eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰پاسخ 1⃣ اولا؛ در قرآن آیاتی وجود دارد که به گفته شیعه و اهل سنت ، جز بر علی(علیه السلام) و برخی دیگر از امامان(علیهم السلام)بر هیچ کس دیگری قابل انطباق نیست ، همچون آیه ولایت (مائده ، ۵۵) ، آیه مباهله (آل عمران ، ۶۱) و.. . 2⃣ ثانیا یکی از دلیل های نیامدن نام امامان(علیهم السلام) در قرآن ، این است که قرآن تنها کلیات مسایل را بیان کرده و تبیین جزییات آن ، به پیامبر(صلی الله علیه وآله) واگذار شده است. شخصی به نام ابی بصیر می گوید : از امام صادق (علیه السلام)پرسیدم : «مردم می گویند چرا از حضرت علی(علیه السلام) و اهل بیت او نامی در قرآن کریم نیامده است ؟» امام (علیه السلام)فرمودند : «به کسانی که چنین اعتراضی می کنند بگویید : همان گونه که نماز در قرآن آمده ، ولی سه یا چهار ]رکعت [ بودن آن مشخص نشده و پیامبر(صلی الله علیه وآله) آن را برای مردم تفسیر کرده ، همچنین زکات ]در قرآن[ نازل شده ، ولی مقدار آن مشخص نشده و رسول خدا(صلی الله علیه وآله)آن را برای مردم تفسیر کرده و... ، همین طور در قرآن آمده است که «أطیعوا اللّه و أطیعوا الرسول و أُولی الأمر منکم ; (نساء ، ۵۹) از خدا و رسولش و اولی الامر اطاعت کنید .» این آیه درباره علی و حسن و حسین (علیهم السلام)نازل شده و پیامبر(صلی الله علیه وآله)فرمود : «هر که من مولای اویم پس علی مولای اوست .» ]یعنی همان گونه که تفسیر جزییات نماز ، زکات و حج به پیامبر(صلی الله علیه وآله)واگذار شده که دستورهای الهی را به مردم برسانند ، معرفی أولی الامر نیز به ایشان واگذار شده تا آنها را به مردم معرفی کنند . [سپس امام صادق(علیه السلام) سایر آیات و روایاتی را که در این باره آمده فرموده است .۱ 3⃣ یکی دیگر از حکمتهای نیامدن نام علی و اهل بیت(علیهم السلام) در قرآن ، این است که در این کتاب الهی آیاتی درباره اهل بیت (علیهم السلام)نازل شده که بسان تصریح به نام آنان و بهتر از تصریح است ; مانند آیه ۵۵ سوره مائده که می فرماید : «ولیّ و سرپرست شما تنها خداوند و پیامبرش و افراد مؤمن هستند ; افراد مؤمنی که نماز برپای داشته و در حال رکوع زکات می دهند .» دانشمندان شیعه و اهل سنت نقل کرده اند که فقط حضرت علی(علیه السلام) در حال رکوع انگشتر خود را به فقیر داد .۲ ; در نتیجه ، تفاوتی نداشت که خداوند متعال بفرماید : «سرپرست شما خداوند و رسولش و حضرت علی(علیه السلام)هستند یا اینکه صفاتی از آن حضرت نقل کند که منحصر به فرد بوده و تنها بر حضرت علی(علیه السلام) منطبق باشد .» کسی که به دنبال حقیقت باشد ، از هر دو گفتار یک مطلب را می فهمد. 4⃣ اگر نام حضرت علی(علیه السلام)بصراحت در قرآن می آمد ، به احتمال نزدیک به یقین ، نااهلان قرآن را تحریف می کردند و به خاطر خصومت با آن حضرت و محو و حذف نام ایشان از قرآن ، در قرآن دست می بردند ; چنانکه تا مدتی تدوین احادیث پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) را به همین منظور ممنوع کردند ; ولی در صورتی که با ذکر اوصاف گفته شود ، دیگر افراد نااهل دست به تحریف آیات قرآن نزده و ولایت امیرمؤمنان علی(علیه السلام)نیز برای حقیقت جویان روشن می شود. شیعه و اهل سنت متفقند که پیامبر(صلی الله علیه وآله)فرمود : «من از میان شما می روم ; ولی دو چیز گرانبها بین شما به یادگار می گذارم که اگر به آن دو متمسک شوید ، هیچ گاه گمراه نمی شوید . کتاب خدا و اهل بیتم ، خداوند دانا به من خبر داده که این دو ، هیچ گاه از یکدیگر جدا نمی شوند تا در حوض کوثر بر من وارد شوند .»۳ ____________________________ ۱.غایه‏المرام، محدّث بحرینی، ص ۲۶۵، چاپ سنگی ۲. پیام قرآن، ج ۹، ص ۲۰۱ ـ ۲۱۳ ۳. تنها در غایه‏المرام، ص ۲۱۱ - ۲۳۵، ۸۲ منبع از اهل‏سنت و ۳۹ منبع شیعه پرسمان اعتقادی 🔰 @p_eteghadi 🔰
دلایل نقلی #امامت🔰 #آیه_امامت «وإذ ابتلى إبراهيم ربه بكلمات فاتمهن قال إني جاعلك للناس إماما قال ومن ذريتي قال لا ينال عهدي الظالمين،(بقره/124) 🍃 و (به یاد بیاور) هنگامی که ابراهیم را پروردگارش با اموری چند آزمود و او همه را به پایان برد (از عهده همه آنها بر آمد، خداوند به او فرمود: من تو را امام مردم قرار دادم. ابراهیم گفت: از ذریه من چه طور؟ آیا ذریه من نیز امام هستند؟ ) خداوند فرمود: عهد من هرگز به ستمکاران نمی رسد.» 🔶 از این آیه چند نکته استفاده می شود: 1️⃣اول: مقام امامت از مقام نبوت برتر است؛ زیرا ابراهیم و قبل از اینکه به امامت منصوب شود مقام های عبودیت، نبوت، رسالت و خلت را به دست آورده بود.؟ 2️⃣دوم: امامت انتصابی و به وسیله جعل الهی است و مردم در تعیین و نصب امام نقشی ندارند؛ چون خداوند می فرماید: «من تو را امام قرار دادم و عهد من به ظالمين نمی رسد.» 3️⃣سوم: مردم نیازمند امام هستند و این از مهم ترین نیازهای مردم محسوب می شود؛ چون اگر مردم چنین نیازی نداشتند جعل امام از سوی خداوند لغوو عبث بود و خدای حکیم محال است کار عبث کند. 4️⃣چهارم: امام باید معصوم باشد و در هیچ یک از مراحل حياتش - چه قبل از امامت چه بعد از آن به مرتکب ظلم نشده باشد؛ زیرا ظلم بر نفس، ظلم به مردم و ظلم به خدا یعنی شرک، هیچ کدام از او صادر نشده باشد. 📚درس هایی از عقاید اسلامی ج3/ص36 پرسمان اعتقادی #استادمحمدی 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا به امام سجاد ع هم علی اصغر گویند !!!! 🤔#پرسش ❓علامه ميرزاى نورى در كتاب خاتمة المستدرك ، روايتى را آورده است كه هم در نوع خود جالب است و هم اثبات يك جعل تاريخى ديگر در منابع شيعى ميباشد. #خلاصه_روايت: عبدالله ابن عتبه ميگويد نزد حسين بودم كه فرزندش على كه معروف به على اصغر است وارد شد، حسين گفت اين فرزندم امام بعد از من است و … ▪️نكته: بنابر ادعاى شيعيان، على اصغر فرزند حسين در واقعه كربلا كمتر از يك سال سن داشت و در همانروز كشته شد ❗️❗️
💠💠 👌معاندین مفلوک با طرح کردن این گونه شبهات , بیش از پیش نشان می دهند که مکتب الحاد وظیفه ای جز ترویج جهل و نادانی و بی سوادی بر عهده ندارد ❗️❗️❗️ ❕مقصود از علی اصغر در روایت مذکور امام سجاد است که گاه این لقب به ایشان داده می شد , زیرا ایشان در زمان صدور روایت خردسال بودند و از علی اکبر ع هم که در میدان کربلا شهید شد , کوچکتر بودند لذا از ایشان با عنوان " علی اصغر " یاد شده است و ادامه روایت هم که سخن از فرزند آینده امام سجاد ع یعنی امام محمد باقر ع به میان می آورد , به روشنی این ادعا را ثابت می کند . 👌مطابق روایت مذکور , عبيد الله بن عبد الله بن عتبه گفت : " خدمت حضرت امام حسين (ع) بودم كه على بن الحسين اصغر وارد شد او را پيش خواند و محكم در آغوش گرفته پيشانى‏اش را بوسيد فرمود پدرم فدايت باد چقدر خوشبو و خوش خلقى. از اين سخن مرا در دل خطورى رسيد عرض كردم يا ابن رسول الله خداى نخواسته اگر پيش آمدى شد ما بايد از كه پيروى كنيم فرمود همين پسرم على او امام و پدر امامان است عرض كردم هنوز سنى ندارد و كوچك است و فرمود كوچك نيست پسرش محمد در نه سالگى شايستگى پيشوائى دارد. ( مدتى در سكوت ميگذراند ) تا به مقام امامت ميرسد آنگاه درياى دانش را ميشكافد. " " كُنْتُ عِنْدَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع إِذْ دَخَلَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ الْأَصْغَرُ فَدَعَاهُ الْحُسَيْنُ ع وَ ضَمَّهُ إِلَيْهِ ضَمّاً وَ قَبَّلَ مَا بَيْنَ عَيْنَيْهِ ثُمَّ قَالَ بِأَبِي أَنْتَ مَا أَطْيَبَ رِيحَكَ وَ أَحْسَنَ خَلْقَكَ فَتَدَاخَلَنِي مِنْ ذَلِكَ فَقُلْتُ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنْ كَانَ مَا نَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ نَرَاهُ فِيكَ فَإِلَى مَنْ قَالَ عَلِيٍّ ابْنِي هَذَا هُوَ الْإِمَامُ أَبُو الْأَئِمَّةِ قُلْتُ يَا مَوْلَايَ هُوَ صَغِيرُ السِّنِّ قَالَ نَعَمْ إِنَّ ابْنَهُ مُحَمَّدٌ يُؤْتَمُّ بِهِ وَ هُوَ ابْنُ تِسْعِ سِنِينَ ثُمَّ يُطْرِقُ قَالَ ثُمَّ يَبْقُرُ الْعِلْمَ بَقْرا " 📚بهجه النظر ص ٦٥ ❕نسب شناسان نیز گاه از امام سجاد ع تعبیر به علی اصغر می کردند , از این جهت که ایشان از علی اکبر ع کوچکتر بودند . "على اكبر كه مادرش ليلا، دختر ابو مُرّه، نَوه ابوسفيان بود. على اصغر [زين العابدين عليه السلام‏] كه مادرش شهربانو، دختر يزدگرد شهريار بود. " " عَلِيٌّ الأَكبَرُ، امُّهُ لَيلى بِنتُ أبي مُرَّةَ حافِدَةِ أبي سُفيانَ؛ عَلِيٌّ الأَصغَرُ، امُّهُ شَهرَبانَوَيهِ بِنتُ يَزدَجَردَ شَهرِيار " 📚لباب الأنساب: ج 1 ص 349. ❕یا شیخ عباس قمی می نویسد : " حافظ عبد العزيز بن اخضر جنابذى گويد: فرزندان حسين بن على عليهما السّلام شش پسرند و دو دختر؛ على اكبر كه با پدرش كشته شد و على اصغر و عبد الله و جعفر و سكينه و فاطمه. و نسل حسين عليه السّلام از على اصغر يعنى امام زين العابدين باقى ماند " 📚دمع السجوم در ترجمه نفس المهموم، ص: 494 ❕البته به طفل شیر خواره ای که در میدان کربلا به شهادت رسید و نام اصلیش عبدالله بود نیز علی اصغر گفته می شود , زیرا ایشان از امام سجاد ع کوچکتر بودند که در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4255 🔰 @p_eteghadi 🔰
توضیحی در مورد قضیه تشنگی در کربلا 🤔#پرسش ❓تشنگی حسین، حقیقت یا دروغی شاخدار؟ به سند معتبر از حضرت صادق روایت شده که فرمود به مفضل بن عمر: «چون تشنگی شدید شد بر امام حسین و اصحاب، او ندا کرد اصحابش را و فرمود: «هر کسی که تشنه است بیاید آب بخورد» پس انگشت ابهامش را در میان دست دیگر نهاد، چنانکه گویی از فواره آب در حوض می‌ریزد؛ پس هر یک به نوبت می‌آمدند و از آن آب می‌آشامیدند تا سیراب می‌شدند و بعضی به بعضی گفتند: والله هرگز به این شیرینی آب ندیده است» 📓منبع: تاریخ امام حسین؛ ج۳، ص۱۲۷ ❗️❗️ 👇👇👇👇
💠💠 ❕از روز هفتم محرم آب بر امام حسین علیه السلام بسته شد , چنان که طبری و دیگران نقل می کنند : « نامه ‏اى از عبيد اللّه بن زياد، براى عمر بن سعد آمد [كه متنش چنين بود]: «امّا بعد، ميان حسين و يارانش و آب، مانع شو و قطره ‏اى از آن را نچشند، همان گونه كه با پرهيزگار پاكِ مظلوم، امير مؤمنان عثمان بن عَفّان كردند».عمر بن سعد، عمرو بن حَجّاج را با پانصد سوار، روانه كرد و بر شريعه (آبْ‏راهِ) فرات، فرود آمدند تا ميان حسين عليه السلام و يارانش و آب، مانع شوند و نگذارند قطره ‏اى از آن را بنوشند. اين، سه روز پيش از شهادت حسين عليه السلام بود. » " جاءَ مِن عُبَيدِ اللّهِ بنِ زِيادٍ كِتابٌ إلى عُمَرَ بنِ سَعدٍ: أمّا بَعدُ، فَحُل بَينَ الحُسَينِ و أصحابِهِ وبَينَ الماءِ، ولا يَذوقوا مِنهُ قَطرَةً، كَما صُنِعَ بِالتَّقِيِّ الزَّكِيِ المَظلومِ أميرِ المُؤمِنينَ عُثمانَ بنِ عَفّانَ. قالَ: فَبَعَثَ عُمَرُ بنُ سَعدٍ عَمرَو بنَ الحَجّاجِ عَلى خَمسِمِئَةِ فارِسٍ، فَنَزَلوا عَلَى الشَّريعَةِ، وحالوا بَينَ حُسَينٍ عليه السلام و أصحابِهِ وبَينَ الماءِ أن يُسقَوا مِنهُ قَطرَةً، وذلِكَ قَبلَ قَتلِ الحُسَينِ عليه السلام بِثَلاثٍ. " 📚تاريخ طبري: ج 5 ص 412، أنساب الأشراف: ج 3 ص 389؛ الإرشاد: ج 2 ص 86، روضة الواعظين: ص 201، إعلام الورى: ج 1 ص 452، بحار الأنوار: ج 44 ص 389 _ تذكرة الخواصّ: ص 247 وتاريخ اليعقوبي: ج 2 ص 243. ❕روایت مورد استناد معاند ناظر به جریان منع آب است که پس از ممانعت دشمن از دسترسی امام حسین ع و یارانش به آب و در وقتی که تشنگی بر یاران امام حسین ع غالب شد , امام ع از طریق قدرت غیبی , برای آنان آبی تهیه کرد و آنان سیراب شدند و از این طریق امامت الهی خود را بیش از پیش در برابر یارانش به اثبات رسانید , مطابق روایت مذکور , مفضل بن عمر می گوید که امام صادق ع فرمود : " وقتی امام حسین ع و یارانش از آب منع شدند , امام ع ندا كرد اصحابش را و فرمود: «هركسى كه تشنه است بيايد آب بخورد.» پس یک به یک آمدند و انگشت ابهامش را در ميان کف دست ديگری نهاد، پس هريك به تعاقب مى‏آمدند و از آن آب مى‏آشاميدند تا سيراب مى‏شدند و بعضى به بعضى گفتند: " به خدا سوگند آبی نوشیدم که در دنیا هیچ کس مانندش را نیاشامیده است " " المفضّل بن عمر قال: قال أبو عبد اللّه عليه السّلام: لمّا منع الحسين عليه السّلام و أصحابه الماء ، نادى فيهم: من كان ظمآنا فليجئ. فأتاه رجل رجل [فجعل‏] إبهامه في راحة واحدهم، فلم يزل يشرب الرجل بعد الرجل حتّى ارتووا. فقال بعضهم لبعض: و اللّه لقد شربت شرابا ما شربه أحد من العالمين في دار الدنيا. " 📚نوادر المعجزات ص ٢٤٧ ❕امام ع با قدرت غیبی خود مشکل تشنگی اصحاب را به صورت موقت حل کرد اما از آنجایی که ایشان از جانب خداوند اجازه نداشتند که تمام مشکلات کربلا را از طریق قدرت غیبی حل کنند , چنان که در ذیل گفته ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1360 ❕لذا برای حل مشکل محاصره آب از طریق عادی اقدام کردند و مثلا اقدام به زدن چاه کردند , یا عباس ع و علی اکبر ع را برای تهیه آب می فرستادند , که این اقدامات هم به صورت موقت و محدود , مشکل کم آبی را حل کرد , اما با محاصره شدید صورت گرفته برای قضیه منع آب , مشکل کم آبی به صورت کلی حل نشد و نهایت امام ع و اصحاب و یاران و قافله امام ع با مشکل بی آبی مواجه بودند و به همین صورت شهید شدند یا به اسارت رفتند , چنان که در ذیل مفصل این قضیه را طبق اسناد تاریخی بررسی کرده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2744 🔰 @p_eteghadi 🔰
سؤال: با توجه به اینکه برخی از افرادی که نماز نمی‌خوانند به ظاهر موفق‌ترند و مشکلاتشان کمتر است؛ پس چه نیازی است که خود را به سختی نماز خواندن ملزم کنیم؟ 👇👇👇
✅پاسخ: برای پاسخ به این پرسش توجه به چند نکته لازم است: 1. جهان مادی، جهان اسباب و مسببات است. هر اتفاقی که در زندگی ما انسان‌ها رخ می‌دهد، نتیجه علل و عوامل گوناگونی؛ مانند شناخت، تلاش و پشتکار و ... است؛ همچنان که اعمال ما نیز نتیجه و ثمرات مختلفی را به دنبال دارد. نماز، علت تامه موفقیت مالی و ظاهری نیست؛ پس نمی‌توان گفت نتیجه نماز خواندن، موفقیت ظاهری در تمام زمینه‌ها است و انسان نمازگزار از لحاظ مادی و معنوی هیچ گونه مشکلی ندارد یا برعکس. هدف ما از نماز خواندن رسیدن به آسایش و موفقیت‌های دنیایی نیست، بلکه هدف، اطاعت از امر الهی است؛ هر چند درآیات و روایات، اثرات دنيايی و اخروی بسياري برای نماز بیان شده است؛ از جمله بازدارندگی نماز از گناهان1، رفع تکبر و خودبینی2، قبولی ساير اعمال3، نورانیت چهره4، توسعه رزق و .... .5 2. نکته مهم این سؤال، تعریف موفقیت است. این تعریف به نوع نگاه افراد و هدفشان از زندگی برمی‌گردد. هدف از زندگی در نظر انسانی که جهان را فقط در دنیای مادی خلاصه می‌کند با انسانی که به جنبه روحانی نیز توجه دارد، متفاوت است. چنین انسانی به دنبال موفقیت و سعادت ابدی است، در برخورد با سختی‌ها و رنج‌های دنیای مادی، ناامید و افسرده نمی‌شود؛ چرا که می‌داند این دنیا فانی و زودگذر است و تنها آخرت و سرای جاودانه است كه ابدی و دائمی خواهد بود. یکی از بهترین نمونه‌های عبرت آموز در این زمینه، واقعه عظیم کربلا است. یزید بعد از آن جنایت بزرگ و به شهادت رساندن امام حسین علیه السلام خود را فرد موفق و اباعبدالله علیه السلام را شکست خورده می‌دانست؛ در حالی که همگان می‌دانند هرچند امام حسین علیه السلام به مصایب فراواني مبتلا شده و به شهادت رسیدند، اما پیروز واقعی این ميدان، چه در دنیا و چه در سرای آخرت، ایشان و یاران باوفایشان هستند. 3. نکته دیگری که در خود سؤال هم به آن اشاره شده است، این موفقیت که درمورد اشخاص بی‌نماز دیده می شود، یک موفقیت ظاهری است؛ زیرا تجربه ثابت کرده است؛ اگرچه در بیشتر موارد این افراد آسایش دارند؛ آرامش و خوشبختی واقعی را احساس نمی‌کنند، از ديگر سو بسیاری از دینداران و اهل نماز که از لحاظ مادی نیز موفق هستند و از شرایط خوب رفاهی برخوردارند، آسایش و آرامش را همزمان تجربه می‌کنند. سوئیس از کشورهایی است که بالاترین شاخصه‌های رفاهی را دارد و همواره یکی از پنج کشور مرفه دنیا بوده است و مردم آن از بهترین امکانات رفاهی برخوردار هستند؛ ولی همین کشور مرفه، آمار خودکشی بالایی دارد؛ زیرا این افراد به پوچی رسیدند.6 4. از آيات قرآن مجيد استفاده مي‌شود كه خداوند ابتدا گنهكاران را با اسباب مختلف مثل؛ سختی‌ها و مجازات‌های متناسب با اعمالشان، بيدار مى‏‌سازد و به راه حق بازمى‏‌گرداند. اين ها كسانى هستند كه هنوز شايستگى هدايت را دارند و مشمول لطف خداوند هستند؛ ولی مقابل این هدایت، سنت الهی «املاء» را هم داریم. باید توجه داشت موفقیت افراد بی‌نماز، می‌تواند مبتنی بر سنت «املاء» باشد. طبق این سنت، افراد گنهكار در صورتى كه در گناه و عصيان، غرق شوند و طغيان و نافرمانى را به مرحله نهايى برسانند، خداوند آن‌ها را به حال خود وامى‌گذارد و به اصطلاح به آن‌ها ميدان مي‌دهد تا پشتشان از بار گناه سنگين شود و استحقاق حد اكثر مجازات را پيدا كنند. با توجه به آیه178سوره آل عمران مهلت دادن خداوند به گناهکاران برای زیاد شدن ضلالت است: «وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِين؛ آنان که به راه کفر رفتند، گمان نکنند مهلتی که ما به آن‌ها می‌دهیم، به حال آنان بهتر خواهد بود؛ بلکه آن‌ها را (برای امتحان) مهلت می‌دهیم تا بر گناه و سرکشی خود بیفزایند و آنان را عذابی خوارکننده است.» (آل عمران/178) اين‌ها كسانى هستند كه تمام پل‏‌هاي پشت سر خود ويران كرده‌‏اند و راهى براى بازگشت نگذاشته‌‏اند و پرده حيا و شرم را دريده و لياقت و شايستگى هدايت الهى را كاملا از دست داده‏‌اند.7 نتیجه: 1. عالم بر اساس نظام علی و معلولی خلق شده و بر این اساس دستیابی به موفقیت در زندگی مادی، معلول اسباب متعددی از جمله نماز است، نماز در موفقیت انسان تأثیر دارد؛ اما تنها علت نیست. 2. نگاه افراد به معنا و هدف زندگی، تعیین کننده نوع موفقیت است. نمي‌توان گفت تنها راه موفقیت، پيشرفت در امور مادي است، بلكه پيشرفت در امور معنوی، براي برخي افراد بسيارمهم‌تر است. 3. از ظاهر زندگی هر انسانی نمی‌توان درباره واقعیت و درون زندگی او قضاوت کرد. 4. با توجه به سنت الهی «املاء» هر خوشی و راحتی ظاهری، موفقیت محسوب نمی‌شود. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📌شبهه چرا قرآن به زبان عربی است؟ 📌 *پاسخ*👇 1️⃣قرآن به هر زباني که نازل می‌شد اين سؤال مطرح بود، مثلاً اگر قرآن انگليسی بود همين سؤال طرح می‌شد که چرا انگليسی؟! 2️⃣ خداوند در :ما هيچ رسولي را جز به زبان قومش نفرستاديم(ابراهيم/4) 📖بنابراين عربى بودن قرآن امرى طبيعى مى‌باشد؛چرا كه پيامبر(ص)از ميان قومى برانگيخته شد كه زبانشان عربى بود.همانطور که زبان تورات عبری و انجيل سريانی بود 3️⃣با توجه به تعصبات قومي اعراب،دست کم در زمان پيامبر(ص)اگر قرآن به زبان غيرعرب بود،اعراب نمي‌پذيرفتند،ولی ملت‌های ديگر چنين تعصب ناپسندی ندارند يا ضعيف است 🔺امام صادق(ع):اگر قرآن بر عجم(غير عرب)نازل شده بود عرب به آن ايمان نمى‌آورد،ولى قرآن بر عرب نازل شد و عجم به آن ايمان آورد و اين فضيلتى است براى عجم.» 4️⃣به اعتراف زبان شناسان، زبان عربی دارای امتيازاتی در فصاحت ودقت در کلمات است. مثلا در زبان عربي به جاي 6 صيغه 14صيغه دارند،تمام اسم ها مذکر و مونث دارند و افعال و ضماير و صفت‌ها مطابق آن ها می‌باشند. ✅پاسخ تفصیلی👇 the14.ir/10102 ------ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ﷽؛ 💠 🔺 چراغ عقل 🔅 : 🔸 «دانش، چراغ خِرَد است» . 🔹 العِلمُ مِصباحُ العَقلِ . ▫️ Imam Ali (AS) said, ‘Knowledge is the lamp of the intellect. 📚 غرر الحكم : ح ٥٣٦. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 چرا پیاده؟ 🔻آیا ائمه راضی به سختی کشیدن ما هستند؟ 🔸اصل پیاده‌ رفتن خودش ثواب دارد. در روایت داریم: (برترین اعمال؛ دشوارترین آن‌هاست.) 🔸روایت است امام زمان که ظهور فرمود، پنج ندا می‌کند به اهل عالم؛ اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشاناً، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین سَحَقوهُ عدوانا، ... امام زمان خودش را به واسطه امام حسین به همه عالم معرفی می‌کند. بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسین(علیه‌السلام) را شناخته باشند. اما الان هنوز همه مردم عالم، حسین را نمی‌شناسند و این تقصیر ماست؛ چون ما برای سیدالشهدا طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنود. پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای معرفی حسین به عالم است. 🎤آیت‌الله بهجت(رحمه‌الله‌علیه) 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #پرسش_پاسخ ❓انسان ها بیشتر با چه چیزی آزمایش می شوند؟ 🔻قرآن پاسخ می دهد 🔹 قطعاً شما در اموال و جان‌های خویش آزمایش خواهید شد و از کسانی که پیش از شما کتاب (آسمانی) داده شده‌اند و از کسانی که شرک ورزیده‌اند، آزار بسیاری می‌شنوید و اگر صبوری و پرهیزگاری پیشه کنید، پس قطعاً آن (صبر، نشانه‌ی) عزم استوار شما در کارهاست. 🔹پیام های قرآنی: ۱- آزمایش، یک سنّت جدّی الهی است، خود را آماده کنیم. (حرف لام در اوّل و حرف نون مشدّد در آخرِ «لتبلونّ» نشانه‌ی جدّی بودن مسئله است.) ۲- یاد مرگ و زودگذری دنیا، مسائل را برای انسان آسان می‌کند. «کل نفس ذائقة الموت... لتبلونّ فی اموالکم» ۳- بیشترین ابزار آزمایش، مال و جان است. «اموالکم و انفسکم» .... 👈 شرح کامل مطلب 🔗 https://b2n.ir/t55128 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #پرسش_پاسخ ❓عطش در کربلا افسانه پردازی یا واقعیت تاریخی؟ چرا امام حسین(ع) و یارانش پس از تحریم آب، چاهی حفر نکردند تا آب مورد نیازشان را تأمین کنند؟ مگر سرزمین کربلا یک سرزمین جلگه ای نیست؟ مگر در چنین سرزمینی با حفر چند متر نمیتوان به آب رسید!؟ به خصوص اینکه این سرزمین در نزدیک نهری پر از آب بوده است. پس اگر تلاش می کردند با کمبود آب مواجه نمی شدند. 🔹 بی‌شک تلاش‌های فراوانی از سوی امام حسین‌(ع) و یاران باوفای ایشان با هدف تهیه آب برای خیمه‌گاه و سپاهیان انجام شد که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود. 👈 شرح کامل پرسش و پاسخ 🔗 https://b2n.ir/m75716 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #پرسش_پاسخ ❓چگونه کارهای "خیر" را از "شر" تشخیص دهیم؟ 🔹 یکی از سؤالاتی که درباره خیر و شر مطرح شده، این پرسش است که: «از کجا متوجه شویم کاری خیر است و کاری شر؟ با توجه به فرموده خدا کارهایی هستند که ما پسندیده می دانیم اما شر هستند و برعکس؟» 🔹معرفت و شناخت نسبت به قرآن و دستورات متعالی آن، بررسی کلام معصومان و استفاده از عقل و روش عاقلان در بازشناسی خیر از شر راهگشاست. 👈 شرح کامل مطلب 🔗 https://b2n.ir/e58088 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠#پرسش_پاسخ ❓معنی مراقبه ای که علمای اخلاق می گویند چیست؟ آیا فقط ترک گناهان محسوب می شود؟ یا همراه با آن باید دائم در دل به یاد خداوند باشیم؟ 👇👇👇
✍️مراقبه» از ماده «رَقَبَه» به معنى «گردن»، گرفته شده و چون انسان به هنگام نظارت و مواظبت از چيزى گردن مى‏ كشد، و اوضاع را زير نظر مى‏ گيرد، اين واژه بر معنى نظارت و مواظبت و تحقيق و زير نظر گرفتن چيزى، اطلاق شده است. 🔹اين واژه در تعبيرات علماى اخلاق در مورد «مراقبت از خويشتن» به كار مى‏ رود، در واقع کسی که می خواهد تهذیب نفس داشته باشد باید مراحلی را طی کند که یکی از این مراحل مراقبه است. این مرحله بعد از مرحله ی «مشارطه» انجام می گیرد يعنى انسان بعد از عهد و پيمان با خود براى اطاعت از فرمان الهى و پرهيز از گناه بايد مراقب پاكى خودش باشد، چرا كه اگر غفلت كند، ممكن است تمام شرط و پيمانها به هم بريزد. شیطان از یک طرف و هوا و هوس هاى درون از سمت دیگر ما را به سوى خود مى‏ خوانند، اگر مراقب اعمال خودمان نباشیم سرمايه ايمان و تقوا را از دست می دهیم.پس مراقبه یعنی، مراقب اعمال و اخلاق خويش بودن، و نظارت دقيق بر آن داشتن، و همه روز و در همه حال و در هر جا به اعمال خود توجه کردن. 🔹امیر المومنین (علیه السلام) درباره مراقبت می فرماید: «طُوبی لِمَن راقَبَ ربَّه و خافَ ذَنْبَه خوشا بنده ای که پروردگارش را مراقب باشد و از گناه خود بترسد. دائم به یاد خدا بودن به این معناست که انسان مراقب باشد خواسته ها و توصیه های خدا را پیاده نماید، یعنی مراقب باشد که گناه نکند و واجباتش را انجام بدهد، نه این که در تمام ساعات روز، ذکر بگوید. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😍به ۲۰هزارنفری ما بپیوندید😍 از توی خونه خرید کنید ✳️ با خیال راحت ✳️ اعتبار ما ✳️ ۴۰ هزارتومن ✳️ مستقیم از ✳️ ارسال ✳️ https://eitaa.com/joinchat/1932918784C23cd4a989a https://eitaa.com/joinchat/1932918784C23cd4a989a
💠 #پرسش_پاسخ ❓محافل مذهبی خانگی چه تأثیری بر روی فرزندان دارد؟ 🔹 روضه‌های خانگی چند کارکرد اساسی دارد؛ نخست اینکه ارتباط اعضای خانواده را با خداوند و اهل‌بیت علیهم‌السلام تقویت می‌کند. 🔹 دومین کارکرد روضه‌های خانگی، همبستگی خانوادگی و خویشاوندی است که علاوه بر آن، صله رحم نیز در جریان روضه‌های خانگی صورت می‌گیرد که آثار بسیار مفیدی در پایبندی به خانواده دارد. 👈 شرح کامل پرسش و پاسخ 🔗 https://b2n.ir/d66377 🔰 @p_eteghadi 🔰
24.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 ضرورت پیاده‌روی اربعین در چیست؟ 🔻حرفی که امام خمینی ۲۴مرتبه تکرار کردند چه بود؟ 🔸وقتی من شنیدم که تمام مردم بلاد، همه با هم متحد شدند و یک کلمه می‌گویند؛ اینطور فهمیدم که این دست، دستِ غیب است. از آن وقت بسیار امیدوار شدم که این مطلب به پیروزی خواهد رسید. 🎤امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) 🔸اگر این تجمع بیش از ۲۰میلیون نفری، مانوری برای پای رکاب بودن امام زمان نیست؛ پس چیست؟ وقتی خدا همه دل‌ها یک‌باره بیدار می‌کند برای یک موضوع یعنی پیروزی را هم می‌خواهد بدهد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ 🔸امام سجاد علیه ‏السلام: 🔹کارى که با تقوا همراه باشد اندک نیست، چگونه آنچه مقبول خـدا قرار گرفته، انـدک محسـوب شـود. (تحف العقول، ص ۳۱۸) 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 اربعین مهم‌تر است یا عاشورا؟ 🔻مگر عاشورا روز شهادت نیست؟ 🔸عاشورا روز مهمی است؛ اما ما پیاده‌روی عاشورا داریم؟ اربعین که می‌شود از دو هفته قبل یک عده راه می‌افتند. در سرما، گرما، همه‌جا خاکی، با سختی... اما افراد و مخصوصا جوان‌ها با چه شوقی می‌آیند! چشمان‌شان برق می‌زند. چرا؟ چون فضای این مسیر چیز دیگری است و آن‌ها این را فهمیده‌اند. 🔸از کشیش مسیحی پرسیدند: شما مگر مسیحی نیستید؟ چرا به پیاده‌روی اربعین آمده‌اید؟ گفت: پیغمبرمان دوتاست؛ حسین‌مان که یکی است! یعنی چی؟ اصلا حواس‌مان هست چه اتفاقی دارد می‌افتد؟! 🎤دکتر علی غلامی 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 🔻 مراد از «اتحاد افق» چیست و دیدن هلال ماه چه ارتباطی با اتحاد افق دارد؟ ❓1. منظور از چیست؟ ❓2. دیدن هلال ماه چه ارتباطی با اتحاد افق دارد؟ آیا طبق این نظر، ایران و عراق باید یکی باشد؟ ❓3. تکلیف مقلدین مرجعی که یک روز رمضان را زودتر شروع کردند، نسبت به عید فطر چیست؟ 👇👇👇
🔹 منظور از «اتحاد افق» و شهرهای «هم افق»، شهرهایی است که در یک طول جغرافیایی و در خط واحدی واقع شده اند و یا فاصله آنها در عرض جغرافیایی کم باشد، به نحوی که اگر در شهر اول، ماه دیده شود، در شهر دوم - اگر مانعی مانند ابر نباشد- نیز دیده می شود؛ بنابراین اگر دو شهر در یک خط طولی باشند(مانند قم و تهران)، گفته می شود آنها در افق، متحد هستند. 🔹 موضوع اتحاد افق، در مسأله رؤیت هلال و اثبات اول ماه، مطرح می شود که در این باره نظراتی مطرح است: 1. اکثر مراجع می گویند: اگر در شهری، اول ماه ثابت شود، برای مردم شهر دیگر فایده ندارد؛ مگر اینکه آن دو شهر به هم نزدیک باشند، یا انسان بداند افق آنها یکی است. 2. عده ای از فقها - با پذیرش مسأله اتحاد افق- می گویند: دو شهری که نسبت به هم، یکی در شرق (مانند مشهد)، و دیگری در غرب (مانند تهران) است، اگر در شهر شرقی، ماه دیده شود، اول ماه برای شهر غربی نیز ثابت می شود. 3. برخی از فقها نیز می گویند: اگر شهرها و کشورهایی، در شب مشترک باشند - ولو اینکه اول شب یکی، آخر شب دیگری باشد- چنانچه در شهری، اول ماه ثابت شود، در شهرهای دیگر - چه دور و چه نزدیک، چه در افق متحد باشند یا نه - نیز ثابت می شود. 🔹 طبق نظریه نخست، ثابت شدن اول ماه با رؤیت هلال در یک شهر، مناطق کمتری را شامل شده و طبق نظریه سوم، تقریباً نیمی از کره زمین را شامل می شود؛ زیرا مبنای اول، نزدیکی شهرها و اتحاد افق را ملاک می داند؛ ولی در مبنای سوم، «شبِ مشترک داشتن»، ملاک است که حدود نیمی از کره زمین را شامل می شود. در هر حال، همه مراجع، اثبات هلال ماه در شهرهای هم افق را با رؤیت در یکی از آن شهرها می پذیرند. 🔹 شایان ذکر است، رؤیت هلال در ابتدای هر ماه، به صورت مستقل انجام می شود؛ یعنی ممکن است در دیدن هلال و شروع ماه رمضان اختلاف نظری باشد، ولی در رؤیت هلال و ابتدای ماه شوال (عید فطر)، این اختلاف از بین رود. 🔹پس هر مکلفی که بر مبنا و نظر مرجعش رؤیت هلال برای او ثابت شود - چه خود هلال ماه را ببیند یا به گفته عده ای اعتماد کند- و طبق آن عمل نماید، در پیشگاه خداوند معذور و مأجور خواهد بود. 👈 شرح کامل پرسش و پاسخ https://b2n.ir/m84310 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️سؤال: اگر حجاب یک حکم الهی و به نفع زنان است، پس چرا در بین ادیان الهی فقط در اسلام واجب و ضروری شده است؟ چه اینکه می‌بینیم تمام نمادها و مجسمه‌های حضرت مریم سلام‌الله‌علیها نیز بی‌حجاب است؟ 👇👇👇
✅پاسخ: حجاب به‌معنی عام آن؛ یعنی پوشاندن بدن، خواست درونی و فطری انسان‌هاست و در نهاد بشر قرار دارد؛ ازاین‌رو، میان ملل متمدن و غیر متمدن جهان رایج بوده است. تمام ادیان نیز به این نیاز فطری پاسخ گفته و برای همه انسان‌ها به‌ویژه زنان حدود پوشش و حجاب را مقرر کرده‌اند1. دین یهود، از قدیمی‌ترین ادیان صاحب شریعت، همواره قوانینی برای رعایت پاکدامنی و حجاب داشته است. بر اساس منابع تاریخی، نه‌تنها پوشش در بین زنان یهودی مرسوم بوده، بلكه در این مورد افراط‌ها و سخت‌گیری‌هایی نیز وجود داشت، به عنوان مثال زن هنگام دعا نیز باید سر خود را می‌پوشاند. به عنوان نمونه بر اساس تعالیم تلمود، عدم رعایت شرایط خاص برای حضور زن در اجتماع، بطلان‌ ازدواج را رقم می‌زد. چنانچه زني به نقض قانون يهود مي‌پرداخت و بي‌آنكه چيزي بر سر داشت به ميان مردم مي‌رفت یا در خانه با صدایی بلند صحبت می‌کرد به‌طوری که همسایه صدای او را می‌شنید، در آن صورت مرد حق داشت، بدون پرداخت مهريه، او را طلاق دهد.2 مسیحیت، احکام شریعت دین یهود در مورد حجاب زنان را تغییر نداد، بلکه قوانین آن را استمرار بخشید و اهمیت رعایت عفّت را با تأکید بیشتر مطرح ساخت. در شریعت یهود تشکیل خانواده امری مقدس بود، درحالی‌که از دیدگاه مسیحیت، مجرد بودن امری مقدس شمرده می‌شد؛ در همین راستا پاپ‌ها به زنان مسیحی دستور رعایت حجاب کامل و دوری از آرایش می‌دادند. همچنین لزوم سکوت و دوری از اختلاط و نگاه به نامحرم را از نظر دینی واجب و از وظایف و آداب مذهبی زنان می‌شمردند.3 بر اين اساس حجاب مطرح در يهودیت و مسیحیت از حجاب اسلامی بسي سخت‌تر و دشوارتر بوده است. دین زرتشت علاوه بر اینکه بر پوشش کاملی که زنان ایران باستان داشتند، صحه گذاشت، پایه‌های عفاف زنان ایرانی را نیز مستحکم نمود.4 سفارش و تأکید موبدان آیین زرتشت به حفظ پوشش تعیین شده برای زنان، برگرفته از اصول اساسی در کتاب آسمانی «گاتا» زرتشت است. اصولی چون حفظ امنیت اجتماعی، ایجاب می‌کند پیروان این آیین، جهت عدم سلب آزادی دیگران، پوشش و حجاب را رعایت کنند. نقاشی‌ها و تصاویر موجود نیز نشان می‌دهد زرتشتیان، در طول تاریخ، پوشش کامل داشته‌ و به‌ویژه زنان با چارقد سر خود را می‌پوشاندند5، شلواری بلند تا مچ پا، بلوز آستین بلند، چند روسری روی هم و روبنده نیز می‌پوشیدند.6 جامه ویژه مذهبی زرتشتیان به‌نام سدره، از نُه پارچه سفید و نازک دوخته شده است و پسر و دختر پس از سن خاص باید زیرِ پیراهن تن کنند.7 به این ترتیب حدود حجاب در دین زرتشت نیز بیش از دین اسلام بوده است. زنان صابئی مندایی مانند زنان عرب، عبا همراه شیله8 می‌پوشیدند. منداییان چه مرد چه زن در مراسم غسل تعمید باید از لباس سفید نخی پنج تکه استفاده می‌کردند.9 برهمائیان و بوداییان نیز روش خاصی در پوشش داشتند. چنانچه در باور آنان، زن حق خروج از خانه نداشته و نباید مردان بیگانه را می‌شناخت تاکنون نیز آثاری از حجاب بودایی نزد هندی‌ها باقی مانده است.10 بنابراين، اسلام مبتكر حجاب نيست، بلکه پیش از آن وجود داشته و اسلام با تعدیل حدود حجابي كه در ملل باستاني بود، با بی‌بندوباری و تبرج زنان مخالفت نمود11. اسلام ستیزان وقتی مشاهده کردند، حجاب، بارزترین نماد جهان اسلام گردیده و گرایش به اسلام و حجاب اسلامی نزد اروپائیان طنینی گسترده افکنده، به شبهه افکنی در این زمینه و ارائه چهره خشن از حجاب در اسلام پرداختند.12 تحول علمی، اجتماعی و فرهنگی پس از رنسانس، تضعیف شعائر مذهبی مسیحیت از جمله حجاب و پوشش را در پی داشت. این امر در نقاشی‌های مذهبی قرون بعد مشهود است. تقدس‌زدایی و نیز حیازدایی از تصاویر خدایان و پیامبران در ایتالیا شروع شد. تصویر خدا (زئوس، خدای خدایان یونانی) و تصاویر و مجسمه‌های پیامبران نیز به شکل برهنه و حضرت مریم سلام‌الله‌علیها که همیشه با پوشش‌های عفیفانه کشیده می‌شد، با پوشش‌های کم و بعضاً نیمه برهنه به تصویر درآمد. شنل سراسری ایشان که در قرون وسطی بر روی سر و بدن انداخته شده بود، بر شانه‌ها و یا نقش بر زمین گردید. حتی تصویر حضرت عیسی‌علیه‌السلام که در کودکی با لباسی پوشیده کشیده می‌شد، پس از رنسانس عموماً برهنه به نقش درآمد13؛ در صورتی که تصاویر مریم مقدس سلام‌الله‌علیها که از قرون وسطی در قالب طرح، نقاشی، مجسمه و کنده‌کاری باقی مانده است، همواره مریم سلام‌الله‌علیها را در پوششی سراسری و به رنگ نیلی یا مشکی که بر روی پیراهنی بلند قرار گرفته و نیز سرپوشی از مقنعه یا روسری نشان می‌دهد؛ بنابراین، هنر رنسانس (نقاشی، مجسمه‌سازی) در خدمت حاکمان دین ستیز قرار گرفت و در عادی سازی بی‌حیایی و قبح شکنی امور مقدس به‌ویژه حجاب ستیزی، اثر به‌سزایی داشت.14 👇👇👇
نتیجه‌: 1. ادیان در اصل پوشش اختلافی ندارند و حجاب فقط در اسلام واجب و ضروری نشده است. 2. ادیان پیش از اسلام، دستورات محدود کننده بسیار بیشتری نسبت به اسلام داشتند. 3.دین اسلام قوانین حجاب در سایر ادیان را تعدیل نمود. 4. اسلام ستیزان وقتی مشاهده کردند، حجاب، بارزترین نماد جهان اسلام گردیده و گرایش به اسلام و حجاب اسلامی نزد اروپائیان طنینی گسترده داشته است، به شبهه افکنی در این زمینه و ارائه چهره خشن از حجاب در اسلام پرداختند. 5. ساختن نماد و مجسمه‌های نیمه‌عریان از حضرت مریم سلام‌الله‌علیها پس از رنسانس اتفاق افتاد و در واقع اقدامی در جهت نابودی دین و شریعت بود. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌍 پویش 💠 وعده‌ی ما: 🗓 شبِ اربعین 🕘 ساعت ۲۱ سلام از دور به اباعبدالله الحسین"علیه‌السلام" السلام علیک یا اباعبدالله السلام علیک و رحمة الله و برکاته 🏴 با تبلیغِ گسترده‌ی این پویش امام حسینی؛ در ثواب عظیم آن شریک شوید. 🔰صدای مردم ایران 🇮🇷 🌐 @s_mardom_ir