eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
💢سن حضرت زهرا س وقت ازدواج و شهادت💢 عموم محدثین و علمای شیعه رضوان الله علیهم، ولادت آن حضرت را در سال پنجم بعثت دانسته اند و روایاتی هم در این باره از ائمه بزرگوار اهل بیت(علیهم السلام) نقل کرده اند، ولی بیشتر اهل سنت ولادت آن حضرت را پنج سال پیش از بعثت دانسته اند. مرحوم كلینی در اصول كافی در کتاب الحجة، ج۲، ص۳۵۵ می فرماید: «وُلِدَتْ فـَاطـِمـَةُ عَلَیْهَا وَ عَلَى بَعْلِهَا السَّلَامُ بَعْدَ مَبْعَثِ رَسُولِ اللَّهِ ص بِخَمْسِ سِنِینَ وَ تـُوُفِّیـَتْ ع وَ لَهـَا ثـَمـَانَ عـَشـْرَةَ سَنَةً وَ خَمْسَةٌ وَ سَبْعُونَ یَوْماً وَ بَقِیَتْ بَعْدَ أَبِیهَا ص خَمْسَةً وَ سَبْعِینَ یَوْماً؛ فـاطـمه علیها و على بعلهاالسلام پنج سال بعد از مبعث رسول خدا صلى للّه علیه و آله مـتـولد شـد و زمـانـى وفـات كـرد كـه ۱۸ سـال و ۷۵ روز داشت و بعد از پدرش ۷۵ روز زندگى كرد.» و ابن شهر آشوب در مناقب، ج۳، ص۳۵۷ می گوید: «فاطمه – سلام الله علیها- پنج سال بعد از نبوت و سه سال پس از معراج در بیستم جمادی الآخر در مکه بدنیا آمد و هشت سال با پدرش در مکه بود،سپس به مدینه هجرت کرد و دو سال پس از هجرت در روز اول یا ششم ذی حجه با علی(علیه السلام) ازدواج نمود، و روزی که پیغمبر(صلی الله علیه و آله) از دنیا رفت، هیجده سال و هفت ماه از عمر فاطمه(سلام الله علیها) گذشته بود.» 📚مجلسی در بحار الانوار، ج۴۳، ص۶ و حیات القلوب، ج۲، ص۱۴۹ و فیض كاشانی در وافی، ج۱، ص۱۷۳ نوشته اند: «فاطمه(س) پنج سال بعد از بعثت تولد یافت مدرك آن روایتی است كه ابو بصیر از امام صادق ـ علیه السلام ـ روایت كرده كه فرموده: مادرم فاطمه در بیستم جمادی الثانی در هنگامی كه پیغمبر چهل و پنج ساله بود به دنیا آمد، هشت سال با پدرش در مكه بود و ده سال در مدینه با پدرش زندگی كرد.» در کتاب تاریخ قم هم در مورد تاریخ ولادت و شهادت آن حضرت آمده است: «فاطمه زهرا علیها السلام بمكّه در وجود آمده است پس از آنك جبرئیل‏ برسول علیه السلام آمد به پنج سال و مادر او خدیجه است دختر خویلد الاسدى و امیر المؤمنین على علیه السلام بمدینه او را عقد نكاح بسته است و در حباله خود آورد و در آن وقت او را نه سال بود و چون او را وفات رسید عمر او هیجده سال و هفتاد و پنج روز بوده، بعد از وفات رسول هفتاد و پنج روز در قید حیات بود و الله اعلم.» 📚تاریخ‏ قم،حسن بن محمد بن حسن قمى (نوشته درسال ۳۷۸)، ص:۱۹۴. 🔰 @p_eteghadi 🔰
این روایت با دو سند ذیل به ثبت رسیده است: سند یکم: «عِدَّةٌ مِنْ اَصْحَابِنَا عَنْ اَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ اَسْبَاطٍ عَنْ دَاوُدَ عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ شُعَیْبٍ قَالَ لَمَّا زَوَّجَ رَسُولُ اللَّه ص- عَلِیّاً فَاطِمَةَ ع دَخَلَ عَلَیْهَا وهِیَ تَبْکِی فَقَالَ لَهَا مَا یُبْکِیکِ فَوَاللَّه لَوْ کَانَ فِی اَهْلِی خَیْرٌ مِنْه مَا زَوَّجْتُکِه ومَا اَنَا زَوَّجْتُه ولَکِنَّ اللَّه زَوَّجَکِ...» [۱] امام صادق (علیه‌السّلام) فرمود: آنگاه که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فاطمه را به ازدواج علی (علیه‌السّلام) درآورد، وارد بر دخترش شد، در حالی‌که فاطمه (علیهاالسّلام) گریه می‌کرد. پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمود: چرا گریه می‌کنی؟ به خداوند سوگند اگر در میان اهل بیتم کسی بهتر از علی بود همانا تو را به ازدواج او در می‌آوردم. من تو را از پیش خود به ازدواج او در نیاوردم، بلکه خداوند تو را برای علی تزویج نمود. لازم به ذکر است، سند این روایت به یعقوب بن شعیب منتهی می‌شود، اما به نظر می‌رسد که او از امام صادق (علیه‌السّلام) نقل کرده است زیرا وی از اصحاب امام صادق به شمار می‌رود و همانطور که در سند بعدی از شیخ طوسی ملاحظه می‌کنید، یعقوب بن شعیب همین روایت را از امام صادق (علیه‌السّلام) نقل می‌کند. همچنین شایان ذکر است، گریه حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) نشان از نارضاینی ایشان از این ازدواج نیست زیرا اولا: مطابق روایات فراوان شیعه و اهل سنت، این ازدواج به دستور خداوند بوده، و هرگز حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) در قبال دستور الهی ابراز نارضایتی نمی‌کند. ثانیا: اگر هم دستور الهی نبود، این امر به پیشنهاد رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) بود و از آنجایی که بر اساس قرآن تمامی حرکات و سکنات رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) بر اساس وحی الهی است و از طرفی در تصمیم‌گیری برای مسلمانان بر آنان مقدم است و اولویت دارد، هرگز حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) از پیشنهاد ایشان تخطی نمی‌کند. ثالثا: بر اساس پاره‌ای از روایات که در ادامه می‌آید، حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) از این ازدواج اعلام رضایت می‌کنند. از این‌رو معتقدیم که حکمت گریه ایشان چه بسا جدایی از خانه پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) بوده است. سند دوم: «حَدَّثَنِی جَمَاعَةٌ عَنْ اَبِی غَالِبٍ اَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ الزُّرَارِیِّ، عَنْ خَالِهِ، عَنِ الْاَشْعَرِیِّ، عَنْ اَحْمَدَ بْنِ اَبِی عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ عَلِیِّ بْنِ اَسْبَاطٍ، عَنْ دَاوُدَ عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ شُعَیْبٍ، عَنْ اَبِی عَبْدِ اللَّهِ (عَلَیْهِ السَّلَامُ) قَالَ: لَمَّا زَوَّجَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ...» [۲] 🔰 @p_eteghadi 🔰
ناکامی حکومتهای قبل از ظهور در برقراری عدالت !!!!! 🤔 : ❓ناکامی تمام حکومت‌های پیش از ظهور امام عصر ارواحنافداه در برپایی حق و عدالت !!!! 🔸 امام صادق علیه السلام فرمودند: این امر (ظهور) اتفاق نخواهد افتاد تا اینکه هیچ گروهی از مردم باقی نمی‌ماند مگر اینکه بر مردم حکومت می‌کنند تا کسی نگوید که اگر ما هم حاکم می‌شدیم عدالت را جاری می‌کردیم؛ سپس قائم علیه السلام به حق و عدالت قیام می‌کند. !!!! 📙 غیبت نعمانی، باب ۱۴، ح۵۳، ص۲۷۴ 💠💠 👌متاسفانه عده ای از مخالفین انقلاب ایران اسلامی به حدیث فوق استناد می کنند تا مشروعیت انقلاب ایران و تشکیل حکومت در عصر غیبت و مبارزه با حکام ظالم و طاغی را زیر سوال ببرند , در حالی که چنین سخن و ادعایی صحیح نیست . ❕چگونه عقل می پذیرد که ما در برابر حکام ظالم و فاسد ساکت باشیم و عکس العملی نشان ندهیم در حالی که مثلا می بینیم که حاکم فاسد جامعه را به فساد و فحشاء کشیده است و احکام اسلامی را تعطیل کرده است و دین و اعتقاد مسلمین را به باطل کشانده است , آیا عقل چنین سکوت کردنی را می پذیرد !!!!! 👌قرآن چنین سکوت کردنی را نمی پذیرد و به ما دستور به قیام در برابر حاکم فاسد و ظالم می دهد و می فرماید : « از کسی که قلبش از ذکر ما غافل است و از هوی و هوس پیروی می کند اطاعت نکنید» ( کهف 28 ) « از گناهکاران و کافران اطاعت مکن» ( قلم 10 ) « از مسرفین اطاعت مکن» ( شعراء ) 151 « تکیه بر ظالمان نکنید که موجب می شود آتش شما را فرو گیرد» ( هود 113 ) ❕چگونه ممکن است که ما چشم خود را بر این آیات ببندیم و بر خلاف حکم این آیات ، تا زمان ظهور از ظالمین اطاعت کنیم و قیام نکنیم ، در حالی که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد » « لا تصدق علینا الا ما وافق کتاب الله » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123 👌بنابراین شبهه افکن اگر بخواهد از روایت مورد استنادش عدم مشروعیت قیام تا زمان ظهور و اطاعت از ظالمین را نتیجه گیری کند , می گوییم در این صورت چنین روایتی بر خلاف قرآن است و برای ما قابل پذیرش نیست , مضافا بر این که در احاديثى دیگر از پيدايش قيامهای موفّقى پيش از قيام ولىّ عصر- ارواحنا فداه- خبر داده و آن را آماده‏ساز قيام ايشان و جهانى شدن انقلاب اسلامى دانسته‏اند. در اين باره، به دو حديث اشاره مى‏كنيم: 🔸عبد اللَّه بن حارث، از پيامبر خدا روايت كرده كه فرمود: " يَخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ، فَيُوَطِّئونَ لِلمَهدىِّ عليه السلام،- يَعنى سُلطانَهُ " " مردمى از شرق قيام مى‏كنند و زمينه حكومت [جهانى‏] مهدى عليه السلام را فراهم مى‏سازند. " 📚میزان الحکمه ج ٢ ص ١٤٨ 👌ابو خالد كابلى از امام باقر عليه السلام نقل كرده است که فرمود : " كَأَنّى بِقَومٍ قَد خَرَجوا بِالمَشرِقِ يَطلُبونَ الحَقَّ فَلا يُعطَونَهُ، ثُمَّ يَطلُبونَهُ فَلا يُعطَونَهُ، فَإِذا رَأَوا ذلِكَ وَضَعوا سُيوفَهُم عَلى‏ عَواتِقِهِم، فَيُعطَونَ ما سَأَلوهُ فَلا يَقبَلونَهُ حَتّى‏ يَقوموا، وَ لا يَدفَعونَها إلّاإلى‏ صاحِبِكُم، قَتلاهُم شُهَداءُ " " گويى مردمى را مى‏بينم كه از مشرق‏زمين به پا مى‏خيزند و حق‏جويى مى‏كنند؛ ولى حقّشان را نمى‏دهند. باز حق‏طلبى مى‏كنند و باز حقّشان داده نمى‏شود و هنگامى كه چنين مى‏بينند، سلاح‏هايشان را بر دوش مى‏گيرند و آنچه را خواسته بودند، در اختيارشان قرار مى‏دهند؛ ولى اينان نمى‏پذيرند و قيام مى‏كنند [و حكومت را به دست مى‏گيرند] و آن را به كسى جز صاحب شما نمى‏دهند. كشته‏هايشان شهيدند. " 📚الغیبه نعمانی ص ٢٧٣ ح ٥٠ _ بحار الانوار ج ٥٢ ص ٢٤٣ ح ١١٦ 👌بنابراین از روایتی که شبهه افکن به آن استناد کرد , عدم مشروعیت قیام و عدم تشکیل حکومت در عصر غیبت را نمی توان استفاده کرد . ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❗️آنچه که روایت مورد بحث بیان می کند معنای روشنی دارد و آن اینکه عدالت کامل و تام جز در زمان امام مهدی علیه السلام محقق نمی شود و حکومتهایی مشروعی هم که قبل از ظهور ایجاد می شوند , نمی توانند همان عدالتی که قرار است امام مهدی علیه السلام برقرار کند را برقرار کنند , زیرا در حکومت داری و بلکه در تمام مسائل هیچ کس با انوار قدسی اهلبیت علیهم السلام قابل مقایسه نیست , چنان که علی ع در نهج البلاغه فرمود : "هيچ كس از اين امّت را با آل محمّد نمى‏توان مقايسه كرد و آنها كه از نعمت آل محمد بهره گرفتند با آنان برابر نخواهند بود، چرا كه آنها اساس دين و ستون استوار بناى يقينند. غلوّ كننده، به سوى آنان باز مى‏گردد و عقب مانده به آنان ملحق مى‏شود و ويژگيهاى ولايت و حكومت، از آن آنهاست و وصيّت و وراثت (پيامبر) تنها در آنهاست " " لا يقاس بآل محمّد صلّى اللّه عليه و آله من هذه الامّة احد، و لا يسوّى بهم من جرت نعمتهم عليه ابدا. هم اساس الدّين، و عماد اليقين. اليهم يفي‏ء الغالي، و بهم يلحق التّالي. و لهم خصائص حقّ الولاية، و فيهم الوصيّة و الوراثة " 📚نهج البلاغه خطبه ٢ 👌عدالت کاملی که قرار است امام مهدی علیه السلام برقرار کند , و سایر حکومتهای از برقراری چنین عدالتی عاجزند , در روایات دیگری مورد شرح و تفصیل قرار گرفته است و فرمودند : "«هنگامى كه قائم قيام كند، به عدالت حكم مى‏راند و ستم در روزگار او از ميان مى‏رود و راه‏ها امن مى‏شوند و زمين، بركت‏هايش را بيرون مى‏آورد و هر حقّى به صاحبش باز گردانده مى‏شود و گروندگان به هيچ دينى، باقى نمى‏مانند، مگر آن كه اظهار اسلام كنند و به ايمان [به آن‏] اقرار آورند. آيا سخن خداوند متعال را نشنيده‏اى كه مى‏فرمايد: «و هر كه در آسمان‏ها و زمين است، خواه ناخواه، تسليم او خواهد شد و [همه‏] به سوى او باز گردانده مى‏شوند»؟! و ميان مردم به حكم داوود عليه السلام و محمّد صلى الله عليه و آله قضاوت مى‏كند و اين هنگام است كه زمين، گنج‏هايش را آشكار و بركت‏هايش را نمايان مى‏كند و آن هنگام، كسى از شما، جايى براى دادن صدقه و احسان خويش نمى‏يابد؛ زيرا بى‏نيازى، همه مؤمنان را فرا مى‏گيرد». سپس فرمود: «حكومت ما، آخرين حكومت خواهد بود و هيچ خاندانى نخواهند بود، جز آن كه پيش از ما حاكم خواهد شد تا چون شيوه ما را ديدند، نگويند: اگر ما نيز حاكم مى‏شديم، مانند همين‏ها رفتار مى‏كرديم! و اين، همان سخن خداى متعال است كه: «و فرجام، از آنِ پرهيزگاران است»». " ... ثُمَّ قالَ: إنَّ دَولَتَنا آخِرُ الدُّوَلِ، ولَم يَبقَ أهلُ بَيتٍ لَهُم دَولَةٌ إلّامَلَكوا قَبلَنا؛ لِئَلّا يَقولوا إذا رَأَوا سيرَتَنا: إذا مَلَكنا سِرنا بِمِثلِ سيرَةِ هؤُلاءِ، وهُوَ قَولُ اللَّهِ تَعالى‏: "وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ». " 📚الارشاد ج ٢ ص ٣٨٥ ❓حال آیا می توانیم بگوییم که چون ما نمی توانیم به مانند امام مهدی ع عدالت تام را برقرار کنیم , پس اصلا در عصر غیبت حکومت تشکیل ندهیم و از ظالمین و فساد آنان اطاعت کنیم !!!!! 👌پاسخ روشن است که خداوند و قرآن چنین اجازه ای به ما نمی دهند , و بلکه ما را دعوت به قیام و عدم اطاعت از حکام ظالم و فاسد می کنند ( چنان که بیان کردیم ) . ❗️ما اگر چه نمی توانیم عدالت کامل و تام را برقرار کنیم , اما ماموریم باز در مسیر عدالت قدم برداریم و در حدی که توان داریم , حکومت تشکیل داده و در جهت ترویج عدالت و مبارزه با فساد بکوشیم , چنان که در روایات متعددی آمده است که اگر خداوند ما را مامور به امری کرد و ما نتوانیم آن امر را به صورت تام و کامل انجام دهیم , باز از ما رفع تکلیف نمی شود و ما باید به همان اندازه که می توانیم و توان داریم , به آن امر جامه عمل بپوشانیم ( اگر کل را نمی توانیم انجام دهیم , جزء و مقداری از آن کل را انجام دهیم ) : "قَالَ النَّبِيُّ ص لَا يُتْرَكُ الْمَيْسُورُ بِالْمَعْسُورِ وَ قَالَ ع إِذَا أُمِرْتُمْ بِأَمْرٍ فَأْتُوا مِنْهُ بِمَا اسْتَطَعْتُمْ وَ قَالَ ع مَا لَا يُدْرَكُ كُلُّهُ لَا يُتْرَكُ كُلُّه‏ " 📚عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، ج‏4، ص: 58 👌در مبارزه با ظالم و گسترس عدالت هم ما نمی توانیم به مانند امام مهدی علیه السلام عمل کنیم , اما موظفیم که در حد توان در این مسیر بکوشیم و اوامر الهی در مبارزه با فساد و ظلم را جامه عمل بپوشانیم و زمینه ساز ظهور امام مهدی ع باشیم . 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 📘 لغزش های اعتقاد در عصر غیبت 🔹کتاب «لغزش های اعتقاد در عصر غیبت (گونه ها، زمینه ها و راهکارها)» اثر حسن ملایی است که در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۱۷ صفحه منتشر شد. 🔹زمان غیبت امام عصر(عج) بر طبق متون دینی به گونه ای خواهد بود که اعتقادات و باورهای دینی و مهدوی یک مسلمان به شدت مورد هجمه قرار می گیرد و دینداری برای مسلمانان با چالش های خطرناکی مواجه خواهد شد. این پیش بینی معصومین(ع) امروزه با تأملی در وضعیت دینداری آحاد جامعه انسانی و با هجوم بی امان جبهه شیطان بر باورهای الهی کاملاً مشهود است. 🔹اهداف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل و زمینه های لغزش اعتقادی در زمانه غیبت و چاره اندیشی و ارائه راهکار و رفع چالش های اعتقادی در عصر غیبت بوده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
امام صادق علیه السلام فرمودند: "مَنْ‌ زَوَّجَ‌ عَزَباً کَانَ مِمَّنْ یَنْظُرُ اللَّهُ إِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ" کسی که مجردی را تزویج کند و امکان ازدواج او را فراهم نماید از کسانی است که در قیامت‏خداوند به آنان نظر لطف می‏کند. وسائل الشیعه، ج 20، ص 45 "مَنْ‌ زَوَّجَ‌ عَزَباً کَانَ مِمَّنْ یَنْظُرُ اللَّهُ إِلَیْهِ یَوْمَ القیامة" همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز جوان‌ها، خانواده‌ها و مسئولان مربوط را به اقدامات عملی برای این امر دعوت کرده و فرمودند: «در گذشته معمول بود که برای ازدواج، افراد خیّر و مؤمنی پیدا می‌شدند، واسطه‌‌گری می‌کردند، دخترهای مناسب و پسرهای مناسب را معرفی می‌کردند، ازدواج‌ها را راه می‌‌انداختند؛ این کارها باید انجام بگیرد؛ باید واقعاً در جامعه یک حرکتی در این زمینه به‌‌وجود بیاید.» 🌼🌿🌼🌿 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷🎞شرط خدایی بودن آیت‌ الله العظمی خامنه‌ای: 🔹اگر چنانچه یک انسان مسلمان، یک بخشی از زندگی‌اش را برای خدا قرار داد و در راه خدا قرار داد و دیگر بخشها را نه، این انسان صددرصد یک انسان خدایی و توحیدی نیست. 🔹شرط خدایی بودن به طور کامل این است که دربست و به‌طور کامل همه‌ نمود‌های زندگی این انسان در راه خدا و برای خدا باشد. از جمله همسر گرفتن و از جمله فرزنددار شدن، از جمله آینده‌ی این فرزندان. 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 📘فلسفه تمدن اسلامی؛ چیستی، مبانی و مراحل 🔹کتاب «فلسفه تمدن اسلامی؛ چیستی، مبانی و مراحل» اثر سید علیرضا واسعی است که در پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۲۵ صفحه منتشر شد. 🔹بیش از دو دهه است که رهبر معظم انقلاب، راهبرد اصلی انقلاب اسلامی را تمدن اندیشی و تمدن سازی برشمرده و دیدگاه های روشن و عمقیقی را در این موضوع بیان کرده اند. 🔹اثر پیش رو در راستای تعمیق بحث های تمدنی و تقویت فضای گفتمانی و جریان سازی در ساحت تمدن با هدف تبیین چیستی تمدن اسلامی و پردازش مبانی، اصول، عناصر، و مؤلفه های تمدن و بازخوانی ادوار و مراحل آن و دستیاب کردن گوهر تمدن با نگاهی فلسفی - تاریخی به رشته تحریر در آمده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢🎥 مومن به چه کسانی می گویند؟ آیا فقط شیعیان مومن هستند و به بهشت می روند؟ 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
چه اعمالی انسان را سریعتر از کارهای دیگر بهشتی یا جهنمی می کند؟.mp3
16.58M
⭕️ سوال ⁉️ چه اعمالی انسان را سریعتر از کارهای دیگر بهشتی یا جهنمی می کند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ عليه السلام فرمودند: 🍀 شُكرُ العالِمِ عَلى‏ عِلمِهِ عَمَلُهُ بِهِ وبَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ 🍃 شُكرگزارى عالم بر علمش عبارت است از: عمل کردنش به آن علم، و گذاشتن آن در اختیار سزامندانش 📖 غررالحكم، حدیث 5667 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم 📋 دعوت عمومی به حج؛ خدا به ابراهيم (عليه السلام ) دسـتـور مـى دهد: در ميان مردم براى حج اعلام كن تا پياده و سواره، از هر راه دور قـصـد خـانـه خـدا كـنـنـد. در روایت است كه ابراهيم عرض كرد خداوندا، صداى من به گوش مردم نمى رسد، اما خدا بـه او فـرمود: (تو اعلام كن و من به گوش آنها مى رسانم )! (ابراهيم ) بر محل (مقام ) بر آمد، و انگشت در گوش گذارد و رو به سوى شرق و غرب كرد و صدا زد و گفت : (اى مردم حج خانه كعبه بر شما نوشته شده ، دعوت پروردگارتان را اجابت كنيد. و خـداونـد صـداى او را بـه گـوش هـمـگـان رسـانـيـد، و آنها در پاسخ گفتند: لبيك اللهم لبيك !... و تمام كسانى كه از آن روز تا روز قيامت در مناسک حج شركت مى كنند از كسانى هستند كه در آن روز دعوت ابراهيم را اجابت كردند). 🔷 آیه روز : وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَ عَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ (حج / آیه 27) 🔶 ترجمه : {خطاب به ابراهيم} و مردم را دعوت عمومي به حج كن تا پياده و سواره بر مركبهاي لاغر از هر راه دور (به سوي خانه خدا) بيايند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
📌 زیادی ثروت؟! 🔻 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «ما كَثُرَ مالُ رَجُلٍ قَطُّ إلاّ عَظُمَتِ الحُجّةُ لله ِتَعالَى عَلَیهِ؛ فَإن قَدَرتُم أن تَدفَعوها عَن أنفُسِكُم، فَافعَلُوا بقَضاءِ حَوائِجِ إخوانِكُم مِن أموالِكُم.»[1] ️⚜️ «مال و ثروت هیچ‌کس زیاد نشد، مگر اینکه حجّت خدا بر او نیز زیاد شد؛ پس اگر می‌توانید، این حجت‌ها (مال و ثروت) را از خودتان دور کنید، این کار را با برآوردن نیازهای برادرانتان به کمک اموالتان انجام دهید.» ✍️ مال و ثروت زیاد برای انسان، مسئولیت می‌آورد و بار انسان را سنگین می‌کند که اگر انسان از آن‌ها درست استفاده نکند، اسباب احتجاجِ خدا با خود را فراهم کرده است؛ فلذا بهتر است با انفاق مال و با درست خرج کردن آن، از این حجت‌ها و احتجاحات دوری کرد. ♦️ اگر انسان، با اموالی که در اختیار دارد، اسباب برآورده شدن حاجات مؤمنین را فراهم نماید، خداوند جبّار نیز با زیاد کردن رزق او، این خوبی را برایش جبران می‌کند. 📚 [1]. الامالی، (طوسی) ص 302 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 شوخ طبعی های طلبگی 💠بنابر آموزه های ناب اسلامی و پژوهش های علمی، همان گونه که حشره کش، مگس های مزاحم رو ازبین می بره، شوخ طبعی هم افکار سمّی، اضطراب ها و آشفتگی های ذهنی رو تار و مار می کنه. 🌸کتابی جذاب با بیش از 400 خاطره و لطیفه برای خنده حلال شما از اتفاقاتی که برای طلاب افتاده است. 😁کتابی برای خنده و یادگیری برخی مسائل مذهبی 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🌼درک نادرست از معنای ذکر و یاد خدا ✍سال‌ها پیش شخصی که سابقه طلبگی داشته و می‌آید تهران در باند کسروی‌ها قرار می‌گیرد، کتابی در رد شیعه نوشته بود که به آن جواب نوشتند. از جمله ذکر خدا را تحقیر کرده و گفته بود آیا اینکه یک پاسبان در دل شب خانه‌های مردم را پاسبانی کند بهتر است و خدا راضی‌تر است یا بنشیند یک جا و هی لب‌هایش را تکان بدهد بگوید من ذکر می‌گویم؟ مرد عالمی جواب خوبی داد، گفت: شقّ سومی دارد و آن اینکه پاسبان در همان حالی که تفنگش را روی دوشش گرفته و در خیابان‌ها قدم می‌زند و پاس می‌دهد ذکر خدا می‌گوید. اسلام که نمی‌گوید یا برو پاسبانی کن یا ذکر خدا بگو، یا برو خلبان باش یا ذکر خدا بگو، یا برو کشتیبان باش یا ذکر خدا بگو. اسلام می‌گوید هر کاری که می‌کنی ذکر خدا بگو، آن‌وقت کارت را بهتر انجام می‌دهی و روحیه‌ات قوی‌تر می‌شود. مثل اینکه قرآن گفته ذکر خدا فقط به این است که انسان در چلّه بنشیند، درها را به روی خود ببندد، تسبیح هزاردانه هم دستش باشد و ذکر بگوید! 💥قرآن به مجاهدین می‌گوید: «یا ایّهَا الَّذینَ امَنوا اذا لَقیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتوا وَ اذْکرُوا اللَّهَ کثیراً لَعَلَّکمْ تُفْلِحونَ» ای اهل ایمان! آن‌گاه که با دشمن روبه‌رو می‌شوید و مرگ دندان‌های خود را به شما نشان می‌دهد پابرجا باشید و یاد خدا بکنید. 📚استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج3، ص92 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠زمان در برزخ معنایی ندارد💠 ✅ زمان از مشخصات و مختصات عالم دنیاست که روز و شب و ماه و سال دارد و وقتی دنیا به پایان می‌رسد خصوصیات آنهم تمام می‌شود و چنانچه کسی وارد برزخ شود دیگر این گذر زمان معنای دیگری پیدا می‌کند و ممکن است برای یک نفر یکساعت دنیا هزار سال بگذرد و برعکس هزار سال برای یک شخص دیگر به اندازه یکساعت دنیا باشد، این روایت به این نکته به خوبی اشاره میکند: 🌷 روزی امیرالمومنین علی (ع) با جمعی از یاران خود به قبرستان رفتند و خطاب به آنان فرمودند: ❓آیا می خواهید چیزی را به شما نشان دهم که تاکنون ندیده باشید؟ عرض کردند: بلی یا امیرالمومنین. 🔘 پس حضرت بر سر قبر کهنه ای که نشان می داد صاحب آن مدت ها پیش فوت نموده، رفته و فرمودند: «یا عَبدالله؛ قُم بِاذنِ الله؛ ای بنده ی خدا؛ به اِذن خداوند برخیز» ⭕️در همان حال قبر شکافته شد و پیرمردی با محاسن و موهای سفید از قبر بیرون آمد و عرض کرد: «السلامُ عَلیک یا وَلی الله». 🔻حضرت جواب او را داده و فرمودند: چند سال است که از دنیا رفته ای؟ 🔻مرد پاسخ داد: فدایت شوم، سال نشده. 🔻حضرت فرمودند: چند ماه است؟ 🔻مرد پاسخ داد: به ماه هم نرسیده. 🔻حضرت فرمودند: چند روز است؟ 🔻مرد عرض کرد: روز هم نشده است. 🔻حضرت فرمودند: چند ساعت است؟ 🔻مرد پاسخ داد: به ساعت هم نرسیده است، ⭕️چرا که تا داخل قبر خویش گردیدم، بعد از سؤال نکیر و منکر، حوریِ زیباروی و خوش صورتی را در قبر دیدم و در آن لحظه به ناگاه گردنبندی که در گردن داشت پاره گردید و دانه های آن متفرق شد و من و او مشغول جمع کردن دانه ها گردیدیم که به ناگاه شما مرا فراخواندید. ⭕️پس حضرت علی (ع) فرمودند: ای مرد به جایگاه خود بازگرد و انشاءالله خداوند تو را از رحمت بی پایانش بی نصیب نفرماید. ⚛ وقتی آن مرد به درون قبر بازگشت حضرت به همراهان خود فرمودند: او صد سال بود که از دنیا رفته و به دلیل اعمالش تا قیام قیامت دچار عذاب عالم برزخ نخواهد گردید. 🔶 آنگاه حضرت بر سر قبری که تازه بود و گویا صاحب آن ساعاتی پیش از دنیا رفته بود آمدند و صاحب آن قبر را صدا زدند. 🔸پس جوانی سیاه روی با حالی زار از قبر بیرون آمد و پاسخ داد: «السلامُ عَلیک یا امیرالمومنین». 🔸حضرت جواب سلام او را داده و فرمودند: جوان؛ چند ساعت است که از دنیا چشم فروبسته ای؟ 🔸عرض کرد: فدایت شوم، از ساعت گذشته است. 🔸حضرت فرمودند: چند روز است؟ 🔸پاسخ داد: از روز زیادتر است. 🔸حضرت فرمودند: چند سال است؟ 🔸پاسخ داد: سال های فراوانی است، آنقدر گرفتاری و رنج و عذاب بر من غالب شده است که خاطرم نیست چند سال است، گویا صد سال است. 🔳 پس حضرت فرمودند: به جایگاه خود بازگرد و در حق او دعا فرمودند و به برکت دعای آن حضرت در عقاب و عذاب او تخفیفی داده شد. 🔳 سپس امیرالمومنین علی (ع) فرمودند: او را همین امروز و شاید یک ساعت پیش دفن کرده اند و همانا آگاه باشید که فرق میان انسان مومن و منافق در قبر این چنین است. 📕جواهر: 181، جهنم میعادگاه پیروان شیطان: 38، برزخ ص 59 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا خانم ها می‌توانند چشم برزخی و طی الارض داشته باشند؟ 🎙 ‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ ✅ رسول خدا (ص): ای سلمان! روزگاری خواهد آمد صاحبان کرم و ثروت، خسیس و فقیران، حقیر شمرده میشود! 🔰 @p_eteghadi 🔰
📗هلهله فرشته‌ها؛ (تکنیک‌های خوشبختی زندگی حضرت علی و حضرت زهرا سلام‌الله علیهما) ✍️نویسندگان: علی اکبر حائری و سعید شریف یزدی 🔹در کتاب هلهله فرشته‌ها، ابتدا به معرفی سبک زندگی حضرت علی(علیه‌السلام) و حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) در بین داستان زندگی یک زوج امروزی به نام شیرین و فرهاد و الگوگیری آنها از آن زندگی نورانی پرداخته و در ادامه مؤلفه‌ها و تکنیک‌های خوشبختی زندگی حضرت علی(علیه‌السلام) و حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) با رویکرد روان‌شناختی و دینی بیان شده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⛔️ شبهه ‼️ امام علی علیه‌السلام پس از شهادت پیامبر سن کمی داشته و به خاطر جوانی و کم‌تجربگی شایستگی حکومت را نداشت. 🔰 پاسخ 🔸 پیش از ظهور پیامبر اسلام، اعراب برای انتخاب رئیس قبیله ملاک‌های مختلفی داشتند. یکی از این ملاک‌ها کهولت و بزرگی سن بود. اما در تعالیم اسلام، مسئله‌ی سن اهمیت خود را از دست داد. در سیره پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله موارد متعددی را می‌توان مشاهده کرد که حضرت به جوانان میدان داده و آنان را بر بزرگترها ترجیح داده است. 1️⃣ ترجیح رای جوانان در ماجرای جنگ احد 🔹 جنگ احد یکی از سخت‌ترین و دشوارترین جنگ‌های مسلمانان بود. در این جنگ پیامبر با مسلمانان درباره شیوه مقابله با دشمن، مشورت کرد. بزرگانی از مهاجر و انصار معتقد بودند، ماندن در مدینه برای پیروزی و غلبه بر دشمن بهتر است؛ در مقابل عده‌ای از جوانان مبارزه در بیرون شهر را پیشنهاد کردند. در نهایت پیامبر نظر دوم را پذیرفته و مسلمانان را برای جنگ با مشرکان به بیرون از مدینه هدایت کردند. 2️⃣ انتخاب اسامه‌ی جوان به عنوان فرمانده جنگ 🔹 «اسامة بن زید» مسلمان جوانی بود که طبق نقل مورخان در هنگام رحلت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بیشتر از ۲۰ سال نداشته است. پیامبر در آخرین روزهای عمر پربرکت خود، اسامه را به فرمان‌دهی سپاه اسلام برای مقابله با رومیان منصوب کرد. جوانی و سابقه‌ی بَرده بودن اسامه موجب شد، برخی از مهاجران و انصار این انتصاب را به سخره بگیرند. 🔸 با آنکه پیامبر، کسانی را که به سپاه اسامه ملحق نشدند، مورد لعن و نفرین قرار داد؛ اما باز هم عده‌ای حاضر نشدند از تعصبات جاهلانه خود دست بردارند و از فرمان پیامبر سرپیچی کردند. 🔹 همین افراد نیز معیار‌های الهی برای جانشینی پیامبر را کنار گذاشته و خلیفه به حق رسول خاتم، امیرالمومنین علی علیه‌السلام را به بهانه‌های واهی مانند جوانی و بی‌تجربه‌گی از مسند خلافت کنار گذاشتند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/213106 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ آیا این درست که آیه «اکمال» در روز غدیر نازل نشده پس دلیل بر ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام نمی شود؟ 💠 قرآن کریم در آیه 3 سوره «مائده» می‌فرماید: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِينا؛ امروز دين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تكميل نمودم و اسلام را به عنوان آیين (جاودان) شما پذيرفتم» این آیه به صراحت بیان می‌کند که در این روز، دین اسلام کامل شد و نعمت الهی بر بشریت تمام شد. 👈 اما بیشتر مفسرین اهل سنت گفته‌اند که این آیه در روز عرفه در آخرين حج پيامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نازل شده؛ اما این نظر با عقل و منطق جور در نمی‌آید؛ زيرا نشانه‏‌هاى فوق بر آن روز تطبيق نمی‌كند، برخی گفته‌اند چون در روز عرفه همه مردم ایمان آورده و با پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) حج انجام دادند، پس این آیه در آن روز نازل شده است؛ 🔰 در پاسخ باید گفت: اولا: در آن روز اتفاق خاصی نیافتاد تا باعث کامل شدن دین و یاس کفار باشد، ثانیا: روز فتح مکه که همه وارد دین اسلام شدند و آثار بت‌پرستی از بین رفت، برای نزول این آیه مناسب‌تر بود. پس نمی‌توان پذیرفت روز عرفه، روز نزول این آیه باشد. 👈 شیعه بالاتفاق معتقد است این قسمت از آیه، معترضه بوده و ربطی به بالا و پایین خود ندارد و در روز «غدیر» و بعد از نصب امیرالمومنین(علیه‌السلام) به امامت و خلافت مردم توسط نبی اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بوده است و روايات متعددى آن را تاييد مى‏‌كنند و با محتويات آيه كاملاً سازگار است؛ در آن روز و با نصب امیرالمومنین(علیه‌السلام) به عنوان جانشین بود كه كفار مایوس شدند، زيرا انتظار داشتند كه با از ميان رفتن پيامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) اوضاع به حال سابق برگردد، و اسلام تدريجا برچيده شود. 🔺 در اين روز بود كه آیين اسلام به تكامل نهايى خود رسيد، زيرا بدون تعيين جانشين براى پيامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و بدون روشن شدن وضع آينده مسلمانان، اين آیين به تكامل نهايى نمى‏‌رسيد. آن روز بود كه نعمت خدا با تعيين رهبر لايقى هم‌چون على(علیه‌السلام) براى آينده مردم تكامل يافت. آن روز بود كه اسلام با تكميل برنامه‏‌هايش به عنوان آیين نهايى از طرف خداوند پذيرفته شد. 💢 علاوه بر اين، قرائن زير نيز اين تفسير را تاييد مى‏‌كند: 1️⃣. در تفسير فخر رازى و تفسير روح المعانى و تفسير المنار در ذيل اين آيه نقل شده است كه پيامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بعد از نزول اين آيه بيش از هشتاد و يك روز عمر نكرد. و با توجه به اين‌كه وفات پيامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در روايات اهل تسنن و حتى در بعضى از روايات شيعه، روز دوازدهم ماه ربيع الاول بوده نتيجه مى‏‌گيريم كه روز نزول آيه درست روز هيجدهم ذى الحجه بوده است. 2️⃣. در روايات فراوانى كه از طرق معروف اهل تسنن و شيعه نقل شده، صريحاً اين مطلب آمده است كه آيه شريفه فوق، در روز غدير خم و به دنبال ابلاغ ولايت على(علیه‎السلام) نازل گرديد، از جمله اين‌كه: «ابن جرير طبرى» در کتاب «ولایت» ؛ حافظ «ابو نعيم اصفهانى» در كتاب «ما نزل من القرآن فى على(عليه‌السلام)» ؛ «خطيب بغدادى» در تاريخ خود و دیگران این موضوع را نقل کرده‌اند. __________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/43313 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰