eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
4.1هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️قَالَ الامام علی عليه‌السلام: نَفَسُ اَلْمَرْءِ خُطَاهُ إِلَى أَجَلِهِ. 💥امام علی علیه‌السلام: انسان با نفسى كه مى‌كشد، قدمى به سوى مرگ مى‌رود. 📚 نهج‌البلاغه،حکمت۷۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰
. | | 🔰راه رسيدن به آرزو و آفت آن! ✍️ هنگامى كه انسان ، هدف نهايى زندگى و برترين آرزو را تشخيص داد ، همه خواسته ها و آرمان هاى او در جهت رسيدن به اين هدف قرار مى گيرد ؛ زيرا مى داند هر خواسته اى كه در جهت اين آرزوى بزرگ است ، درست و حق است و هر چه در جهت خلاف آن است ، نادرست و باطل است . ☆ امّا رسيدن به آرمان هاى ارزشمند، در نخستين گام ، نيازمند انگيزه نيكو و خودباورى، سپس تلاش، صبر و شكيبايى، استقامت، توكّل بر خداوند متعال و يارى خواستن از اوست . 🔸در مقابل: تشخيص ندادن هدف زندگى، نيازهاى حقيقى و آرزوهاى درست، اهمّيت ندادن به زندگى جاويد، كسالت، ناشكيبى، اشتغال به كارهاى بيهوده و سرگرمى هاى زيانبار، آلودگى هاى اخلاقى و عملى، و از همه مهم تر، متّكى نبودن بر استعدادهاى خدادادى و تكيه كردن بر غير خداوند متعال در زندگى، آفت رسيدن به آرزوهاست. ༺ 🔅(ص) : شگفتا از آن مردمى كه دارايى هايشان سرگرمشان ساخته است و آرزوهايشان ، دراز است و عمرهايشان ، كوتاه و به زيستن در جوار پروردگارشان چشم دوخته اند! حال آن كه بدين آرزو نمى رسند ، مگر با عمل، و عمل انجام نمى گيرد ، مگر با خِرد. 📚 دانشنامه قرآن و حديث ج ۶ ص ۶۳ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 تقیه اهل‌بیت؛ برای حفظ جان شیعیان 🔷 ائمه علیهم السلام حتی در جایی که مخالفان هم نبودند، در یک مسأله حکم های متعدد می گفتند. 🔶 پاسخ متفاوت به یک پرسش می تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ همانند تفاوت در درک و ظرفیت مخاطبان و شرایط فردی و اجتماعی سوال کننده و اغراضی که می توانند داشته باشند و... که همه این موارد نقشی مؤثر در نوع پاسخ به مخاطب دارند. 🔶 از مهم ترین دلایلی که در برخی روایات وارد شده، بیان احکام متفاوت، برای حفظ جان شیعیان بوده است؛ چراکه دشمنان و حکومت در آن روزها نسبت به شیعیان بسیار سخت گیر بودند و شیعیان پیوسته برای حفظ جان خویش مجبور به تقیه بودند. 🔷 تقیه در مذهب شیعه جایگاه ویژه ای داشته و ائمه معصوم علیهم السلام نیز بعد از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله از طرف حکومت و مخالفان همیشه در حال تقیه بودند و اهمیت آن انکار شدنی نیست. 🔶 شرایط خفقان شدید حاکم بر ائمه و شیعیان در دوران حکومت بنی امیه و بنی عباس، باعث می شد تا ائمه و شیعیان برای حفظ جان خویش و شیعیان دست به تقیه بزنند؛ گاهی حتی هم رأی بودن شیعیان باعث شناسایی و کشته شدن آن ها می شد و چاره ای جز اختلاف در نقل احکام برای حفظ جان شیعیان وجود نداشت. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/210778 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 📘 اندیشه ورزی؛ تأملی درباره تفکر نقادانه 🔹کتاب «اندیشه ورزی؛ تأملی درباره تفکر نقادانه» اثر محمدکاظم شاه آبادی در ۸۸ صفحه به همت موسسه بوستان کتاب منتشر شد. 🔹این اثر در ۴ فصل تألیف شده است؛ در فصل اول این اثر که با عنوان «خردورزی و بینش وری» نگارش یافته است. نویسنده در دومین فصل از این کتاب که با عنوان «تقوا و فضایل فکری» تدوین شده به مباحثی از جمله انواع ترس در اندیشه، بت های فکری، شجاعت و شهامت فکری، تواضع فکری، تلاش و پشتکار فکری... اشاره کرده است. 🔹«عناصر اندیشه، اجزای فکر» عنوان سومین فصل از این اثر است که به منظر (موضع، نظرگاه، زاویه دید)، اطلاعات (داده ها، شواهد، تجارب)، قاعده (پیامد و برآیندها)، و استدلال و استنتاج پرداخته شده است. 🔹در چهارمین و آخرین فصل از این اثر که با عنوان «سنجه های جهان روا» تألیف شده، مباحثی اعم از وضوح، درستی، دقت، مناسبت(ارتباط)، عمق، همه جانبه نگری، منطق و انصاف تبیین شده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
✍مرحوم آیت الله سید حسین کوه کمره ای از شاگردان صاحب جواهر ، مجتهدی معروف بود و در نجف اشرف ، حوزه درس معتبری داشت . هر روز طبق معمول در ساعت معین برای تدریس در مسجد حاضر می شد . یک روز از جایی بر می گشت که نیم ساعت زودتر به محل تدریس آمد ، بطوری که هنوز از شاگردانش کسی نیامده بود ، در این هنگام دید شیخ ژولیده ای که آثار فقر در او نمایان است در گوشه مسجد مشغول تدریس می باشد و چند نفر به دور او حلقه زده اند . مرحوم سید حسین خود را به او نزدیک کرده و سخنانش را گوش کرد ، با کمال تعجب حس کرد که این شیخ ژولیده ، بسیار محققانه درس می گوید . روز بعد زودتر آمد و به سخنان شیخ گوش داد و بر اعتقاد روز پیشش افزوده شد . این عمل چند روز تکرار گردید و برای سید حسین یقین حاصل شد که این شیخ از خودش فاضلتر است و اگر شاگردان خود نیز در درس شیخ شرکت کنند بیشتر بهره می برند ، اینجا بود که خود را در میان دو راهی کبر و تواضع دید و سر انجام بر کبر پیروز شد . فردا که شاگردانش اجتماع کردند ، خطاب به آنها گفت : دوستان ! امروز می خواهم مطلب تازه ای به شما بگویم . این شیخ که در آن گوشه مسجد با چند شاگرد نشسته ، برای تدریس از من شایسته تر است و خود من هم از او استفاده می کنم ، از این پس همه با هم پای درس او حاضر می شویم . از آن روز ، همه در جلسه درس آن شیخ ژولیده ، که کسی جز مرحوم شیخ مرتضی انصاری - قدس سره - نبود ، شرکت نمودند و از آن پس ، افتخار شاگردی آن استاد بزرگ فقه آل محمد نصیبشان شد . 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴نه به نیازهای کاذب! ✍اجازه ندیم رسانه‌ها و شبكه‌های اجتماعی برای زندگی ما تصمیم بگیرن. متاسفانه امروزه انقدر برای هر مناسبتی، درگیر تجملات و حواشیش می‌شیم که هدف اصلی رو فراموش می‌کنیم. ‌ ساز و کار سرمایه‌داری به این صورته که اول نیازهای کاذب در جامعه ایجاد می‌کنه و بعد با کمک رسانه، محصولی برای پاسخ به اون نیاز رو وارد بازار می‌کنه، مثلا لباس‌های ست برای تم تولد! یا فرمالیته... اگه شما در جایگاه مادر برای فرزندتون این لباس رو تهیه نکنین و عکس فرزندتون رو با اون لباس خاص و تجملات در صفحه‌تون نذارین، مادر به‌روزی نیستین! 🔰 @p_eteghadi 🔰
✅حقیقت مسلمان ✍حقیقت اسلام تسلیم است و حقیقت کفر، عناد و جحود. ای بسا مسلمانانی که به حسب ظاهر مسلمانند یعنی ادعای اسلام می‌کنند، شهادتین را به زبان می‌آورند ولی باطن قلب و روحشان مسلم نیست چون باطن روحشان عنود و معاند است، وقتی حقیقت را بر او عرضه بدارند حاضر نیست تسلیم حقیقت بشود. هر مقدار از حقیقت را هم اگر قبول دارد به اعتبار این است که تقلید پدر و مادر است و الّا این جور نیست که خودش را در مقابل حق و حقیقت تسلیم کرده باشد که آنچه حقیقت است من تسلیم باشم. متقابلا ممکن است افرادی باشند که به ظاهر مسلمان نیستند ولی در باطن هم کفر و عنادی ندارند یعنی اگر مسلمان نیستند به دلیل این است که اسلام تبلیغ نشده و به آنها ابلاغ نشده است و الّا آمادگی برای قبول یک حقیقت در آنها هست و آنچه که به آنها مربوط است آمادگی برای حقیقت است. اینها به حسب فطرت مسلمانند گو اینکه به حسب ظاهر مسلمان نباشند. 📚 استاد مطهری، آشنایی با قرآن 🔰 @p_eteghadi 🔰
⚜🍃محبت حضرت ابراهیم به حسین علیه السلام امام رضا علیه السلام در حدیثی می فرماید: «وقتی که خداوند به ابراهیم فرمان قربانی کردن فرزندش را داد، او آرزو کرد ای کاش قوچ نمی آمد تا وی شایسته عالی ترین درجات «صاحبان پاداش بر مصایب» می شد. در این هنگام، خدا وحی کرد: «ای ابراهیم! محبوب ترین خلق نزد تو کیست؟» ابراهیم پاسخ داد: «پروردگارا! خلقی را نیافریدی که در نزد من محبوب تر از حبیب تو، محمد صلی الله علیه و آله وسلم باشد. خدا فرمود: «محمد یا فرزند محمد صلی الله علیه و آله وسلم را بیشتر دوست داری یا خود و فرزندت را؟» ابراهیم پاسخ داد: «محمد و فرزند او را». خدا فرمود: «ذبح و کشته شدن فرزند محمد صلی الله علیه و آله وسلم به دست دشمنانش از روی ظلم دردناک تر است، یا قربانی کردن فرزندت به دست خود برای اطاعت از فرمان من؟» ابراهیم پاسخ داد: «ذبح فرزند محمد صلی الله علیه و آله وسلم دردناک تر است». خداوند فرمود: «ای ابراهیم! به زودی جمعیتی از روی ظلم فرزند آن حضرت را ذبح می کنند و در نتیجه، آن جمعیت مورد غضب من واقع می شوند». پس ابراهیم گریه کرد و خداوند به او فرمود: «ای ابراهیم! گریه تو برای فرزند محمد صلی الله علیه و آله وسلم (امام حسین علیه السلام ) را به جای گریه تو بر فرزندت ـ به فرض قربانی کردن و گریه کردن بر او ـ قرار دادم و عالی ترین درجات پاداش «صاحبان پاداش برای مصایب» را به تو عنایت کردم». 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ آیا کسی که توبه نکرده و از دنیا رفته است خداوند او را می بخشد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/187712 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ چه زمان هایی برای رفتن به قبرستان توصیه یا منع شده است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/187712 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 امیر المومنین علی (ع) : ✍ عذر برادرت را بپذیر؛ و اگر عذری نداشت برایش عذری بتراش 📚 میزان الحکمه ج۷ص۱۳۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ ✨ فریاد رسی صلوات در قبـر✨ ✍شبلی نقل نموده است : من همسایه ای داشتم که وفات نمود . او را خواب دیدم .از او پرسیدم : خدا با تو چه کرد ؟گفت : ای شیخ ! هول های بزرگ دیدم ، و رنج های عظیم کشیدم . از آن جمله به وقت سوال منکر و نکیر ، زبان من از کار باز ماند. با خود می گفتم : واویلاه ، این عقوبت از کجا به من رسید ؟ آخر ، من مسلمان بودم و بر دین اسلام مُردم. آن دو فرشته با غضب از من جواب طلبیدند. ناگاه شخصی نیکو موی و خوش بوی آمد ، میان من و ایشان حایل شد و مرا تلقین کرد تا جواب ایشان را به نحو خوب بدهم ، از آن شخص پرسیدم : تو کیستی خدا تو را رحمت کند – که من را از این غصه خلاصی دادی ؟ گفت : من شخصی هستم که از صلواتی که تو بر پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرستادی آفریده شده ام ، و مامورم در هر وقت و هر جا که درمانی به فریادت برسم. 📚 آثار و برکات صلوات صفحه ۱۳۱ ‎‎‌‌‎‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله جوادی آملی .mp3
786.8K
«بهشتی ها هيچكدام كينه ندارند،بد كسی را نمی خواهند، نقص و عيب كسی را نمی خواهند. مردان الهی اوصاف بهشت را رصد می كنند، يك؛ نعمتهای بهشت و انهار را هم می بينند، دو؛ اوصاف بهشتيها را هم می بينند، سه؛ آن را انتخاب می كنند، چهار؛ در دعاهای خود آن طوری كه در سورهٴ مباركهٴ «حشر» است با خدا مناجات می كنند، پنج؛ به خدا می گويند: خدايا! ﴿لا تَجْعَلْ في قُلُوبِنا غِلاًّ﴾[۱] خدايا! همان كاری كه تو درباره بهشتيها می كنی، هم اكنون اينجا به ما عطا كن که ما كينه كسی را نداشته باشيم، بد كسی را نخواهيم.» [۱] سوره حشر آیه ۱۰ 🎙درس اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی۹۳/٧/٢۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢بخور حضرت مریم سلام الله علیها 💢 در باره بخور حضرت مریم که برخی مطرح کرده اند به روایتی از امام باقر علیه السلام اشاره کرده اند. حجت الاسلام تبریزیان گوید: «شانزدهمین درمان: بخور حضرت مریم (ع) است، بخور حضرت مریم (ع) شاخص‌ترین درمان دیوانگی، سی‌پی، خبل، اوتیسم و انواع بیماری‌هایی مانند آن‌ها است. برای بسیاری از بیماری‌هایی که درمان ندارد می‌تواند درمان باشد مانند صرع که با سه بار بخور دادن درمان می‌شود. طبق بررسی‌هایی که انجام دادم این دارو قبلاً هم در اروپا و روم و یونان بوده زیرا مربوط به حضرت مریم (ع) است. در روایت آمده: «أبى جعفر الباقر عليه السلام انه وصف بخور مريم لام ولد له وذكر انه نافع لكل شئ من قبل الارواح من المس والخبل والجنون والمصروع والمأخوذ وغير ذلك نافع مجرب باذن الله تعالى. قال لتأخذ لبانا أو سندروسا وبزاق الفم وكور سندري وقشور الحنظل ومرمري وكبريت ابيض كسرة داخل المقل وسعد يمانى ويكسر فيه مر وشعر قنفذ مشبوث بقطران شامى قدر ثلاث قطرات تجمع ذلك كله ويصنع بخورا فانه جيد نافع ان شاء الله تعالى.» ترجمه: «امام باقر (ع) بخور حضرت مریم را برای کنیزی که از او فرزند داشتند معرفی می‌کنند، و فرمودند که این نفع دارد برای همه بیماری‌هایی که از ناحیه ارواح (جن و شیطان و روح) است، برای مس و خبل (سی‌پی) و دیوانگی و صرع و مأخوذ (کسی که به‌طور کامل کنترلش به دست جن افتاده) و دیگر مشکلات مانند این‌ها، مفید و مجرب است، به اذن خداوند، کندر یا سندروس و آب دهان و کَوَر سندری و پوست هندوانه ابوجهل و مُر مَری و گوگرد سفید و شکستگی داخل مقل و سعد یمن و در آن مُر خرد کن و موی جوجه‌تیغی آغشته شده به قطران شامی، به‌اندازه سه قطره، تمامی آن‌ها را جمع می‌کنی و مخلوط می‌کنی و از آن بخور درست می‌کنی، همانا به خواست خداوند خوب و نافع است». منبع: طب الأئمة، ابن سابور الزيات، ص۱۱۲/برگرفته از درس طب در روایات تبریزیان،۹۴/۰۱/۱۹. در بررسی های که با نرم افزارهای قوی حدیثی انجام دادیم به این نتیجه رسیدم چنین روایتی بسیار ضعیف هست. در منابع اصلی شیعه در صدر تاریخ حدیث مطرح نشده است. اولین بار در کتاب طبّ الأئمة عليهم السلام‏ نوشته « عبد الله و حسين‏ ابنا بسطام‏» آمده است که برای قرن ۴ هجری قمری است. بدیهی است چند قرن از منابع اصلی شیعه فاصله دارد و اگر این دستور آنقدر مهم بود قطعا محدثان اولیه آن را نقل می کردند، حتی محدثان پس از قرن چهار هم زیاد به این حدیث اعتنا نکرده اند تنها مرحوم علامه مجلسی در بحار الانوار جلد۵۹-ص۱۵۶ به نقل از همین کتاب این روایت ضعیف را نقل کرده است و آن هم بخاطر رویکرد بحار است که می خواسته تمام نقلها را اعم از ضعیف و قوی برای محدثان در یک جاجمع کرده باشد. از جهت سند هم، سند منقطع و مرسل هست«مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ حَمَّادٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ ع‏:…». بنابراین بر اساس تحقیقات روایی، بخور حضرت مریم روایتی ضعیف دارد و نمی توان آن را به معصومین(علیهم السلام ) و امام باقر علیه السلام مستند دانست. در منابع صدر و اصلی شیعه چنین حدیثی مطرح نشده و روایت آن برای قرن چهار هجری است. در قرن های پس از آن نیز مورد توجه محدثان و فقیهان قرار نگرفته است!، که نشان از ضعف اساسی آن دارد. لذا لازم است در روایاتی که به معصومین اسناد داده می شود دقت کامل را داشت و چنین چیزهای را نباید رواج داد و بدتر آنکه آن را همراه خرافات و مراسمات بدون پایه و اساس کنند، یعنی بی اساس اندر بی اساس!. 🔰 @p_eteghadi 🔰
منظور از اين که انسان اشرف مخلوقات است چيست؟ ✅پاسخ: در مراجعه اجمالي به قرآن كريم، انسان به عنوان خليفه خدا بر روي زمين و موجودي كه خداوند او را كرامت بخشيده و امانتدار خود قرار داده معرفي مي‌گردد. با توجه به اين كه عناوين سه گانه «خلافت» «كرامت» و «امانتداري» اختصاص به انسان داشته و درباره ساير موجودات به كار نرفته‌اند، بيان كننده‌ي منزلت، فضيلت و جايگاه ويژه انساني است. مقام خليفة اللهي انسان كه قرآن از آن پرده برداشته نوعي خلافت تكويني است و نه امري اعتباري و قراردادي همانند مناصب اجتماعي و مسئوليت‌هاي اداري. چنانكه در آيه 30 سوره بقره از خلقت آدم ـ عليه السّلام ـ به عنوان قرار دادن خليفه بر روي زمين ياد شده است. امّا اولاً مقام خليفة اللهي چيست؟ و ثانياً اين مقام براي همه انسان‌ها است يا اختصاص به حضرت آدم ـ عليه السّلام ـ داشته است در پاسخ به پرسش نخست بايد گفت از آنجايي كه خلافت به معناي جانشيني است و اين امر حاصل نمي‌شود، مگر آنكه خليفه، از هر جهت و در تمام شئون حكايت‌گر و نمودار شخص باشد. بنابراين خليفه خدا كسي است كه بيش از سايرين با خداوند متعال سنخيت داشته باشد و از آنجا كه خداوند منبع همه خيرات و كمالات است و افعالش از هر شري مبراست خليفه او نيز در نماياندن كمالات و خيرات حق تعالي، برترين مخلوقات است از آيه فوق بر‌مي‌آيد كه صاحب اين مقام از همه ملائكه، برتر است زيرا اولاً ملائك با اشاره به فساد انگيزي انسان در زمين و صلاحيت خود به دليل كثرت عبادات، محترمانه از خداوند درخواست كردند كه اين مقام به آنها اعطاء شود و خداوند با طرح مسئله علمِ به اسماء نشان داد كه رسيدن به اين مقام خصوصيتي مي‌طلبد كه ملائك با همه علو درجه و كمالات وجودي اين شايستگي را ندارند. ثانياً همه آنها، حتي ملائك مقرب الهي امر به خضوع در برابر آدم و سجده بروي شدند. از آيات كريمه قرآن، چنين استفاده مي‌شود كه منشاء و واسطه رسيدن به اين مقام علم و معرفت به «اسماء» است، علم و معرفتي كه انسان توان دستيابي به آن را دارد و ملائك به تمام طهارت و تقدس خويش ظرفيت وجودي آن را نداشته‌اند و اين توانائي و قابليت بشري از چنان ارزشي برخوردار است كه همه ضعفها و فسادها و زشتي‌هاي آدميان را تحت الشعاع قرار مي‌دهد و انتخاب خليفة الله را از ميان بشر توجيه مي‌كند. در قرآن بيان مستقيمي براي حقيقت «اسماء» وجود ندارد ولي مفسران قرآن با استفاده از قرائن و شواهد مطالبي در اين مورد بيان فرموده‌اند كه از حوصله اين پاسخ خارج است. به هر حال خليفه الهي و اشرف مخلوقات حقيقتاً كسي است كه از جهت كمال روحي و مراتب علم و معرفت به جائي مي‌رسد كه معلم ملائكه مي‌شود مسلماً حضرت آدم ـ عليه السّلام ـ خليفة الهي بوده است غير از او در آيات كريمه قرآن به خليفه بودن معصومين ديگري نيز تصريح شده است چنانكه در روايات شيعه، بر لزوم وجود خليفه و حجت الهي در هر زمان تأكيد شده است و ائمه طاهرين ـ عليهم السّلام ـ به عنوان خليفة الله معرفي شده‌اند: «اللهم بلي لا تخلو الارض من قائم لله بحجة... اولئك خلفاء الله في ارضه» بله، زمين از كسي كه با حجت الهي و براي خدا قيام مي‌كند، خالي نمي‌ماند... آنان جانشين و خليفه خدا در زمين‌اند. پس ادعاي خليفه بودن تمام انسانها غير قابل قبول است، زيرا در ميان آنان كساني هستند كه به تعبير قرآن كريم از حيوانات پست‌ترند و قلوبشان به سنگ و سخت‌تر از آن تشبيه شده است. تنها مطلبي كه بايد گفت، اين است كه زمينه و شأن و استعداد و قابليت رسيدن به اين مقام در فطرت همه انسان‌ها قرار داده شده است. امّا در چه كساني حاصل شده و به ظهور رسيده است مطلب ديگري است. در مورد كرامت انسان ـ كه همان فضيلت و برتري اوست ـ قرآن كريم همه آدميان را مورد تكريم الهي قرار داده و مي‌فرمايد: «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلاً» به راستي ما فرزندان آدم را گرامي داشتيم و آنان را در خشكي و دريا برنشانديم و از چيزهاي پاكيزه به ايشان روزي داديم و آنان را بر بسياري از آفريده‌هاي خود برتري آشكار داديم. اين كرامت عام، به صورت تكويني است يعني خلقت آدمي به گونه‌اي است كه قابليتها و توانائيها‌ي خاصي به او عطا شده است و به واسطه اين ويژگي‌ها، در جايگاهي برتر نسبت به بسياري از مخلوقات قرار گرفته است. در موارد متعدد ديگري بر اين مهم تأكيده شده كه آسمانها و زمين براي شما خلق شده است و در خدمت انسان‌ها قرار گرفته‌اند. در بعضي روايات به اين نكته اشاره شده كه كرامت والاتري براي مؤمنان است و در واقع به جهت كرامت آنان خلقت تحقق يافته استكه البته اين منافاتي با كرامت ذاتي انسان ندارد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
پس خلقت انسان به گونه‌اي است كه قابليت و استعداد رسيدن به مدارج عالي كمال و قرب الهي در فطرت او نهاده شده است اگر چه فقط بعضي انسانها زمينه‌هاي تكويني را شكوفا كرده و به كرامت والاي انساني نائل مي‌شوند: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِينَ إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» و نيز إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ و امام اميرالمؤمنين علي ـ عليه السّلام ـ مي‌فرمايد: «ليس علي وجه الارض اكرم علي الله سبحانه من النفس المطيعة لامره» بر روي زمين كسي نزد خداي سبحان، كريم‌تر از كسي كه مطيع اوامر الهي باشد، نيست. و امّا امانتدار بودن انسان كه در سوره احزاب،‌آيه 72 انسان به عنوان موجودي كه بار امانت الهي را بر دوش مي‌كشد معرفي شده است كه مفسران درباره اين امانت، احتمالات متعددي داده‌اند ولي غالباً آن را «اختيار» يا «تكليف» و يا آن چيزي كه تكليف مقدمة رسيدن به آن است يعني ولايت الهي و استكمال علمي و عملي به واسطه حقايق دين و عبوديت حق تعالي دانسته‌اند. انسان به واسطه عبوديت و اخلاص و مجاهده، مي‌تواند به مقام ولايت الهي نائل آيد يعني خداوند متولي امور او در همه شئون گردد و مستقيماً تحت ولايت الهي و تربيت او واقع شود. از آنجا كه هم مقدمات اين كمال اختياري و تكليف و هم نفس آن كمال اختياري از خداوند است و انسان در داشتن آن از خود استقلالي ندارد، از آن به «امانت الهي» تعبير شده است امانتي كه انسان بايد حرمتش را نگهدارد و از عواقب وخيم خيانت در آن در هراس باشد. حقيقت اين است كه در ميان مخلوقات، تنها انسان است كه به لحاظ ساختمان وجودي از چنان استعداد و قابليتي برخوردار شده، كه مي‌تواند به آن كمالات اختياري دست پيدا كند. اين واقعيت كه انسان تكويناً چنين قابليتهايي دارد و ديگران فاقد آن هستند، در زبان تمثيل به عرضة امانت و خودداري ديگر موجودات از پذيرش آن و نهايتاً پذيرش اين مهم توسط انسان تعبير شده است. روشن است كه موجود مختار،‌گاه از راه معرفت و ايمان كامل و عمل صالح به كمال اختياري خود مي‌رسد كه در اين صورت عالم و عادل است و گاه با انتخاب نادرست خويش و كفر و فسادانگيزي، جهل مي‌ورزد و بر خويشتن ستم مي‌كند و از كمال نهايي خويش باز مي‌ماند. يعني شأن موجود صاحب اختيار، آن است كه بتواند بر خود ستم روا بدارد و نسبت به عواقب و پيامدهاي افكار و اعمال خود جاهل باشد پس «ظلوم و جهول بودن» لازمه اختيار آدمي است همانطوركه اداي امانت الهي و نيل به سعادت بي‌نهايت ابدي با اختيار آدمي حاصل مي‌آيد. نتيجه: مقصود از اشرف مخلوقات اگر خلافت الهي باشد كه اختصاص به بعضي از اولياء الهي دارد و اگر منظور كرامت انساني است در يك صورت ذاتي انسان و ويژگي همه آدميان است كه به معناي قابليت و استعداد دريافت مراتب والاي انساني و قرب به حضرت حق است و در صورت ديگر كه اكتسابي است و بايد انسان تلاش نمايد تا به آنجا برسد، باز براي برخي انسانها به نحو اكمل حاصل مي‌آيد و امّا در مورد امانت داري انسان كه به بيان علامه طباطبايي در الميزان همان اختيار است و اين امكان رسيدن به كمال اختياري براي انسان تعبير به امانت شده است پس به شرطي انسان اشرف مخلوقات است كه به واسطه اين اختيار رعايت امانت كند و كرامت والاي خويش را پاس داشته و تلاش كند تا شايستگي خلافت الهي را در خود ايجاد نمايد. ✅معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: 1. مرتضي مطهري، انسان كامل، انتشارات صدرا، قم. 2. محمد رجبي، انسان شناسي (آموزش از راه دور)،‌ انتشارات مؤسسه امام خميني، قم. 3. احمد واعظي، انسان از ديدگاه اسلام، انتشارات سمت، تهران. 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓علت نقاب و حجاب دیدار ما با امام زمان(عج) چیست؟ ✍ قطعا گناه کردن، مهم‌ترین علت محرومیت از عنایات امام زمان(عج) است، امام مهدی (عج) در توقیع شریفشان به شیخ مفید می‌فرماید: «ما را از ایشان(شیعیان) چیزی محبوس نکرده است، مگر گناهان و خطاهایی که از ایشان به ما می‌رسد و ما آن را ناخوش می‌داریم و از ایشان نمی‌پسندیم». (۱) 💦 آیت‌آلله بهجت نیز بیان فرموده‌اند: اگر بفرمایید چرا به آن حضرت دسترس نداریم، جواب شما این است که چرا به انجام واجبات و ترک محرمات ملتزم نیستند؟ او به همین از ما راضی است؛ زیرا «أَوْرَعُ النّاسِ مَنْ تَوَرَّعَ عَنِ الْمـُحَرَّمَاتِ» پرهیزکارترین مردم کسی است که از کارهای حرام بپرهیزد، ترک واجبات و ارتکاب محرمات، حجاب و نقاب دیدار ما از آن حضرت است.(۲) 📚 (۱) بحارالانوار، ج۵۳، ص۱۷۷. (۲) در محضر بهجت، ج۱، ص۳۶۱. 🔰 @p_eteghadi 🔰
. | 📖 | 📗 از امام مهدی (عج) بیشتر بدانیم 🔸۷۲ پرسش و پاسخ بر اساس کتاب "دانشنامه امام مهدی علیه السلام"، برای آشنایی مخاطبان با آموزه های پیامبر(ص) و امامان(ع) درباره در ۹ بخش با موضوعاتِ: ▫️ امام مهدی در ادیان و مذاهب دیگر، ▫️زندگانی و ویژگی های امام مهدی،▫️ غيبت امام مهدی، ▫️دیدار با امام مهدی، ▫️انتظار فَرَج، ▫️نشانه های ظهور، ▫️رجعت، ▫️تعیین وقت ظهور ▫️ امام مهدی در زمان ظهور 🔸 پاسخ ها در این کتاب به تناسب حجم آن، کوتاه آمده و خوانندگان محترم می‌توانند برای دستیابی به مطالب بیشتر، به دانش نامه مراجعه نمایند. 🔻 پديدآورنده : محمد باقری زاده اشعری، قم، دارالحدیث، چاپ اول، ۱۳۹۵ش، ۱۳۶ صفحه، قطع رقعی ◀️ خرید کتاب : http://shop.darolhadith.ir/425-.html 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕روایت امام صادق از فواید یاد کردن مرگ⭕ امام صادق (ع) می‌فرمایند: قال ابی عبدالله(ع) لم یخلق الله عزوجل یقینا لا شک فیه أشبه بشک لا یقین فیه من الموت: خداوند عز و جل می‌فرمایند که هیچ چیز را مثل مرگ نیافریده عین اینکه یقینی است و هیچ شکی در آن نیست اما مردم‌گویی در آن شک دارند چونان شکی که در آن یقین نیست! در واقع انسان‌ها آن اندازه به مرگ یقین دارند و می‌بینند که نزدیکانشان از دنیا رفته‌اند، اموات، قبور و ... را می‌بینند و یقین هم دارند که می‌میرند اما معامله‌شان با این حادثه در آینده برای خودشان قابل باور نیست و با این امر معامله تردیدی دارند گویی برای آنها این اتفاق نخواهد افتاد. امام صادق (ع) می‌فرمایند که گاهی انسان‌ها سال‌ها، ماه‌ها، روزها و ساعت‌ها را می‌شمرند اما یک زمانی هم باید نفس‌ها را بشمارند جایی که آخرین نفس می‌رسد دیگر آن زمان نه یک لحظه دیر و نه یک لحظه زود اتفاق می‌افتد، همان لحظه کوچ انسان شروع خواهد شد. بنابراین اگر کسی به واقعیت و حادثه یقینی ایمان بیاورد و بدان باور داشته باشد، بسیاری مشکلات زندگی که در مسیرش قرار می‌گیرد را می‌تواند تحمل کند چرا که یاد مرگ خودش لذت‌ها را از بین می‌برد. اگر انسان مدام به دنبال لذت‌ها و راحتی‌ها باشد، نمی‌تواند سختی‌ها و مشکلات را تحمل کند درحالیکه دنیا پر از سختی ها است و یاد مرگ تحمل این سختی‌ها را برای ما آسان‌تر می‌کند "روایت ۴۸ از کتاب خصال شیخ صدوق" ‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
122.4K
🔰سوال: می خواستم به خودم اثبات کنم که اگر قراره خدایی باشه(که هست) باید الزاما بی نهایت باشه اما با عقل ناقص خودم نتونستم.میشه راهنمایی کنید؟ ۱۶ ساله هستم ✅پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم وقتی که خدا بینهایته از هر جهت معلومه که تو ذهن انسان نمیگنجه اگر بخواد تو ذهن ما بگنجه و بتونیم او را بهش احاطه داشته باشیم باید محدود باشه دیگه وقتی شما میگین بی نهایته اونم از هر جهت نه از یک جهت مثل سلسله اعداد نیست که از جهت شمارش بینهایت باشه از هر جهت بینهایته و هیچ حدی نداره دیگه قابل اینکه انسان بخواد تو ذهنش جا بده نیست فقط میدونیم که هستیه هستی محضه و عالم رو خلق کرده او قبل از همه عالم هست همه جا هست مکان نداره، زمان نداره ، هیچ محدودیتی نداره و رحمان و رحیم و حی و قیوم و این چیرهاست که خودش خودش رو وصف کرده. 🔰 @p_eteghadi 🔰
اینکه میگویند به تقدیر اللهی راضی باشید و از طرف دیگر میگویند دعا کنید تا مستجاب شود چطور میشود هم تسلیم و رضاء به امر الهی بود و از طرف دیگر دعا و درخواست از خدا داشته باشیم؟.mp3
966.1K
⭕️ سوال ⁉️ اینکه میگویند به تقدیر اللهی راضی باشید و از طرف دیگر میگویند دعا کنید تا مستجاب شود چطور میشود هم تسلیم و رضاء به امر الهی بود و از طرف دیگر دعا و درخواست از خدا داشته باشیم؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/187712 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔 ارث پدر ✅ امام صادق علیه السلام: بهترين ارثى كه پدران براى فرزندان باقى میگذارند، ادب است نه ثروت. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 قلب مطمئن 🔹 اگر ما این را به همان اصالت حفظ كنیم، یك; آن را كه خدا به ما داد حفظ كنیم، دو; در هنگام مرگ راحت هستیم. وقتی مشكل درونی نداشتیم هیچ مشكل بیرونی هم نخواهیم داشت؛ در هر بخشی كه به ما مسئولیت واگذار شده است، ما بر اساس و و ، هم اداره می ‌كنیم هم تحویلشان می‌ دهیم و هم در روز مرگ، كاری كه امام (رضوان الله علیه) كرد که گفت با قلب مطمئن و روح امیدوار، از ملت خداحافظی می‌ كنم، ما هم همان كار را می كنیم. این كار، شدنی است، این‌چنین نیست كه انسان نتواند، البته مقداری مراقبت می ‌خواهد. انسان اگر اهل شوراست اهل مسئولیت‌های دیگر است اهل حوزه است اهل دانشگاه است، در هر جایی كه هست اگر با آبرومندی از قلمرو مسئولیت خود خداحافظی كند، نعمت خوبی است كه اصلاً بدهكار كسی نباشد؛ فرمود: ﴿لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾. 🔹 خون‌ هایی كه شهدا نثار کردند، شهید چمران‌ ها و بزرگواران دیگر كه شربت نوشیدند، اینها خون‌های پاكی است كه در دادند، حشر همه اینها با شهدای كربلا باشد! ولی ما می ‌توانیم در كنار سفره اینها بنشینیم و آن دو اصل یعنی اصل و اصل را حفظ كنیم، آن وقت با آبرومندی این جان عاریت را به صاحب اصلی ‌مان تقدیم می ‌كنیم. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/01/21 🔰 @p_eteghadi 🔰