💠پاسخ
برای درک صحیح از این سوال، و پاسخی کامل، لازم است تمام جوانب مرتد و تعریف صحیح آن و احکام پیرامون آن، بیان شود…
🔹مرتد کیست؟
مرتد کسى است که بعد از مسلمان شدن، کافر گردد.[۱] چه خروج از اسلام با انکار اصل دین باشد یا یکى از اصول دین (توحید، نبوت و معاد) حاصل میشود، و نیز اگر یکى از ضروریات دین را – که براى همه مسلمانان روشن و واضح است – به گونهاى که – ملازم با انکار رسالت باشد، و انسان به این ملازمه توجه داشته باشد، باز ارتداد حاصل میشود.[۲]
🔸ارتداد به دو قسم فطرى و ملّى تقسیم میشود:
۱_ مرتد فطرى، کسى است که پدر یا مادرش در هنگام انعقاد نطفهاش مسلمان بودهاند و خودش پس از بلوغ، اظهار اسلام کرده، و سپس از اسلام خارج شده است.
۲_ مرتد ملّى کسى است که پدر و مادرش هنگام انعقاد نطفه او کافر بودهاند، و او پس از بلوغ، اظهار کفر کرده و سپس اسلام آورده، و مجدّداً کافر شده است.
🔶حکم مرتد در ادیان الهى و مذاهب اسلامى
ارتداد در ادیان الهى غیر از اسلام جرم و گناه، و مجازات آن مرگ است.[۳] البته حکم سایر ادیان، با اسلام در برخی شرایط، متفاوت است. [۴]
در فقه شیعه، مرتد داراى برخى از احکام مدنى در باب ارث و زوجیت است. به گونه ای که اموال مرتد، بعد از احراز ارتدادش، بین ورثه تقسیم می شود و همسرش بر او نامحرم خواهد شد و باید عده فوت نگه دارد.
حکم جزایى مرتد نیز این است که: مرتد فطرى اگر مرد باشد کشته میشود و توبه او نزد قاضى قبول نمیشود، اما اگر مرد مرتد ملّى باشد نخست دعوت به توبه میشود، اگر توبه کرد آزاد میشود، و إلّا کشته میشود. زن مرتد، چه فطرى باشد چه ملّى، کشته نمیشود، بلکه دعوت به توبه میشود، اگر توبه کرد آزاد میشود، و الّا در زندان باقى میماند.
در فقه اهل سنت؛ بنابر رأى مشهور، مرتد – در همه انواع آن – ابتدا دعوت به توبه میشود، اگر توبه کرد آزاد میشود، و گرنه کشته میشود و فرقى میان ملّى و فطرى و زن و مرد نیست.[۵]
✅تشریع حکم ارتداد در اسلام
قرآن کریم می فرماید: «وَ قالَتْ طائِفَهٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ آمِنُوا بِالَّذی أُنْزِلَ عَلَی الَّذینَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهارِ وَ اکْفُرُوا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ» [۶] ترجمه: «و جماعتی از اهل کتاب گفتند: “در آغاز روز به آنچه بر مؤمنان نازل شد، ایمان بیاورید، و در پایان [روز] انکار کنید شاید آنان [از اسلام] برگردند.»
دوازده نفر از دانشمندان یهود خیبر و نقاط دیگر، نقشهاى ماهرانه براى متزلزل ساختن باور و ایمان بعضى از مؤمنان طرح نموده و با یکدیگر تبانى کردند که صبحگاهان خدمت پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله برسند و ظاهراً ایمان بیاورند، ولى در آخر روز از آیین برگردند. هنگامى که از علت کارشان سؤال شد بگویند: ما صفات محمّد را از نزدیک مشاهده کردیم. هنگامى که به کتب دینى خود مراجعه نموده یا با دانشمندان دینى خود مشورت کردیم، دیدیم صفات و روش او با آنچه در کتب ما است، تطبیق نمى کند. از این رو برگشتیم. این موضوع سبب مى شود که عدهاى بگویند اینها که به کتب آسمانى از ما آگاه ترند، لابد آنچه را گفتهاند، راست مى گویند و به این وسیله ایمان مسلمانان متزلزل مى گردد.[۷]
مکر و نیرنگ کفار به وسیله خداوند آشکار گردید. خدا حدّ ارتداد را وضع نمود. این ترفند مختص زمان رسول خدا صلوات الله علیه و آله نمى باشد، بلکه در همه زمانها امکان اجراى آن از سوی دشمنان اسلام وجود دارد.
👇👇👇👇
🔶دلایل عقلی و حکمت حکم ارتداد
ارتداد ذاتا ارتباطی با حوزه اعتقادی فرد ندارد، بلکه قانونی سیاسی – اجتماعی است؛ به همین خاطر اولین شرط ارتداد، اظهار کردن ارتداد است. معنای دقیقتر ارتداد را می توان، موضع گیری در مقابل اسلام در فضای جامعه بیان داشت؛ بنابراین مربوط به جامعه می شود و یک جرم اجتماعی و سیاسی در جامعه اسلامی است.
به عبارت دیگر اگر فردى در خانواده مسلمان تشخیص داد که دین اسلام بر حق نیست، مىتواند دین دیگری را انتخاب کند، اما در جامعهاى که بر اساس اعتقادات و باورهاى دینى، قوانین، رفتارهاى اجتماعى و فردى، امیال و آرزوهاى انسانها ارزشهاى اخلاقى شکل گرفته که هر یک از این موارد کارکردهاى بسیارى در زندگى فردى و اجتماعى دارد، حق ندارد در برابر دین و اعتقادات موضعگیرى نموده و درصدد تخریب آن ها باشد.
دلیل این منع هم روشن است، زیرا آثار نامطلوب در زندگى فردى و اجتماعى ایجاد خواهد کرد و باعث تزلزل ارکان اجتماعى خواهد شد؛ بنابراین ارتداد از این جهت که افکار عمومى و ایمان مردم را متزلزل مىکند، اظهار آن روا و شایسته نیست، و با وجود یک سرى شرایط اسلام با مرتد برخورد مىکند؛ اما اگر باور خود را رواج نداد و به امنیت فکرى و فرهنگى جامعه آسیبى وارد نکرد، به او کارى ندارند و حکم ارتداد نداشته و عقیدهاش نزد خودش محترم است.
پس ارتداد در اسلام، بیش از آن که جنبه اعتقادی و فردی داشته باشد، جنبه های دیگر اجتماعی دارد؛ زیرا واقعاً دین اسلام برای کسی که به دنبال حقیقت باشد، ارزش قائل است. خود بر این امر تاکید می نماید. پس قرار دادن حکم ارتداد بر یک تحقیق حقیقت جویانه بی معنی است. مشکل آن جاست که انکار دین رسمی جامعه و عقیده بخش اعظم اجتماع توسط فرد علنی شود و باورهای اصیل دینی مورد هجمه قرار گیرد.
❓حال، به شمارش برخی از حکمت های این حکم می پردازیم:
۱_ بازدارندگی از فساد اجتماعی:
هر حکومتی، برای بازدارندگی از فساد، اهرم های فشاری را مورد استفاده قرار می دهد؛ تا جامعه را از فساد بازدارد. حال در حکومتی اسلامی، که غیر خود را باطل می داند (و برای این مقدمه نیز دلایلی اقامه کرده است) حق دارد در از آنچه که خود فساد می داند، ممانعت نماید. حال حکومت اسلام که کفر را فساد می داند؛ با اهرم فشاری چون اعلام جرم و مجازات، از ارتکاب به آن عمل منع می نماید.
پر واضح است که تشخیص فساد، بر عهده نظام حاکم است؛ و تمام این قوانین جزائی اسلام، برای زمانی است که اسلام حاکم باشد. بر اساس همین قاعده است که در کشورهایی که نظامی غیر از اسلام وضع شده است، با قوانین متفاوتی برای مقابله با فساد مواجه هستیم، از اعدام برای حمل مواد مخدر تا ضرب و جرح برای عبور از چراغ قرمز.
۲_ بازدارندگی از فساد فردی:
یکی از مواردی که بعد از کفر، دچار آسیب خواهد شد، کانون خانواده شخص کافر است. این آسیب، اعم از آسیب های مادی و معنوی است. حتی آسیب های حقوقی و جزائی را نیز شامل می شود.
اسلام می خواهد، تا از این فسادها نیز جلوگیری نماید؛ حکم ارتدادف به عنوان عاملی بازدارنده، می تواند برای این فسادها نیز، بازدارندگی داشته باشد. به این صورتکه، شخص مرتد، حتی در کانون خانواده نیز ارتدادش را ابراز نمی کند، تا اولا کانون خانواده حفظ گردد. دوما افراد خانواده تحت تاثیر ارتداد یکی از اعضاء خانواده، دچار اضمحلال اعتقادی نگردند؛ خصوصا اگر خانواده از معلومات دینی ضعیفی برخوردار باشند. و سوما مشکلات حقوقی و جزائی برای خانواده منتفی شود. ارتداد یک شخص، مشکلات ملکیت و زوجیت و ولایت را در برخواهد داشت.
موارد دیگری چون حفظ آبرو، عدم ارتکاب به جرایم و فواحش و … همگی از مفاسد فردی ارتداد است.
۳_ دفع حداقلی:
اسلام برای اینکه اشخاص، به زودی و با هر شبهه ای، اقدام به کفر نکنند؛ قانون ارتداد را وضع کرده است؛ طبق این قانون، اگر شخصی در جامعه اسلامی، دچار تردید در اسلام شود؛ حق ندارد کفرش را اظهار نماید. به عبارت دیگر، حکومت اسلامی، می پسندد شخص هر چند در باطن کافر است، اما با ظاهری اسلامی در بین مسلمانان به زندگی خود ادامه بدهد. این خواسته حکومت، باعث می شود شخص با مسلمانان گفتمان داشته و تعامل نماید و در اثر تکرر این واقعه، شبهه شخص مرتد از بین برود و کافر شدنش، منتفی شود.
این قاعده، برای افراد جامعه ی اسلامی که از بهره علمی و بنیه اعتقادی کافی برخوردار نیستند؛ عامل بازدارنده ایست تا با کفر زودهنگامشان، به افکار جامعه آسیب وارد نسازند.
۴_ جلوگیری از جنگ روانی:
همانطور که در عنوان «تشریع حکم ارتداد» گذشت، کفار با استفاده از ایمان آوردن های صوری و کفر مجدد و … قصد تخریب ایمان مومنان را داشتند؛ اگر این هدف کفار به نتیجه می رسید؛ جنگ روانی عظیمی علیه حکومت اسلام و مسلمانان آغاز می شد و مسلمانان بسیاری بر اثر این جنگ روانی، حتی اعتقادات یقینی خود را رها می کردند.
👇👇👇👇
اسلام با تشریع حکم اعدام برای مرتد، از این حیله کفار و آغاز این جنگ روانی، جلوگیری کرد.
۵_ جلوگیری از اقدام عجولانه و انتخاب کورکورانه:
اسلام، حکم ارتداد را سخت معین کرده است تا از اقدام های عجولانه و انتخاب های کورکورانه جلوگیری به عمل آورد. به این بیان که هر کس با هر دلیل ساده و پیش پا افتاده ای، اقدام به تغیر دین نکند. و یا با کمترین دلیلی، دینی را قبول ننماید. پس بنابراین لازم است که در حکومت اسلامی، مسلمانان با دلیل متقن و دینی را قبول نمایند. سپس با دلیل متقن دین اسلام را انکار نمایند. به همین دلیل تقلید در انتخاب دین ممنوع و باطل اعلام شده است.
از آنجا که اسلام از عدم وجود دلیل متقن و مفید برای انکار اسلام و یا نقد آن مطمئن می باشد؛ پس با اقتدار تمام، حکم به مجازات مرتدین می دهد؛ چرا که هیچ دلیل قانع کننده ای برای ترک اسلام وجود ندارد؛ جز شبهات که با تحقیق مرتفع می گردند.
✅آیا یک مسلمان، به صرف انکار، اعدام می شود؟
در پاسخ می گوییم که طبق آنچه از احادیث و روایات و احکام اسلام برداشت می شود، این است که چهار شرط اساسی باید در عمل مرتد باشد تا حکم ارتداد بر او جاری شود:
۱_ خروج از اسلام تحقق بیابد.
۲_ این خروج، از روی اختیار باشد (نه از روی اجبار و کراهت و …)
۳_ انکار جاحدانه باشد (یعنی از روی علم باشد نه از روی جهل و یا فراموشی و …)
۴_ اقدام عملی بر ضد اسلام
بنابراین شخصی که در امری دینی شک و تردید دارد و یا از روی جهل یک مساله ی ضروری دین را منکر شده است (بدون اینکه بداند آن مساله دینی است) و یا از روی اجبار و کراهت و … مجبور به این انکار و خروج از دین شده باشد و یاهمه شرایط را داشته باشد، اما علیه حکومت و یا اسلام، اقدامی عملی ننماید و انکارش را نمایان ننماید، حکم ارتداد بر وی ثابت نخواهد بود.
🔹معرفی کتاب:
برای اطلاعات بیشتر و تکمیلی، کتاب ارتداد در اسلام، تالیف عیسی ولائی را توصیه می نماییم.
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(164).mp3
5.45M
پرسش و پاسخ اعتقادی
🔹حجه الاسلام #محمدی
جلسه 164 - چرا حضرت محمد(ص)به آیین حضرت ابراهیم (ع) اعتقاد داشتند و به آیین حضرت عیسی(ع)اعتقاد نداشتند؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 صدقات چگونه به اموات میرسد؟
#معارف
🔰 @p_eteghadi 🔰
♥️امام على عليه السلام :
✅شما را به تقوای الهی و نظم در کارتان سفارش می کنم!
👌اُوصيكُما وَ جَميعَ وَلَدى وَ اَهْلى وَ مَنْ بَلَغَه كِتابى بِتَقْوَى اللّهِ وَ نَظْمِ أَمرِكُمْ!
📚نهج البلاغه ، نامه ۴۷
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 معیارهای نامزد اصلح
💠 سوال: به نظر معظم له معیارهای نامزد #اصلح چه مواردی است؟
✅ جواب: با وجود شرایط قانونی، اهم معیارهای اصلح به شرح زیر است:
۱- #تدیّن؛
۲- #تعهّد و خوشنامی؛
۳- وفاداری به #انقلاب و ایستادگی در راه آن؛
۴- عزم، اراده و نفوذ ناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح؛
۵- دارای برنامه و کفایت لازم؛
۶- مرعوب نشدن در مقابل دشمنان؛
۷- #ساده_زیستی و دوری خود و بستگان از اشرافی گری؛
۸- #مردمی و آشنا به درد مردم، خدمتگزاری؛
۹- اعتقاد واقعی به راه امام راحل (قدس سره)؛
۱۰- تقید به مسائل اخلاقی نظیر پرهیز از معامله گری، رشوه و توصیه پذیری و توجه به منافع طبقات محروم جامعه؛
۱۱- تثبیت مواضع عزت آفرین، صحیح، عاقلانه و حکیمانه انقلاب و نظام؛
۱۲- پرهیز از #اسراف یا هزینه از بیت المال یا اموال شبهه ناک در تبلیغات و غیر آن؛
۱۳- پرهیز از طرح اموری که در اختیار آنها نیست؛
۱۴- شناخت اولویت ها و فوریت های نظام و مردم و پرداختن به آنها.
#معیار_نامزد_اصلح
🔰 @p_eteghadi 🔰
لوح | دلایلعقلیامامتومهدویت
💠 شهری پر پیچ و خم، با شیاطینی از جن و انس...( ادامه در عکس )
#دلایل_عقلی_امامت_و_مهدویت
بخش ۷
🔰 @p_eteghadi 🔰
لوح | پرسش و پاسخ مهدوی
➕ آیا امام زمام دین جدیدی می آورند؟🤔
#پرسش_و_پاسخ_مهدوی
بخش5
🔰 @p_eteghadi 🔰
✅پاسخ
🍃حکومت حضرت مهدي (عجل الله تعالی الشریف)، به عنوان بزرگترين آرمان محرومان و مستضعفان داراي ويژگيهاي مهمي است.
🔰از جملة اين ويژگيها, جهاني بودن آن است. بدين گونه که پس از پيروزي سپاه حضرت مهدي و نابودي سپاه کفر و باطل, آن حضرت بر شرق و غرب جهان سلطه و برتري خواهد يافت, اين تسلط و برتري درآمدي است براي تشکيل حکومت جهاني آن حضرت. که در آن هيچ آبادي اي در زمين نمي ماند؛ مگر اينكه گلبانگ توحيد از آن بر مي خيزد و سراسر گيتي از عدل و داد آكنده مي گردد. و به دست آن حضرت، آرمان والاي تشكيل جامعه بزرگ بشري و خانواده انساني تحقّق مي پذيرد و آرزوي ديرينه همه پيامبران، امامان، مصلحان و انسان دوستان برآورده مي شود.
🌺 هشتمين پيشواي شيعيان امام رضا(علیه السلام) از پدرانش از پيامبر اكرم(صلی الله علیه واله) نقل كرده است: خداوند در شب معراج در بخشي از بياني طولاني فرمود: ... و به درستي زمين را به وسيلة واپسين آنان (ائمه معصومين(علیهم السلام ) از دشمنانم پاك خواهم ساخت و تمام گستره زمين را در فرمانروايي او قرار خواهم داد....
💠 در دوران رهبري امام مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف، با ايجاد مديريت و حاكميت يگانه براي همه اجتماعات، نژادها و منطقه ها، يكي از عوامل اصلي تضاد و جنگ و ستم از بين مي رود.
🔷 پيامبر اكرم (صلی الله علیه واله) در اين باره مي فرمايد: پيشوايان پس از من دوازده نفرند؛ نخستين آنان تو هستي اي علي و واپسين آنان قائم است؛ همو كه خداوند بر دستانش مشارق و مغارب زمين را فتح خواهد كرد.
🔶 امام صادق(علیه السلام) نيز در اين باره فرمود: سپس خداي عزوجل او را ظاهر سازد و مشرقها و مغربهاي زمين را به دست او بگشايد و....
🔹 شيعه در اين ديدگاه بر اين باور است که با تشكيل حكومت جهاني، اسلام به عنوان يگانه دين حق و كامل و دارايپ شريعت جامع، مقبول همگان خواهد شد. در آن زمان ستمگران و جباران از مسند قدرت به زير كشيده مي شوند. پس از آن حكومت جهاني اسلام با زعامت و رهبري امام معصوم و عادل برپا شده و عدالت بر بنياد ديانت و اخلاق در مقياسي جهاني اجرا مي گردد.
🔸 در برخي از آيات قرآن، به اين حاكميت اشاره شده است و آيات مربوط به جهاني بودن اسلام نيز مؤيد اين معنا است. جهاني بودن دين اسلام و عدم اختصاص آن به قوم يا منطقه خاصّي، از ضروريات اين آيين الهي است و حتي كساني كه ايمان به آن ندارند ميدانند كه دعوت اسلام، همگاني بوده، و به منطقه جغرافيايي خاصّي محدود نبوده است.
♦️ افزون بر اين، شواهد تاريخي فراواني وجود دارد كه پيامبر اكرم(صلی الله علیه واله) به سران كشورها مانند قيصر روم و پادشاه ايران و فرمانروايان مصر و حبشه و شامات و نيز به رؤساي قبايل گوناگون عرب و... نامه نوشتند و همگان را به پذيرفتن اين دين مقدس دعوت كردند و از پيامدهاي وخيم كفر و رويگرداني از اسلام، برحذر داشتند. اگر دين اسلام جهاني نبود چنين دعوت عمومي انجام نميگرفت و ديگر اقوام و امتها هم براي عدم پذيرش، عذري ميداشتند.
🌴 علاوه بر آنچه ياد شد در منابع روايي اسلامي (به ويژه شيعي)، از ويژگيها، اختيارات و عمل كردهايي ياد شده است كه آنها جز با تشكيل حكومت واحد جهاني محقق نخواهند شد. از جمله گفته شده است: حضرت مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ستم و جور را براي هميشه بر مي اندازد و عدالت و دين حق را در سطح جهان براي هميشه مستقر مي كند.
☘ در برخي روايات از اختيارات قدرت و امكانات مطلق و جهاني امام غايب ياد شده است كه نتيجه آن، چيرگي بر جهان و تشكيل حكومت مقتدر جهاني است.
💠 امام باقر(علیه السلام) در اين باره مي فرمايد: قائم ما با در انداختن بيم و هراس در دل ستمگران ياري مي شود، با پشتيباني و حمايت از سوي خداوند تأييد مي گردد. زمين برايش خاضع و تسليم ميشود گنجها برايش آشكار و نمايان مي شود. حكومت او شرق و غرب عالم را فرا مي گيرد. خداوند به وسيله او دينش را بر تمام اديان چيرگي و غلبه مي بخشد؛ هر چند مشركان كراهت داشته باشند. [در عصر ظهور] در زمين خرابي و ويراني نميماند؛ مگر آنكه آباد ميشود. عيسيبن مريم(علیه السلام) از آسمان فرود آيد و پشت سر او نماز گزارد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓ سوال: اولین اقدام حضرت مهدی پس از ظهور چیست؟
✅ پاسخ صحیح گزینهی «خراب کردن سقف مساجد» است.
شیخ طوسی از امام باقر علیهالسلام نقل میکند که آن حضرت فرمود: «اوّلین کاری که قائم ما به آن آغاز میکند، سقف مساجد است. آنها را خراب میکند و فرمان میدهد سایهبانی چون سایهبان حضرت موسی بر آنها بنا کنند.»*۱
شیخ طوسی همچنین از بشیر از امام سجاد علیه السلام نقل میکند که آن حضرت فرمود:«بشیر! آیا میدانی اوّلین کاری که قائم علیهالسلام بِدان اقدام میکند چیست؟» عرض کرد: «خیر.» فرمود:«...سقف مسجد پیغمبر را خراب میکند.» سپس فرمود:«همانا رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: در مسجد سایه بانی چون سایه بانِ برادرم موسی باشد.»*۲
📚 ۱.من لایحضره الفقیه، جلد۱ ،صفحه ۲۳۶
۲.منتخب الانوار، ص ۱۹۳
📝 #پرسش_و_پاسخ_مهدوی
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(165) (1).mp3
5.3M
پرسش و پاسخ اعتقادی
🔹حجه الاسلام #محمدی
جلسه 165 - آیا 124هزار پیامبر همه معصوم هستند؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از نجات
#همه_شون_مثل_هم_اند !
- همه شون مثل هم اند ! هرکی بیاد وضع همینه ...
+ پس اگه موافقید روحانی تا آخرش رئیسجمهور باشه (:
+ چون ما اگه رأی ندیم ، دوباره یکی مثل روحانی میاد بالا !
#نمونه_گفتگو
«همشون مثل هم اند» یکی از سوالات اساسی گفتگو های چهره به چهره است که تیم «نجات» به عنوان یکی از محورهای گفتگو ، پاسخ هایی برای آن آماده کرده است !
#برای_نجات
با ما همراه باشید !
[نجات ؛ نهضت جوانان انقلاب توحیدی]
@nejaatt_ir
https://eitaa.com/joinchat/3189309560C7e7ca20fab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام زمان ما را فراموش نمی کند
#معارف
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ #حدیث_روز
🔸پیامبر اکرم (ص):
🔹 رحمت خدا بر پدرى كه داراى دخترانى است! دختران، با بركت و دوست داشتنى اند و پسران، مژده آورند. دختران باقيات الصالحات (بازماندگان شايسته)اند. ( مستدرک الوسائل ج ۱۵، ص ۱۱۵، ح ۱۷۷۰۰)
🔰 @p_eteghadi 🔰
لوح | دلایلعقلیامامتومهدویت
💠 بی شک انسانی که همه کمالات و خوبیها را دارد، وجودش...( ادامه در عکس )
#دلایلعقلیامامتومهدویت
بخش۸
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓ سوال: از حوادث مهم ظهور و از عقاید مسلم شیعه که در آیات و روایات فراوان به آن اشاره شده است.
✅ پاسخ صحیح گزینهی «رجعت» است.
در آیات و روایات فراوانی به موضوع رجعت اشاره شده است. در فرهنگ دینی، رجعت عبارت است از بازگشت امامان معصوم و گروهی از مؤمنان خالص و کفار و منافقان به دنیا.
امام صادق، یکی از شرایط ایمان را اعتقاد به رجعت دانسته و میفرمایند: «هر کس به هفت چیز اقرار کند، مؤمن است... که یکی از آنها ایمان به رجعت است.»
📚 وسائل الشیعه، ج ٢۴، ص ١٣٢
📝 #پرسش_و_پاسخ_مهدوی
🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از همنشینی با خوبان 🗨
💬حاجی جون!
امسال رای میدم تا دُشمنت شاد نشه😇
شهید حاجقاسم سلیمانی
#راهبرد_طلایی
#مشارکت_حداکثری
#مردم_میدان
🗳بزرگترین کانال (محتوایی) انتخاباتی فضای مجازی👇
🌐 @s_mardom_ir