eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.6هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
شهادت امام حسن مجتبی تسلیت باد🏴🏴🏴 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚کتاب "ترجمه الغارات" تلخیص و ترجمه ای روان از کتاب معتبر و قدیمی الغارات است که به سال های روایت نشده از حکومت حضرت علی (ع) که به دوره غارات مشهور شده و از جهاتی مهم تر و درس آموزتر از نیمه اول حکومت ایشان است و از قضا تناسب زیادی با شرایط و اتفاقات کنونی ما و منطقه دارد می پردازد. 🔹آنچه افکار عمومی از حکومت امیرالمومنین (ع) در ذهن دارند، سه جنگ مشهور حضرت با طلحه و زبیر، معاویه، خوارج است. 🔸این در حالی است که تمام این جنگ ها کمتر از نیمی از حکومت پنج ساله حضرت را تشکیل می دهد و امیر المومنین بعد از جنگ نهروان به مدت دو سال و نیم به حکومت ادامه دادند؛ اما متاسفانه کمتر کسی از این دوران مهم و استثنایی مطلع است و کمتر به آن پرداخته می شود. 🔹به همین دلیل است که کتاب ترجمه الغارات، تنها کتابی است سردار شهید سلیمانی به خواندن آن تاکید زیادی کرده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 طلب علم 🔹 دین به ما گفته است که لازم است؛ اگر دین بخواهد جاهلیت را به عقلانیت تبدیل کند تنها راه آن فرهنگ و علم است، لذا فراگیری علم را واجب کرده است. بعضی از علوم واجب عینی است و بعضی‌ ها واجب کفایی. فرمود: «طَلَبُ العِلمِ فَرِیضَةٌ» نه «فَرِیضٌ»؛ با اینکه مبتدا مذکر است، خبر، «تاء» دارد؛ «تاء» «فریضة»، «تاء» مبالغه است «تاء» تأنیث نیست. 🔹 اگر گفتند حضرت زینب (سلام الله علیها) عقیله بنی هاشم است، به همان معنا که حسین بن علی (سلام الله علیهما) عقیله بنی هاشم است به همان معنا زینب عقیله است، «تاء»، «تاء» تأنیث نیست؛ یا اگر درباره گفته شد: ﴿إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَةً﴾ نه «خلیفاً» که یعنی آدم، خلیف نیست خلیفه است، این «تاء»، «تاء» تانیث نیست، «تاء» مبالغه است. وقتی گفتند: «طَلَبُ العِلمِ فَرِیضَةٌ»؛ یعنی خیلی واجب است. 🔹 این دین برای اینکه ثابت کند می‌ شود جاهلیت را به عقلانیت تبدیل کرد و راهش هم علم است، کلّی‎گویی نکرده؛ آن کسی که کلّی می‌ گوید او می ‌شود واعظ، نه مدیر نه مدبّر نه راهنما. وجود مبارک حضرت گذشته از اینکه طبق آیه کریمه ﴿ادْعُ إِلى‏ سَبیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ﴾، با موعظه، مردم را هدایت می ‌کرد، ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَة﴾ هم بود. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/10/02 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ولی نعمتان 🔹 مشاهده كردید كه این كشور را فقط حسین‌ بن ‌علی (علیهما السلام) در روز خطر نجات داد. این خاندان معظم شهدا، ولی نعمت ما هستند اینها آقای ما هستند. شما اگر یك وقت بیمار شدید و یك طبیب غیر مسلمان حیات ظاهری شما را چند روزه حفظ كرد، خیلی قدردانی می ‌كنید؛ این آقای شما هستند اینها شما هستند، شما قدر آقاها و ولی نعمت ‌های تان را بدانید وگرنه ممكن است _ خدای نكرده _ دیگران با شما طرز دیگر رفتار كنند. 🔹 خدای سبحان فرمود وقتی امت پابرهنه ‌ای برای قیام كند، من آنچه مصلحت است، به این امت اعطا می ‌كنم؛ فرمود: ﴿وَ لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ﴾؛ روزی كه شما ذلیل بودید، ما شما را یاری كردیم. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1379/01/18 🔰 @p_eteghadi 🔰
✳️ پیامبر همه جهانیان استاد احمد عابدی: 💠 تقریباً در این صد سال اخیر اشتباهی در کتابهای فرهنگی ما رخ داده که گفته می شود پیغمبر اسلام. اما تا قبل از این قرن اخیر هرکتابی چه عربی و چه فارسی در مورد پیغمبر اکرم نوشته شده همه تعبیر ها، رسول خداست. 💠 قرآن کریم هرجا از پیامبر اکرم یاد می کند بعنوان رسول الله یاد می کند. "لقد کان لکم فی رسول الله اسوه الحسنه" و روایات نیز همیشه می گوید رسول الله. در واقع پیغمبر خداست . 💠 حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) پیامبر همه جهانیان است و تنها پیامبر مسلمانان نیست و به کار بردن تعبیر «پیامبر اسلام» درست نیست و این واژه ساخته غربی ها است. 💠 انگلیسی‌ها چون پیامبر(ص) را قبول نداشتند و نمی‌خواستند ایشان به عنوان پیامبر‌(ص) همه بشریت معرفی شود این تعبیر را درست کردند و در یک قرن اخیر بر سر زبان‌ها انداختند. در حالی که پیغمبر برای همه بشریت آمده است و مسلمان و غیر مسلمان ندارد. 💠 در طول 13 قرن بعد از اسلام در هیچ نوشته‌ای از بزرگان دین و یا تعابیرشان، تعبیر پیامبر اسلام به کار نرفته و مسلمانان همه حضرت محمد(ص) را با عنوان رسول الله و پیامبر خدا می‌شناسند 🔷 اما انگلیسی‌ها برای پیش برد اهداف ضد اسلامی خود این تعبیر را درست کردند و متأسفانه در میان ما هم رواج یافته است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢رحلت یا شهادت پیامبرص💢 آنچه كه در تاريخ آمده و محدثين آن را نقل كردهاند و مشهور است، مسأله رحلت است نه شهادت. محدث بزرگوار، مرحوم حاج شيخ عباس قمى بعد از آن كه كيفيت رحلت آن حضرت را از شيخ مفيد و طبرسى نقل مىكند، در پايان همان باب احاديثى را كه ناظر به شهادت آن حضرت مىباشد آورده است. مىگويد: «در احاديث معتبره وارد شده است كه آن حضرت به شهادت از دنيا رفت، چنان كه صفار به سند معتبر از حضرت صادق (ع) روايت كرده است كه در روز خيبر زهر دادند آن حضرت را در دست بزغاله چون حضرت لقمهاى تناول فرمود آن گوشت به سخن آمده و گفت يا رسول الله مرا به زهر آلودهاند. پس حضرت در مرض موت خود مىفرمود كه امروز پشت مرا درهم شكست آن لقمه كه در خيبر تناول كردم و هيچ پيغمبر و وصى پيامبرى نيست مگر آن كه به شهادت از دنيا بيرون برود. در روايت ديگر فرمود كه زن يهوديه آن حضرت را زهر داد.... اين روايات ناظر بر اين است كه اثر سمها موجبات شهادت و رحلت آن حضرت را فراهم كرده است يعنى رحلت آن حضرت مستند به همان مسموميتها است. در نتيجه قول مشهور كه پيامبر اسلام (ص) در سال دهم هجرت در اواخر عمر خود در اثر بيمارى رحلت فرمودند منافاتى با قول سوم شهادت حضرت ندارد زيرا ممكن است و بيمارى حضرت در اثر همان زهر باشد چنانچه از روايت مذكور نيز فهميده مىشود. براى آگاهى بيشتر ر. ك: 1- منتهىالامال، شيخ عباس قمى 2- بحارالانوار، ج 22، ص 455 3- اصول كافى، ثقهالاسلام كلينى، ج 2، ص 323 و 324، نشر فرهنگ اهلالبيت 4- فروغ ابديت، جعفر سبحانى، ج 2، ص 501 5- ناسخالتواريخ، ميرزا تقى لسانالملك، ج 3، ص 443، انتشارات محمدى 🔰 @p_eteghadi 🔰
تاریخ شهادت پیامبر اسلام !!!!! 🤔 : ❓ تاریخ شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله و کلاهی که بر سر عوام رفته است !!! 🔸 از جمله بدعتهای شوم مرجعیت شیعه که قرنهاست عوام الناس را سر کار گذاشته اند، تاریخ شهادت مرسوم پیامبر صلی الله علیه وآله نیز تاریخی ساختگی و انحرافی است. ❇️ تاریخ شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله دوم ربیع است: 🔹اربلی از طریق ابن خشاب نقل می کند که امام باقر علیه السلام فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه وآله در سن شصت وسه سالگی و در سال دهم هجرت از دنیا رفت. آن حضرت چهل سال در مکه اقامت گزید، در پایان چهل سالگی وحی بر او نازل شد و بعد از آن سیزده سال در مکه باقی ماند و در سن پنجاه و سه سالگی به مدینه هجرت کرد و ده سال در آن اقامت نمود و در روز دوشنبه دو شب از ماه ربیع الاول گذشته بود که از دنیا رفت.❗️❗️❗️ 💠💠 👌بزرگان مورخین شیعه تصریح کرده اند که تاریخ بیست و هشتم صفر سالروز شهادت پیامبر گرامی اسلام است , شیخ مفید و شیخ طوسی و.... به این نکته تصریح کرده اند : " وَ كَانَ ذَلِكَ فِي يَوْمِ الْإِثْنَيْنِ لِلَيْلَتَيْنِ بَقِيَتَا مِنْ صَفَرٍ سَنَةَ إِحْدَى عَشْرَةَ مِنْ هِجْرَتِهِ وَ هُوَ ابْنُ ثَلَاثٍ وَ سِتِّينَ سَنَةً. " 📚الارشاد ج ١ ص ١٨٩ _تهذیب الاحکام ج ٦ ص ٢ _ روضه الواعظین ج ١ ص ٧١ _ تاج الموالید ص ٧١ _ قصص الانبیاء راوندی ص ٣١٧ _البلد الامین ص ٢٧٥ _الوافی ج ٣ ص ٧٢٣ ❕در کتاب اعلام الوری نیز روایتی در این رابطه به امام صادق علیه السلام نسبت داده شده که فرمود : " جبرئیل گفت: ای محمد! این آخرین باری است که به دنیا می‌آیم. تو فقط خواسته من از دنیا بودی.نیز فرمود: فاطمه سلام الله علیها پس از اینکه پیامبر از دنیا رفت فریاد زد و مسلمانان فریاد زدند و خاک بر سرهایشان ریختند. و 👈پیامبر در بیست و هشتم صفر سال دهم هجرت وفات یافت. "👉 " قَالَ الصَّادِقُ ع قَالَ جَبْرَئِيلُ ع يَا مُحَمَّدُ هَذَا آخِرُ نُزُولِي إِلَى الدُّنْيَا إِنَّمَا كُنْتَ أَنْتَ حَاجَتِي مِنْهَا قَالَ وَ صَاحَتْ فَاطِمَةُ وَ صَاحَ الْمُسْلِمُونَ وَ صَارُوا يَضَعُونَ التُّرَابَ عَلَى رُءُوسِهِمْ وَ مَاتَ لِلَيْلَتَيْنِ بَقِيَتَا مِنْ صَفَرٍ سَنَةَ عَشْرٍ مِنْ هِجْرَتِه‏ " 📚اعلام الوری ج ١ ص ٢٦٩ _ بحار الانوار ج ٢٢ ص ٥٢٩ ❕علمای بزرگ شیعه بیان کرده اند که روایتی که می گوید سالروز شهادت پیامبر گرامی اسلام در روز دوم ربیع بوده است از روی تقیه و موافق نقلهای اهلسنت صادر شده باشد , چنان که شیخ عباس قمی می نویسد : "بدان كه اكثر علماى فريقين را اعتقاد آن است كه ارتحال سيّد انبياء صلّى اللّه عليه و آله و سلم به عالم بقا، در روز دوشنبه بوده است، و اكثر علماى شيعى را اعتقاد آن است كه آن روز بيست و هشتم ماه صفر بوده است .... واقع شدن وفات آن حضرت در دوّم ربيع الأوّل موافق با قول‏ بعضى از اهل سنّت است و از علماى شيعه كسى قائل به آن نشده،👈 پس شايد اين فقره از روايت محمول بر تقيّه باشد. "👉 📚منتهى الآمال ، ج‏1، ص: 249 ❕حدیث شناس برجسته یعنی علامه مجلسی نیز در مورد روایت دوم ربیع همین سخن را تکرار کرده و می گوید : " به اين قول كسى از علماى شيعه قائل نشده است، شايد محمول بر تقيّه بوده باشد " 📚جلاء العيون، ص: 121 👌مورخین اهلسنت روز دوم ربیع را به عنوان روز وفات پیامبر گرامی اسلام نقل کرده اند : " کانت وفاته یوم الاثنین للیلتین خلتا من ربیع الاول " 📚امتاع الاسماع ج ١٤ ص ٤١٢ _ البدایه و النهایه ج ٥ ص ٢٥٥ _ تاریخ الاسلام ذهبی ج ١ ص ٥٦٨ _دلائل النبوه ج ٧ ص ٢٣٥ ❕بنابراین روایت واقع شدن وفات پیامبر اسلام در دوم ربیع چون موافق اقوال اهلسنت است نمی تواند مورد پذیرش ما باشد و طبق بیان امام صادق علیه السلام ما ماموریم که در هنگام تعارض , روایاتی را اخذ کنیم که خلاف نقلهای اهلسنت است : "مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد " 📚الكافي ، ج‏1، ص: 68 🔰 @p_eteghadi 🔰
. تبيين معناى حُسن خُلق (ص) ️ ✍️ در احاديث اهل بيت(ع)، حُسن خُلق، گاه به معناى خوش برخوردى به كار مى رود و گاه به معناى مكارم اخلاقى كه در همه روابط ميان فردى و عرصه هاى اخلاقى نمود مى‌يابد . از اين رو هنگامى كه از حسن خلق پيامبر(ص) ياد مى‌كنيم، شايد تصوّر شود كه تنها از گشاده رويى و خوش رويى ايشان سخن مى‌گوييم، در حالى كه مقصود، معناى فراگير آن است . 🔸گشاده رويى تنها مى‌تواند بخش كوچكى را نشان دهد كه خداى متعال آن را بزرگ خوانده است؛ آيا ممكن است همه مكارم اخلاقىِ جلوه يافته در روابط اجتماعى و انسانى پيامبر(ص) را كه برخاسته از ارزش هاى عقلى، فطرى و دينى است، با يك صفت به نام گشاده رويى يا خوش خويى نماياند؟! 🚩آيا مى‌توان كسى كه روح القدس را به تعليم و مراقبت او گماشته و اخلاق نيكوى همه پيامبران را در وجود او تنيده‌اند به خوش خلقى ستود و چيزى جز معناى فراگير «حُسن خُلق» در همه عرصه‌هاى آن، مقصود داشت؟ 🚩و آيا پس از مدح خداوند از پيامبر(ص) با صفت خُلق عظيم، واژه ديگرى مى‌تواند گستردگى و ژرفاى صفات اخلاقى ايشان را برنمايد؟ 🔻نگاهى گذرا به احاديث باب «عظمت خوش خويى پيامبر(ص)» به ما مى‌فهماند كه تمام صفات نيكوى سفارش شده در قرآن، همه و همه به گونه اعلا و كامل در پيامبر اكرم(ص) وجود داشته و ايشان سرآمد همگان در هر صفت نيكويى بوده اند. 📚 سیره پیامبر خاتم(ص) ج ۱، ص ۲۸۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
147.5K
⭕️ سوال ❓به چه کسانی سید می گویند،ایا به کسانی که از نسل حضرت ادم هستند، سید گفته می شود؟ 🔰 پاسخ ✍ به کسانی که از نسل «هاشم» جد اعلای پیامبر باشند سید می‌ گویند. 💢 پس سادات از هاشم شروع شده‌است قبل هاشم دیگر سید نبودند که بگوییم چون همه فرزند آدم هستیم پس سیدیم. ❓حالا این‌که منظور از سید چه هست؟ آیا ممکن است فرزندانی از نسل هاشم نباشند،اما مقامی بالاتر از فرزندان هاشم داشته باشند؟ یا این‌که بعضی از راه مادرشان که سید هست ، سید باشند؟ این‌ها بحث‌های دیگری است که با این حساب ممکن است اکثر ما سید باشیم. 🔸 منتها سیدی که سید مصطلح نه، حق خمس گرفتن نداریم. 👈 فرزندان فاطمه زهرا هستیم. فرزندان پیغمبر هستیم متنها از طریق مادر. 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🏴چرا معاویه، امام حسن مجتبی(ع) را با این‌که با او صلح کرده بود، به شهادت رساند؟ ✍وجود مبارک امام مجتبی(ع) به چند دلیل مانعی بزرگ برای ولایت عهدی یزید به شمار می آمدند: 1⃣ آن حضرت شخصیت معنوی بالایی داشت و همه او و برادرش امام حسین(ع) را دو آقای جوانان بهشتی می شناختند و خدمات فراوان آن حضرت در مدینه از او شخصیت عظیمی در اجتماع ساخته بود و در عراق نیز به سبب شیعه بودن اکثریت مردم، حضرتشان جایگاه و پایگاه ویژه ای داشت. به این سبب، معاویه به راحتی نمی توانست ولایت عهدی یزیدی را مطرح کند که از معنویات بویی نبرده و جوانی خام و اهل شراب و قمار بود. 2⃣ امام حسن(ع) از کسانی بود که نه تهدید او را وادار به عقب نشینی می کرد و نه تطمیع وی را به سکوت و تسلیم وا می داشت. همچنین گزینه دور کردن از مرکز جامعه اسلامی به بهانه هایی؛ مانند امارت و قضاوت درباره امام حسن(ع) قابل اجرا و عمل نبود؛ چون آن حضرت، هیچ مسئولیتی از طرف معاویه نمی پذیرفت و معاویه نیز برای اجبار بر این مسئله قدرتی نداشت. 3⃣ قرارداد صلحی میان حضرت مجتبی(ع) و معاویه وجود داشت که بنابر یکی از بندهای آن، معاویه حق نداشت بعد از خودش کسی را به جانشینی انتخاب کند، بلکه زمامداری بعد از او به حضرتشان می رسید و این خود، مانع بزرگ سیاسی و اجتماعی به شمار می آمد. این بند از قرارداد در کتاب های تاریخی معتبر فراوانی وجود دارد: «علما بر این اتفاق دارند که حسن [بن علی] حکومت را به معاویه تا زمان حیاتش واگذارد کرد نه بیش از آن، تا این که خلافت بعد از او به خودش برگردد و قرارداد بین آن دو این گونه بسته شد». «هنگامی که علی به شهادت رسید، حسن بن علی در عراق و معاویه در شام به حکومت رسید ...امام مجتبی(ع) با لشکری از کوفه به قصد جنگ با معاویه حرکت کردند و معاویه نیز با لشکری از شام، رهسپار میدان جنگ شد. بعد از رویارویی دو لشکر و آن وقایع، کار به صلح کشید و صلح نامه ای در آن میان به امضا رسید که یکی از بندهای آن این بود: به این شرط که معاویه، خلافت را بعد از خود به حسن واگذارد». 💥با توجه به جهات فوق به سبب زنده بودن امام حسن مجتبی(ع)، معاویه هیچ توجیهی برای طرح ولایتعهدی فرزندش نداشت و از همین جا روشن می شود که حضرت مجتبی(ع) با این که به یقین می دانست معاویه به صلح نامه عمل نخواهد کرد، اما با دقت تمام، موادی را در آن قرارداد گنجاند که رسوایی معاویه را - که بسیار ظاهرفریبی می کرد - با دست خودش فراهم کند. 📚از بیانات استاد انصاریان 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 🔸پیامبر اکرم (ص): أشَدُّ ما يُتَخَوَّفُ على اُمّتي ثَلاثةٌ : زَلّةُ عالِمٍ، أو جِدالُ مُنافِقٍ بِالقُرآنِ، أو دُنياً تَقْطَعُ رِقابَكُم فاتَّهِموها على أنفُسِكُم . 🔹آنچه بيش از هر چيز درباره امّتم نگران كننده است، سه چيز است : لغزش عالم، يا مجادله منافق به وسيله قرآن، يا دنيايى كه گردن‌هاى شما را مى‌زند. پس، از دنيا بر خويش بترسيد. 📚 الخصال : ص ١٦٣ ح ٢١٤. 🔰 @p_eteghadi 🔰