💠 #معرفی_کتاب
📘رجعت، عصر ناشناخته
🔹رجعت به معنای بازگشت برخی افراد، بعد از ظهور امام عصر(عج) و قبل از وقوع قیامت است. با اینکه عقیده به رجعت، ریشه قرآنی دارد و روایات معتبر و متعددی در منابع شیعه، به آن پرداخته اند، برای عموم شیعیان، آموزه ای تقریبا ناشناخته است. از سوی دیگر، اهل سنت، قائل به رجعت نیستند و شبهاتی را در رد آن مطرح کرده اند.
🔹«رمضان پای برجای» در کتاب «رجعت، عصر ناشناخته»، بعد از بیان کلیات و تاریخچه ای در مورد رجعت و فلسفه آن، ادله نقلی و عقلی آن را بیان کرده است. او در ادامه، پاسخگوی شبهات علمای اهل تسنن در مورد رجعت بوده است. او در این بخش از کتاب، شبهه استبعاد عقلی، تفاسیر متفاوت علمای اهل تسنن در مورد آیات قرآنی رجعت و ارتباط رجعت با مساله توبه، تکلیف، تناسخ، ایمان کافر، اهانت به اولیای الهی و برخی شبهات دیگر را بررسی کرده و پاسخگو بوده است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
از چه راههایی می توان خدا را شناخت و چه کنیم که یاد خدا همیشه در دلمان باشد؟.Mp3
1.22M
⭕️ سوال
❓از چه راههایی می توان خدا را شناخت و چه کنیم که یاد خدا همیشه در دلمان باشد؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 فاصله عالم برزخ با ما
✍ عالم برزخ هم فاصله اش با ما فاصلة زمانی یا مکانی نیست که مثلاً میلیونها سال نوری با ما فاصله داشته باشد و در یک جایی در این آسمان هاست؛زیرا همة این آسمانها و کهکشانها تا میلیاردها سال نوری، همه و همه جزو عالم دنیاست.
عالم برزخ اصلاً مادی نیست و فاصله اش رتبی است. شبیه عالم انسانی و عالم حیوانی که فاصلة آنها رتبی است، نه زمانی و مکانی. کسی که به اختیار و یا به طور جبری، مثل مرگ، منقطع از دنیا و اشتغالات و تعلقات آن شود، و صلاحیت درک عالم بالاتر و رتبة برتر را پیدا کند، میتواند عالم برزخ را درک کند.
📚 کتاب از احتضار تا عالم قبر
🔰 @p_eteghadi 🔰
💞✍️💞✍️💞
💢 #مشاوره
✅پرسش: برای رفع غم و اندوه و افسردگی در منابع دینی(قرآن و روایات) چه راهکاری وارد شده است؟
✍️پاسخ: امام صادق (علیه السلام) میفرمایند: وضو بگیر و دو رکعت نماز بخوان و سپس بگو «یَا فَارِجَ الْهَمِ وَ یَا کَاشِفَ الْغَمِ یَا رَحْمَانَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ وَ رَحِیمَهُمَا فَرِّجْ هَمِّی وَ اکْشِفْ غَمِّی یَا اللَّهُ الْوَاحِدُ الْأَحَدُ الصَّمَدُ الَّذِی لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ اعْصِمْنِی وَ طَهِّرْنِی وَ اذْهَبْ بِبَلِیَّتِی» سپس آیت الکرسی و معوذتین (سوره ناس و فلق) را بخوان.
🔹هم چنین میتوانید دعای 54 «صحیفه سجادیه» را که برای رفع غم و اندوه و گرفتاری است بخوانید؛ این دعا چنین آغاز میشود: «یَا فَارِجَ الْهَمِ، وَ کَاشِفَ الْغَمِ، یَا رَحْمَانَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ وَ رَحِیمَهُمَا، صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْرُجْ هَمِّی، وَ اکْشِفْ غَمِّی؛ ...»
🔸یاد خداوند متعال، قرآن خواندن، توسل کردن به اهلبیت (علیهم السلام)، انجام اعمال صالح و نیک، زیاد استغفار کردن، وضو گرفتن، ذکر صلوات، و... میتواند دل را آرام و اندوه را از دل ببرد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایرانیان زمینه سازظهورند
🔰 @p_eteghadi 🔰
✳️امام هادی علیه السلام و مسائل کلامی
💠 امام هادی علیه السلام در سال 212 متولد شدند و در سال 254 به شهادت رسیدند و قبر مطهرشان در منزل خود امام(خانه امام عسگری (ع) و خانه حضرت صاحب الامر سلام الله علیه) قرار دارد.
انشاء الله خداوند به همه شیعیان آنحضرت توفیق دهد در این ایام به زیارت این دو امام عزیز مشرف شوند.
📌 نکاتی در خصوص مسائل فرهنگی در زمان امام هادی علیه السلام
✳️ تحولات فرهنگی و اجتماعی بسیار زیادی در زمان امام دهم علیه السلام در شیعه و در جامعه اسلامی رخ داد. مسائل کلامی جدیدی مطرح گردید که امام هادی علیه السلام به آنها جواب می دادند، مانند:
💠 مسئله جبر و اختیار
📌 شاید مهمترین مسئله اعتقادی در زمان امام هادی مسئله جبر و اختیار بود و حکومت عباسی به واسطه اغراض سیاسی مروج تفکر جبری گری بود،که متاسفانه هم اکنون نیز در بسیاری از کشورهای اسلامی سایه افکنده است. تفکر جبری گری نوعی مجوز فرار از مسئولیت بود
📌 تفکر جبری یعنی اینکه هر کاری که انجام شود بگوییم کار خدا بوده است. و خود را تبرئه کنیم.
👈 امام هادی علیه السلام بود که در این شرایط این مساله را بیان کرد که: "لا جبر و لا تفويض بل امر بين الامرين" یعنی جبر اشتباه است و اختیار نیز اشتباه است و کارهایی که انجام می دهیم، نه صد درصد مختاریم و نه صد در صد مجبور بلکه در کارها هم ما نقش داریم و هم خدای متعال.
💠 حادث یا قدیم بودن قرآن
📌 مسئله دیگری که بنی عباس مطرح کرد بحث حدوث یا قدیم بودن قرآن بود. بنی عباس بواسطه اغراض سیاسی اهل سنت را به دو دسته تقسیم کرده بود، عده ای می گفتند قرآن حادث است و عده ای می گفتند قرآن قدیم است و اهل سنت را به جان یکدیگر انداخته بود
👈 امام هادی علیه السلام فرمود: فایده این بحث چیست؟ و فرموند: تلفظ ما به قرآن حادث است، و با این روش شیعه را از وارد شدن به جریان نجات دادند و نگذاشتند تفرقه بین آنها بیافتد. امام خمینی نیز در کتابهایش فرموده است که قرآن قدیم است ولی تلفظ ما به قرآن حادث است.
💠 مسئله رزق
📌 لقمه حرام آیا رزق انسان است، یا خیر؟ و یا اینکه بعضی ها اینقدر ثروت اندوزی می کنند و می گویند رزق من بود آیا درست است یا خیر؟ از دیگر مسائل بود
👈 امام هادی علیه السلام به آن پاسخ داد و فرمود: رزق چیزی نیست که در اختیار شما است اگر کسی نانی در دست او است، رزق او نیست، آن چیزی رزق او است که از گلویش پایین برود و حلال باشد. امام علیه السلام با بیان این مسئله به مردم یاد می داد که حرص و طمع نداشته باشند و ثروت اندوزی نکنند و قناعت داشته باشند.
💠 تشبیه خدا
📌 خلفای عباسی به شدت طرفدار تشبیه بودند یعنی خداوند متعال را به صورت انسان، فرض و معرفی می کردند همانند تفکر مادی گرا ها . البته اصل این تفکر برای زمان بنی امیه است و بنی امیه طرفدار و مروج جبر و تشبیه بودند و این موضوع به بنی عباس نیز رسید. یعنی بنی عباس می گفتند خدا مثل انسان است، دست دارد، راه می رود و ...
👈 در حالی که امام هادی به ما یاد داد که خدا شبیه ندارد، لیس کمثل شیء ) سوره شوری آیه 11(، خدا جسم ندارد و تشبیه شدنی نیست
📌 (سخنرانی استاد احمد عابدی در حرم امامین عسگریین 4/3/91)
🔰 @p_eteghadi 🔰
امام هادی علیه السلام:
إنَّ اَللَّهَ جَعَلَ اَلدُّنْيَا دَارَ بَلْوَى وَ اَلْآخِرَةَ دَارَ عُقْبَى وَ جَعَلَ بَلْوَى اَلدُّنْيَا لِثَوَابِ اَلْآخِرَةِ سَبَباً وَ ثَوَابَ اَلْآخِرَةِ مِنْ بَلْوَى اَلدُّنْيَا عِوَضاً
خداوند، دنیا را سرای بلا و آزمایش و آخرت را سرای ابدی قرار داده است و گرفتاری دنیا را سبب پاداش آخرت ساخته و ثواب آخرت را عوض بلای دنیا قرار داده است.
تحف العقول ج1 ص483
🏴 سالروز شهادت امام هادی علیه السلام را تسلیت عرض می نماییم
🔰 @p_eteghadi 🔰
سند شهادت امام هادی علیه السلام !!!!
🤔#پرسش :
❓آیا سند تاریخی وجود دارد که ثابت کند امام هادی علیه السلام شهید شدند , برخی قضیه شهادت ایشان را منکرند !!!!!!❗️❗️
💠#پاسخ 💠
👌طبق تصریح علمای بزرگ و نقل های معتبر ، امام هادی علیه السلام در روز سوم ماه رجب سال 254 هجری به شهادت رسیدند ؛
📚بحار الانوار ج50 ص192 _ مسار الشیعه ص24_ مصباح المتهجد ص753_ فرق الشیعه ص101_ روضه الواعظین ص392_ اعلام الوری ص355
❕حضرت امام هادى عليه السّلام همواره با ظلم و جور حكّام دست به گريبان بود تا اينكه مانند پدران بزرگوارش توسط سم به شهادت رسیدند .
👌 حضرت امام حسن مجتبى عليه السّلام فرموده است: «ما منّا إلّا مقتول أو مسموم»؛ "كسى از ما ائمّه نيست مگر اينكه يا كشته مىشود و يا مسموم مىگردد "
📚کفایه الاثر ص ١٦٢
👌بنابراین امام هادی علیه السلام هم حتما به شهادت رسیدند , اگر چه در این نکته که کدام خلیفه عباسی عامل به شهادت رسیدن امام علیه السلام بود , اختلافاتی نزد مورخین وجود دارد که این اختلافات جزیی خللی به اصل ماجرای شهادت وارد نمی کند .
❕ «طبرسى» و «ابن صبّاغ مالكى» گويند: " ولى خدا حضرت علىّ بن محمّد عليهما السّلام در آخر خلافت «معتزّ» به شهادت رسيده است "
" في آخر ملكه (أي المعتز)، استشهد وليّ اللّه علي بن محمد (عليهما السّلام) "
📚اعلام الوری ص ٣٣٩ _ الفصول المهمه ص ٢٨٣
👌شیخ صدوق گويد:
" خليفه عبّاسى " معتضد " آن حضرت را مسموم كرد " "قتله المعتضد بالسم "
📚 اعتقادات الامامیه ص ٩٨
👌البته ظاهرا شیخ صدوق معتقد بوده است که " معتمد " خلیفه عباسی , قاتل امام هادی علیه السلام بوده است که در نسخ کنونی کتاب اعتقادات الامامیه تصحیف صورت گرفته است و معتمد به اشتباه معتضد نوشته شده است , چنان که ابن شهر آشوب می نویسد :
" در آخر سلطنت معتمد عباسی به وسیله سم شهید شد. ابن بابویه ( شیخ صدوق ) گفته است: معتمد او را مسموم کرد " " فِی آخِرِ مُلْکِ الْمُعْتَمِدِ اسْتُشْهِدَ مَسْمُوماً وَ قَالَ ابْنُ بَابَوَیْهِ وَ سَمَّهُ الْمُعْتَمِدُ "
📚مناقب آل ابی طالب ج ٤ ص ٤٠١
👌سید بن طاووس نیز می نویسد :
" در دعاهای ماه رمضان است که خدایا، عذاب کسی را که در خون امام شرکت جست (که او متوکل است) دو چندان گردان. " " ضَاعِفِ الْعَذَابَ عَلَی مَنْ شَرِکَ فِی دَمِهِ وَ هُوَ الْمُتَوَکِّلُ. "
📚اقبال الاعمال ج ١ ص ٩٧
👌 «مسعودى» گويد:
" گفتهاند كه آن حضرت در اثر سم به شهادت رسيده است " " و قيل إنّه مات مسموما "
📚مروج الذهب ج ٤ ص ١٩٥
👌«سراج الدّين رفاعى» در صحاح الاخبار مىنويسد:
" او در دوران خلافت معتزّ عبّاسى بهواسطه سم به شهادت رسيده است. "
"«و توفي شهيدا بالسم في خلافة المعتز العباسي ...». "
❕ «محمّد بن عبد الغفّار حنفى» در كتاب خود «ائمّة الهدى» مىنويسد:
«چون شهرت حضرت امام هادى عليه السّلام بالا گرفت، متوكّل آن حضرت را از مدينه منوّره طلبيد. چراكه بيم آن داشت حكومت و دولتش از دست برود ... و در پايان كار سمى به آن حضرت خوراند ...» " شهرته (عليه السّلام) استدعاه الملك المتوكل من المدينة المنوّرة حيث خاف على ملكه و زوال دولته .. و أخيرا دسّ إليه السمّ ...»
📚الامام الهادی من المهد الی اللحد ص ٥٠٩ _ ٥١٠ ( به نقل از اعلام الهدایه ج ١٢ ص ١٩٣ )
❕شیخ عباس قمی نیز می نویسد :
" (فقير گويد): بنابر آن روايتى كه متوكّل آن حضرت را در سنه دويست و چهل و سه به سامره طلبيده، مدّت اقامت آن جناب در سامره قريب يازده سال مىشود و بنابر قول مسعودى، قريب نوزده سال مىشود، و درك كرد در ايّام عمر شريف خود مقدارى از خلافت مأمون و زمان معتصم و واثق و متوكّل و منتصر و مستعين و معتزّ، و در ايّام معتزّ آن حضرت را زهر دادند و شهيد نمودند. "
📚منتهى الآمال فى تواريخ النبى و الآل ج3، ص: 1885
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #معرفی_کتاب
📘مخطوط مطوی
🔹کتاب «مخطوط مطوی» اولین شرح کلامی نهجالبلاغه که از جمعآوری قدیمیترین شرح نهجالبلاغه است.
🔹این کتاب با تحقیق و تتبع ده ساله دکتر "خضر نَبها" در سه کتاب ارزشمند «تاریخ بیهقی» به تألیف ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی، «حدائق الحقائق فی تفسیر دقائق أحسن الخلائق» شرح نهجالبلاغه به تألیف ابوالحسن محمد قطبالدین کیدری نیشابوری و «شرح نهج البلاغة» به تألیف ابراهیم حِلّی مشهور به ابن عتائقی، کتاب «مخطوط مطوی» گردآوری، بازسازی و تدوین شده است؛ و آیت الله احمد مبلغی بر این کتاب مقدمهای نوشته است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ غوغای علمی امام باقر علیه السلام
🔸 وقتی امام باقر علیه السلام به امامت رسیدند خیلی مورد استقبال واقع شدند، چون فضای علمی، جامعه را فرا گرفته بود؛ «علم» رواج پیدا کرده بود و کلاس و درس مورد استقبال قرار گرفته بود. هر گوشه ی مسجد النبی، مجلس درس و نوشتن روایات برقرار بود.
شیعه و غیر شیعه کیلومتر ها راه را سفر می کردند تا این که یک روایت را بشنوند. وقتی امام باقر علیه السلام شروع به فعالیت علمی کرد به دلیل شباهت فراوان ایشان به پیامبر، غوغایی به پا شد.
🔸وقتی امام باقر علیه السلام شروع به صحبت می کردند فقهای مدینه فهمیدند که علم ایشان حاصل درس خواندن نیست، مانند این است که پیامبری آمده است و در حال بیان مجدد است.
🔸ابو زهره از علمای اهل تسنن می گوید: علما از شهر های مختلف به مدینه می آمدند نه برای زیارت قبر رسول خدا بلکه برای زیارت محمد بن علی، باقر علوم انبیاء می آمدند. بعد ایشان می نویسد: علمایی از سرخس، مشهد و ماوراءالنهر، حتی زندیقی از مصر به دیدار ایشان می آمدند. البته این در شرایطی بود که هیچ رسانه ای برای معرفی حضرت وجود نداشت و حتی بنی امیه اهل بیت را تحت سانسور خبری قرار می دادند تا مشهور نشوند و برای حکومتشان اختلال ایجاد نشود؛ با این وجود، آوازه علمی امام باقر علیه السلام در بلاد مختلف پیچید.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید.
https://btid.org/fa/news/199395
🔰 @p_eteghadi 🔰