#پرسش_و_پاسخ
🔆متن شبهه :
چرا خانم ها باید تاوان نفس ضعیف مردها را بدهند؟ چرا خانم ها محدود باشند که مردها به گناه نیفتند؟ خب مردها خودشونو کنترل کنن! چرا مردها آزاد باشند هرطور می خوان در جامعه عمل کنند؛ اما ما زن ها به خاطر اونا اسیر و محدود باشیم؟ بذارید خانم ها هم یه کم آزاد باشند!
🔆پاسخ شبهه :
1⃣فرض کنید عقل نیز پذیرفت که زنان باید آزاد باشند و مردان نگاه خود را کنترل کنند، آیا با فرض وجود این ادعا مردان هم نگاه نخواهند کرد؟ آیا مردان بیمار دل هم رعایت خواهند کرد؟ آیا دیگر تعرضی به زنان صورت نخواهد گرفت؟
2⃣اگر فضای جامعه آلوده به جلوه های جنسی زنان و مردان باشد در این بین آن کسی که بیش از همه متضرر خواهد شد، زن است. موجودی که از روحی لطیف و حساس برخوردار است.
در این کشاکش تمایلات و نیازها، اوست که دائما به عنوان یک شیئ دیده می شود و مورد توجه جنسی مردان مختلف قرار می گیرد که اغلب آن ها خیرخواهانه نخواهد بود. اوست که به علت در دسترس بودن احترام و جایگاه ارزشی خود را از دست می دهد.
3⃣شهید مطهری معتقد است: «حیا و عفاف و ستر و پوشش تدبیری است که خود زن با یک نوع الهام برای گرانبها کردن خود و حفظ موقعیت خود در برابر مرد به کار برده است…. به طور کلی رابطه ای است میان دست نارسی و فراق از یک طرف و عشق و سوز و گرانبهایی از یک طرف دیگر، همچنانکه رابطه ای است میان عشق و سوز از یک طرف و میان هنر و زیبایی از طرف دیگر؛ یعنی عشق در زمینه فراق ها و دست نارسی ها می شکفد و هنر و زیبایی در زمینه عشق رشد و نمو می یابد.(مسئله حجاب، ص ۷۲)
4⃣واضح است که با دست و دلبازی ها و جلوه گری های زنان در سطح جامعه، اولین کسانی که متضرر خواهند شد خود زنان هستند و در مرحله بعد این خانواده ها هستند که به شدت آسیب می بینند، چنانچه در سال های اخیر طلاق ها و اختلافات خانوادگی ناشی از طلاق در جامعه افزایش یافته است.
5⃣طبق آیات الهی و تعالیم اهل بیت علیهم السلام هم بر مرد و هم بر زن واجب است که اولاً بدن خود را در مقابل نامحرمان به نمایش نگذارند و ثانیاً چشم خود را از نگاه شهوانی به نامحرم بازگیرند.
6⃣هیچ منطقی نمی پذیرد که زن بگوید: من هر طور خواستم جلوه میکنم و مرد چشم بسته و نگاه نکند و مرد نیز بگوید: من به هر صحنه ای که بخواهم نگاه می کنم و زن باید خود را بپوشاند! بلکه برای داشتن جامعه ای با سلامت روحی و جسمی برای افراد و رشد اخلاق و معنویات در جامعه، نیاز به رعایت همه جانبه قوانین و احکام اسلامی هستیم .
7⃣در این بین منطقی و عاقلانه است که قدم اول را زنان بردارند و با پوشیدگی خود مردان را نیز به رعایت حریم خود وادار نمایند.
مونتسکیو، نویسنده و فیلسوف فرانسوی می نویسد:
«قوانین طبیعت حکم می کند زن خوددار باشد؛ زیرا مرد، با تهوّر آفریده شده است و زن، نیروی خودداری بیشتری دارد. بنابراین، تضادّ بین آن ها را می توان با «حجاب» از بین برد و بر اساس همین اصل، تمام ملل جهان معتقدند که زنان باید حیا و حجاب داشته باشند.» (نقل از روح القوانین، مونتسکو، ترجمه علی اکبر مهدوی، ص ۱۰۱)
8⃣شایسته است که زنان با نوع پوشش خود مردان را تربیت کنند که چگونه باید به زنان نگاه کنند نه اینکه با جلوه گری های خود حتی توجه مردان پاک را نیز به خود جلب کنند. در اینصورت از مردان بیماردل که منتظر فرصتی برای تعرض به حریم زنان هستند چه توقعی می توان داشت؟
9⃣گاهی حتی بسیاری از مردان هم که می خواهند پاک بمانند مظلوم واقع شده اند و دائماً باید با فشارهای روانی از طرف جامعه دست و پنجه نرم کنند. جالب است که اگر مرد جوانی دست از پا خطا کند و به زنی متعرض شود زن می تواند از او شکایت کند اما هیچ مردی نمی تواند از زنان بخاطر بدپوششی و بر هم زدن آرامش فکری و تعادل روحی خود شکایت کند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
139.8K
⭕️ سوال
میخواستم بدونم آیا مسیحیت و یهودیت ادیان جهانی بودند؟ یا مخصوص قوم بنی اسرائیل بودند؟ چون یه آقایی ادعا میکنه که این ها ادیان جهانی نبودند و ...
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
ظاهر آموزههایشان و آنچه هم که در خارج اتفاق افتاده این است که این دین برای همان قوم بنی اسرائیل بوده است.
حضرت موسی میگوید که من برای قوم بنیاسرائیل مبعوث شدم تا برخی از حرامهای تنبیهی را حلال کنم. یا حضرت موسی در خارج، با بنیاسرائیل سر و کار داشت و بنیاسرائیل را میخواست نجات بدهد از شرّ فرعون؛ امّا این که دیگران هم حق نداشتند به این آئین بپیوندند؟ چرا[میتوانستند]
الآن یهودیها میگویند نه فقط بنیاسرائیل هستند که حقّ یهودی شدن را دارند و آدم هستند، بقیه آدم نیستند که بخواهند آئیین یهودی را بپذیرند ولی این درست نیست.
آن آئیین حضرت موسی این آموزه را نداشته ولی الآن در آئیین یهود هست؛ فقط قوم بنیاسرائیل میتوانند از این آئیین برخوردار باشند.
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
20.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال
❓ زمان پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله هم گشت ارشاد بوده است؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
472.3K
⭕️ سوال
❓ در مورد این اتفاق هایی که این چند روز پیرامون بحث گشت ارشاد افتاد یه توضیحی بدین
مخصوصا مرگ خانمی که اتفاق افتاد (خانم مهسا امینی)
که آیا این نحوه برخورد درسته یا نه ؟ چون حواشی زیادی به دنبال داشت باعث سردرگمی آدم میشه
ممنونم
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
20.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ #کلیپ_اعتقادی
🎥 اگه آزادی نباشه گناه بیشتر میشه؟ پس اجازه بدید خود افراد حد حجاب خود را انتخاب کنند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم ربّ المهدی عج
✨ حدیث روز :
⛅️ قال المهدی عج :
اِنَّ اللّه َ مَعَنا، فَلا فاقَةَ بِنا إلى غَيرِهِ و الحَقُّ مَعَنا فَلَن يُوحِشَنا مَن قَعَدَ عَنّا
خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم. حق با ما است و باكى نيست كه كسى از ما روى بگرداند.
📚 منبع : الغيبة، طوسى، ص 285
#امام_زمانعج
#سلام_فرمانده
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #معرفی_کتاب
📘 بازگشت خدا از تبعید
🔹کتاب «بازگشت خدا از تبعید»، تحلیلی بر جایگاه دین در دانش روابط بینالملل نوشته دکتر روحالامین سعیدی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام توسط نشر فلات منتشر شد.
🔹بر اساس این گزارش، این کتاب بهعنوان پیشدرآمدی بر نظریهپردازی ایرانی و اسلامی در عرصه روابط بینالملل به دنبال اثبات این ایده اصلی است که در وضعیت کنونی علوم اجتماعیِ معاصر با توجه به تحولات گسترده نظری و فلسفی، دیگر هیچ مانع عبورناپذیری برای پردازش نظریات غیرغربی وجود ندارد و بلکه تولید چنین نظریاتی برای فهم عمیقتر مسائل جهانی بسیار ضروری و اجتنابناپذیر است. در نتیجه پردازش و ارائه نظریه دینی یا اسلامی روابط بینالملل را باید در موضع امکان و حتی ضرورت قلمداد کرد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ندای صلح
🔹 مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) نقل می کند که کسی از امام صادق (سلام الله علیه) سؤال کرد که دو گروه باطل هستند که به جنگ هم افتادند، فروش اسلحه الآن بازارش گرم است، من اجازه دارم بفروشم یا نه؟ مرحوم کلینی نقل میکند که حضرت فرمود: «بِعْهُمَا مَا یكُنُّهُمَا»؛ فرمود بله بفروش اما سه مطلب را فرمود: فرمود بفروش، یک؛ به هر دو گروه بفروش، دو؛ سلاحهای دفاعی بفروش، سه؛ یعنی شمشیر نفروش، خُود و زره و سپر و اینها را بفروش.
🔹 چرا بشرکشی بشود؟ مگر با بشرکشی جامعه اصلاح می شود؟! این دین بوسیدنی نیست؟! فرمود: «بِعْهُمَا مَا یكُنُّهُمَا»؛ شمشیر نفروش، زره و سپر و خُود و چکمه و اینها که سلاح دفاعی اند بفروش. این دین است! هیچ ممکن نیست با کشتار گروهی یا قبیله ای یا نیابتی یا مباشرتی بشود جامعه را اصلاح کرد.
#روز_جهانی_صلح
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه قلم جلسه 2
تاریخ: 1397/09/17
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️سوال
⁉️آیا ما در مقابل بی حجابی خانواده خود مسئول هستیم؟
🔸انسان علاوه بر آن که مسئول اعمال خویش است، باید در همه حال از کسانى که وابسته به او هستند نیز مواظبت کند تا آنان را از کجروى و گناه باز دارد.
قرآن در این مورد می فرماید:«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیْها؛ اى کسانى که به خدا و رسولش ایمان آوردهاید خود و خانواده را از آتش دوزخى که خود مردم و سنگ ها، هیزم و آتش آن هستند حفظ کنید.»
🔸باید اهل خانه را مورد مدیریت قرار داد و از برآوردن خواسته هاى نابجاى آنان که خلاف آموزه های اسلام و باعث خسارت های جبران ناپذیر در زندگی می گردد، پرهیز کرد.
رسول خدا صلى الله علیه وآله می فرمایند:«کسى که از زنش اطاعت نماید، خداوند او را به صورت، در آتش مى اندازد. پرسیده شد: آن اطاعت چیست؟ فرمود: این که زن درخواست رفتن به حمام ها و عروسی ها و مراسم عید و جشن ها و نوحه سرایى ها و یا پوشیدن لباس هاى نازک و بدننما را داشته باشد و شوهر از او اطاعت کند.»
🔸حجاب حائل بین زن و نامحرم می شود و او را از شروری که در اثر بی حجابی متوجه او می گردد حفظ می نماید و موجبات سعادت او و خانواده اش را تامین می نماید، خانواده نیز در مقابل زن مسئولیت دارند و این گونه نیست که پدر، برادر و همسر هیچ گونه احساس مسئولیتی در زندگی او نداشته باشند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 اربعین معرفت
▫️ اینكه در روایات ما آمده است: «مَنْ اَخْلَصَ لِلّهِ اَرْبَعینَ صَباحا»، برای آن است كه امّت اسلامی، #عالمان_دینشان وارثان انبیایند.
یكی از میراث های پرافتخار وجود مبارك موسای كلیم (سلام الله علیه) همین #اربعین_گیری است كه چهل شبانه روز مهمان خدای سبحان بود بدون آب, بدون غذا و بدون خواب و سرگرم مناجات بود _ این هیچ تعجّبی ندارد و دشواری ای ندارد كه كسی مهمان خدای سبحان باشد و چهل شبانه روز نیازی به خواب و استراحت و غذا نداشته باشد _ در تمام این چهل شبانه روز با مناجات و ذكر و دعا مشغول بود تا تورات نصیب او شد.
▫️ این چهل شبانه روزی كه اُسرای كربلا یا خود جابر و امثال ذلك منتظر زیارت سالار شهیدان بودند، می تواند مصداقی برای همان «مَنْ اَخْلَصَ لِلّهِ اَرْبَعینَ صَباحا» باشد كه #زیارت_اربعین سالار شهیدان را مخصوص آن حضرت كرد. شما می بینید ما برای هیچ معصومی زیارت اربعین نداریم، این فقط مخصوص سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب است بر اساس این خصوصیاتی كه آمده است، وگرنه برای اینكه جابر آمده این مثلاً باعث بشود كه زیارت اربعین از #علائم_پنج_گانه_مؤمن باشد كه از وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) رسیده است، این بسیار بعید است.
بالأخره این چهل شبانه روز #صبر_خالصانه اهل بیت از یك سو و ارادتمندان آن حضرت از سوی دیگر باعث شده است كه این یک #سنت_حسنه بشود.
آپارت:
#کلیپ_محرم_و_صفر
#اربعین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1391/10/14
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نشان اولیاء
▫️ راه #اویس_قرن شدن چیست؟ راه #حارثة_بن_مالک شدن چیست؟ فرمود این راه را می خواهید بروید، این با درس خواندن حوزه و دانشگاه حل نمی شود، این با جان كندن حلّ می شود!
▫️ شما یك وقت نمازی خواندید كه به لرزه بیفتید؟ نه، خب چه توقعی دارید كه حارثة بن مالك بشوید؟! اما درباره ائمه (علیهم السلام) شنیدیم كه وقتی می خواستند بگویند: «قَد قامَتِ الصَّلاة»، «تَرْتَعِدُ»؛ می لرزیدند، این یعنی چه؟ اولش «قشعریره» است یعنی لرزه است که ﴿تَقْشَعِرُّ مِنْهُ﴾؛ می لرزیدند! او كه در برابر همه خصم، آن طور آرام بود، همین كه می خواست بگوید: «قَد قامَتِ الصَّلاة» می لرزید. این راه اویس قرن شدن است!
▫️ امام مجتبی (سلام الله علیه) «تَرْتَعِدُ»؛ دو پهلوی او می لرزید! این همان است كه فرمود اول، قشعریره، لرزه، ارتعادِ فرائص، ﴿ثُمَّ تَلینُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلى ذِكْرِ اللّهِ﴾؛ كم كم به معدن نزدیك می شدند آرام می شدند، می شد: ﴿أَلا بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾. وقتی #زاهد و #عابد این آیه را معنا می كنند، خیال می كنند وقتی كه آیه عذاب را می خوانند می لرزند، آیه رحمت را که می خوانند: ﴿ثُمَّ تَلینُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلى ذِكْرِ اللّهِ﴾! آن هم میتواند باشد ولی آیه در صدد آن نیست، آیه در صدد پروراندن #حارثة_بن_مالك است، در صدد پروراندن #اویس_قرن است که می گوید: «هذه لیلة الركوع هذه لیلة السجود»! به وجود مبارك پیامبر، ندیده ایمان آورد، وجود مبارك پیامبر هم فرمود: «إِنِّی لَاَجِدُ نَفسَ الرَّحمَن مِن قِبَلِ الیمَن». این آن راه است.
اگر كسی به خیال این راه است باید ببیند در نماز چنین حالتی برای او پیش می آید یا نه، در روزه چنین حالتی برای او پیش می آید یا نه که بلرزد!
#سالروز_شهادت_اویس_قرنی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه زمر جلسه 23
تاریخ: 1393/08/25
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 هدایت و ضلالت
🔹 فرمود: ﴿وَمَا یضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفَاسِقِینَ﴾؛ یعنی كسی كه فَسَقَ و انحرف عن الطّریق، خدای سبحان او را به عنوان كیفر، گمراه می كند. گمراهی، یك وصف وجودی نیست كه خدای سبحان به كسی بدهد، بلكه همین كه #نعمت_توفیق را به كسی نداد و فیض را امساك كرد، این شخص می شود گمراه، به شهادت آیه ﴿مَّا یفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلاَ مُمْسِكَ لَهَا وَمَا یمْسِكْ فَلاَ مُرْسِلَ لَهُ﴾.
🔹 هر كسی كه گمراه می شود، آن گمراهی اولش به سوء اختیار خودش است و گمراهی دوم، به عنوان كیفر دامنگیرش می شود، پس تمام كارهای او محفوف به ضلالتَین است، چه اینكه هر انسان تبهكاری به دو بیماری محفوف و پیچیده است: یك بیماری اول كه به #سوء_اختیار خودش است كه ﴿فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ﴾ و یک بیماری دوم که به عنوان #كیفر از طرف خدای سبحان دامنگیرش شده است كه ﴿فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً﴾؛ یا ﴿فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ﴾ ـ «زیغ» یعنی انحراف ـ هر كسی كه منحرف است محفوف به دو انحراف است: یك انحراف اولی كه به سوء اختیار خودش است و یك انحراف ثانوی كه به عنوان كیفر دامنگیرش شده است؛ یا هر كسی كه در حجاب و پرده و ختم است كه چیزی نمی فهمد، این محفوف به دو حجاب و دو پوشش است: پوشش اول را خود روی چشمش گذاشت كه نبیند و پوشش دوم را خدای سبحان روی آن پوشش گذاشت، فرمود: ﴿خَتَمَ اللّهُ عَلَی قُلُوبِهِمْ وَعَلَی سَمْعِهِمْ وَعَلَی أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ﴾؛ یك غشاوه و پرده جلوی چشمشان گذاشتند و جایی را نمی بینند، آن گاه خدای سبحان دل های اینها را مُهر می كند.
🔹 هر انسان تبهكاری محفوف به دو مرض است، محفوف به دو ضلالت است، محفوف به دو حجاب است و مانند آن که اولی را با دست خود انجام می دهد و دومی را به عنوان كیفر، خدای سبحان او را عقاب می كند و می گیرد.
در مسئله هدایت هم این چنین است؛ یعنی هر كسی كه راهی را طی می كند محفوف به دو هدایت است اما اولی و دومی هر دو به #عنایت_الهی است. در مسئله ضلالت، اوّلی به سوء اختیار خود اشخاص است و دومی به عنوان ضلالتِ كیفری از طرف خدا دامنگیرشان می شود؛ ولی درباره هدایت، هر كسی كه در مسیر مستقیم حركت بكند محفوف به دو هدایت است که هر دو هدایت را خدای سبحان داد؛ اگر فطرت است كه خدا داد اگر ارائه طریق است كه خدا داد و اگر توفیقِ بعدی است، آن را هم خدا داد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه بقره جلسه 4
🔰 @p_eteghadi 🔰