چرا امام زمان (ع) روز جمعه ظهور خواهند کرد؟
💥در بعضی از روایات اشاره شده است که ظهور در روز جمعه واقع میشود. در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده است:
💥قائم ما اهل بیت، در روز جمعه ظهور میکند. و در برخی از روایات روز شنبه به عنوان روز ظهور ذکر شده است. در روایتی از امام باقر (ع) نقل شده است: قائم (ع) در روز شنبه که روز عاشورا است قیام میکند. برخی از محققین گفتهاند که ممکن است این دو روز به دو مرحله از قیام حضرت اشاره داشته باشد. و برخی روایت روز جمعه را از لحاظ سند آن معتبرتر دانستهاند.
💥پس در مورد «روز ظهور» روایات مختلفی وجود دارد؛ برخی روز جمعه، بعضی روز شنبه و در بعضی دیگر روز عاشورا به عنوان روز ظهور مطرح شده است. البته بعضی از روایات قابل جمع است، برای مثال روز عاشورا روز شنبه هم باشد؛ چنان که در روایتی از امام باقر (ع) نقل شده است: «کأنی بالقائم یوم عاشورا یوم السبت قائماً بین الرکن و المقام»؛ «گویا قائم را میبینیم روز عاشورا ـ که روز شنبه است ـ بین رکن و مقام ایستاده است». (بحار الانوار، ج 52، ص 29، ج 30).
💥شاید علت ظهور امام زمان در روز جمعه شرافت این روز در بین دیگر ایام هفته باشد.
💥از برخی روایت استفاده میشود چون پیامبر اکرم (ص) از نظر زمانی جلوتر از همه معصومان (ع) هستند، شنبه به او تعلق دارد و حضرت امام عصر (عج) عقبتر از همه است، لذا جمعه به او تعلق دارد. چون روز جمعه متعلق به آن بزرگوار است و روز بزرگی میباشد، ظهور حضرت در آن روز اتّفاق میافتد.
💥سیّد بن طاووس در کتاب جمال الأسبوع گفته است: ابن بابویه (ره) به طور مستند از شخصی به نام سقربن ابی دلف روایت کرده است: وقتی متوکل عباسی، حضرت امام علی النقی (ع) را به سامرا طلبید و او را زندانی کرد رفتم که حضرت را زیارت کنم. عرض کرد: از رسول خدا (ص) روایت شده است: یابن رسول اللَّه لا تعادوا الأیّام فتعادیکم؛ با روزها دشمنی نکنید که با شما دشمنی خواهند کرد. معنای این حدیث را نفهمیدیم. لطفاً راهنماییام کنید.
💥حضرت فرمود: مراد از ایّام ما هستیم. شنبه به اسم حضرت رسول خدا است. یکشنبه امیرالمؤمنان. دوشنبه حسن و حسین (ع). سه شنبه به امام سجّاد و امام باقر و امام صادق (ع). چهارشنبه امام موسی کاظم و حضرت رضا و حضرت امام جوادالائمه و خود من. پنجشنبه به فرزندم امام حسن عسکری (ع) و جمعه متعلق به فرزند فرزندم حضرت مهدی امام زمان (عج) است. (محدث قمی، مفاتیح الجنان، ص 97، انتشارات نبوی)
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
معاد چیست ؟
🔹کلمه ی معاد از عود به معنای بازگشت می آید و منظور از معاد این است که انسان بعد از موت ، لباس حیات می پوشد و این حالت فیزیکی برمی گردد و حی خواهد شد .
🔹 تعبیر قرآن این است که بعد از این که شما زندگی دنیا را تمام کردید میت می شوید .همه ی انسانها به جز شهدا ( مقتولین در راه خدا) میت می شوند . شهدا در هنگام شهادت میت می شوند و بلافاصله لباس آخرت می پوشند . قرآن می فرماید :
🔹بل احیاء عند ربهم یرزقون . خدا در سوره ی بقره آیه بیست و هشت می فرماید : شما قبل از بدنیا آمدن میت بودید ،خدا شما را احیا کرد و بعد از مرگ خدا این حی را از شما می گیرد و شما میت می شوید .
🔹 انسان در عالم ذر میت بوده است و انسان به اختیار خودش به دنیا آمد یعنی انسان خودش انتخاب کرد و ما هیچ کدام جبراً به دنیا نیامدیم .
🔹با توجه به اینکه این دنیا ظرف امانتی است که خدا برای ما تعیین کرده است و ما با اختیارخودمان آنرا پذیرفتیم ، ورود به این دوره و ظرف امانت را ما قبول کردیم . بعد از مرگ همه به جز شهدا وارد عالم دیگری بنام برزخ می شوند .در سوره ی مومنون داریم که شما بعد از زندگی دنیا شما میت می شوید .
🔹بعد از برزخ دوباره لباس حیات می پوشیم و وارد قیامت می شویم . قرآن تاکید می کند که ما بعد از اینکه دوره ی برزخ را تمام می کنیم و وارد قیامت می شویم ، دوره ی برزخ را فراموش می کنیم و هیچ گاه آنرا به یاد نمی آوریم همچنان که انسان عالم ذر را به یاد نمی آورد .
🔹حالت موت انسان ، حالت خواب را دارد و انسان چیزهایی را به یاد می آورد ولی قسمت کمی از آن را انسان به یاد دارد . خدا خواسته که ما آن عالم را درک کنیم که خواب به یادمان می آید .
🔹انسان وقتی بیهوش می شود ( بیهوشی هم خواب غلیظ است ) از بیهوشی چیزی یادش نمی آید . در دنیا ما حی هستیم و روح این مَرکب را در اختیار دارد و اراده ی خودش را از طریق این مَرکب به ظهور می رساند .
🔹 می میریم و دوباره میت می شویم ، وارد دنیایی می شویم که روح تنهاست و احساس می کند . ممکن است که برای کسی زود بگذرد و برای کسی سالها طول بکشد و این بسته به جریاناتی است که برای او پیش بیاورند .
🔹بعضی ها در برزخ در امنیت هستند ، بعضی ها در لذت یا رنج هستند . اینها مبتنی بر رفتار دنیای آنها است . خدا در آخر سوره ی واقعه مردم را به سه دسته تقسیم می کند . کسانی که مقرب درگاه الهی هستند از همان لحظه که می میرند وارد بهشت می شوند و کسانی که اصحاب یمین هستند در سلامت هستند و اصحاب شمال که از تکذیب کنندگان معاد بودند با آتش مواجه می شوند . در روز قیامت وقتی ما بیدار می شویم ، برزخ را فراموش می کنیم ولی دنیا را به یاد می آوریم . یعنی ما زندگی دنیا را ادامه می دهیم . اگر من ده سال در دنیا باشم ، ده سال و یک روز دیگر در قیامت خواهم بود .
🔹ما وقتی از خواب بیدار می شویم دیگر کاری به خواب نداریم و دغدغه های قبل از خواب به یاد ما می آید . اگر انسانی پنج روزهم بیهوش باشد ، وقتی بیدار می شود ، دغدغه های قبل از بیهوشی را دارد و در قیامت دقیقا این طوری است . خدا یکی از پیامبر الهی را صد سال میرانید و بعد او را زنده کرد . به او گفتند که چند وقت اینجا هستی ؟ گفت : یک روز خواب بودم . این ماجرا برای اصحاب کهف اتفاق افتاد .
🔹خدا به شهدا در قیامت نوعی ابزار به آنها می دهد . برادر امیرالمومنین جعفر در جنگ موته شهید شدند . پیامبر گفت که دیدم خدا به او دو تا بال داده است و با ملائکه پرواز می کند یعنی یک بدنی شبیه به فرشتگان به شهدا می دهند و در قیامت ، دوباره با همان بدن زنده می شود.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آیا آب ریختن بر مزار رفتگان ثواب دارد؟
🎯در باره آب ریختن بر قبر میت باید گفت: یکی از مستحبات پس از دفن میت، آب ریختن روی قبر است، بدین ترتیب که رو به قبله بایستی و از طرف سر میت دور تا دور قبر را آب بریزی و بقیة آب را به وسط قبر بریزی. (1)
🎯در مورد کم شدن عذاب میت روایاتی وارد شده است. امام صادق (ع) فرمود: "تا وقتی که خاکهای قبر بر اثر پاشیدن آب نم داشته باشد، عذاب از میت برداشته میشود. (2) البته نمیتوان چنین روایتی را قطعی و یقینی دانست و شاید این روایت ناظر به شخص خاصی باشد، اما استحباب این عمل به جای خود باقی است.
🎯در وسائل الشیعه در مورد آب پاشیدن روی قبر روایاتی نقل شده است که دلالت بر استحباب آن دارد. از ظاهر روایات استفاده میشود که استحباب مربوط به موقعی است که میت را دفن کرده و پس از آن که قبر را از خاک پر کردند، روی آن آب بریزند. فقط از یک روایت استفاده میشود که امام رضا (ع) دستور داد روی قبر یونس بن یعقوب تا چهل ماه یا چهل روز آب بریزند. (3)
🎯ریختن آب بر قبر به هنگام دفن میت از سنت رسول خدا و مستحبات است و بنا بر روایت تا زمانی که خیسی آب باشد، عذاب از میت دفع میگردد. (4)
🎯با توجه به این روایات نمیتوان استحباب آن را بعد از گذشت مدت استفاده کرد.
🎯اما برخی از فقها آب پاشیدن روی قبر را مختصّ به بعد از دفن نکردهاند، بلکه گفتهاند که هر موقع انسان موفق به زیارت اهل قبور شد، مستحب است روی قبر آب بپاشد. (5)
🎯در روایات برای این کار علت خاصی ذکر نشده است، اما شاید حد اقل علّت آن این باشد که خاک قبر در اثر پاشیدن آب سفت و محکم شود تا بدن میت از دستبرد حیوانات مانند گورکن مصون بماند. کشتن مورچه هم به واسطه ریختن آب اشکال ندارد.
🎯با توجه به این استحباب و روایات مربوط به آن، در بین عوام مردم شستن قبرها مرسوم شده و این کار حرام یا بدعت نیست که از آن منع شود در عین این که با این شستن سنگ قبر هم تمیز میشود و نوشتههای بر قبر، واضح میگردد. و ممکن است احترام به میت هم باشد.
🎯اما در باره روشن کردن شمع باید گفت: این کار شاید از روشن کردن چراغ در حرم و مرقد پیشوایان دینی نشأت گرفته است، زیرا در روایات دستور داده شد. چنین عمل شود. بحار الانوار روایت کرده که پس از شهادت امام باقر (ع) امام صادق (ع) دستور داد در منزلی که او ساکن بود، چراغ روشن کنند. پس از امام صادق (ع) نیز امام کاظم (ع) به این روش ادامه داد.
🎯صاحب کتاب مکیال المکارم میگوید: این حدیث بر بزرگداشت جایگاه و منازل امامان دلالت دارد و ممکن است به وسیله این حدیث بر استحباب روشن کردن چراغ در هر مکانی استدلال شود که بزرگداشت آن مصداقی برای تعظیم شعائر الهی به حساب میآید، گرچه در آن مکانها کسی از نور چراغ استفاده نکند اما همین مقدار که احترام برای کسی تلقی شود که مکان منتسب به او است، کفایت میکند، اما اگر از آن چراغ کسانی استفاده بنمایند، بهتر است و اجر و ثواب بیشتری دارد. (6)
🎯شایسته است این گونه امور با فرهنگسازی به گونهای جهت داده شود که از آن استفادة بهینه صورت گیرد و از حالت خرافی و بیهدف بودن آن جلوگیری شود، چون متأسفانه گاهی از سوی ناآگاهان چنین عملی سر میزند. باید به تناسب هر عصری از چراغ مناسب استفاده شود، تا بهرة معنوی بیشتری برده شود. در این صورت به میزان استفاده معنوی افراد از پرتو معنویت صاحب قبر، ثواب برای او نیز خواهد بود. روشن کردن شمع برای درگذشتگان، در همین راستا ارزیابی شده است و بیشتر جنبة نمادین دارد.
📚پی نوشت ها:
1. امام خمینی، تحریرالوسیله، نشر موسسه آثار امام خمینی، ج 1، ص 91.
2. شیخ عباس قمی سفینه البحار، نشر موسسه انتشارات معصومه قم ج 2، ص 396، مادة قبر.
3. حرعاملی، وسائل الشیعه، نشر دار احجه بیروت 1412 ق، ج 2، ص 860؛ و نیز: سید کاضم یزدی عروه الوثقی، نشر دار الکتبالاسلامیه تهران بی تا ج 1، ص 442.
4. امام خمینی (ره)، تحریرالوسیله، نشر پیشیین، ج 1، ص 91؛ و نیز: شیخ عباس قمی، سفینه البحار، نشر پیشیین، ج 2، مادة قبر.396،
5. کلینی، کافی، تهران، اسلامیه، 1367 ش، ج 3، ص 200.
6. میرزا محمدتقی الاصفانی میکال المکارم، نشر دار العلمیه قم، ج 2، ص 302.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
نمادهایی که بصورت چشم یا موارد دیگر برای چشم زخم بفروش میرسد واقعیت دارد یا خرافات هست؟
🌻به همراه داشتن برخی نمادها و شکلها مانند چشم و شکلهای مختلف نمک و.. باعث جلوگیری از چشم زخم نمیشود و به عبارتی خرافات است.
🌻دین ما که چشم زخم و چشم نظر را حقیقت دانسته برای در امان بودن از آن نیز راه حلهایی داده است که شایسته است فرد مؤمن به آنها تمسک کند و از نمادهای خرافی بپرهیزد.
🌻امام صادق (ع) میفرماید: هرگاه بخواهید با هیئتی آراسته و چشم گیر از خانه بیرون روید، معوذتین (سورههای فلق و ناس) بخوانید تا چشمی در شما اثر نکند. (بحارالانوار، ج 92، ص 1330) و در روایت دیگری از حضرت میفرماید: هر گاه از چشم زخم ترسیدی بگو: ما شاءالله لاقوه الا بالله العلی العظیم. (بحارالانوار، ج 60، ص 26)
🌻امام جعفر صادق (ع) میفرمایند اگر کسی از چشم زخم کسی میترسد سه مرتبه بگوید: ماشاءالله لاحول و لاقوه الا بالله العلی العظیم و سوره فلق و ناس را بخواند، تا چشم بد در او اثر نکند. هم چنین گفته شده که آیه و ان یکاد را بنویسید و با خود همراه داشته باشید.
🌻در حدیثی دیگر آمده است که رسول اکرم (ص) برای امام حسن (ع) و امام حسین (ع) به منظور پیش گیری از چشم زخم دعایی خواندند که مضمونش چنین بود: "اعیذکما بکلمات الله التامه و اسماءالله الحسنی کلها عامه من شر السامه و الهامه و من شر کل عین لامه و من شر حاسد اذا حسد"یعنی:" شما را به تمام کلمات و اسمای حسنای خداوند از شر مرگ و حیوانات موذی و هر چشم بد و حسود آن گاه که حسد ورزد، میسپارم". سپس پیامبر (ص) فرمود: این چنین حضرت ابراهیم برای دو فرزندش اسحاق و اسماعیل تعویذ کرد. (بحارالانوار، ج 60، ص 60)
🌻از امام رضا علیه پرسیدند آیا چشم زخم واقعیت دارد؟ ایشان فرمودند: آری، هرگاه تو را چشم زنند، کف دستت را مقابل صورتت قرار ده و سوره حمد و قل هو الله احد و معوذتین را قرائت کن و هر دو کف را به صورتت بکش. خداوند تو را از گزند آن حفظ میکند. (مکارم الاخلاق ص 474)
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎯 سرمایه ای برای نجات !
🎯حجت الاسلام عابدینی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چگونه از خدا نااميد نشويم درحاليکه مشکلاتمان به جاي برطرف شدن بيشتر ميشود، خدا هم هيچ گرهي از کارمان باز نميکند و از راه دعا و تضرع هم پاسخگو نيست
🌷چاره کار در این قبیل مواقع، اعتماد و توکل به خداست. ما به عنوان مسلمان، علم داریم و می دانیم که همه کاره در عالم خداوند است. لا موثر فی الوجود الا الله در عین حال گاهی اوقات وقتی مسائل اطرافمان، به گونه ای که می خواهیم و مصلحت می بینیم، انجام نمی شود، اسیر وسوسه شیطان شده و حی می کنیم که خداوند توجهی به ما نداشته و دعاهایمان را پاسخ نمی دهد و ... ؛ و با همین خطورات ذهنی، احساس ناامیدی در ما ایجاد و تقویت می شود. و همانطور که فرمودید، ناامیدی سرآغاز مشکلات بعدی ست.
🌷انسان مومن، زندگی را صحنه آزمایش و ابتلاء می بیند؛ و هر مشکلی را صرفا امتحانی می داند که از پیش تعیین شده است. از سویی نیز دلش متوجه سرپرستی خدای متعال است. سرپرستی که در علم، قدرت و خیرخواهی، بی همتا است: «اللَّهُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنینَ؛ خدا یاور مؤمنان است.»آل عمران/۶۸
و کسی که به چنین سرپرستی روی آورده، نباید جایی برای استرس و اضطراب دیده و دلش متوجه غم و اندوه شود. اگر باور کنیم که موجودی مهربان، دانا و توانا را در کنارمان داریم و می توانیم به او توکل کرده و امورمان را به او بسپاریم، آیا جائی برای نگرانی هست؟
🌷«أَ لَیْسَ اللَّهُ بِكافٍ عَبْدَهُ؛[زمر/۳۶ آیا خدا براى نگهدارى بندهاش كافى نیست؟»
🌷در هنگام هجوم مشکلات، کافی ست که معرفت و شناخت و ایمان خود را به خداوند و علم و قدرت و رحمت او بیشتر نماییم و با اعمال نیک و شایسته ریشه درخت ایمان را عمیق و استوار نماییم. با چنین معرفت و ایمانی، واگذاری کار به خدا و انتخاب او به وکالت در امور مختلف، کار چندان سختی نخواهد بود و مشکل اصلی همان مسأله عدم شناخت درست و عمیق و نبود ایمان سرشار و نقش آفرین است.
🌷انسانی که توکل و اعتماد کافی به خداوند داشته باشد، در مشکلات حس آرامش و به تعبیر قرآن سکینه دارد و در درون راحت است.
🌷در کنار اینها، توجه بفرمایید که دنیا، عالم مادی ست و اراده خداوند بر این قرار گرفته که امورات دنیا بر اساس نظام علت و معلولِ طبیعی پیش برود. به این معنا که هر عملی آثاری دارد و عکس العملی. البته در این میان ابزارِ کمکیِ دعا و توکل هم در اختیار مومنان قرار داده شده که خیلی اوقات همه محاسبات را کنار زده و بنا به مصلحت، آنها را در موارد دشوار یاری می رساند.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
MiladImamJavad[01].mp3
2.46M
🌷 صلوات بر حضرت جوادالائمه (علیه السلام)
🌷با نوای: حاج میثم مطیعی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
امام جواد (ع) که در کودکی به مقام امامت رسیدند، چگونه به مشکلات دینی و اجتماعی مردم پاسخ می دادند؟
🌻علوم و دانشی که امامان شیعه از آن برخوردار بودهاند، دو دسته است:
1⃣ دانشی که از طریق غیر عادی و به طور مستقیم از منبع فیض الهی یا از طریق امام پیش از خود دریافت میکردند که چگونگی آن بر ما روشن و نمایان نیست.
🌻هر امام و پیشوای، دانشهایی را که از امام پیش از خود دریافت کرده بود، به طریقی غیر عادی به امام بعدی منتقل مینمود، به همان شکل و گونهای که حضرت علی علیهالسلام فرمود: "پیامبر در گوش من نجوا نمود، به گونهای که هزار باب علم بر من گشود. از هر بابی هزار باب علم باز شد".(۱)
ما دقیقاً از کیفیت آن آگاهی نداریم، اما میدانیم به صورت عادی نبوده است. از این نوع علم، گاهی در منابع شیعی به "علم لدنی" یاد میشود.
🌻دانشهایی که مربوط به امامت و رهبری دینی انسانها هستند، در این بخش جای میگیرند. بیان احکام الهی، هدایت دینی مردم، مرجعیت دینی و تفسیر آیات الهی و هر آنچه که مربوط به هدایت انسانها است، در این طبقه قرار دارد.
🌻دریافت این نوع دانش، شرط سنی خاصی ندارد، هر گاه خداوند اراده نماید و شرایط برای امامت و پیشوایی دینی برای امام فراهم شود، چنین دانشی به او افاضه خواهد شد، و از این باب است پاسخ دادن امام جواد علیه السلام به سی هزار مساله در یک جلسه.(۲)
2⃣ دانشهایی که از طریق عادی به دست میآیند. این نوع از علوم میتواند متفاوت باشد و سن در آن تأثیر داشته باشد، اما این بخش از علوم، مربوط به هدایت و راهنمایی دینی نیست. اگر بخشی از این علوم برای هدایت و امامت و پیشوایی لازم باشد، از همان طریق اوّل به امامان معصوم علیهمالسلام افاضه میشود و شرط سنی در آن لحاظ نمیشود.
🌻برخی از خدمات علمی و اجتماعی حضرت امام جواد علیهالسلام به قرار زیر است:
1⃣ گویی به مسایل و شبهات اعتقادی: این مهم در قالب پرسش و و مناظره و گفتمان و نامهنگاری صورت میگرفت.
2⃣تشکیل مکتب علمی و تربیت شاگردان: امام شخصیتهای مهم علمی مانند علی بن مهزیار، احمد بن ابی نصر بزنطی و زکریا بن آدم تربیت کرد که هر کدام در گسترش معارف و علوم اسلامی بسیار تأثیرگذار بودند.
3⃣ فعالیتهای سیاسی: این مهم نیز در قالبهای مختلف از جمله نفوذ به درون حکومت صورت میگرفت؛ بدین معنا که امام به هواداران خود اجازه میداد به حکومت نفوذ کرده و مناصب و سمت های حساس را در دست بگیرند.
4⃣ حمایت از شیعیان: این رویکرد نیز در قالبهای مختلف مانند حمایتهای مالی و جلوگیری از ظلم بر آنان شکل میگرفت. مرحوم کلینی نقل میکند که حضرت جواد، بنا به درخواست یکی از شیعیان سیستان، طی نامهای به والی این منطقه سفارش کرد که در اخذ مالیات، بر او سخت نگیرد. والی که از پیروان امام بود، نه تنها بدهی او بابت خراج را نگرفت، بلکه اعلام کرد تا آن زمان که بر سرکار است، او را از پرداخت خراج معاف خواهد کرد. علاوه بر این دستور داد برای او مستمرّی نیز تعیین کردند.
📚پی نوشت:
۱. مفید، الارشاد، قم ، کنگره شیخ مفید، ۱۴۱۳ق، ج۱، ص۱۸۶
۲. کلینی، اصول کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۵ش، ج۱، ص۴۹۶
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
313.mp3
1.04M
💥در روايات است كه زماني كه امام حسين (ع) به شهادت رسيدند فرشتگان ناراحت شدند و به خدا گفتند كه چرا اين اتفاق افتاد خداوند فرمود حضرت مهدي (ع) انتقام مي گيرد.
💥ولي مختار انتقام گرفت! لطفا توضیح دهید.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
حضرت علی (ع) می فرماید : عاقلان به دین خدا راه می یایند . منظور چه عقلی است ؟
✳️عقل یا استدلال عقلی یعنی اینکه با عقل ، مجهولاتی را معلوم کرد . وقتی در روایات تعبیر عقل بکار می رود یعنی استدلالی است که انسان را به عبودیت نزدیک می کند.
✳️بعضی عقلاء کارشان فقط استدلال عقلی است ولی این نتیجه ی عقلی آنها را به عبودیت نمی رساند . حضرت امیر می فرماید که اگر بنده ی خدا شدن زاییده عقل بود این عقل ارزش دارد وعقل از نظر امام علی (ع) این معنا را دارد.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آیا این حرفی که بعضیها میگویند خدا بد نده؟ آیا این حرف کفر است؟ چون به طور کامل مخالف آیه صریح قرآن یعنی آیه 79 سوره نساء است
🔶این جمله بین عوام رایج است و از جملاتی است که به تعبیر مشهور، غلط رایج است و نباید اینگونه بیان نمود.
🔶اما بیان این جمله منجر به کفر نیست زیرا اعتقاد به این موضوع ندارند که بدی را خدا میدهد و یا خدا را سرمنشاء بدی و بلا و بدبختی بدانند بلکه صرفاً بصورت یک جمله ابراز همدردی در آمده است و بهتر است از جملات جایگزین مانند اینکه ان شالله سریعتر بهبود یابید، خدا بهتون سلامتی بده و... استفاده شود.
🔶با توجه به آیهای که اشاره فرمودید هر چه از جانب خدا میرسد جز خیر و نیکی نیست و این میتواند مشمول آزمایشات سخت الهی شود مانند فوت بستگان و برخی بیماریها و گرفتاریها و ... که منجر به پاک شدن گناهان انسان و یا ترفیع درجه میگردد.
🔶انسان اگر به فلسفه و حکمت کارها پی ببرد چیزی جز رحمت و خیر و نیکی از جانب خدا نمیبیند.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺مهمترین ویژگی مقداد
🌺حجت الاسلام پناهیان
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
مدیران چه نوع آگاهى ها و اطلاعاتى باید داشته باشند؟
✅آگاهى هاى مورد لزوم مدیران، بر اساس نوع نظام ارزشى متفاوت است. اطلاعات مدیر باید شامل دو بخش:
✅اطلاعات فنى و مهارتى در زمینه تخصصى مدیریت و همچنین اطلاعات مرتبط با بینشها و ارزشها باشد. درست است که مدیر در همه این موارد باید آگاهى لازم را داشته باشد، ولى تمامى اینها جزئى از تعلیم است.
✅بخش دیگر، همانگونه که اشاره شد، فراهم نمودن زمینه کار براى اوست. واگذارى انتخاب شیوه مدیریت در یک سازمان به او، تشویق در جهت به کارگیرى ابتکارات و محدود نکردن او به چهارچوب محدود و تنگ بخشنامهاى و شیوه هاى تقلیدى، از فنون تربیت مدیران کارآمد است.
✅به طور خلاصه: دادن اطلاعاتشناختى و بینشى مربوط به هستى ازجمله انسان، ارائه اطلاعات شغلى و فنى، تأمین آرامش روحى و روانى و زدودن موانع، مشکلات و بحرانهاى خانوادگى و شخصى، از شرایط اولیه تربیت مدیر است. از این میان آنچه که در نظام ارزشى اسلام از همه مهمتر است، توجه دادن مدیران به هستىِ جهان و هستىِ خویش است که باید بر این اساس دستگاهى ارزشى و منسجم و متعالى براى خود بسازد.
✅یک نظام ارزشى حقیقى به گونهاى هماهنگ است که تمامى ابعاد انسان را دربر مىگیرد و براى هر رفتار و اندیشه او دستورالعمل دارد و بین آنها تضاد و تزاحمى وجود ندارد.
✅ چنین دستگاهى است که مىتوان از آن، انتظار تربیت مدیرانى صالح، شایسته، موفق و کارآمد را داشت.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
اعتکاف در چه مکان هایی جایز است؟
🔷۱- اعتكاف در غير از مساجد چهارگانه (اعم از جامع و غير آن) به قصد رجاء مطلوبيت (به اميد اينكه مطلوب خداوند واقع شود) مانعی ندارد.
🔷مساجد چهارگانه: مسجد الحرام، مسجد النبی (صلی الله عليه وآله وسلّم)، مسجد كوفه و مسجد بصره
۲- مسجد جامع، مسجدی است که برای اجتماع عامه مردم شهر، بنا شده، بدون اين که اختصاص به گروه و محله خاصی پيدا کند.
۳ - اعتکاف در مساجد دانشگاههای به قصد رجاء اشکال ندارد.
۴- پشت بام مسجد در حكم مسجد است مگر اينكه احراز شود كه هنگام وقفِ مسجد، پشت بام آن از وقف خارج شده است.
۵- اعتکاف در حياط مسجد اگر جزو مسجد نباشد، اعتکاف صحيح نيست.
۶ - بنا براحتياط واجب گذاردن وسائلی مانند كيف موجب حق سبقت میشود به شرط آن که از زمان گذاردن آن وسيله تا آمدن شخص زياد فاصله نشود، به نحوی كه منجر به تعطيلی مكان شود.
مطابق فتوای مقام معظم رهبری📚
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌻بهترین عبادت ...
🌻حجت الاسلام لقمانی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا یگانگى خداوند را براى من اثبات کنید؛ وجود خداوند براى من مسلّم است؟
💥اثبات یگانگى خدا
در باب اثبات یگانگى خداوند، دلایل گوناگونى ذکر شده است که در این اختصار نمى توان همه آنها را شمارش و تبیین کرد؛ از این رو تنها به تحلیل و تشریح یک دلیل بسنده مى کنیم. فهم این برهان، نیازمند توجّه به دو مقدمه است:
💥یکم. وجود هر معلولى، وابسته به علت خویش است؛ به عبارت دیگر بنا بر اصل علیّت ـ که در جاى خود مستدل و مبرهن گشته ـ هر معلولى وجود خودش را ـ با همه شئون و متعلقاتش ـ از علّت هستى بخش خویش، دریافت مى دارد و اگر احتیاج به شروط و معدّاتى هم داشته باشد، مى بایست وجود آنها هم مستند به علّت هستى بخش خویش باشد.
💥بنابراین اگر دو یا چند علت هستى بخش، در عرض هم فرض شوند، معلول هر یک از آنها، وابسته به علّت خودش است و هیچ گونه وابستگى به علت دیگر یا معلول هاى آن، نخواهد داشت. بدین ترتیب، ارتباط و وابستگى میان معلول هاى آنها، به وجود نخواهد آمد.
💥دوم. نظام این جهانِ مشهود، نظام واحدى است که در آن، پدیده هاى هم زمان و ناهم زمان، با یکدیگر ارتباط و وابستگى دارند. امّا ارتباط پدیده هاى هم زمان، همان تأثیر عِلّى و معلولى در میان آنها است که موجب تغییرات و دگرگونى هایى در آنها مى شود و به هیچ وجه، قابل انکار نیست و امّا ارتباط میان پدیده هاى نا هم زمان، به این صورت است که پدیده هاى «گذشته»، زمینه پیدایش پدیده هاى «کنونى» را فراهم کرده اند و پدیده هاى «کنونى» نیز به نوبه خود، زمینه پیدایش پدیده هاى «آینده» را فراهم مى سازند.
💥اگر روابط علّى و اعدادى، از میان پدیده هاى جهان برداشته شود، جهانى باقى نخواهد ماند و هیچ پدیده دیگرى هم، به وجود نخواهد آمد. چنان که اگر ارتباط وجود انسان با هوا، نور، آب و مواد غذایى بریده شود، دیگر نمى تواند به وجود خود ادامه دهد و زمینه پیدایش انسان دیگر یا پدیده دیگرى را فراهم سازد.
💥با ضمیمه این دو مقدمه، مى توان نتیجه گرفت که نظام این جهان ـ که شامل مجموعه پدیده هاى بى شمار گذشته، حال و آینده است ـ آفریده یک آفریدگار مى باشد و تحت تدبیر حکیمانه او اداره مى شود؛ زیرا، اگر یک یا چند آفریدگار دیگرى مى بود، ارتباطى میان آفریدگان به وجود نمى آمد و نظام واحدى بر آنها حاکم نمى شد؛ بلکه هر آفریده اى از طرف آفریدگار خودش، به وجود مى آمد و به کمک دیگر آفریدگان همان آفریدگار، پرورش مى یافت.
💥در نتیجه، نظام هاى متعدد و مستقلى، به وجود مى آمد و ارتباط و پیوندى میان آنها برقرار نمى شد. در صورتى که نظام موجود در جهان، نظام واحد همبسته اى است و پیوند میان پدیده هاى آن، مشهود است.1
📚پی نوشت:
1. محمدتقى مصباح یزدى، آموزش فلسفه، ج 2، ص 359 و 360؛ براى اطلاع بیشتر از تقریرهاى گوناگون این موضوع نگا: سیدمحمدحسین طباطبایى، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج 5، صص 111 ـ 123.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آن هدیه ای که جبرئیل امین به پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم داد چه بود؟
💠«احمد بن أبى عبد اللَّه از پدرش از پیامبر(ص) نقل کرده است که جبرئیل خدمت رسول خدا(ص) آمد، و گفت:
💠خداوند تبارک و تعالى مرا فرستاده که هدیهاى به تو تقدیم نمایم که به احدى قبل از تو داده نشد. پیامبر اکرم(ص) فرمود: پرسیدم آن چیست؟
💠جبرئیل گفت: صبر.... پیامبر میفرماید: گفتم اى جبرئیل توضیح بده که صبر چیست؟
💠گفت: صبر آن است که انسان در سختى شکیبایى نماید آنطور که گویا در رفاه و شادمانى و نیکویى است، و در نیازمندى، چنانکه گویا در بى نیازى است، و در بلا و بیمارى، چنانکه گویا در عافیت و تندرستى است. در همه این احوال بردبارى را شیوه خود سازد، و از گرفتاریهایى که به او مىرسد نزد مخلوق شکایت ننماید.[1]
[1]. ابن بابویه، محمد بن على، معانی الأخبار، محقق، مصحح، غفارى، على اکبر، النص، ص 260- 261
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدف خداوند متعال از خلقت این دنیا چه بوده است؟
🌳خداوندگار عالیمان نیازی ندارد تا چیزی را برای چیزی خلق کند بلکه او عشق پاک دارد. در عشق پاک هیچ طمعی وجود ندارد و کار انجام شده تنها برای خود عشق انجام میگیرد.
🌳خداوند دنیا و بندگانش را دوست دارد و آنان را برای عشق آفریده است. عشقی که چاک و بدون هر گونه طمع و غرض ورزی و غایت و هدفی است.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
منظور از «حسن ظن» و «سوء ظن» به خدا چیست؟
🌺هنگامى که دو واژه حسن ظن و سوء ظن، درباره خداوند به کار رود، منظور از حسن ظن، امید به وعده هاى الهى است؛ وعده رزق و روزى، وعده یارى کردن یارانش، وعده پیروزى مجاهدان، وعده آمرزش گناهان و مانند اینها.
🌺و معنى سوء ظن آن است که به هنگام بروز مشکلات نسبت به وعده هاى الهى متزلزل شود، و هنگام بروز امتحانات دشوار در مسائل مالى و غیر آن، وعده هاى خداوند را فراموش کرده و به گناه رو آورد.
📚منبع: اخلاق در قرآن، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: جمعى از فضلاء، مدرسة الامام على بن ابى طالب(علیه السلام)، قم، 1377 ش، چاپ اول، ج 3، ص 335.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁