eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
20.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال ❓ زمان پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله هم گشت ارشاد بوده است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا حجاب از نظر دین یک امر اجباری است یا نه؟.mp3
1.83M
⭕️ سوال ⁉️ حجاب زمان پيامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به چه صورت بوده است؟ اگر كسي اجازه داشته حجاب را رعايت نكند، برخورد ایشان چگونه بوده؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
8.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ 🎥 سوال ❓آیا بعد از ظهور امام زمان(عج) هیچ ظلم گناهی نمیشه؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امیرالمؤمنین علیه السلام: به آنچه که به اصلاح و پاکی تو چیزی نمی افزاید گوش فرامده 📚غررالحكم حدیث6234 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘 خانواده محوری و سیاست گذاری 🔹کتاب سیاست گذاری و خانواده محوری تالیف دکتر سیدمحمدحسین چاوشیان و به همت موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم در چهارفصل تهیه و تدوین ‌شده است. 🔹فصل اول کتاب،شامل گفت‌وگو با استادان حوزه جامعه‌شناسی در خصوص مفهوم خانواده محوری در فرهنگ عمومی و سازمانی است. در فصل دوم، مفهوم خانواده محوری از منظر استادان روان‌شناسی مورد بحث قرار گرفته و در فصل سوم از منظر فقه و حقوق اسلامی به مفهوم خانواده محوری پرداخته شده است و سرانجام در فصل چهارم، خانواده محوری از نگاه مدیریتی و حکمرانی مورد بررسی قرار گرفته است. 🔹در هر فصل از کتاب خانواده محوری و سیاست گذاری، الزامات راهبردی سیاست‌گذاریِ خانواده محوری، با بهره‌گیری از نظرات متخصصین وکارشناسان با مروری بر مهمترین اسناد و برنامه های سیاستی حوزه خانواده به ویژه سیاست های کلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری ارائه شده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
دخالت فقهاء در حکومت !!!! 🤔 : ❓از فقهای حکومتی بپرهیزید !!!! کافی ج ۱ ص ۴۶ ح ۵ امام صادق نقل کرد که رسول‌خدا گفت: فقها مادام که داخل (و درگیرِ) دنیا نشده باشند امین رسولان هستند. پرسیده شد ای رسول‌خدا، داخل دنیا شدن‌شان به چیست؟ گفت: پیروی‌شان از قدرت حاکم؛ پس اگر چنین کردند بایستی از آن‌ها بابت دین‌تان پرهیز کنید ❕❕❕ 💠💠 👌مقصود روایت فوق سلاطین جور هستند که برای رسیدن به دنیا از هیچ ظلم و ستمی پرهیز نمی کنند , در این هنگام علما و فقها نباید چنین سلاطین ظالمی را تایید و یاری کنند که اگر چنین کنند مردم باید از آنان دوری کنند , چنان که در روایت دیگری این قضیه با شرح بیشتری بیان شده است , امام صادق علیه السلام فرمود: " ملعون است، ملعون، عالمی که به دنبال سلطان جوری است، و یاور او در ستم او است. " "مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ عَالِمٌ یَؤُمُّ سُلْطَاناً جَائِراً مُعِیناً لَهُ عَلَی جَوْرِهِ. " 📚کنزالفوائد ج ١ ص ١٥٠ _ وسائل الشیعه ج ١٦ ص ٢٨٠ ❕یا مطابق نقل دیگر پیامبر گرامی اسلام فرمود : " هر کس سلطان جائر و ستمگری را مدح کند و خود را در برابرش سبک سازد و کرنش کند به طمع او، همنشین او است در دوزخ. " "مَنْ مَدَحَ سُلْطَاناً جائرا .... " 📚الفقیه ج ٤ ص ١١ _ امالی صدوق ص ٤٢٦ ❕این روایات در ممنوعیت یاری سلطان ستمگر اشاره به آیه شریفه است که فرمود : "و تكيه بر ظالمان نكنيد كه موجب مى‏شود آتش شما را فرو گيرد و در آن حال جز خدا هيچ ولى و سرپرستى نخواهيد داشت و يارى نمى‏شويد. "( هود ١١٣ ) 👌اما اگر سلطان عادلی در راس امور باشد که دستورات خداوند را در جامعه اجرا می کند , در این صورت وظیفه علما و فقهاء یاری کردن این سلطان عادل است که مصداق چنین سلطانی در عصر غیبت فقیه جامع الشرایط است . 👌چنین سلطان عادلی همان است که امیر مومنان علیه السلام در نهج البلاغه در توصیف او فرمود : " السُّلْطَانُ وَزَعَةُ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ." "سلطان (عادل) پاسدار الهى در زمين اوست‏ " 📚نهج البلاغه حکمت ٣٣٢ ❕شارحین این کلام علی علیه السلام می گویند : " پيام خاصى كه اين كلام نورانى در بر دارد اين است كه جامعه اسلامى بدون حكومت قوى كه مردم، خود را موظف به پيروى از آن بدانند اداره نمى‏شود و هنگامى كه فرد قوى و عادلى در رأس حكومت قرار گيرد همه بايد از او پيروى كنند تا نظم صحيح بر جامعه حاكم گردد و هرج و مرج و بى‏قانونى برچيده شود. " 📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج‏14، ص: 671 👌و بر همین اساس معصوم علیه السلام در مورد سلطان عادل و نقش او در گسترش دین فرمود : "دین و سلطان دو برادر همراه هم اند، و به ناچار باید یکی با دیگری باشد. دین رأس است و سلطان پاسبان. اگر رأس نباشد، ویرانی است، و اگر پاسبان نباشد، ضایع می‌شود. " 📚الاختصاص مفید ص ٢٦٣ _ بحار الانوار ج ٧٢ ص ٣٥٤ 👌در روایت دیگری امام صادق علیه السلام به زیبایی حکومت سلطان عادل و لزوم تقویت او و حکومت سلطان ستمگر و لزوم دوری از او را به تصویر کشیده و می فرماید : "چون حکمران در این جهت عادل باشد، قبول منصب او و همکاری با او و یاری او در حکمرانی اش و تقویت او، حلال است، و حلال شده و کسب با آنها حلال است؛ برای آنکه در سرپرستی والی عادل و مامورانش احیای هر حق و عدلی است، و نابودی هر ستم و ناحق و فساد. از این رو، هر کس بکوشد در نیرومندی حکومت او و او را در امر ولایتش یاری کند، در طاعت خدا کوشا بوده و نیروبخش دین خدا است. ❗️و اما وجه حرام ولایت و حکمرانی: ولایت والی باطل و ناحق است، و ولایت حکمرانان از طرف او، از رئیس آنها تا پیروانش، والی و دنباله هایش، از مامور و مامور تا پایین ترین مقام ولایت بر زیردستان. کار برای ایشان و کسب به همراهشان از نظر حکمرانی با آنها حرام است و حرام شده، و هر کس انجام بدهد، عذاب می‌کشد، کم باشد , یا بیش، زیرا هر گونه کمک به آنها گناه کبیره است؛ چون در حکومت حاکم ناحق، نابودی کل حق و زنده شدن کل باطل است، و موجب بروز و ظهور ظلم و جور و فساد است، و باطل کردن همه کتب الهی و کشتن همه پیغمبران و مؤمنان و ویرانی مساجد و دیگرگونی سنت خدا و قوانین او، و از این رو حرام است همکاری با آنها، و کمک به آنها، و کسب با آنها، جز از راه ناچاری، مانند خوردن خون و مردار. " " فَإِذَا صَارَ الْوَالِي وَالِيَ عَدْلٍ بِهَذِهِ الْجِهَةِ فَالْوِلَايَةُ لَهُ وَ الْعَمَلُ مَعَهُ وَ مَعُونَتُهُ فِي وِلَايَتِهِ وَ تَقْوِيَتُهُ حَلَالٌ مُحَلَّلٌ وَ حَلَالٌ الْكَسْبُ مَعَهُمْ وَ ذَلِكَ أَنَّ فِي وِلَايَةِ وَالِي الْعَدْلِ وَ وُلَاتِهِ إِحْيَاءَ كُلِّ حَقٍّ وَ كُلِّ عَدْل‏ ..." 📚تحف العقول ص ٣٣٢ _ بحار الانوار ج ٧٢ ص ٣٤٧ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 فقر محض 🔹 با خدا، با مذلت باید کرد. بخواهی به طرف حق تعالی بروی، اگر آبروی خودت را ببری، بگویی من چهل سال درس خواندم، «آبروی خود بری، گر آبروی خود بری»! اگر بگویی خدایا من چهل سال درس خواندم، همان‌جا آبرویت را می ‌برند می ‌گویند این را که ما به شما دادیم، تو چه کار کردی؟! 🔹 اگر کسی آبروی خود را نزد خدا ببرد، همان‌جا آبروی او را می ‌ریزند: «آبروی خود بری، گر آبروی خود بری». اگر نزد خدا آبروی خود را بردی، گفتی خدایا ما سی چهل سال زحمت کشیدیم، همان‌جا آبروی شما را می ‌برند می‌ گویند اینکه از ما بود، این را که ما به شما دادیم، تو چه کار کردی؟! لذا گفتند: روی گردآلود بر زی او كه بر درگاه او ٭٭٭ آبروی خود بری، گر آبروی خود بری آنچه داریم ، داده اوست. 📚 سوره مبارکه مدثر جلسه 2 تاریخ: 1398/01/28 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ره آورد قیام ▫️ گرچه وجود مبارک نوح گفت خدایا! من سالیان متمادی شب ها و روزها مردم را دعوت کردم: ﴿رَبِّ إِنِّی دَعَوْتُ قَوْمِی لَیلاً وَ نَهَاراً ٭ فَلَمْ یزِدْهُمْ دُعَائِی إِلاّ فِرَاراً﴾؛ من رنج شبانه روز کشیدم تا اینها را هدایت کنم ولی اینها نپذیرفتند؛ اما در حضرت عرض می کنیم: «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیسْتَنقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلالَة»؛ تنها سخنان شب و روز نبود، بلکه بود؛ خون را در این راه داد تا جامعه را زنده کند. اگر ذات اقدس الهی برنامه رسمی انبیا را دو چیز قرار داد: یکی تعلیم کتاب و حکمت و دیگری تزکیه، وجود مبارک سالار شهیدان، همین برنامه را با احیا کرده است. ▫️ ما یک نیرو داریم که اندیشه و تفکّر و استدلال و مانند آن را به عهده دارد و یک نیرو داریم که عزم و اراده و نیت و اخلاص را تأمین می کند. وجود مبارک سالار شهیدان با خون دادن دو کار را کرده: یکی اینکه مردم را کرده و یکی اینکه مردم را کرده است؛ یعنی اهل جزم و استدلال و برهان کرده که خوب می فهمند و اهل عزم و اراده و تصمیم کرده که خوب تصمیم می گیرند. جزم بدون عزم، می سازد و عزم بدون جزم، می سازد. فرمود سالار شهیدان کاری کرده که با یک دست، جزم علمی مردم را تأمین کرد و با دست دیگر، عزم عملی مردم را بیمه کرد؛ «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیسْتَنقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ» که بشوند عالم، «وَ حَیرَةِ الضَّلالَة» که بشوند عاقل؛ عقل همان است که «عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَن وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنان». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/09/05 🔰 @p_eteghadi 🔰
‍ ‍ 🔆متن شبهه : چرا خانم ها باید تاوان نفس ضعیف مردها را بدهند؟ چرا خانم ها محدود باشند که مردها به گناه نیفتند؟ خب مردها خودشونو کنترل کنن! چرا مردها آزاد باشند هرطور می خوان در جامعه عمل کنند؛ اما ما زن ها به خاطر اونا اسیر و محدود باشیم؟ بذارید خانم ها هم یه کم آزاد باشند! 🔆پاسخ شبهه : 1⃣فرض کنید عقل نیز پذیرفت که زنان باید آزاد باشند و مردان نگاه خود را کنترل کنند، آیا با فرض وجود این ادعا مردان هم نگاه نخواهند کرد؟ آیا مردان بیمار دل هم رعایت خواهند کرد؟ آیا دیگر تعرضی به زنان صورت نخواهد گرفت؟ 2⃣اگر فضای جامعه آلوده به جلوه های جنسی زنان و مردان باشد در این بین آن کسی که بیش از همه متضرر خواهد شد، زن است. موجودی که از روحی لطیف و حساس برخوردار است. در این کشاکش تمایلات و نیازها، اوست که دائما به عنوان یک شیئ دیده می شود و مورد توجه جنسی مردان مختلف قرار می گیرد که اغلب آن ها خیرخواهانه نخواهد بود. اوست که به علت در دسترس بودن احترام و جایگاه ارزشی خود را از دست می دهد. 3⃣شهید مطهری معتقد است: «حیا و عفاف و ستر و پوشش تدبیری است که خود زن با یک نوع الهام برای گرانبها کردن خود و حفظ موقعیت خود در برابر مرد به کار برده است…. به طور کلی رابطه ای است میان دست نارسی و فراق از یک طرف و عشق و سوز و گرانبهایی از یک طرف دیگر، همچنانکه رابطه ای است میان عشق و سوز از یک طرف و میان هنر و زیبایی از طرف دیگر؛ یعنی عشق در زمینه فراق ها و دست نارسی ها می شکفد و هنر و زیبایی در زمینه عشق رشد و نمو می یابد.(مسئله حجاب، ص ۷۲) 4⃣واضح است که با دست و دلبازی ها و جلوه گری های زنان در سطح جامعه، اولین کسانی که متضرر خواهند شد خود زنان هستند و در مرحله بعد این خانواده ها هستند که به شدت آسیب می بینند، چنانچه در سال های اخیر طلاق ها و اختلافات خانوادگی ناشی از طلاق در جامعه افزایش یافته است. 5⃣طبق آیات الهی و تعالیم اهل بیت علیهم السلام هم بر مرد و هم بر زن واجب است که اولاً بدن خود را در مقابل نامحرمان به نمایش نگذارند و ثانیاً چشم خود را از نگاه شهوانی به نامحرم بازگیرند. 6⃣هیچ منطقی نمی پذیرد که زن بگوید: من هر طور خواستم جلوه می‌کنم و مرد چشم بسته و نگاه نکند و مرد نیز بگوید: من به هر صحنه ای که بخواهم نگاه می کنم و زن باید خود را بپوشاند! بلکه برای داشتن جامعه ای با سلامت روحی و جسمی برای افراد و رشد اخلاق و معنویات در جامعه، نیاز به رعایت همه جانبه قوانین و احکام اسلامی هستیم . 7⃣در این بین منطقی و عاقلانه است که قدم اول را زنان بردارند و با پوشیدگی خود مردان را نیز به رعایت حریم خود وادار نمایند. مونتسکیو، نویسنده و فیلسوف فرانسوی می نویسد: «قوانین طبیعت حکم می کند زن خوددار باشد؛ زیرا مرد، با تهوّر آفریده شده است و زن، نیروی خودداری بیشتری دارد. بنابراین، تضادّ بین آن ها را می توان با «حجاب» از بین برد و بر اساس همین اصل، تمام ملل جهان معتقدند که زنان باید حیا و حجاب داشته باشند.» (نقل از روح القوانین، مونتسکو، ترجمه علی اکبر مهدوی، ص ۱۰۱) 8⃣شایسته است که زنان با نوع پوشش خود مردان را تربیت کنند که چگونه باید به زنان نگاه کنند نه اینکه با جلوه گری های خود حتی توجه مردان پاک را نیز به خود جلب کنند. در اینصورت از مردان بیماردل که منتظر فرصتی برای تعرض به حریم زنان هستند چه توقعی می توان داشت؟ 9⃣گاهی حتی بسیاری از مردان هم که می خواهند پاک بمانند مظلوم واقع شده اند و دائماً باید با فشارهای روانی از طرف جامعه دست و پنجه نرم کنند. جالب است که اگر مرد جوانی دست از پا خطا کند و به زنی متعرض شود زن می تواند از او شکایت کند اما هیچ مردی نمی تواند از زنان بخاطر بدپوششی و بر هم زدن آرامش فکری و تعادل روحی خود شکایت کند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
139.8K
⭕️ سوال میخواستم بدونم آیا مسیحیت و یهودیت ادیان جهانی بودند؟ یا مخصوص قوم بنی اسرائیل بودند؟ چون یه آقایی ادعا میکنه که این ها ادیان جهانی نبودند و ... ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم ظاهر آموزه‌هایشان و آنچه هم که در خارج اتفاق افتاده این است که این دین برای همان قوم بنی اسرائیل بوده است. حضرت موسی می‌گوید که من برای قوم بنی‌اسرائیل مبعوث شدم تا برخی از حرام‌های تنبیهی را حلال کنم. یا حضرت موسی در خارج، با بنی‌اسرائیل سر و کار داشت و بنی‌اسرائیل را می‌خواست نجات بدهد از شرّ فرعون؛ امّا این که دیگران هم حق نداشتند به این آئین بپیوندند؟ چرا[می‌توانستند] الآن یهودی‌ها می‌گویند نه فقط بنی‌اسرائیل هستند که حقّ یهودی شدن را دارند و آدم هستند، بقیه آدم نیستند که بخواهند آئیین یهودی را بپذیرند ولی این درست نیست. آن آئیین حضرت موسی این آموزه را نداشته ولی الآن در آئیین یهود هست؛ فقط قوم بنی‌اسرائیل می‌توانند از این آئیین برخوردار باشند. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
20.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال ❓ زمان پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله هم گشت ارشاد بوده است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰