💠ادامه 👇
👌امام عليه السّلام در اين سخن به طور غير مستقيم آن گروه را سرزنش مىكند كه اگر مىگذاشتند «هاشم بن عتبه» را براى حكومت «مصر» برگزيند، سرنوشت مصر طور ديگرى بود و اين منطقه مهم، به آسانى از دست نمىرفت.
❕ولى از آنجا كه ممكن است، بعضى از اين سخن امام عليه السّلام چنين تصوّر كنند كه حضرت، «محمّد بن ابى بكر» را نكوهش مىكند، امام عليه السّلام به دنبال اين سخن مىافزايد: «در عين حال من «محمّد بن ابىبكر» را نكوهش نمىكنم، چه اين كه او مورد علاقه من بود و (همچون فرزندان خودم) در دامان من پرورش يافته بود!» (بلا ذمّ لمحمّد بن أبي بكر، و لقد كان إلىّ حبيبا و كان لي ربيبا).
❕در واقع امام عليه السّلام مىفرمايد: «محمّد بن ابىبكر» در كار خود، كوتاهى نكرد و آنچه در توان داشت به كار گرفت، ولى توانش بيش از اين نبود! قابل توجّه اين كه در بعضى از روايات آمده، امام عليه السّلام هنگامى كه از شهادت «محمّد بن ابى بكر» باخبر شد، فرمود:
«رحم اللّه محمّدا! كان غلاما حدثا، لقد كنت أردت أن اولّى المرقال هاشم بن عتبة مصر، فإنّه لو ولّاها لما خلّا لابن العاص و أعوانه العرصة، و لا قتل إلّا و سيفه في يده بلا ذمّ لمحمّد، فلقد أجهد نفسه فقضى ما عليه " خدا رحمت كند محمّد (بن ابى بكر) را! جوان نورسى بود، من تصميم داشتم مرقال، «هاشم بن عتبه» را والى مصر كنم (ولى گروهى مانع شدند) به خدا سوگند! اگر والى مصر شده بود، عرصه را بر عمرو عاص و يارانش تنگ مىكرد و (اگر شهيد مىشد) كشته نمىشد، مگر اين كه شمشير در دست او بود، با اين حال «محمّد بن ابىبكر» را نكوهش نمىكنم، او نهايت تلاش خود را به خرج داد و آنچه بر او بود (و در تو ان داشت) ادا كرد.»
📚شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 6، ص 93.
❕ اين كه امام عليه السّلام مىفرمايد: او مورد علاقه من بود و در دامنم پرورش يافته بود , به خاطر اين بود كه بعد از مرگ ابوبكر، همسرش «اسماء» مادر «محمّد بن ابىبكر» به همسرى على عليه السّلام درآمد در حالى كه «محمّد» در سنين كودكى بود و در آغوش على عليه السّلام پرورش يافت و از همان طفوليّت با محبّت و عشق على عليه السّلام آشنا شد و مراحل ولايت را به سرعت پيمود، تا آنجا كه على عليه السّلام را پدر خود مىشمرد و حضرت نيز او را همچون فرزند خويش مىديد و به او سخت علاقه داشت , در ذیل پیرامون ازدواج علی ع با اسماء بنت عمیس , همسر ابوبکر توضیحات مفصلی داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3330
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠#پاسخ💠
❕پرسش فوق اشاره به کلام امیر مومنان علیه السلام است که می فرماید :
" اى مخلوقى كه با اندام متناسب آفريده شدهاى و در محيط محفوظى، در تاريكىهاى رحم و در پردههاى تو در توى متعدد پرورش يافتهاى، آفرينش تو از عصاره گل آغاز شد و در جايگاه مطمئن و محفوظى تا حدّ معين و سرآمد مشخصى قرار داده شدى، در آن هنگام كه در شكم مادر مشغول حركت بودى در حالى كه نه قدرت پاسخگويى داشتى و نه توانايى شنيدن سخنى. سپس از جايگاه خود به سرايى كه هرگز آن را مشاهده نكرده بودى و راه به دست آوردن منافعش را نمىشناختى فرستاده شدى (بگو:) چه كسى تو را براى به دست آوردن غذا به مكيدن پستان مادرت هدايت كرد؟ و چه كسى موارد نيازها و مقصودت را به تو معرفى نمود؟ هيهات! آن كس كه از وصف موجوداتى كه داراى شكل و اندام و اعضاى پيكرند ناتوان است از وصف خالق خويش ناتوانتر مىباشد و از شناخت او از طريق صفات مخلوقات دورتر است». " أيّها المخلوق السّويّ، و المنشأ المرعيّ، في ظلمات الأرحام، و مضاعفات الأستار. بدئت «مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طِينٍ»، و وضعت «فِي قَرارٍ مَكِينٍ إِلى قَدَرٍ مَعْلُومٍ» و أجل مقسوم. تمور في بطن أمّك جنينا لا تحير دعاء، و لا تسمع نداء؛ ثمّ أخرجت من مقرّك إلى دار لم تشهدها، و لم تعرف سبل منافعها. فمن هداك لاجترار الغذاء من ثدي أمّك، و عرّفك عند الحاجة مواضع طلبك و إرادتك! هيهات، إنّ من يعجز عن صفات ذي الهيئة و الأدوات فهو عن صفات خالقه أعجز، و من تناوله بحدود المخلوقين أبعد "
📚نهج البلاغه خطبه ١٦٣
❕این که امیر مومنان ع می فرماید : «در آن هنگام كه در شكم مادر مشغول حركت بودى در حالى كه نه قدرت پاسخگويى داشتى و نه توانايى شنيدن سخنى!» "تمور في بطن أمّك جنينا لا تحير دعاء، و لا تسمع نداء "
👌به قرینه این که می گوید قدرت پاسخگویی نداشته ای , یعنی سخنی نمی شنیدی که معنا و مفهوم آن را متوجه شوی و بتوانی پاسخ گویی و نیازهای خود را بیان کنی و به تدریج این قدرت را خداوند به تو داد و نیازهای تو را بر آورده ساخت , روشن است کسی مدعی نشده است که جنین صدایی می شنود که معنا و مفهوم آن را بداند.
❕ کلام امیر مومنان ع اشاره به آیه قرآن است که می فرماید :
" وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون " " و خداوند شما را از شكم مادران خارج نمود در حالى كه هيچ نمىدانستيد، اما براى شما گوش و چشم و عقل قرار داد، تا شكر نعمت او را بجا آوريد. " ( نحل ٧٨ )
👌البته اگر از این پاسخ هم چشم پوشی کنیم , باز هم گفتنی است که مطابق آنچه ادعا شده است , حس شنوایی در جنین از هفته 18 بارداری شروع به تشکیل میکند و تا زمانی که کودک بین 5 تا 6 ماهگی باشد، رشد خود را ادامه میدهد و در 22 تا 24 هفتگی، جنین به اندازه یک انبه خواهد بود و شروع به شنیدن صداهای با فرکانس پایین (بم) از خارج از رحم میکند. تحقیقات نشان میدهد که مهمترین زمان برای رشد حس شنوایی، بین 25 هفتگی بارداری و 5 تا 6 ماهگی است :
🌐https://b2n.ir/h98430
❕بنابراین غالب زمان جنینی به صورت می گذارد که جنین صدایی را نمی شنود و تنها در ماههای پایانی دوره حمل قدرت شنوایی ایجاد می شود و سخن امیر مومنان مصداق پیدا می کند که انسان در دوره جنینی , سخنی را نمی شنید و زبان گویایی نیز نداشت تا نیازهایش را بیان کند , اما تمام نیازهایش توسط خداوند بر آورده شده بود و به تدریج نیز قدرت شنوایی در او به لطف خداوند ایجاد شده است .
🔰 @p_eteghadi 🔰
✅پاسخ:
شبهه مذکور از عدم شناخت و توجه شبهه کننده به همه جانبه و کامل بودن دین اسلام و نیز عدم درک درست از عزاداری بر امام حسین علیه السلام نشأت میگیرد. از این رو در جواب باید گفت:
1. اسلام دین کامل و همه جانبه است. در این دین بر اساس توجه به همه جوانب زندگی و کمال انسان، دستوراتی بیان شده که دستگیری از مستمندان و عزاداری بر امام حسین علیه السلام هم از جمله آنهاست. با این نگاه، هر کار خیری در جای خودش خوب و لازم است و ارزش هر عمل با اخلاص فاعل آن سنجیده میشود، پس به جای اینکه گفته شود این کار بهتر است یا آن کار، باید کارهای نیک را در جای خودش با اخلاص انجام داد. لازم به ذکر است که در مواردی که دو حکم و دستور اسلام با هم تزاحم دارند، اسلام قطعا اولویت را به جان، مال و ناموس انسانها داده است، برای مثال اگر در جایی فقط امکان یکی از دو کار عزاداری امام حسین علیه السلام و دستگیری از مستمند وجود داشت، اولویت با دستگیری از مستمند است.
2. کمک کردن به فقرا و پاک کردن اشک آنها، هیچ منافاتی با اشک ریختن بر امام حسین علیه السلام ندارد. هر دو دستور الهی بوده1 و لازم است که اطاعت شود. در دین اسلام نیامده که یکی جایگزین دیگری است.
3. عزداری بر اهل بیت علیهم السلام و از جمله امام حسین علیه السلام آثار و فواید بسیاری دارد از جمله:
الف) عزاداری بر اهل بیت علیهم السلام تجدید عهد با انسانهای کامل است که واسطه فیض وجود، مظهر رحمت و احسان الهی هستند. اتصال با منبع فیض به طور طبیعی سبب افزایش رزقهای مادی و معنوی انسان شده و در نتیجه دست انسان را برای کمک به محرومان بازتر خواهد کرد.
ب) عزاداری و اشک ریختن بر امام حسین علیه السلام دل انسان را به معصومین علیهم السلام نزدیکتر کرده و کمک میکند تا انسان وارد حریم امن الهی شودو خود این مسأله در مرحله بعد توفیق و زمینه انجام کارهای خوب را برای انسان فراهم میکند، برای مثال انسان را بیشتر به یاد فقرا میاندازد. رقت قلب انسان را برمیانگیزد که احسان و کرم نتیجه این رقت قلب است. والا چه بسیارند کسانی که با وجود داشتن ثروت انبوه، از کمک کردن جزئی به فقرا هم دریغ میکنند.
در توضیح مطلب بالا باید دانست که فطرت انسان کمال طلب است و گرایش به سوی کمال مطلق دارد، این فطرت در اثر انس به مادیات ، غبار گرفته و گرفتار غفلت میشود. یکی از مهمترین کارها برای برطرف کردن غبار فطرت و شکوفا کردن آن، وصل شدن به بندگان مخلص الهی است. امام حسین علیه السلام به عنوان انسان کامل که در اثر ابتلائات فراوان به بالاترین جایگاه در نزد خداوند رسیده، دستگیر انسانها در مسیر هدایت است؛ از این رو هر کس با توجه به موقعیت خویش از طریق انجام وظیفه و کارهای نیکو در این مسیر قرار میگیرد. گاهی از طریق کمک به فقرا، گاهی از طریق عزاداری وگاهی از طریق هر دو به امام وصل میشود.
ج)به دلیل آن که عزاداری بر امام حسین علیه السلام دارای دو بعد شور و شعور است و در کنار گریه، سینه و زنجیر زدن، معرفت انسان را بیشتر میکند؛ بنابراین سبب زنده شدن فضایل انسانی در جامعه و تقویت آنها میشود. شرکت در جلسات عزاداری و ذکر فضایل و مصیبتهای اهل بیت، اراده و انگیزه انسان را برای انجام کارهای خوب بیشتر میکند. انسانها با الهام گرفتن از پیشگامان ایثار و استقامت در برابر دشمنان و زورگویان عالم، به نشر فضایل در جامعه تشویق میشوند. نمونه این مسأله در همایش عظیم پیاده روی اربعین به نمایش گذاشته میشود. محبین امام حسین علیه السلام که چهل روز برای حضرت عزاداری کردهاند، با تمام دارایی خود به میدان میآیند برای کمک به انسانها.
د)یافتن تکیه گاه مهم و افزایش قدرت انسان با اتکاء به یک نیروی عظیم: عزاداری بر امام حسین علیه السلام انسان را به یک منبع عظیم قدرت وصل کرده ودر نتیجه این اتکا ، قدرت او افزایش یافته و کمک به فقرا را بیشتر میکند. در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است که « زیارت امام حسین علیه السلام مثل تجهیز 1000 مجاهد به اسب جنگی است.»2
👇👇👇👇
و) نابود کردن ریشه فقر: انجام کارها در جامعه به دو طریق مستقیم و غیرمستقیم است. برای کمک به فقیر، گاهی اوقات پولی مستقیم به او داده میشود و گاهی اوقات ریشه فقر و گرفتاری او برطرف میشود. ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام؛ یعنی اعلام برائت از فاسدان، فاجران و زورگویان عالم، که ریشه اصلی گرفتاری و فقر بسیاری از انسانها هستند. مردم عزادار با توجه به مفاهیم استقلال، آزادگی و استقامت در برابر ظالمان ،به مقابله با استعمارگران تشویق شده و با یکدیگر متحدد شده و در نتیجه ریشه فقر و گرفتاری را از بین میبرند. با نگاهی به وضعیت کنونی جهان میتوان فهمید که محبین امام حسین علیه السلام تنها ملتی هستند که با الهام از حرکت امام حسین علیه السلام در مقابل استعمار و زیاده خواهان عالم ایستادگی واقعی دارند؛ پس بیشترین مخالفت از طرف استعمار نیز با همین ملت است. در این مسیر گاه از طریق ایجاد نسخههای بدلی مانند شیعه انگلیسی، گاه از طریق اختلاف و مبارزه عملی مانند وهابیت و گاه از طریق فکری و ایجاد شبهات اینچنینی ذهن انسانها را مشوش کره و از حقیقت دور میسازند. در این شرایط بر ماست که با اندکی تفکر و توجه به همه جانبه و کامل بودن دین عزیز اسلام، مجال را از القاء کنندگان این شبهات بگیریم و بر اساس رسالتی که از اولیای معصوم خود به عهده داریم، فطرتهای به خواب رفته را بیدار کنیم.
نتیجه:
توجه به کامل و همه جانبه بودن دین اسلام مانع ایجاد چنین شبههای میشود. مجالس عزاداری امام حسین علیه السلام در واقع مجالس معرفت است و سبب کمک بیشتر به فقرا میشود. چرا که کمک به فقرا دستور خداوند است که از طریق پیامبر و بعد از او از طریق امام به دست ما رسیده است، ترک این مجالس کم کم موجب فراموشی فضایلی مانند دستگیری از مستمندان میشود؛ زیرا نسلهای بعد از ما پاسخ این سوال را که چرا باید به فقرا کمک کرد را نخواهند دانست. در واقع انسانها یک گرسنگی جسمی دارند و یک گرسنگی روحی و معنوی. غذا دادن به فقیر گرسنگی جسمی او را برطرف میکند، اما برای برطرف کردن گرسنگی روحی او ، باید او را بر سر سفره معرفت امام حسین علیه السلام نشاند. انسانها از راه اظهار محبت به اهل بیت علیهم السلام به تکیه گاهی ایمن و الگویی شایسته وصل شده و در انجام کارهای نیک مانند کمک به فقرا و ریشه کن کردن فقر از یکدیگر سبقت میگیرند.
منبع
http://www.pasokhbesoalat.ir/
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ شبهه:
شورش مردم مشهد مقابل صیغه خانه ها با سردادن شعار عرب گمشو بیرون جهت اعتراض به سرازیر شدن زائرین هوسران عرب به این شهر❗️
❇️پاسخ:
1⃣این کلیپ که حاضران در آن شعار "عرب برو گمشو" سر می دهند، در مشهد ضبط نشده و ارتباطی با موضوع ادعا شده ندارد! هیچ گزارش رسمی از برپایی چنین تجمعی در مشهد موجود نیست!
🔶http://www.aparat.com/v/MNdDE
2⃣ پس از 3 حادثه مهم سال 94 در عربستان، تجمعات اعتراضی مقابل مراکز دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد انجام شد که این کلیپ متعلق به تجمع مقابل سفارت عربستان در تهران، در مورد حادثه فرودگاه جده در 22 فروردین امسال است.
3⃣کاور دوربین خبرنگار و چترهای حاضرین در تجمع، نشانه بارندگی در محیط است که با شرایط جوی تجمع 22 فروردین مطابقت دارد؛ تجمع حادثه منا در هوای آفتابی برگزار شد.
4⃣در بخشی از کلیپ، نمای پشت حاضرین نمایش داده می شود که ساختمان نیمه کاره چند طبقه، درختان، ستون برق و... دقیقا با همین وضعیت و هوای بارانی در تصاویر این روز ثبت شده اند! حتی برخی افراد حاضر در کلیپ در سایر عکسها نیز قابل مشاهده اند!
5⃣وقوع معضلات اخلاقی پنهان همواره امکان دارد، اما ادعای وجود مراکز رسمی و علنی در این باره در کشور و خصوصا مشهد صحت ندارد! شایعات اخیر برپایه گزارش مبهم و غیر مستند یک نشریه انگلیسی منتشر می شوند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠#حدیث
قال رسول الله ص:
بهترین شما خوش خوترین شماست؛آنان که الفت می گیرند و الفت می پذیرند.
تحف العقول:ص۴۵
🔰 @p_eteghadi 🔰
⚠️ *کمترین نتیجه توهین به علما در همین دنیا چیست؟*
✍️ *آیت الله بهجت:*👇
ائمۀ ما علیهمالسلام به علما و فقها و راویان احادیث احترام میگذاشتند؛ ولی ما بیحرمتی میکنیم، بدگویی میکنیم و…؛ غافل از اینکه کمترین سزای بیاحترامی به آنها، بلاهایی است که در این دنیا بر انسان وارد میشود؛ از قبیل کوتاهی عمر، سوء عاقبت و…
زمانی، شخصی با صاحب جواهر به مجادله پرداخت؛ صاحبجواهر به او نفرین کرد و خطاب به امیرالمؤمنین علیهالسلام عرض کرد و فرمود: اگر غَرَض این شخص از این مجادله، مطلب دیگری است، از نجف بیرونش کن! و آن آقا مجبور شد پانزده سال در جای دیگر با دربهدری اقامت کند.
شاید بعضی از اهل علم گمان کنند که اگر علما و اهل علم همدیگر را تنقیص کنند، اشکال ندارد، ولی چنین نیست؛ بلکه خطر خردهگرفتن بر اهل علم، بیشتر از ایراد و اعتراض به دیگران است؛ لذا انسان حتی در موارد تشخیص عدم اهلیت علما باید احتیاط کند؛ زیرا تنقیص علما خیلی مشکل است.
منبع: کتاب در محضر بهجت، ج۳، ص۲۶۳
#علامه_مصباح
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰پاسخ
1⃣ اولا؛ در قرآن آیاتی وجود دارد که به گفته شیعه و اهل سنت ، جز بر علی(علیه السلام) و برخی دیگر از امامان(علیهم السلام)بر هیچ کس دیگری قابل انطباق نیست ، همچون آیه ولایت (مائده ، ۵۵) ، آیه مباهله (آل عمران ، ۶۱) و.. .
2⃣ ثانیا یکی از دلیل های نیامدن نام امامان(علیهم السلام) در قرآن ، این است که قرآن تنها کلیات مسایل را بیان کرده و تبیین جزییات آن ، به پیامبر(صلی الله علیه وآله) واگذار شده است.
شخصی به نام ابی بصیر می گوید : از امام صادق (علیه السلام)پرسیدم : «مردم می گویند چرا از حضرت علی(علیه السلام) و اهل بیت او نامی در قرآن کریم نیامده است ؟» امام (علیه السلام)فرمودند : «به کسانی که چنین اعتراضی می کنند بگویید : همان گونه که نماز در قرآن آمده ، ولی سه یا چهار ]رکعت [ بودن آن مشخص نشده و پیامبر(صلی الله علیه وآله) آن را برای مردم تفسیر کرده ، همچنین زکات ]در قرآن[ نازل شده ، ولی مقدار آن مشخص نشده و رسول خدا(صلی الله علیه وآله)آن را برای مردم تفسیر کرده و... ، همین طور در قرآن آمده است که «أطیعوا اللّه و أطیعوا الرسول و أُولی الأمر منکم ; (نساء ، ۵۹) از خدا و رسولش و اولی الامر اطاعت کنید .» این آیه درباره علی و حسن و حسین (علیهم السلام)نازل شده و پیامبر(صلی الله علیه وآله)فرمود : «هر که من مولای اویم پس علی مولای اوست .» ]یعنی همان گونه که تفسیر جزییات نماز ، زکات و حج به پیامبر(صلی الله علیه وآله)واگذار شده که دستورهای الهی را به مردم برسانند ، معرفی أولی الامر نیز به ایشان واگذار شده تا آنها را به مردم معرفی کنند . [سپس امام صادق(علیه السلام) سایر آیات و روایاتی را که در این باره آمده فرموده است .۱
3⃣ یکی دیگر از حکمتهای نیامدن نام علی و اهل بیت(علیهم السلام) در قرآن ، این است که در این کتاب الهی آیاتی درباره اهل بیت (علیهم السلام)نازل شده که بسان تصریح به نام آنان و بهتر از تصریح است ; مانند آیه ۵۵ سوره مائده که می فرماید : «ولیّ و سرپرست شما تنها خداوند و پیامبرش و افراد مؤمن هستند ; افراد مؤمنی که نماز برپای داشته و در حال رکوع زکات می دهند .» دانشمندان شیعه و اهل سنت نقل کرده اند که فقط حضرت علی(علیه السلام) در حال رکوع انگشتر خود را به فقیر داد .۲ ; در نتیجه ، تفاوتی نداشت که خداوند متعال بفرماید : «سرپرست شما خداوند و رسولش و حضرت علی(علیه السلام)هستند یا اینکه صفاتی از آن حضرت نقل کند که منحصر به فرد بوده و تنها بر حضرت علی(علیه السلام) منطبق باشد .» کسی که به دنبال حقیقت باشد ، از هر دو گفتار یک مطلب را می فهمد.
4⃣ اگر نام حضرت علی(علیه السلام)بصراحت در قرآن می آمد ، به احتمال نزدیک به یقین ، نااهلان قرآن را تحریف می کردند و به خاطر خصومت با آن حضرت و محو و حذف نام ایشان از قرآن ، در قرآن دست می بردند ; چنانکه تا مدتی تدوین احادیث پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) را به همین منظور ممنوع کردند ; ولی در صورتی که با ذکر اوصاف گفته شود ، دیگر افراد نااهل دست به تحریف آیات قرآن نزده و ولایت امیرمؤمنان علی(علیه السلام)نیز برای حقیقت جویان روشن می شود.
شیعه و اهل سنت متفقند که پیامبر(صلی الله علیه وآله)فرمود : «من از میان شما می روم ; ولی دو چیز گرانبها بین شما به یادگار می گذارم که اگر به آن دو متمسک شوید ، هیچ گاه گمراه نمی شوید . کتاب خدا و اهل بیتم ، خداوند دانا به من خبر داده که این دو ، هیچ گاه از یکدیگر جدا نمی شوند تا در حوض کوثر بر من وارد شوند .»۳
____________________________
۱.غایهالمرام، محدّث بحرینی، ص ۲۶۵، چاپ سنگی
۲. پیام قرآن، ج ۹، ص ۲۰۱ ـ ۲۱۳
۳. تنها در غایهالمرام، ص ۲۱۱ - ۲۳۵، ۸۲ منبع از اهلسنت و ۳۹ منبع شیعه
پرسمان اعتقادی #استادمحمدی
🔰 @p_eteghadi 🔰
دلایل نقلی #امامت🔰
#آیه_امامت
«وإذ ابتلى إبراهيم ربه بكلمات فاتمهن قال إني جاعلك للناس إماما قال ومن ذريتي قال لا ينال عهدي الظالمين،(بقره/124)
🍃 و (به یاد بیاور) هنگامی که ابراهیم را پروردگارش با اموری چند آزمود و او همه را به پایان برد (از عهده همه آنها بر آمد، خداوند به او فرمود: من تو را امام مردم قرار دادم. ابراهیم گفت: از ذریه من چه طور؟
آیا ذریه من نیز امام هستند؟ ) خداوند فرمود: عهد من هرگز به ستمکاران نمی رسد.»
🔶 از این آیه چند نکته استفاده می شود:
1️⃣اول: مقام امامت از مقام نبوت برتر است؛ زیرا ابراهیم و قبل از اینکه به امامت منصوب شود مقام های عبودیت، نبوت، رسالت و خلت را به دست آورده بود.؟
2️⃣دوم: امامت انتصابی و به وسیله جعل الهی است و مردم در تعیین و نصب امام نقشی ندارند؛ چون خداوند می فرماید: «من تو را امام قرار دادم و عهد من به ظالمين نمی رسد.»
3️⃣سوم: مردم نیازمند امام هستند و این از مهم ترین نیازهای مردم محسوب می شود؛ چون اگر مردم چنین نیازی نداشتند جعل امام از سوی خداوند لغوو عبث بود و خدای حکیم محال است کار عبث کند.
4️⃣چهارم: امام باید معصوم باشد و در هیچ یک از مراحل حياتش - چه قبل از امامت چه بعد از آن به مرتکب ظلم نشده باشد؛ زیرا ظلم بر نفس، ظلم به مردم و ظلم به خدا یعنی شرک، هیچ کدام از او صادر نشده باشد.
📚درس هایی از عقاید اسلامی ج3/ص36
پرسمان اعتقادی #استادمحمدی
🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا به امام سجاد ع هم علی اصغر گویند !!!!
🤔#پرسش
❓علامه ميرزاى نورى در كتاب خاتمة المستدرك ، روايتى را آورده است كه هم در نوع خود جالب است و هم اثبات يك جعل تاريخى ديگر در منابع شيعى ميباشد.
#خلاصه_روايت:
عبدالله ابن عتبه ميگويد نزد حسين بودم كه فرزندش على كه معروف به على اصغر است وارد شد، حسين گفت اين فرزندم امام بعد از من است و …
▪️نكته: بنابر ادعاى شيعيان، على اصغر فرزند حسين در واقعه كربلا كمتر از يك سال سن داشت و در همانروز كشته شد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌معاندین مفلوک با طرح کردن این گونه شبهات , بیش از پیش نشان می دهند که مکتب الحاد وظیفه ای جز ترویج جهل و نادانی و بی سوادی بر عهده ندارد ❗️❗️❗️
❕مقصود از علی اصغر در روایت مذکور امام سجاد است که گاه این لقب به ایشان داده می شد , زیرا ایشان در زمان صدور روایت خردسال بودند و از علی اکبر ع هم که در میدان کربلا شهید شد , کوچکتر بودند لذا از ایشان با عنوان " علی اصغر " یاد شده است و ادامه روایت هم که سخن از فرزند آینده امام سجاد ع یعنی امام محمد باقر ع به میان می آورد , به روشنی این ادعا را ثابت می کند .
👌مطابق روایت مذکور , عبيد الله بن عبد الله بن عتبه گفت :
" خدمت حضرت امام حسين (ع) بودم كه على بن الحسين اصغر وارد شد او را پيش خواند و محكم در آغوش گرفته پيشانىاش را بوسيد فرمود پدرم فدايت باد چقدر خوشبو و خوش خلقى. از اين سخن مرا در دل خطورى رسيد عرض كردم يا ابن رسول الله خداى نخواسته اگر پيش آمدى شد ما بايد از كه پيروى كنيم فرمود همين پسرم على او امام و پدر امامان است عرض كردم هنوز سنى ندارد و كوچك است و فرمود كوچك نيست پسرش محمد در نه سالگى شايستگى پيشوائى دارد.
( مدتى در سكوت ميگذراند ) تا به مقام امامت ميرسد آنگاه درياى دانش را ميشكافد. "
" كُنْتُ عِنْدَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع إِذْ دَخَلَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ الْأَصْغَرُ فَدَعَاهُ الْحُسَيْنُ ع وَ ضَمَّهُ إِلَيْهِ ضَمّاً وَ قَبَّلَ مَا بَيْنَ عَيْنَيْهِ ثُمَّ قَالَ بِأَبِي أَنْتَ مَا أَطْيَبَ رِيحَكَ وَ أَحْسَنَ خَلْقَكَ فَتَدَاخَلَنِي مِنْ ذَلِكَ فَقُلْتُ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنْ كَانَ مَا نَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ نَرَاهُ فِيكَ فَإِلَى مَنْ قَالَ عَلِيٍّ ابْنِي هَذَا هُوَ الْإِمَامُ أَبُو الْأَئِمَّةِ قُلْتُ يَا مَوْلَايَ هُوَ صَغِيرُ السِّنِّ قَالَ نَعَمْ إِنَّ ابْنَهُ مُحَمَّدٌ يُؤْتَمُّ بِهِ وَ هُوَ ابْنُ تِسْعِ سِنِينَ ثُمَّ يُطْرِقُ قَالَ ثُمَّ يَبْقُرُ الْعِلْمَ بَقْرا "
📚بهجه النظر ص ٦٥
❕نسب شناسان نیز گاه از امام سجاد ع تعبیر به علی اصغر می کردند , از این جهت که ایشان از علی اکبر ع کوچکتر بودند .
"على اكبر كه مادرش ليلا، دختر ابو مُرّه، نَوه ابوسفيان بود. على اصغر [زين العابدين عليه السلام] كه مادرش شهربانو، دختر يزدگرد شهريار بود. "
" عَلِيٌّ الأَكبَرُ، امُّهُ لَيلى بِنتُ أبي مُرَّةَ حافِدَةِ أبي سُفيانَ؛ عَلِيٌّ الأَصغَرُ، امُّهُ شَهرَبانَوَيهِ بِنتُ يَزدَجَردَ شَهرِيار "
📚لباب الأنساب: ج 1 ص 349.
❕یا شیخ عباس قمی می نویسد :
" حافظ عبد العزيز بن اخضر جنابذى گويد: فرزندان حسين بن على عليهما السّلام شش پسرند و دو دختر؛ على اكبر كه با پدرش كشته شد و على اصغر و عبد الله و جعفر و سكينه و فاطمه. و نسل حسين عليه السّلام از على اصغر يعنى امام زين العابدين باقى ماند "
📚دمع السجوم در ترجمه نفس المهموم، ص: 494
❕البته به طفل شیر خواره ای که در میدان کربلا به شهادت رسید و نام اصلیش عبدالله بود نیز علی اصغر گفته می شود , زیرا ایشان از امام سجاد ع کوچکتر بودند که در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4255
🔰 @p_eteghadi 🔰
توضیحی در مورد قضیه تشنگی در کربلا
🤔#پرسش
❓تشنگی حسین، حقیقت یا دروغی شاخدار؟
به سند معتبر از حضرت صادق روایت شده که فرمود به مفضل بن عمر: «چون تشنگی شدید شد بر امام حسین و اصحاب، او ندا کرد اصحابش را و فرمود: «هر کسی که تشنه است بیاید آب بخورد» پس انگشت ابهامش را در میان دست دیگر نهاد، چنانکه گویی از فواره آب در حوض میریزد؛ پس هر یک به نوبت میآمدند و از آن آب میآشامیدند تا سیراب میشدند و بعضی به بعضی گفتند: والله هرگز به این شیرینی آب ندیده است»
📓منبع: تاریخ امام حسین؛ ج۳، ص۱۲۷ ❗️❗️
👇👇👇👇
💠#پاسخ💠
❕از روز هفتم محرم آب بر امام حسین علیه السلام بسته شد , چنان که طبری و دیگران نقل می کنند :
« نامه اى از عبيد اللّه بن زياد، براى عمر بن سعد آمد [كه متنش چنين بود]: «امّا بعد، ميان حسين و يارانش و آب، مانع شو و قطره اى از آن را نچشند، همان گونه كه با پرهيزگار پاكِ مظلوم، امير مؤمنان عثمان بن عَفّان كردند».عمر بن سعد، عمرو بن حَجّاج را با پانصد سوار، روانه كرد و بر شريعه (آبْراهِ) فرات، فرود آمدند تا ميان حسين عليه السلام و يارانش و آب، مانع شوند و نگذارند قطره اى از آن را بنوشند. اين، سه روز پيش از شهادت حسين عليه السلام بود. »
" جاءَ مِن عُبَيدِ اللّهِ بنِ زِيادٍ كِتابٌ إلى عُمَرَ بنِ سَعدٍ: أمّا بَعدُ، فَحُل بَينَ الحُسَينِ و أصحابِهِ وبَينَ الماءِ، ولا يَذوقوا مِنهُ قَطرَةً، كَما صُنِعَ بِالتَّقِيِّ الزَّكِيِ المَظلومِ أميرِ المُؤمِنينَ عُثمانَ بنِ عَفّانَ. قالَ: فَبَعَثَ عُمَرُ بنُ سَعدٍ عَمرَو بنَ الحَجّاجِ عَلى خَمسِمِئَةِ فارِسٍ، فَنَزَلوا عَلَى الشَّريعَةِ، وحالوا بَينَ حُسَينٍ عليه السلام و أصحابِهِ وبَينَ الماءِ أن يُسقَوا مِنهُ قَطرَةً، وذلِكَ قَبلَ قَتلِ الحُسَينِ عليه السلام بِثَلاثٍ. "
📚تاريخ طبري: ج 5 ص 412، أنساب الأشراف: ج 3 ص 389؛ الإرشاد: ج 2 ص 86، روضة الواعظين: ص 201، إعلام الورى: ج 1 ص 452، بحار الأنوار: ج 44 ص 389 _ تذكرة الخواصّ: ص 247 وتاريخ اليعقوبي: ج 2 ص 243.
❕روایت مورد استناد معاند ناظر به جریان منع آب است که پس از ممانعت دشمن از دسترسی امام حسین ع و یارانش به آب و در وقتی که تشنگی بر یاران امام حسین ع غالب شد , امام ع از طریق قدرت غیبی , برای آنان آبی تهیه کرد و آنان سیراب شدند و از این طریق امامت الهی خود را بیش از پیش در برابر یارانش به اثبات رسانید , مطابق روایت مذکور , مفضل بن عمر می گوید که امام صادق ع فرمود :
" وقتی امام حسین ع و یارانش از آب منع شدند , امام ع ندا كرد اصحابش را و فرمود: «هركسى كه تشنه است بيايد آب بخورد.» پس یک به یک آمدند و انگشت ابهامش را در ميان کف دست ديگری نهاد، پس هريك به تعاقب مىآمدند و از آن آب مىآشاميدند تا سيراب مىشدند و بعضى به بعضى گفتند: " به خدا سوگند آبی نوشیدم که در دنیا هیچ کس مانندش را نیاشامیده است "
" المفضّل بن عمر قال: قال أبو عبد اللّه عليه السّلام: لمّا منع الحسين عليه السّلام و أصحابه الماء ، نادى فيهم: من كان ظمآنا فليجئ. فأتاه رجل رجل [فجعل] إبهامه في راحة واحدهم، فلم يزل يشرب الرجل بعد الرجل حتّى ارتووا. فقال بعضهم لبعض: و اللّه لقد شربت شرابا ما شربه أحد من العالمين في دار الدنيا. "
📚نوادر المعجزات ص ٢٤٧
❕امام ع با قدرت غیبی خود مشکل تشنگی اصحاب را به صورت موقت حل کرد اما از آنجایی که ایشان از جانب خداوند اجازه نداشتند که تمام مشکلات کربلا را از طریق قدرت غیبی حل کنند , چنان که در ذیل گفته ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1360
❕لذا برای حل مشکل محاصره آب از طریق عادی اقدام کردند و مثلا اقدام به زدن چاه کردند , یا عباس ع و علی اکبر ع را برای تهیه آب می فرستادند , که این اقدامات هم به صورت موقت و محدود , مشکل کم آبی را حل کرد , اما با محاصره شدید صورت گرفته برای قضیه منع آب , مشکل کم آبی به صورت کلی حل نشد و نهایت امام ع و اصحاب و یاران و قافله امام ع با مشکل بی آبی مواجه بودند و به همین صورت شهید شدند یا به اسارت رفتند , چنان که در ذیل مفصل این قضیه را طبق اسناد تاریخی بررسی کرده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2744
🔰 @p_eteghadi 🔰
✅پاسخ:
برای پاسخ به این پرسش توجه به چند نکته لازم است:
1. جهان مادی، جهان اسباب و مسببات است. هر اتفاقی که در زندگی ما انسانها رخ میدهد، نتیجه علل و عوامل گوناگونی؛ مانند شناخت، تلاش و پشتکار و ... است؛ همچنان که اعمال ما نیز نتیجه و ثمرات مختلفی را به دنبال دارد. نماز، علت تامه موفقیت مالی و ظاهری نیست؛ پس نمیتوان گفت نتیجه نماز خواندن، موفقیت ظاهری در تمام زمینهها است و انسان نمازگزار از لحاظ مادی و معنوی هیچ گونه مشکلی ندارد یا برعکس. هدف ما از نماز خواندن رسیدن به آسایش و موفقیتهای دنیایی نیست، بلکه هدف، اطاعت از امر الهی است؛ هر چند درآیات و روایات، اثرات دنيايی و اخروی بسياري برای نماز بیان شده است؛ از جمله بازدارندگی نماز از گناهان1، رفع تکبر و خودبینی2، قبولی ساير اعمال3، نورانیت چهره4، توسعه رزق و .... .5
2. نکته مهم این سؤال، تعریف موفقیت است. این تعریف به نوع نگاه افراد و هدفشان از زندگی برمیگردد. هدف از زندگی در نظر انسانی که جهان را فقط در دنیای مادی خلاصه میکند با انسانی که به جنبه روحانی نیز توجه دارد، متفاوت است. چنین انسانی به دنبال موفقیت و سعادت ابدی است، در برخورد با سختیها و رنجهای دنیای مادی، ناامید و افسرده نمیشود؛ چرا که میداند این دنیا فانی و زودگذر است و تنها آخرت و سرای جاودانه است كه ابدی و دائمی خواهد بود. یکی از بهترین نمونههای عبرت آموز در این زمینه، واقعه عظیم کربلا است. یزید بعد از آن جنایت بزرگ و به شهادت رساندن امام حسین علیه السلام خود را فرد موفق و اباعبدالله علیه السلام را شکست خورده میدانست؛ در حالی که همگان میدانند هرچند امام حسین علیه السلام به مصایب فراواني مبتلا شده و به شهادت رسیدند، اما پیروز واقعی این ميدان، چه در دنیا و چه در سرای آخرت، ایشان و یاران باوفایشان هستند.
3. نکته دیگری که در خود سؤال هم به آن اشاره شده است، این موفقیت که درمورد اشخاص بینماز دیده می شود، یک موفقیت ظاهری است؛ زیرا تجربه ثابت کرده است؛ اگرچه در بیشتر موارد این افراد آسایش دارند؛ آرامش و خوشبختی واقعی را احساس نمیکنند، از ديگر سو بسیاری از دینداران و اهل نماز که از لحاظ مادی نیز موفق هستند و از شرایط خوب رفاهی برخوردارند، آسایش و آرامش را همزمان تجربه میکنند. سوئیس از کشورهایی است که بالاترین شاخصههای رفاهی را دارد و همواره یکی از پنج کشور مرفه دنیا بوده است و مردم آن از بهترین امکانات رفاهی برخوردار هستند؛ ولی همین کشور مرفه، آمار خودکشی بالایی دارد؛ زیرا این افراد به پوچی رسیدند.6
4. از آيات قرآن مجيد استفاده ميشود كه خداوند ابتدا گنهكاران را با اسباب مختلف مثل؛ سختیها و مجازاتهای متناسب با اعمالشان، بيدار مىسازد و به راه حق بازمىگرداند. اين ها كسانى هستند كه هنوز شايستگى هدايت را دارند و مشمول لطف خداوند هستند؛ ولی مقابل این هدایت، سنت الهی «املاء» را هم داریم. باید توجه داشت موفقیت افراد بینماز، میتواند مبتنی بر سنت «املاء» باشد. طبق این سنت، افراد گنهكار در صورتى كه در گناه و عصيان، غرق شوند و طغيان و نافرمانى را به مرحله نهايى برسانند، خداوند آنها را به حال خود وامىگذارد و به اصطلاح به آنها ميدان ميدهد تا پشتشان از بار گناه سنگين شود و استحقاق حد اكثر مجازات را پيدا كنند. با توجه به آیه178سوره آل عمران مهلت دادن خداوند به گناهکاران برای زیاد شدن ضلالت است: «وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِين؛ آنان که به راه کفر رفتند، گمان نکنند مهلتی که ما به آنها میدهیم، به حال آنان بهتر خواهد بود؛ بلکه آنها را (برای امتحان) مهلت میدهیم تا بر گناه و سرکشی خود بیفزایند و آنان را عذابی خوارکننده است.» (آل عمران/178)
اينها كسانى هستند كه تمام پلهاي پشت سر خود ويران كردهاند و راهى براى بازگشت نگذاشتهاند و پرده حيا و شرم را دريده و لياقت و شايستگى هدايت الهى را كاملا از دست دادهاند.7
نتیجه:
1. عالم بر اساس نظام علی و معلولی خلق شده و بر این اساس دستیابی به موفقیت در زندگی مادی، معلول اسباب متعددی از جمله نماز است، نماز در موفقیت انسان تأثیر دارد؛ اما تنها علت نیست.
2. نگاه افراد به معنا و هدف زندگی، تعیین کننده نوع موفقیت است. نميتوان گفت تنها راه موفقیت، پيشرفت در امور مادي است، بلكه پيشرفت در امور معنوی، براي برخي افراد بسيارمهمتر است.
3. از ظاهر زندگی هر انسانی نمیتوان درباره واقعیت و درون زندگی او قضاوت کرد.
4. با توجه به سنت الهی «املاء» هر خوشی و راحتی ظاهری، موفقیت محسوب نمیشود.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📌شبهه #2970
چرا قرآن به زبان عربی است؟
📌 *پاسخ*👇
1️⃣قرآن به هر زباني که نازل میشد اين سؤال مطرح بود، مثلاً اگر قرآن انگليسی بود همين سؤال طرح میشد که چرا انگليسی؟!
2️⃣ خداوند در #قرآن:ما هيچ رسولي را جز به زبان قومش نفرستاديم(ابراهيم/4)
📖بنابراين عربى بودن قرآن امرى طبيعى مىباشد؛چرا كه پيامبر(ص)از ميان قومى برانگيخته شد كه زبانشان عربى بود.همانطور که زبان تورات عبری و انجيل سريانی بود
3️⃣با توجه به تعصبات قومي اعراب،دست کم در زمان پيامبر(ص)اگر قرآن به زبان غيرعرب بود،اعراب نميپذيرفتند،ولی ملتهای ديگر چنين تعصب ناپسندی ندارند يا ضعيف است
🔺امام صادق(ع):اگر قرآن بر عجم(غير عرب)نازل شده بود عرب به آن ايمان نمىآورد،ولى قرآن بر عرب نازل شد و عجم به آن ايمان آورد و اين فضيلتى است براى عجم.»
4️⃣به اعتراف زبان شناسان، زبان عربی دارای امتيازاتی در فصاحت ودقت در کلمات است. مثلا در زبان عربي به جاي 6 صيغه 14صيغه دارند،تمام اسم ها مذکر و مونث دارند و افعال و ضماير و صفتها مطابق آن ها میباشند.
✅پاسخ تفصیلی👇
the14.ir/10102
------
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
﷽؛
💠 #حديث
🔺 چراغ عقل
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «دانش، چراغ خِرَد است» .
🔹 العِلمُ مِصباحُ العَقلِ .
▫️ Imam Ali (AS) said, ‘Knowledge is the lamp of the intellect.
📚 غرر الحكم : ح ٥٣٦.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 چرا پیاده؟
🔻آیا ائمه راضی به سختی کشیدن ما هستند؟
🔸اصل پیاده رفتن خودش ثواب دارد.
در روایت داریم: (برترین اعمال؛ دشوارترین آنهاست.)
🔸روایت است امام زمان که ظهور فرمود، پنج ندا میکند به اهل عالم؛
اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشاناً، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین سَحَقوهُ عدوانا، ...
امام زمان خودش را به واسطه امام حسین به همه عالم معرفی میکند.
بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسین(علیهالسلام) را شناخته باشند. اما الان هنوز همه مردم عالم، حسین را نمیشناسند و این تقصیر ماست؛ چون ما برای سیدالشهدا طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنود. پیادهروی اربعین بهترین فرصت برای معرفی حسین به عالم است.
🎤آیتالله بهجت(رحمهاللهعلیه)
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #پرسش_پاسخ
❓انسان ها بیشتر با چه چیزی آزمایش می شوند؟
🔻قرآن پاسخ می دهد
🔹 قطعاً شما در اموال و جانهای خویش آزمایش خواهید شد و از کسانی که پیش از شما کتاب (آسمانی) داده شدهاند و از کسانی که شرک ورزیدهاند، آزار بسیاری میشنوید و اگر صبوری و پرهیزگاری پیشه کنید، پس قطعاً آن (صبر، نشانهی) عزم استوار شما در کارهاست.
🔹پیام های قرآنی:
۱- آزمایش، یک سنّت جدّی الهی است، خود را آماده کنیم. (حرف لام در اوّل و حرف نون مشدّد در آخرِ «لتبلونّ» نشانهی جدّی بودن مسئله است.)
۲- یاد مرگ و زودگذری دنیا، مسائل را برای انسان آسان میکند. «کل نفس ذائقة الموت... لتبلونّ فی اموالکم»
۳- بیشترین ابزار آزمایش، مال و جان است. «اموالکم و انفسکم»
....
👈 شرح کامل مطلب
🔗 https://b2n.ir/t55128
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #پرسش_پاسخ
❓عطش در کربلا افسانه پردازی یا واقعیت تاریخی؟ چرا امام حسین(ع) و یارانش پس از تحریم آب، چاهی حفر نکردند تا آب مورد نیازشان را تأمین کنند؟ مگر سرزمین کربلا یک سرزمین جلگه ای نیست؟ مگر در چنین سرزمینی با حفر چند متر نمیتوان به آب رسید!؟ به خصوص اینکه این سرزمین در نزدیک نهری پر از آب بوده است. پس اگر تلاش می کردند با کمبود آب مواجه نمی شدند.
🔹 بیشک تلاشهای فراوانی از سوی امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان با هدف تهیه آب برای خیمهگاه و سپاهیان انجام شد که در اینجا به برخی از آنها اشاره میشود.
👈 شرح کامل پرسش و پاسخ
🔗 https://b2n.ir/m75716
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #پرسش_پاسخ
❓چگونه کارهای "خیر" را از "شر" تشخیص دهیم؟
🔹 یکی از سؤالاتی که درباره خیر و شر مطرح شده، این پرسش است که: «از کجا متوجه شویم کاری خیر است و کاری شر؟ با توجه به فرموده خدا کارهایی هستند که ما پسندیده می دانیم اما شر هستند و برعکس؟»
🔹معرفت و شناخت نسبت به قرآن و دستورات متعالی آن، بررسی کلام معصومان و استفاده از عقل و روش عاقلان در بازشناسی خیر از شر راهگشاست.
👈 شرح کامل مطلب
🔗 https://b2n.ir/e58088
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍️مراقبه» از ماده «رَقَبَه» به معنى «گردن»، گرفته شده و چون انسان به هنگام نظارت و مواظبت از چيزى گردن مى كشد، و اوضاع را زير نظر مى گيرد، اين واژه بر معنى نظارت و مواظبت و تحقيق و زير نظر گرفتن چيزى، اطلاق شده است.
🔹اين واژه در تعبيرات علماى اخلاق در مورد «مراقبت از خويشتن» به كار مى رود، در واقع کسی که می خواهد تهذیب نفس داشته باشد باید مراحلی را طی کند که یکی از این مراحل مراقبه است. این مرحله بعد از مرحله ی «مشارطه» انجام می گیرد يعنى انسان بعد از عهد و پيمان با خود براى اطاعت از فرمان الهى و پرهيز از گناه بايد مراقب پاكى خودش باشد، چرا كه اگر غفلت كند، ممكن است تمام شرط و پيمانها به هم بريزد. شیطان از یک طرف و هوا و هوس هاى درون از سمت دیگر ما را به سوى خود مى خوانند، اگر مراقب اعمال خودمان نباشیم سرمايه ايمان و تقوا را از دست می دهیم.پس مراقبه یعنی، مراقب اعمال و اخلاق خويش بودن، و نظارت دقيق بر آن داشتن، و همه روز و در همه حال و در هر جا به اعمال خود توجه کردن.
🔹امیر المومنین (علیه السلام) درباره مراقبت می فرماید: «طُوبی لِمَن راقَبَ ربَّه و خافَ ذَنْبَه خوشا بنده ای که پروردگارش را مراقب باشد و از گناه خود بترسد. دائم به یاد خدا بودن به این معناست که انسان مراقب باشد خواسته ها و توصیه های خدا را پیاده نماید، یعنی مراقب باشد که گناه نکند و واجباتش را انجام بدهد، نه این که در تمام ساعات روز، ذکر بگوید.
🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از یاامیرالمومنین حیدر مدد
😍به #کانال_۲۰هزارنفری ما بپیوندید😍
از توی خونه #روسری خرید کنید ✳️
با خیال راحت ✳️
اعتبار ما ✳️ #رضایت_مشتری
۴۰ هزارتومن #زیرقیمت✳️
مستقیم از #تولیدی✳️
ارسال #رایگان✳️
https://eitaa.com/joinchat/1932918784C23cd4a989a
https://eitaa.com/joinchat/1932918784C23cd4a989a