر گرديد.
❕از قراين روشنى كه تفسير فوق را تأييد مى كند جمله «عَطَاً غَيْرَ مَجْذُوذٍ» كه در آخر آيه آمده است مى باشد. اين جمله مى گويد اين عطيّه #الهى ثابت و پايدار و مستمرّ است و هرگز جدا شدنى نيست.
👌این سخن در #روایاتی نیز مورد اشاره قرار گرفته است ؛
📚تفسیر العیاشی ج 2 ص 160
❕در تفسیر #نمونه نیز چنین آمده است ؛
« هدف از بيان اين استثناء اين است كه تصور نشود خلود و مجازات افراد بى ايمان و پاداش مؤمنان راستين چنان است كه بدون خواست و مشيت الهى باشد و قدرت و توانايى و اراده او را محدود كند و صورت جبر و الزام به خود بگيرد، بلكه در عين جاودانى بودن اين دو، قدرت و اراده او بر همه چيز #حاكم است هر چند به مقتضاى حكمتش پاداش و عذاب را بر اين دو گروه جاودانه مى دارد.
❕شاهد اين سخن آنكه در جمله دوم در باره سعادتمندان بعد از ذكر اين استثناء مى فرمايد « عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ » « اين عطا و #پاداشى است كه هرگز از آنها قطع نمى شود.» و اين نشان مى دهد كه جمله استثنائيه فقط براى بيان قدرت بوده است.
📚تفسیر نمونه ج 9 ص 247
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#تناقض_قرآن_نامه_اعمال_مجرمان
🤔#پرسش
❔در مورد آیاتی در قرآن شبهه داشتم . خداوند در آیاتی می گوید که نامه عمل گناهکاران به دست #چپ آنها داده می شود و در آیات دیگری می گوید به پشت #سرشان داده می شود ❕بالاخره به دست چپ می دهند یا پشت سر ، آیا این نوعی تناقض نیست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در آن روز نامه هايى كه بيانگر اعمال ماست، به دست ما داده مى شود، نامه اعمال نيكوكاران به دست #راستشان، و بدكاران به دست چپشان، مؤمنان صالح از مشاهده نامه اعمال خود خوشحال و مسرور مى شوند، و بدكاران شديداً نگران و ناراحت، همان گونه كه قرآن مجيد مى فرمايد: «فَامّا مَنْ أوتِىَ كِتابَهُ بِيَمينِهِ فَيَقُولُ هاؤُمُ اقْرَؤُا كِتابِيَهُ* انّى ظَنَنْتُ انّى مُلاقٍ حِسابِيَه* فَهُوَ فى عيشَةٍ راضِيَةٍ* ... وَ امّا مَنْ اوتِىَ كِتابَهُ بِشِمالِهِ فَيَقُولُ يا لَيْتَنى لَمْ اوتَ كِتابِيَه؛« امّا آن كس كه نامه اعمالش را به دست راستش دادهاند (از شادى) صدا مىزند كه (اى اهل محشر!) نامه اعمال مرا بگيريد و بخوانيد! من يقين داشتم كه به حساب اعمالم مى رسم! و او در يك زندگى رضايتبخش خواهد بود-/ ولى كسى كه نامه اعمالش را به دست #چپش داده اند مى گويد: اى كاش نامه اعمالم را به من نمى دادند» ( الحاقه 19_25)
❕و می فرماید ؛
«اما كسى كه نامه عملش به دست راستش داده شده به زودى و به آسانى به حسابش رسيدگى مى شود، و خوشحال به سوى خانواده اش باز مى گردد، و اما كسى كه نامه عملش را به پشت #سرش داده اند به زودى فريادش بلند مى شود كه كه اى واى بر من كه هلاك شدم ، و در شعله هاى سوزان آتش دوزخ وارد مى شود» « فَامّا مَنْ اوتِىَ كِتابَه بِيَمينِهِ فَسَوْفَ يُحاسَبُ حِسَاباً يَسيراً وَ يَنْقَلِبُ الى اهْلِهِ مَسْرُوراً وَ امّا مَنْ اوتِىَ كِتابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ فَسَوفَ يَدْعُو ثُبُوراً وَ يَصْلَى سَعيرا »( انشقاق 10_12)
👌در آيات قبل سخن از بودن نامه اعمال بدكاران به دست چپ آنها بود، و در اين آيات می گوید نامه عمل آنها به #پشت سر به آنها داده می شود ، میان این دو مطلب تناقض و اختلافی نیست ، خداوند جهت تحقیر مجرمان و گنهکاران ، نامه اعمال آنها را از #پشت سر آنها به دست #چپ آنها می دهد ، اما نامه اعمال نیکوکاران با احترام و از مقابل به دست راست آنها داده می شود .
👌 برخی از مفسران نیز می گویند این به خاطر آن است كه دست چپ آنها به پشت سرشان #بسته شده و همان گونه كه آنها «كتاب خدا» را در دنيا پشت سر انداختند، در آنجا نامه اعمالشان پشت سرشان قرار مى گيرد ، بنابراین نامه اعمال آنها پشت سر آنها و به دست #چپشان داده میشود .
📚پیام قرآن ج 6 ص 76
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💠ادامه 👇
🔰آنچه گفته شد به وضوح از روایات استفاده می شود و به دست می آید با این وجود برخی از #علما معتقدند که مومنین گنهکار برزخ را درک نمی کنند و همانند مستضعفین برزخ برای آنها شبیه خواب می گذرد و چیزی نمی فهمند تا روز قیامت مورد حساب و #کتاب واقع شوند ، لذا چنین می گویند ؛
« گروه سوّمى كه گناهان كمترى دارند نه جزء مومنین کاملند و نه ظالمین کامل ، و مشمول هيچ كدام از عذاب و كيفر #نيستند، گويى در جهان برزخ در حالتى شبيه به خواب فرو مى روند و در رستاخيز بيدار مى شوند »
📚اعتقاد ما ، ص 71
❕شیخ #مفید نیز درباره حال برزخی مومنین گنهکار می گوید ؛
« ممکن است برزخ را درک کنند و ممکن است برزخ آنها شبیه خواب باشد و چیزی را درک نکنند ، درک برزخ برای عذاب شدن است تا در قیامت خداوند را پاکیزه ملاقات کنند و همچنین #جایز است که اصلا در برزخ مورد حساب قرار نگیرند تا قیامت ...»
📚اوائل المقالات ص 76
👌اما #نگارنده بر آن است که مومنین گنهکار برزخ را درک کرده و برای تطهیر عذاب می شوند و پس از تطهیر در صورتی که هنوز قیامت برپا نشده باشد ، وارد بهشت برزخی می شوند ، بر این نظریه علاوه بر ادله مذکور ، ادله دیگری نیز است که جهت پرهیز از اطناب به همین مقدار #بسنده می کنیم .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
منتخبی از بهترین کانالهای ایتا در موضوعات مختلف 👇👇👇
⚽️ خبر ورزشی:
http://eitaa.com/joinchat/1441792C0e2f249847
😳 دانستنی ها و عجایب:
http://eitaa.com/joinchat/2031616C985fe67082
📡 خبرهای داغ:
http://eitaa.com/joinchat/820051968C2b85dac984
🙇 پاسخ به شبهات:
http://eitaa.com/joinchat/1575813132Cf8a227efb8
💡ترفند و خلاقیت:
http://eitaa.com/joinchat/2949120C9140c13730
📚 پاسخ به سوالات شرعی:
http://eitaa.com/joinchat/2433810441C44a9642b2c
🍵 آشپزخونه:
http://eitaa.com/joinchat/3473408C39ee34c816
🙏🏻 شفا و حاجات:
http://eitaa.com/joinchat/3538944C089feb5f85
📝 توصیه های آیت الله بهجت:
http://eitaa.com/joinchat/3670016C0dec66a4a0
#جشن_طلاق
🤔#پرسش
❔امروزه مرسوم شده که زن و شوهر پس از طلاق و جدایی جشن طلاق می گیرند ❗️خواستم نظر اسلام را در مورد #جشن طلاق بدونم ❕❕
💠#پاسخ💠
👌همانقدر که در اسلام به ازدواج و وصل شدن توصیه شده است ، از فراق و طلاق های بی مورد #نهی شده است تا جایی که پیامبر گرامی فرمود ؛
« هیچ چیز نزد خداوند مبغوضتر از خانه ای که به وسیله طلاق خراب شود ، نمی باشد »
📚الکافی ج 5 ص 328
🔷 یا امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« خداوند خانه ای را که در آن عروس باشد ، #دوست می دارد و خانه ای را که در آن طلاق باشد ، مبغوض می داند »
📚الکافی ج 6 ص 54
🔹بنابراین دیدگاه اسلام به مساله طلاق دیدگاهی منفی است چرا که آثار و پیامدهای ناشی از آن سال های سال دامان زوجین و فرزندان آنها را می گیرد و چنین نیست که زوجین و فرزندان پس از طلاق بتوانند یک زندگی ایده آل را تجربه کنند ، بنابراین #زوجین تا جایی که ممکن است باید سعی کنند با مدارا و گذشت زندگی را ادامه دهند و به بهانه های کوچک و گاها واهی زندگی را خراب نکنند ، اما با این وجود مواردی پیش می آید که ادامه زندگی مشترک سخت و طاقت فرسا است و تن دادن به ادامه زندگی می تواند منجر به اتفاقات غیر قابل #جبرانی گردد ، اسلام در چنین مواردی وقوع طلاق در زندگی را اجازه داده است ؛
📚وسائل الشیعه ج 22 ص 10 باب 3
👌 قرآن توصیه می کنند پس از طلاق زوجین با نیکی از هم جدا شوند چنان که می فرماید ؛
« طلاق، (طلاقى كه رجوع و بازگشت دارد،) دو مرتبه است، (و در هر مرتبه،) بايد به طور شايسته همسر خود را نگاهدارى كند (و آشتى نمايد)، يا با نيكى او را رها سازد (و از او جدا شود) » ( بقره 229)
❕ منظور از جدا شدن توأم با احسان و نيكى اين است كه حقوق آن زن را بپردازد و بعد از جدايى، ضرر و زيانى به او نرساند و پشت سر او سخنان نا مناسب نگويد، و مردم را به او بدبين نسازد، و امكان ازدواج #مجدد را از او نگيرد.
📚تفسیر نمونه ج 2 ص 168
👌آنچه امروزه به جشن طلاق شهرت یافته است که معمولا زوجین بدون دلیل موجهی از هم جدا می شوند و با برپایی جشن طلاق ، از یکدیگر اعلام انزجاز و تنفر و بدگویی می کنند ، و سخنان نامناسب پشت سر یکدگیر می گویند و مردم را به یکدیگر بدبین می سازند ، و آثار مخرب این جشن و شادی کردن ، دامان فرزندان را می گیرد ، نمی تواند مورد توصیه اسلام محسوب شود .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
5.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹ماجرای عنایت امام حسین(ع) به شیخ جعفر شوشتری
🔹حجتالاسلام رفیعی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#وجوب_نماز_قضاء
🤔#پرسش
❔استادی این شبهه را کرد که نماز قضاء در زمان پیامبر و امامان اصلا وجود نداشته ، بعدها علما به خاطر اهمیت نماز گفتن که هر کس نمازش قضاء شد باید قضاء اونو بجا بیاره #خواستم ببینم درسته ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در صورتی که انسان نماز خود را در وقت معین چه از روی عمد و چه سهوا نخواند ، باید در خارج وقت آن نماز را #قضاء کند ، و این مساله ای است که مورد جعل و تشریع پبامبر گرامی و امامان علیهم السلام قرار گرفته است و ادعای مطرح شده در پرسش ، کاملا بی اساس است .
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
« هر کس خواب بماند و نماز فریضه را نخواند ، یا خواندن آن را فراموش کند ، باید هر زمانی که آن را به یاد آورد ، نمازش را قضاء کند و #کفاره ای بر او نیست چرا که خداوند می فرماید ؛ « نماز را برای یاد من به پا دار » ( طه 14)»
📚مستدرک الوسائل ج 6 ص 430
❕زراره از امام باقر علیه السلام سوال کرد ؛
« مردی بدون طهارت نماز خوانده است یا فراموش کرده نماز بخواند و یا خواب رفته است ، تکلیف نمازش چگونه می شود ؟
🔹امام علیه السلام پاسخ داد ؛
« باید آن نماز را در هر ساعتی که به یاد آورد از شب یا روز #قضاء کند »
📚التهذیب ج 2 ص 266
👌و فرمود ؛
« زمانی که نمازی را فراموش کردی یا بدون #وضو نماز خواندی ، قضاء کردن آن بر تو لازم است »
📚الکافی ج 3 ص 291
❕این مضمون در روایات متعدد دیگری نیز #وارد شده است ؛
📚وسائل الشیعه ج 8 ص 253 باب 1
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#برتری_عترت_بر_قرآن
🤔#پرسش
❔مقام قرآن بالاتر است یا اهل بیت ❗️آیا بر اساس حدیث ثقلین می توان گفت که مقام قرآن #بالاتر است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌همان گونه که قرآن به عنوان آیت و نشانه وجود و قدرت خداوند شناخته می شود ، اهل بیت علیهم السلام نیز آیت و نشانه علم و قدرت خداوند هستند که مردم را دعوت به سوی او می کنند ، لذا در روایات فراوانی از اهل بیت علیهم السلام به عنوان « #آیات_خداوند » یاد شده است که تکذیب آنان ، موجب عذاب الهی می گردد ؛
📚بحار الانوار ج 23 ص 205 باب 11 انهم آیات الله
❕تفاوت در این است که قرآن به عنوان آیت #صامت خداوند شناخته می شود و اهل بیت علیهم السلام به عنوان آیت ناطق ، و از این دو ، در حقیقت مقام اهلبیت به عنوان آیت ناطق الهی ، از قرآن که آیت صامت او است ، برتر و بالاتر است .
🔹امیر مومنان علی علیه السلام فرمود ؛
« خداوند #آیتی بزرگتر از من خلق نکرده است »
📚بصائر الدرجات ج 1 ص 77
🔹در روایات فراوانی وارده شده است که اهل بیت برتر از تمام مخلوقین هستند که این روایات با اطلاقی که دارد شامل تمام مخلوقین از جمله قرآن که مخلوق خداوند است میشود ؛
📚بحار الانوار ج 26 ص 267 باب 6
👌امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« ما اهل بیتی هستیم که هیچ کس از مخلوقین با ما مقایسه نمی شود و قرآن ( برای حقانیت ما ) نازل شده است »
📚عیون الاخبار ج 2 ص66
❕البته در برخی نقل های حدیث شریف #ثقلین ، از قرآن به عنوان آیت بزرگتر الهی یاد شده است چنان که فرمود ؛
« من دو چیز گرانبها در میان شما می گذارم که یکی از آن دو ، بزرگتر از دیگری است ، کتاب خدا که ریسمان کشیده شده الهی از آسمان به زمین است و عترتم اهل بیتم ...»
📚امالی طوسی ص 255
👌و فرمود ؛
«ثقل اكبر #كتاب خدا است، وسيله اى است كه يك طرف آن به دست قدرت خدا است و طرف ديگرش به دست شما است؛ پس به آن تمسك جوئيد كه هرگز از بين نخواهيد رفت و گمراه نخواهيد شد، و ثقل اصغر عترتم مى باشد و آنها هرگز از هم جدا نخواهند شد تا در كنار حوض (كوثر) بر من وارد شوند».
📚احقاق الحق ج 9 ص 322
👌علی علیه السلام فرمود ؛
« آيا من به ثقل اكبر [قرآن مجيد] در ميان شما عمل نكردم، و آيا در ميان شما، ثقل اصغر [عترت پيامبر ] را باقى نگذاردم (و پاسدارى ننمودم)»
📚نهج البلاغه خطبه 87
❕این روایات سخن از برتری قرآن بر عترت در مدار #تعلیم و تفهیم دین به میان می آورد چرا که حجیت سخنان اهل بیت ، از قرآن ثابت می شود ، اما حجیت قرآن ذاتی است چرا که کلام مستقیم خداوند است ، اگرچه بر حسب واقع و حقیقت، مقام عترت برتر و والاتر است .
🔹در تفسیر تسنیم چنین آمده است ؛
« عترت طاهرین گرچه به لحاظ مقامهای #معنوی و در نشئه باطن ، از قرآن کمتر نیستند و سخن بلند امیر مومنان که فرمود خداوند آیتی بزرگتر از من خلق نکرده است ، گواه این مدعاست ، اما از نظر نشئه ظاهر و در مدار تعلیم و تفهیم معارف دین ، قرآن کریم ثقل اکبر و آن بزرگواران ثقل اصغرند و در این نشئه جسم خود را نیز برای حفظ #قرآن فدا می کنند »
📚تفسیر تسنیم ج 1 ص 76
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#یقین_ابراهیم_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔آیا حضرت ابراهیم در مورد زنده شدن مردگان یقین نداشت که از خداوند خواست این زنده شدن را به او #نشان دهد ❕آیا چنین چیزی با عصمت ایشان منافات ندارد ❕❗️
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
« و (به خاطر بياور) هنگامى را كه ابراهيم گفت خدايا ، به من نشان بده چگونه مردگان را زنده مى كنى؟ فرمود: مگر ايمان نياورده اى؟ عرض كرد:" آرى، ولى مى خواهم قلبم آرامش يابد....»
🔰بقره 260
❕روزى ابراهيم علیه السلام از كنار دريايى مى گذشت مردارى را ديد كه در كنار دريا افتاده، در حالى كه مقدارى از آن داخل آب و مقدارى ديگر در خشكى قرار داشت و پرندگان و حيوانات دريا و خشكى از دو سو آن را #طعمه خود قرار داده اند حتى گاهى بر سر آن با يكديگر نزاع مى كنند ديدن اين منظره ابراهيم را به فكر مساله اى انداخت او فكر مى كرد كه اگر نظير اين حادثه براى جسد انسانى رخ دهد و بدن او جزء بدن جانداران ديگر شود مساله رستاخيز كه بايد با همين بدن جسمانى صورت گيرد چگونه خواهد شد؟! ابراهيم گفت پروردگارا! به من نشان بده چگونه مردگان را زنده مى كنى؟ خداوند فرمود مگر ايمان به اين مطلب ندارى؟ او پاسخ داد: ايمان دارم لكن مى خواهم آرامش قلبى پيدا كنم.خداوند به او دستور داد كه چهار پرنده را بگيرد و آنها را ذبح نمايد و گوشتهاى آنها را در هم بياميزد، سپس آنها را چند قسمت كند و هر قسمتى را بر سر كوهى بگذارد بعد آنها را بخواند تا صحنه رستاخيز را مشاهده كند او چنين كرد و با نهايت تعجب ديد اجزاى مرغان از نقاط مختلف جمع شده نزد او آمدند و حيات و زندگى را از سر گرفتند.
📚تفسیر القمی ج 1 ص 91
👌ابراهيم تقاضاى مشاهده #حسى صحنه رستاخيز را كرده بود تا مايه آرامش قلب او گردد، بديهى است ذكر يك مثال و تشبيه نه صحنه اى را مجسم مى سازد و نه مايه آرامش خاطر است، در حقيقت ابراهيم از طريق عقل و منطق به رستاخيز ايمان داشت ولى مى خواست از طريق احساس و #شهود نيز آن را دريابد.
🔷او مى خواست با رؤيت و شهود، ايمان خود را قوى تر كند آن هم در باره چگونگى رستاخيز نه در باره #اصل آن لذا امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« ابراهیم در مورد کیفیت احیاء مردگان از خداوند سوال کرد ( در حالی که معتقد به اصل رستاخیز بود ) ، کیفیت از فعل خداوند محسوب می شود ، و در #صورتی که عالمی آگاه به آن نباشد ،عیبی بر او نیست و در توحیدش نقضی وارد نیست »
📚الخصال ج 1 ص 308
❕گويى خدا مى خواست اين تقاضاى ابراهيم در نظر مردم به عنوان تزلزل ايمان محسوب نشود، لذا از او سؤال شد مگر ايمان نياورده اى؟ تا او در اين زمينه توضيح دهد و سوء تفاهمى براى #كسى به وجود نيايد.
👌ضمنا از اين جمله استفاده مى شود كه استدلال و برهان علمى و منطقى ممكن است يقين بياورد، اما آرامش خاطر نياورد، زيرا استدلال عقل انسان را راضى مىكند، و چه بسا در اعماق دل و عواطف او نفوذ نكند (درست مثل اينكه استدلال به انسان مى گويد كارى از مرده ساخته نيست ولى با اين حال بعضى از افراد از مرده مى ترسند مخصوصا هنگام شب و تنهايى نمى توانند در كنار مرده بمانند، زيرا استدلال فوق در اعماق وجودشان نفوذ نكرده اما كسانى كه دائما با مردگان سر و كار دارند و به غسل و كفن و دفن مشغول اند هرگز چنين ترسى را ندارند).
❕به هر حال آنچه عقل و دل را سيراب مى كند، شهود عينى است، و تعبير به اطمينان و آرامش نشان مى دهد كه افكار انسانى قبل از #وصول به مرحله شهود دائما در حركت و جولان و فراز و نشيب است، اما به مرحله شهود كه رسيد آرام مىگيرد و تثبيت مى شود.
📚تفسیر نمونه ج 2 ص 304
❕بنابراین جریان فوق کوچکترین #خللی به مقام عصمت ابراهیم علیه السلام وارد نمی کند ، آنچه با عصمت مخالفت دارد شک است ، اما ابراهیم شک نداشت بلکه یقین داشت و تنها برای افزایش #یقین خودش ، آن درخواست را از خداوند کرد .
👌صفوان بن یحیی می گوید از امام رضا علیه السلام سوال کردم که آیا در قلب ابراهیم نبی #شکی بود که آن درخواست را از خداوند کرد ❕
🔹امام علیه السلام پاسخ داد ؛
« خیر ابراهیم دارای یقین بود ، اما می خواست بر #یقینش افزوده شود ، لذا آن درخواست را از خداوند کرد »
📚المحاسن ص 247
👌آری تنها از يگانه #ابر_مرد تاريخ پس از رسول خدا صلى الله عليه و آله، يعنى على عليه السلام نقل شده است كه فرمود: «لو كشف الغطاء ما ازددت يقينا» اگر پرده ها كنار روند، بر يقين من #افزوده نمى شود.»
📚مناقب آل ابی طالب ج 2 ص 38 _ بحار الانوار ج 40 ص 153
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁