139.8K
⭕️ سوال
میخواستم بدونم آیا مسیحیت و یهودیت ادیان جهانی بودند؟ یا مخصوص قوم بنی اسرائیل بودند؟ چون یه آقایی ادعا میکنه که این ها ادیان جهانی نبودند و ...
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
ظاهر آموزههایشان و آنچه هم که در خارج اتفاق افتاده این است که این دین برای همان قوم بنی اسرائیل بوده است.
حضرت موسی میگوید که من برای قوم بنیاسرائیل مبعوث شدم تا برخی از حرامهای تنبیهی را حلال کنم. یا حضرت موسی در خارج، با بنیاسرائیل سر و کار داشت و بنیاسرائیل را میخواست نجات بدهد از شرّ فرعون؛ امّا این که دیگران هم حق نداشتند به این آئین بپیوندند؟ چرا[میتوانستند]
الآن یهودیها میگویند نه فقط بنیاسرائیل هستند که حقّ یهودی شدن را دارند و آدم هستند، بقیه آدم نیستند که بخواهند آئیین یهودی را بپذیرند ولی این درست نیست.
آن آئیین حضرت موسی این آموزه را نداشته ولی الآن در آئیین یهود هست؛ فقط قوم بنیاسرائیل میتوانند از این آئیین برخوردار باشند.
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
20.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال
❓ زمان پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله هم گشت ارشاد بوده است؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
472.3K
⭕️ سوال
❓ در مورد این اتفاق هایی که این چند روز پیرامون بحث گشت ارشاد افتاد یه توضیحی بدین
مخصوصا مرگ خانمی که اتفاق افتاد (خانم مهسا امینی)
که آیا این نحوه برخورد درسته یا نه ؟ چون حواشی زیادی به دنبال داشت باعث سردرگمی آدم میشه
ممنونم
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
20.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ #کلیپ_اعتقادی
🎥 اگه آزادی نباشه گناه بیشتر میشه؟ پس اجازه بدید خود افراد حد حجاب خود را انتخاب کنند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم ربّ المهدی عج
✨ حدیث روز :
⛅️ قال المهدی عج :
اِنَّ اللّه َ مَعَنا، فَلا فاقَةَ بِنا إلى غَيرِهِ و الحَقُّ مَعَنا فَلَن يُوحِشَنا مَن قَعَدَ عَنّا
خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم. حق با ما است و باكى نيست كه كسى از ما روى بگرداند.
📚 منبع : الغيبة، طوسى، ص 285
#امام_زمانعج
#سلام_فرمانده
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #معرفی_کتاب
📘 بازگشت خدا از تبعید
🔹کتاب «بازگشت خدا از تبعید»، تحلیلی بر جایگاه دین در دانش روابط بینالملل نوشته دکتر روحالامین سعیدی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام توسط نشر فلات منتشر شد.
🔹بر اساس این گزارش، این کتاب بهعنوان پیشدرآمدی بر نظریهپردازی ایرانی و اسلامی در عرصه روابط بینالملل به دنبال اثبات این ایده اصلی است که در وضعیت کنونی علوم اجتماعیِ معاصر با توجه به تحولات گسترده نظری و فلسفی، دیگر هیچ مانع عبورناپذیری برای پردازش نظریات غیرغربی وجود ندارد و بلکه تولید چنین نظریاتی برای فهم عمیقتر مسائل جهانی بسیار ضروری و اجتنابناپذیر است. در نتیجه پردازش و ارائه نظریه دینی یا اسلامی روابط بینالملل را باید در موضع امکان و حتی ضرورت قلمداد کرد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ندای صلح
🔹 مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) نقل می کند که کسی از امام صادق (سلام الله علیه) سؤال کرد که دو گروه باطل هستند که به جنگ هم افتادند، فروش اسلحه الآن بازارش گرم است، من اجازه دارم بفروشم یا نه؟ مرحوم کلینی نقل میکند که حضرت فرمود: «بِعْهُمَا مَا یكُنُّهُمَا»؛ فرمود بله بفروش اما سه مطلب را فرمود: فرمود بفروش، یک؛ به هر دو گروه بفروش، دو؛ سلاحهای دفاعی بفروش، سه؛ یعنی شمشیر نفروش، خُود و زره و سپر و اینها را بفروش.
🔹 چرا بشرکشی بشود؟ مگر با بشرکشی جامعه اصلاح می شود؟! این دین بوسیدنی نیست؟! فرمود: «بِعْهُمَا مَا یكُنُّهُمَا»؛ شمشیر نفروش، زره و سپر و خُود و چکمه و اینها که سلاح دفاعی اند بفروش. این دین است! هیچ ممکن نیست با کشتار گروهی یا قبیله ای یا نیابتی یا مباشرتی بشود جامعه را اصلاح کرد.
#روز_جهانی_صلح
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه قلم جلسه 2
تاریخ: 1397/09/17
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️سوال
⁉️آیا ما در مقابل بی حجابی خانواده خود مسئول هستیم؟
🔸انسان علاوه بر آن که مسئول اعمال خویش است، باید در همه حال از کسانى که وابسته به او هستند نیز مواظبت کند تا آنان را از کجروى و گناه باز دارد.
قرآن در این مورد می فرماید:«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیْها؛ اى کسانى که به خدا و رسولش ایمان آوردهاید خود و خانواده را از آتش دوزخى که خود مردم و سنگ ها، هیزم و آتش آن هستند حفظ کنید.»
🔸باید اهل خانه را مورد مدیریت قرار داد و از برآوردن خواسته هاى نابجاى آنان که خلاف آموزه های اسلام و باعث خسارت های جبران ناپذیر در زندگی می گردد، پرهیز کرد.
رسول خدا صلى الله علیه وآله می فرمایند:«کسى که از زنش اطاعت نماید، خداوند او را به صورت، در آتش مى اندازد. پرسیده شد: آن اطاعت چیست؟ فرمود: این که زن درخواست رفتن به حمام ها و عروسی ها و مراسم عید و جشن ها و نوحه سرایى ها و یا پوشیدن لباس هاى نازک و بدننما را داشته باشد و شوهر از او اطاعت کند.»
🔸حجاب حائل بین زن و نامحرم می شود و او را از شروری که در اثر بی حجابی متوجه او می گردد حفظ می نماید و موجبات سعادت او و خانواده اش را تامین می نماید، خانواده نیز در مقابل زن مسئولیت دارند و این گونه نیست که پدر، برادر و همسر هیچ گونه احساس مسئولیتی در زندگی او نداشته باشند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 اربعین معرفت
▫️ اینكه در روایات ما آمده است: «مَنْ اَخْلَصَ لِلّهِ اَرْبَعینَ صَباحا»، برای آن است كه امّت اسلامی، #عالمان_دینشان وارثان انبیایند.
یكی از میراث های پرافتخار وجود مبارك موسای كلیم (سلام الله علیه) همین #اربعین_گیری است كه چهل شبانه روز مهمان خدای سبحان بود بدون آب, بدون غذا و بدون خواب و سرگرم مناجات بود _ این هیچ تعجّبی ندارد و دشواری ای ندارد كه كسی مهمان خدای سبحان باشد و چهل شبانه روز نیازی به خواب و استراحت و غذا نداشته باشد _ در تمام این چهل شبانه روز با مناجات و ذكر و دعا مشغول بود تا تورات نصیب او شد.
▫️ این چهل شبانه روزی كه اُسرای كربلا یا خود جابر و امثال ذلك منتظر زیارت سالار شهیدان بودند، می تواند مصداقی برای همان «مَنْ اَخْلَصَ لِلّهِ اَرْبَعینَ صَباحا» باشد كه #زیارت_اربعین سالار شهیدان را مخصوص آن حضرت كرد. شما می بینید ما برای هیچ معصومی زیارت اربعین نداریم، این فقط مخصوص سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب است بر اساس این خصوصیاتی كه آمده است، وگرنه برای اینكه جابر آمده این مثلاً باعث بشود كه زیارت اربعین از #علائم_پنج_گانه_مؤمن باشد كه از وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) رسیده است، این بسیار بعید است.
بالأخره این چهل شبانه روز #صبر_خالصانه اهل بیت از یك سو و ارادتمندان آن حضرت از سوی دیگر باعث شده است كه این یک #سنت_حسنه بشود.
آپارت:
#کلیپ_محرم_و_صفر
#اربعین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1391/10/14
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نشان اولیاء
▫️ راه #اویس_قرن شدن چیست؟ راه #حارثة_بن_مالک شدن چیست؟ فرمود این راه را می خواهید بروید، این با درس خواندن حوزه و دانشگاه حل نمی شود، این با جان كندن حلّ می شود!
▫️ شما یك وقت نمازی خواندید كه به لرزه بیفتید؟ نه، خب چه توقعی دارید كه حارثة بن مالك بشوید؟! اما درباره ائمه (علیهم السلام) شنیدیم كه وقتی می خواستند بگویند: «قَد قامَتِ الصَّلاة»، «تَرْتَعِدُ»؛ می لرزیدند، این یعنی چه؟ اولش «قشعریره» است یعنی لرزه است که ﴿تَقْشَعِرُّ مِنْهُ﴾؛ می لرزیدند! او كه در برابر همه خصم، آن طور آرام بود، همین كه می خواست بگوید: «قَد قامَتِ الصَّلاة» می لرزید. این راه اویس قرن شدن است!
▫️ امام مجتبی (سلام الله علیه) «تَرْتَعِدُ»؛ دو پهلوی او می لرزید! این همان است كه فرمود اول، قشعریره، لرزه، ارتعادِ فرائص، ﴿ثُمَّ تَلینُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلى ذِكْرِ اللّهِ﴾؛ كم كم به معدن نزدیك می شدند آرام می شدند، می شد: ﴿أَلا بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾. وقتی #زاهد و #عابد این آیه را معنا می كنند، خیال می كنند وقتی كه آیه عذاب را می خوانند می لرزند، آیه رحمت را که می خوانند: ﴿ثُمَّ تَلینُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلى ذِكْرِ اللّهِ﴾! آن هم میتواند باشد ولی آیه در صدد آن نیست، آیه در صدد پروراندن #حارثة_بن_مالك است، در صدد پروراندن #اویس_قرن است که می گوید: «هذه لیلة الركوع هذه لیلة السجود»! به وجود مبارك پیامبر، ندیده ایمان آورد، وجود مبارك پیامبر هم فرمود: «إِنِّی لَاَجِدُ نَفسَ الرَّحمَن مِن قِبَلِ الیمَن». این آن راه است.
اگر كسی به خیال این راه است باید ببیند در نماز چنین حالتی برای او پیش می آید یا نه، در روزه چنین حالتی برای او پیش می آید یا نه که بلرزد!
#سالروز_شهادت_اویس_قرنی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه زمر جلسه 23
تاریخ: 1393/08/25
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 هدایت و ضلالت
🔹 فرمود: ﴿وَمَا یضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفَاسِقِینَ﴾؛ یعنی كسی كه فَسَقَ و انحرف عن الطّریق، خدای سبحان او را به عنوان كیفر، گمراه می كند. گمراهی، یك وصف وجودی نیست كه خدای سبحان به كسی بدهد، بلكه همین كه #نعمت_توفیق را به كسی نداد و فیض را امساك كرد، این شخص می شود گمراه، به شهادت آیه ﴿مَّا یفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلاَ مُمْسِكَ لَهَا وَمَا یمْسِكْ فَلاَ مُرْسِلَ لَهُ﴾.
🔹 هر كسی كه گمراه می شود، آن گمراهی اولش به سوء اختیار خودش است و گمراهی دوم، به عنوان كیفر دامنگیرش می شود، پس تمام كارهای او محفوف به ضلالتَین است، چه اینكه هر انسان تبهكاری به دو بیماری محفوف و پیچیده است: یك بیماری اول كه به #سوء_اختیار خودش است كه ﴿فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ﴾ و یک بیماری دوم که به عنوان #كیفر از طرف خدای سبحان دامنگیرش شده است كه ﴿فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً﴾؛ یا ﴿فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ﴾ ـ «زیغ» یعنی انحراف ـ هر كسی كه منحرف است محفوف به دو انحراف است: یك انحراف اولی كه به سوء اختیار خودش است و یك انحراف ثانوی كه به عنوان كیفر دامنگیرش شده است؛ یا هر كسی كه در حجاب و پرده و ختم است كه چیزی نمی فهمد، این محفوف به دو حجاب و دو پوشش است: پوشش اول را خود روی چشمش گذاشت كه نبیند و پوشش دوم را خدای سبحان روی آن پوشش گذاشت، فرمود: ﴿خَتَمَ اللّهُ عَلَی قُلُوبِهِمْ وَعَلَی سَمْعِهِمْ وَعَلَی أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ﴾؛ یك غشاوه و پرده جلوی چشمشان گذاشتند و جایی را نمی بینند، آن گاه خدای سبحان دل های اینها را مُهر می كند.
🔹 هر انسان تبهكاری محفوف به دو مرض است، محفوف به دو ضلالت است، محفوف به دو حجاب است و مانند آن که اولی را با دست خود انجام می دهد و دومی را به عنوان كیفر، خدای سبحان او را عقاب می كند و می گیرد.
در مسئله هدایت هم این چنین است؛ یعنی هر كسی كه راهی را طی می كند محفوف به دو هدایت است اما اولی و دومی هر دو به #عنایت_الهی است. در مسئله ضلالت، اوّلی به سوء اختیار خود اشخاص است و دومی به عنوان ضلالتِ كیفری از طرف خدا دامنگیرشان می شود؛ ولی درباره هدایت، هر كسی كه در مسیر مستقیم حركت بكند محفوف به دو هدایت است که هر دو هدایت را خدای سبحان داد؛ اگر فطرت است كه خدا داد اگر ارائه طریق است كه خدا داد و اگر توفیقِ بعدی است، آن را هم خدا داد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه بقره جلسه 4
🔰 @p_eteghadi 🔰
صرف کار علمی و تحقیقی برای اصلاح جامعه کافی نیست
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: صرف اینکه علوم دینی در کتاب ها و مدارس علمیه زنده شوند برای #احیای_امت_اسلامی کافی نیست. در اینجا روح دینی را در مردم زنده کردن، مردم را دین باور کردن، مردم را به دین علاقهمند کردن که حلال و حرام را یاد بگیرد واجب و مستحب را یاد بگیرند، مکروه و مباح را بداند و با دین حرکت کنند این یک #احیای_عملی است. این کار به عهده مصلحان جوامع اسلامی است.
▫️ تنها عالم بودن و محقق بودن این مشکل را حل نمی کند، در اینجا غیر از علم و تحقیق دینی یک رهبری لازم است که مردم را بیدار کنند صرف اینکه علوم را در کتاب ها زنده کرده اند هرگز امت اسلامی زنده نمی شود و این کار با #ولایت_و_رهبری شکل می گیرد؛ کسی که جلو بیافتد و مردم را به دنبال خود به حرکت در بیاورد. در اینجا آنها که محرکان مردم اند به دو قسم تقسیم شده اند: یک قسمت تحریکشان #سیاقی است یک قسمت تحریکشان #قیادی است. تحریک سیاقی یعنی آن محرکی که از پشت سر فرمان می دهد می گوید برو. قائد آن زمامداری است که خود پیشاپیش می رود دیگران را به دنبال خود می برد.
▫️ عالمان دین دو گروه بودند: عده ای #محرک_سیاقی بودند دستور می دادند که با فساد مبارزه کنید با ظلم در ستیز باشید با خرافات بجنگید، این تحریک ، تحریک سیاقی است یعنی خودشان می نشستند به دیگران می گفتند بروید لذا توفیق اینها کم بود؛ اما مصلحان جوامع بشری تحریک آنها #تحریک_قیادی است، قائد به آن زمامدار می گویند که به مردم می گوید من رفتم شما هم به همراه من بیایید. چنین کسی را می گویند قائد و تحریک او را می گویند تحریک قیادی و مردم هم به دنبال او راه می افتند. کسی بنشیند بگوید بروید این حرف در جامعه خریدار ندارد، عقلاً خریدار ندارد، تجربه هم نشان داد حرف چنین عالمی را کسی گوش نمی دهد، چه اینکه در طی این قرون عدیده علمای زیادی بودند که می گفتند بروید مبارزه کنید جهاد خیلی خوب است هیچ کس گوش نمی داد، اما آن که جلو می افتد به زندان می رود می گوید من رفتم بیایید حرف او را گوش می دهند.
▫️ بیدار کردن مردم به رهبری وابسته است نه به علم تنها و تحقیق تنها و مانند آن؛ اگر کسی #مصلح_امت بود جامعه ای را بیدار کرد پر تلاش و کوشش بود ولی آن توان را نداشت که در بخش علوم کارشناسی کند، او مصلح خوبی است اما محقق خوبی نیست چنین کسی هم در بیدار کردن کامیاب نخواهد شد، زیرا مردم از مرجع تقلیدشان و از کارشناس دینشان پیروی می کنند، اگر کسی #کارشناس_عمیق_دین نباشد هر چند جلو بیافتد و بگوید من رفتم بیایید ممکن است عده ای چند قدم او را بدرقه کنند ولی توده مردم را او نمی تواند تحریک کند، یا اگر تحریک کرد نمی تواند این حرکت را ادامه بدهد ولی آن محقق و کارشناس فنی که هم #مرجعیت_علمی را به عهده دارد، هم #رهبری_قیادی را به عهده دارد، هم همه مطالب کارشناسانه می داند و هم در همه صحنه ها پیشاپیش دیگران در حرکت است چنین انسانی موفق و مؤید است که دین را در همه ابعاد زنده نگه بدارد.
منبع:
news.esra.ir
📚 سخنرانی احیای تفکر دینی
تاریخ: سال 1373 – جلسه پنجم
🔰 @p_eteghadi 🔰