📚پرسش های مردم و پاسخ های امام حسن عسکری (علیه السلام)
✍احمد قاضی زاهدی
انتشارات: عصر ظهور
🔹به طور قطع بهره مندی از اشخاصی که از جانب خدای متعال انتخاب شده اند و برای هدایت مردم از جان و مال خود گذشتند تا انسان را به سوی هدف نهایی و قرب الهی برسانند، بسیار راه گشا خواهد بود. و این اشخاص به اعتقاد شیعیان کسانی نیستند جز اهل بیت رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم).
🔹کتاب پیشرو تحت عنوان پرسش های مردم و پاسخ های امام حسن عسکری (علیه السلام) تألیف آقای احمد قاضی زاهدی می باشد. در این کتاب نویسنده ی محترم سعی کرده است تا آراء اعتقادی، کلامی، اخلاقی، فقهی و … امام موسی حسن عسکری (علیه السلام) را در قالب پرسش و پاسخ به مخاطبین ارائه دهد.
🔹در واقع پرسش هایی که در عصر امام حسن عسکری (علیه السلام) از ایشان در موضوعات مختلف شده بود را مولف با دسته بندی و تعیین عنوان برای خوانندگان آماده کرده است.
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
❓آیا اینهمه گرفتید درست شد؟! با گشت ارشاد درست نمیشه!
🔰 @p_eteghadi 🔰
•🪐🌱•
- وسرانجام
کسےخواهدآمد
وبامھربانۍهایشبہتو
نشانخواهدداد ؛
کہتوقبلازدیدناو
اصلازندگےنکردهای! (: 🌿
#اللھمعجللولیڪالفرج💚
#آغازامامت_حضرت_مهدی👑
#تلنگرانه
🔰 @p_eteghadi 🔰
امام علی (ع) میفرماید: اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله.
همواره در انتظار (فرج و ظهور صاحبالزمان علیهالسلام) باشید و یأس و ناامیدی از رحمت خدا به خود راه مدهید.
(بحار، ج ١٥، ص ١٢٣)
🔰 @p_eteghadi 🔰
اقا ردای سَبزِ اِمامَت مُبارک
پوشیدَنِ لِباسِ خِلافَت مُبارَک
اِی آخَرین ذَخیرهِ زَهراییِ حَسَن
آغاز روزِگار اِمامَت مُبارَک...
💐سالروز آغاز امامت و زعامت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارک باد
🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم
🌺سالروز آغاز امامت ولی عصر عجل الله فرجه و عید بیعت مبارک باد🌺
📋 در توصیف محبت پیامبر به مومنان؛ خداوند در این آيه می فرماید: (پيامبرى از خودتان به سوى شما آمد)! به همين دليل تمام دردهاى آنها را مى داند، از مشكلات آنان آگاه است، و در ناراحتيها و غمها با آنان شريك مى باشد، و با اين حال تصور نمى شود سخنى جز به نفع آنها بگويد و گامى جز در راه آنها بردارد. در ادامه می فرماید : او به شدت از رنجهاى شما رنج مى برد، سخت به هدايت شما علاقمند است و به آن حرص می ورزد. سپس می فرماید او نسبت به مؤمنان رؤف و رحيم است. یعنی اگر دستوری می دهد و حتی کار طاقت فرسایی از مومنان می خواهد، ناشی از این است که از روی محبت و لطف به هر گونه پيشرفت و ترقى آن ها عشق می ورزد. مطابق احادیث امام نیز تمامی حالات و شئونات پیامبر را دارد جز دریافت وحی و نبوت. پس می توان گفت که ولی عصر عجل الله نیز تمامی ویژگی های یاد شده را نسبت به ما دارد. پس بدون شک مبارک و پر از برکت است بودن در سایه چنین امامی و جا دارد که ما نیز نو به نو با او بیعت نموده و اعلام خاکساری در محضرش نماییم.
🔷 آیه روز:
لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ (توبه / آیه 128)
🔶 ترجمه:
رسولي از خود شما به سويتان آمد كه رنجهاي شما بر او سخت است، و اصرار به هدايت شما دارد و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨
✅امام عصر با چه زبانی با مردم زمان ظهور صحبت خواهد کرد؟!
✍در پاسخ این سؤال به دو نکته باید توجه داشت:
⬅️اولاً، امام براساس علم لدّنی، قادر به تکلم با هر زبانی است. مباحثه و محاجّه امام رضا علیهالسلام با سران علمای ادیان و مذاهب مختلف، مؤید این مطلب است؛ زیرا، امام رضا علیهالسلام با هر یک از جاثلیق، هربذ اکبر و نسناس رومی به زبان خودشان صحبت کردد[1] و همین مطلب باعث رسوایی مأمون عباسی گردید.
از طرف دیگر، میدانیم که امامان از نور واحدند و وجود کمالی در یکی از آنان، حکایت از وجود همان کمال در دیگر ائمه است. از این جهت، امام زمان که خاتمالأوصیاوالأولیا است، قهراً، توانایی سخنگفتن و تکلم به هر زبانی را خواهد داشت.
در روایت آمده است: «امام زمان بعد از معرفی خود برای مردم، به خواندن کتب آسمانی میپردازد».[2]
⬅️ثانیاً، امام از وسائل و اسباب عادی برای پیشبرد اهداف الهی خویش استفاده خواهند کرد و لذا شاید بتوان گفت، اگر چه زبان رسمی امام عربی ـ که همان زبان قرآن است ـ خواهد بود، اما این زبان، در آن واحد، به وسیله دستگاههای ترجمه یا مترجمان، به زبانهای مختلف مردم دنیا، ترجمه خواهد شد و در نتیجه، همه اقوام و ملل، مخاطب سخنان امام خواهند بود.
📚1.بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج49، ص175.
📚2. همان، ج53، ص9.
✨نهم ربیع الاول، آغاز امامت
امام زمان (عج) ، مبارک باد✨
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 احیای زمینه
🔸 اگر ما در جریان موسی (سلام الله علیه) دیده ایم كه #پیروی از او باعث تسلط بر دریاست و انحراف از دستور او مایه سرگردانی در بیابان صاف است، پس معلوم می شود ﴿وَ لِلّهِ جُنُودُ السَّمَاواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾ هم آن دشت صاف سپاه خداست، هم این دریای مواج سپاه خداست! این خدا اگر بخواهد توان آن را دارد كه دل ها را پر از #امید پر از #استغناء و #احساس_نشاط در برابر استقلال و آزادی كند؛ اینچنین دل ها، هم آن اندیشه های ناب نبوی را می پذیرند، هم آن انگیزه های صائب و صالح ولوی و علوی را می پذیرند و با تربیت شاگردانی چون #امام می توانند جهان را پر از عدل و داد كنند.
🔸 وقتی وجود مبارك امیرالمومنین #مفاخر_اهل_بیت را شرح می دهد می گوید پیغمبر از ماست، حسن از ماست، حسین از ماست و مانند آن، بعد جریان #مهدی_منتظَر_موجود_موعود را ذكر می كند كه مهدی این امت از ماست همه به وجود مبارك آن حضرت افتخار می كنند تا #جامعه_بشریت به ثمر برسد.
🔸 تا كنون درخت انسانیت میوه نداد ﴿وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِی اْلأَرْضِ یضِلُّوكَ﴾ روزی بالاخره #جامعه_بشری باید به ثمر برسد و میوه بدهد. آن روزی كه جامعه بشری به ثمر می رسد و میوه اش بار می یابد هم #اندیشه_علمی دارد كه میوه علمی اوست، هم #انگیزه_صحیح دارد كه میوه عملی اوست، روز ظهور #مهدی_موجود_موعود است؛ لذا ذات اقدس الهی فرمود همان طور كه ما #زمین_مرده را زنده می كنیم، #زمینه_مرده را هم زنده می كنیم و اگر آن وحی الهی ظهور پیدا كرد بر هر فكر و اراده ای مصمم باشد مسلط است. هیچ كسی در برابر ظهور سلطنت وحی قدرت مقاومت ندارد.
🔸 انبیای بزرگ وقتی وحی الهی دریافت كردند دستور رسیده است #تسلیم_محض هستند. مستحضرید در سوره «حشر» فرمود این قرآن را كوه نمی تواند تحمل كند ﴿لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیةِ اللّهِ وَتِلْكَ اْلأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ﴾ اما همین قرآن را #انسان_كامل تحمل می كند. انسان كامل در برابر كوه یا آسمان یا زمین و مانند آن ستبرتر است، ولی در برابر #ظهور_اراده_حق خاضع است. وقتی به ابراهیم خلیل دستور می رسد كه حرف اینها را گوش نكن ﴿حَرِّقُوهُ وَانْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾ تو را مرعوب نكند این #تسلیم_محض می شود خود را به امواج آتش تسلیم می كند و مانند این در جریان انبیا فراوان است؛ وقتی آن وحی با آن سلطنت در اختیار ولیّ عصر قرار می گیرد، دل های مردم به وسیله آن حضرت #متحول می شود.
#آغاز_امامت_حضرت_مهدی_عج
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#باز_نشر
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1380/08/10
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 رغبت مذموم
▫️ وجود مبارك #امام_عسکری_سلام_الله_علیه در یك بیان نورانی فرمود: «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّه»؛ فرمود ما گرایش هایی داریم علاقه هایی داریم یك اشتها و میلی داریم؛ این میل های ما گاهی صادق است گاهی كاذب؛ همانطور كه عطش گاهی صادق است گاهی كاذب و تشخیص عطش صادق و كاذب به عهده پزشك معالج است یا صبح گاهی صادق است گاهی كاذب و تشخیص صبح صادق و كاذب به عهده منجم اخترشناس است، رغبت و میل هم گاهی صادق است گاهی كاذب و تشخیص آن به عهده #انسان_شناس_واقعی است.
▫️ انسان شناس واقعی همان #انسان_آفرین واقعی است كه خدای سبحان باشد و انبیا و معصومین (علیهم الصلاة و علیهم السلام) سخنان همان انسان آفرین را می گویند. ما گاهی به غذایی اشتها داریم و ذائقه ما لذت می برد؛ لكن این لذت ، لذت كاذب است، چرا؟ برای اینكه این غذا را كه مصرف كردیم و به دستگاه گوارش دادیم آسیب می بینیم و درد شروع می شود، معلوم می شود این لذت، لذت كاذب است. ما به بعضی از امور رغبت داریم میل داریم ولی نمی دانیم این میل، میل صادق است یا كاذب؛ این را طبیب ظاهری متوجه نمی شود، این را #فطرت_شناس می داند نه معده شناس و روده شناس و طبیعت شناس؛ فطرت شناس، #انسان_كامل است.
▫️ وجود مبارك #امام_عسکری_سلام_الله_علیه فرمود: «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّه»؛ چقدر ناشایست است انسان به چیزی علاقه داشته باشد كه باعث ذلت اوست. می بینید برخی ها برای رسیدن به یك مقام و پست و جاه، تلاش و كوشش می كنند، در حالی كه توان آن را ندارند یا برای آنها مصلحت نیست، لذا همین كه به آنجا رسیدند ذلت اینها ظاهر می شود. فرمود مبادا شما به چیزی رغبت داشته باشید كه این با #عزت شما سازگار نیست!
#سالروز_شهادت_امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1386/02/06
🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ مردگان روز قیامت چگونه از قبرها مبعوث میشوند؟
✨از حضرت صادق علیه السلام روایت است که چون پروردگار اراده کند که عالم آفرینش را مبعوث فرماید، بر زمین چهل روز باران می بارد قطعات بدن بهم می پیوندند و روی آنها گوشت روئیده میشود.
🔹سپس آن حضرت فرمود: جبرائیل نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمد و دست او را گرفت و به بقیع آورد؛ تا اینکه کنار قبری رسیدند و جبرائیل صاحب آن قبر را صدا زد و گفت: به اذن خدا برخیز!
🔹 مردی که موهای سر و صورتش سفید بود از میان قبر برخاست و خاک را با دست خود از چهره خود پاک میکرد، و می گفت: الْحَمْدُ لِلهِ وَ اللَهُ أَکْبَرُ. جبرائیل به او گفت: به اذن خدا دو مرتبه در قبر باز گرد!
🔹سپس به کنار قبری دیگر آمدند و جبرائیل صاحبش را ندا درداد: به اذن خدا برخیز! از میان قبر مردی با چهره و سیمای سیاه برخاست و می گفت: یَا حَسْرَتَاهُ! یَا ثُبُورَاهُ! و سپس جبرائیل به او گفت: باز گرد به مکانی که بودی به اذن خدا.
🔹و پس از آن گفت: ای محمد! این قِسم مردگان در روز قیامت محشور میشوند. مؤمنان میگویند: الْحَمْدُ لِلهِ وَ اللَهُ أَکْبَرُ. و دسته دیگر میگویند: یَا حَسْرَتَاهُ، یَا ثُبُورَاهُ...
📚 بحار الانوار ج 7 ص 39
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 «غیبت»
✍یاد دارم که ایام طفولیت، بسیار عبادت میکردم و شب را با عبادت به سر مىآوردم. در زهد و پرهیز جدیت داشتم. یک شب در محضر پدرم نشسته بودم و همه شب را بیدار بوده و قرآن مىخواندم اما گروهى در کنار ما خوابیده بودند حتى بامداد براى نماز صبح برنخاستند.
به پدرم گفتم: از این خفتگان یک نفر برخاست تا دور رکعت نماز بهجاى آورد، به گونهاى در خواب غفلت فرو رفتهاند که گویى نخوابیدهاند بلکه مردهاند. پدرم به من گفت: عزیزم! تو نیز اگر خواب باشى بهتر از آن است که به نکوهش مردم زبان گشایى و به غیبت و ذکر عیب آنها بپردازى.
🔰 @p_eteghadi 🔰
ثواب مجتهد در صورت خطا !!!!
🤔#پرسش :
❓آیا تعلق گرفتن ثواب به مجتهد اگر در اجتهادش دچار خطا شود ، فقط مخصوص به اهل سنت است !!!!
اعترافات عݪماۍ شیعه دال بر این است ڪه بطور ڪلۍ اگر فقیه خطا ڪند یڪ اجر و اگر بر صواب باشد ده اجر خواهد داشت .
فقد ذكر الإمامية في كتب الحديث والفقه والأصول أن المجتهد المخطئ معذور ، وفي كتاب " كشف الغطاء " للشيخ جعفر البحث السابع والأربعين ص 39 ما نصه بالحرف " اشتهر على لسان الفريقين - أي السنة والشيعة - رواية أن الفقيه إذا أخطأ كان له حسنة ، وإذا أصاب فله عشر " .
📚الشيعة في الميزان_ محمد جواد مغنیه_ ص۸۴
لذا این موضوع متفق علیه هست بین شیعه کسانی که این امر بدیهی را انکار میکنند ، صد در صد جاهل یا مغرض هستند !!!!
💠#پاسخ💠
👌اگر علمای شیعه گفتند که مجتهد اگر در اجتهادش به واقع برسد دو ثواب می برد و اگر به خطا رود , یک ثواب می برد , این سخنشان در مورد آنجایی است که مجتهد طبق قرآن و سنت و نه رای و نظر شخصی قدم در وادی اجتهاد بگذارد , چنان که استاد محقق , آیت الله مکارم شیرازی می گوید :
" طرفداران اجتهاد به معنى استنباط از كتاب و سنّت مىگويند: دين خداوند هرگز ناقص نبوده و نيست، و براى هر مسألهاى كه امروز و فردا و تا روز قيامت در ميان مسلمانان جهان پيدا مىشود، يك حكم الهى صادر شده است كه در عمومات و اطلاقات يا ادلّه خاصّه كتاب و سنّت آمده، و نزد امامان معصوم- عليهم السلام- روشن است. هر كس در اجتهادش به آن حكم الهى برسد راه صواب پوييده و آن كس كه نرسد، راه خطا رفته است، هر چند اگر كوتاهى در مقدمات اجتهاد نكرده باشد نزد خدا معذور و مأجور است....لذا طرفداران اين عقيده مىگويند: «للمصيب اجران و للمخطئ اجر واحد، آن كس كه به واقع برسد دو پاداش دارد و آن كس كه خطا كند و مقصّر نباشد يك پاداش» "
📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج1، ص: 618
👌بنابراین مبنای سخن فوق در کلام علمای شیعه , اجتهاد بر اساس کتاب و سنت است نه رای شخصی , چنان که علی علیه السلام فرمود ؛ « لا رای فی الدین » « رای و برداشت شخصی جایگاهی در دین ندارد »
📚المحاسن ج 1 ص 211
👌اما اهلسنت اجتهاد را به معنای تکیه بر رای و ظن شخصی و بی توجه به کتاب و سنت پایه ریزی می کنند و بر همین اساس به مجتهدی که بر خلاف کتاب و سنت اجتهاد کند هم یک ثواب می دهند .
❕ علمای اهلسنت نقل می کنند :
" وقتی پیامبر معاذ را به سوی یمن میفرستاد ، پیامبر به معاذ گفت اگر قضاوتی پیش آید چگونه قضاوت می کنی؟ معاذ گفت به کتاب خدا ، اگر در کتاب خدا حکمش نباشد به سنت پیامبر و الا به رای و نظر شخصی ، اجتهاد می کنم ، پیامبر نیز معاذ را تایید کرد » " أرأيت ان عرص لك قضاء كيف تقضي قال اقضي بكتاب الله قال فإن لم يكن في كتاب الله قال فبسنة رسول الله صلى الله عليه وسلم قال فإن لم يكن في سنة رسول الله قال اجتهد رأيي ولا آلو قال فضرب صدره ثم قال الحمد لله الذي وفق رسول رسول الله لما يرضي رسول الله "
📚مسند دارمی ج 1 ص 60
❕یا نقل می کنند که وقتی ابوبکر خلافت را قبضه کرد و در برابر سوالات و مسائل وامیماند ، طبق توصیه عمر ، اجتهاد به رای می کرد , چنان که نقل می کنند ؛
« ابوبکر پس از رسیدن به خلافت ، محزون در خانه نشسته بود ، عمر بر او وارد شد ، ابوبکر شروع به سرزش عمر کرد ( که چرا خلافت را به من دادی در حالی که علم و آگاهی لازم را ندارم ) ، و گفت تو مرا گرفتار این وضعیت کردی ، و از حکم و دعاوی مردم شکایت کرد که نمی تواند پاسخگو باشد ، عمر گفت ( اجتهاد به رای کن ) مگر از پیامبر نشنیدی که والی اگر اجتهاد کند و به واقع برسد ، دو اجر دارد و اگر خطا کند ، یک اجر دارد ، چنین حدیث عمر کار ابوبکر را آسان کرد " " انه بلغه أن أبا بكر حين استخلف قعد في بيته حزينا ، فدخل عليه عمر ، فأقبل على عمر يلومه ، وقال : أنت كلفتني هذا ، وشكا إليه الحكم بين الناس ، فقال له عمر : أما علمت أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : إن الوالي إذا اجتهد فأصاب الحكم فله أجران ، وإذا اجتهد فأخطأ فله أجر واحد "
📚المصنف ، صنعانی ، ج 11 ص 328
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
👌در حالی که اجتهاد ظنی و بر پایه رای و گمان و در برابر کتاب و سنت یعنی اجتهاد در برابر نص بر خلاف حکم قرآن است , چنان که خداوند می فرماید :
"آنچه را رسول خدا براى شما آورده بگيريد و اجرا كنيد، و آنچه را از آن نهى كرده خوددارى نمائيد، و از مخالفت خدا بپرهيزيد " "ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا " ( حشر ٧ )
❕و فرمود :
" هيچ مرد و زن با ايمانى حق ندارد هنگامى كه خدا و پيامبرش امرى را لازم بدانند اختيارى از خود (در برابر فرمان خدا) داشته باشد، و هر كس نافرمانى خدا و رسولش را كند به گمراهى آشكارى گرفتار شده است. " " وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبِيناً " (احزاب ٣٦ )
❕اگر بخواهیم یک نمونه مصداقی بیان کنیم که علمای اهلسنت به کسی که بر خلاف کتاب و سنت عمل کند , ثواب می دهند , می توان به جریان جنگ جمل و صفین و عملکرد عایشه و معاویه بر علیه امیر مومنان ع اشاره کرد که معتقدند عایشه و معاویه در این جنگها اجتهاد کرده و به خطا رفته و تنها یک ثواب می برند !!!!
👌در کتاب " ما لا بد منه " با تعلیقات " عبد القادر دهقان " که از کتب درسی حوزه های اهلسنت است , چنین آمده است :
"اهل سنت عقیده دارند که در رویدادهای جمل و صفین حضرت علی حق به جانب بوده است و گروه مقابل ( عایشه و معاویه ) مرتکب خطا شده است ( و تنها یک ثواب می برند )"
📚ما لابد منه ص ٢٩
❕این سخن در حالی است که هیچ اجتهادی از عایشه و معاویه در برابر امیر مومنان علیه السلام پذیرفتنی نیست , زیرا به نص پیامبر اسلام آنان موظف به اطاعت از امیر مومنان ع بودند و اجتهاد کردن آنان مصداق تام اجتهاد در برابر نص بوده است .
👌علمای اهلسنت از علی ع نقل می کنند که فرمود ؛
« سوگند به خدایی که دانه را شکافت و مردمان را آفرید پیامبر چنین فرمود که مرا جز مومن دوست ندارد و جز منافق دشمن نمی دارد» " «أَنْ لَا يُحِبَّنِي إِلَّا مُؤْمِنٌ، وَ لَا يُبْغِضَنِي إِلَّا مُنَافِقٌ». "
📚صحیح مسلم ج 1 ص 86 _ فتح الباری ج 7 ص 58
❕با توجه به این روایت ، تکلیف عایشه و معاویه که جنگ های جمل و صفین را بر علیه علی علیه السلام ترتیب دادند روشن می شود ❗️
👌عایشه و معاویه موظف بودند که تحت حکومت امیر مسلمین و حاکم جامعه اسلامی یعنی علی علیه السلام باقی بمانند و بر او خروج نکنند ، چنان که مطابق نقل اهلسنت ، پیامبر گرامی فرمود ؛
«مَنْ رَأَى مِنْ أَمِيرِهِ شَيْئًا يَكْرَهُهُ فَلْيَصْبِرْ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ مَنْ فَارَقَ الجَمَاعَةَ شِبْرًا فَمَاتَ، إِلَّا مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً»
«هر کس از امیر و حاکم خود چیزی را ببیند که ناخوشایندش باشد، باید بر آن صبر کند. چرا که اگر کسی به اندازه یک وجب، از جماعت مسلمین جدا شود، و سپس بمیرد، به مرگ جاهلی مرده است. »
📚صحیح بخاری ج 11 ص 9 _ صحیح مسلم ج 3 ص 1477
❕طبق این روایات اهلسنت , عایشه و معاویه , منافق بوده و بر کفر و شرک مرده اند , اما طبق مبنای اجتهادی باطل اهلسنت , آنان مجتهد بوده اند و ثواب هم می برند !!!!!
🔰 @p_eteghadi 🔰
91.9K
⭕️ سوال
سلام علیکم ببخشید دراین دوره اخرالزمان برای حفظ شدن از فتنه های اخرالزمان برای خودمون بچه همون چه کار کنیم چه عملی انجام بدیم
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
مسجد زیاد رفت و آمد کنید؛
خودتان بچههایتان مرتب بروید مسجد.
این دعای « یا اللّه یا رحمان یا رحیم یا مقلب القلوب ثبّت قلبی علی دینک» را زیاد بخوانید.
دعای «أَلّلهُمَّ عرّفنی نفسک» را زیاد بخوانید، در مفاتیح هست.
بعد از هر نماز واجب هم این «رضیت بالله ربّا و محمّد صلّ اللّه علیه و آله نبیّا» تا آخرش را بخوانید.
و با علما و قرآن باشید. بودن با علما انسان را نجات میدهد.
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
104.5K
⭕️ سوال
سلام از استاد بپرسید آخر عاقبت کسی که ضد نظام و ولایت فقیه هست و علیه نظام فعالیت میکند چی میشه؟ هر چند سایر مناسک و واجبات و محرمات رعایت کند...
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
گناه بسیار بزرگی انجام میدهد ولی خب عاقبتش را خدا میداند! و غیر از خدا هیچکس خبر ندارد! ولی گناهش، گناه بسیار بزرگی است؛ هم در دنیا گرفتار میشود و هم در آخرت، که بدتر از این[چیزی که در دنیا گرفتارش میشود] در آخرت است! چون درواقع خون هزاران بلکه صدها و میلیونها شهید را دارد ضایع میکند و به آنها بیتوجهی میکند!
این نظام درواقع محصول خون هزاران بلکه صدهاهزار و میلیونها شهید در طول تاریخ بوده؛
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
❤️ #امام_مهدى عليه السلام فرمودند:
🍃 هر يك از شما بايد كارى كند كه با آن به محبّت ما نزديك شود .
📚بحار الانوار ج53 ص176
🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا شیعیان برای به امامت رسیدن امامی، جشن می گرفته اند؟
دو نوع شادمانی برای به امامت رسیدن امام داریم. یک نوع وقتی است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، حضرت علی علیه السلام را به عنوان امام معرفی می کند. برای این امر، مراسم داشتیم و امامان هم بر آن و بزرگداشت آن تأکید کرده اند؛ البته جشنی متناسب با عرف زمانة خودش؛ یعنی وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، حضرت علی علیه السلام را به عنوان امام در غدیر مطرح می کنند که یک حالت عمومی دارد، این همراه خودش، جشن دارد؛ تا چند روز افراد به امیرالمؤمنین علیه السلام تبریک می گفتند؛ حتی بعد از این واقعه هم، وقتی کسی خبردار می شد به آن حضرت تبریک می گفت؛ چون پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده بودند که حاضران به غایبان بگویند. حاجیانی که به مناطق خودشان برمی گشتند و این خبر مهم را به منطقة خودشان می رساندند، عده ای که تازه خبردار می شدند باز هم به امیرالمؤمنین علیه السلام تبریک می گفتند.
جشن گرفتن در این روز در سیرة علما هم بود است. با اینکه عید قربان و عید فطر از عیدهای اسلامی است؛ اما علاوه بر این دو عید، عید غدیر را بسیار گرامی می داشتند.
اما نوع دوم، آغاز امامت، بعد از شهادت امام قبلی است. سیرة اهل بیت علیهم السلام در این مورد چگونه بوده است؟
اول اینکه طبیعی است که ایشان به مناسبت شهادت امام قبلی، محزون بوده اند. شیعیان نزد امام جدید می آمدند و ابتدا شهادت امام قبلی را تسلیت می گفتند و سپس با امام جدید بیعت می کردند. امام علیه السلام با تعابیر مختلف به اینها می گفتند خوشحال باشید که با ما هستید و شیعیان هم خوشحال بودند که گمراه نشده اند و امام بعدی را شناخته اند و مثلاً هفت امامی نمانده اند؛ به خصوص تا زمان امام رضا علیه السلام که سرآغاز دوازده امامی شدنِ شیعه است؛ یعنی ما هفت امامی و شش امامی داریم، اما هشت امامی نداریم؛ هر کسی امام رضا علیه السلام را پذیرفته است بقیة ائمه را هم قبول کرده و دوازده امامی شده است.
البته اهل بیت علیهم السلام در یک فضای حزنی زندگی می کردند و می فرمودند بنی امیه برای ما عید نگذاشتند؛ بنابراین سیرة آنها بیشتر به تسلیت و حزن متمایل بوده است.
بنابراین با نزدیک شدن به ایام نهم ربیع الاول، آغاز امامت یگانه منجی عالم بشریت و سخن از بیعت با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ برای کسی احساس غریبی پیش نیاید؛ زیرا تجدید عهد و بیعت برای جریان امامت امام علیه السلام چیز جدیدی نیست و با توجه به این که امام این عصر امام مهدی علیه السلام هستند و شیعیان هر لحظه منتظر ظهور ایشان هستند باید در مناسبت های مختلف علاوه بر تجدید پیمان قلبی به دنبال فراگیری وظایف خود در زمان غیبت باشند.
ضمنا اصل بزرگداشت آغاز امامت ولیعصر(عج)، عنوانی عرفی است و ریزبینیهای عقلی درباره آن جایی ندارد. اگر توصیه به جشن میلاد ائمه(ع) یا آغاز امامت، مستقیماً از ناحیه شرع مقدس اسلام بیان شده بود، جای آن بود که برای تعیین آن دقت عقلی میکردیم.
ولی هنگامی که اینگونه بزرگداشتها موضوعی عرفی و جهت احترام و یادآوری ذکر امام زمان(ع) است، باید ببینیم عرف مردم چه روزی را برای آغاز رهبری و امامت قرار میدهد. در عرف اجتماعی تمام ملل، به خاطر احترام به رهبر پیشین، روز بعد از رحلت او، برای رهبر جدید جشن و بزرگداشت گرفته میشود. پس معرفی نهمربیع را به عنوان سالروز آغاز امامت ولی عصر (عج) اشکالی ندارد، همچنان که عالم بزرگ شیعه سید بن طاوس بر این امر تأکید دارد.
سید بن طاوس گوید:
...فيكون ابتداء ولاية المهدي ع على الأمة يوم تاسع ربيع الأول فلعل عظيم هذا اليوم و هو يوم تاسع ربيع الأول لهذا الوقت المفضل و العناية بالمولى الأعظم [المعظم] المكمل.
📚إقبال الأعمال؛ ج2 ؛ ص598
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #معرفی_کتاب
📘سفیر دوازدهم
🔹"سفیر دوازدهم" رمانی است خواندنی برای گروه سنی نوجوانان با موضوع سازمان وکالت در نظام شیعی که به اواخر عمر شریف امام حسن عسکری(ع) و آغاز امامت حضرت صاحب الزمان(عج) می پردازد.
🔹خانم زینب امامینیا به عنوان نویسنده این اثر، با پرداختن به "سازمان وکالت"، با محوریت نوجوانی به نام رضاداد، به اتفاقات و حوادث سالهای آخر امامت امام یازدهم میپردازد، با این توضیح که رضاداد، پسر نوجوانی است که برای رساندن وجوهات و امانات مردم به امام حسن عسکری(ع) و نیز در پی یافتن خبری از پدر گمشدهاش که از وکلای امام بوده، از قم به سامرا می آید اما وقتی به سامرا می رسد که امام حسن عسکری(ع) مسموم شده و به شهادت رسیده اند و به این ترتیب او و همراهانش بعد از این سفر طولانی، سرگشته و حیران به دنبال جانشین امام و در واقع امام زمان خویش میگردند.
🔹این نکته لازم به ذکر است که سازمان وکالت، شبکه ارتباطی شیعیان خاص با امام معصوم(ع) بود که از زمان امام صادق (ع) شکل گرفت و تا پایان غیبت صغری نیز ادامه داشت. این سازمان بهدلیل خفقان و سرکوب شدید خلفای ظالم عباسی علیه شیعیان، فعالیت پنهانی داشت و در پیشبرد اهداف ائمه اطهار(ع) و حفظ و حراست از عقاید شیعه نقش بسیار مهمی ایفا کرد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
⁉️ مرگ خلیفه دوم در چه روزی اتفاق افتاده است؟
🔰 در فرهنگ عوام شیعه چنین گمان میرود که نهم ربیع الاول زمان مرگ خلیفه دوم است در حالیکه چنین گمانی، اشتباهی فاحش است؛ زیرا منابع تاریخی و روایی شیعه و سنی، تاریخ مرگ خلیفه دوم را در ماه ذی الحجه میدانند.
✅ قاطبهی عالمان و مورخین اهل سنت زمان جراحت خلیفه دوم را روز 26 یا 27 ماه ذیالحجه و دوشنبه و یا چهارشنبه دانسته و گفتهاند او پس از سه روز یا چهار روز در آخر ذیالحجه یا اول محرم درگذشت. عالمان بزرگ شیعه نیز به این نظریه معتقدند، از متقدمین شیعه، میتوان یعقوبی(م284ق)، مسعودی(م346ق)، ابن اعثم کوفی(م314ق) و شیخ مفید(م413ق) را نام برد؛ شيخ مفيد در كتاب «مسار الشيعه» مینویسد: «در روز بيست و ششم ذی الحجة سال 23 هجری عمر بن خطاب مجروح گرديد و در بيست ونهم ماه درگذشت.»
🔶 هم چنين ابن ادريس حلی(م578ق) در کتاب سرائر آورده است: «عمر بن الخطاب در روز بيست و ششم ذی الحجه سال 23 هجری مجروح گرديد و در بيست و نهم همان ماه درگذشت... اما تاريخ اين واقعه گاهی بر بعضی از علما ما مشتبه شده، و چنين پنداشتهاند كه اين حادثه در نهم ربيع الاول بوده است.»
✳️ علامه مجلسی(رحمةالله علیه) نیز به این موضوع اعتراف کرده و مینویسد: «آن چه كه درباره كشته شدن خليفه دوم در ماه ذیالحجه ذكر شد، مشهور بين علمای اماميه است.» سپس تلاش میکند که نقل نهم ربیع را نیز تایید کند و در اینباره تنها به یک روایت «رفع القلم» استناد میکند که سندش مخدوش و ضعیف است. چرا که اولا: روایت مرسل است و ثانیا: که در سند روایت دو فرد مجهول الهویه و ناشناخته وجود دارد و با دیگر اعتقادات شیعه نیز سازگاری ندارد. لذا این روایت نمیتواند صحیح باشد.
👈 اما نهم ربیع، زمان مرگ کیست؟
🔺 به گفته آیتالله سید حسن مصطفوی، ۹ربیعالاول در واقع سالروز کشته شدن عمر سعد، قاتل امام حسین(علیهالسلام)، به فرمان مختار ثقفی است که توسط عوام با خلیفه دوم اشتباه گرفته شدهاست.
_______________
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
⁉️ آیا این درسته که بعد از شهادت امام حسن عسکری علیه السلام ما عید امامت برای حضرت مهدی بگیریم در حالی که ایشان هنوز عزادار هستند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
برگزاری رفراندوم برای مشروعیت جمهوری اسلامی ایران !!!!
🤔#پرسش :
❓آیت الله خمینی میگوید :
اینکه پنجاه سال پیش پدران ما کسی را حاکم کردند برای خودشان بوده الان ما باید خودمان تصمیم بگیریم زیرا سرنوشت ما بدست خودمان است.وی افزود مردم پنجاه سال پیش نمیتوانند در مورد سرنوشت ما تصمیم بگیرند. 12\بهمن \1357 ❕❕❕
💠#پاسخ💠
👌سخن مرحوم امام خمینی سخن حقی است که ناظر به نظام های سیاسی است که مشروعیت خود را بر پایه رای مردم می دانند !!!!
❕چرا در آمریکا و انگلیس و سایر کشورهای غربی رفراندوم برگزار نمی شود تا معلوم شود که آیا مردم کنونی آن کشورهای هم انتخاب مردمی که در صدها سال قبل یک نظام سیاسی را برگزیده اند , می پذیرند یا خیر !!!!
👌بنابراین اشکال مرحوم امام خمینی در مورد نظامهای سیاسی غربی که مدعی اند بر پایه رای مردم شکل گرفته اند کاملا به جا است !!!
▫️ اگر قرار بر رفراندم است در درجه اول باید کشورهای غربی این رفراندوم را برگزار کنند و افراد مخالف با ایران اسلامی و طرفداران نظام های سیاسی غربی که طالب برگزاری رفراندوم در ایران هستند , باید نخست به این اشکال پاسخ دهند که چرا کشورهای غربی برای نظام سیاسی حاکم در کشورشان رفراندوم برگزار نمی کنند !!!!
❕اما در مورد نظام مقدس اسلامی ایران , سخن از برگزاری رفراندوم کاملا بی پایه و اساس است , زیرا مشروعیت نظام اسلامی بر پایه رای مردم نیست تا بخواهیم بعد از هر چند سالی رفراندوم برقرار کنیم که آیا مردم این نظام را می خواهند یا خیر !!!!
👌مشروعیت نظام اسلامی ایران بر پایه حکم و تنفیذ خداوند است , زیرا تنها خداوندی که خالق همگان است , حق حکومت و حکمرانی بر مردم را دارد , چنان که در آیات متعددی فرمود :
"«و آنها كه به آنچه خدا نازل كرده حكم نمى كنند، كافرند»_ «و هر كس به آنچه خدا نازل كرده حكم نكند، ستمكار است» _ «و كسانى كه بر طبق آنچه خدا نازل كرده حكم نمى كنند، فاسقاند»_ «حكم و فرمان، تنها ازآن خداست " "«وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمْ الْكَافِرُونَ» _ «وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمْ الظَّالِمُونَ»_«إِنْ الْحُكْمُ إِلَّا للَّهِ». " ( مائده ٤٤ _ ٤٥ _ ٤٧ _ انعام ٥٧ _ یوسف ٤٠ _ ٦٧ )
❕بر همین اساس برخی می نویسند :
" در اسلام و بينش توحيدى حكومت از طرف بالا تعيين مىشود، نه از سوى پايين، از سوى خداوند است و نه از سوى مردم ....
👌يكى از تفاوتهاى روشن ميان بينش توحيدى و شركآلود در امر حكومت اين است كه انسان موحّد حكومت را در تمام ابعادش (بعد قانونى، اجرايى و قضايى) از خدا مىداند كه به پيامبران الهى و اوصياى آنها و سپس صالحان و آگاهان امتها رسيده است. "
📚پيام قرآن، ج3، ص: 435
❕بنابراین حق حکومت برای خداوند است که خداوند این حق را به پیامبر اسلام و امامان علیهم السلام واگذار کرده است و امامان ع هم در عصر غیبت این حق را به فقهاء شیعه واگذار کرده اند
👌بر این اساس مشروعیت نظام اسلامی ایران به تنفیذ الهی بازگشت می کند نه به رای مردم , لذا نیازی به رفراندوم و رای مردم نیست تا بخواهیم مشروعیت نظامی اسلامی را بر پایه آن ثابت کنیم , به خلاف کشورهای غربی که مدعی اند مشروعیت نظام سیاسی شان وابسته به رای مردم است , آنان باید برای اصل موجودیت نظام سیاسی شان رفراندوم برقرار کنند تا ببینند مردم نسلهای مختلف طرفدار نظام سیاسی حاکم هستند یا خیر !!!!
👌بله همراهی مردم در نظام اسلامی اگر چه مشروعیت زا نیست , اما موجب می شود که حکومت اسلامی مستقر شده و بهتر بتواند حکمرانی داشته و دستورات خداوند را در جامعه پیاده کند و ما در نظام اسلامی ایران , این همراهی مردم را داریم , شاهد آن حضور میلیونی مردم در راهپیمایی ها و مراسم های مذهبی و تشییع جنازه شخصیت هایی به مانند شهید سلیمانی و .... است .
👌یا شاهد دیگر حضور میلیونی مردم در پایه صندوق های رای است که در انتخابات ریاست جمهوری در دوره های مختلف این حضور به مشارکت بیش از هفتاد و هشتاد درصدی رسیده است
👌رهبری در این رابطه می گوید :
" هركس پاى صندوق رأى مىآيد، در واقع رأى به جمهورى اسلامى، رأى به قانون اساسى و رأى به مواد غير قابل تغيير قانون اساسى - يعنى اسلام و ارزشهاى اسلامى - ميدهد. "
📚بیانات در ديدار اقشار مختلف مردم 25/03/1384 ( قطره قطره تا دریا ص ٣٧ )
▫️بنابراین همراهی اکثریت مردم با نظام اسلامی اظهر من الشمس است و از جنبه مشروعیت هم چون مشروعیت الهی به همراه نظام مقدس ایران اسلامی است , لذا سخن از رفراندوم و این قضایا , موجه نیست .
🔰 @p_eteghadi 🔰
70.8K
⭕️ سوال
❓لطفا از استاد بپرسید زنی که شوهرش به او امر میکنه بد حجاب در جامعه ظاهر بشه چقدر میتونه به حرف شوهرش گوش بده؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💽 #پادکست
💢 زمانه لیاقت نداره، تو چرا باید محروم باشی؟!
🎙استاد پناهیان
🔰 @p_eteghadi 🔰