eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.6هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امام حسین (ع): در بیان آنچه هنگام ظهور امام زمان علیه السلام رخ می‌دهد: برکت از آسمان به سوی زمین فرو می‌ریزد، تا آن جا که درخت از میوه فراوانی که خداوند در آن می‌افزاید، می‌شکند. (مردم) میوه زمستان را در تابستان و میوه تابستان را در زمستان می‌خورند و این معنای سخن خداوند است که: (و اگر مردم آبادی‌ها ایمان می‌آوردند و تقوا پیشه می‌کردند، برکت‌هایی از آسمان و زمین به روی آنان می‌گشودیم، لیکن تکذیب کردند.) 📚الخرائج و الجرائح ج ۲، ص ۸۴۹ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 وجه جاوید ▫️ حسین ‌بن‌ علی (سلام الله علیه) مطابق بخشی از زیارتنامه ‌های مأثور درباره آن حضرت «وَجْهُ‏ اللَّه» است. همه چیز از بین می‌ رود ولی «وَجْهُ‏ اللَّه» از بین نمی ‌رود. اینكه در زیارت آن حضرت گفته می ‌شود که آن حضرت «وَجْهُ‏ اللَّه» است; یعنی و دوام دارد و هرگز از بین نمی ‌رود. ▫️ برخی‌ها زنده‌ اند در حد خاص خود و بعضی ‌ها هم حیات «وجه ‌اللّه»ی دارند؛ در همان زیارت‌ های مخصوص سالار شهیدان (سلام الله علیه) آمده است كه شما «وَجْهُ‏ اللَّه» هستید و «وَجْهُ‏ اللَّه» هرگز از بین نمی ‌رود. بر همه شرق و غرب لازم است كه از نهضت و سالار شهیدان طَرْفی ببندند، چون او با جهل مبارزه كرد, با ظلم مبارزه كرد و برای مبارزه، آنچه لازم بود هزینه كرده است، لذا در زیارت ‌های آن حضرت درباره ایشان گفته می ‌شود که صلوات بر ایشان هر وقتی كه سخن از سلام باشد یا نباشد: «كُلَّمَا ذُكِرَ السَّلَامُ‏ وَ كُلَّمَا لَمْ‏ یذْكَرْ»؛ هر وقت سخن از زیارت است سلام بر شما، هر وقت سخن از زیارت نیست سلام بر شما! چون شما استحقاق این را دارید، چون جاودانه و جهانی هستید. ما را هم حسین ‌بن ‌علی به این معنا دعوت كرده است و فرمود زائر من کسی است و ولی من كسی است كه «كَانَ‏ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ‏». این آن حضرت برای همیشه است و اختصاصی به آن عصر و مصر یا نسل ویژه ندارد. 📚 ویژه برنامه نهضت سید الشهدا در مقام عقل و عدل تاریخ: محرم 1393 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 مقتل به روایت اول 🔹هنگامى که امام حسین علیه‌السلام شهادت خاندان و فرزندانش را دید و از آنان کسى جز امام و زنان و کودکان و فرزند بیمارش- امام سجّاد علیه‌السلام- نماند، ندا داد: ◾️«هَلْ مِنْ ذابٍّ یَذُبُّ عَنْ حَرَمِ رَسُولِ اللَّهِ؟ ◾️هَلْ مِنْ مُوَحِّدٍ یَخافُ اللَّهَ فینا؟ ◾️هَلْ مِنْ مُغیثٍ یَرْجُوا اللَّهَ فِی إِغاثَتِنا؟ ◾️هَلْ مِنْ مُعینٍ یَرْجُوا ما عِنْدَاللَّهِ فِی إِعانَتِنا؟» 🔻 آیا کسى هست که از حرم رسول خدا دفاع کند؟ 🔻 آیا خداپرستى در میان شما پیدا مى‏‌شود که از خدا بترسد و ستم بر ما روا ندارد؟ 🔻آیا فریادرسى هست که براى خدا به فریاد ما برسد؟ 🔻 آیا یارى کننده‌‏اى هست که با امید به عنایت خداوند به یارى ما برخیزد؟». 🔶با طنین‌افکن شدن نداى استغاثه امام علیه‌السلام، صداى گریه و ناله از بانوان حرم برخاست. 🔷امام علیه‌السلام به خیمه‏‌ها نزدیک شد و فرمود: ◾️«ناوِلُونی عَلِیّاً ابْنی الطِّفْلَ حَتّى‏ اوَدِّعَهُ»  🔻فرزند خردسالم «على» را به من بدهید تا با او وداع کنم. 🔶 فرزندش را نزد امام آوردند. امام علیه‌‌السلام در حالى که طفلش را مى‏‌‌بوسید، خطاب به او فرمود: ◾️«وَیْلٌ لِهؤُلاءِ الْقَوْمِ إِذا کانَ خَصْمُهُمْ جَدَّکَ» 🔻وای به حال این گروه ستمگر آنگاه که جدّت رسول خدا صلى الله علیه و آله با آنان به مخاصمه برخیزد. 🔷 هنوز طفل در آغوش امام آرام نگرفته بود که حرملة بن کاهل اسدى، او را هدف قرار داد و تیرى به سوى وى پرتاب کرد و گلوى او را درید، خون سرازیر شد. 🔶امام علیه‌السلام دست‏ها را زیر گلوى آن طفل گرفت تا از خون پر شد؛ آنگاه خون‏ها را به سوى آسمان پاشید و به خدا عرض کرد: 🔻«اللَّهُمَّ إِنْ حَبَسْتَ عَنَّا النَّصْرَ فَاجْعَلْ ذلِکَ لِما هُوَ خَیْرٌ لَنا» 🔷بار الها! اگر در این دنیا ما (در ظاهر) بر این قوم پیروز نشدیم، بهتر از آن را روزى ما فرما». 🔶 بعد از شهادت آن طفل، امام علیه‌‌السلام از اسب پیاده شد و با غلاف شمشیر، قبر کوچکى کند و کودکش را به خونش آغشته ساخت و بر وى نماز گذارد (و دفن نمود).  📚(مقتل خوارزمی، ج 2 ص 32 ؛ بحارالانوار علامه مجلسی، ج 45 ص 46 ؛ عاشورا ریشه‏ها، انگیزه‏ها، رویدادها، پیامدها، ص 497) ✳️ علّامه مجلسى میافزاید: امام فرمود:  ◾️«هَوَّنَ عَلَىَّ ما نَزَلَ بی أَنَّهُ بِعَیْنِ اللَّهِ» 🔻این مصیبت بر من آسان است، چرا که در محضر خداست. 🔶امام باقر علیه‌السلام فرمود:  ◾️«فَلَمْ یَسْقُطْ مِنْ ذلِکَ الدَّمِ قَطْرَةٌ إِلَى الْأَرْضِ»  🔻از خون گلوى على اصغر که امام آنها را به آسمان پاشید، قطره‌‏اى به زمین برنگشت.  🔷در روایت دیگرى آمده است که امام حسین علیه‌السلام فرمود:  ◾️«لا یَکُونُ أَهْوَنَ عَلَیْکَ مِنْ فَصیلٍ، اللَّهُمَّ إِنْ کُنْتَ حَبَسْتَ عَنَّا النَّصْرَ، فَاجْعَلْ ذلِکَ لِما هُوَ خَیْرٌ لَنا» 🔻 خدایا! فرزندم نزد تو کمتر از بچّه ناقه صالح پیامبر نیست. خدایا! اگر پیروزى (ظاهرى) را از ما دریغ داشته‏‌اى بهتر از آن را روزى ما فرما. 📚(بحارالانوار علامه مجلسی، ج 45 ص 46) 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 مقتل به روایت دوم 📚معالى السبطین از قول ابومخنف شهادت طفل شیرخوار را به گونه دیگرى آورده است، 🔷می‏گوید: امام علیه‌السلام پس از شهادت على اکبر به خواهرش فرمود:  ◾️«یا اخْتاهُ اوُصیکِ بِوَلَدی الصَّغیرَ خَیْراً، فَانَّهُ طِفْلٌ صَغیرٌ وَ لَهُ مِنَ الْعُمْرِ سِتَّةُ أَشْهُرٍ»  🔻خواهرم! به فرزند خردسالم نیکى کن، او خردسال است و تنها شش ماه دارد». 🔶خواهر عرض کرد: ✳️«برادرجان! این طفل به مدّت سه روز است که جرعه آبى ننوشیده است، از این گروه کمى آب بطلب!». 🔶امام علیه‌السلام با شنیدن این سخن، طفلش را گرفت و به سوى دشمن روانه شد و فرمود: ◾️«یا قَوْمِ قَدْ قَتَلْتُمْ أَخی وَ أَوْلادی وَ أَنْصارِی وَ ما بَقِی غَیْرُ هذَا الطِّفْلِ، وَ هُوَ یَتَلَظّى‏ عَطَشَاً مِنْ غَیْرِ ذَنْبٍ اتاهُ إِلَیْکُمْ، فَاسْقُوهُ شَرْبَةً مِنَ الْماءِ» 🔻اى مردم! شما برادر و فرزندان و یارانم را کشتید و کسى جز این طفل که بى هیچ گناهى از تشنگى مى‏‌سوزد، نمانده است، او را با جرعه آبى سیراب کنید.  📚(معالی السبطین، ج 1 ص 418) 🔷و به تعبیر «نفس المهموم» امام علیه‌السلام فرمود:  ◾️«یا قَوْمِ، إِنْ لَمْ تَرْحَمُونی فَارْحَمُوا هذَا الطِّفْلَ»  🔻اى مردم اگر به من رحم نمى‌‏کنید به این طفل خردسال رحم کنید. 🔶امام علیه‌السلام در حال گفتن این سخنان بود که بناگاه تیرى از سوى ستمگرى سیاه دل- حرملة بن کامل اسدى- حلقوم طفل را پاره کرد و از گوش تا گوش را درید. 🔷امام علیه‌السلام کف دستش را زیر گلوى بریده طفل گرفت و چون از خون پر شد، آن را به آسمان پاشید 🔶و در روایت دیگر آمده است، امام دستانش را زیر گلوى طفل گرفت و گفت:  ◾️«یا نَفْسُ اصْبِری فیما أَصابَکِ، الهی تَرى‏ ما حَلَّ بِنا فی الْعاجِلِ فَاجْعَلْ ذلِکَ ذَخیرَةً لَنا فی الْاجِلِ»  🔻اى نفس! در برابر این همه مصیبت شکیبا باش! خدایا! تو مى‌‏بینى که در این دنیاى فانى چه مصائبى براى ما رخ داده، پس آن را براى روز رستاخیزمان ذخیره ساز. 📚(نفس المهموم، ص 349) 🔷در روایت دیگرى آمده است که امام علیه‌السلام به خدا عرض کرد:  ◾️«اللَّهُمَّ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهُمْ دَعَوُنَا لِیَنْصُرُونا فَخَذَلُونا وَ أَعانُوا عَلَیْنا، اللَّهُمَّ احْبِسْ عَنْهُمْ قِطَرَ السَّماءِ، وَ احْرِمْهُمْ بَرَکاتِکَ، اللَّهُمَّ لا تُرْضِ عَنْهُمْ أَبَداً، اللَّهُمَّ إِنَّکَ إِنْ کُنْتَ حَبَسْتَ عَنَّا النَّصْرَ فی الدُّنْیا، فَاجْعَلْهُ لَنا ذُخْراً فِی الْآخِرَةِ وَ انْتَقِمْ لَنا مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ» 🔻خدایا! تو مى‌‏‌دانى که اینان ما را دعوت کردند تا به یارى‏‌‌مان بشتابند ولى ما را رها کردند و در برابر ما بپاخاستند، خدایا! باران آسمان را از آنان دریغ‌‌‏دار و آنان را از برکاتت محروم کن. خدایا هرگز از آنان خشنود مشو. 🔻 خدایا اگر در دنیا، پیروزى را از ما دریغ داشته‌‌‏اى، آن را ذخیره آخرت ما قرار ده و از گروه ستمکاران انتقام ما را بستان». 📚(عاشورا ریشه‌ها، انگیزه‌ها، رویدادها، پیامدها، ص 497) 🔰 @p_eteghadi 🔰
شهدای ایرانی کربلا !!!! 🤔 : ❓آیا در میان شهدای کربلا ایرانی تبار هم بوده است !!!!! 💠💠 👌در این رابطه نص تاریخی روشنی نیست که ثابت کند : شهیدی در کربلا ایرانی بوده باشد , برخی احتمال داده اند که برخی از موالیان شهید ایرانی بوده باشند اما دلیل قطعی بر این مساله وجود ندارد . ❗️یکی از افرادی که احتمال داده اند که شهید ایرانی کربلا باشد , اسلم بن عمرو ترکی است . در کتاب دانشنامه امام حسین علیه السلام در مورد او چنین آمده است : " وى، برده دانشمندى بود كه توفيق شهادت در ركاب امام حسين عليه السلام را يافت. 👌خوارزمى، در باره او آورده است: ❗️جوان تركى كه قارى قرآن و عربيدان بود، براى مبارزه به ميدان آمد. او كه از غلامان حسين عليه السلام بود، نبرد را شروع كرد، در حالى كه چنين رَجَز مى‏خواند: دريا، از [نيزه‏] انداختن و [شمشير] زدنم، متلاطم مى‏شود و فضا، از تير و تيراندازى‏ام آكَنْده مى‏شود. زمانى كه شمشيرم در دست راستم، برق مى‏زند . دل حسود مورد احترام، مى‏شكافد. ❗️سپس، تعدادى را كُشت. او را دوره كردند و به زمينش زدند. حسين عليه السلام به سوى او آمد و گريست و صورتش را بر صورت او گذاشت. او چشمانش را باز كرد و حسين عليه السلام را ديد و لبخندى زد و به سوى پروردگارش، ره‏سپار شد. 📚مقتل الحسین خوارزمی ج ٢ ص ٤٢ _ مناقب ابن شهر آشوب ج ٤ ص ١٠٤ ❗️ابن شهرآشوب، او را غلام حُر، معرّفى كرده است. خوارزمى نيز ماجراى پيوستن حُر به اردوى امام عليه السلام را به همراه برده‏اى تُرك، آورده است. 📚دانش نامه امام حسین ع ج ٢ ص ١٤٦ 👌چنان که گفتیم در نصی صریحا نیامده است که این فرد از غلامان ترک زبان ایران بوده باشد , تنها در برخی از کتابهای متاخر و معاصر احتمال داده اند که او از ترکان دیلم نزدیک قزوین ایران بوده است : " زاد في وسيلة الدّارين: على الظّاهر كان أبوه من ترك الدّيلم قرب قزوين‏ " 📚موسوعة الامام الحسين(عليه‏السلام)، ج‏15، ص: 121 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ قضیه کربلا و عاشورا برای امروز چه پیام‌ها و درس‌هایی دارد؟ 🔰 قضیه قیام خونین امام حسین(ع) و یاران با وفایش درس‌های زیادی به بشریت آموخت که تا ابد زنده هستند؛ در این‌جا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم: 1️⃣. همراهی با ولایت 👈 از جمله مهم‌ترین درس‌های عاشورا درس با ولی بودن در سخت‌ترین شرایط زندگی است. چه بسیار افرادی که تا زمانی از ولی و وصی خدا حمایت می کنند که منافع و مقاصد دنیوی آن‌ها در خطر نباشد. از این رو به محض اینکه آن منافع دستخوش نگرانی و آسیب قرار گرفتند، خود را کنار کشیده و حرکی از خود نشان نمی دهند. 🔶 این در حالی است که در شب عاشورا هر چند امام حسین علیه السلام بیعت خود را از یاران برداشت، ولی یاران و انصار خاص حضرت با وجود علم به شهادت و کشته شدن در روز عاشورا دست از یاری امام خود بر نداشتند. 2️⃣. عدالت خواهی 👈 مکتب عاشورا درس چگونه عادل بودن و چگونه عادل زیستن را به همگان می آموزد. ماهیت عدالتخواهی و ظلم ستیزی امام حسین(علیه السلام) سرمایه الهام ملت ما در انقلاب اسلامی در قیام بر ضد طاغوت به شمار می آید. 3⃣ خنثی بودن ممنوع! 👈 یکی از زیباترین درس های عاشورا عدم بی‌طرفی در برابر جریان‌های فرهنگی و ضد فرهنگی جامعه است. کسی که در مکتب عاشورا درس گرفته باشد، به خوبی می‌داند که در حوادث جامعه چه نقش و مسئولتی را بر عهده دارد؛ به همین جهت با مسئولیت پذیری سعی در ایفای نقش خود به نحو احسن دارد. 4⃣. سکوت ممنوع! یکی از درس های مکتب و دانشگاه عاشورا، تبیین و روشنگری است. دانش آموختگان دانشگاه عاشورا، به خوبی یکی از وظایف خود را روشنگری و آگاه کردن آحاد جامعه از حوادث و وقایع دینی و فرهنگی می‌دانند. در مکتب امام حسین علیه السلام سکوت معنا و مفهومی ندارد، هرگاه ظلم و ستم و دستگاه جور سعی داشته باشد که با رفتارهای وقیحانه خود ضربه ای بر پیکار اسلام زند سکوت جایز نیست. 5⃣. انتخاب درست 👈 یاران امام حسین علیه السلام بهترین نوع مردن را انتخاب می‌کنند، آن‌ها آموخته‌اند که بهترین مردن، مرگ در راه خدا و در حین نماز و اطاعت از ولی و وصی خدا است. آنها از سید و سرور خود آموخته اند که زندگی همراه با ننگ و ستم پذیری و بدور از عزت و سرلندی بدترین نوع مردن است. _____________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/99827 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ شیعه واقعی یعنی این👇👇 🔰 یکی از شیعیان شناخته‌ شده‌ شهر کوفه، شخصی است به نام «عبدالله بن عفیف ازدی» . عبدالله به گواه تاریخ نویسان از شیعیان امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) است. ✅ عبدالله بن عفیف در دوران خلافت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) با جان و دل در خدمت حکومت حضرت بود. او در جنگ جمل در رکاب حضرت به نبرد با ناکثین پرداخت و در این راه چشم چپ خود را به درگاه الهی هدیه کرد و در جنگ صفین نیز چشم دیگرش را نیز از دست داد. ❇️ پس از شهادت مظلومانه امام حسین(علیه‌السلام) و ورود کاروان اسرای اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به شهر کوفه، ابن زیاد به دنبال خود نمایی و تبلیغات علیه اهل‌بیت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بود و به همین منظور دستور داد تا مردم را در مسجد کوفه جمع کنند. وقتی مردم در مسجد جمع شدند، ابن زیاد بر منبر نشست و ضمن خطبه‌ای یزید بن معاویه و پیروانش را مورد ستایش قرار داد و نسبت به امام حسین و پدر گرامیش(علیهماالسلام) و شیعیان لب به هتاکی و دشنام گشود. 🔶 بدگویی‌های ابن زیاد با اعتراض شدید عبدالله بن عفیف مواجه شد. او از میان مردم برخاست و گفت: «ای پسر مرجانه، دروغ‌گو و پسر دروغ‌گو، تو و پدرت هستید و آن کسی که تو را امیر کرده است و پدرش.» 🔺 سخنان این پیرمرد نابینا ترسی در دل ابن زیاد انداخت و سراسیمه دستور داد تا او را دست‌گیر کنند. وقتی ماموران ابن زیاد به عبدالله بن عفیف هجوم بردند و او را دست‌گیر کردند، وی از افراد قبیله خود -ازد- کمک خواست و تعدادی از جوانان قبیله ازد به یاری او شتافتند و پس از آزادی او از چنگال نیروهای ابن زیاد وی را به خانه‌اش رساندند. 👈 دژخیمان ابن زیاد از هر سو به خانه عبدالله بن عفیف یورش برد. عبدالله نیز با وجودی که نابینا بود، دست به قبضه شمشیر برد و از خود دفاع کرد تا این‌که توسط نیروهای ابن زیاد اسیر شد و او را نزد ابن زیاد بردند. ابن زیاد دستور داد تا او را به قتل رساندند و در منطقه سبخه کوفه به دار آویختند. ____________ 📎 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢رابطه بدحجابی و فقر وبی عدالتی💢 همانطور که با فقر و بی عدالتی برخورد نمی کنی با بدحجابی هم نکن؟ ✅جواب این را مفصل در فایل صوتی طولانی دادیم. اما اجمالا: 1⃣اولا نه تنها در مورد بدحجابی که منکر اجتماعی است و نهی از منکر می خواهد بلکه هر مسلماني وظیفه شرعی دارد در برابر همه منکرات اجتماعی از جمله اختلاس وفقر و بی عدالتی و... تذکر زبانی بدهد. و کسانی که تذکر زبانی بر بدحجابی دارند از فقر و بی عدالتی و... هم متنفر هستند و اگر مواجه شدن تذکر می دهند. واگر گشت ارشاد با بدحجاب‌ها برخورد قانونی می‌کند قوه قضائیه هم وظیفه دارد با اختلاس و بی عدالتی برخورد کند و نمونه های این برخوردها و برگرداندن اموال اختلاس و... را میدانید 2⃣ثانیا معنای حرف شما این است اگرچند غلط املایی داریم باید بقیه ای که می‌توانیم درست بنویسیم را ننویسم؟ اگر در مواردی کم گذاشتیم کلا رها کنیم؟؟ فرزندی که در مواردی حرف والدین را گوش نداده و نمی دهد بگوییم اصلا گوش نده و در مواردی که اطاعت می کنی هم نکن؟!! یا نه باید درصدداصلاح صددرصدی همه جوانب باشیم؟ شما که نمی‌توانی همه شهر و منطقه و خیابان و کوچه خودت را چراغانی و روشن کنی پس تاریکی بمان داخل اتاق و خانه ات هم چراغ روشن نکن به نظرتان این حرف منطقی است؟! هر مسلمانی تا می‌تواند باید با منکرات اجتماعی ازباب نهی ازمنکر برخوردم عقول و مشروع داشته باشد. 3⃣ثالثا معنای حرف ایشان اینست خب ما که با بی عدالتی و فقر و... برخورد نمی کنیم پس با متخلفان راهنمایی رانندگی هم بر خورد نکنیم. با مشروب خواری علنی هم برخورد نکنیم. کسی در خیابان به دیگری تجاوز کرد یا ضرب و شتم کرد برخوردنکنیم با گران‌فروشی و رشوه و کم فروشی و... برخورد نکنیم در واقع معنای این حرف؛ هرج و مرج و بی قانونی محض نیست؟ به ورزشکار وزنه بردار بگویی توکه نمی‌توانی وزنه 400کیلویی بزنی پس آنمقداری هم که میتوانی را هم نزن ... رزمی کار تو که نمی‌توان مثلا بروسلی رذ بزنی پس ورزش را رها کن و مسابقات شرکت نکن.... هزار و یک مثال عرفی می‌توان پیدا کرد که همه عقلا عالم درحد توان تلاش خود را می‌کنند و به بهانه نتوانستن یا نخواستن در مواردی بقیه موارد را ترک نمی‌کنند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ❓ آیا امام حسین (علیه السلام) را خود شیعیان نکشتند و حالا بخاطر کردار بد شان عزاداری میکنند؟ 🔰 پاسخ: ✍ این هم یکی از سخنان ناجوانمردانه ای است که نظیر آن در دوران ما زیاد به گوش می خورد و گویی عده ای می خواهند به هر شکل و روشی به حق و حقیقت حمله کنند، بدون آنکه اندک ارزیابی ای از محتوای سخن خود داشته باشند. 1⃣-شیعه به کسی می گویند که پیرو و مطیع ائمه باشد، پس چگونه می توان قاتلان ائمه(علیهم السلام) را شیعه خطاب کرد؟ 2⃣-وقتی در هیچ جا امثال شمر، خولی، سنان و ... شیعه خوانده نشده اند، چگونه می توان چنین سخنی گفت حال آنکه شیعه نظیر حبیب بن مظاهر، مسلم بن عوسجه، زهیر بن قین و ... بودند که نهایت فداکاری و دلاوری را در رکاب امام حسین (علیه السلام) به نمایش درآوردند. 3⃣-امام حسین (علیه السلام) در سخنان خود، لشگر یزیدیان را پیروان ابوسفیان و عده ای بی دین می خواند و می فرمایند: واي بر شما اي پيروان أبو سفيان! اگر دين نداريد و از روز معاد نمي هراسيد، لا اقل در دنيا آزاد مرد باشيد و آن گونه كه مي پنداريد به حسب و نسب خود كه عرب هستيد باز گرديد.(1) 4⃣-اگر منظور از شیعه خواندن قاتلان این است که به امام حسین (علیه السلام) نامه نوشته بودند، شبث بن ربعي و حجار بن أبجر و عمرو بن حجاج و ... از نویسندگان معروف نامه بوده اند که هیچ جا ادعای شیعه بودن آنها نشده است. 5⃣-لشگر مقابل امام حسین (علیه السلام) کسانی بودند که در دلیل کینه ها و دشمنی هایشان به امام (علیه السلام) موج می زد و خودشان می گویند: « إنما نقاتلك بغضاً لأبيك» يعني: ما از روي بغض و كينه اي كه با پدرت علي بن ابي طالب داريم با تو به جنگ و نبرد برخاسته ايم.(2) آیا می توان کسانی که خود را دشمن حضرت علی (ع) می دانند، شیعه خواند؟ 6⃣- اگر این ادعا بدان خاطر مطرح شده که کوفیان شیعه بوده اند، باید بگوییم در زمانی عده ای از کوفیان شیعه بودند، که قطعا در دوران امام حسین (علیه السلام) عده قابل توجه شیعه در کوفه وجود نداشت. ابن أبي الحديد معتزلي در اين باره مي گويد: (در زمان معاویه) سخنرانان در هر كوي و برزن و بر فراز هر منبري علي را لعن كرده و از او بيزاري مي جستند و به او و اهل بيت او دشنام مي دادند؛ و بيچاره ترين مردم در آن زمان، مردم كوفه بودند؛ زيرا شيعه علي عليه السلام در آن شهر زياد بود؛ معاويه، زياد بن سميه را حاكم كوفه و هم زمان شهر بصره را نيز تحت امر او ساخت. و او به دنبال شيعيان مي گشت ـ او شيعيان را مي شناخت، زيرا در زمان خلافت علي عليه السلام از طرفداران او بود ـ پس ايشان را حتي زير هر سنگ و كلوخي هم كه بودند مي يافت و به قتل مي رساند و يا تهديد به قتل مي كرد؛ و دست ها و پا ها را جدا كرده و چشم ها را كور مي كرد؛ و ايشان را بر تنه هاي درخت خرما به دار مي كشيد؛ و يا از عراق بيرون مي كرد؛ تا جايي كه كسي از شيعيان شناخته شده در عراق باقي نماند. (3) 📚 پی نوشتها: 1. الفتوح، ابن اعثم، دارالاضواء، بیروت، لبنان، تحقیق علی شیری، ج5 ص117. 2. قندوزی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع المودة لذوی القربی، قم، اسوه، ۱۴۲۲ق. ص۳۴۶. 3. ابن ابی الحدید، عبدالحمید، شرح نهج البلاغة، به کوشش محمدابوالفضل ابراهیم، قاهره، ۱۳۷۸-۱۳۸۴ق/۱۹۵۹-۱۹۶۴م.، ج۱۱، ص ۴۴. 🔰 @p_eteghadi 🔰
چرا برای امام حسین (ع) گریه می کنیم ؟ مى‏گويند اگر امام حسين (عليه السلام) روز عاشورا پيروز شد چرا آن روز را جشن نمى‏گيريم؟ چرا گريه مى‏كنيم؟ آيا اين همه گريه در برابر آن پيروزى بزرگ براى چيست؟ گريه زبان صادق و طبيعى شوق و اندوه و درد و عشق يك انسان است. گريه تجلى طبيعى يك احساس و حالتى جبرى و فطرى از يك رنج، يك شوق يا يك اندوه مى‏باشد يكى از دانشمندان غرب مى‏گويد: «انسانى كه هرگز نمى‏گريد و گريستن را نمى‏داند احساس انسانى را فاقد است». گريه ترجمان دل است مثلا كسى كه عزادار است و مرگ عزيزى قلبش را مى‏سوازند، بايد گريه كند. وقتى كه دلش ياد از او مى‏كند و زبانش سخن از او مى‏گويد چشمش نيز با او همدردى مى‏كند مگر چشم از زبان صادقانه‏تر سخن نمى‏گويد؟! اشك چشم نشانه رقت قلب است كسى كه از صحنه دلخراش منقلب نمى‏شود تا اشك تأثر بريزد و نيز از حقيقت و جلوه زيبائى لذت نمى‏برد تا اشك شوق جارى گرداند از قلب سليم و روح متعادل برخوردار نيست. اميرمومنان على (عليه السلام) مى‏فرمايد: «خداوند متعال افرادى را كه به هنگام استماع قرآن تحت تأثير قرار نمى‏گيرند و از شنيدن آيات مربوط به قيامت تعجب نمى‏كنند، و خنده مى‏نمايند، مورد سرزنش قرار مى‏دهد و مى‏فرمايد : (تضحكون و لا تبكون) و نيز فرموده: (بكاء العيون و خشية القلوب من رحمة الله تعالى)(1) چنانكه «جمود عين» و محروم بودن از اشك و گريه از خوف خدا نشانه قساوت قلب و شقاوت معرفى شده است. رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود: «من علامات الشقاء: جمود العين، قسوة القلب...» (2) در مقابل، آن دسته از مومنانى كه بصيرتى روشن قلبى رؤوف و احساسى پاك و شفاف دارند در زبان قرآن كريم با جمله (يبكون و يزيدهم خشوعا) و (سجدّا و بكيّا) مورد ستايش قرار گرفته‏اند . قهرا اين نوع افراد در برابر عظمت مردان خدا اشك شوق و به خاطر مظلوميت آنان هم اشك غم و اندوه از چشم خود جارى مى‏كنند. 📚ارشاد القلوب: ص .128 📚بحار الانوار: ج 90 ص .336 ‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا