🤔پرسش
❓خداوند در آیاتی از قرآن تصریح می کند که مومنین حقیقی کسانی هستند که بین هیچ یک از انبیاء فرق نمی گذارند « لم یفرقوا بین احد منهم » حال چگونه ما می گوییم پیامبر اسلام برتر از تمام پیامبران است❕❕
💠پاسخ💠
👌قرآن تصریح می کند که تمام پیامبران هم درجه نیستند و می فرماید:
« بعضی از رسولان را بر بعضی دیگر برتری دادیم»
🔶بقره 253
👌بنابراین اگر خداوند ویژگی مومنین را فرق نگذاشتن بین انبیاء بین می کند :« لم یفرقوا بین احدهم منهم»
🔶نساء 152
❕منظور آن است که میان رسولان الهی فرق و تفرقه ای از نظر ایمان و به رسمیت شناختن نیندازیم . باید به همه آنان مومن بود و به نبوت آنان اذعان داشت نه آنکه برخی را قبول کنیم و برخی را رد کنیم .
🔶خداوند می فرماید:
« همه مومنان به خدا و فرشتگان او و کتابها و فرستادگانش ایمان آورده اند ( و می گویند ) ما در میان هیچ یک از پیامبران او فرق نمی گذاریم ( و به همه ایمان داریم )»
🔶بقره 285
❗️آری مومنان خلاف کسانی که می خواهند بین خدا و پیامبرانش جدایی بیفکنند و به بعضی ایمان آورند و بعضی را انکار کنند « بریدون ان یفرقوا بین الله و رسله و یقولون نومن ببعض و نکفر ببعض»
🔷نساء 150
👌هیچ گونه تفاوتی میان رسولان الهی نمی گذارند و همه را از سوی خدا می دانند و همگی را محترم می شمرند.
📚تفسیر نمونه ج2 ص398
♻️اما این که پیامبر گرامی افضل از تمام انبیاء است مساله ای اجماعی میان شیعه و سنی است و ادله متعددی بر این مطلب دلالت می کند ؛
🔷حاکم نیشابوری در مستدرک خود نقل می کند:
« بزرگ پیامبران پنج تن هستند ؛ نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمد که پیامبر اسلام از همه آنان برتر است»
📚مستدرک علی الصحیحین ج2 ص564
🔷امام رضا علیه السلام فرمود :
« آقای پیامبران و برترین افراد عالم پیامبر اسلام است»
📚عیون الاخبار ج2 ص122
🔶پیامبر گرامی فرمود :
« من برترین و آقای تمام پیامبران هستم »
📚بحار الانوار ج26 ص349
🔷وفرمود:
« من چون اولین نفر بودم که در عالم ذر به پرودگار ایمان آوردم برترین تمام مخلوقات هستم»
📚الکافی ج2 ص12
🔷وفرمود :
« خداوند به جهانیان نظر کرد و مرا از میان تمام آنان برگزید»
📚خصال ج1 ص96
👌جهت آگاهی بیشتر از روایات وارده در این مساله رجوع کنید؛
📚بحار الانوار ج16 ص299 باب 11
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#پاسخی_به_معاند_سوره_نورین_ولایت
🤔#پرسش
❔مشتى ديگر بر دهان آخوند شياد
ما در پستی، سوره ولايت را قرار داديم و گفتيم اين سوره پاسخ تحدى قرآن است.
طبق معمول آخوند زيرك و باهوش كانال پرسمان اعتقادى با دروغگويى اثبات كرد كه آخوند نه شرافت دارد و نه براى مخاطبينش احترام قائل است.
ايشان در مورد سوره ولايت ميگويد:
سوره نورين و ولايت را جاعلين به طرز ناشيانه اى جعل كرده و تا پيش از قرن يازدهم هيچ مدارك و منابعى نداشته اند.
بر طبق مدارك و شواهد اين دو سوره در هندوستان توسط عده اى جعل شده اند.
سپس ادامه ميدهد كه سوره ولايت تنها در يك نسخه خطى از قرآنى مجهول و در قرن هفدهم ميلادى در هندوستان نگاشته شده و هيچ اثرى از آن در مصادر شيعى و غير شيعى وجود ندارد.
حال براى اينكه ببينيد اين آخوند شياد براى فريب مخاطبش چه دروغى گفته و مخاطبش را مانند خودش نادان فرض كرده به مطلب بعدى با دقت توجه كنيد.
علامه طبرسى يا همان علامه محدث نورى در كتاب معروف خود به نام فصل الخطاب في تحريف الكتاب كه در اثبات تحريف قرآن نوشته است در صفحه(تصوير بالا) ١٨٠ و ١٨١ هم سوره نورين و هم سوره ولايت را نوشته است و در زير اين سوره ها چنين ميگويد:
من می گویم ظاهر کلام این است که او این مطلب را از کتب شیعه اخذ کرده و من اثری از آن نیافتم غیر از اینکه شیخ محمد بن علی بن شهر آشوب مازندرانی در کتاب المثالب از او نقل شده که آنان(اهل سنت) تمام سوره ولایت را از قرآن حذف کرده اند و این سوره در قرآن بوده است.
خوب با اين ادعا، علامه محدث نورى ميگويد كه ابن شهرآشوب مازندرانى در كتاب المثالب سوره ولايت را آورده و آنرا سوره اى حذف شده از قرآن خطاب كرده است.
ابن شهرآشوب كه از علماى بزرگ شيعه ميباشد و در قرن ٥ هجرى ميزيسته است يعنى ٦٠٠ سال قبل از زمانى كه آخوند كانال پرسمان ادعايش را كرده است
اين آخوند ادعا كرده بود كه در هيچكدام از مصادر شيعى وجود نداشته و هنديها در قرن يازدهم نوشته اند درصورتى كه عالم بزرگ تشيع در قرن پنجم آنرا سوره اى حذف شده از قرآن ناميده و محدث نورى هم آنرا در كتابش آورده است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌 چنان که گفتیم ، سوره نورين و ولايت دو سوره اى است كه جاعلين آن به طرز ناشيانه و با عباراتى سست و سراسر مغلوط درباره وصايت و مناقب امام على عليه السلام جعل كرده اند. اين دو سوره تا پيش از قرن يازدهم هيچ مدرك و منبعى نداشته و اثرى از متن و نام آنها نبوده است. افرادى كه به نقل يا نقد آنها پرداخته اند، نيز منبع معتبر يا غيرمعتبرى تا پيش از اين قرن ارائه نكرده اند. برطبق مدارك و شواهد و جست و جوهاى گسترده، اين دو سوره در قرن يازدهم در هندوستانِ قديم توسط عدّه اى ناشناخته جعل شده و سپس نشر و گسترش يافته است.
❕سوره «ولايت» تنها در آخر نسخه خطّى، از قرآنى مجهول، كه در قرن هفدهم ميلادى در هندوستان نگاشته شده، وجود دارد و لذا اثرى از آن در منابع و مصادر شيعه و غيرشيعه به چشم نمى خورد. تنها آدرس اين نسخه مجهول قرآن اين است: «اين نسخه در ژوئن 1912 در بانكيپور هند يافت شده، مدير كتابخانه بانكيپور گفته است اين نسخه را بيست سال پيش از شخصى بهنام نواب در لكنهوى هند خريدارى كردم. قدمت اين نسخه حداكثر 200 تا 300 سال پيش است»
📚شیعه شناسی ، رضوانی ، ج 1 ص 295
❕منبع اصلی که از دو سوره مذکور سخن به میان اورده ، کتاب دبستان مذاهب است و محدث نوری هم سوره نورین با نام سوره ولایت را از همین کتاب نقل می کند ، در حالی که علامه عسکری پیرامون کتاب دبستان مذاهب استدلال زیبایی دارد و می گوید ؛
❕«مخالفين امثال احسان الهى ظهير در نسبت دادن سوره نورين به شيعه به كتاب ... كتاب دبستان المذاهب اعتماد نموده اند، در حالى كه اين كتاب هيچ ارزش علمى ندارند، زيرا ؛
❕ نام مؤلف دبستان المذاهب نوشته نشده است. و لذا علما در تشخيص مؤلّف آن اختلاف نموده اند؛ برخى آنرا به ميرذوالفقار على حسين اردستانى نسبت داده اند و عده اى به شيخ كشميرى، از علماى متعصب اهل سنت و بعضى نيز به كيخسرو بن اسفنديار از بزرگانِ علماى فرقه مجوس در هند نسبت داده اند.
👌برخى مى گويند مؤلف از آنجهت كه درصدد ترويج دين زردشت و ابطال اديان ديگر بوده، اين كتاب را نوشته است تا اديان ديگر را سست جلوه دهد. در مدرسه اهلبيت عليهم السلام براى خبرى كه با سند صحيح به رسول خدايا يكى از اهل بيت عليهم السلام بازنگردد ارزشى قائل نيستند و براى اين سوره جعلى هيچ نوع سندى عرضه نشده است.
📚القرآن الکریم و روایات المدرستین ج 3 ص 174
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕حال معاند می گوید که اگر دو سوره نورین و ولایت پس از قرن یازدهم مطرح شده اند ، چگونه است که محدث نوری می گوید ابن شهر آشوب سوره ولایت را در کتاب مثالب خود آورده است در حالی که ابن شهر آشوب در قرن پنجم هجری می زیسته است .
👌در پاسخ می گوییم محدث نورى تنها سوره نورين را با نام سوره ى ولايت از كتاب دبستان مذاهب نقل مى كند و سپس چنين مى نويسد ؛
«ظاهر كلام دبستان مذاهب اين است كه وى اين سوره را از كتابهاى شيعه بر گرفته است، ولى من هيچ اثرى از اين سوره در كتابهاى شيعه نيافتم، جز بنا به آن چه از محمد بن شهر آشوب مازندرانى نقل مى كنند. وى در كتاب «المثالب» گفته است ، مخالفان، سوره ى ولايت را از قرآن انداختند و شايد منظور وى همين سوره باشد.
📚فصل الخطاب ص 180
❕متأسفانه محدث نورى در نقل نظر دبستان مذاهب دقت كافى نكرده و نيز به قول كسانى كه به ابن شهر آشوب چنين نسبتى داده اند بدون تحقيق اعتماد كرده است، كه به زودى در نکات ذیل خواهيد ديد ؛
1⃣نسبتى كه ديگران به كتاب المثالب محمد بن على شهر آشوب مى دهند و محدث نورى از آنها نقل مى كند، كاملا بى اساس و بدون مطالعه است؛ هر چند محدث نورى با تعبير: «على ما حكى عنه: بنا به آن چه از او [ابن شهر آشوب] حكايت شده» سوره ى ولايت را به كتاب المثالب ابن شهر آشوب نسبت مى دهد و اين عبارت نشان مى دهد خود محدث نورى كتاب المثالب را نديده است، ليكن اين كتاب امروز در نزد ماست و، با چند بار تفحص، در آن هيچ اثرى از برانداختن سوره ى ولايت به چشم نمى خورد .
2⃣افزون بر آن ابن شهر آشوب به طور روشن ديدگاهش را درباره سلامت قرآن از تحريف بيان كرده و همسان با ديدگاه سيد مرتضى علم الهدى ( الذخیره فی علم الکلام ص 363 ) بر اين باور است كه قرآن در عصر حضرت رسول اكرم به همين صورت كنونى جمع و در بين دو جلد تدوين شده است. ابن شهر آشوب در تعرض به اهل سنت مى نويسد ؛
«به گمان شما، عثمان قرآن را جمع آورى كرد و حال آن كه اين پندار مخالف آيات قرآن و اخبار است. »
👌سپس به ذكر آيات و اخبار درباره ى جمع قرآن در عصر رسول خدا مى پردازد و از جمله چنين مى آورد ؛
« حضرت رسول اللّه كه هر سال قرآن را بر جبرائيل قرائت مى كرد و در سال وفات دوبار آن را بر وى قرائت كرد، چطور ممكن است كه حضرت قرآنى را كه تدوين و تأليف نشده و در مجموعه اى مستقل گرد نيامده است بر جبرائيل قرائت كند؟!
📚مثالب النواصب ، ص 468
❕ابن شهر آشوب در كتاب متشابه القرآن و مختلفه نيز ديدگاه صريح و روشن خود را درباره ى صيانت قرآن از تحريف چنين مى آورد ؛
« قول درست اين است كه هر چه در روايات بيش از مصحف موجود ادعا شود، تأويل قرآن است و تنزيل [يعنى: ظاهر الفاظ] قرآن بدون افزايش و كاهش بر جاى خود است.»
📚متشابه القرآن و مختلفه ج 2 ص 77
3⃣بنابراين، ابن شهر آشوب چنين نظرى ندارد؛ ليكن بايد ديد چه كسى اين نسبت را به ابن شهر آشوب داده كه موجب شده محدث نورى با استناد به قول او، با تعبير «على ما حكى عنه؛ بنا به آن چه از او [ابن شهر آشوب] حكايت شده» ، از وى نقل مى كند؟
❕ اين فرد كسى جز ابو المعالى محمود آلوسى مؤلف كتاب تفسير روح المعانى نيست. وى در مقدمه تفسيرش با صراحت مى نويسد ؛
« ابن شهر آشوب مازندرانى در كتاب مثالب گفته است: سوره ولايت از قرآن ساقط شده است .... »
📚روح المعانی ج 1 ص 44
👌در گذشت آلوسى سال 1270 ق. و محدث نورى سال 1320 ق. است و نورى از تفسير آلوسى در فصل الخطاب استفاده كرده است؛ مانند اين عبارت كه مى گويد ؛ « محمود آلوسى معاصر در فايده ششم از مقدمات تفسيرش مى گويد .... »
📚فصل الخطاب ص 162
❕بنابراین آنچه به ابن شهر آشوب نسبت داده شده است صحیح نیست و تهمتی از جانب مخالفان بوده که متاسفانه محدث نوری بدون دقت کافی این نسبت را در کتاب خود نقل می کند ، ما در گذشته پیرامون محدث نوری و کتاب فصل الخطاب او مفصلا توضیح داده ایم.
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#باز_نشر_شهادت_حمزه_سید_الشهداء
🤔#پرسش
❔مگر امام حسین سید و #سرور شهداء می باشد ❗️چگونه در برخی روایات حضرت #حمزه به عنوان سید الشهداء معرفی شده است ❕آیا این دو با یکدیگر تناقض ندارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که از جمله القاب حضرت حمزه علیه السلام « #سید_الشهداء » می باشد.
🔷#علی علیه السلام فرمود ؛
« از ما بنی هاشم هستند هفت نفری که خداوند مانند آنها را خلق نکرده است ؛ رسول الله آقای اول و آخر جهانیان و خاتم پیامبران ، وصی او ( علی ) سرور وصیان ، دو نوه او حسن و حسین ،و #سید_الشهداء_حمزه ، و جعفر و قائم »
📚#بحار_الانوار ج22 ص276
👌در روایت دیگری حبرئیل امین حضرت #حمزه را چنین معرفی کرد ؛
« این #حمزه بن عبدالمطلب سید الشهداء است »
📚#بحار_الانوار ج22 ص277
❕حضرت علی علیه السلام در شوری در برابر مهاجرین و انصار چنین #محاجه کردند ؛
« شما را به خدا قسم می دهم که به مانند عموی من حمزه ، شیر خدا و شیر پیامبر و #سید_الشهداء ، در میان شما کسی وجود دارد »
📚#الخصال ج2 ص555
👌امام #باقر علیه السلام نیز فرمود ؛
« بر عرش مکتوب است که #حمزه شیر خدا و شیر پیامبرش و سید الشهداء است »
📚#الکافی ج1 ص224
🗯از سوی دیگر خداوند در حدیث قدسی امام #حسین علیه السلام را به عنوان سید الشهداء معرفی می کند و می فرماید ؛
«او سید و سرور تمام شهداء از اولین تا آخرین آنها است و او سرور #جوانان بهشت می باشد »
📚#بحار_الانوار ج44 ص238
🗯میان این دو مطلب تنافی نیست .
🔶طبق بیان پیامبر گرامی ، حضرت #حمزه نسبت به شهیدان معمولی ، کسانی که پیامبر یا وصی پیامبر نیستند سید و #سرور است و شمول سرور و سید بودن او نسبت به انبیاء و امامان نمی باشد .
🔷در روایتی آمده است که پیامبر گرامی خطاب به حضرت #فاطمه سلام الله علیهما عرضه داشتند ؛
« شهید ما حمزه سید و سرور شهداء است . فاطمه سوال کرد آیا حمزه سرور شهدایی است که با شما شهید شده اند ( یا سرور تمام #شهداء است ؟) پیامبر پاسخ دادند او سرور و سید تمام شهداء از اولین تا آخرین آنها به غیر از #انبیاء و #اوصیاء است »
📚#بحار_الانوار ج22 ص280
📚#کمال_الدین یک جلدی ص153
🗯بنابراین حضرت حمزه نسبت به شهیدان معمولی سید و سرور است و امام حسین علیه السلام نسبت به تمام شهیدان اعم از شهیدان معمولی و غیر معمولی و برتر ، سید و سرور است .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⚫️ویژه نامه #پرسمان_اعتقادی به مناسبت وفات حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام ؛
◼️ ایشان حضرت عبد العظيم بن عبد اللّه بن علىّ بن الحسن بن زيد بن الحسن بن علىّ بن ابى طالب عليهم السّلام است ، كه از اكابر محدّثين، و اعاظم علما و زهّاد و عبّاد و صاحب #ورع و تقوى است، و از اصحاب حضرت جواد و هادى عليهم السّلام است و نهايت توسّل و انقطاع به خدمت ايشان داشته و احاديث بسيار از ايشان روايت كرده است .
📚منتهی الامال ج 3 ص 1899
▪️براى اثبات عظمت علمى حضرت عبد العظيم عليه السلام، كافى است كه بدانيم امام معصوم، مردم را براى حلّ مشكلات دينى و يافتن پاسخ #پرسشهاى اعتقادى و عملىشان، به ايشان ارجاع داده است.
▫️صاحب بن عَبّاد در رسالهاى كه در شرح حال حضرت عبد العظيم عليه السلام نوشته، در توصيف علمى ايشان آورده ؛ ابو تراب رويانى، روايت كرد كه شنيدم ابو حمّاد رازى مى گفت: خدمت امام هادى عليه السلام در سامرّا رسيدم و مسائلى از حلال و حرام از ايشان پرسيدم. امام به پرسشهاى من پاسخ داد و هنگامى كه خواستم از ايشان خداحافظى كنم، به من فرمود :
« اى ابو حمّاد ، هنگامى كه چيزى از امور دينى در منطقه ات براى تو مشكل شد، از عبد العظيم بن عبد اللَّه حسنى بپرس و #سلام مرا به او برسان. »
📚شناختنامه حضرت عبد العظيم حسنى عليه السلام و شهررى/ مجموعه رساله هاى خطّى و سنگى: ص 23 (رساله «رسالةٌ فى فضل عبد العظيم عليه السلام»، صاحب بن عبّاد).
👌این تعبير، به روشنى نشان مى دهد كه حضرت عبد العظيم عليه السلام در عصر خود، مجتهد توانمندى بوده كه بر اساس اصول و قواعدى كه از اهل بيت عليهم السلام در اختيار داشته، مى توانسته ديدگاههاى اسلام #ناب را در زمينه هاى مختلف اعتقادى و عملى، استخراج كند و به پرسشهاى مردم پاسخ گويد.
بنا بر اين، ايشان تنها يك محدّث و راوى احاديث اهل بيت عليهم السلام نبوده است؛ بلكه از علماى بزرگ خاندان رسالت بوده كه پس از معصومان، توان پاسخگويى به مسائل علمى را داشته و توانمندى علمى اش مورد تأييد و تصديق امام هادى عليه السلام قرار گرفته است.
📚حکمت نامه حضرت عبد العظیم حسنی ، ص 20
👌علامه #مجلسی نقل می کند ؛
« زمانی که حضرت عبدالعظیم از هراس سلطان وقت ، وارد ری شد ، در سرداب منزل یکی از شیعیان سکنی گزید ، و پیوسته در آن سرداب مشغول عبادت خداوند بود ، و روزها را با روزه داری و شب ها را با شب زنده داری و#عبادت سپری می کرد »
📚بحار الانوار ج 99 ص 268
❕مهمترين نشانه عظمت #معنوى و مقامات باطنى حضرت عبد العظيم عليه السلام، برابرى فضيلت زيارت مزار آن بزرگوار، با فضيلت زيارت سيّد الشهدا عليه السلام است.
👌شيخ المحدّثين، صدوق، از محمّد بن يحيى عطّار كه يكى از اهالى رى است اين گونه نقل كرده كه خدمت امام هادى عليه السلام رسيدم. ايشان فرمود: «كجا بودى؟». گفتم: حسين بن على عليه السلام را زيارت كردم. امام هادى عليه السلام فرمود:
« بدان كه اگر قبر عبد العظيم را در شهر خودتان زيارت كنى، مانند كسى هستى كه حسين بن على عليه السلام را #زيارت كرده باشد.»
📚ثواب الاعمال ص 124
❕از شهيد ثانى در تعليقه خلاصة #الأقول علّامه حلّى از امام رضا عليه السلام نقل شده كه فرمود ؛
« هر كس قبر عبد العظيم را زيارت كند، بر خدا لازم مى شود كه او را داخل بهشت كند. » و در حديث ديگرى از آن امام آمده كه فرمود ؛
«هر كس نمى تواند مرا زيارت كند، برادرم عبد العظيم حسنى را در رى زيارت كند»
📚حاشیه الشهید الثانی علی خلاصه الاقوال ص 191
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⚫️ویژه نامه #پرسمان_اعتقادی به مناسبت شهادت سید الشهداء ، #حمزه عموی بزرگوار پیامبر گرامی علیهما السلام ؛
◼️حمزه #مدافع پیامبر گرامی اسلام ؛
❕روزى «ابو جهل» پيامبر را در «صفا» ديد و به او ناسزا و بد گفت. رسول گرامى، با او سخن نگفت و راه منزل را در پيش گرفت. ابو جهل نيز به سوى محفل قريش كنار كعبه روانه شد. حمزه كه عمو و برادر رضاعى پيامبر بود، همان روز در حالى كه كمان خود را حمايل كرده بود از شكار برگشت. عادت ديرينه او اين بود كه پس از ورود به مكّه، پيش از آنكه از فرزندان و خويشاوندان خود ديدن به عمل آورد، به زيارت و طواف كعبه مى رفت. سپس به اجتماع هاى مختلف قريش در دور كعبه سرى مى زد و سلام و تعارفى ميانشان رد و بدل مى شد.
👌وى همان روز، پس از انجام اين مراسم به سوى خانه رفت. اتفاقا كنيز «عبد اللّه بن جدعان» كه شاهد آزار ابو جهل به پيامبر بود، جلو آمد و گفت: «ابا عماره» (كنيه حمزه) اى كاش دقايقى چند در همين نقطه بودى و جريان را مى ديدى كه چگونه «ابو جهل» به برادرزاده ات ناسزا گفت و او را سخت آزار داد. سخنان اين كنيز، اثر عجيبى در روان «حمزه» گذاشت و او بدون اينكه به سرانجام كار فكر كند، تصميم گرفت كه انتقام برادرزاده خود را از «ابو جهل» بگيرد.
❕لذا از همان راهى كه آمده بود، برگشت و ابو جهل را ميان اجتماع قريش ديد و به طرف وى رفت و بدون اينكه با كسى سخن بگويد كمان خود را بلند كرد و سخت بر سر او كوفت، چنان كه سرش شكست و گفت: «او (پيامبر) را ناسزا مىگويى و من به او ايمان آورده ام و #راهى مى روم كه او رفته است، هرگاه قدرت دارى با من بجنگ».
📚سیره ابن هشام ج 1 ص 313_ تاریخ طبری ج 2 ص 72
👌اين تاريخ #مسلم، گواه بر آن است كه وجود قهرمانى مانند حمزه كه بعدها بزرگترين سردار اسلام گرديد؛ در حفظ و حراست پيامبر و تقويت جناح مسلمانان تأثير بسزايى داشت ، چنان كه ابن اثير مى نويسد ؛
« قريش، اسلام حمزه را بزرگترين عامل ترقى و تقويت مسلمانان دانستند »
📚الکامل فی التاریخ ج 2 ص 56
❕پس از جنگ احد و شهادت حمزه علیه السلام ، اكثر خانه هاى مدینه ناله مادران داغديده و همسران شوهر از دست داده بلند بود.
👌پيامبر به خانه هاى «بنى عبد الاشهل» رسيد. نوحه سرايى زنان آنها، حال پيامبر را منقلب ساخت. اشك از چشمان نورانى اش #سرازير شد و با چشمانى اشكبار زير لب اين جمله را گفت ؛
«متأسفم كه كسى براى «حمزه» گريه نمى كند »
❕سعد معاذ و چند نفر ديگر از مقصد پيامبر آگاه شدند، به گروهى از زنان دستور دادند كه براى حمزه، اين افسر خدمتگزار نوحه سرايى كنند. پيامبر گرامى از جريان، مطلع شد، در حق زنان دعا كرد .
📚بحار الانوار ج 20 ص 98
🔹امام #سجاد علیه السلام فرمود ؛
« هیچ روزی بر رسول خدا سخت تر از روز احد که حمزه در آن شهید شد نبود ، حمزه کسی بود که شیر خدا و شیر رسول خدا بود »
📚امالی صدوق ص 462
💠ادامه 👇
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💠ادامه 👇👇👇
👌 از حضرت امام #رضا عليه السّلام روایت شده كه حضرت رسول فرمود ؛
« بهترين برادران من على است، و بهترين عموهاى من حمزه است، و عبّاس با پدرم از يك اصل بر آمده است. »
📚عیون الاخبار ج 2 ص 61
👌و فرمود ؛ « حضرت در نماز بر #حمزه هفتاد تكبير گفت.»
📚همان مدرک ص 45
❕و در قرب الأسناد از حضرت صادق عليه السّلام نقل است كه حضرت امير المؤمنين عليه السّلام فرمودند ؛
«از ما است رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم كه سيّد پيشينيان وپسينيان است و خاتم پيغمبران است، و وصىّ او كه بهترين اوصياى پيغمبران است، و دو فرزندزاده او حسن و حسين عليهم السّلام كه #بهترين فرزندزاده هاى پيغمبرانند، و بهترين شهيدان حمزه كه عمّ او است و جعفر كه با ملائكه پرواز مى كند و قائم آل محمّد- صلوات اللّه عليهم اجمعين »
📚قرب الاسناد ص 25
👌 على بن ابراهيم #روايت كرده كه حضرت رسول فرمود ؛
« پروردگار من برگزيده مرا با سه نفر اهل بيت من كه من بهترين و پرهيزكارترين ايشانم و فخر نمى كنم، برگزيد مرا و على و جعفر دو پسر ابو طالب را و حمزه پسر عبد المطّلب »
📚تفسیر قمی ج 2 ص 347
👌از آن حضرت در بصائر روايت شده كه بر ساق #عرش نوشته است ؛
« حمزه شير خدا و شير رسول خدا و سيّد الشهداء است.»
📚بصائر الدرجات ص 121
❕خداوند می فرماید ؛
« در ميان مؤمنان مردانى هستند كه بر سر #عهدى كه با خدا بستند صادقانه ايستاده اند، بعضى پيمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشيدند) و بعضى ديگر در انتظارند و هرگز تغيير و تبديلى در عهد و پيمان خود نداده اند.» ( احزاب 23)
👌امام محمّد باقر عليه السّلام در تفسير آيه فرمود ؛
« مراد از کسی که پیمان خود را به آخر برده است ، حمزه و جعفر ، است
و کسی که منتظر است ، علىّ بن ابى طالب است »
📚تفسیر قمی ج 2 ص 188
👌پیامبر #گرامی فرمود ؛
« هرکس من را زیارت کند و قبر عمویم حمزه را زیارت نکند ، به من جفا کرده است »
📚سفینه البحار ج 2 ص 433
👌و فرمود ؛
« در هنگام قیامت جمعیتی زیاد دیده می شود که جز خداوند عدد آنها را نمی داند ، آنان محبین عمویم حمزه هستند ، بسیاری از آنان #گناهکار بوده که به سبب گناهان نمی توانند وارد بهشت شوند ، آنان حمزه عمویم را برای نجات صدا می زنند ، حمزه به من و علی بن ابی طالب می گوید اینان دوستداران من هستند که از من درخواست کمک دارند ، رسول خدا به علی امر می کند که محبین حمزه را ( به شفاعت حمزه ) وارد بهشت کند »
📚بحار الانوار ج 22 ص 281
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#زیارت_قبور_وادی_السلام
🤔#پرسش
❔ميخواستم بدونم آيا سنديتي هست كه هرروز هنگام غروب اموات رو ميبرند وادي السلام و نبايد اون #ساعت در قبرستان باشيم.؟ اصلا همچين چيزي هست؟ هرروز هست يا روزهاي خاصي ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌یکی از سنت های شرعی که مورد توصیه بسیاری از روایات واقع شده است ، زیارت قبور #مومنان است .
🔶محمد بن مسلم می گوید:
« به امام صادق گفتم ما به زیارت مردگان می رویم. امام فرمود کار خوبی است.
🔶گفتم آنان متوجه حضور ما می شوند ؟
👌فرمود:
« بله به خدا سوگند آنان از حضور شما مطلع می شوند و شاد می شوند و با شما انس می گیرند»
📚الفقیه ج1 ص180
🔷حضرت #علی علیه السلام فرمود ؛
« مردگان خود را زیارت کنید زیرا آنان به زیارت شما خوشحال می شوند و حاجات خود را سر قبر پدر و مادر با #دعا برای آنان از خدا بخواهید»
📚الکافی ج3 ص229
🔰 از روایاتی استفاده می شود که ارواح مومنان در عالم برزخ به سوی مکان مقدس « #وادی_السلام » رفت و آمد دارند .
🔸حبّه عُرَنى می گوید ؛
« همراه امير مؤمنان به بيرون شهر رفتم. او در وادى السلام ايستاد و گويى با كسانى سخن مى گفت [؛ امّا كسى ديده نمى شد]. من هم كنارش ايستادم تا اين كه خسته شدم. نشستم. از نشستن هم خسته شدم. باز ايستادم، به قدرى كه چون دفعه قبل، خسته شدم. نشستم و باز خسته شدم. آن گاه، ايستادم و ردايم را از پشتم گرفتم و گفتم: اى امير مؤمنان! دلم براى تو به خاطر طولانى شدن ايستادنت مى سوزد! ساعتى استراحت كن.سپس ردايم را افكندم تا بنشيند. به من فرمود ؛
❕ «اى حَبّه! اين، جز گفتگو و همنشينى با مؤمن نيست».گفتم اى امير مؤمنان! آنان، اينچنين هستند؟ فرمود: «آرى. اگر برايت آشكار گردد، خواهى ديد كه آنان، گروه گروه، چمباتمه زده، با هم حرف مى زنند».
❔گفتم: پيكرها يا جانها؟
👌فرمود: «جانها. هيچ مؤمنى در هيچ كجاى زمين نمى ميرد، مگر آن كه به روحش گفته مى شود:" به وادى السلام ملحق شو". اين جا #قطعه اى از بهشت عَدْن است».
📚الکافی ج 3 ص 243
❕از روایات دیگری استفاده می شود که ارواح مومنین در هنگام مساء که شامل آخر غروب تا نصف شب می شود ؛
📚لسان العرب ج 15 ص 281
👌جهت بهره مندی به بهشت دنیوی موجود در مغرب زمین که ممکن است شامل وادی السلام نیز بشود می روند و از برکات آن بهشت استفاده می کنند .
📚الکافی ج 3 ص 246
❕لذا بهتر است که انسان در زمانی که ارواح مومنین متنعم در نعمات الهی هستند ( آخر روز و آغاز شب تا نیمه شب ) به زیارت قبور آنها نروند و عیش آنها را بر هم نزند زیرا بر اساس روایات بالا ، مردگان به زیارت کنندگان خود توجه ویژه ای دارند .
🔸از پیامبر گرامی نقل است که فرمود ؛
« مردگانتان را در روز زیارت کنید و از زیارت آنها در شب #پرهیز کنید »
📚مستدرک الوسائل ج 2 ص 363_ سفینه البحار ج 7 ص 192
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#زرتشت_پیامبری_دروغین
🤔#پرسش
❔برخی امروز را زاد روز زرتشت معرفی کرده و تبریک گفتند ❗️سوالم این است که آیا واقعا زرتشت از نظر اسلام یک پیامبر الهی برای مجوسیان بوده است ❕❕
💠#پاسخ💠
❕واژه مجوس که بر زرتشتیان اطلاق می شود فقط یک بار در قرآن مجید ( آیه 17 حج ) مطرح شده و با توجه به اینکه در برابر مشرکان و در صف ادیان آسمانی قرار گرفته اند چنین بر می آید که آنها دارای دین و کتاب و پیامبری بوده اند.
🌐تردیدی نیست که امروز #مجوس به پیروان زرتشت گفته می شود، و یا لااقل پیروان زرتشت بخش مهمی از آنان را تشکیل می دهند، ولی تاریخ خود زرتشت نیز به هیچ وجه روشن نمی باشد، تا آنجا که بعضی ظهور او را در قرن یازدهم قبل از میلاد دانسته اند و بعضی در قرن ششم یا هفتم
📚اعلام قرآن صفحه 550.
👌این تفاوت و اختلاف عجیب یعنی پنج قرن ! نشان می دهد که تا چه اندازه تاریخ زردشت تاریک و مبهم است .
❗️معروف این است او کتابی به نام اوستا داشته که در سلطه اسکندر بر ایران از بین رفته است، و بعدا در زمان بعضی از پادشاهان ساسانی بازنویسی شده است .
📚تفسیر المیزان جلد 14 صفحه 392
👌از عقائد آنها مطالب زیادی در دست نداریم، ولی چیزی که امروز بیش از همه شهرت دارد مساله اعتقاد به دو مبداء خیر و شر یا نور و ظلمت است، به این ترتیب که خدای نیکیها و نور را اهورامزدا و #خدای شر و ظلمت را اهریمن می دانند، و به عناصر چهار گانه مخصوصا آتش احترام بسیار می گذارند تا آنجا که آنها را آتش پرست می خوانند و هر جا آنها هستند آتشکده ای کوچک یا بزرگ نیز وجود دارد.
❕در روایات اسلامی آنها از پیروان یکی از انبیای بر حق شمرده شده اند (که بعدا از اصل توحید منحرف گشته و به افکار و عقائد شرک آلود روی آورده اند).
👌در بعضی از روایات می خوانیم مشرکان مکه از پیامبر تقاضا کردند از آنها جزیه بگیرد، و اجازه بت پرستی به آنها بدهد! پیامبر فرمود: من جز از اهل کتاب جزیه نمی گیرم، آنها در پاسخ نوشتند تو چگونه چنین میگوئی در حالی که از مجوس منطقه ((هجر)) جزیه گرفته ای ؟!
❕پیامبر فرمود ؛ « مجوس #پیامبری داشتند و کتاب آسمانی، پیامبرشان را به قتل رساندند، و کتاب او را آتش زدند»
📚وسائل الشیعه جلد 11 _ ابواب جهاد العدو _ باب 49 صفحه 96.
👌در حدیث دیگری از اصبغ بن نباته می خوانیم که علی (علیه السلام ) بر فراز منبر فرمود ؛ از من سؤال کنید پیش از آنکه مرا نیابید »اشعث بن قیس (منافق معروف ) برخاست و گفت : ای امیر مؤمنان چگونه از مجوس جزیه گرفته می شود در حالی که کتاب آسمانی بر آنها نازل نشده و پیامبری نداشته اند؟ علی (علیه السلام ) فرمود: آری ای اشعث قد انزل الله الیهم کتابا و بعث الیهم نبیا ؛ « خداوند کتابی بر آنها نازل کرده و پیامبری مبعوث نموده است »
📚وسائل الشیعه جلد 11 _ ابواب جهاد العدو _ باب 49 صفحه 96.
❗️و در حدیثی از امام سجاد علی بن الحسین (علیه السلام ) می خوانیم که پیامبر فرمود ؛ « سنوا بهم سنة اهل الکتاب، یعنی المجوس » « با آنها طبق سنت اهل کتاب رفتار کنید، منظور پیامبر اسلام مجوس بود»
📚همان _ تفسیر نمونه ج 14 ص 44
❕چنان که گذشت ، اصل این که مجوسیان که به نام زرتشتیان شناخته می شوند پیامبری داشته اند که او را کشته و کتابش را آتش زده اند ، قابل انکار نیست ، اما این که پیامبرشان همان زرتشت بوده این #قطعی نیست چرا که اساسا برخی معتقدند که زرتشت یک شخصیت خیالی و وهمی است و اصلا وجود خارجی نداشته و خیال بافان چنین وجودی را ساخته اند و دلیل آن این است که محل و تاریخ تولدش معلوم نیست و در مکان تولد او هم اختلاف شده است پس اصل وجود چنین کسی از نظر تاریخی محل بحث است .
📚کتاب النکاح ، مکارم شیرازی ج 4 ص 125
❕در روایات اسلامی نیز زرتشت پیامبری الهی محسوب نشده است ، بلکه کسی بود که به دروغ ادعای نبوت کرد که نهایتا قومش او را از شهر بیرون کردند و توسط درندگان به هلاکت رسید .
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« هیچ امتی وجود ندارد مگر اینکه پیامبری میان آنها وجود داشته و رسولی با کتاب از جانب خدا بر انگیخته شده اما انکارش کردند . مردی سوال کرد که پیامبر مجوسیان کیست ؟ بعضی از مردم خالد بن سنان را معرفی می کنند ؟ فرمود ؛ خالد بن سنان مرد عربی بیابانی بود نه پیامبر این حرفی است که بعضی از مردم می زنند . مرد سوال کرد پس زرتشت بوده است ؟ فرمود ؛ #زردشت ( زرتشت ) برای آنها با زمزمه ( کلام نا مفهوم و مباین با حق ) آمد و ادعای ( دروغ ) پیامبری کرد ، برخی ایمان آوردند و گروهی نیز منکر شدند او را در بیابان انداختند درندگان بدنش را خوردند ...»
📚الاحتجاج ج 2 ص 346_بحار الانوار ج 10 ص 193
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#کیفیت_نزول_وحی_بر_پیامبر_اسلام
🤔#پرسش
❔بنده در مورد نظریه دکتر سروش در خصوص وحی فایل سخنرانی را یافتم که در ان اقای سروش وحی را خواب رسولانه عنوان میکرد و میگفت ایاتی که بر پیامبر اسلام نازل شده همگی در خواب بوده مانند خواب حضرت ابراهیم سلام الله علیه که دستور ذبح فرزند به وی داده شد و دیگر پیامران هم بدین شکل بوده است و لذا پیامبر عزیز اسلام ایات را به نوعی برای مردم بیان میکرده که انان بفهمند لطفا جواب دهید ❕
💠#پاسخ💠
👌 ارتباط پیامبران و پیامبر گرامی اسلام با عالم غیب و خداوند اختصاص به عالم خواب نداشته است چرا که قرآن کریم طرق ارتباط پیامبران با خداوند را چنین شرح می دهد ؛
« ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلاَّ وَحْياً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولاً فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ ما يَشاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ »
« شايسته هيچ انسانى نيست كه خدا با او سخن بگويد، مگر از طريق وحى، يا از وراء حجاب، يا رسولى مى فرستد و به فرمان او آنچه را بخواهد وحى مى كند، چرا كه او بلند مقام و حكيم است » ( شوری 51)
❕از مجموع آيه چنين بر مى آيد كه راه ارتباط پيامبران با خدا منحصر به سه راه بوده است ؛
1⃣القاى به قلب كه در مورد بسيارى از انبيا بوده است مانند نوح كه مى گويد فَأَوْحَيْنا إِلَيْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا:" ما به نوح وحى كرديم كه كشتى در حضور ما و مطابق فرمان ما بساز" (مؤمنون- 27).
2⃣ از پشت حجاب آن گونه كه خداوند در كوه طور با موسى سخن مى گفت وَ كَلَّمَ اللَّهُ مُوسى تَكْلِيماً (نساء- 164).
👌بعضى نيز « من وراء حجاب » را شامل رؤياى صادقه نيز مى دانند.
3⃣ از طريق ارسال رسول آن گونه كه در مورد پيامبر اسلام ص آمده « قُلْ مَنْ كانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ » « بگو كسى كه دشمن جبرئيل باشد (دشمن خدا است) چرا كه او به فرمان خدا قرآن را بر قلب تو نازل كرد »(بقره- 97).
❕وحى از طريق القاى به قلب گاه در بيدارى صورت مى گرفته، چنانچه در بالا اشاره شد، و گاه در خواب و رؤياى صادقه، چنان كه در مورد ابراهيم و دستور ذبح اسماعيل آمده است (هر چند بعضى آن را مصداق مِنْ وَراءِ حِجابٍ دانسته اند).
📚تفسیر نمونه ج 20 ص 486
❕وحی به پیامبر گرامی اسلام در بیشتر موارد در عالم بیداری نازل می شده است .
👌احوَل می گوید از امام باقر عليه السلام در باره [فرق] رسول و نبى و محدَّث پرسيدم.
💠فرمود: «رسول، كسى است كه جبرئيل عليه السلام نزدش بيايد و او را ببيند و با وى سخن بگويد. اين، رسول است.
❕نبى، كسى است كه در خواب ببيند، مانند خواب ديدن ابراهيم [در باره ذبح اسماعيل] و مانند آنچه پيامبر خدا پيش از آمدن وحى، از اسباب [و علايم] نبوّت مى ديد تا آن كه جبرئيل عليه السلام، رسالت را از جانب خداوند، برايش آورد.
👌محمّد صلى الله عليه و آله، هنگامى كه نبوّت و رسالت الهى برايش جمع شد، جبرئيل عليه السلام برايش پيغام مى آورد و رو در رو با وى، سخن مى گفت. برخى از پيامبران [تنها] از نبوّت بهره مندند و در خواب مى بينند و روح القدس، نزدشان مى آيد و با آنها سخن مى گويد و برايشان، بازگو مى كند، بدون آن كه در بيدارى ببينند و محدَّث، كسى است كه به او خبر داده مىشود. [صدا را] مى شنود، ولى نه مشاهده مى كند و نه در خواب مى بيند»
📚الکافی ج 1 ص 176
❕در نقل دیگر آمده است ؛
«نبى كسى است كه در خواب مى بيند (و وحى الهى را از اين طريق دريافت مى دارد) و صداى (فرشته) را ( در بیداری ) مى شنود ولى فرشته وحى را نمى بيند، ولى رسول كسى است كه هم صدا را مى شنود و هم در خواب مى بيند و هم فرشته وحى را در بيدارى مشاهده مى كند».
📚همان مدرک
❕از این روایات استفاده می شود که انبیاء و رسولان الهی ، فرشته وحی را در عالم بیداری درک می کنند ، منتها تنها رسولان هستند که او را می بینند .
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
«هنگامى كه جبرئيل خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله مىآمد همچون بندگان در برابر حضرتش می نشست و هرگز بدون اجازه وارد نمى شد»
📚بحار الانوار ج 18 ص 256
❕و در نقل دیگر آمده است ؛
« «هنگامى كه وحى بر پيامبرنازل مى شد احساس درد شديدى مى كرد و سر مباركش شديداً درد مى گرفت، و در خود سنگينى فوق العاده مى يافت، و اين همان است كه قرآن مى گويد ما به زودى بر تو گفتار سنگينى القا مى كنيم. سپس مى افزاید جبرئیل ۶۰ هزار بار بر پیامبر اسلام نازل شد »
📚همان مدرک ص 261
💠ادامه پاسخ 👇👇👇
💠ادامه
👌از بعضى از روايات نیز استفاده مى شود هنگامى كه وحى بر پيامبر از طريق فرشته نازل مى شد حال پيامبر عادى بود اما هنگامى كه ارتباط مستقيم و بدون واسطه برقرار مى گشت پیامبر سنگينى فوق العاده اى احساس مى كرد، تا آنجا كه مدهوش مى شد، چنانكه در توحيد صدوق از امام صادق عليه السلام نقل شده كه از حضرتش پرسيدند:
«آن حالت مدهوش شدن كه به پيامبر به هنگام وحى دست مى داد چه بود؟ فرمود، اين در هنگامى بود كه در ميان او و خداوند هيچكس واسطه نبود و خداوند مستقيماً بر او تجلى مى كرد»
📚التوحید ، صدوق ، ص 115
❕ابن شهر آشوب می نویسد و نقل می کند ؛
« حارث بن هشام، از پيامبر خدا سؤال كرد و پرسيد: چگونه بر تو وحى مى شود؟ فرمود: «گاه مانند صداى زنگ بر من مى آيد كه اين، سختترين حالت آن براى من است، و چون از من قطع مى شود، آنچه را گفته است، در مى يابم. گاهى هم فرشته به صورت مردى بر من نمايان مى گردد و با من سخن مى گويد و من آنچه را مى گويد، مى گيرم».
❕روايت شده است كه هر گاه وحى بر ايشان فرود مى آمد، نزديك صورتش صدايى شبيه صداى [وِز وِزِ] زنبوران عسل، شنيده مى شد و نيز روايت شده است كه در يك روز بسيار سرد، وحى بر ايشان، فرود آمد و چون وحى قطع شد، از پيشانى اش عرق مى چكيد و باز روايت شده است كه هر گاه بر ايشان، وحى فرود مى آمد، از [گرانىِ] آن در رنج مى افتاد و چهره اش به تيرگى مى گراييد. سرش را پايين مى انداخت و يارانش نيز سرشان را به زير مى افكندند. از اين رو، به آن، دردناكىِ وحى مى گويند »
📚المناقب ج 1 ص 43
❕شیخ صدوق می نویسد ؛
« ما عقيده داريم كه پيش روى اسرافيل لوحى است هنگامى كه خداوند متعال مى خواهد وحى بفرستد لوح به پيشانى اسرافيل مى خورد، و او به آن نگاه مى كند، و آنچه را در آن است مى خواند، سپس او به ميكائيل القا مى كند، ميكائيل هم به جبرئيل، و جبرئيل آن را به انبيا القا مى كند، اما آن حالت بيهوشى كه عارض پيغمبر اكرم مى شد، بدن سنگين مى گشت و عرق مى نمود مربوط به موقعى است كه خداوند مستقيماً او را مخاطب مى ساخت، اما جبرئيل براى احترام پيامبرهرگز بدون اجازه وارد نمى شد، و نزد حضرت بسيار مؤدب مى نشست».
📚اعتقادات ص 100
👌مضمون این سخن در روایات ما آمده است ؛
📚بحار الانوار ج 18 ص 254
👌از تمام آنچه گفتیم و نگفتیم بدست می آید که نزول وحی بر پیامبران اختصاص به عالم خواب نداشته است ، بلکه بسیاری از پیامبران و پیامبر اسلام در عالم بیداری وحی را دریافت و فرشته وحی را مشاهده می کرده اند و آنچه شما از فرد معلوم الحال نقل کردید بدون سند بوده و ساخته ذهن فرد مذکور تلقی می شود.
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#جلوگیری_از_حج_نشانه_ظهور
🤔#پرسش
❔یه سوال داشتم پیامبر (ص) فرمودند:
ساعت (قیام مهدی عج) فرا نمیرسد، مگر آنکه در خانه (کعبه) حج گزارده نشود.
×مستدرک علی الصحیحین-ج۵
خواستم ببینم که سند این حدیث از نظر شیعه معتبره؟ (اخه اطلاعات زیادی در این زمینه ندارم) کلا اگه میشه درباره محتواش و.... هم توضیح بدید ممنون میشم ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌متاسفانه شاهد بودیم که در ایام اخیر ، وهابیت خبیث به بهانه شیوع کرونا ، حج خانه خدا را تعطیل کرد ، در حالی که می توانست با تقلیل جمعیت ، و حج گذاری افراد به تعداد کم و انگشت شمار ، هم با کرونا مقابله کند و هم حج خانه خدا را تعطیل نکند ، بی شک به حسب روایات ، آنان باید منتظر عذاب الهی باشند که به صورت های گوناکون دامنگیرشان خواهد شد .
🔷امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« اگر مردم حج را ترک کنند ، عذاب بر آنان جاری می شود و مهلت داده نمی شوند »
📚الکافی ج4 ص271
👌علی علیه السلام نیز فرمود ؛
« به حج خانه پرودگار توجه داشته باشید تا آن خانه از حضور شما خالی نشود که اگر خالی شود مهلت نمی یابید و عذاب بر شما جاری می شود »
📚#وسائل الشیعه ج11 ص21
❕در روایات ما ، جلوگیری از زیارت کعبه توسط عده ای منحرف ، به عنوان علامت غیر حتمی ظهور معرفی شده است که روشن است که این علامت ، چون جزء نشانه های غیر حتمی است ، ممکن است بین آن و ظهور فاصله باشد ، اما به هر حال خبر از نزدیک شدن ظهور می دهد .
👌على بن ابراهيم بن مهزيار اهوازى، در بیان نقل ملاقاتش با صاحب الأمر عليه السلام می گوید به ایشان گفتم ؛
« سَرور من! اين امر (قيام)، كِى روى مى دهد؟ امام علیه السلام فرمود ؛ «هنگامى كه ميان شما و راه كعبه مانع شوند و خورشيد و ماه، گرد هم آيند و ستارگان و سيّارگان به گرد آن دو بچرخند».
📚الغيبة، طوسى ص 263 _ كمال الدين ، صدوق ، یک جلدی ص 469 ح 23
❕سدير صيرفى می گوید ؛
« نزد امام صادق عليه السلام بودم و گروهى از كوفيان نزد ايشان بودند. امام عليه السلام رو به آنان كرد و به ايشان فرمود ؛
❕ «به حج برويد، پيش از آن كه نتوانيد حج بگزاريد. به حج برويد، پيش از آن كه نيكى، دامن خود را جمع كند. حج بگزاريد، پيش از آن كه مسجدى در عراق ميان نخلستان و جوى ها، منهدم شود، به حج برويد، پيش از بريده شدن درخت سدرى كه در زوراء بر روى صمغ ريشه هاى درخت خرمايى روييده است، [همان] كه مريم خرماى تازه از آن چيد، كه اين هنگام از حج باز داشته مى شويد و ميوه كم مى شود، سرزمينها دچار خشكسالى مى شوند و گرفتار گرانى و ستم حاكمان مى گرديد و ستم و تجاوز، ميان شما پديدار مى شود و بلا و وبا و گرسنگى با آن همراهى مى كنند و فتنه ها از همه سو بر شما سايه مى افكنند. واى بر شما، اى عراقيان ، هنگامى كه پرچمهايى از خراسان به سوى شما مى آيد ...»
📚امالى، مفيد ص 63 _ بحار الأنوار ج 47 ص 122
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁