268.6K
سوال:
#امتحانات_سخت
❓چرا این خانواده های که باخدا هستند ایمانشون قوی است چرا گرفتاری زیاد دارند؟ چرا اینقدر ؟بیمار میشند و خوب نمیشند؟ چرا خدا آدم های بد رو اینطوری نمیکنه ؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا کسی که می خواهد دینش را تغییر دهد مرتد محسوب می شود و مجازات دارد؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ها علیٌّ بَشَرٌ کَیْفَ بَشَر
🌺 فرارسیدن عید سعید غدیرخم مبارک
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ #حدیث_روز
🔸پیامبر اکرم (ص):
🔹روز غدیر خم برترین عیدهاى امت من است و آن روزى است که خداوند بزرگ دستور داد؛ آن روز برادرم على بن ابى طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدایت شوند، و آن روزى است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین براى آنان پسندید. (امالى صدوق: ۱۲۵، ح.۸)
🔰 @p_eteghadi 🔰
لوح | پرسش و پاسخ مهدوی
➕ آیا عبارت و عجل فرجهم پس از صلوات در احادیث آمده یا توسط علاقمندان به حضرت اضافه شده است؟🤔
#پرسش_و_پاسخ_مهدوی
بخش۲۲
🔰 @p_eteghadi 🔰
💖امروز به هرکوچه اذان باید گفت
💖در وصف علی ز آسمان باید گفت
💖چون عید امیر مومنین است
💖تبریک به صاحب الزمان باید گفت
🌺عیداللهالاکبر ، یوم النصب الامیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام ، عید سعید غدیر خم بر عموم مسلمانان جهان مبارک باد🌺
🔰 @p_eteghadi 🔰
🎉عید غدیر را فرمودهاند: «عید اللَّه الاکبر»؛ از همهی اعیاد موجود در تقویم اسلامی این عید بالاتر است؛ پرمغزتر است؛ تأثیر این عید از همه این اعیاد بیشتر است. چرا؟ چون تکلیف امت اسلامی در زمینه هدایت، در زمینهی حکومت، در این حادثه غدیر معیّن شده است. حرفی نیست که بر طبق توصیه پیامبر اعظم در غدیر عمل نشد - پیغمبر هم طبق بعضی از روایتها خبر داده بود که عمل نخواهد شد - اما مسئله غدیر، مسئله ایجاد یک شاخص است، یک معیار و میزان است. تا آخر دنیا مسلمانان میتوانند این شاخص را، این معیار را جلوی خودشان قرار بدهند و تکلیف مسیر عمومیِ امت را معیّن کنند. اینی که پیغمبر اکرم حساسترین زمان را برای اعلام مسئله ولایت انتخاب کرد، این انتخابِ پیغمبر نبود، انتخابِ خدای متعال بود. از طرف پروردگار وحی رسید که: «بلّغ ما انزل الیک من ربّک».نه اینکه پیغمبر مسئله امامت و ولایت را از سوی پروردگار قبلاً نمیدانست؛ چرا، از اولِ بعثت برای پیغمبر مسئله روشن بود.
بعد هم حوادث گوناگون این بیست و سه سال، آنچنان این حقیقت را عریان کرد و آشکار کرد که جای تردیدی باقی نمیگذاشت؛ اما اعلان رسمی باید در حساسترین زمان اتفاق میافتاد و به دستور پروردگار اتفاق افتاد: «بلّغ ما انزل الیک من ربّک و أن لم تفعل فما بلّغت رسالته»؛ یعنی این یک رسالت الهی است که باید بگوئی. بعد هم که در غدیر خم، در نزدیکی جحفه، نبی مکرم مردم را متوقف کردند، کاروانهای حجاج را جمع کردند و این مطلب را اعلان کردند، آیهی شریفه آمد که: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی»؛ نعمت کامل شد، دین کامل شد. (۱۵ آذر ۱۳۸۸)
🔰 @p_eteghadi 🔰
✅پاسخ:
در پاسخ به این سؤال ابتدا باید به دو نکته اشاره کرد.
الف) غیبت امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشّریف) سری از اسرار الهی است، چنانکه در روایات مختلف به این موضوع اشاره شده است: عبد الله بن فضل میگوید از امام صادق (عليهالسّلام)1 شنيدم كه فرمودند: صاحب اين امر را غيبتى است كه از آن گريزى ندارد و در آن غيبت هم، اهل باطل به شكّ مىافتند، خدمت امام عرضه داشتم: جانم به فدايت، چرا؟ فرمود: براى علّتى كه ما در ابرازش مأذون نيستيم، عرضه داشتم حكمت آن غيبت چيست؟ امام فرمود: همان حكمت غيبت ساير حجّتهاى الهى است كه در گذشته بوده است و وجه حكمت اين قضيّه ظاهر نمىشود، مگر بعد از ظهور امام زمان؛ چنانكه وجه حكمت كارهاى حضرت خضر (عليهالسّلام) روشن نشد، مگر پس از مفارقت با حضرت موسى. اى پسر فضل!اين امرى از امور الهى و سرّى از اسرار خدائى و غيبى از غيبهاى الهى است. و چون دانستيم كه خداوند حكيم است، تصديق مىكنيم كه همه كارهايش موافق با حكمت است، گرچه جهتش بر ما روشن نباشد2.
ب) از آنجا که فلسفه و علل غیبت امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشّریف) فرع بر امامت ایشان است، این بحث فقط برای کسانی مفید خواهد بود که اصل امامت ایشان را پذیرفته باشند.
شيخ طبرسى در بيان مسايل مربوط به غيبت حضرت چنين مىنويسد3:
غيبت آن حضرت (عليهالسّلام) و علّت آن پس از ثبوت امامت او اشكالى نخواهد داشت؛ زيرا وقتى براي ما يقين قطعى است كه او امام است و اكنون هم از انظار پوشيده و پنهان است، يقين مىكنيم كه اين امام معصوم و مفترض الطّاعة براى علّتى كه مصلحت ايجاب كرده، در پشت پرده غيبت قرار گرفته است و علّت تفصيلى آن معلوم نيست؛ زيرا انسان از علم خدا اطلاعى ندارد تا بفهمد علّت حقيقى غيبت آن حضرت براى چيست.4
علاوه بر آنچه بیان گردید، برخی از حکمتها و علل این رویداد در کلام معصومین (علیهالسلام) بیان شده است که عبارتند از:
1- حفظ جان حضرت امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشّریف): غیبت به خاطر حفظ خویشتن از خطر کشته شدن و ناتمام ماندن برنامههای آن حضرت، عین حکم عقل است؛ زیرا کسی نیست که بعد از ایشان جانشین و خلیفه او شود.
2- آزاد بودن امام از بیعت با ستمگران: بر اساس روایات یکی از رموز غیبت آن است که احدی او را ملزم و وادار به بیعت با خود ننماید، چنانکه در بیانی از خود حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشّریف) چنین آمده است: «هیچ یک از پدران من نبودند؛ مگر آنکه بیعتی از طغیانگران زمانش را به گردن داشته است و من ظهور میکنم در حالی که هنگام ظهور، بیعت احدی از گردنکشان و طاغیان بر گردن من نیست»5 احتمال دارد مقصود از عهد، وعده با خلفاى جور باشد. بدين معنا كه موقعيّت آنها را رعايت كند. يا منظور، ولايتعهدى است، همانند ولايتعهدى امام رضا (عليهالسّلام) و مقصود از عقد، پيمان، مصالحه و آتشبس باشد، همانند امام حسن (عليهالسّلام) و مراد از بيعت، اقرار و اعتراف ظاهرى به خلافت غير باشد.6
3- غربال شیعیان: همواره مشیت خداوند بر این است که پاک از ناپاک، مومن از غیر مؤمن، خالص از منافق، اهل دنیا از اهل خدا جدا شوند و غیبت امام، زمینه این تمییز را فراهم میسازد؛ چنانکه امام رضا (عليهالسّلام) فرمودند: «اما والله لا یکون ما تمدون الیه اعینکم حتی تمیزوا و تمحصوا» به خداوند قسم آنچه که شما چشم به سوی آن دوخته اید، واقع نمیشود، مگر بعد از این که تمییز داده شوید و امتحان بدهید تا هنگامی که جز دستهای اندک کسی از شما شیعیان نمیماند.7 در حدیث دیگری امام باقر (عليهالسّلام) میفرماید: «ظهور او بعد از غیبت طولانی خواهد بود تا اینکه خداوند برای بندگانش معلوم کند، چه کسی به او ایمان میآورد و اطاعت میکند»8 چنانکه از روایات پیداست این امتحان از دو جهت است: الف) از جهت خود امام (عليهالسّلام) که مردم با غیبت او چگونه رفتار میکنند: ایمان میآورند یا نه؟ ب) از جهت وظایف و تکالیف خود: آیا بر ایمان و عمل خود، مانند زمان حضورش ثابت هستند یا نه؟9
👇👇👇👇
4- تأثیر اعمال انسانها: هرزمان که مردم در صراط مستقیم الهی و به دنبال ائمه برحق حرکت نکردند، عدم همراهی و اطاعتشان از امام و قصور در یاری ایشان موجب شد، امام مدتی از میان آنها غایب شود تا قدر ایشان را بدانند. امام مهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشّریف) میفرمایند: «=اگر دلهای شیعیان ما در وفا کردن به پیمانشان یکی بود، هرگز سعادت ملاقات ما از آنان به تاخیر نمیافتاد... چیزی جز کارهای ناشایست آنان، ما را از ایشان محبوس نمیسازد»10 در برخی روایات از این مسأله، به ستمکاری ونادانی مردم تعبیر شده است؛ چنانکه فرمودهاند: «واعلموا ان الارض لا تخلو من حجه الله و لکن الله سیعمی خلقه منه بظلمهم و جورهم و اسرافهم علی انفسهم» بدانید که زمین، از حجت الهی خالی نخواهد ماند؛ لیکن به خاطر ظلم و اسراف و ستمی که مردم بر خودشان دارند، خداوند حجت خود را از آنان پوشیده میدارد11.
5- اجرای سنت پیامبران در مورد حضرت مهدی(عجلاللهتعالیفرجهالشّریف): پیامبرانی، همچون حضرت ادریس و حضرت موسی و حضرت صالح و ابراهیم (صلواتاللهعلیهماجمعین) مدتی از قوم خویش غیبت کردند و بنابر اراده الهی، حضرت حجت در این زمینه شبیه به انبیاست.
6- اثبات ناتوانی بشر در اجرای عدالت: فرصت غیبت آن حضرت به همه انسانها نشان خواهد داد که هیچ کس را یارای پیاده کردن اهداف عدالت در سرتاسر جهان نیست، امام صادق (عليهالسّلام) میفرمایند: «ظهور تحقق نمییابد تا اینکه گروهی نماند؛ مگر اینکه بر مردم حکومت کرده باشد تا کسی نگوید: اگر ما حکومت داشتیم، عدالت را میگستراندیم، آنگاه قائم به حق و عدل قیام میکند»12.
7- خالی شدن صلبهای کافران از مؤمنان؛ طولانی شدن غیبت باعث میشود که اگر در اصلاب کافران و منافقان، مومنی باقی باشد به دنیا بیاید. ... [حضرت] قائم نيز تا زمانى كه وديعههاى خداى عزّ و جل آشكار نگشته، ظهور نخواهد كرد؛ بنابراين هنگامى كه مؤمنان از صلبهاى كافران، آشكار شدند، او نيز ظهور مىكند و بر دشمنان خداى عزّ و جلّ غلبه مىيابد و آنان را به هلاكت مىرساند.»13 در برخی تفاسیر؛ آیه «تخرج الحی من المیت» به این معنا تفسیر شده، همين تفسیر در روايتى از پيامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) به ما رسيده است، چنانكه از سلمان فارسى نقل شده كه رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) در تفسير آيه: «تُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ ...»، فرمود: يعنى مؤمن را از صلب كافر و كافر را از صلب مؤمن خارج مىسازد.14
8- کثرت دشمنان و قلت یاران: بنابر اراده الهی حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشّریف) عدل الهی را در کل جهان ایجاد خواهد کرد. با توجه به این سنت الهی که امور باید از طریق عادی جاری شوند( یجری الامور باسبابها) امام (عليهالسّلام) تا فراهم شدن یاران و شرایط ظهور از جمله تشنگی مردم و معرفت آنها به جایگاه امام (عليهالسّلام) از میان امت غیبت کرده است.15
این موارد عللی است که در روایات برای غیبت آن حضرت بیان شده است، اما علت اصلی «سری از اسرار الهی» است که بعد از ظهور آشکار خواهد شد، همچنان که حکمت کارهای حضرت خضر (عليهالسّلام) از شکستن کشتی و کشتن پسر و درست کردن دیوار، بر موسی (عليهالسّلام) روشن نبود، تا آنکه وقت جدایی آنها فرا رسید.
نتیجه:
عللی که در روایات برای غیبت حضرت بیان شده، عبارتند از:
1- حفظ جان حضرت امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشّریف)؛
2- آزاد بودن امام از بیعت با ستمگران؛
3- غربال شیعیان؛
4- تاثیر اعمال انسانها؛
5- اجرای سنت پیامبران در مورد حضرت مهدی(عجلاللهتعالیفرجهالشّریف)؛
6- اثبات ناتوانی بشر در اجرای عدالت؛
7- خالی شدن صلبهای کافران از مومنان؛
8- کثرت دشمنان و قلت یاران.
منبع
http://www.pasokhbesoalat.ir/
🔰 @p_eteghadi 🔰