⛔️ شبهه
⁉️ آیا پیامبر و امام علی علیهماالسلام نیز اینقدر نسبت به حجاب حساسیت داشته و به مردم تذکر میدانند یا به دنبال مسائل مهمتری بودند؟
🔰 پاسخ
🔹 پیامبر خدا با همه مظاهر شرک و جهالت مبارزه می کردند؛ حال برخی از موارد مانند شرک و بت پرستی اولویت داشت؛ چرا که وقتی فرد مشرک هست و تو را قبول ندارد و حتی با تو سر جنگ دارد، نمی توان سخن از احکام دین و حجاب و ... گفت.
🔸 پیامبر خدا ابتدا مردم را از شرک و بت پرستی نجات داد و سپس با احکام ناب اسلام آن ها را به سمت خوبی ها و معنویات سوق داد.
🔹 مقایسه زمان ما با زمان شروع کار پیامبر و مبارزه با مشرکان درست نیست و جامعه ما را باید با وضعیت مسلمانان بعد از هجرت به مدینه مقایسه کرد که روز به روز احکام جدیدی ابلاغ می شد و از آن جا که ایمان به خدا داشتند به این احکام پایبند بودند؛ اغلب احکام اسلام و آیاتی که سخن از نماز و روزه و زکات و حجاب و ... می گویند مربوط به بعد از هجرت و آیات مدنی هستند؛ در مکه ابلاغ احکام اسلام سودی نداشت؛ چرا که اغلب مخاطبان مشرک بودند و با اصل پذیرش دین مشکل داشتند.
🔸 زمان امیرالمومنین علیه السلام بدون شک حجاب مورد تاکید بوده و مانند سایر احکام به آن عمل می شده است، امیرالمومنین علی علیه السلام در ضمن سخنانی به فرزندشان می فرمایند:
«در مورد حجاب بانوان سختگیر باش، چرا که رعایت حجاب به طور جدّی و محکم، زنان را سالمتر و پاکیزه تر، حفظ خواهد کرد.»
🔹 نگاه انحصار گرایانه در امر به معروف و نهی از منکر به حجاب شایسته نیست و حکومت اسلامی وظیفه دارد، با همه مشکلات و مفاسد مبارزه کند و در نظام جمهوری اسلامی نیز با انواع مفاسد مبارزه می شود؛ برای نمونه ایران در مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر در بالاترین رتبه ها قرار دارد و هر ساله تعداد زیادی شهید در این راه تقدیم می کند.
🔸 منکر بی حجابی بر خلاف سایر منکرات، بیشتر جنبه ظاهری دارد و از طرفی نیز یکی از عوامل مهم فساد و بی بند و باری می شود و نمی توان به دلیل وجود مشکلات دیگر، چشم از مفاسد بی حجابی و آثار شوم آن برداشت.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨
🔴کمترین نتیجه توهین به علما در همین دنیا چیست؟
✍آیت الله بهجت: ائمۀ ما علیهمالسلام به علما و فقها و راویان احادیث احترام میگذاشتند؛ ولی ما بیحرمتی میکنیم، بدگویی میکنیم و…؛ غافل از اینکه کمترین سزای بیاحترامی به آنها، بلاهایی است که در این دنیا بر انسان وارد میشود؛ از قبیل کوتاهی عمر، سوء عاقبت و…
زمانی، شخصی با صاحب جواهر به مجادله پرداخت؛ صاحبجواهر به او نفرین کرد و خطاب به امیرالمؤمنین علیهالسلام عرض کرد و فرمود: اگر غَرَض این شخص از این مجادله، مطلب دیگری است، از نجف بیرونش کن! و آن آقا مجبور شد پانزده سال در جای دیگر با دربهدری اقامت کند.
شاید بعضی از اهل علم گمان کنند که اگر علما و اهل علم همدیگر را تنقیص کنند، اشکال ندارد، ولی چنین نیست؛ بلکه خطر خردهگرفتن بر اهل علم، بیشتر از ایراد و اعتراض به دیگران است؛ لذا انسان حتی در موارد تشخیص عدم اهلیت علما باید احتیاط کند؛ زیرا تنقیص علما خیلی مشکل است.
📚منبع: کتاب در محضر بهجت، ج3، ص263
🔰 @p_eteghadi 🔰
امام زمان(ع) در طول غیبت،چه وظایفی را بر عهده دارند؟.mp3
1.55M
⭕️ سوال:
❓ امام زمان(ع) در طول غیبت،چه وظایفی را بر عهده دارند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
6.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ #کلیپ_اعتقادی
🎥 جن وجود دارد؟ قابل روئیت هست و آیا می تواند کسی را بکشد؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
17.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال
⁉️ چرا خدا اینهمه دین ساخته و یک دین را تا آخر قرار نداده است؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
#حدیث
💠امام رضا عليه السلام: آنکه از خدا توفيق بخواهد، اما تلاش نكند ، خود را مسخره كرده است.
📚 بحارالانوار ، ج۷۸ ، ص ۳۵۶
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 خانواده خوشبخت فرزند موفق
📌خانواده خوشبخت فرزند موفق: روانشناسی تربیت فرزند (از تولد تا ازدواج)
✨#خانواده اوّلین جایی است که نوزاد آدمی پا به عرصهٔ وجود میگذارد و تعامل و هماندیشی و اجتماعی شدن را در آنجا و از دامن مادر میآموزد و به همراه سایر اعضای خانواده پرورش مییابد. به همین دلیل لازم است تا والدین و در مرتبه بعد، سایر اعضای خانواده با نیازهای روانی، مقتضیات سنی، تیپ شخصیتی کودکان و بطور کل تحولات جسمانی و روانی آنان، روشها و اصول تربیت و ارضای نیازها آشنا باشند، تا بتوانند با تأمین بهداشت روانی و تربیت، انسانهایی سالم از بُعد روانی، جسمی و ذهنی، و افرادی پرطراوت و با امید پرورش داده و بدینوسیله، #جامعهای_سالم را پایهگذاری کنند. زیرا جامعهٔ سالم بوسیله انسانهای سالم بوجود میآید.
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰پرسش و پاسخ؛
💠 فرزند بزرگترم انحصارطلبی در استفاده از اسباببازیها دارد، چگونه برخورد کنم؟
✍پاسخی کوناه به این سوال؛
2⃣ گاهی ما (خود والدین) آموزش انحصار در استفادهی از وسایل بازیشان میدهیم.
🔸مثلا به او میگوییم: ''این اسباببازی مال توست، مواظب باش دوستت خرابش نکند.''
🔹و در اصل او را نسبت به اسباببازیاش حریص میکنیم که نتیجهاش انحصارطلبی خواهد شد. اتفاقا ما باید به بچههایمان توصیه کنیم که ''با دوستت باهم با این اسباببازی بازی کنید.''
▫️سعی کنیم از جملاتی که میشود که فکر کند این اسباببازی در مالکیت اوست و هیچکس هم حق ندارد از آن استفاده کند استفاده نکنیم.
⚠️این موضوع با اینکه باید به بچهها یاد بدهیم که مواظب وسایلشان باشند تضاد ندارد!
استفاده صحیح میتواند بصورت مشترک باشد، انحصارطلبی "خساست" ایجاد میکند.
🔻بعضی وقتها اینقدر والدین تذکر میدهند که ''بچه مراقب باشد اسباببازی خراب نشود''
که حتی خودش هم خوب بازی نمیکند، در حالی که ما از جنبهی اشتراک گذاری حمایت میکنیم و میگوییم که استفادهی صحیح را هم باید یاد بدهیم.
📌ما هیچ وقت نباید بچهها را وقتی از اساببازیای صحیح استفاده میکنند و خراب میشود توبیخ کنیم. اگر دیدیم که خوب نگهداری و استفاده نمیکنند و ناصواب و ناصحیح استفاده میکنند باید تذکر داد،
اما اگر بچه خوب از اساببازیاش مراقبت میکند ولو به این باشد که به دیگران ندهد به نظر میرسد این روش صحیحی نیست!
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍️ یادداشت
📌تفاوت خلیفه الهی با خلیفه غیر الهی
🔸 روزی خلیفه دوم اهل تسنن بر بالای منبر گفت: چرا مهریه زنانتان را زیاد میکنید؟ درحالیکه مهریه در بین پیامبر و اصحاب چهارصد درهم و کمتر بود، پس نبینم که مردی مهریه زنش را بیش از چهارصد درهم قرار بدهد. در این هنگام زنی به او اعتراض کرد و گفت: ای عمر آیا نشنیدی که خداوند در قرآن فرموده: «اگر مال فراوانى (بهعنوان مهریه) به او پرداختهاید، چیزى از آن را پس نگیرید.»
🔸زن با بیان این آیه به خلیفه فهماند که بنا بر سنت پیامبر مهریه کمتر از چهارصد درهم بهتر است، ولی اگر کسی خواست مهریه بیشتری بدهد اشکالی ندارد و این حکم خلیفه مبنی بر ممنوعیت مهریه زیاد، خلاف این آیه است.
🔸این زن با این بیان مانع از کاری شد که خلیفه با جهل به قرآن میخواست آن را عملی سازد، البته این نوع بدعتگذاریهای خلیفه کم نبود.
🔸عمر متوجه اشتباه خود شد و گفت: خدایا مرا ببخش و در ادامه گفت: «كُلُّ أحَدٍ أفْقَهُ مِنْ عُمَرَ؛ تمام مردم از عمر داناتر به مسائل شرعی هستند» و به مردم گفت: هر کس هرآنچه از مالش دوست دارد میتواند بهعنوان مهریه بدهد.
🔸خلیفهٔ خودخوانده که برخی از مردم (ابوبکر) او را انتخاب کردند، حتی سادهترین مسائل قرآن و احکام شرع را نمیداند درحالیکه امیرالمؤمنین، خلیفهٔ منتخب پروردگار بر فراز منبر خطاب به مردم فرمود: به خدا قسم از هر چیزی که تا روز قیامت از من سؤال کنید، به شما پاسخ خواهم داد و از من در رابطه با کتاب خدا بپرسید، به خدا سوگند، آیهای در قرآن وجود ندارد مگر آن که من داناتر به این هستم که آن آیه در روز نازل شد یا در شب، در زمین صاف و هموار نازل شد و یا در کوه.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 کیمیای توکل
🔹 ﴿وَ مَا أُغْنِی عَنكُم مِنَ اللَّهِ مِن شَیءٍ﴾؛ فرمود اینكه من گفتم از چند در وارد بشوید این یك #اسباب_ظاهری است، ماییم و وسایل ظاهری اما كار به دست دیگری است! آن قدر علل و عوامل ناشناخته در پیش است كه چندین برابر بیش از آن علل و عوامل شناخته شده است. ﴿وَ مَا أُغْنِی عَنكُم مِنَ اللَّهِ مِن شَیءٍ﴾؛ این نكره در سیاق نفی هم مفید عموم است یعنی در برابر تصمیم و #عزم_الهی از من هیچ كار برنمی آید، ولی ماییم و ظواهر اعمالِ ما و #وظایف_طمأنینه_بخش.
🔹 ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ﴾؛ در تمام این صدر و ذیل، آنچه من قبلاً گفتم آنچه الآن می گویم، تنها حاكم، خداست. این هم از آن #آیات_توحیدی است؛ اگر در بخش های دیگر دارد كه #بهترین_حاكم خداست، دیگران اگر حكمشان باطل باشد كه اصلاً خیر نیست و اگر حكمشان حق باشد، یا بالتبع است یا بالعرض یا بالمجاز. این حصر در عبارت شریفه ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ﴾، برای تبیینِ توحیدِ #حاكمیت_خدای_سبحان است. ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ﴾، چون اینچنین است یعنی تنها حاكم اوست و تنها قادر اوست و كار به دست اوست و اسباب را هم او تثبیب می كند و اسباب هم منحصر نیستند بلکه آن اسباب شناخته نشده و ناشناخته خیلی بیش از اسباب شناخته شده هستند، پس چاره جز #توكل نیست.
🔹 براساس این #توحید_افعالی، وجود مبارك یعقوب (سلام الله علیه) فرمود كه تنها حاكم اوست؛ علل ناشناخته زیاد است، ما هم كه هم جاهلیم هم عاجز، كسی كه جاهل هم باشد عاجز هم باشد نیازمند هم باشد چارهای جز این نیست كه #وكیل_بگیرد و وكیل هم باید قادر باشد هم عالم باشد هم بخشنده و آن خداست و لاغیر، لذا به صورت حصر گفت: ﴿عَلَیهِ تَوَكَّلْتُ﴾ نه «توكلت علیه» یعنی تنها تكیه گاهِ توكلِ ما خداست، برای اینكه تنها حاكم اوست تنها #علیم_بالذات اوست تنها #قدیر_بالذات اوست.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 53
🔰 @p_eteghadi 🔰